Mulla poika 3 vuotta juuri täyttää ja puhe on epäselvää silleen että tarkkaan pitää kuunnella mitä sanoo. Selviä sanojakin on toki paljon, ja saatiin puheterapeutille lähete, mutta vasta ensi kevääksi. Onkos muita lapsia joitten puuheesta ei saa kovin selvää.??
Puhe epäselvää..
7
1728
Vastaukset
- Sam
olla kuulon puolella. Jos lapsi ei kuule kunnolla niin eivät yleensä puhukkaan kunnolla.
Voisi olla hyvä tutkituttaa lapsesi kuulo jos ette ole jo tehneet sitä. - on niitä
Meidän pojalla, joka oli kolmen vuoden ikäinen puhe oli epäselvää ja vika oli yksinomaan liian suurista nielu ja kitarisoista. Niiden poisoton jälkeen puhe tuli täysin puhtaasti ja kovemmalla äänellä. Nyt hän on jo insinööri ja ammattikoulun opettaja. Uskoisin sinun pojan puheen korjaantuvan aikanaan, jos käyt lääkärin kanssa selvittämässä kyseisen asian, eikä vain puheteraupilla.
- kiiku
Jep pitääpä ottaa tuo asia korvan taakse.
- kävijät
kävimme pari vuotta ja neiti alkoi hyvin puhumaan, kun sai ammatti-ihmiseltä apua siihen. Siellä paljon hänen kanssaan pelattiin pelejä ja opetettiin puheen tuottoa. Kannattaa viedä vaikka saattekin odottaa kevääseen.
- paljonkin lapsilla
meillä puhe epäselvää ollut ja on osin vieläkin, kun ei kaikki kirjaimet äänny oikein 5 -vuotiaana. Jo 2,5 vuotiaana mentiin puheterapeutille, joka kartoittanut tilannetta ja sittemmin myös kuulo tarkastettu korvapolilla useamman kerran kun kovin ollut korvatulehduskierrettäkin pienestä asti.
Puhetarapeutille käynnit todella kannattavat, siellä lapsi saa rauhassa tätin/ setän kanssa harjoitella kirjaimia ja äntää rauhallisesti...jolloin myös ennen pitkää puhe selkiytyy. Nopeaahan se ei välttämättä ole.
Meillä vieläkin siis paljon kirjaimiajää sanomatta, mutta muuten puhe selkeää, ja ei arastele sanoa niitäkään sanoja joiden kaikki kirjaimet eivät oikein äänny. Myös innostunut harjoittelusta kotonakin.
Kielijänteet yms tarkastetaan kyllä ajan mittaan myös ja puheterapeutti kyllä katsastaa suun liikkuvuutta yms. Tietääkseni kielijänteitä ei leikata mielellään ennen kouluikää ainakaan. - resurssit
vaihtelevat muuten öyristytt'v'n paljon, kyllähän pieni lapsi tarvitsee puheterapiaa heti, eikä viidestoista päivä...siis silloin harjoitellaan, kun innostus kova ja muutenkinharjoitellaan puhumista ja sanoja.
Meillä päin onneksi aikoja saa vielä kohtuullisen hyvin, mutta en voi kyllä ymmärtää tällasissa asioissa säästämistä...mikä vaikutus sillä onkaan näiden tukea puheenkehitykseensä tarvitsevien lasten tulevaisuuteen, koulukäyntiin ja aivan kaikkeen...
Yksityisestikin palveluja tietysti saa, ja kyllähän se niin on että hälinä pitää nostaa jos jotain meinaa saada nykypäivänä kunnallisen terveystoimen puitteissa tapahtumaan... - Myyreli
Kuinka lapsesi puhui kaksivuotiaana? Poikani aloitti "K-kielellä", mutta yrittää puhua liian nopeasti ja ei sitä tahdo moni ymmärtää. Kaksivuotisneuvolasta, hänelle määrättiin aika puolen vuoden kuluttua puheen seurantaan. Oliko poikasi puheen seurannassa 2,5-vuotiaana?
Itse en ole ollut huolissani puheen kehityksestä, uskon vain että se vie hieman aikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391