mb 190e 2.3 16v

190 16v evolution

kannattako ostaa mihin pitää huomio kiinnittää
kun on hankkimassa kyseistä autoa onko autossa
mekaaninen vai elektrooninen ruisku miten tästä
autosta voisi saada ylimääräistä tehoja esim
185hp-->250-300hp löytyykö virityssarjoja jolla
tehoja vois saada lisää

19

4341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timo L.

      ...on mekaanis-elektroninen Bosch KE-Jetronic.
      Lisäksi kirjallisuus kertoo sen olevan "with an
      idle speed stabilizer and air-jacketed
      injectors". :-) Kiinnostaisi tietää, mitäköhän
      tuo viimeinen termi tarkoittaa. Joistakin
      suuttimista tms. taitaa olla kyse?

      • Otto

        Tuo pohtimasi "air-jacketed injectors" lähimmin
        tarkoittaa ilmajäädytteisiä ruiskun suuttimia
        elikkä itse suuttimia ympäröi vaippa, jonka
        välissä kiertää ilma pyrkien pitämään suuttimien
        lämpötilan alhaisena/vakiona. Millä systeemillä
        ilmankierto kanteen on järkätty on hämärän
        peitossa, vesijäähdytys olisi helpommin
        ymmärrettävissä. Mutta lienevät Mersun inssit
        ajatelleet, että seoksen käyttäytymiseen voidaan
        vaikuttaa edullisesti tässäkin vaiheessa.
        Oikokaa/kommentoikaa ihmeessä jos olen väärässä,
        mutta näin muistan jostain aikoinaan lukeneeni.


    • Pietu

      saa lisää tehoja. MM. Demecillä on turbosarja
      joka nostaa tehot 250hv:aan ja väännön 320nm:iin.
      Hintaakin paketilla kyllä on 30 000;. Käy ite
      kattomasssa. www.demec.fi

      • 190 B

        Vai pitäis tuollaiseen ikäautoon vielä turbo
        laittaa? Eikö jo olis parasta ajella jäljellä
        olevat kilometrit pienemmällä rasituksella ja
        siistillä ajolla? On se kumma, jos ei Suomessa
        185 hv riitä ajokortin menetykseen ja isoihin
        sakkoihin! Itse tulen toimeen 109 hv perus 2-
        litraisella...


      • Kaapo 300 TE
        190 B kirjoitti:

        Vai pitäis tuollaiseen ikäautoon vielä turbo
        laittaa? Eikö jo olis parasta ajella jäljellä
        olevat kilometrit pienemmällä rasituksella ja
        siistillä ajolla? On se kumma, jos ei Suomessa
        185 hv riitä ajokortin menetykseen ja isoihin
        sakkoihin! Itse tulen toimeen 109 hv perus 2-
        litraisella...

        Itse antaisin kyseisen yksilön ikääntyä
        arvokkaasti ja tuolle korille vakioteho riittää
        varmasti. Isomman ja pidemmän ilon autosta saa,
        kun laittaa ylimääräiset rahat muuhun ylläpitoon.
        Meneväthän useimmat 124- ja jotkut S-korisetkin
        jopa pienemmillä tehoilla aivan tarpeeksi. No,
        luonne ja käyttötarkoitus on tietysti eri juttu.
        Vaan jos rata siintelee mielessä, niin miksei.
        Jos katukilleri taas pitää saada, katsoisin
        joskain muusta merkistä ja ajelisin mersulla
        tyylillä ja mukavasti.


      • minä taas
        190 B kirjoitti:

        Vai pitäis tuollaiseen ikäautoon vielä turbo
        laittaa? Eikö jo olis parasta ajella jäljellä
        olevat kilometrit pienemmällä rasituksella ja
        siistillä ajolla? On se kumma, jos ei Suomessa
        185 hv riitä ajokortin menetykseen ja isoihin
        sakkoihin! Itse tulen toimeen 109 hv perus 2-
        litraisella...

        jos kone menee niin voihan sen korvata vaikka
        saksasta hommatulla uudemmalla 2.5l 16v koneella
        niin että silleen


      • Pietu
        190 B kirjoitti:

        Vai pitäis tuollaiseen ikäautoon vielä turbo
        laittaa? Eikö jo olis parasta ajella jäljellä
        olevat kilometrit pienemmällä rasituksella ja
        siistillä ajolla? On se kumma, jos ei Suomessa
        185 hv riitä ajokortin menetykseen ja isoihin
        sakkoihin! Itse tulen toimeen 109 hv perus 2-
        litraisella...

        osana kysymystähän oli että miten lisää tehoja.
        En mäkään tohon turboo laittais.


      • Pietu
        minä taas kirjoitti:

        jos kone menee niin voihan sen korvata vaikka
        saksasta hommatulla uudemmalla 2.5l 16v koneella
        niin että silleen

        vielä tarjolla EVO-mallit. Niistä vaan saa kärsiä
        riittävästi.


    • Iso A

      K.o. autossahan on Cosworthin valmistama moottori
      ei mesen niinkuin monet virheellisesti luulevat.

      Suosittelen turboa jos kaipaat rajua voimaa.

      • Henkka Ford

        Vai ovatko tehneet vain kannen yms. romppeet?


      • Otto
        Henkka Ford kirjoitti:

        Vai ovatko tehneet vain kannen yms. romppeet?

        ihan olisi myös sellainen aivastus, että kansi on
        Cosworthin käsialaa ja siinäkin vain suunnittelu
        (tai mahdollisesti koko moottorin suunnittelu)
        mutta varsinainen valmistus oli Mersun omalta
        linjalta. Täysin muistinvarainen heitto, mutta
        painettua sanaa asiasta omistavat voinevat
        korjata.


      • Zepter
        Otto kirjoitti:

        ihan olisi myös sellainen aivastus, että kansi on
        Cosworthin käsialaa ja siinäkin vain suunnittelu
        (tai mahdollisesti koko moottorin suunnittelu)
        mutta varsinainen valmistus oli Mersun omalta
        linjalta. Täysin muistinvarainen heitto, mutta
        painettua sanaa asiasta omistavat voinevat
        korjata.

        suunnittelema ja valmistama tuo kone on.

        Usein luullaan että vain kansi on Cosworthin
        tuotantoa, mutta todellisuudessa koko kone on
        suunniteltu ja valmistettu Cosworthin toimesta.


      • Otto
        Zepter kirjoitti:

        suunnittelema ja valmistama tuo kone on.

        Usein luullaan että vain kansi on Cosworthin
        tuotantoa, mutta todellisuudessa koko kone on
        suunniteltu ja valmistettu Cosworthin toimesta.

        kyseessä on jos ei keräilyllinen auto, niin
        ainakin harvinainen malli. Kuinkahan mahtaa
        varaosien saanti ja hinta asettua vakiompaan
        tuotantoon nähden. Näitä ei kaiketi ole pilvin
        pimein Suomeenkaan kaupattu. Toisaalta kai
        Mersulta itseltäänkin olisi löytynyt kone samasta
        teholuokasta 190:n koppaan, vai haluttiinko
        tavoitella vain pientä erikoisuutta tällä
        mallilla? Paljonkohan koneella oli yhteistä
        Fordin Cosworth-myllyjen kanssa vai oliko ihan
        eri vempele jo piirustuslaudalta alkaen. Aattelin
        vaan näitä aiempia turboamisjuttuja, Fordin
        Cossuthan olivat turboja, jos en väärin muistele.


      • Henkka Ford
        Otto kirjoitti:

        kyseessä on jos ei keräilyllinen auto, niin
        ainakin harvinainen malli. Kuinkahan mahtaa
        varaosien saanti ja hinta asettua vakiompaan
        tuotantoon nähden. Näitä ei kaiketi ole pilvin
        pimein Suomeenkaan kaupattu. Toisaalta kai
        Mersulta itseltäänkin olisi löytynyt kone samasta
        teholuokasta 190:n koppaan, vai haluttiinko
        tavoitella vain pientä erikoisuutta tällä
        mallilla? Paljonkohan koneella oli yhteistä
        Fordin Cosworth-myllyjen kanssa vai oliko ihan
        eri vempele jo piirustuslaudalta alkaen. Aattelin
        vaan näitä aiempia turboamisjuttuja, Fordin
        Cossuthan olivat turboja, jos en väärin muistele.

        Cosworthin historiankirjat puhuvat ainoastaan
        kannesta....mene ja tiedä....?
        Katso vuodesta 1983 alkaen. Silloin Mesestä eka
        maininta ja -84 tunnetaan jo 2.3-16

        http://www.cosworth-
        technology.co.uk/pages/central/central_history_fse
        t.html


      • Zepter
        Henkka Ford kirjoitti:

        Cosworthin historiankirjat puhuvat ainoastaan
        kannesta....mene ja tiedä....?
        Katso vuodesta 1983 alkaen. Silloin Mesestä eka
        maininta ja -84 tunnetaan jo 2.3-16

        http://www.cosworth-
        technology.co.uk/pages/central/central_history_fse
        t.html

        tällaisen jutun:

        " In 1979 Mercedes Benz had decided to taking
        part in motor sport again, this time Mercedes
        wanted to go rally racing. They needed to get the
        most out of there little engine and car so that
        it would be able to compete against the more
        established names so they turned to Cosworth
        Engineering. Cosworth came up with a 2.3 litre 16
        valve engine and in 1983 the 2.3 16V was
        launched. The original car produced 177 bhp
        which was 55 bhp more then the standard car. The
        top speed of this car was 141 mph, the car came
        as a rear wheel drive. The plans for rally racing
        were abandoned by Mercedes as four wheel drive
        was the norm now. In 1988 the 2.5 litre version
        was launched costing £38, 272. Although Mercedes
        did not take part in rally racing they did enter
        the cars in DTM racing which is the German
        equivalent to the British touring cars, the cars
        were entered under the AMG name of Mercedes who
        now controlled the engineering of the 190 E 2.5
        16V. In total the 190 E won 50 races in DTM
        racing and with this winning numerous DTM titles.
        The 190 E was designed to increase sales with a
        small car without compromising quality or image
        of the Mercedes Benz brand. The 190 E was a very
        successful car. Mercedes also developed limited
        edition homologated version of the 2. 5 16V, it
        was known as the Evo 2. Mercedes only made 502
        Evo 2."
        http://homepage.ntlworld.com/sahidaa/page91.html

        Ja tällaisen
        "In response to BMW M3 and Ford Sierra RS
        Cosworth, Mercedes created a high performance
        version of its
        baby 190E with a new 2.3-litre 16-valve straight
        four. This is the 190E 2.3-16. Suprisingly, the
        185 hp dohc
        engine was designed and built by British
        engineering expert Cosworth."
        http://www.geocities.com/MotorCity/Track/9120/html
        /Mercedes2.htm

        Nämä eivät ole mitään ns. nimi-sivuja, joten on
        mahdollista että niissä on väärää tietoa.
        Kuitenkin tämä asia mainitaan myös muilla
        sivuilla joten on siinä todennäköisesti jotain
        perää.

        Olen asiasta joskus lukenut(kijasta), mutta kun
        en millään muista mistä. Kuitenkin tuo Cosworth:n
        sivusto on näistä lähteistä se luetettavin, mutta
        voihan siellä olla vaikka sen takia takia mainita
        pelkästä kannesta, jos heillä on sopimus, jossa
        kielletään virallisesti mainitsemasta koneen
        todellista valmistajaa.

        Kuitenkin Cossu oli ja on aina liitetty vahvasti
        Fordiin ja joku Mercedeksen asiakas voisi tuntea
        kiusalliseksi sen että hänen autossaan on Fordin
        moottori.

        Ehkäpä sitä ei siksi ole liiemmältä
        mainostettu...?


      • Timo L.
        Zepter kirjoitti:

        tällaisen jutun:

        " In 1979 Mercedes Benz had decided to taking
        part in motor sport again, this time Mercedes
        wanted to go rally racing. They needed to get the
        most out of there little engine and car so that
        it would be able to compete against the more
        established names so they turned to Cosworth
        Engineering. Cosworth came up with a 2.3 litre 16
        valve engine and in 1983 the 2.3 16V was
        launched. The original car produced 177 bhp
        which was 55 bhp more then the standard car. The
        top speed of this car was 141 mph, the car came
        as a rear wheel drive. The plans for rally racing
        were abandoned by Mercedes as four wheel drive
        was the norm now. In 1988 the 2.5 litre version
        was launched costing £38, 272. Although Mercedes
        did not take part in rally racing they did enter
        the cars in DTM racing which is the German
        equivalent to the British touring cars, the cars
        were entered under the AMG name of Mercedes who
        now controlled the engineering of the 190 E 2.5
        16V. In total the 190 E won 50 races in DTM
        racing and with this winning numerous DTM titles.
        The 190 E was designed to increase sales with a
        small car without compromising quality or image
        of the Mercedes Benz brand. The 190 E was a very
        successful car. Mercedes also developed limited
        edition homologated version of the 2. 5 16V, it
        was known as the Evo 2. Mercedes only made 502
        Evo 2."
        http://homepage.ntlworld.com/sahidaa/page91.html

        Ja tällaisen
        "In response to BMW M3 and Ford Sierra RS
        Cosworth, Mercedes created a high performance
        version of its
        baby 190E with a new 2.3-litre 16-valve straight
        four. This is the 190E 2.3-16. Suprisingly, the
        185 hp dohc
        engine was designed and built by British
        engineering expert Cosworth."
        http://www.geocities.com/MotorCity/Track/9120/html
        /Mercedes2.htm

        Nämä eivät ole mitään ns. nimi-sivuja, joten on
        mahdollista että niissä on väärää tietoa.
        Kuitenkin tämä asia mainitaan myös muilla
        sivuilla joten on siinä todennäköisesti jotain
        perää.

        Olen asiasta joskus lukenut(kijasta), mutta kun
        en millään muista mistä. Kuitenkin tuo Cosworth:n
        sivusto on näistä lähteistä se luetettavin, mutta
        voihan siellä olla vaikka sen takia takia mainita
        pelkästä kannesta, jos heillä on sopimus, jossa
        kielletään virallisesti mainitsemasta koneen
        todellista valmistajaa.

        Kuitenkin Cossu oli ja on aina liitetty vahvasti
        Fordiin ja joku Mercedeksen asiakas voisi tuntea
        kiusalliseksi sen että hänen autossaan on Fordin
        moottori.

        Ehkäpä sitä ei siksi ole liiemmältä
        mainostettu...?

        ...siteeraamani hra J. Taylor taas kertoo, että
        tuolloin 1980-luvun alussa M-B:n omat
        moottorisuunnittelutiimit toimivat
        jo "ylikierroksilla", joten (tuolloin)
        ralliautoon tulevan moottorin suunnittelu
        annettiin tehokkaiden moottoreiden
        spesialistille, tässä tapauksessa Cosworthille.
        Kuten sanoitte, ralliohjelma peruutettiin, mutta
        silti oli suunnitelmia 320-hv onroad-W201:lle.

        Lisäksi hän kertoo, että kevytmetallinen kansi
        oli tyypillistä Cosworth-desiginia, yleisesti
        ottaen samanlainen kuin kuuluisissa (?) DFV- ja
        BDA- rallikansissa, mutta pienin
        yksityiskohtaisin muutoksin.

        Cosworth oli kehittänyt erikoisen
        ohutvalutekniikan, jota muilla ei ollut
        saatavilla, joten kannet valettiin Britanniassa
        Worcesterin tehtaalla, mutta muu "hardware" oli
        Daimler-Benzin toimittamaa. Koneistus ja
        lopullinen asennus jaettiin kummallekin yhtymälle
        ("machining and final assembly were shared
        between the two companies").

        Eli tästä jokainen voi vetää johtopäätöksen. Itse
        ymmärrän tämän niin, että Cosworth valmisti
        ainoastaan kannet. Mallin moottorin tyypiksihän
        mainitaan aina vanha tuttu M102. Jos kellä on
        lisäämistä tai parempaa tietoa, täydentäköön.

        Kirjassa on muuten useamman sivun verran tekstiä
        ko. mallista, sekä muutama kuva. Takapenkin
        istuimet olisi mukava käydä kokeilemassa.. :-)


    • Pietu

      16-venttilisissä perän korkeudensäätö sisältä
      käsin? Ei taida sekään olla halpa korjauttaa jos
      työsopimuksen irti sanoo.

    • höh

      Käy saksasta hakeen suoraan 190 Evo 2, ni eiköhän
      alkuun sullekin tehot riitä. Mitä sitä vanhaa
      paskaa virittään

      • mb 190 2.3 16 evolution

        niin mutta se maksaa paljon enemmän kuin se vanha
        paska kuin paljon evo kakkosesta lähtee muuten
        tehoja entä huiput


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      37
      2896
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2814
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      120
      2288
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1422
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1226
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1063
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      969
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      902
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      782
    Aihe