kannattako ostaa mihin pitää huomio kiinnittää
kun on hankkimassa kyseistä autoa onko autossa
mekaaninen vai elektrooninen ruisku miten tästä
autosta voisi saada ylimääräistä tehoja esim
185hp-->250-300hp löytyykö virityssarjoja jolla
tehoja vois saada lisää
mb 190e 2.3 16v
19
4341
Vastaukset
- Timo L.
...on mekaanis-elektroninen Bosch KE-Jetronic.
Lisäksi kirjallisuus kertoo sen olevan "with an
idle speed stabilizer and air-jacketed
injectors". :-) Kiinnostaisi tietää, mitäköhän
tuo viimeinen termi tarkoittaa. Joistakin
suuttimista tms. taitaa olla kyse?- Otto
Tuo pohtimasi "air-jacketed injectors" lähimmin
tarkoittaa ilmajäädytteisiä ruiskun suuttimia
elikkä itse suuttimia ympäröi vaippa, jonka
välissä kiertää ilma pyrkien pitämään suuttimien
lämpötilan alhaisena/vakiona. Millä systeemillä
ilmankierto kanteen on järkätty on hämärän
peitossa, vesijäähdytys olisi helpommin
ymmärrettävissä. Mutta lienevät Mersun inssit
ajatelleet, että seoksen käyttäytymiseen voidaan
vaikuttaa edullisesti tässäkin vaiheessa.
Oikokaa/kommentoikaa ihmeessä jos olen väärässä,
mutta näin muistan jostain aikoinaan lukeneeni.
- Pietu
saa lisää tehoja. MM. Demecillä on turbosarja
joka nostaa tehot 250hv:aan ja väännön 320nm:iin.
Hintaakin paketilla kyllä on 30 000;. Käy ite
kattomasssa. www.demec.fi- 190 B
Vai pitäis tuollaiseen ikäautoon vielä turbo
laittaa? Eikö jo olis parasta ajella jäljellä
olevat kilometrit pienemmällä rasituksella ja
siistillä ajolla? On se kumma, jos ei Suomessa
185 hv riitä ajokortin menetykseen ja isoihin
sakkoihin! Itse tulen toimeen 109 hv perus 2-
litraisella... - Kaapo 300 TE
190 B kirjoitti:
Vai pitäis tuollaiseen ikäautoon vielä turbo
laittaa? Eikö jo olis parasta ajella jäljellä
olevat kilometrit pienemmällä rasituksella ja
siistillä ajolla? On se kumma, jos ei Suomessa
185 hv riitä ajokortin menetykseen ja isoihin
sakkoihin! Itse tulen toimeen 109 hv perus 2-
litraisella...Itse antaisin kyseisen yksilön ikääntyä
arvokkaasti ja tuolle korille vakioteho riittää
varmasti. Isomman ja pidemmän ilon autosta saa,
kun laittaa ylimääräiset rahat muuhun ylläpitoon.
Meneväthän useimmat 124- ja jotkut S-korisetkin
jopa pienemmillä tehoilla aivan tarpeeksi. No,
luonne ja käyttötarkoitus on tietysti eri juttu.
Vaan jos rata siintelee mielessä, niin miksei.
Jos katukilleri taas pitää saada, katsoisin
joskain muusta merkistä ja ajelisin mersulla
tyylillä ja mukavasti. - minä taas
190 B kirjoitti:
Vai pitäis tuollaiseen ikäautoon vielä turbo
laittaa? Eikö jo olis parasta ajella jäljellä
olevat kilometrit pienemmällä rasituksella ja
siistillä ajolla? On se kumma, jos ei Suomessa
185 hv riitä ajokortin menetykseen ja isoihin
sakkoihin! Itse tulen toimeen 109 hv perus 2-
litraisella...jos kone menee niin voihan sen korvata vaikka
saksasta hommatulla uudemmalla 2.5l 16v koneella
niin että silleen - Pietu
190 B kirjoitti:
Vai pitäis tuollaiseen ikäautoon vielä turbo
laittaa? Eikö jo olis parasta ajella jäljellä
olevat kilometrit pienemmällä rasituksella ja
siistillä ajolla? On se kumma, jos ei Suomessa
185 hv riitä ajokortin menetykseen ja isoihin
sakkoihin! Itse tulen toimeen 109 hv perus 2-
litraisella...osana kysymystähän oli että miten lisää tehoja.
En mäkään tohon turboo laittais. - Pietu
minä taas kirjoitti:
jos kone menee niin voihan sen korvata vaikka
saksasta hommatulla uudemmalla 2.5l 16v koneella
niin että silleenvielä tarjolla EVO-mallit. Niistä vaan saa kärsiä
riittävästi.
- Iso A
K.o. autossahan on Cosworthin valmistama moottori
ei mesen niinkuin monet virheellisesti luulevat.
Suosittelen turboa jos kaipaat rajua voimaa.- Henkka Ford
Vai ovatko tehneet vain kannen yms. romppeet?
- Otto
Henkka Ford kirjoitti:
Vai ovatko tehneet vain kannen yms. romppeet?
ihan olisi myös sellainen aivastus, että kansi on
Cosworthin käsialaa ja siinäkin vain suunnittelu
(tai mahdollisesti koko moottorin suunnittelu)
mutta varsinainen valmistus oli Mersun omalta
linjalta. Täysin muistinvarainen heitto, mutta
painettua sanaa asiasta omistavat voinevat
korjata. - Zepter
Otto kirjoitti:
ihan olisi myös sellainen aivastus, että kansi on
Cosworthin käsialaa ja siinäkin vain suunnittelu
(tai mahdollisesti koko moottorin suunnittelu)
mutta varsinainen valmistus oli Mersun omalta
linjalta. Täysin muistinvarainen heitto, mutta
painettua sanaa asiasta omistavat voinevat
korjata.suunnittelema ja valmistama tuo kone on.
Usein luullaan että vain kansi on Cosworthin
tuotantoa, mutta todellisuudessa koko kone on
suunniteltu ja valmistettu Cosworthin toimesta. - Otto
Zepter kirjoitti:
suunnittelema ja valmistama tuo kone on.
Usein luullaan että vain kansi on Cosworthin
tuotantoa, mutta todellisuudessa koko kone on
suunniteltu ja valmistettu Cosworthin toimesta.kyseessä on jos ei keräilyllinen auto, niin
ainakin harvinainen malli. Kuinkahan mahtaa
varaosien saanti ja hinta asettua vakiompaan
tuotantoon nähden. Näitä ei kaiketi ole pilvin
pimein Suomeenkaan kaupattu. Toisaalta kai
Mersulta itseltäänkin olisi löytynyt kone samasta
teholuokasta 190:n koppaan, vai haluttiinko
tavoitella vain pientä erikoisuutta tällä
mallilla? Paljonkohan koneella oli yhteistä
Fordin Cosworth-myllyjen kanssa vai oliko ihan
eri vempele jo piirustuslaudalta alkaen. Aattelin
vaan näitä aiempia turboamisjuttuja, Fordin
Cossuthan olivat turboja, jos en väärin muistele. - Henkka Ford
Otto kirjoitti:
kyseessä on jos ei keräilyllinen auto, niin
ainakin harvinainen malli. Kuinkahan mahtaa
varaosien saanti ja hinta asettua vakiompaan
tuotantoon nähden. Näitä ei kaiketi ole pilvin
pimein Suomeenkaan kaupattu. Toisaalta kai
Mersulta itseltäänkin olisi löytynyt kone samasta
teholuokasta 190:n koppaan, vai haluttiinko
tavoitella vain pientä erikoisuutta tällä
mallilla? Paljonkohan koneella oli yhteistä
Fordin Cosworth-myllyjen kanssa vai oliko ihan
eri vempele jo piirustuslaudalta alkaen. Aattelin
vaan näitä aiempia turboamisjuttuja, Fordin
Cossuthan olivat turboja, jos en väärin muistele.Cosworthin historiankirjat puhuvat ainoastaan
kannesta....mene ja tiedä....?
Katso vuodesta 1983 alkaen. Silloin Mesestä eka
maininta ja -84 tunnetaan jo 2.3-16
http://www.cosworth-
technology.co.uk/pages/central/central_history_fse
t.html - Zepter
Henkka Ford kirjoitti:
Cosworthin historiankirjat puhuvat ainoastaan
kannesta....mene ja tiedä....?
Katso vuodesta 1983 alkaen. Silloin Mesestä eka
maininta ja -84 tunnetaan jo 2.3-16
http://www.cosworth-
technology.co.uk/pages/central/central_history_fse
t.htmltällaisen jutun:
" In 1979 Mercedes Benz had decided to taking
part in motor sport again, this time Mercedes
wanted to go rally racing. They needed to get the
most out of there little engine and car so that
it would be able to compete against the more
established names so they turned to Cosworth
Engineering. Cosworth came up with a 2.3 litre 16
valve engine and in 1983 the 2.3 16V was
launched. The original car produced 177 bhp
which was 55 bhp more then the standard car. The
top speed of this car was 141 mph, the car came
as a rear wheel drive. The plans for rally racing
were abandoned by Mercedes as four wheel drive
was the norm now. In 1988 the 2.5 litre version
was launched costing £38, 272. Although Mercedes
did not take part in rally racing they did enter
the cars in DTM racing which is the German
equivalent to the British touring cars, the cars
were entered under the AMG name of Mercedes who
now controlled the engineering of the 190 E 2.5
16V. In total the 190 E won 50 races in DTM
racing and with this winning numerous DTM titles.
The 190 E was designed to increase sales with a
small car without compromising quality or image
of the Mercedes Benz brand. The 190 E was a very
successful car. Mercedes also developed limited
edition homologated version of the 2. 5 16V, it
was known as the Evo 2. Mercedes only made 502
Evo 2."
http://homepage.ntlworld.com/sahidaa/page91.html
Ja tällaisen
"In response to BMW M3 and Ford Sierra RS
Cosworth, Mercedes created a high performance
version of its
baby 190E with a new 2.3-litre 16-valve straight
four. This is the 190E 2.3-16. Suprisingly, the
185 hp dohc
engine was designed and built by British
engineering expert Cosworth."
http://www.geocities.com/MotorCity/Track/9120/html
/Mercedes2.htm
Nämä eivät ole mitään ns. nimi-sivuja, joten on
mahdollista että niissä on väärää tietoa.
Kuitenkin tämä asia mainitaan myös muilla
sivuilla joten on siinä todennäköisesti jotain
perää.
Olen asiasta joskus lukenut(kijasta), mutta kun
en millään muista mistä. Kuitenkin tuo Cosworth:n
sivusto on näistä lähteistä se luetettavin, mutta
voihan siellä olla vaikka sen takia takia mainita
pelkästä kannesta, jos heillä on sopimus, jossa
kielletään virallisesti mainitsemasta koneen
todellista valmistajaa.
Kuitenkin Cossu oli ja on aina liitetty vahvasti
Fordiin ja joku Mercedeksen asiakas voisi tuntea
kiusalliseksi sen että hänen autossaan on Fordin
moottori.
Ehkäpä sitä ei siksi ole liiemmältä
mainostettu...? - Timo L.
Zepter kirjoitti:
tällaisen jutun:
" In 1979 Mercedes Benz had decided to taking
part in motor sport again, this time Mercedes
wanted to go rally racing. They needed to get the
most out of there little engine and car so that
it would be able to compete against the more
established names so they turned to Cosworth
Engineering. Cosworth came up with a 2.3 litre 16
valve engine and in 1983 the 2.3 16V was
launched. The original car produced 177 bhp
which was 55 bhp more then the standard car. The
top speed of this car was 141 mph, the car came
as a rear wheel drive. The plans for rally racing
were abandoned by Mercedes as four wheel drive
was the norm now. In 1988 the 2.5 litre version
was launched costing £38, 272. Although Mercedes
did not take part in rally racing they did enter
the cars in DTM racing which is the German
equivalent to the British touring cars, the cars
were entered under the AMG name of Mercedes who
now controlled the engineering of the 190 E 2.5
16V. In total the 190 E won 50 races in DTM
racing and with this winning numerous DTM titles.
The 190 E was designed to increase sales with a
small car without compromising quality or image
of the Mercedes Benz brand. The 190 E was a very
successful car. Mercedes also developed limited
edition homologated version of the 2. 5 16V, it
was known as the Evo 2. Mercedes only made 502
Evo 2."
http://homepage.ntlworld.com/sahidaa/page91.html
Ja tällaisen
"In response to BMW M3 and Ford Sierra RS
Cosworth, Mercedes created a high performance
version of its
baby 190E with a new 2.3-litre 16-valve straight
four. This is the 190E 2.3-16. Suprisingly, the
185 hp dohc
engine was designed and built by British
engineering expert Cosworth."
http://www.geocities.com/MotorCity/Track/9120/html
/Mercedes2.htm
Nämä eivät ole mitään ns. nimi-sivuja, joten on
mahdollista että niissä on väärää tietoa.
Kuitenkin tämä asia mainitaan myös muilla
sivuilla joten on siinä todennäköisesti jotain
perää.
Olen asiasta joskus lukenut(kijasta), mutta kun
en millään muista mistä. Kuitenkin tuo Cosworth:n
sivusto on näistä lähteistä se luetettavin, mutta
voihan siellä olla vaikka sen takia takia mainita
pelkästä kannesta, jos heillä on sopimus, jossa
kielletään virallisesti mainitsemasta koneen
todellista valmistajaa.
Kuitenkin Cossu oli ja on aina liitetty vahvasti
Fordiin ja joku Mercedeksen asiakas voisi tuntea
kiusalliseksi sen että hänen autossaan on Fordin
moottori.
Ehkäpä sitä ei siksi ole liiemmältä
mainostettu...?...siteeraamani hra J. Taylor taas kertoo, että
tuolloin 1980-luvun alussa M-B:n omat
moottorisuunnittelutiimit toimivat
jo "ylikierroksilla", joten (tuolloin)
ralliautoon tulevan moottorin suunnittelu
annettiin tehokkaiden moottoreiden
spesialistille, tässä tapauksessa Cosworthille.
Kuten sanoitte, ralliohjelma peruutettiin, mutta
silti oli suunnitelmia 320-hv onroad-W201:lle.
Lisäksi hän kertoo, että kevytmetallinen kansi
oli tyypillistä Cosworth-desiginia, yleisesti
ottaen samanlainen kuin kuuluisissa (?) DFV- ja
BDA- rallikansissa, mutta pienin
yksityiskohtaisin muutoksin.
Cosworth oli kehittänyt erikoisen
ohutvalutekniikan, jota muilla ei ollut
saatavilla, joten kannet valettiin Britanniassa
Worcesterin tehtaalla, mutta muu "hardware" oli
Daimler-Benzin toimittamaa. Koneistus ja
lopullinen asennus jaettiin kummallekin yhtymälle
("machining and final assembly were shared
between the two companies").
Eli tästä jokainen voi vetää johtopäätöksen. Itse
ymmärrän tämän niin, että Cosworth valmisti
ainoastaan kannet. Mallin moottorin tyypiksihän
mainitaan aina vanha tuttu M102. Jos kellä on
lisäämistä tai parempaa tietoa, täydentäköön.
Kirjassa on muuten useamman sivun verran tekstiä
ko. mallista, sekä muutama kuva. Takapenkin
istuimet olisi mukava käydä kokeilemassa.. :-)
- Pietu
16-venttilisissä perän korkeudensäätö sisältä
käsin? Ei taida sekään olla halpa korjauttaa jos
työsopimuksen irti sanoo. - höh
Käy saksasta hakeen suoraan 190 Evo 2, ni eiköhän
alkuun sullekin tehot riitä. Mitä sitä vanhaa
paskaa virittään- mb 190 2.3 16 evolution
niin mutta se maksaa paljon enemmän kuin se vanha
paska kuin paljon evo kakkosesta lähtee muuten
tehoja entä huiput
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan372896Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272814- 1202288
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281422Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111226
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121063- 74969
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39902Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13782