Australialaiset ja eurooppalaiset linnut

kanariafani

Kuulin sellaista, että jos pitää australialaisia lintuja, esim. undulaatteja ja euroopalaisia, esim. kanarialinnut samassa huoneessa, niin kanarialinnut eivät suostu pesimään!


Tietääkö joku, onko asia näin? Minulla on kuusi kanarialintua, mutta kiinnostaisi hankkia myös undulaatteja. Ensi helmikuussa aion pesittää kanarialintujani.

3

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      No aika hupaisalta väitteeltä kuulostaa, mistähän ne sukupolvia häkkioloissa kasvaneet linnut voisivat tietää miltä mantereelta ne tai naapurit ovat luonnossa kotoisin?

      Kyllä minulla on ihan samassa häkissä afrikkalaisia ja australialaisia peippoja ja viereisessä häkissä vielä eteläamerikkalaisia arasia, eikä se kyllä mitenkään ole kenenkään pesimäintoon vaikuttanut (myös kanarialaispari kyllä hyvin kiivaasti yritti pesiä silloin kun minulla vielä naaraskin oli).

      Sillä on merkitystä pesinnän onnistumiseen mikä on valaistus, lämpötila, ilmankosteus ja erittäin tärkeänä monipuolinen ruokinta ja onko pesimiseen muuten rauhaa ettei häkissä ole liikaa lintuja tai muuten käytöksellään häiritsevää porukkaa.

      Vaikutusta voi tulla toisista linnuista esim jos undut vapaana ollessaan pääsevät kiipeilemään peippojen häkinseinillä, nykimään pesää pinnojen välistä tai muuten häiriköimään ja pelottelemaan pienempiään, mutta ei sillä pelkällä "erimaalaisen" linnun läsnäololla kyllä ole mitään merkitystä.

      Eri paikoista hankituilla linnuilla voi periaatteessa myös olla erilainen "normaali"bakteerikanta johon ovat sopeutuneet kuin toisilla ja sillä voi ehkä olla joskus vaikutusta joidenkin lintujen kuntoon ja pesimätulokseen, mutta tämäkin on sitten kiinni lähinnä lintujen kasvatusmaasta ja -oloista ja kunkin linnun vastustuskyvystä eikä lajin alkuperämaasta ja voi siis olla ongelma saman lajin eri yksilöidenkin kesken.

      • joku-

        Minulla oli kanaria pariskunta sekä undulaatti pariskunta...asustelivat vierekkäisissä häkeissä ja silti kanariat pesivät hyvällä tuloksella..eli ei ainakaan meillä ollut mitään ongelmaa.. :)


      • Eeku
        joku- kirjoitti:

        Minulla oli kanaria pariskunta sekä undulaatti pariskunta...asustelivat vierekkäisissä häkeissä ja silti kanariat pesivät hyvällä tuloksella..eli ei ainakaan meillä ollut mitään ongelmaa.. :)

        Kyllä se vain on totta….toki se on aika mystinen asia, mutta jokainen kasvattaja on tehnyt tämän saman havainnon. Tästä syystä kaikki isot kasvattajat pitävät ne linnut ehdottomasti eri huoneessa. Toki kasvatus voi onnistua, mutta ei missään nimessä 100%-sesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe