Koiranpennuista/hoito?

HELP!

Synnytyslaatikko kysymykseeni sain hyviä vastauksia ja uuden laatikon olenkin jo väsännyt.

Mutta nyt askarruttaa kun koiran synnytyksestä
olen lukenut niin kirjassa lukee että napanuora on sidottava lujalla mutta vettähylkivällä langalla?
Ja siinä on katkasuohjeetkin jos emo ei sitä katkaise...
Mutta nyt "askarruttavaan kysymykseeni"
eli jos koiruli ei katkaise niin sidon napanuoran kahdesta kohtaan ja leikkaan sen steriloiduilla saksilla.
Mitä teen jos emo itse katkaisee napanuoran?
Sidotaanko se siltikin?
(tätä kirja ei sanonut!)
Entä minkälaista lankaa?
(siimaako taikka kumilenkki!??)

Entä kun huoneenlämmön pitää olla ekoina viikkoina
30c ja lattialta mitattuna 27c,aika kuumaa...
Mutta kun sanomalehdet kuulemma ovat huonoksi!
Ja jos siellä on peittoja,tyynyja,filtteja taikka vaan lakana niin pennut voi tukehtua siihen!
(kirjan mukaan).
Paras olisi superloonipatja ja se vuorataan,mutta kun minulla ei sellaista ylimääräistä ole. :(
Minkälainen olisi Tyroksi?
Jos sen päälle levittäisi paperia runsaasti,sitä olis vajassa vaikka millämitalla.
Vastatkaa ken tietää,kiitollisena jo odottelemaan jään...ja nyt on jo 1päivä kun synnytys voisi kirjojen mukaan alkaa...

19

9564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pentulaatikossa alussa lämpötyynyä, pitää lämmön tasaisena. Napanuoriin olemme käyttäneet ihan valkoista rullalankaa.
      Kannattaisi yrittää saada seuraksi synnytykseen kokenut ihminen mukaan.

    • Koirakko

      pullahti vanhalle tukevalle täkille, mihin oli laitettu pussilakana päälle.

    • Koirakko

      että ei styroksia. Kun pennut kasvavat ja pureksivat, niin styroksi ei ole terveellistä.

    • roosa

      En sitonut emon katkaisemaa napanuoraa mitenkään. Jos vuotaa ja pitää sitoa, steriili hammaslanka lienee hyvä.
      Noutajakoiralle kyllä ihan tavallinen huoneenlämpö riittää, kunhan huolehtii siitä, ettei vetoa ole. Vanhat täkit yksinkerroin ja matot alustana pitävät lattiakylmän loitolla.Pujottele alustan reunoja laatikon sivujen alle, että pysyvät ryhdikkäinä ja suorina niin tuhkehtumisvaaraa ei ole. Emot saattavat petata ja silloin on tukehtumisvaara olemassa.
      Synnytyksen ajaksi kannattaa laittaa joku matto, jonka päälle vanha pyyheliina. Alustaa joutuu vaihtamaan synnytyksen aikana, sotkeentuu. Ja varaa paljon pyyhkeitä muutoinkin. Pentujen puhdistamiseen jne.
      Lämpölamppua voi alussa pitää laatikon päällä, kunhan huolehtii siitä, ettei se kuumota liikaa.
      Onnea koitokseen. Kerro, mitä tuli ja miten meni.

      • HELP!

        Kiitos kaikille vastanneille!

        Mutta "Roosa" laitoitko lattialle montakin
        täkkiä päällekäin?
        Ja monta mattoa?
        (Pitää kai lähteä kirppikselle ostelemaan,kun en 1v vanhoja peitteitä raaski laittaa),heh..
        Laitoitko peittojen/mattojen päälle vielä sitä sanomalehteä?

        Eipä ole tullut mieleen että pennut voisi kuivattaa pyyhkeellä kun tuossa kirjassa oli että talouspaperia...
        (Itsellä kaksi lasta ja silti olen aivan tumpelo
        kun pitäisi ajatella maalaisjärjellä...
        kaipa sitä on nyt ollut liiaksi nenä kiinni kirjassa!)

        Niin olisihan se hyvä että olis joku keltä synnytyksen alkaessa kysyisi..mutta kun ei ole ketään.
        Tuleva koetus todella hermostuttaa että osaan hoitaa pennut huolella.
        Infoan tänne sitten mitä,missä ja milloin..!


      • roosa
        HELP! kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastanneille!

        Mutta "Roosa" laitoitko lattialle montakin
        täkkiä päällekäin?
        Ja monta mattoa?
        (Pitää kai lähteä kirppikselle ostelemaan,kun en 1v vanhoja peitteitä raaski laittaa),heh..
        Laitoitko peittojen/mattojen päälle vielä sitä sanomalehteä?

        Eipä ole tullut mieleen että pennut voisi kuivattaa pyyhkeellä kun tuossa kirjassa oli että talouspaperia...
        (Itsellä kaksi lasta ja silti olen aivan tumpelo
        kun pitäisi ajatella maalaisjärjellä...
        kaipa sitä on nyt ollut liiaksi nenä kiinni kirjassa!)

        Niin olisihan se hyvä että olis joku keltä synnytyksen alkaessa kysyisi..mutta kun ei ole ketään.
        Tuleva koetus todella hermostuttaa että osaan hoitaa pennut huolella.
        Infoan tänne sitten mitä,missä ja milloin..!

        Synnytyksen aikana yksi matto ja pyyhe päälle. Vaihtelin aina pyyhettä kun liikaa likaantui.Ponnistusvaiheessa pennuille oli joku tyyny, johon siirsin niitä syrjään jos tarve vaati.
        Synnytyksen jälkeen emolle ja pennuille paksu vanhan täkkn yksinkerroin. Ylimääräiset sulloin laatikon ulkopuolelle ja käänsin välillä puhdasta osaa tilalle. Mulla oli kaksi peittoa, joita pesin ja kääntelin tarpeen mukaan. Sanomalehteä en käytä kuin pentujen pissipaperina sen saunamaton alla ja muualla huushollissa sitten kun pennut lähtevät liikkeelle.
        Varaa päivystävän ell. numero lähelle, jotta voit kysyä häneltä neuvoja. Ja rauhoitu. Emo vaistoaa hermostuneisuutesi. Kaikki menee mitä suurimmalla todennäköisyydellä hyvin. Koirat ovat kmaailman sivu synnyttäneet ja sinunkin koirallasi ovat vaistot tallella. Anna sen mahdollisimman pitkälle toimia itse ja rauhassa.
        Talouspaperi on hyvää myös. Mulla oli vanhoja pieniä pyyhkeitä jotka pesin syntymän jälkeen uutta käyttöä varten.


    • HELP!

      Niin oletteko kuinka tunnollisesti mitanneet pennun ennen ja jälkeen syönnin?
      Miten olette erottaneen pennut toisistaan?
      (ettei vaan oli sitten eri pentu ja väärät painot)

      Entä kun emo imettää ensi viikkoina tunnin välein,
      oletteko menneet tarkistamaan että kaikki saa maitoa?
      Vai oletteko aina puolelle antaneet suosiolla korviketta?

      Taidan olla aivan hysteerinen ja jo "etukäteen
      itselleen silmäpusseja tahtoen!"

      Oletteko muuten antaneet emolle konjakkia kipuun?
      Jostain kuulin että kannattaa antaa ja semmosenkin kävin ostamassa.

      -Hermostuneena täällä odottelen jälkikasvua-

      • roosa

        Minulla on yksivärinen rotu kyseessä. Merkitsen punaisella kynsilakalla. Ensin synytynyt saa merin otsaan, toinen niskaan jne.
        Punninnut olen kerran päivässä. En joka syötön jälkeen.
        Katson, että kaikki pennut saavat imettyä. Alussa varsinkin. Hämmästyt, kuinka vaistonvaraisesti terveet pennut pyrkivät ja osaavat nisälle. Pennut kyllä huutavat jos ovat nälissään. Katson myös, että emo ymmärtää pissittää ja kakittaa penujaan.
        En ole konjakkeja antanut. Annan emon syödä n. 3-4 jälkeiset, loput hävitän. Meillä tahtoo emälle tulla ripuli.


      • HELP!
        roosa kirjoitti:

        Minulla on yksivärinen rotu kyseessä. Merkitsen punaisella kynsilakalla. Ensin synytynyt saa merin otsaan, toinen niskaan jne.
        Punninnut olen kerran päivässä. En joka syötön jälkeen.
        Katson, että kaikki pennut saavat imettyä. Alussa varsinkin. Hämmästyt, kuinka vaistonvaraisesti terveet pennut pyrkivät ja osaavat nisälle. Pennut kyllä huutavat jos ovat nälissään. Katson myös, että emo ymmärtää pissittää ja kakittaa penujaan.
        En ole konjakkeja antanut. Annan emon syödä n. 3-4 jälkeiset, loput hävitän. Meillä tahtoo emälle tulla ripuli.

        Kiitos vastauksistasi.
        Aijon huomenna "laittaa" kaikki valmiiksi ja sitten vaan yritän rauhoittua ja odotella koska
        synnytys alkaa!


      • E.A
        HELP! kirjoitti:

        Kiitos vastauksistasi.
        Aijon huomenna "laittaa" kaikki valmiiksi ja sitten vaan yritän rauhoittua ja odotella koska
        synnytys alkaa!

        Olisi toki hyvä jos sinulla olisi joku kaverina vaikkapa ei muuten kuin rauhottelemassa.
        Päivystävän ell nro on myös hyvä olla käden ulottuvilla.
        Ekalla pentueella leikkelin niitä napanuoria ja varmuuden vuoksi sitten jätin hieman pitkiksi ja emolle jäi tunne että jotain on jäänyt tekemättä ja oli sitten niitä napoja lyhentämässä, no siitä oppineena olen ottanut sen pennun käsiini vastaan kun se sieltä pullahtaa ja pidellyt napanuorasta ja emä on sitten vaan katkonut täysin oikeaoppisesti sen napanuoran, eli uskomatonta mutta totta se emä kyllä tietää mitä tekee.
        Niin ja ne jälkeiset sepäs onkin hauska juttu kuinka nopasaan se emä ne vetäsee nassuunsa saa siinä laskeskella montako ois annettu, ei tullut ripulia meillä kun annoin canikuria emälle.
        Synnytyksen ajaksi olen varannut emälle hunajavettä, jota olen voinut tarjoilla sille jos alkaa rauhattomasti ja hieman kovakouraisestikin ikäänkuin sijaistoimintona niitä pentuja nuolla uusien polttojen tullessa.

        Samoin olen varannut pienen korin pyyhkeineen johon olen niitä ekaksi syntyneitä siirrellyt turvaan jos emällä on kovin vahvat alustojen repimispuuskat polttojen aikana.
        Kuitenkin niin että emä voi niitä nuolla eikä hätäänny että siltä pentuja otettaisiin pois.

        Olen joutunut siinä pentujen syntymisten välissä käyttämään emää ulkosalla jos on alkanut tuntua siltä että poltot viipyvät, sinne uloskin kannattaa ottaa joku pyyhe mukaan monesti ne helpoiten tehdyt pennut sitten pyritään pykäämään sinne ulkosalle ja sielläkin vaan rauhallisesti pentu pyyhkeenpäällä emälle puhdistettavaksi.
        Kun emää käyttää ulkona niin ehdottomasti kytkettynä sillä on niin valtava hätä sitten takaisin pentujen luo, että voi liukastua matkalla ja siten vaarantaa ne syntymättömät pentunsa.
        Konjakista en ole kuullut mutta jälkisupistuksiin olen varannut 250mg ketorinia annettavaksi.
        Muutoinkin ois hyvä jos sillä emällä olisi mahdollisuus seuraavina päivinä siirtyä siitä pentulaatikosta pois repimään jotain vanhaa mattoa niiden jälkisupistusten aikoihin.
        Se lämpötila on kyllä aivan älytön niissä kirjoissa, ei tarvi olla tosiaankaan normaalihuoneenlämpöä korkeampi lämpötila kunhan ei ole vetoa.
        Siitähän sen sitten näkee jos pennut on tiiviisti nisillä tai toisissaan kiinni että onko niillä kylmä ja jos liian lämmin niin hajaantuvat mahdollisimman kauas toisistaan.
        Pakkohan niitä sanomalehtiä on silloin synnytyksen aikoihin olla siellä laatikossa melkoinen siivo syntyy jos ei niitä märkiä lehtiä voi siirrellä alta pois.Niin aj iso jätesäkki sitten niitä varten vielä lähelle ja näytä aina emälle mitä sitten sinne laitat, ainakin meillä oli kovasti epäluuloinen ettei vaan horiskolla mene pentukin mukana.
        Nyt aivan rauhallisesti kyllä se siitä sujuu pentu kerrallaan.
        Onnea ja voimia.


    • HELP!

      Niin kuudesta asti on ollut "avautumisvaihe"
      meneillään.
      Kovin emo läähättää ja ei kyllä ole pentulaatikossa:taitaa tulla pitkä yö.
      Ilmoittelen mitä tuli. :)
      Kiitos vielä avustanne.

      • HELP!

        Niin synnytys ei mennyt ihan "nappiin"
        eli jouduttiin keisarinleikkaamaan tänään!
        Nyt emä murisee pennuille ja on pari kertaa näykkäissyt.
        (outoa sillä yleemsä saa laittaa vaikka solmuun
        eikä ole moksiskaan)


      • E.A
        HELP! kirjoitti:

        Niin synnytys ei mennyt ihan "nappiin"
        eli jouduttiin keisarinleikkaamaan tänään!
        Nyt emä murisee pennuille ja on pari kertaa näykkäissyt.
        (outoa sillä yleemsä saa laittaa vaikka solmuun
        eikä ole moksiskaan)

        Se emä on varmaan nukutusaineestakin tokkurainen ja vaikka nyt väsyttäisi niin varuilta jäisin seurailemaan sen tekemisiä.
        Kyllä nuo omat epnnutkin keisarinleikatun emän kanssa itkeskelivät aikalailla silloin ekana ja tokanakin yönä, nälissään ja siitä syystä, ettei emä niitä tokkuroissaan älynnyt pissatta ja kakittaa, se oli minun heiniäni ensimmäisen yön.
        Eli kostealla pumpulitukolla joka pentua pitää nyt pestä virtsarakon ja peräreijän kohdilta, että ne eivät mene tukkoon sitä ne taitavat parkua.
        Sitä keitettyyn jäähdytettyyn veteen tehtyä hunajavettä (ei sokerivettä menevät ripulille)voi heikolle pennulle varovasti tipan laittaa kielenkärkeen ja se jaksaa taasen hetken sitä maitoannostaan odotella.
        Siis ekaksi huolehdi ne pissatukset.


      • roosa
        HELP! kirjoitti:

        Niin synnytys ei mennyt ihan "nappiin"
        eli jouduttiin keisarinleikkaamaan tänään!
        Nyt emä murisee pennuille ja on pari kertaa näykkäissyt.
        (outoa sillä yleemsä saa laittaa vaikka solmuun
        eikä ole moksiskaan)

        Meillä on kaksi kertaa leikattu emä. Ensimmäinen vrk. on todella hankala. Emä ja myös pennut ovat tokkurassa nukutusaineesta.
        E:A:n neuvot ovat hyviä.
        Yritä lisäksi saada emo imettämään vaikka väkisin. Pennut nisälle ja muutama tippa emonmaitoa puristeltua pentujen suuhun. Pian emo huomaa, mistä on kysymys ja alkaa hoitaa pentujaan.Toisena vrk. pennut jo alkavat imeä tomerammin.
        Molemmista pentueista meillä jäi kaikki henkiin ja kasvoivat normaalisti. Se ensimmäinen vrk oli väsyttävä ja hermostuttava.
        Jaksamista lähivuorkausiksi. Tiedän tunnelmat.


      • roosa
        roosa kirjoitti:

        Meillä on kaksi kertaa leikattu emä. Ensimmäinen vrk. on todella hankala. Emä ja myös pennut ovat tokkurassa nukutusaineesta.
        E:A:n neuvot ovat hyviä.
        Yritä lisäksi saada emo imettämään vaikka väkisin. Pennut nisälle ja muutama tippa emonmaitoa puristeltua pentujen suuhun. Pian emo huomaa, mistä on kysymys ja alkaa hoitaa pentujaan.Toisena vrk. pennut jo alkavat imeä tomerammin.
        Molemmista pentueista meillä jäi kaikki henkiin ja kasvoivat normaalisti. Se ensimmäinen vrk oli väsyttävä ja hermostuttava.
        Jaksamista lähivuorkausiksi. Tiedän tunnelmat.

        Meillä oli kovia jälkipolttoja vielä viikko leikkauksesta. Emo halusi ulos ja kaivoi maata vimman vallassa. Toisella kertaa myös veristä vuotoa vähän. Sitten kun riekaleita oli tullut ulos kohdusta, emo rauhoittui.
        Antoiko lääkäri mitään kipulääkettä mukaan?


      • HELP!
        roosa kirjoitti:

        Meillä oli kovia jälkipolttoja vielä viikko leikkauksesta. Emo halusi ulos ja kaivoi maata vimman vallassa. Toisella kertaa myös veristä vuotoa vähän. Sitten kun riekaleita oli tullut ulos kohdusta, emo rauhoittui.
        Antoiko lääkäri mitään kipulääkettä mukaan?

        Juu viime yö jaoteltiin mieheni kanssa ja nyt on taas minun vuoroni.
        Hermostuttaa kun kaikki ei osaa imeä tai joillekin täytyy näyttää missä nisä on ja otteen herpaantuessa taas autettava (avuton olo).

        Mutta enemmän mietityttää ne pennut jotka eivät ota nisää suuhunsa,eli puserran maitotipan
        ja avaan hiemen pennun suuta..samalla pitäen pennusta ja nisän läheltä kiinni jotta imuote saataisiin mutta jotkut pennut päästää irti?
        Näitä sitten olenkin ihan tuttipullolla syöttänyt ettei kuolisi,mutta sekin on vaikeata.
        (ei osaa imeä taikka imu on tosi heikkoa)

        Entä kuinka kauan olette antaneet ykden pennun
        olla nisällä?
        Nyt syöttöön meni aikaa 1h 20min ja pulleamman annoin imeä 5min (ne jotka muutenkin osaa itse mennä nisälle).
        Ne jotka osaa imeä kunhan nisä näytytään 8min
        ja heikot (onneksi vain 2kpl)
        annoin ja yritin olla 8-10min mutta eihän ne
        saanut imettyä kun imuote ei pidä..
        Sen jälkeen imetin tuttipullosta hieman ja loput ruiskusta hitaasti mutta varmasti.

        Syöneet pennut annoin emän hieman nuolla ja sitten laitoin ostoskoriin jossa on paljon pyyhkeitä,jotta ei mennyt sekaisin kuka on jo saanut maitoa (tämänkin keksin vasta aamulla)
        yöllä ei kai järkeni toiminut...

        Sitten kun hommat oli tehty otin pennut ja asettelin ne riviin emän vatsanviereen.

        Juu kyllä eläinlääkäri antoin särkylääkettä jota annan emälle.

        Murina on yösestä hieman laantunut mutta murisee enää hieman (kun joku pennuista pitää kovempaa
        ääntä taikka hän nuolisi pyllyä ja pentu rimpuilee
        vastaan).

        Tässä vaan mietin että onko se pennulle pahaksi jos vaan automaattisesti syöttäisin ne heikommat
        vaikka paripäivää (ne kun ovat pentueen pienemmät).
        Voisiko siitä olla hallaa?

        Kamalasti tuli tekstiä,mutta mielessäni myllii!


      • roosa
        HELP! kirjoitti:

        Juu viime yö jaoteltiin mieheni kanssa ja nyt on taas minun vuoroni.
        Hermostuttaa kun kaikki ei osaa imeä tai joillekin täytyy näyttää missä nisä on ja otteen herpaantuessa taas autettava (avuton olo).

        Mutta enemmän mietityttää ne pennut jotka eivät ota nisää suuhunsa,eli puserran maitotipan
        ja avaan hiemen pennun suuta..samalla pitäen pennusta ja nisän läheltä kiinni jotta imuote saataisiin mutta jotkut pennut päästää irti?
        Näitä sitten olenkin ihan tuttipullolla syöttänyt ettei kuolisi,mutta sekin on vaikeata.
        (ei osaa imeä taikka imu on tosi heikkoa)

        Entä kuinka kauan olette antaneet ykden pennun
        olla nisällä?
        Nyt syöttöön meni aikaa 1h 20min ja pulleamman annoin imeä 5min (ne jotka muutenkin osaa itse mennä nisälle).
        Ne jotka osaa imeä kunhan nisä näytytään 8min
        ja heikot (onneksi vain 2kpl)
        annoin ja yritin olla 8-10min mutta eihän ne
        saanut imettyä kun imuote ei pidä..
        Sen jälkeen imetin tuttipullosta hieman ja loput ruiskusta hitaasti mutta varmasti.

        Syöneet pennut annoin emän hieman nuolla ja sitten laitoin ostoskoriin jossa on paljon pyyhkeitä,jotta ei mennyt sekaisin kuka on jo saanut maitoa (tämänkin keksin vasta aamulla)
        yöllä ei kai järkeni toiminut...

        Sitten kun hommat oli tehty otin pennut ja asettelin ne riviin emän vatsanviereen.

        Juu kyllä eläinlääkäri antoin särkylääkettä jota annan emälle.

        Murina on yösestä hieman laantunut mutta murisee enää hieman (kun joku pennuista pitää kovempaa
        ääntä taikka hän nuolisi pyllyä ja pentu rimpuilee
        vastaan).

        Tässä vaan mietin että onko se pennulle pahaksi jos vaan automaattisesti syöttäisin ne heikommat
        vaikka paripäivää (ne kun ovat pentueen pienemmät).
        Voisiko siitä olla hallaa?

        Kamalasti tuli tekstiä,mutta mielessäni myllii!

        Nälkäänhän ne heikoimmat kuolevat jos et ruoki. Yritä kuitenkin mahdollisimman paljon nisälle. Laita heikoimmat pennut parhaille nisille, niille viimeisille.Kun pennut selviävät nukutustokkurasta kunnolla ne niiden voimat imeä ja pinnistellä nisää kohti kasvavat. Muutamassa päivässä ne ottavat vahvimmat kiini. Minä olen antanut imeä niin kauan kuin jaksavat, jos maitoa riittää.
        Vatsavaivoja voi olla seurauksena keinoruokinnasta, tuskin muuta.

        Sekin on hyväksyttävä, jos joku ei jaksakaan elää.

        Hienostihan emä edistyy jos pesee pyllyjä ja makaa imettämässä. Kannattaa kuitenkin seurata emän käyttäytymistä. Joskus ne hermostuvat totaalisesti ja pennuille voi käydä huonosti.
        Emon voinnille on hyvää lihaliemi: Keitä lihaa ja vihanneksia/juureksia vedessä kypsäksi. Soseuta kaikki ja tarjoa emolle välipalana. Annokseen voi lisätä vähän suolaa ja hedelmäsokeria. Virkistää ja palauttaa voimat. On vatsaystävällistä.

        Jaksamista.Seuraan mielenkiinnolla tapahtumien kulkua mielessäni kaikki nepakokauhun hetket, mitä ise koin ensimmäisen leikkauksen jälkeen. Kaikki alkaa lpuolta sujua hyvin. Luota siihen.


      • E.A
        roosa kirjoitti:

        Nälkäänhän ne heikoimmat kuolevat jos et ruoki. Yritä kuitenkin mahdollisimman paljon nisälle. Laita heikoimmat pennut parhaille nisille, niille viimeisille.Kun pennut selviävät nukutustokkurasta kunnolla ne niiden voimat imeä ja pinnistellä nisää kohti kasvavat. Muutamassa päivässä ne ottavat vahvimmat kiini. Minä olen antanut imeä niin kauan kuin jaksavat, jos maitoa riittää.
        Vatsavaivoja voi olla seurauksena keinoruokinnasta, tuskin muuta.

        Sekin on hyväksyttävä, jos joku ei jaksakaan elää.

        Hienostihan emä edistyy jos pesee pyllyjä ja makaa imettämässä. Kannattaa kuitenkin seurata emän käyttäytymistä. Joskus ne hermostuvat totaalisesti ja pennuille voi käydä huonosti.
        Emon voinnille on hyvää lihaliemi: Keitä lihaa ja vihanneksia/juureksia vedessä kypsäksi. Soseuta kaikki ja tarjoa emolle välipalana. Annokseen voi lisätä vähän suolaa ja hedelmäsokeria. Virkistää ja palauttaa voimat. On vatsaystävällistä.

        Jaksamista.Seuraan mielenkiinnolla tapahtumien kulkua mielessäni kaikki nepakokauhun hetket, mitä ise koin ensimmäisen leikkauksen jälkeen. Kaikki alkaa lpuolta sujua hyvin. Luota siihen.

        Vuorokautta vielä kun jaksatte niin voiton puolella jo ollaan.
        Nopsemmin saat tosiaan pennun voimat palaamaan tuolla hunajatipalla kielelle, kuin yrittämällä vaan sinnikkäästi tippoja sieltä nisistä.
        Miten on saako emä nyt kunnolla kalkkia,sitä kannattaa antaa nyt aivan joko maitokalkkivalmisteena piimän seassa tai jos et saa niin norm.aptus kalkkivalmisteena.
        Sitten jos kalkkikramppia teettää sen huomaa siitä että emä ei halua olla pesässä vaan poistuu sieltä ollen rauhaton,nukkuu hengittäen rohinalla jne. siihen ei tehoa kuin kalkkipiikki.
        Tee nartulle kanamuna,kermaviili,kalkkivalmistejuomaa josko saisit maidon oikein herumaan.
        Voimakkaat pennut nisille ensin vauhdittamaan maidontuloa ja sitten vaihdat heikomman sen tilalle.


    • lumo ja juno

      kauanko jälki poltot kestää narttuni leikattin 10,8 ja on levoton läähättää ja välillä vapisee lämpo oli eilen kun mittasin 39,1 on tällä hetkellä toista päivää peniliisi kuurilla ja kipu lääkityksellä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7616
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4392
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2155
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2079
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1899
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1716
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1712
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1649
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe