G-Sarja

Montreal

Joitakin vuosia sitten Mersu ylpeili että sen
G-sarjan maasturit on valmistettu "ainoalla
oikealla tavalla" jolla maasturit pitää valmistaa.
Tarkoittiko se vain perinteistä runkorakennetta
vai pitääkö lausahdus sisällä jotain muutakin?
Itse olen Mersufriikki, mutta Mersun maastureihin
olen suhtautunut aika epäilevästi? G-sarjalaisen
ulkonäöstä voidaan olla montaa mieltä (kuten
ML:llän), mutta itse uskon että fullsize jenkki-
ja japsimaasturit tarjoaa enemmän vastinetta
rahalle. Onko kenelläkään kokemuksia tai välikäden
tietoa tästä maasturina. Vanhemmat dieselit
ainakin ovat uskomattoman laiskoja, uudemmat
kulkevat jo välttävästi. Milloin G-sarjaan
tulikaan facelift ja modernimpi kojelauta? Tuliko
autoon tuolloin muita merkittäviä uudistuksia.
Esim. turvarakenteisiin ym. Vanhassa mallissa nuo
ovet ainakin vaikuttavat aika heppoisilta vaikka
auto on muuten jykevä..

19

5464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nih

      kysymys oli siitä, että Mersun G-malli on
      valmistettu Itävallassa, Steyer-Puchin tehtaalla;
      suureksi osin käsityönä ja suureksi osin autot
      taidettiin räätälöidä tilaajaa varten.
      Sillä selittyy myös G-mallien melkoinen hinta.

      *
      Vanhemmat dieselit ovat tosiaan laiskoja. Itse
      olen päässyt ajamaan 300GD:tä. Vauhti pysyy
      maantiellä suhteellisen mukavasti, mutta nollasta
      sataan ei saa olla mikään kiire.
      Vaihtoehtona on bensakoneiden jano.

      Tuo "vastinetta rahalle"-asia on vähän siitä
      kiinni, mitä haluat rahalla saada.
      Jenkeissä ja japskeissa on varmaan korkeampi
      varustelutaso, parempi suorituskyky ja menevämpi
      näkö.
      Mersu on toisaalta maastossa melko peto menemään.
      Autoa suunniteltiin aikanaan Saksan
      puolustusvoimat mielessä, eli kyseessä on
      sotilasmaasturin hiukan kesytetty versio.
      Samaten maantiellä tuo ajamani 300GD oli aivan
      omassa luokassaan, jos vaikka Land rover
      Discoveryyn verrataan.

      Samaa sotilasmaasturiperua on myös auton
      kestävyys. Kone kestää 400-500 tkm ilman
      remonttia ja kori sen saman, jos ei tahallaan
      ruostuteta.
      Autossa on käytetty joissain kohdin käsittääkseni
      mersun tavara-autoistakin lainattuja
      kompontentteja, joten varaosia luulisi olevan
      tarjolla, vaikkei noita G-malleja nyt haitaksi
      asti maassa ole.

      Face-lift tuli viime muistaakseni viime
      vuosikymmenen puolella. Joku muu muistaa tarkasti.
      Lisäksi -87 tehtiin juhlamalli Grazeria, jossa
      oli 2,3-litrainen bensakone ja erikoisvarusteita
      ja erikoismaalaus. Sillä pistää kampoihin jo
      jenkeillekin, muuten kuin maastossa.

      Turvallisuus on suhteellista. G-malli painaa
      kevyimmilläänkin pari tonnia, eli voit kuvitella,
      miten käy jonkun Yariksen, joka jää G-laatikon
      alle...Tärkeämpää lienee se, että auto on
      maasturiksi johdonmukainen ajettava, ja sisällä
      on tilaa sen verran, että rakenne saa mennäkin
      kasaan, ennen kuin matkustajia alkaa ahdistaa.
      Ovet ovat yksinkertaiset eli helpot vaihtaa
      (käsittäisin, että se on se suurin syy), mutta
      runkorakenne on tukeva.

      • cj

        sotilasmaasturiperinteestä puheenollen: Jeep


      • nih
        cj kirjoitti:

        sotilasmaasturiperinteestä puheenollen: Jeep

        tietysti. Tai sitten ehkä VW Iltis.

        Mutta onhan näitä Jeepin nykyisiä
        mammuttimaastureita kovin vaikea kuvitella
        sotaväen käyttöön tai edes kenenkään siviilin
        vievän kovinkaan tiuhaan lepikkoon. Sama pätee
        kyllä uusiin G-malleihinkin.


    • Timo L.

      G-malli on minusta erittäin mielenkiintoinen M-B-
      malli. Jotakin pientä autosta (henk. koht.
      kokemusta ei ole):

      Esitelty siis 1979, W460:na. Moottoreina M102
      (2,3), M110, OM616 ja OM617. Alkusarjan myynti
      kävi karvaasti; täysin varusteltu G-malli maksoi
      lähes yhtä paljon kuin W126...
      Valmistettiin muuttumattomana 1985 saakka,
      jolloin tuli kevyt facelift. Korivalikoimaan tuli
      myös soft-top- lyhyt avomalli, lukot tulivat
      vakioiksi, sisällä istuinten säätövaraa
      parannettiin, takaistuimen "muokattavuus" keveni
      sekä polyuretaanilevikkeet tulivat lokareihin
      aluvanteiden yhteydessä. Kojelaudan ja sisustan
      värivalikoimaa pehmennettiin ja laajennettiin,
      sekä ohjauspyörä uusittiin.

      1986 240GD korvattiin 250 GD:llä. J. Taylor
      kertoo kirjassaan, että vaikka 1980-luvun
      jälkipuoliskolla sarjan myynti hieman nousi,
      hyvästä suunnittelusta, työn laadusta ja maasto-
      ominaisuuksista huolimatta G:ltä puuttui tietty
      tyyli ja karisma mitä Range Roverilla, isoilla
      Jeepeillä ja japseilla oli.

      1989 oli seuraava virtsanpylväs. Uusi sarja sai
      koodin W463 mutta työjuhta-460 säilyi
      tuotannossa, ja taitaapi olla vieläkin.
      Tällöin tuli siis uusi maski, leveät lokarit,
      korinväriset lampunympärykset,sumuvalot,
      jalopuusisusta, uudet penkit ym. Grazerhan oli
      eritoten Suomea varten suunniteltu juhlamalli.
      M110 muuttui M103:ksi ja OM617 OM 603:ksi.

      Linkkejä löytyy varmasti mbspy.bacosys.be:n
      linkkilistalta, ja suosittelen hankkimaan J.
      Taylorin kirjan " M-B, Volume 4: The 1980's".

      • nih

        Timo joku kirja, mistä näet nuo koneiden koodit
        ym. tiedot?
        Itse en muista kuin häthätää W123-sarjan
        naftakoneiden tunnukset, joten tuntuu
        melkoiselta, että joku luettelee G-mallin
        voimanpesien numerot...
        Mahtava vastaus, kerta kaikkiaan.

        Vielä, kun joku tietäisi, millaisia määriä G-
        malleja todella pyörii tässä maassa, niin jo
        olisi.
        Myytävänä näitä näkyy todella harvoin, tässä
        kaupungilla pyörii viikottain yksi lyhyt 300GD,
        mutta muuten voi kyllä vetää aina rastin seinään,
        kun G:n näkee liikenteessä.

        (Tiedä sitten, vieläkö puuttuisi G:ltä karismaa,
        jos sellaisen jostain saisi. Sen kun karauttaisi
        tuohon paikallisen kokoontumispaikan parkkiin,
        eiköhän huomiota tulisi...?)


      • Timo L.
        nih kirjoitti:

        Timo joku kirja, mistä näet nuo koneiden koodit
        ym. tiedot?
        Itse en muista kuin häthätää W123-sarjan
        naftakoneiden tunnukset, joten tuntuu
        melkoiselta, että joku luettelee G-mallin
        voimanpesien numerot...
        Mahtava vastaus, kerta kaikkiaan.

        Vielä, kun joku tietäisi, millaisia määriä G-
        malleja todella pyörii tässä maassa, niin jo
        olisi.
        Myytävänä näitä näkyy todella harvoin, tässä
        kaupungilla pyörii viikottain yksi lyhyt 300GD,
        mutta muuten voi kyllä vetää aina rastin seinään,
        kun G:n näkee liikenteessä.

        (Tiedä sitten, vieläkö puuttuisi G:ltä karismaa,
        jos sellaisen jostain saisi. Sen kun karauttaisi
        tuohon paikallisen kokoontumispaikan parkkiin,
        eiköhän huomiota tulisi...?)

        ..koneiden koodit alkaa jo muistamaan ulkoa..
        mutta suurena apuna näissä vanhemmissa M-B:ssä
        ovat juuri nuo J. Taylorin "alan" opukset.


    • Montreal

      Kiitos vaan kaikille asiantuntevista
      vastauksista.Eihän tuo G-mallikaan toisaalta
      hullummalta näytä varsinkaan pidempänä versiona.
      Tuo ohjauspyörä on tainnut vaihtua useampaankin
      kertaan. Olen nähnyt ainakin kolmenlaisia.
      Samanlaisia kuin vanhemmissa Mersun
      pakettiautoissa, samanlaisia kuin kaikissa
      W116-malleissa ja alkuajan W123-malleissa,
      sellaisia kuin myöhemmissä W123:sissa ja
      W126:sissa sekä sellaisia kuin esim. bagittömissä
      W140-malleissa. Ainakin viimeksimainitusta on myös
      bagillisiä versioita.

      Kyllähän G-sarjalainen varmasti nokkakolarissa on
      turvallinen, mutta entä kun vaikka bussi tulee
      kylkeen.. Eli onkohan niissä uudemmissakaan (tai
      jopa vanhemmissa) minkäänlaisia
      kylkikolarisuojia/vahvikkeita vai onko kylki
      todella niin hutera miltä se näyttää..?

      • nih

        ainakin nokakkain G-mallilla on saumaa selvitä,
        kuten itsekin toteat.
        Veikkaan, että kynnyskotelot ja pystypalkit ovat
        aika tuhtia tavaraa, eli ei tuo kylkikolarikaan
        välttämättä kovin pahaa jälkeä tee.
        Tietysti on selvä, miten käy, jos 60 tonnin
        painoinen yhdistelmä pukkaa satasta kylkeen,
        mutta veikkaan, että kylkeen pukkaavasta
        Avensiksesta tulee kattoa matalampi.
        G-sarjan peltiosat eivät muuten ole niin ohuita
        miltä näyttävät. Etsipä jostain G käsiisi ja avaa
        konepelti: yllätyt sen painosta!

        Hyvä, jos meistä oli iloa sinulle G-asiassa.
        Timo L:hän osoittautui varsinaiseksi fakiiriksi
        tässä (kin) asiassa.


    • MB forever!

      Olen itse ollut kolarissa G-sarjan mesellä ja
      kolarissa volvon ritsa meni lunastukseen ja G-
      meseen tuli pieni klommo! Volvolla oli vauhtia
      50km/h! Ja kiihtymisestä sen verran että kyllä
      teiän Datsunit jää viivalle ku paska tuuleen!

    • Jäsen
      • Montreal

        ..hienoja kuvia! Kuka vielä haluaa ajaa jollain
        M-sarjalaisella ;) Kojelauta on sitten jälleen
        uusiutunut ja ovien paneloinnit paksuntuneet eli
        taitaa sinne väliin mahtua jotain
        turvatekniikkaakin. Kylläpä mittariston kupu
        kaartuu kauniisti. Ihan tuo mieleen 116-korisen..


      • Zepter
        Montreal kirjoitti:

        ..hienoja kuvia! Kuka vielä haluaa ajaa jollain
        M-sarjalaisella ;) Kojelauta on sitten jälleen
        uusiutunut ja ovien paneloinnit paksuntuneet eli
        taitaa sinne väliin mahtua jotain
        turvatekniikkaakin. Kylläpä mittariston kupu
        kaartuu kauniisti. Ihan tuo mieleen 116-korisen..

        www.Edmunds.com:sta löytyy kyllä hyviä koeajoja
        ja vertailuja. On paljon sellaisia malleja joita
        ei täältä löydy.

        Lisää G:n kuvia löytyy Mersun sivuilta
        http://www.mercedes-benz.com/e/cars/g-
        class/default.htm

        Vehon sivut ovat kyllä onnettomat
        http://www.mercedes-
        benz.fi/hyoty/erikois/maasturit.asp


        Omat kokemukset G:stä rajoittuvat armeijan
        autoihin. Kahteen vuoden 1997 malliin, lyhyeen ja
        ambulanssiin. Kuka on ajanut vastaavalla? =)

        Olin Porin prikaaatissa palveluksessa ja
        Valmiuskomppanialla hankittiin silloin uutta
        kalustoa. Lyhyet G:t tulivat kantahenkilökunnalle
        ja ambulanssi yleisiin kuljetuksiin. Me
        sitten "sisäänajoimme" ne =). Lyhyt oli oikein
        mukava ajaa, mutta ambulanssi oli aika huono
        kompromissi. Kopin paino takana heikensi ajo-
        ominaisuuksia ja ilmanvastus oli sitä luokkaa
        että 80km/h oli tiukassa. En muista millä
        koneella se oli mutta tosi vaisu se oli.

        Parempi se kuitenkin oli, uusi tuntuu muuten
        olevan aika usein, kuin prikaatin vanhin
        ambulanssi, Ghostbusters!

        Lempinimeltään Ghostbusters oli saanut elokuvan
        mukaan. Se oli vanha, valkoinen Transit, niin
        vanha että siinä oli pyöreät etuvalot ja
        lokasuojan tapaiset edessä. Se oli kyllä
        melkoinen sämpylä ajaa. Ja se penkki, ei ole
        vastaavaa tullut toista vastaan...=)

        Maastokelpoisina lansseina oli Wolkkarin Syncrot,
        jotka tuntuivat olevan korjaamon vakioasiakkaat.
        Tahti oli yleensä yksi reisu/viikko remonttia.

        Eräs parhaista inttimuistoista liittyy juuri
        Ghostbusterssiin. Olimme päivystysvuorossa, ja
        lauantai-iltana noin 01.00 tuli meille nälkä. Ei
        muuta kuin Ghostbusters tallista, pilli
        huutamaan, valot vikkumaan ja portista
        ulos "kiirellisen" kuljetuksen takia. Sen jälkeen
        lätkä tiskissä paikallisen pizzerian pihalle,
        pizzat autoon ja takaisin läpi taas pillit
        ulvoen. Portista sisään ja kommuuniin...=)
        Kukaan ei kysynyt mitään.

        Näitä pizzalähetin hommia oli aika usein. Tuntuu
        vain hiukan hassulta kun toiset kertovat
        karanneensa intistä kiipeämällä aidan yli. Me kun
        menimme aina portista, ja aina autolla...=)
        Samalla tavalla sai halutessaan pidennystä
        lomiin.

        Tuli nyt "hiukan" off-topicia, toivottavasti ei
        haittaa...?


      • Timo L.
        Zepter kirjoitti:

        www.Edmunds.com:sta löytyy kyllä hyviä koeajoja
        ja vertailuja. On paljon sellaisia malleja joita
        ei täältä löydy.

        Lisää G:n kuvia löytyy Mersun sivuilta
        http://www.mercedes-benz.com/e/cars/g-
        class/default.htm

        Vehon sivut ovat kyllä onnettomat
        http://www.mercedes-
        benz.fi/hyoty/erikois/maasturit.asp


        Omat kokemukset G:stä rajoittuvat armeijan
        autoihin. Kahteen vuoden 1997 malliin, lyhyeen ja
        ambulanssiin. Kuka on ajanut vastaavalla? =)

        Olin Porin prikaaatissa palveluksessa ja
        Valmiuskomppanialla hankittiin silloin uutta
        kalustoa. Lyhyet G:t tulivat kantahenkilökunnalle
        ja ambulanssi yleisiin kuljetuksiin. Me
        sitten "sisäänajoimme" ne =). Lyhyt oli oikein
        mukava ajaa, mutta ambulanssi oli aika huono
        kompromissi. Kopin paino takana heikensi ajo-
        ominaisuuksia ja ilmanvastus oli sitä luokkaa
        että 80km/h oli tiukassa. En muista millä
        koneella se oli mutta tosi vaisu se oli.

        Parempi se kuitenkin oli, uusi tuntuu muuten
        olevan aika usein, kuin prikaatin vanhin
        ambulanssi, Ghostbusters!

        Lempinimeltään Ghostbusters oli saanut elokuvan
        mukaan. Se oli vanha, valkoinen Transit, niin
        vanha että siinä oli pyöreät etuvalot ja
        lokasuojan tapaiset edessä. Se oli kyllä
        melkoinen sämpylä ajaa. Ja se penkki, ei ole
        vastaavaa tullut toista vastaan...=)

        Maastokelpoisina lansseina oli Wolkkarin Syncrot,
        jotka tuntuivat olevan korjaamon vakioasiakkaat.
        Tahti oli yleensä yksi reisu/viikko remonttia.

        Eräs parhaista inttimuistoista liittyy juuri
        Ghostbusterssiin. Olimme päivystysvuorossa, ja
        lauantai-iltana noin 01.00 tuli meille nälkä. Ei
        muuta kuin Ghostbusters tallista, pilli
        huutamaan, valot vikkumaan ja portista
        ulos "kiirellisen" kuljetuksen takia. Sen jälkeen
        lätkä tiskissä paikallisen pizzerian pihalle,
        pizzat autoon ja takaisin läpi taas pillit
        ulvoen. Portista sisään ja kommuuniin...=)
        Kukaan ei kysynyt mitään.

        Näitä pizzalähetin hommia oli aika usein. Tuntuu
        vain hiukan hassulta kun toiset kertovat
        karanneensa intistä kiipeämällä aidan yli. Me kun
        menimme aina portista, ja aina autolla...=)
        Samalla tavalla sai halutessaan pidennystä
        lomiin.

        Tuli nyt "hiukan" off-topicia, toivottavasti ei
        haittaa...?

        Vaikka aiemmin väitin ettei henk. koht. kokemusta
        ole G:stä, muistin syövereistä kaivoin esill
        earmeija-ajan, ja löytyihän sitä!

        Henkilökohtaisesti olen myös ajanut molemmilla
        mainitsemillasi vehkeillä, possu-Transitilla sekä
        ambulanssi-Mersulla, joka muuten oli mallia 290
        GD. Siis "työkalulinjaa". Ambun koppi tosiaankin
        oli iisalmelaisen tehtaan tekemä suorakulmainen
        laatikko. Sain kunnian aja osan matkasta Lappiin
        ko. autolla. Mersu oli toki lämpimämpi kuin Rellu
        kuorma-auto (lämppäri rikki), mutta kulkupuoli
        tosiaankin oli kehnonlainen. V vaihdetta ei juuri
        tarvinnut tarjota, ei edes alamäissä. Kulku oli
        muuten yllättävän mukavaa, siis tarkoitan pehmeän
        tuntuista. Onhan tietysti aika saattanut kullata
        muistoja, mutta tällainen mielikuva mulle jäi.

        Paikallisilla sotilaspoliiseilla oli käytössä
        lyhyt umpikoppi-G, mutta raukat ajoivat Mersun
        mettään, seurauksena 20 tmk:n remontti. Silloisen
        kuljetusupseerin aikana eivät enää ajaneet kuin
        farmari-Laadanilla.


      • nih
        Timo L. kirjoitti:

        Vaikka aiemmin väitin ettei henk. koht. kokemusta
        ole G:stä, muistin syövereistä kaivoin esill
        earmeija-ajan, ja löytyihän sitä!

        Henkilökohtaisesti olen myös ajanut molemmilla
        mainitsemillasi vehkeillä, possu-Transitilla sekä
        ambulanssi-Mersulla, joka muuten oli mallia 290
        GD. Siis "työkalulinjaa". Ambun koppi tosiaankin
        oli iisalmelaisen tehtaan tekemä suorakulmainen
        laatikko. Sain kunnian aja osan matkasta Lappiin
        ko. autolla. Mersu oli toki lämpimämpi kuin Rellu
        kuorma-auto (lämppäri rikki), mutta kulkupuoli
        tosiaankin oli kehnonlainen. V vaihdetta ei juuri
        tarvinnut tarjota, ei edes alamäissä. Kulku oli
        muuten yllättävän mukavaa, siis tarkoitan pehmeän
        tuntuista. Onhan tietysti aika saattanut kullata
        muistoja, mutta tällainen mielikuva mulle jäi.

        Paikallisilla sotilaspoliiseilla oli käytössä
        lyhyt umpikoppi-G, mutta raukat ajoivat Mersun
        mettään, seurauksena 20 tmk:n remontti. Silloisen
        kuljetusupseerin aikana eivät enää ajaneet kuin
        farmari-Laadanilla.

        alkaa kalvaa mieltä.
        Olihan omanakin armeija-aikanani muutama G
        ambulansseina. Olivt 290-koneella, automaatilla,
        jollain hirviömäisen isoilla pyörillä ja Webasto
        kuului varustukseen. Kieltämättä söi erään
        ennätyskylmän tst-leirin aikana miestä hakata
        kivikirveellä puita kamiinaan kun parin metrin
        päässä lanssikuskit iskivät Webastoon lisää tehoa
        ja radiosta volumet kaakkoon.

        VW Syncroja meilläkin oli sairaiden kuljetusta
        varten. Kisa siitä, kumpi menee pitemmälle
        umpihangessa, VW vai G, päättyi
        ratkaisemattomaan...

        Mitä tulee farmarimallin Laatokkaan, paikalliset
        SPOLit ottivat niillä kyllä varuskunnan komeimmat
        sladit. Kunnes rykmentin komentaja sattui osumaan
        paikalle...


      • Zepter
        Timo L. kirjoitti:

        Vaikka aiemmin väitin ettei henk. koht. kokemusta
        ole G:stä, muistin syövereistä kaivoin esill
        earmeija-ajan, ja löytyihän sitä!

        Henkilökohtaisesti olen myös ajanut molemmilla
        mainitsemillasi vehkeillä, possu-Transitilla sekä
        ambulanssi-Mersulla, joka muuten oli mallia 290
        GD. Siis "työkalulinjaa". Ambun koppi tosiaankin
        oli iisalmelaisen tehtaan tekemä suorakulmainen
        laatikko. Sain kunnian aja osan matkasta Lappiin
        ko. autolla. Mersu oli toki lämpimämpi kuin Rellu
        kuorma-auto (lämppäri rikki), mutta kulkupuoli
        tosiaankin oli kehnonlainen. V vaihdetta ei juuri
        tarvinnut tarjota, ei edes alamäissä. Kulku oli
        muuten yllättävän mukavaa, siis tarkoitan pehmeän
        tuntuista. Onhan tietysti aika saattanut kullata
        muistoja, mutta tällainen mielikuva mulle jäi.

        Paikallisilla sotilaspoliiseilla oli käytössä
        lyhyt umpikoppi-G, mutta raukat ajoivat Mersun
        mettään, seurauksena 20 tmk:n remontti. Silloisen
        kuljetusupseerin aikana eivät enää ajaneet kuin
        farmari-Laadanilla.

        Spolleilla oli Toyotan lyhyt maasturi,
        muistaakseni HJ 60/61?. Auton lempinimi oli
        Piski, johtuen käyttäjistä...=) Lisäksi heillä
        oli Niva.

        Tuosta ambulanssi G:stä minulla on sellainen nolo
        kokemus että silloin kun sillä oli ajettu 274
        kilometriä, peruutin Masilla sen keulaan.
        Harjoittelimme näytöstä ja ajoimme automme aivan
        nippuun. (3 Pasia, 3,Masia ja G siellä välissä.)
        G oli takana ja näin peilistä että takani oleva
        Pasi alkoi peruuttamaan ja vaihdoin pakille. G ei
        luonnollisestikaan näkynyt peilistä koska oli
        kapeampi kuin Masi... Samalla hetkellä kun nostin
        kytkimen, tuli mieleeni että jotain mätää tässä
        nyt on. Samalla kun autoni liikahti muistin mikä
        asiassa mätti: G:n oli minun takana! Ja samalla
        kolahti...=( Onneksi G:ssä oli oikea karjapuskuri
        eikä mitään 0.5 millistä peltiä. Masin koukku
        nimittäin osui suoraan G:n karjapuskurin
        vaakaputkeen ja alkoi painamaan putkea ja auton
        nokkaa alaspäin. Jos olisin hetkenkin vielä
        peruuttanut, olisi koukko mahtunut menemään
        putkien välistä ja uppoamaan G:n maskiin...=( Nyt
        ainoa vahinko oli taipunut putki ja minun
        kolauksen saanut itsetuntoni...


        Rellu oli muuten hyvä mutta välitykset liian
        pitkät voimavaroihin nähden. Toisaalta tyhjänä se
        kulki iloisesti jopa 125km/h:ta, joten ohittelu
        ei tehnyt hankalaa...=) Viimeinen ajoni Rellulla
        oli muuten mukava mutta laturi simahti
        alkumatkasta(n.200km)ja virtalukko alkoi
        temppuilemaan, unohtamatta rikkinäistä
        pysäyttäjää ym.ym...=) Ajoin silloin autolla
        räjähteitä ja eräs luti kutsui Renua todelliseksi
        Pommiksi sen jälkeen kun hän oli vauhdissa
        repinyt repsottavan muovipaneelin irti...=)

        Hallin pihaan se sitten hyytyi lopullisesti ja
        minä lähdin varusteiden luovutukseen. Ei ollut
        siinä vaiheessa paljokaan motivaatiota jäljellä.

        Mersun pätkät olivat kyllä mukavia ajaa, vaikka
        Toyotan Land Cruisereille eivät pärjännetkään.
        Paha kyllä Toyotat olivat Prikaatin ja
        Paltaljoonan komentajan käytössä joten niillä ei
        uskaltanut leikkiä...

        Ladoja ja Samaroita meillä oli useita. Tulipa
        ajettu Säkylästä muutama kerta Helsinki-Vantaan
        lentokentällä viemään/noutamaan kappareita. Oli
        aika tuskaisia matkoja. Muistan vieläkin sinisen
        kombin rekisteriltään 242. Se nimittäin alkoi
        keittämään 200 metrin ajon jälkeen. Se oli
        aiemmin kolaroitu ja sen seurauksena ratti oli
        vinossa, polkimet n.10 senttiä korkeammalla kuin
        normaalisti, ovet repsottivat ja lasit eivät
        menneet kiinni asti ja huippunopeus 90 km/h...
        Noudin sillä kentältä 3 nuorta luutnanttia jotka
        tulivat Tanskasta ja he kirosivat mielettömästi
        kun näkivät millä olin tullut...=)

        Porin prikaatissa ei autokalustoon turhan paljoa
        satsattu. Se oli nimittäin ainoa varuskunta Länsi-
        Suomessa jossa oli vielä Protoja käytössä
        suuremmassa mittakaavassa. Oliko teillä näitä
        Leyland-moottorisia 1960-luvun ihmeitä. Kaksi
        uusinta oli Valmet-moottorisia vuodelta 1973...
        Hi-tech:iä...?


      • Zepter
        nih kirjoitti:

        alkaa kalvaa mieltä.
        Olihan omanakin armeija-aikanani muutama G
        ambulansseina. Olivt 290-koneella, automaatilla,
        jollain hirviömäisen isoilla pyörillä ja Webasto
        kuului varustukseen. Kieltämättä söi erään
        ennätyskylmän tst-leirin aikana miestä hakata
        kivikirveellä puita kamiinaan kun parin metrin
        päässä lanssikuskit iskivät Webastoon lisää tehoa
        ja radiosta volumet kaakkoon.

        VW Syncroja meilläkin oli sairaiden kuljetusta
        varten. Kisa siitä, kumpi menee pitemmälle
        umpihangessa, VW vai G, päättyi
        ratkaisemattomaan...

        Mitä tulee farmarimallin Laatokkaan, paikalliset
        SPOLit ottivat niillä kyllä varuskunnan komeimmat
        sladit. Kunnes rykmentin komentaja sattui osumaan
        paikalle...

        oli, todellakin oli =), Parolassa vaunukuskina.

        Hän koeajoi vaunua ja hieman leikki sillä.
        Hallille ajaessaan hän_hieman_innostui ja ajoi
        luukutti täysillä. Hieman ennen hallin
        ovea "hallittu vastaheitto" ja vauhdilla ovesta
        sisään...=)

        Hänen huonoksi onnekseen prikaatin komentaja oli
        hallin oviaukolla...=)

        Seuraanava aamuna hän heräsi panssarijääkäreiden
        joukosta...=)

        Meillä oli oma "rata",jota ajettiin Transiteilla
        kilpaa. Samoin muutaman kerran oli kilpailu siitä
        kuka Uazin pisimmälle ison lumikasan päälle...=)
        Voittaja "suorituksen" jälkeen Uaz lähti
        korjaamolle. Ei se lumikasaan hajonnut vaan siinä
        kun se vedettiin kasasta vinssillä ja sen jälkeen
        suoritetussa vetokilpailussa Uaz vs. Masi...=)


      • Timo L.
        Zepter kirjoitti:

        Spolleilla oli Toyotan lyhyt maasturi,
        muistaakseni HJ 60/61?. Auton lempinimi oli
        Piski, johtuen käyttäjistä...=) Lisäksi heillä
        oli Niva.

        Tuosta ambulanssi G:stä minulla on sellainen nolo
        kokemus että silloin kun sillä oli ajettu 274
        kilometriä, peruutin Masilla sen keulaan.
        Harjoittelimme näytöstä ja ajoimme automme aivan
        nippuun. (3 Pasia, 3,Masia ja G siellä välissä.)
        G oli takana ja näin peilistä että takani oleva
        Pasi alkoi peruuttamaan ja vaihdoin pakille. G ei
        luonnollisestikaan näkynyt peilistä koska oli
        kapeampi kuin Masi... Samalla hetkellä kun nostin
        kytkimen, tuli mieleeni että jotain mätää tässä
        nyt on. Samalla kun autoni liikahti muistin mikä
        asiassa mätti: G:n oli minun takana! Ja samalla
        kolahti...=( Onneksi G:ssä oli oikea karjapuskuri
        eikä mitään 0.5 millistä peltiä. Masin koukku
        nimittäin osui suoraan G:n karjapuskurin
        vaakaputkeen ja alkoi painamaan putkea ja auton
        nokkaa alaspäin. Jos olisin hetkenkin vielä
        peruuttanut, olisi koukko mahtunut menemään
        putkien välistä ja uppoamaan G:n maskiin...=( Nyt
        ainoa vahinko oli taipunut putki ja minun
        kolauksen saanut itsetuntoni...


        Rellu oli muuten hyvä mutta välitykset liian
        pitkät voimavaroihin nähden. Toisaalta tyhjänä se
        kulki iloisesti jopa 125km/h:ta, joten ohittelu
        ei tehnyt hankalaa...=) Viimeinen ajoni Rellulla
        oli muuten mukava mutta laturi simahti
        alkumatkasta(n.200km)ja virtalukko alkoi
        temppuilemaan, unohtamatta rikkinäistä
        pysäyttäjää ym.ym...=) Ajoin silloin autolla
        räjähteitä ja eräs luti kutsui Renua todelliseksi
        Pommiksi sen jälkeen kun hän oli vauhdissa
        repinyt repsottavan muovipaneelin irti...=)

        Hallin pihaan se sitten hyytyi lopullisesti ja
        minä lähdin varusteiden luovutukseen. Ei ollut
        siinä vaiheessa paljokaan motivaatiota jäljellä.

        Mersun pätkät olivat kyllä mukavia ajaa, vaikka
        Toyotan Land Cruisereille eivät pärjännetkään.
        Paha kyllä Toyotat olivat Prikaatin ja
        Paltaljoonan komentajan käytössä joten niillä ei
        uskaltanut leikkiä...

        Ladoja ja Samaroita meillä oli useita. Tulipa
        ajettu Säkylästä muutama kerta Helsinki-Vantaan
        lentokentällä viemään/noutamaan kappareita. Oli
        aika tuskaisia matkoja. Muistan vieläkin sinisen
        kombin rekisteriltään 242. Se nimittäin alkoi
        keittämään 200 metrin ajon jälkeen. Se oli
        aiemmin kolaroitu ja sen seurauksena ratti oli
        vinossa, polkimet n.10 senttiä korkeammalla kuin
        normaalisti, ovet repsottivat ja lasit eivät
        menneet kiinni asti ja huippunopeus 90 km/h...
        Noudin sillä kentältä 3 nuorta luutnanttia jotka
        tulivat Tanskasta ja he kirosivat mielettömästi
        kun näkivät millä olin tullut...=)

        Porin prikaatissa ei autokalustoon turhan paljoa
        satsattu. Se oli nimittäin ainoa varuskunta Länsi-
        Suomessa jossa oli vielä Protoja käytössä
        suuremmassa mittakaavassa. Oliko teillä näitä
        Leyland-moottorisia 1960-luvun ihmeitä. Kaksi
        uusinta oli Valmet-moottorisia vuodelta 1973...
        Hi-tech:iä...?

        Lelulandin moottorilla varustettuja oli kyllä
        Vekaralla, Utissa ei muita protoja ollut kuin
        yksi hylätty yksilö autohallin takana...
        Leylandin moottoroimia Kontio-Sisujakin taisi
        olla, joilla harjoiteltiin kulmaanperuutusta ym.
        ennen inssiä.


      • Zepter
        Timo L. kirjoitti:

        Lelulandin moottorilla varustettuja oli kyllä
        Vekaralla, Utissa ei muita protoja ollut kuin
        yksi hylätty yksilö autohallin takana...
        Leylandin moottoroimia Kontio-Sisujakin taisi
        olla, joilla harjoiteltiin kulmaanperuutusta ym.
        ennen inssiä.

        harjoittelimme kulmaan peruutusta SK:lla,
        Kontiolla ja Masilla. Masissa ongelma oli se että
        maastokäyttöön suunniteltuna sen etupyörät eivät
        kääntyneet tarpeeksi ja se oli liian kevyt.
        Täysperävaunua peruutettaessa Masin perä oli niin
        kevyt että se ei pysynyt suunnassa.

        Kortin ajoin 2 erillisesä Autokomppaniassa
        Turussa.

        Leyland moottorit eivät kyllä antaneet kovinkaan
        mairittelevaa kuvaa itsestään. Tosin
        huippunoeutta ei rajoittanut Leylandin voima vaan
        Proton ajo-ominaisuudet(-omituisuudet). 70km/H:n
        jälkeen sivuttaisliike alkoi olla metrin luokkaa,
        joten oli ymmärrettävää että valkoista
        pakeliittirattia sai puristaa tosissaan.

        Syöttöä meillä oli tapana lisätä maksimiin jotta
        esim. hinaustehtävissä selvisi mäet ylös, mutta
        siitä taas seurasi konerikkoja. Maastoajossa
        alkoivat taasen kytkimet luistamaan.

        Yhteen Protoon oli laitettu Sisun "uudehko"
        moottori, mikä teki siitä todella nopean
        verrattuna Leylandiin. Sekin kokeilu loppui
        siihen kun siitä hajosi vaihdelaatikko.
        Muutenkin 30-vuotiaat autot joita oli koko aika
        käytännössä rääkätty, alkoivat olla elämänsä
        ehtoopuolella.

        Näin jälkikäteen on päähän on iskostunut outo
        aate. Jospa sai ostettua Proton ja rekisteröityä
        sen museoajoneuvoksi. Se olisi loistava
        "mökkiauto". Samoin kaikenlaiset puunhaku-, ym
        reisut eivät tekisi tiukkaa. Ja vaikka kuoroma-
        auto onkin, jättää se maasto-ominaisuuksissa
        suurimman osan nykymaastureista kauaksi taakseen.


      • Reide2016

        Mä olin Tikkakoskella armeijassa. Ei ollut autoja mut kaikkee muuta :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe