Onko kukaan ajanut IMAa esim. ulkomaanreissulla, tai tunnetko/tiedätko ketään, joka omistaisi ko. mallin Suomessa?
IMA on ennakkotietojen mukaan tulossa myös Suomen valikoimiin alkuvuodesta 2006.
Civic IMA
18
2557
Vastaukset
- tyhmäkö?
Niin että mikä IMA?
- Honda
on aika jännä paketti, hondan ulkomaiden sivujen mukaan siinä civicissä on 1.3 moottori ja sitten se sähkömoottori lisänä. Siinä on 166nm 1000-2500rpm, sähkömoottori kehittää 98nm apuja polttomoottorille, aika kiva lisä alakierroksille ja pieni polttoaineen kulutus kaupungissa, alle 5 litraa, heppoja löytyy 110 joista IMA:n osuus n.17hv. Tuon järjestelmän "heikko kohta" on luultavasti akkujen sähkövoiman talteenotto kapasiteetti, IMA on suunniteltu avustamaan kiihdytyksissä, kun katsoo parhaan väännön kierrosaluetta tulee mieleen että akkujen teho hiipuu kun kiihdytetään pitkään (tietysti). Moottorijarrutettaessa ja tasaisessa ajossa akut latautuu sitten uudestaan, itsekin voisin ostaa tuommosen IMA:n mutta Accord mallin 3 litran V6:sella, siinä oli n.315nm ja 255hv maksimi, mutta alhaalta löytyy varmaan samanlailla vääntöä IMA:n ansiosta ja pieni kulutus, kaupungissa reilu 8 litraa ja maantiellä vain 6,35. Vaikka eipä ne suomeen kumminkaan noita tuo eikä muutenkaan mitään huippumalleja mitä amerikassa on ja sitte vielä valtio rankasee suomessa kovalla verolla.
- Heikki
IMA = (Integrated Motor Assist) on tulossa Suomeen touko-, kesäkuussa 2006. Hinnasta ei ole tietoa, mutta luulen hinnan jäävän Priuksen hintaa alhaisemmaksi, luokkaan 35000-38000 värustelusta riippuen.
Hondan hybridijärjestelmä on osahybridi ja se toimii nimensä mukaisesti vain apuna hiihdytyksissä ja esim. jyrkässä ylämäessä. Sähkömoottri ei Hondassa toimi koskaan itsenäisenä voimanlähteenä. Lisäksi polttomoottori sammuu vain auton pysähtyessä tai nopueden pudotessa alle 30 km/h.
Myös pakokaasupäästöt ovat suuremmat kuin täyshybrideissä, samoin kulutus.- Honda
kyllä se IMA toimii itsenäisesti "hiljaisessa kruisailussa" Hondan moottori videon mukaan. Yhdistetty kulutus oli 4.7 litraa eikä esim. toyota priuksen kulutus muistaakseni ollu sen pienempi.
- Heikki
Honda kirjoitti:
kyllä se IMA toimii itsenäisesti "hiljaisessa kruisailussa" Hondan moottori videon mukaan. Yhdistetty kulutus oli 4.7 litraa eikä esim. toyota priuksen kulutus muistaakseni ollu sen pienempi.
Olen seurannut IMA-aiheisia keskusteluja netissä ko. mallin markkinoilletulosta vuodesta 2002 asti ja kukaan käyttäjä ei ole onnistunut käytännön ajossa saamaan ilmiötä esiin. Kaiken lisäksi rinnakkaishybridissä se ei ole mahdollista kuin jossain äärimmäisen harvinaisissa tilanteissa. Erittäin jyrkän mäen alasajo voisi olla tällainen tilanne.
Priuksen kulutus on omassa autossani ollut talvella 2004 suurimmillaan 5,5 l/100 km ja pienimmillään 4,2 litraa/100 km viime kesän helteillä. Mittaukset ovat laskettuja arvoja noin 500-600 km matkalle sekalaisessa ajossa.
Esim.minnesotalainen John Fagnant on päässyt omassa Priuksessaan noin 4,8 l/100 km keskikulutukseen noin 40000 km matkalla.
http://john1701a.com/
http://www.ajovalo.net/Koeajot/Prius_laaja.html - Honda
Heikki kirjoitti:
Olen seurannut IMA-aiheisia keskusteluja netissä ko. mallin markkinoilletulosta vuodesta 2002 asti ja kukaan käyttäjä ei ole onnistunut käytännön ajossa saamaan ilmiötä esiin. Kaiken lisäksi rinnakkaishybridissä se ei ole mahdollista kuin jossain äärimmäisen harvinaisissa tilanteissa. Erittäin jyrkän mäen alasajo voisi olla tällainen tilanne.
Priuksen kulutus on omassa autossani ollut talvella 2004 suurimmillaan 5,5 l/100 km ja pienimmillään 4,2 litraa/100 km viime kesän helteillä. Mittaukset ovat laskettuja arvoja noin 500-600 km matkalle sekalaisessa ajossa.
Esim.minnesotalainen John Fagnant on päässyt omassa Priuksessaan noin 4,8 l/100 km keskikulutukseen noin 40000 km matkalla.
http://john1701a.com/
http://www.ajovalo.net/Koeajot/Prius_laaja.htmlniin varmaan on, tarkotinkin tätä uutta mallia jos siihen ois jo saatu se toiminto käytännössäkin, ainakin mainostetaan.
- Heikki
Honda kirjoitti:
niin varmaan on, tarkotinkin tätä uutta mallia jos siihen ois jo saatu se toiminto käytännössäkin, ainakin mainostetaan.
Hybridijärjestelmä on sama rinnakkaishybridi, jota Honda on käyttänyt kaikissa muissakin hybridimalleissaan (Accord Hybrid ja Insight). Joitain pieniä parannuksia (lisää tehoa) järjestelmään on tullut uudessa mallissa. Lisäksi HV-akun koko on saattanut muuttua.
Odotan kuitenkin ensi kevättä ja auton koeajoa suurella mielenkinnolla. Silloin on mahdollista kokeilla esim. tuo polttomoottorin käyttäytyminen alamäkiajossa ja hiljaisilla nopeuksilla.
Täytyy antaa Hondalle tunnustusta uuden IMA:n tyylikkäästä ulkonäösta ja varsinkin upeasta sisustuksesta! - ois mielenkiintoinen
Heikki kirjoitti:
Hybridijärjestelmä on sama rinnakkaishybridi, jota Honda on käyttänyt kaikissa muissakin hybridimalleissaan (Accord Hybrid ja Insight). Joitain pieniä parannuksia (lisää tehoa) järjestelmään on tullut uudessa mallissa. Lisäksi HV-akun koko on saattanut muuttua.
Odotan kuitenkin ensi kevättä ja auton koeajoa suurella mielenkinnolla. Silloin on mahdollista kokeilla esim. tuo polttomoottorin käyttäytyminen alamäkiajossa ja hiljaisilla nopeuksilla.
Täytyy antaa Hondalle tunnustusta uuden IMA:n tyylikkäästä ulkonäösta ja varsinkin upeasta sisustuksesta!linkki http://world.honda.com/HDTV/news/2005-4050705b/ minusta akkujen kapasiteetin lisäys painoa kasvattamatta että sähkömoottorin antama vääntö saatais koko kierroslukualueelle ois suorituskyvyn kannalta mahtava juttu. Tuommosenkin voisin jo ostaa, kyllä hybridit on tulevaisuutta ja tuleehan ne yleistymään kunhan tekniikkaa saadaan vielä entisestään kehitettyä.
- Heikki
Heikki kirjoitti:
Hybridijärjestelmä on sama rinnakkaishybridi, jota Honda on käyttänyt kaikissa muissakin hybridimalleissaan (Accord Hybrid ja Insight). Joitain pieniä parannuksia (lisää tehoa) järjestelmään on tullut uudessa mallissa. Lisäksi HV-akun koko on saattanut muuttua.
Odotan kuitenkin ensi kevättä ja auton koeajoa suurella mielenkinnolla. Silloin on mahdollista kokeilla esim. tuo polttomoottorin käyttäytyminen alamäkiajossa ja hiljaisilla nopeuksilla.
Täytyy antaa Hondalle tunnustusta uuden IMA:n tyylikkäästä ulkonäösta ja varsinkin upeasta sisustuksesta!Toivottavasti kenellekään ei jäänyt väärää kuvaa Hondan rinnakkaishybridijärjestelmän ominaisuuksista.
Hondan järjestelmä on suunniteltukin toimimaan siten, että se sammuttaa polttomoottorin vain auton seisoessa paikallaan ja nopeuden pudotessa alle 30 km/h. Jos järjestelmä toimisi erilailla, se ei enää olisikaan rinnakkaishybridi (osahybridi),vaan rinnakkais- ja sarjahybridi (full hybrid)
Jos Honda on mainoksensa mukaisesti pystynyt muuttamaan järjestelmän toimintaa enemmän täyshybridin suuntaan, niin se vain lisää auton kiinnostavuutta entisestään.
Hybridijärjestelmien toiminnan suurin ero on juuri täyshybridin kyky yhtäaikaa sekä ladata akkua, että ottaa siitä virtaa.
Hondan IMA-järjestelmä on nimensä mukaisesti vain polttomoottoria avustava (assist) järjestelmä. - Heikki
Heikki kirjoitti:
Toivottavasti kenellekään ei jäänyt väärää kuvaa Hondan rinnakkaishybridijärjestelmän ominaisuuksista.
Hondan järjestelmä on suunniteltukin toimimaan siten, että se sammuttaa polttomoottorin vain auton seisoessa paikallaan ja nopeuden pudotessa alle 30 km/h. Jos järjestelmä toimisi erilailla, se ei enää olisikaan rinnakkaishybridi (osahybridi),vaan rinnakkais- ja sarjahybridi (full hybrid)
Jos Honda on mainoksensa mukaisesti pystynyt muuttamaan järjestelmän toimintaa enemmän täyshybridin suuntaan, niin se vain lisää auton kiinnostavuutta entisestään.
Hybridijärjestelmien toiminnan suurin ero on juuri täyshybridin kyky yhtäaikaa sekä ladata akkua, että ottaa siitä virtaa.
Hondan IMA-järjestelmä on nimensä mukaisesti vain polttomoottoria avustava (assist) järjestelmä.Ensimmäiset omistajat ovat ajaneet vm. 2006 Civic IMA:lla ekat tuhannet mailinsa. On käynyt ilmi, että aikaa jolloin polttomoottori ei käy, on saatu pidennettyä verrattuna edellisen sukupolven malliin.
On kuitenkin huomioitava, että edeellenkään IMA:N hybridijärjestelmä ei kykene liikuttamaan autoa pelkän sähkömoottorin voimin. Priuksesta tuttu "Stealth-"tai EV-käyttö ei ole mahdollista.
Sähkömoottori on vain polttomoottorin apuna. - aivan_
Heikki kirjoitti:
Ensimmäiset omistajat ovat ajaneet vm. 2006 Civic IMA:lla ekat tuhannet mailinsa. On käynyt ilmi, että aikaa jolloin polttomoottori ei käy, on saatu pidennettyä verrattuna edellisen sukupolven malliin.
On kuitenkin huomioitava, että edeellenkään IMA:N hybridijärjestelmä ei kykene liikuttamaan autoa pelkän sähkömoottorin voimin. Priuksesta tuttu "Stealth-"tai EV-käyttö ei ole mahdollista.
Sähkömoottori on vain polttomoottorin apuna.mutta minusta tästä moottorista kannattaa huomioida se että polttomoottori on taloudellinen ja yhdessä IMAn kanssa sen kulutus vastaa Priuksen kulutusta. Priuksessahan on myös polttomoottori joka lataa akkuja tarvittaessa ja tämän takia kulutus on samaa luokkaa IMAn kanssa. Nuo molemmat on tavallaan sama asia mutta toiminta "päinvastaista". IMAssa sähkömoottori avustaa polttomoottoria kiihdytyksissä ja Priuksessa polttomoottori lataa akkuja ja varsinainen ajo tapahtuu sähkömoottorilla, nämä on mun mielestä noiden moottorien erot, luokitus voi olla erilainen mutta käytännössä kulutus ja suorituskyky samaa luokkaa. Mitsubishiltä on tulossa oma järjestelmä jossa joka rengasta pyörittää oma sähkömoottori.
- selvennykses
aivan_ kirjoitti:
mutta minusta tästä moottorista kannattaa huomioida se että polttomoottori on taloudellinen ja yhdessä IMAn kanssa sen kulutus vastaa Priuksen kulutusta. Priuksessahan on myös polttomoottori joka lataa akkuja tarvittaessa ja tämän takia kulutus on samaa luokkaa IMAn kanssa. Nuo molemmat on tavallaan sama asia mutta toiminta "päinvastaista". IMAssa sähkömoottori avustaa polttomoottoria kiihdytyksissä ja Priuksessa polttomoottori lataa akkuja ja varsinainen ajo tapahtuu sähkömoottorilla, nämä on mun mielestä noiden moottorien erot, luokitus voi olla erilainen mutta käytännössä kulutus ja suorituskyky samaa luokkaa. Mitsubishiltä on tulossa oma järjestelmä jossa joka rengasta pyörittää oma sähkömoottori.
vielä että IMA vain avustaa polttomoottoria ja Priuksen polttomoottori vain avustaa sähkömoottoria.
- Heikki
aivan_ kirjoitti:
mutta minusta tästä moottorista kannattaa huomioida se että polttomoottori on taloudellinen ja yhdessä IMAn kanssa sen kulutus vastaa Priuksen kulutusta. Priuksessahan on myös polttomoottori joka lataa akkuja tarvittaessa ja tämän takia kulutus on samaa luokkaa IMAn kanssa. Nuo molemmat on tavallaan sama asia mutta toiminta "päinvastaista". IMAssa sähkömoottori avustaa polttomoottoria kiihdytyksissä ja Priuksessa polttomoottori lataa akkuja ja varsinainen ajo tapahtuu sähkömoottorilla, nämä on mun mielestä noiden moottorien erot, luokitus voi olla erilainen mutta käytännössä kulutus ja suorituskyky samaa luokkaa. Mitsubishiltä on tulossa oma järjestelmä jossa joka rengasta pyörittää oma sähkömoottori.
IMA:ssa ja Priuksessa ei ole hybridijärjestelmissä juuri muuta yhteistä kuin akku, johon energiaa varastoidaan ja todellisuudessa sekin on erilainen :).
Prius on sarja- ja rinnakkaishybridi
Honda IMA on rinnakkaishybridi.
Käytännön ajossa tämä ero näkyy juuri tuossa IMA:n polttomoottorin kokoaikaisessa käynnissä.
Prius käyttää sekä polttomoottoria, tai sähkömoottoria tai niitä molempia yhtäaikaa. Vain yli 65 km/h nopeudessa polttomoottori käy koko ajan. Olen saanut Priuksen toimimaan pelkällä sähkömoottorilla jopa 85 km/h nopeudessa alamäessä.
Muita käytännön eroja ko. malleilla on IMA:n suuremmat päästöt ja suurempi kulutus. Euroopassa molemmat kuuluvat EURO/Step4-luokkaan, koska täällä jako on karkeampi. Esim. Californiassa IMA on ULEV- ja Prius SULEV-luokassa.
ULEV=Ultra low emissions vehicle
SULEV= Super ultra low emissions vehicle.
Lisäksi Jenkeissä Prius on ainoana hybridinä luokassa AT-PZEV(Advanced tecnology partial zero emissions vehicle).
Tulipas taas lyhenteitä riittävästi ;)
http://www.ajovalo.net/Koeajot/Prius_laaja.html - tuota
Heikki kirjoitti:
IMA:ssa ja Priuksessa ei ole hybridijärjestelmissä juuri muuta yhteistä kuin akku, johon energiaa varastoidaan ja todellisuudessa sekin on erilainen :).
Prius on sarja- ja rinnakkaishybridi
Honda IMA on rinnakkaishybridi.
Käytännön ajossa tämä ero näkyy juuri tuossa IMA:n polttomoottorin kokoaikaisessa käynnissä.
Prius käyttää sekä polttomoottoria, tai sähkömoottoria tai niitä molempia yhtäaikaa. Vain yli 65 km/h nopeudessa polttomoottori käy koko ajan. Olen saanut Priuksen toimimaan pelkällä sähkömoottorilla jopa 85 km/h nopeudessa alamäessä.
Muita käytännön eroja ko. malleilla on IMA:n suuremmat päästöt ja suurempi kulutus. Euroopassa molemmat kuuluvat EURO/Step4-luokkaan, koska täällä jako on karkeampi. Esim. Californiassa IMA on ULEV- ja Prius SULEV-luokassa.
ULEV=Ultra low emissions vehicle
SULEV= Super ultra low emissions vehicle.
Lisäksi Jenkeissä Prius on ainoana hybridinä luokassa AT-PZEV(Advanced tecnology partial zero emissions vehicle).
Tulipas taas lyhenteitä riittävästi ;)
http://www.ajovalo.net/Koeajot/Prius_laaja.htmltoyotan suomen sivujen mukaan Prius kuluttaa kaupungissa 5 litraa, maantiellä 4,2, yhdistetyllä 4,3. Tämän linkin http://automobiles.honda.com/images/banners/2006/civic_hybrid_factsheet.pdf-Microsoft Internet Explorer mukaan IMA kuluttaa K4,8 M4,6 Y4,7 ja kuuluu myös AT-PZEV luokkaan. Noista päästöistä on vaikea kaivaa tietoa mutta kulutuksen mukaan tuskin niissäkään mitään hirveitä eroja on. Mikä se kulutus sitten omistajilla tulee olemaan riippuu jalasta, mutta ei kulutuksessa minusta oo kovin suurta eroa. Toyota on jonkin verran Hondaa edellä hybridi teknologiassa mutta ite Hondamiehenä kallistuisin IMAAN paremman näön ja yksinkertasemman tekniikan takia koska ominaisuuksissa ei minusta oo niin suurta eroa.
- on parempi
tuota kirjoitti:
toyotan suomen sivujen mukaan Prius kuluttaa kaupungissa 5 litraa, maantiellä 4,2, yhdistetyllä 4,3. Tämän linkin http://automobiles.honda.com/images/banners/2006/civic_hybrid_factsheet.pdf-Microsoft Internet Explorer mukaan IMA kuluttaa K4,8 M4,6 Y4,7 ja kuuluu myös AT-PZEV luokkaan. Noista päästöistä on vaikea kaivaa tietoa mutta kulutuksen mukaan tuskin niissäkään mitään hirveitä eroja on. Mikä se kulutus sitten omistajilla tulee olemaan riippuu jalasta, mutta ei kulutuksessa minusta oo kovin suurta eroa. Toyota on jonkin verran Hondaa edellä hybridi teknologiassa mutta ite Hondamiehenä kallistuisin IMAAN paremman näön ja yksinkertasemman tekniikan takia koska ominaisuuksissa ei minusta oo niin suurta eroa.
- mene suoraan
on parempi kirjoitti:
koitetaan nyt vielä http://automobiles.honda.com/images/banners/2006/civic_hybrid/civic_hybrid_factsheet.pdf-Microsoft
- no tuolta
mene suoraan kirjoitti:
koitetaan nyt vielä http://automobiles.honda.com/images/banners/2006/civic_hybrid/civic_hybrid_factsheet.pdf-Microsoft
kumminki löytyy.
- Heikki
tuota kirjoitti:
toyotan suomen sivujen mukaan Prius kuluttaa kaupungissa 5 litraa, maantiellä 4,2, yhdistetyllä 4,3. Tämän linkin http://automobiles.honda.com/images/banners/2006/civic_hybrid_factsheet.pdf-Microsoft Internet Explorer mukaan IMA kuluttaa K4,8 M4,6 Y4,7 ja kuuluu myös AT-PZEV luokkaan. Noista päästöistä on vaikea kaivaa tietoa mutta kulutuksen mukaan tuskin niissäkään mitään hirveitä eroja on. Mikä se kulutus sitten omistajilla tulee olemaan riippuu jalasta, mutta ei kulutuksessa minusta oo kovin suurta eroa. Toyota on jonkin verran Hondaa edellä hybridi teknologiassa mutta ite Hondamiehenä kallistuisin IMAAN paremman näön ja yksinkertasemman tekniikan takia koska ominaisuuksissa ei minusta oo niin suurta eroa.
Tämä ole minun mokani, en tarkastanut asiaa uuden vm. 2006 IMA:n osalta. Hienoa, että Hondakin on saanut vm. 2006 IMA:n Sulev-luokkaan! Tosin Euroopassa molemmat ovat EURO 4-luokassa.
Tehtaan sivuilla olevat kulutukset ovat arvoja, jotka on mitattu tietokoneen simuloimalla ajolla ja ne on oletettu ajetuiksi 20 asteen lämmössä 80 prosentin ilmankosteudessa. Ainakaan minä en aja ajojani läheskään aina tällaisissa oloissa. Lisäksi muuta liikennettä ei ole huomioitu ko. simulaatiossa lainkaan.
Priuksesta on saatavana runsaasti todellisia kulutustietoja, IMA:sta ainakaan minulla ei ole todellisten ajo-olosuhteiden tietoja. Esim. minnesotalaisen John Fagnantin keskikulutus noin 45 000 mailin matkalle on Priuksessa noin 4,7 l/100km. Oman autoni kulutus on ollut samaa luokkaa ensimmäisen vuoden aikana (4,2-5,5). Kulutukset ovat laskettuja arvoja noin 400-600 km tankkausvälein. Pienin arvo on viime heinäkuulta, suurin viime helmikuulta.
Jenkeissä osavaltioiden veronpalautus on vuonna 2006 IMA:lle 1700$ ja Priukselle 3150$. Arvot määräytyvät päästöjen mukaan.
Kirjoitteluni eräs tarkoitus on saada ihmiset huomaamaan, että näennäisesti samanlaisesta tekniikasta huolimatta kaikki hybridit eivät ole samanlaisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1956818- 1592006
- 1131668
- 511370
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551218Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢491083Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu991045Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6967Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251934- 41909