synnytysjakkara

vm80

olisi kiva kuulla kokemuksia synnytysjakkaraa käyttäneiltä. Itseäni kiinnostaa kokeilla tuota jakkaraa mutta epäilyttää hieman koska kyseessä on ensimmäinen lapsi. Mitä hyvää ja huonoa on ollut jakkarassa?? Jos tarvii välilihanleikkausta niin kuinka se onnistuu jakkaralla. Entäpä jos ulosteet pukkaa tulla samalla niin eikös ne läsähdä suoraan lattialle :) Kaikkea sitä ensisynnyttäjä miettiikin :D Ai niin...noustaako jakkaralta napanuora haaroissa sängylle pitelemään uutta tulokasta vai joutuuko jakkaralla synnyttävät odottaa nyyttiä kainaloonsa kunnes jälkeisetkin on tullut ulos?? Paljon kysymyksiä.

10

8834

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sunshine

kyselet kummia.. Kyllä ne synnytyksen edetessä neuvoo mitä pitää tehä. 3 lasta oon synnyttäny ja aina on neuvottu kuinka edetään.

• mieltä

Et ollenkaan kysele kummia,niin kuin tuo edellinen kirjoittaja sanoi! Minuaki mietitytti samat asiat ennen synnytystä puoli vuotta sitten.

Jakkaran käyttö varmasti hyvä asia, minä en käyttänyt kun en saanut. Kätilö ei vaan halunnut jostain syystä, harmittaa jälkeen päin kun en ollut jämäkämpi asian suhteen. Pystyasento on ehdottomasti parempi asento vauvalle! Älä ole huolissasi niistä ulosteasioista, toisarvoista itse tilanteessa.

Mutta edellinen kirjoittaja oli oikeessa siinä, että kätilöt neuvoo, nii tekevät kannattaa luottaa, mutta itseäni harmittaa vaan tuo jakkara-asia, kun en saanut sitä käyttää.

• kolmen äiti.

kun ponnistusvaihe alkaa. Kannattaa olla tukihenkilö mukana pitämässä sinua pystyssä, koska siitä muuten helposti kupsahtaa nurin ponnistaessa. Minulla oli mies mukana. Hän istui matalan sängyn reunalla, jakkara oli siinä edessä ja nojasin mieheen.
      Jakkaraa käytin kolmannessa synnytyksessä ja se oli ehdottomasti mukavin tapa synnyttää lapsi. Edelliset synnytin "normaalisti" sänkyyn ja en tykännyt lainkaan siitä touhusta.
      Vauva sai 10 apgar-pisteet, kun ikään kuin liukui ulos ja oli täysin ruhjeeton ja veri kiersi sormenpäitä myöden kunnolla.
      Suosittelen lämpimästi. Itse olisin halunnut ammeeseen, mutta amme oli rikki;)

• Kätilö

Olisiko kuitenkin niin, että kolmas lapsi tulee ulos hieman liukkaammin kuin kaksi edellistä. Siksi on hyvin vaikeaa yleistää mitään. Usein ensimmäistä lasta työnnetään reilu puoli tuntia tai pidempään. Kannattaa miettiä onko itse sellaisessa fyysisessä kunnossa, että kestää. Ei ole kätilön tehtävä "raahata" rättiväsynyttä synnyttäjää takaisin sänkyyn. Puoli-istuvaa asentoa pidetään usein tylsänä, mutta käytännössä se on erittäin hyvä pitkän synnytyksen jälkeen.

• vm80
        Kätilö kirjoitti:

Olisiko kuitenkin niin, että kolmas lapsi tulee ulos hieman liukkaammin kuin kaksi edellistä. Siksi on hyvin vaikeaa yleistää mitään. Usein ensimmäistä lasta työnnetään reilu puoli tuntia tai pidempään. Kannattaa miettiä onko itse sellaisessa fyysisessä kunnossa, että kestää. Ei ole kätilön tehtävä "raahata" rättiväsynyttä synnyttäjää takaisin sänkyyn. Puoli-istuvaa asentoa pidetään usein tylsänä, mutta käytännössä se on erittäin hyvä pitkän synnytyksen jälkeen.

Meille on valmennuksissa ja sairaalassa sanottu että synnyttäjä voi vaihdella asentoa ja kätilöt haluavat että synnytys olisi synnyttäjälle mahdollisimman positiivinen kokemus. Onhan se hassua että äidit karttavat erilaisia välineitä vain sen takia että eivät tiedä jaksaako loppuunasti vaan valitsee "normaalin" asennon vain sen takia ettei kätilölle tule enemmän vaivaa jos vaikka kunto pettää. Mä ainakin olin valmis kokeilemaan jakkaraa mutta tuollainen kommentti kätilön kirjoittamana sai minut epäröimään asiaa... Ettei vain kätilöt joutuisivat tekemään asioita jotka eivät kuulu heidän työnkuvaansa kuten väsyneen äidin auttaminen sänkyyn.

• kokemusta kaikki
        vm80 kirjoitti:

Meille on valmennuksissa ja sairaalassa sanottu että synnyttäjä voi vaihdella asentoa ja kätilöt haluavat että synnytys olisi synnyttäjälle mahdollisimman positiivinen kokemus. Onhan se hassua että äidit karttavat erilaisia välineitä vain sen takia että eivät tiedä jaksaako loppuunasti vaan valitsee "normaalin" asennon vain sen takia ettei kätilölle tule enemmän vaivaa jos vaikka kunto pettää. Mä ainakin olin valmis kokeilemaan jakkaraa mutta tuollainen kommentti kätilön kirjoittamana sai minut epäröimään asiaa... Ettei vain kätilöt joutuisivat tekemään asioita jotka eivät kuulu heidän työnkuvaansa kuten väsyneen äidin auttaminen sänkyyn.

tuolla toisessa vastaavassa aiemmassa keskustelussa samasta aiheesta toinen (?) kätilö oli vastannut ihan erityyliin. Kehoitti kokeilemaan ja kertoi itsekin synnyttäneensä jakkaralla, joten eiköhän nuo kätilöidenkin mielipiteet ole aika yksilöllisiä ja varmaan nuoremmat kätilöt on avoimempia kaikelle uudelle muutenkin enemmän kuin vanhemmat, joten älä nyt tuon kommentin perusteella jätä kokeilematta.

• kommentti
        kokemusta kaikki kirjoitti:

tuolla toisessa vastaavassa aiemmassa keskustelussa samasta aiheesta toinen (?) kätilö oli vastannut ihan erityyliin. Kehoitti kokeilemaan ja kertoi itsekin synnyttäneensä jakkaralla, joten eiköhän nuo kätilöidenkin mielipiteet ole aika yksilöllisiä ja varmaan nuoremmat kätilöt on avoimempia kaikelle uudelle muutenkin enemmän kuin vanhemmat, joten älä nyt tuon kommentin perusteella jätä kokeilematta.

"kokeile
        Kirjoittanut: kätsy 18.10.2005 klo 11.48

olen itse synnyttänyt yhden lapseni jakkaralla ja kokemuksena se oli kahteen muuhun (toinen sektio ja kolmas kyljellään) ihan ylivertainen.
        Siinä tosin puutui pakarat, mutta eipä se juuri siinä tilanteessa haitannut, kun oli muuta ajateltavaa. Ylösnouseminen tuotti kyllä vähän ongelmia kun ei tunnistanut takapuoltaan puutumiseltaan omaksi.

Ongelmana jakkarasynnytyksessä on lähinnä kätilön hankalampi työasento ja se, ettei tarvittaessa saada synnyttäjää jakkaralta/lattialta ylös, jos hän jostakin syystä menettää tajuntansa (esim. verenvuodon takia -ei paniikkia, on harvinaista ja voi esiintyä myös yhtähyvin muissakin asennoissa, tosin sekin on harvinaista).

Useimmat synnyttäjät ovat etukäteen ajatelleet jakkaraa ja pyytävätkin sitä saliin tullessaan. Itselläni on sellainen tapa, että pyydän synnyttäjää ja tukihenkilöä kokeilemaan jakkaraa ja ponnistusasentoa, silloin kun ei vielä supista niin kipeasti. Osa toteaa, ettei tunnu hyvältä ja keksitään sitten joku sopivampi asento h-hetkellä ja osan mielestä jakkara on ihan ok. mutta ei sitten pystykään nousemaan siihen kun pitäisi ponnistaa ja kolmas ryhmä kokeilee, toteaa hyväksi, pystyy nousemaan sille ja synnyttää siinä.

Etukäteen ei voi tietää mihin "ryhmään" kuuluu ja eteneekö synnytys niin että normaali alatiesynnytys yleensäkään tulee kysymykseen, mutta kannattaa kokeilla sitä jakkaraa saliin tullessaan, ihan vaikka vain sen vuoksi ettei jälkeenpäin jää harmittamaan että ei tullut sitä kokeilleeksi. "

• vm80

ehkäpä kysymykset todellakin tuntuu jo synnyttäneille hassulta mutta ainakin minulla pyörii tuhat ja yksi asiaa mielessä. Siksipä onkin mukavaa että kokeneemmat jaksaatkin vastailla meille "amatööreille" hassuihinkin kysymyksiin. Jakkara todellakin kuulostaa mukavalta tavalta synnyttää mutta sittenhän sen näkee pääsenkö kokeilemaan moista vempelettä. Hyvää talven alkua kaikille mammoille.

• Mursu

Kaksi lasta jakkaralla synnyttäneenä (viimeksi viikko sitten) voin kertoa oman mielipiteeni. Hyvää mielestäni on ainakin pystyasento, ponnistamisen suunta selviää luonnollisesti ja painovoimakin auttaa. Huonoa en osaa sanoa mitään.

Välilihan leikkauksesta en tiedä, kun sitä ei tarvinnut tehdä, mutta eiköhän sekin onnistu siinä istuessa.

Kannattaa ottaa ennen synnytystä suolihuuhtelu niin ei tarvitse pelätä ulosteita ponnistaessa, mutta jos sitä ei jostain syystä tule tehtyä niin alla on kyllä suojamuovit ja kulho, ettei ihan lattialle kyllä lätsähdä mikään.

Jakkaralta pitäisi aika nopsaan nousta ylös ja mennä pitkälleen sängylle, koska verenvuoto voi istuma-asennossa yltyä runsaaksi ja sitten saattaa alkaa pyörryttämään. Itsellä ehti istukka tulla ulos ensimmäisellä kerralla jo jakkaralla ja nyt viikko sitten vasta, kun olin jo noussut pitkälleni sängylle. Pienokaisen sain kyllä molemmilla kerroilla syliin heti jakkaralla ja sitten rinnan päälle, kun pääsi sänkyyn.

Suosittelen lämpimästi jakkarasynnytystä!! Onnea koitokseen =)

• pakerrus

kokeiltu on hyväksi havaittu. ei siinä paljon kerkeä ulosteita miettiä ja välihan leikkausta ei yleensä tarvita kun pystyasennossa paremmin pääsee kudokset venymään. Lattialle laitettiin jotain suojamuoveja ja papereita, joiden päälle sitten veri yms. valui. Suosittelen jakkaraa. Parempi kuni sängyssä olo aiankin jos synnyttäjä on hyväkuntoinen eikä lopenuupunut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2749
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2537
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      37
      2258
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1861
    5. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1535
    6. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      35
      1528
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1463
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1353
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      24
      1148
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      23