MITÄ TARKOITTAA:

TYTTÖ 20

..jos trombosyytit ovat koholla? Voiko se tarkoittaa jotakin syöpää? Auttakaa hyvät ihmiset!

13

65805

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kätilö

Trombosyytti on siis verihiutale ja arvo voi kohota mm joissain tulehduksissa.

• tyttö20

...arvo jossain tapauksessa viitata johonkin vakavaan sairauteen? Jos niin mihin sairauteen esimerkiksi? Kiitos!!

• HPH

(kopioin tämän alempaa, koska selitin aiemmin saman jutun eräälle muulle)

Olivatko arvosi siis kohonneet vai suurentuneet?

Kohonneita arvoja esiintyy myeloproliferatiivisissa taudeissa. Esim. polysytemia verassa (eräänlainen verisyöpä; Polysytemia vera on veritauti, jossa solun perimän muutos [mutaatio] on tapahtunut luuytimessä jo varhaisella kantasolun tasolla. Kantasolujen perimän muutoksen syitä ei tunneta. Sen ilmeneminen peräkkäisissä sukupolvissa on harvinaista, mutta taipumus tautiin voi joskus olla perinnöllistä.) ja essentiaalisessa trombosytemiassa. Näihin liitty veritulppa tai vuoto riski. Esim riski saada aivoinfarkti.

Suurentuneita arvoja taastavataan reaktiivisissa trombosytooseissa. Esim. tulehdustiloissa.

Mainitsit leukemian, on totta, että trombosyyttien määrä muuttuu leukemiassa. Kysymyksesi ei siis ollut vallan turha. Mutta leukemiassa trombosyytti arvot kyllä laskevat. Yleensä ne ovat hoidosta huolimatta alle 100 x 109/l. Mutta leukemiassa trombosyyttien arvo voi myös nousta, tällöin se on yli 1000 x 109/l. Mutta nämä muutokset tapahtuvat Kiihtymis- eli akseleraatiovaiheessa Kroonisessa "Myeloinen leukemiassa". Tämä on kuitenkin harvinen leukemia tyyppi, Suomessa todetaan vuosittain 50-60 tapausta ja useasti ikä sairastuneilla on 50-60 vuotta, mutta voi esiintyä kuitenkin missä ikäryhmässä tahansa. Tyypillisiä oireita ovat väsymys, hikoilu ja pieni painonlasku, voi liittyä verenkiertohäiriöitä kuten priapismia ja näköhäiriöitä. Kiihtyneessä eli akseleraatiovaiheessa potilaalla voi ilmetä kuumeilua ja yöhikoilua. Blastikriisivaiheessa kuumeilu, hikoilu ja luustokivut ovat yleisiä.

Noin puolella sairastuneista on trombosytoosia, eli siis sitä, mitä sinulla on. Anemiaa taudin alkuvaiheessa on harvoin, mutta taudin edetessä se yleistyy.

Arvojesi syy on kuitenkin ehdottomasti selvitettävä lääkärillä. Ei ole normaalia arvojen nousu näin nuorella, eikä kyllä vanhoillakaan. Takana on ain jokin, syy, mutta ei se vältämmättä ole vakava, joten älä huoli turhaan ennenkö olet käynyt tutkimuksissa ja saanut tulokset. Ja varmaan arvot voivat nousta välilllä ihan muuten vaan, joten luule, että ei ole vielä aihetta huoleen tai paniikkiin

Kysy ihmeessä mikäli sinulla on kysyttävää. Vastaan mielelläni kysymyksiisi. Paljon sinun arvot muuten olivat?

Pikaista asioiden selviämistä ja parantumista!

• tyttö 20

fB-Leuk 9.9 (lukema alleviivattu)
        B-Trom 474

Nuo tuossa lapussa herättää huomion.

Kokeisiin lähettänyt lääkäri on kirjoittanut tuohon yhteenvetoon että niitä pitäisi vielä kontrolloida ja huomenna kun tämä ihminen on tavoitettavissa toivottavasti, aion soittaa ja kysyä tarkemmin miten tästä eteenpäin. Eräs toinen papereihin perehtynyt terveydenhoitialan ammattilainen jonka luona käyn muissa asioissa sanoi (otin asian jo sielläkin puheeksi kun asia vaivasi ihan suunnattomasti) että ehdottomasti menen vielä verikokeisiin ja niitä pitää tutkia. Huomista odotellen tässä nyt sitten..

Tosi paljon kiitoksia vastauksesta!!! Pääsen niin harvoin nettiin ja niin vähäksi aikaa etten ehtinyt lukea aiempia viestejä tarkemmin vaan kirjoitin heti asiani. Pahoittelen että jouduit taas noin pitkän sepustuksen laatimaan mutta siitä oli kyllä paljon apua, joten vielä kerran; KIITOS.

• HPH
        tyttö 20 kirjoitti:

fB-Leuk 9.9 (lukema alleviivattu)
        B-Trom 474

Nuo tuossa lapussa herättää huomion.

Kokeisiin lähettänyt lääkäri on kirjoittanut tuohon yhteenvetoon että niitä pitäisi vielä kontrolloida ja huomenna kun tämä ihminen on tavoitettavissa toivottavasti, aion soittaa ja kysyä tarkemmin miten tästä eteenpäin. Eräs toinen papereihin perehtynyt terveydenhoitialan ammattilainen jonka luona käyn muissa asioissa sanoi (otin asian jo sielläkin puheeksi kun asia vaivasi ihan suunnattomasti) että ehdottomasti menen vielä verikokeisiin ja niitä pitää tutkia. Huomista odotellen tässä nyt sitten..

Tosi paljon kiitoksia vastauksesta!!! Pääsen niin harvoin nettiin ja niin vähäksi aikaa etten ehtinyt lukea aiempia viestejä tarkemmin vaan kirjoitin heti asiani. Pahoittelen että jouduit taas noin pitkän sepustuksen laatimaan mutta siitä oli kyllä paljon apua, joten vielä kerran; KIITOS.

B-Trombosyyttien normaalit raja-arvot aikuisilla on 150 (alaraja) ja 360 (yläraja). (150-360 x E9/l)

fB-Leukosyyttien normaalit raja-arvot aikusilla on
        3.4 (alaraja) ja 8.4 (yläraja). (3.4 - 8.2 xE9/l)

Eli siis sinun tuloksissani niin leukosyytit kuin trombosyytit ovat yli viite rajojen.

Kohonneet leukosyytit (eli leukosytoosi) kertovat luuytimen vilkastumisesta, kuten esim. infektioissa. Kroonisissa leukemioissa leukosyytti taso voi olla hyvinkin korkea. Akuuteissa leukemioissa määrät vaihtelevat korkeista selvästi leukopeenisiin arvoihin. Ja leukopenia siis tarkoittaa alentuneita arvoja, leukopenoosi.

Oliko sinulla muita arvoja? Vai olivatko ne kaikki ihan normaalit? Onko kukaan sanonut yhtään mistä voisi johtua tai että onko vakavaa?

• tyttö 20
        HPH kirjoitti:

B-Trombosyyttien normaalit raja-arvot aikuisilla on 150 (alaraja) ja 360 (yläraja). (150-360 x E9/l)

fB-Leukosyyttien normaalit raja-arvot aikusilla on
        3.4 (alaraja) ja 8.4 (yläraja). (3.4 - 8.2 xE9/l)

Eli siis sinun tuloksissani niin leukosyytit kuin trombosyytit ovat yli viite rajojen.

Kohonneet leukosyytit (eli leukosytoosi) kertovat luuytimen vilkastumisesta, kuten esim. infektioissa. Kroonisissa leukemioissa leukosyytti taso voi olla hyvinkin korkea. Akuuteissa leukemioissa määrät vaihtelevat korkeista selvästi leukopeenisiin arvoihin. Ja leukopenia siis tarkoittaa alentuneita arvoja, leukopenoosi.

Oliko sinulla muita arvoja? Vai olivatko ne kaikki ihan normaalit? Onko kukaan sanonut yhtään mistä voisi johtua tai että onko vakavaa?

..kilpirauhaskokeet ensin torstaina alkuiltapäivästä jolloin olin jo jotain päivän aikana ehtinyt syömään ja uudestaan perjantaiaamulla paaston jälkeen. Torstaina arvot (tsh) 6.2 ja perjantaina 3.8. Niistä on myös kirjotettu et pitäisi seurata, outoa heittelyä kuulemma.
        Tänään sain yhteenvedon tehneen henkilön (psyk. EL) kiinni ja sanoi ettei vaadi (verihiutaleet siis) kontrollia. Nyt olen ihan sekasin. Sanoi kyllä et nykysellä paikkakunnallani voisin ottaa yhteyttä terveyskeskukseen ja 1-2 kk:n sisällä ottaa kilpirauhaskokeet uudestaan.

Mulla on tosi huono ja epämääräinen olo jatkuvasti, mulla on varmasti elimistössä JOKU vika koska ei ikinä tervekään olo ole. Olen kärsinyt jo jonkin aikaa masennuksesta ja söin yli vuoden fluoksetiinilääkettä. Sitten alettiin ajaa alas lääkkeitä että voisin kokeilla toista merkkiä ja siinä yhteydessä löysin ammattiapua sillälailla keskustelumielessä,kattavammin, kun ennen on yritetty enemmän keskittyä sillälailla päällisin puolin lääkitykseen ja oloon.

On vähän sekavaa tämä kun olen muuttanut pari kertaa tässä ja eri lääkäreillä joutunut käymään.

Kun lääkettä vähennettiin alkoi ahdistukset palata taas ja paino nousta, psykiatri (eri kuin tuo lähetteestä yhteenvedon tehnyt, mutta toimii samassa talossa) jolle pääsin sanoi että nyt ainakin tarvitsen lääkitystä ja aloitettiin toisella fluoksetiinilääkkeellä. En vielä osaa sanoa auttaako, ehkä pikkiriikkisen, paino ei kuitenkaan ole luullakseni laskenut ja syöminenkin on yhtä liiallista kuin ennenkin. Senkin takia otettiin verikokeita jos vaikka niistä selviäisi jotain.
        Hemoglobiinikin on pitkän aikaa ollut huono, murrosiästä asti olen silloin tällöin syönyt rautakuureja. Nyt viime 2 vuoden aikana ehkä yhden kuurin olen tainnut hakea apteekista ominpäin kun kuulin että Hb on alle 120.
        NYT KUITENKIN näissä kokeissa Hb olikin 135, eli hyvä arvo. En sitten tiedä olenko ahmiessani lisännyt ruokavalioon jotain sellaista ruoka-ainetta joka sisältäisi paljon rautaa..?

En tiedä enää mitä tekisin, aina on huono olla ja elämä on menossa hukkaan. Kamala sanoa näin mutta välillä toivoisin että edes löytyisi joku elimellinen sairaus jotta olisi tieto siitä mistä kiikastaa.

• tuloksia jännitellessä
        tyttö 20 kirjoitti:

..kilpirauhaskokeet ensin torstaina alkuiltapäivästä jolloin olin jo jotain päivän aikana ehtinyt syömään ja uudestaan perjantaiaamulla paaston jälkeen. Torstaina arvot (tsh) 6.2 ja perjantaina 3.8. Niistä on myös kirjotettu et pitäisi seurata, outoa heittelyä kuulemma.
        Tänään sain yhteenvedon tehneen henkilön (psyk. EL) kiinni ja sanoi ettei vaadi (verihiutaleet siis) kontrollia. Nyt olen ihan sekasin. Sanoi kyllä et nykysellä paikkakunnallani voisin ottaa yhteyttä terveyskeskukseen ja 1-2 kk:n sisällä ottaa kilpirauhaskokeet uudestaan.

Mulla on tosi huono ja epämääräinen olo jatkuvasti, mulla on varmasti elimistössä JOKU vika koska ei ikinä tervekään olo ole. Olen kärsinyt jo jonkin aikaa masennuksesta ja söin yli vuoden fluoksetiinilääkettä. Sitten alettiin ajaa alas lääkkeitä että voisin kokeilla toista merkkiä ja siinä yhteydessä löysin ammattiapua sillälailla keskustelumielessä,kattavammin, kun ennen on yritetty enemmän keskittyä sillälailla päällisin puolin lääkitykseen ja oloon.

On vähän sekavaa tämä kun olen muuttanut pari kertaa tässä ja eri lääkäreillä joutunut käymään.

Kun lääkettä vähennettiin alkoi ahdistukset palata taas ja paino nousta, psykiatri (eri kuin tuo lähetteestä yhteenvedon tehnyt, mutta toimii samassa talossa) jolle pääsin sanoi että nyt ainakin tarvitsen lääkitystä ja aloitettiin toisella fluoksetiinilääkkeellä. En vielä osaa sanoa auttaako, ehkä pikkiriikkisen, paino ei kuitenkaan ole luullakseni laskenut ja syöminenkin on yhtä liiallista kuin ennenkin. Senkin takia otettiin verikokeita jos vaikka niistä selviäisi jotain.
        Hemoglobiinikin on pitkän aikaa ollut huono, murrosiästä asti olen silloin tällöin syönyt rautakuureja. Nyt viime 2 vuoden aikana ehkä yhden kuurin olen tainnut hakea apteekista ominpäin kun kuulin että Hb on alle 120.
        NYT KUITENKIN näissä kokeissa Hb olikin 135, eli hyvä arvo. En sitten tiedä olenko ahmiessani lisännyt ruokavalioon jotain sellaista ruoka-ainetta joka sisältäisi paljon rautaa..?

En tiedä enää mitä tekisin, aina on huono olla ja elämä on menossa hukkaan. Kamala sanoa näin mutta välillä toivoisin että edes löytyisi joku elimellinen sairaus jotta olisi tieto siitä mistä kiikastaa.

Sinulla on jo pitkä aika tästä viestistä mutta jos näet tämän viestini niin kerro kuulumisiasi tällä hetkellä, löytyikö jotakin vakavampaa vai menikö säikähdyksellä ohitse? Minulla nyt vastaavat verikoelöydökset, vähän korkeammilla arvoilla, jotka viittaavat polysytemia veran suuntaan joka on erittäin harvinainen veritauti, ei verisyöpä. Joten ensi lekurikäynnillä paukahtaa sitten pöydälle, missä mennään..sitä jännitän niin. Oletko sattumalta pirkanmaalainen?

• ainakaan tähän,,
        tuloksia jännitellessä kirjoitti:

Sinulla on jo pitkä aika tästä viestistä mutta jos näet tämän viestini niin kerro kuulumisiasi tällä hetkellä, löytyikö jotakin vakavampaa vai menikö säikähdyksellä ohitse? Minulla nyt vastaavat verikoelöydökset, vähän korkeammilla arvoilla, jotka viittaavat polysytemia veran suuntaan joka on erittäin harvinainen veritauti, ei verisyöpä. Joten ensi lekurikäynnillä paukahtaa sitten pöydälle, missä mennään..sitä jännitän niin. Oletko sattumalta pirkanmaalainen?

Mikä on oma vointisi ?

Itsellä myös B-Trom heitellyt, viimeksi 131, eli vuosien kuluessa aina jonkin verran laskee,

• edellinen
        ainakaan tähän,, kirjoitti:

Mikä on oma vointisi ?

Itsellä myös B-Trom heitellyt, viimeksi 131, eli vuosien kuluessa aina jonkin verran laskee,

Ei diagnoosia sairaudesta. Leukkarit viimeksi verikokeessa normaalin puolella ekan kerran neljään vuoteen ja muutenkin verenkuvan aika ok. Paitsi trombosyytit huitelevat viidensadan nurkilla. Lääkäreiden mielestä se ei ole vielä vaarallista. No, ei sen väliä vaikka trombi iskisi, eihän elämästä selvitä muutenkaan hengissä, noin yleensä.. ;)

• alhainen hb
        tyttö 20 kirjoitti:

Hei!

Sinulla on alhainen hb eikä syytä löydy. Minulla myös. Olen syönyt luontaistuotekaupasta ostamaan ravintolisää, jonka lääkäri on määrännyt. Erittäin hyvä tuote ja suosittelen kaikille. Ei käy vatsan päälle ja siinä on myös tarvittavat b vitamiinit, mitä esim. naiset tarvitsevat psm oireita helpottamaan.

• miettii vielä

rajaarvo???
      alkaa pikkuhiljaan iskee paniikkia eka kerran ne oli 113 ja nyt eilen 121 nousee vaan muut kaikki arvot ok, no cerppi oli 11,2 eli ei paha jos viite on 10
      menen 2 viikon päästä uusiin kokeisiin, mitä tämä voi tarkoittaa??? en halua lukea netistä sairaalasanastoa tms joten kertokaa se viitearvo ees jos tiiätte, kiitos ja kumarrus....ai niin hyvää juhannusta:)

• yläraja

siis se 8.4. nykyään mutta voi olla
        yksilökohtaisesti vähän enemmänkin (pari kolme yksikköä).

• Elämä kantaa

Hei!
      Läheiselläni on polysytemia vera - diagnoosi.(Siis punasolu arvot korkealla) On 24 vuotias.
      Siihen otetaan interferoni pistoksia 3 kertaa viikossa ja tarkkaillan punasoluja ja lisäksi pilleri verenohennuslääkettä..Iloinen henkilö ja meinaa vielä tehdä lapsia, koko elämä edessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      21
      3788
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      92
      1881
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      88
      1296
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      168
      1251
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      56
      1129
    6. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      52
      997
    7. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      187
      976
    8. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      922
    9. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      886
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      143
      849
    Aihe