Joulukaktus

Jonna

Miten joulukaktusta hoidetaan? Miten joulukaktuksen saa kukkimaan uudestaan seuraavana vuonna? Onko totta että joulukaktusta ei saisi liikuttaa kun siihen alkaa tulla nuppuja ja alkaa kukkimaan? Tarviiko joulukaktuksen saada paljon valoa?

7

1095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viileästä

      huonelämpötila jossa kaktusta pidät ei saisia olla kovin lämmin,mitä viileämpi sen parempi.Vettä kaktus ei paljoa tarvitse muulloin kuin kukinta vaiheessa.

    • kesällä ulos

      ja syksyllä sisään, niin tykkää. Yleensä tekee seuraavana vuonna vähemmän kukkia kuin heti kaupasta ostettuna.



      Kaktukset


      kuva    Kaktukset ovat Pohjois- ja Etelä-Amerikasta kotoisin olevia aavikkokasveja, jotka ovat hyvin sopeutuneet ankariin kasvuolosuhteisiin.

      Niiden lehdet ovat surkastuneet piikeiksi. Kaktusten koko vaihtelee pienistä isoihin puumaisiin kaktuksiin. Kaktukset vaativat vettä läpäisevän kasvualustan. Soraa, hiekkaa ja murskattuja ruukunpalasia olisi hyvä lisätä kaktuksille tarkoitettuun multaan. Kaktukset vaativat valoisan paikan. Kesän ajaksi kaktukset siirretään ulos, esim. parvekkeelle. Saviruukku on paras vaihtoehto. Kesällä kaktuksia kastellaan säännöllisesti. Altakastelu olisi parasta. Kesällä olisi hyvä lannoittaa kaktuksia.

      Persoonallinen kivikkotarha

      Seuraavista kaktuksista löydät lisätietoa
      tältä sivulta
         Lehtikaktukset
         Joulukaktus
         Marraskuunkaktus
         Pääsiäiskaktus
         Mansikkakaktus
         Piispanhattu
         Opuntiakaktus
         Pylväskaktukset
         Perunkalliokaktus
         Siilikaktukset
         Syyläkaktukset
         Vaarinkaktus
         Yökaktukset
         Yönkuningatar



      Lehtikaktukset

      Lehtikaktukset ovat helppohoitoisia. Ne ovat kauniita ja runsaasti kukkivia. Niillä ei ole piikkejä vaan versojen reunoissa voi olla karvoja. Lehtikaktuksen varressa on litteitä, lehtimäisiä niveliä. Lehdet ovat surkastuneita kuten muillakin kaktuksilla.

      Kopsattu puutarha.netistä:
      Joulukaktus (Schlumbergera-risteymät)

      joulukaktus.jpg (4159 bytes)Joulukaktus kukkii vuoden pimeimpänä aikana. Kukinnan jälkeen, helmi-maalikuussa, on joulukaktuksen ensimmäinen lepoaika. Silloin kaktusta kastellaan harvoin. Lepokauden jälkeen taas kastelua lisätään. Jos lehdet rypistyvät, on se merkki liian vähästä veden saannista. Kasteluravinteita annetaan huhti-heinäkuussa. Kesällä joulukaktus viihtyy hyvin ulkona. Heinä-elokuussa on toinen lepokausi, kastelu on tällöin taas niukkaa. Syyskuussa alkaa nuppujen muodostus. Kun kukinta on alkanut, kasvia ei saa siirrellä eikä käännellä.

      • unohda nurkkaan

        Liian hyvä hoito kasvattaa lehtiä, ei tule kukkia.


    • Anonyymi

      itse saan kukkimasn kun on asetettu paikkaan misdä on viileätä noin +16 °c ja itse kastelin vedellä jossa olin liottanut yön yli banaanin kuoria huoneen lämmössä. Siivilöi vaikka suodatin paperin läpi ja kastele.Anna ksktuksen hieman kuivahtaa ja itse laitan 2 kertaa vuodessa suihkuun ja kadtelen kunnolla .minun kaktukseni alkoi kukkimaan marraskuussa (ja kun annoin banaani kuori liotus vettä kukst olivat vaalean punaisia ja kun kastelun normaali vedellä kukkieb väri muuttui valkoisiksi 😀 tämä oli minulle uusi kokemus )mutta minulla kukkii edelleen 🙂 vaikka onkin aloittanut myös tekemään lehtiä ja kukinta ei ole niin runsasta kuin oli marras ja joulu ja tammikuussa. kaktuksen lehdet on tumman vihreät ja kiiltävät ja nousevat lähes suoraan ylös päin.

    • Anonyymi

      hoidat näköjään oikein.ja viileys on ehdoton kukan hyvinvoinnin kannalta suositus lämpötila +14-16°c

    • Anonyymi

      itse liikutan ja kosken kukkaa ja on nuppuja ja vien siitä huolimatta suihkuun jne ja minun kaktus voi hyvin

    • Anonyymi

      Anopilla montakymmentä vuotta vanha joulukaktus kukkii joka vuosi ihan tavallisessa huoneenlämmössä kukkapylvään päällä parin metrin päässä ikkunasta hajavalossa. Ei koskaan kääntele ja liikuttaa vain kerran vuodessa kun käyttää suihkussa. Ruukussa on merkki mikä kylki pitää olla ikkunaan päin, että on aina samoinpäin. Ikkuna on iso ja eteläänpäin joten valoa riittää. Mullan vaihtaa vain pintamultaa , mutta silloin kun on ruukku vaihdettava isompaan nostaa lattialle ja paikallaan vaihtaa ruukun ja lisää multaa ilman että kääntää kukkaa yhtään ja taas merkki ruukun reunaan. Kaktus on jo niin iso että anoppi tarvitsee jo apua sen suihkuun viennissä ja pyyhe pitää kietoa sen ympärille ettei oksia katkeile ovenpieliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2886
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2248
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      23
      1787
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe