Götan kanava

pu909

Olen suunnitellut ensi kesänä reissua kanavalle.Kertokaa kokemuksista,onko suluissa kova virtaus ylös mennessä tai alastullessa.Minkälaiset ovat vierassatamat?Onko kovaa ruuhkaa touko-kesäkuussa.matkaaika varattu noin 1kk.Maksut ja muu tarpeellinen löytyy kanavaesitteestä.Mutta paikalla kävijöiden kommentteja ei niistä löydy.Veneessä kahden henken miehistö pärjääkö sillä suluissa.

23

14488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käynyt

      Muutamia kommentteja kysymyksiisi:

      - Ylöspäin mentäessä virtaukset ovat aika voimakkaita ja häiritsevät aika paljon. Ovat selvästi kovempia kun esim. Saimaan kanavassa. Sulut ovat muistaakseni yhtä lukuunottamatta kaikki samanlaisia. Kannattaa alussa miettiä sopiva toimintatapa suluissa ja toistaa sitä, jos se toimii. Menin kahdestaan vaimon kanssa 40 jalkaisella ja toimi hyvin. Vaimo maihin ennen sulkua köysi mukana, joka kulki keulan heittoplokin kautta sitloodaan. Sulkuun sisään ja köysi kiinni ja sen jälkeen peräköysi kiinni. Köydet pitää olla tiukalla suluissa, että vene pysyy paikallaan. Kannattaa panna vinsseille. Lähtiessä, jos tuulee sivusta, läpiköysi ettei vene käänny poikittain. Sulut ovat vain 7 metriä leveitä eli ei ole kauhean paljon tilaa liikkua sivuttain. Fendareita kannattaa varata matkaan mukaan reilusti ja mahdollisimman isoja. Alasmennessä virtausta ei edes huomaa.

      - Vierassatamat ovat ihan ok, kaikissa suihkut ja ainakin useissa pesukoneet. Kannattaa kuitenkin suunnitella päivämatka etukäteen koska vierassatamia ei ole joka mutkassa. Muuten voi joutua yöpymään pelkässä laiturissa. Sulut ja sillat menevät kiinni muistaakseni klo 18 ja sen jälkeen niitä ei avata.

      - Mentiin 2 vuotta sitten kesäkuun alkupuolella. Tosi vähän veneitä.

      • et ole koskaan

        käynnyt siellä.

        "Vaimo maihin ennen sulkua köysi mukana": Ei ole mitään mahdollisuutta pujottaa köysiä siltarakenteiden ohitse vauhdissa, lisäksi et tiedä kummalle puolelle sulkua joudut. Köysi heitetään paikan päällä.

        "Sulkuun sisään ja köysi kiinni ja sen jälkeen peräköysi kiinni": Peräköysi kiinnitetään aina ensimmäiseksi, keulaköysi sen jälkeen. Väliaikaisköysille ei jää aikaa!

        "jos tuulee sivusta": tuuli ei koskaan ole ongelma suluissa, ensinnä vene on täysin tuulensuojassa sulun sisällä, toiseksi sisämaassa tuulenvoimakkuus on murto-osa siitä mitä se on rannikolla (katso tuulivomalat "roughness factor".

        "Muuten voi joutua yöpymään pelkässä laiturissa" Göta kanalissa on ehkä 30 vierassatamaa. Laitureita missä voisi yöpyä on ehkä 5. Jos väität että niitä on enemmän, kerro samalla missä ne sijaitsevat (meitä kaikkia kiinnostaa!)

        "Sulut ja sillat menevät kiinni muistaakseni klo 18" Muistaakseni ne menivät kiinni klo 20.00, tästä asiasta en kuitenkaan ole varma, muista kylläkin.

        "Tosi vähän veneitä" jos menee ko. sivuille niin huomaa että niitä veneitä ei ole niin vähän (itse asiassa niitä on aika paljon), tiettyyn aikaan vuodesta siellä on itse asiassa ruuhka.

        Miksi kerrot tällaista rappakaljaa? Ihmiset joutuvat ainoastaan vaikeuksiin "hyvien neuvojesi" takia?


      • käynyt
        et ole koskaan kirjoitti:

        käynnyt siellä.

        "Vaimo maihin ennen sulkua köysi mukana": Ei ole mitään mahdollisuutta pujottaa köysiä siltarakenteiden ohitse vauhdissa, lisäksi et tiedä kummalle puolelle sulkua joudut. Köysi heitetään paikan päällä.

        "Sulkuun sisään ja köysi kiinni ja sen jälkeen peräköysi kiinni": Peräköysi kiinnitetään aina ensimmäiseksi, keulaköysi sen jälkeen. Väliaikaisköysille ei jää aikaa!

        "jos tuulee sivusta": tuuli ei koskaan ole ongelma suluissa, ensinnä vene on täysin tuulensuojassa sulun sisällä, toiseksi sisämaassa tuulenvoimakkuus on murto-osa siitä mitä se on rannikolla (katso tuulivomalat "roughness factor".

        "Muuten voi joutua yöpymään pelkässä laiturissa" Göta kanalissa on ehkä 30 vierassatamaa. Laitureita missä voisi yöpyä on ehkä 5. Jos väität että niitä on enemmän, kerro samalla missä ne sijaitsevat (meitä kaikkia kiinnostaa!)

        "Sulut ja sillat menevät kiinni muistaakseni klo 18" Muistaakseni ne menivät kiinni klo 20.00, tästä asiasta en kuitenkaan ole varma, muista kylläkin.

        "Tosi vähän veneitä" jos menee ko. sivuille niin huomaa että niitä veneitä ei ole niin vähän (itse asiassa niitä on aika paljon), tiettyyn aikaan vuodesta siellä on itse asiassa ruuhka.

        Miksi kerrot tällaista rappakaljaa? Ihmiset joutuvat ainoastaan vaikeuksiin "hyvien neuvojesi" takia?

        Anteeksi, että olen suututtanut sinut. Vastauksesi agressiivisuudesta päätelleen se ei ole kovin vaikeaa. Yritän kuitenkin vastata kysymyksiisi:

        -Suluissa pääsi helposti pitkän köyden kanssa sulun edustalla olevalta laiturilta kävelemään sululle ja kiinnittämään paalusolmulla varustetun keulaköyden kiinnityslenkin alle. Suluissa mentiin aina koko päivä samalla puolella, joten puolenvalinta ei tuottanut ongelmia.

        -Kiinnitimme aina keulaköyden ensin ja sitten peräköyden. Pyydän anteeksi jos menettelymme jotenkin loukkasi sinua. Meillä se kuitenkin toimi hyvin.

        - Toissa kesänä tuuli saattoi olla ongelma sulutuksen yläasennossa. Joissain paikoissa tuuli pääsi aika voimakkaasti painamaan venettä sivusta. Tällöin pujotimme läpiköyden varsinaisen sulutuksessa käytetyn köyden tilalle. Tuuli tuli ihan itse havainnoitua, enkä sen vuoksi näe tarvetta tutustua ehdottamaasi tuulivoimala-asiaan. Toki on todennäköistä, että tuuli ei tuota ongelmia sulutuksen yläasennossakaan.

        - Meille kävi kerran niin, että jouduimme yöpymään sulun jälkeen olevassa odotuslaiturissa kun emme olleet tarkkoja aikataulun kanssa. Odotuslaitureita on melkein joka sulun yhteydessä.

        -Kellonajoista en viitsi käydä kanssasi sen enempää kinaamaan. Ne löytyvät varmaankin kanavayhtiön nettisivuilta.

        -Kesäkuun alkupuolella oli niin vähän veneitä, että ajoittain olimme suluissa yksin. Kanavan huvivenesesonki varsinaisesti aukeaa joskus kesäkuun 10 päivän tienoilla. Kysyjä oli menossa touko-kesäkuussa joten rohkenin arvella, että hän olisi kiinnostunut juuri sen ajankohdan ruuhkatilanteesta. Valitan, että tämäkin suututti sinua.

        -Rappakalja-asioista sinulla taitaa olla parempaa tietoa, joten enpä lähde niihin enempää kommentoimaan.

        Vaikka todennäköisesti kirjoitat tähän vastineeksi jonkun räyhäkkään ja ehdottoman oikean totuuden en kuitenkaan enään lähde asiasta kanssasi kinaamaan. Koita ottaa rauhallisesti ja hyvää tulevaa purjehduskautta.


      • lukea vataustasi
        käynyt kirjoitti:

        Anteeksi, että olen suututtanut sinut. Vastauksesi agressiivisuudesta päätelleen se ei ole kovin vaikeaa. Yritän kuitenkin vastata kysymyksiisi:

        -Suluissa pääsi helposti pitkän köyden kanssa sulun edustalla olevalta laiturilta kävelemään sululle ja kiinnittämään paalusolmulla varustetun keulaköyden kiinnityslenkin alle. Suluissa mentiin aina koko päivä samalla puolella, joten puolenvalinta ei tuottanut ongelmia.

        -Kiinnitimme aina keulaköyden ensin ja sitten peräköyden. Pyydän anteeksi jos menettelymme jotenkin loukkasi sinua. Meillä se kuitenkin toimi hyvin.

        - Toissa kesänä tuuli saattoi olla ongelma sulutuksen yläasennossa. Joissain paikoissa tuuli pääsi aika voimakkaasti painamaan venettä sivusta. Tällöin pujotimme läpiköyden varsinaisen sulutuksessa käytetyn köyden tilalle. Tuuli tuli ihan itse havainnoitua, enkä sen vuoksi näe tarvetta tutustua ehdottamaasi tuulivoimala-asiaan. Toki on todennäköistä, että tuuli ei tuota ongelmia sulutuksen yläasennossakaan.

        - Meille kävi kerran niin, että jouduimme yöpymään sulun jälkeen olevassa odotuslaiturissa kun emme olleet tarkkoja aikataulun kanssa. Odotuslaitureita on melkein joka sulun yhteydessä.

        -Kellonajoista en viitsi käydä kanssasi sen enempää kinaamaan. Ne löytyvät varmaankin kanavayhtiön nettisivuilta.

        -Kesäkuun alkupuolella oli niin vähän veneitä, että ajoittain olimme suluissa yksin. Kanavan huvivenesesonki varsinaisesti aukeaa joskus kesäkuun 10 päivän tienoilla. Kysyjä oli menossa touko-kesäkuussa joten rohkenin arvella, että hän olisi kiinnostunut juuri sen ajankohdan ruuhkatilanteesta. Valitan, että tämäkin suututti sinua.

        -Rappakalja-asioista sinulla taitaa olla parempaa tietoa, joten enpä lähde niihin enempää kommentoimaan.

        Vaikka todennäköisesti kirjoitat tähän vastineeksi jonkun räyhäkkään ja ehdottoman oikean totuuden en kuitenkaan enään lähde asiasta kanssasi kinaamaan. Koita ottaa rauhallisesti ja hyvää tulevaa purjehduskautta.

        niin paljon asian sivusta se on.


      • sinunkin
        lukea vataustasi kirjoitti:

        niin paljon asian sivusta se on.

        tarkistaa lääkitys jollet tuon parempaan selvitykseen pysty.Joku kyselee toinen vastaa,mikäli koet vastauksen vääräksi perustele.


      • mikä kommentti
        et ole koskaan kirjoitti:

        käynnyt siellä.

        "Vaimo maihin ennen sulkua köysi mukana": Ei ole mitään mahdollisuutta pujottaa köysiä siltarakenteiden ohitse vauhdissa, lisäksi et tiedä kummalle puolelle sulkua joudut. Köysi heitetään paikan päällä.

        "Sulkuun sisään ja köysi kiinni ja sen jälkeen peräköysi kiinni": Peräköysi kiinnitetään aina ensimmäiseksi, keulaköysi sen jälkeen. Väliaikaisköysille ei jää aikaa!

        "jos tuulee sivusta": tuuli ei koskaan ole ongelma suluissa, ensinnä vene on täysin tuulensuojassa sulun sisällä, toiseksi sisämaassa tuulenvoimakkuus on murto-osa siitä mitä se on rannikolla (katso tuulivomalat "roughness factor".

        "Muuten voi joutua yöpymään pelkässä laiturissa" Göta kanalissa on ehkä 30 vierassatamaa. Laitureita missä voisi yöpyä on ehkä 5. Jos väität että niitä on enemmän, kerro samalla missä ne sijaitsevat (meitä kaikkia kiinnostaa!)

        "Sulut ja sillat menevät kiinni muistaakseni klo 18" Muistaakseni ne menivät kiinni klo 20.00, tästä asiasta en kuitenkaan ole varma, muista kylläkin.

        "Tosi vähän veneitä" jos menee ko. sivuille niin huomaa että niitä veneitä ei ole niin vähän (itse asiassa niitä on aika paljon), tiettyyn aikaan vuodesta siellä on itse asiassa ruuhka.

        Miksi kerrot tällaista rappakaljaa? Ihmiset joutuvat ainoastaan vaikeuksiin "hyvien neuvojesi" takia?

        Kyllä annetut vinkit ovat aivan oikeita. Kanavan moneen kertaan läpi mennyt


    • Viettää aikaa

      Motalassa, ja Borensbergissä.
      Motala kiva nätti paikka, Borensbergissä kanavan ainoat käsikäyttöiset sulut. Borensbergikin mukava paikka.

      • sulut

        ovat ainoastaan 20 cm korkuiset. Lähinnä hidaste tai koululaisille. Muuten paikka on ääremmäisen tylsä (siellä ei ole mitään muuta kuin kolmannen asteen kaljakuppila).

        Kiinnostavimpia paikkoja on Vadstena luostari ja Karlborg linnake (1x1 km kooltaan, ajateltu ruotsalaiseen hullun tapaan pakopaikaksi hallitukselle). Vänernin eteläpäässä Läckö slott on hauska paikka, varsinkin jos on varaa ruokailla siellä (kallis!).


    • "avioero-oja"

      Olen käynnyt kolme kertaa (en aina koko matkan, Vänern ja Vättern ovat myös tutkimisen arvoisia).

      Veneellä kuin veneellä pärjää kahden hengen miehistöllä jos gasti on kohtuullisen notkea. Ylöspäin mentäessä gasti joutuu poistumaan veneestä ennen sulkuun menemisen alaspäin mentäessä tähän ei ole tarvetta.

      Homma menee näin: Henkilökunta osoittaa kummalle puolelle sulkua sinun pitää ajaa (tavallisesti otetaan 4 venettä jokaiseen sulkuun, jos on monta sulkua peräkkäin esim. Berg 6 kpl paikkasi pysyy samana kaikissa suluissa). Ennen sulkuun ajamista gasti hyppää vauhdissa maihin ko. puolella ja juoksee ylös sulun reunaan (tavallinen nostokorkeus n 3 m/sulku). Kippari ajaa veneen oikeaan paikkaan (mahd. taakse sulkuun, edessä on keltaiset merkinnät, viivat, joiden eteen ei saa ajaa jotta sulkuportteja voidaan avata). Heitetään köysi PERÄSTÄ joka kiristetään pystysuoraan ylöspäin. Tämän jälkeen heitetään köysi keulasta joka kiinnitetään ainakin 5 m veneen etupuolelle. Keulaköysi kulkee plokin kautta ja noston aikana sitä pidetään KIREÄNÄ vinssin avulla. Virtaus on voimakkain alussa, ellei etuköysi ole kireänä on vaara että vene joutuu poikittain sulkuun jolloin sitä ei pidättele mikään.

      Jos on monta sulkua peräkkäin gastilla ei ole mitään syytä tulla veneeseen sulkujen välillä, hän vaan kävelee seuraavaan sulkuun ja jää odottamaan peräköyttä jne.

      Kiinnitystä varten on metallirenkaita. Suositeltava tapa on tehdä silmukka köysien päähän ja ainoastaan laittaa silmukka metallirenkaan kiinnityspultin ympärille. Tästä syystä ei kannata käyttää liian paksuja köysiä (14 mm maks.). Toiminta suluissa on aika ripeää, aikaa solmujen tekemiseen ja muuhun pelleilyyn ei juuri jää ellei halua että vene vielä on kiinnittämättä kun etuportit avataan ja virtaus alkaa.

      Mem:issä (ensimmäinen sulku) myydään Kanal guiden jossa nämä asiat selitetään kuvin (sekä paljon muutakin hyödyllistä tietoa, siltojen avaamisajat, varoitusmerkit, nähtävyydet ym). En voi sanoa että kannattaa ostaa, se on suorastaan pakollinen! Mem sijaitsee kanavan oikealla puolella (siis kun ajetaan sisään kanavaan) n 100 m ensimmäisestä sulusta eteenpäin. Käy siellä maksamassa sulkumaksut (n 2000 sek koko kanavasta, sisältää kaikki satamamaksut ellet viivy kauemmin kuib 5 vrk jossain satamassa), osta kanalguiden ja merikortti Vänernille (Vätternille et tarvitse merikorttia ellet aio kiertää sitä). Kannattaa tulla Mem:iin illalla (tai) iltapäivälla ja aloittaa aloittaa sulkuhommat rauhassa seuraavana aamuna. Ensimmäinen paikka mihen kannattaa pysähtyä on Söderköping (viehättävä vanha kaupunki) joka on vain kahden sulun takana).

      Nopeusrajoitus kanavassa on 4 solmua ja sitä kannattaa noudattaa, ylinopeudesta sakoitetaan!

      Tavallisilla fendareilla (järkevän kokoisilla!) pärjää hyvin (kaikki tuo höpötys heinäsäkeistä, laudoista ym. on paskanpuhetta!). Fendareita kannattaa pitää kummallakin puolella ja (vastoin merimieskäytäntöä!) niitä ei nosteta ylös sulkujen välillä. Syy miksi niitä pidetään molemmilla puolilla on se että ei etukäteen tiedä kummalle puolelle sulkua joudut ja se että aina joku mulperi sulun toisella puolella voi törttöillä niin että sen vene menee poikittain ja voi törmätä veneeseesi.

      Alaspäin mentäessä touhu on paljon rauhallisempaa koska virtauksia ei juuri esinny. Tällöin pujotetaan köysi tuplana metallirenkaiden lävitse keulan ja perään kohdalla, yksi seisoo keulassa ja toinen perässä ja löysää köysiä sitä mukaan kun vedenpinta laskee. Lopuksi vedetään köysi irti renkaista.

      Trollhätte-kanal (Vänernin eteläpäässä) on täysin eri kanava (paljon suurempi ja leveämpi, erilliset kanavamaksut, vain muutama moderni (pohjasta täytettäviä, ei juuri virtausta) korkea (10 m) sulku, kaupallinen liikenne). Kaikki sulut ovat kanavan alkupäässä, loppumatka on ainoastaan Göta älvin ajaamista (tavallisesti yli 100 m leveä).

      Göta kanalin sulut aukeavat klo 8 aamulla. Tällöin muodostuu aina jono, joten jos on tiukka aikataulu kannattaa ajoissa olla paikalla, muuten korkeasuhdanne aikana (heinäkuu) voi joutua jonottamaan tuntikaupalla.

      Kanavan varrella on paljon mielenkiintoisia nähtävyyksiä. Göteborgissa kannatta käydä "Feskekyrkan"issa (paikallinen kalahalli, voi ostaa haita, merirapuja, hälleflundra (4m kampela)...). Kattegatissa pienet saaret (Anholt, Ven..) ovat näkemisen arvoiset. Mantereella Tanskan puoleiset paikat ovat hauskempia. Ruotsin eteläpäässä on pieni kanava Falsterbon kohdalla, kannattaa käyttää, muuten joutuu käyttämään ylimääräisen vuorokauden pitkän hiekkasärkän kiertämiseen.

      Minimiaika kanavan läpiajamiseen on ehkä 10 vrk, järkevää on käyttää siihen ainakin 3 viikkoa ja sitten ajaa paluumatka enemmän tai vähemmän "yhtäsoittoa" avomerellä (jolloin matka taittuu). Christiansö Bornholmin lähellä on mielenkiintoinen paikka (Rönne on tylsä), Borgholm Ölannilla, Stora Karlsö Gotlannin lähellä (mielenkiintoinen, suojaamaton satama (pohjoispuolella), ehkä eivät pästä maihin, kannattaa yrittää), Visby.

      Hauskaa matkaa!

      • mainita

        Trollhätte kanalin suluissa ei ole virtausta juuri lainkaan joten venettä ei tarvitse kiinnittää köysin. Sulkkujen sivuissa kulkee metallitikkaita josta voi pitää kiinni poosuhaalla. Toki voi myöskin käyttää köysiä jos haluaa. Olen kerran nähnyt yhden hönttipään joka ei saannut veneensä kiinnitetty lainkaan vaan ajelehti irtonaisena koko ajan. Kuitenkin kaikki meni hyvin


      • Viki

        Eipä noihin paljon lisäämistä, paitsi se että kannattaa muistaa peräsimen merkitys ylöspäin sulutettaessa. Vaikka vene on paikallaan niin vesi virtaa => peräsin ohjaa. Keulaköyden sisään vinssauksella pidetään huolta siitä ettei keula pääse karkaamaan ulos ja peräsimen asennolla ohjaillaan jotta vene olisi keula suoraan virtausta vastaan. Tällöin vinssaus ei käy voimille eikä keula myöskään turhaan käänny sulun seinää kohti. Keulaköyden paksuus määräytyy osittain myös vinssien mukaan, sellainen joka mukavasti taipuu rummulle.

        9 metriä on muuten yksi tariffiraja, Mem-Sjötorp enintään 8,99 m veneellä 3300 SEK eli 350 euro, 9-11,99 m 4300 SEK eli 460 euro, 12-14,99 m 5600 eli 600 euro.

        Lisätietoa löytyy:

        http://www.gotakanal.se/


      • viimeksi 2002

        Ohjeita on tullu monenmoisia.
        Kaikkeen ei kyllä voi varautua. Kerron pari tapausta viime reissulta.
        Oltiin tulossa eräälle sillalle. Sillasta oli
        kuitenkin sähköt poikki. Tuuli navakasti sivulta eikä ollut mitään kiinnitysmahdollisuuksia 37 jalkaiselle purrelle. Siinä sitten operoitiin kapeassa ojassa pari tuntia ennenkuin huoltomies generaattoreineen tuli paikalle ja silta saatiin auki. Oli varsin tukalat oltavat, että vene ei ajautunut rantapenkalle. Samantapaista joskus muuallakin, koneen pitää toimia varmasti.
        Toinen tapaus. Mentiin sulkua alas kun ihmeteltiin valtavaa virtausta altaassa. Kesätyöntekijä oli vahingossa avannut myös takaluukun ja oltiin varsinaisessa koskessa. Kaikki huusivat kurkku suorana, että luukku kiinni! Takana olleen ruotsalaispurren miehistö oli aivan paniikissa eikä meilläkään tuntunut hyvältä.
        Joillakin suluilla allas lasketaan niin täyteen, että leparit ei pysy välissä. On siinä pitelemistä, että kylki ei ota kiveen kiinni.

        Hyvää matkaa vaan.


      • juttuja
        viimeksi 2002 kirjoitti:

        Ohjeita on tullu monenmoisia.
        Kaikkeen ei kyllä voi varautua. Kerron pari tapausta viime reissulta.
        Oltiin tulossa eräälle sillalle. Sillasta oli
        kuitenkin sähköt poikki. Tuuli navakasti sivulta eikä ollut mitään kiinnitysmahdollisuuksia 37 jalkaiselle purrelle. Siinä sitten operoitiin kapeassa ojassa pari tuntia ennenkuin huoltomies generaattoreineen tuli paikalle ja silta saatiin auki. Oli varsin tukalat oltavat, että vene ei ajautunut rantapenkalle. Samantapaista joskus muuallakin, koneen pitää toimia varmasti.
        Toinen tapaus. Mentiin sulkua alas kun ihmeteltiin valtavaa virtausta altaassa. Kesätyöntekijä oli vahingossa avannut myös takaluukun ja oltiin varsinaisessa koskessa. Kaikki huusivat kurkku suorana, että luukku kiinni! Takana olleen ruotsalaispurren miehistö oli aivan paniikissa eikä meilläkään tuntunut hyvältä.
        Joillakin suluilla allas lasketaan niin täyteen, että leparit ei pysy välissä. On siinä pitelemistä, että kylki ei ota kiveen kiinni.

        Hyvää matkaa vaan.

        Miksi tulla tänne noiden keksittyjen juttujen kanssa?

        1) Sillat aukeavat vain määrätyinä aikoina, lähes aina joutuu odottamaan. Siksi jokaisen sillan kohdalla on hyvät laiturit missä voi odottaa. Kanava kulkee niin suojatussa maisemassa että hyvä jos yleensä tietää mistä päin tulee, mistään kovasta sivutuulesta ei koskaan voi puhua. "Mies tuli generaattoreineen paikalle" kai tällä palstalla käy niin paljon sähköoppiin perehtyneitä että ne hymyilevät kun lukevat tuon.

        2)Teknisesti ei ole mahdollista avata sulkuportteja siten että syntyisi mitään virtauksia. Kahdesta syystä: a) Avausjärjestelmän lukitusjärjestelmä estää tämän. b) Porttien hydrauliikka on liian heikko työntääkseen porttia auki jos toisella puolella on vedenpainetta. Kun vedenpinta säädetään suluissa se ei tapahdu portteja aukaisemalla, vaan porteissa olevien luukkujen avulla. Nämä avataan muutenkin täysin eikä siitä mitään koskea synny.

        Selvästikään et ole käynnyt koko kanavassa (tai sitten olet ollut niin kännissä että et muista mitään). Mitä hyötyä näistä kippari-kalle-jutuista on? Kyllähän suurin osa aikuisista lukijoista (varsinkin ne jotka ovat käynneet siellä) tietävät miten perseestä juttusi ovat.


      • todellinen
        juttuja kirjoitti:

        Miksi tulla tänne noiden keksittyjen juttujen kanssa?

        1) Sillat aukeavat vain määrätyinä aikoina, lähes aina joutuu odottamaan. Siksi jokaisen sillan kohdalla on hyvät laiturit missä voi odottaa. Kanava kulkee niin suojatussa maisemassa että hyvä jos yleensä tietää mistä päin tulee, mistään kovasta sivutuulesta ei koskaan voi puhua. "Mies tuli generaattoreineen paikalle" kai tällä palstalla käy niin paljon sähköoppiin perehtyneitä että ne hymyilevät kun lukevat tuon.

        2)Teknisesti ei ole mahdollista avata sulkuportteja siten että syntyisi mitään virtauksia. Kahdesta syystä: a) Avausjärjestelmän lukitusjärjestelmä estää tämän. b) Porttien hydrauliikka on liian heikko työntääkseen porttia auki jos toisella puolella on vedenpainetta. Kun vedenpinta säädetään suluissa se ei tapahdu portteja aukaisemalla, vaan porteissa olevien luukkujen avulla. Nämä avataan muutenkin täysin eikä siitä mitään koskea synny.

        Selvästikään et ole käynnyt koko kanavassa (tai sitten olet ollut niin kännissä että et muista mitään). Mitä hyötyä näistä kippari-kalle-jutuista on? Kyllähän suurin osa aikuisista lukijoista (varsinkin ne jotka ovat käynneet siellä) tietävät miten perseestä juttusi ovat.

        kanavankulkija ilmoittautui.


      • viimeksi 2002
        juttuja kirjoitti:

        Miksi tulla tänne noiden keksittyjen juttujen kanssa?

        1) Sillat aukeavat vain määrätyinä aikoina, lähes aina joutuu odottamaan. Siksi jokaisen sillan kohdalla on hyvät laiturit missä voi odottaa. Kanava kulkee niin suojatussa maisemassa että hyvä jos yleensä tietää mistä päin tulee, mistään kovasta sivutuulesta ei koskaan voi puhua. "Mies tuli generaattoreineen paikalle" kai tällä palstalla käy niin paljon sähköoppiin perehtyneitä että ne hymyilevät kun lukevat tuon.

        2)Teknisesti ei ole mahdollista avata sulkuportteja siten että syntyisi mitään virtauksia. Kahdesta syystä: a) Avausjärjestelmän lukitusjärjestelmä estää tämän. b) Porttien hydrauliikka on liian heikko työntääkseen porttia auki jos toisella puolella on vedenpainetta. Kun vedenpinta säädetään suluissa se ei tapahdu portteja aukaisemalla, vaan porteissa olevien luukkujen avulla. Nämä avataan muutenkin täysin eikä siitä mitään koskea synny.

        Selvästikään et ole käynnyt koko kanavassa (tai sitten olet ollut niin kännissä että et muista mitään). Mitä hyötyä näistä kippari-kalle-jutuista on? Kyllähän suurin osa aikuisista lukijoista (varsinkin ne jotka ovat käynneet siellä) tietävät miten perseestä juttusi ovat.

        Ei ole keksittyjä juttuja. Ei ole minun harrastukseni huuhaat.
        Sillat aukeavat normaalisti hienosti (ohjataan keskusvalvomosta), vain vähän nopeutta joutuu
        pudottamaan, mutta vikoja voi tulla. Harvinaisia tietenkin.
        En ole perehtynyt sulkuporttien tekniikkaan, mutta syystä tai toisesta näin kävi!
        Olemme ajaneet kanavan läpi 1999 ja 2002 ja voin suositella toisillekin. Kerroin vain miten meille kävi, yleensähän kaikki menee ongelmitta.
        Edelleen hyvää matkaa.


    • pu909

      Kiitän kaikkia hyvistä ja asiallisista vinkeistä.Sekä muutamille erityisesti,jotka viitsivät kirjoitella todella paljon asian eteen.

    • pohjanmereltä

      Mikä muuten on alikulkukorkeus Pohjanmereltä Itämerelle ja syväys, jos ois varmaa tietoa.

      • Anonyymi

        Olitko miten isolla lentotukialuksella tulossa, helpottaisi vastausta?


      • Anonyymi

        Alikulkukorkeus on 65 metriä, väylän syvyys 20 metriä.


    • Anonyymi

      Hienoa Gjöta-kanava. Karlberg ja Vadstena matkan varrella. Ja Valholm luostari. Kannattaa ehdottomasti katsoa. Jess! Ja tänne sitten matkakertomuksia.

      T. Saalar

    • Anonyymi

      Odotan sitä päivää että tämäkin foorumi tai joku muu ottaa käyttöön vahvan tunnistautumisen.
      Omia kokemuksia en viitsi edes kertoa, koska suurin piirtein samat kuin aikaisemmat.
      Suosittelen käyntiä, ehdottomasti.
      Tarkoitus oli mennä vain yhteen suuntaan, mutta olikin niin kivaa että tehtiin meno-paluu.
      Jos tämäkin pahoitti jonkun kuumakallen mielen, pyydän syvästi anteeksi.
      Apu tuohon löytyy ihan varmasti jostakin, kun vaan jaksaa etsiä.
      Hyviä tuulia kaikille :)

      • Anonyymi

        Monet kerrat on tuo pakollinen tunnistautuminen tullut täällä esiin, mutta mitään ei ole asialle tehty.
        Toisaalta, jos ajatellaan, että tämä on kaikelle kansalle tarkoitettu itsensä ilmaisun tarkoitettu kanava, niin sillon tämä meno asettuu omalle paikalleen siinä kuvassa.

        Muistan kun minulle tuli Vene lehti ja menin silloin tällöin katsomaan siellä olevan keskustelufoorumin sisältöä.
        Kovin oli vaisua. Kerran kuukaudessa joku kysyi jotakin ja joku vastasi - siinä kaikki.

        Jostain syystä osallistujat eivät ole ottaneet onkeensa palstan pitäjän toivetta käyttää rekisteröityä nimimerkkiä.
        Sen käyttäminen toisi riittävän hörhösuojauksen, sillä anonyymit voi suodattaa mielestään jo ensi silmäyksellä.
        Omalla kohdalla ongelmaksi tulee se, että poistan aina netin käytön jälkeen kaikki selaustiedot mikä johtaa siihen, että kirjautuminen tänne pitää tehdä joka kerta uudelleen.

        Täällä tapahtuneen viimeisimmän muutoksen jälkeen monet vanhat konkarit kertoivat siirtyvänsä Fasebookkiin.
        En tiedä miten siellä menee, sillä vierastan todella paljon sen konsernin palveluita.

        Onhan se joskus melko turhauttavaa lukea noiden höppänöiden vuodatuksia ja aivopieruja.
        Toisaalta joudummehan arkielämässäkin väistelemään noita ”erilaisia” yksilöitä, joten eihän se siten eroa kovinkaan paljoa näiden sivujen tarjoamasta ”viihteestä”.
        Masaesbosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet kerrat on tuo pakollinen tunnistautuminen tullut täällä esiin, mutta mitään ei ole asialle tehty.
        Toisaalta, jos ajatellaan, että tämä on kaikelle kansalle tarkoitettu itsensä ilmaisun tarkoitettu kanava, niin sillon tämä meno asettuu omalle paikalleen siinä kuvassa.

        Muistan kun minulle tuli Vene lehti ja menin silloin tällöin katsomaan siellä olevan keskustelufoorumin sisältöä.
        Kovin oli vaisua. Kerran kuukaudessa joku kysyi jotakin ja joku vastasi - siinä kaikki.

        Jostain syystä osallistujat eivät ole ottaneet onkeensa palstan pitäjän toivetta käyttää rekisteröityä nimimerkkiä.
        Sen käyttäminen toisi riittävän hörhösuojauksen, sillä anonyymit voi suodattaa mielestään jo ensi silmäyksellä.
        Omalla kohdalla ongelmaksi tulee se, että poistan aina netin käytön jälkeen kaikki selaustiedot mikä johtaa siihen, että kirjautuminen tänne pitää tehdä joka kerta uudelleen.

        Täällä tapahtuneen viimeisimmän muutoksen jälkeen monet vanhat konkarit kertoivat siirtyvänsä Fasebookkiin.
        En tiedä miten siellä menee, sillä vierastan todella paljon sen konsernin palveluita.

        Onhan se joskus melko turhauttavaa lukea noiden höppänöiden vuodatuksia ja aivopieruja.
        Toisaalta joudummehan arkielämässäkin väistelemään noita ”erilaisia” yksilöitä, joten eihän se siten eroa kovinkaan paljoa näiden sivujen tarjoamasta ”viihteestä”.
        Masaesbosta

        Facessa keskustelu on asiallista. Siellähän on vahva moderointi, kun palstan ylläpitäjä oikeasti seuraa keskustelua ja voi esim. edellyttää, että kaikki kirjoittavat omalla nimellään, ja käytännössä näin onkin. Voihan vaikka luoda Face-tilin pelkästään Purjeveneforumia varten. Ei anna lupaa yhteystietojen jakamiseen FB:n kanssa jne.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6294
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1320
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe