Mistä tietää että onko diapetes...?

Mä vaan

mistä tietää että onko diabetes? mitä oireita diabetekseen kuuluu? mistä se yleensä tulee? voiko se tulla ihan kenelle vaan?

31

18640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • D2..
    • tietää

      Kusettaa, janottaa, väsyttää...

      • kokemus

        niin väsyttää janottaa ja kusettaa jos vielä paino muuttuu laskee tai nousee


      • Jemina91
        kokemus kirjoitti:

        niin väsyttää janottaa ja kusettaa jos vielä paino muuttuu laskee tai nousee

        Laske?


    • eikä diapetes

      Miksi kukaan ei koskaan vaivaudu ottamaan selvää esim. Diabetesliiton sivuilta vaan kysellään täältä oireista?????

      • Joo!

        Diapetesliiton sivuilla ei näytä saavan muuta informaatiota kuin että mistä voi ostaa aiheeseen liittyen muutaman kymmnetä kirjaa. Paskaliitto!


    • ainakin

      ja näkö voi alkaa sumentua

    • er0gjhrugf

      onko mulla diabetes kun on oksettaa ja on kuumetta

      • .

        Ei! Todennäköisesti flunssa. Kumpikaan oire ei sovi diabetekseen.


      • Aasaara

        No oksentelu sopii sihee mut entiie sopiiko toi kuume.


      • saatanan.perkele.vittu

        SAATANAN SUOMI24!!!!!!

        PALAUTTAKAA ARKISTO!!!!!
        HELEVETIN SAATANA!!!!!!!!!

        PERKELE!!!!!!!!


      • Katso_päiväystä
        Aasaara kirjoitti:

        No oksentelu sopii sihee mut entiie sopiiko toi kuume.

        Katso mihin vastailet! Eiköhän kysyjän flunssa ole parantunut viisi vuotta sitten.


    • helppoa

      Sen tietää siitä, kun pyytää laboratoriokokeet otettavaksi. Ja kuka tahansa sopivilla geeneillä varustettu voi sairastua.

    • Netistä löytyy

      Labrassa asia selviää. Hyvinkin perinnöllistä diabetes on jos molemmilla vanhemmilla esin T2D (tyypin kaksdiabetes) riski sairastua myöhemmällä
      iällä on suuri tosin normaali painoindeksi, liikuinta, ruokavalio OK, siltä voi
      toki välttyäkin. Tämä yksi karkea esimerkki, myös raskausdiabetes altistaa
      myöhemmälle sairastumisille. Toki voit olla myö suvun ainut diabeetikko.Ku-
      ten niin sanottu sekundääridiabetes ryyppäät haiman sököksi beetasolut
      (langerhansenin saarekkeet lakkaa toimimasta) eli toisin sanoen elimistö
      ei tuota insuliinia tai toisekseen solusi tolevat resistenteiksi insuliinille nämä
      pääasiassa aiheuttavat taudin. Haiman beetasolujen kuolema syy T1Dseen.
      Olet ulkopuolisen insuliinin varassa. Tiedot ovat yksilöllisiä ja kaikilla tauti
      on omanlaisensa jakoa tuskin pystyy edes tyhjentävästi tekemään. Niin ja
      T2D edetessä insuliinikin tulee kakkosille tutuksi, paljon on tehtävissäkin!

    • diap

      Onko minulla diabetes? Janottaa vaikka olen juonut, kusettaa (melko usein) ja pirteä kyllä olen. Kerran pyörryin viime maanantaina koulussa... Niin mulla on kaukolasit.

      • Helppo mittaus

        Nythän on joululoma koulusta mutta käy heti tammikuun alussa kouluhoitajalla kun koulu taas alkaa. Hoitaja voi mitata verensokerisi, mutta ennen mittausta pitää olla ainakin muutama tunti syömättä ja juomatta jotta mittaustulos olisi edes hieman oikeansuuntainen (mieluiten 12 tuntia).

        Kertomasi "oireet" eivät välttämättä viittaa diabetekseen, ei ainakaan silmälasit.


    • VP?

      Järkikö jäässä?

      Näyttää olevan.


      21.12.2013 18:08
      Onko minulla diabetes? Janottaa vaikka olen juonut, kusettaa (melko usein) ja pirteä kyllä olen. Kerran pyörryin viime maanantaina koulussa... Niin mulla on kaukolasit.

    • voita ja viinaa

      pissaa maahan ja katso käykö muurahaiset aterialla. jos eivät, olet terve tai on talvi

    • 13+45

      mutta miksi lihavuus on joku oire kun taas toisaalla sanotaan että laihtuu kun on diabetes

      • aito ykkönen

        1) ykköset laihtuvat, hyvässä hoitotasapainossa lihovat
        2) ihmiset lihovat, lihavat saavat kakkoisen

        vai miten se meni


      • Näin se menee
        aito ykkönen kirjoitti:

        1) ykköset laihtuvat, hyvässä hoitotasapainossa lihovat
        2) ihmiset lihovat, lihavat saavat kakkoisen

        vai miten se meni

        "2) ihmiset lihovat, lihavat saavat kakkoisen

        vai miten se meni "

        Melko usein kun ihminen lihoaa, hän saa D2:n mutta vain silloin jos siihen on geeneissä taipumus. Kaikki lihavat ei sairastu ja normaalipainoinenkin voi saada D2:n.


    • 13+45

      eikö 1 ole lasten /nuorten diabetes...60v naapurinsetä laihtui ja sillä olikin diabetes, miten 60-ikäisellä on nuorten tauti.Sekavaa, ainakin minulle. Eikö se aina ole 2 kun vanhemmalla iällä tulee.

      • Ei vaikuta

        Ikä ei ratkaise diabeteksen tyyppiä. Koska D1 puhkeaa yleensä jo nuoruudessa, ihmiset kutsuu sitä sen vuoksi nuoruusajan diabetekseksi. Mutta D1 voi puhjeta milloin tahansa kun haiman insuliinintuotanto loppuu totaalisesti. D2 taas tarkoittaa että insuliinintuotantoa on mutta se voi olla heikkoa tai solut eivät pysty käyttämään sitä tehokkaasti. Eli kyse on kahdesta aivan erilaisesta sairaudesta eikä ikä sinällään vaikuta siihen.


    • neuvonniekka

      Ykkösen kyllä tietää aika pian, se tulee sen verran rajuna. Väsyttää, janottaa ja ku..settaa.

      Kakkonen alkaa salakavalasti ja oireettomana. Sen tietää alkuvaiheessaan vain ja ainoostaan verensokerin mittauksella. Paastoarvo aamulla tai mittaus 2 tuntia syömisestä tai sokerirasituskoe. Siksipä arvioidaan, että kakkosta sairastaa maailmassa tietämättään kymmenet miljoonat ihmiset. Yleensä se löytyykin jonkun muun sairauden tutkimisen tai määräaikaistutkimuksen yhteydessä. Jokaisen yli 40 v tulisikin mittauttaa verensokerinsa, varsinkin jos on suvussa ollut sairautta tai on ylipainoa tai liikkuu vähän tai syö epäterveellisesti tms....

    • diabetes vai ei?

      Onko mulla diabetes vai ei on mieli syödä
      koko ajan makeeta

      • Eipäei

        Ei ole diabetes jos tekee mieli syödä makeaa. Mutta voi tulla jos sen seurauksena paino nousee hurjasti.


      • onkohan mulla...?
        Eipäei kirjoitti:

        Ei ole diabetes jos tekee mieli syödä makeaa. Mutta voi tulla jos sen seurauksena paino nousee hurjasti.

        Onko minulla diabetes koska kun syön 5 perunaa 1 lihan ja 2 lasillista maitoa niin puolen tunnin päästä ihan tajuton nälkä ja joskus huono olo tuntuu että oksennan mutta en oksennakkaan ja jos olen urheillut niin tulee kauhean heikko olo ja tutisen.


      • onkohan mulla...? kirjoitti:

        Onko minulla diabetes koska kun syön 5 perunaa 1 lihan ja 2 lasillista maitoa niin puolen tunnin päästä ihan tajuton nälkä ja joskus huono olo tuntuu että oksennan mutta en oksennakkaan ja jos olen urheillut niin tulee kauhean heikko olo ja tutisen.

        Mittaa verensokerisi. Siitä sen tietää. Jos on epämääräinen löydös, mene sokerirasituskokeeseen tai mitataan pitkä sokeri.


      • Mittaus varmistaa
        onkohan mulla...? kirjoitti:

        Onko minulla diabetes koska kun syön 5 perunaa 1 lihan ja 2 lasillista maitoa niin puolen tunnin päästä ihan tajuton nälkä ja joskus huono olo tuntuu että oksennan mutta en oksennakkaan ja jos olen urheillut niin tulee kauhean heikko olo ja tutisen.

        Pelkkä näläntunne tai huono olo ei ole mikään diabeteksen oire. Sen voi aiheuttaa ihan mikä muu tahansa. Olen useasti ollut täysin varma että aamulla herättyäni verensokerit on liian alhaalla kun on kamala nälkä ja huono olo. Kun olen mitannut verensokerin, ne ovat normaaliarvojen ylärajalla.


    • Pitäisikö

      Mulla on just noi oireet janottaa vaikka oon juonut jo , väsyttää ja kusettaa

      • Siitä_se_lähtee

        Helpoin ja nopein keino on olla syömättä ja juomatta vähintään 12 h ja mennä aamulla terveyskeskuskseen mittauttamaan verensokeri.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe