vatsavaivat matkan jälkeen

StanzieQ

Hei! Olin reilun viiden viikon matkalla Meksikossa ja palasin viikko sitten Suomeen. Oikeastaan heti paluuni jälkeen sain ikävän tuntuisia vatsavaivoja. Ei kuitenkaan mitään kamalan vakavaa, vatsaa lähinnä turvottaa, on ripulia, vatsakipua ja ilmavaivoja. Ajattelin, että kyseessä on vaan normaali ripuli tai jokin muu, minulla kun on vatsavaivoja muutenkin aika paljon. Kyseessä ei ole siis mikään hirveän raju ripuli. Voin syödä ja ruoka pysyy ihan hyvin sisällä, mutta kaikki ulosteet on kuitenkin löysiä ja vatsa on kipeä. Nyt vaivaa on jatkunut melkein viikon ja aloin miettimään, että voisiko sillä olla jotain yhteyttä matkaani? Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia? Huomenna soitan lääkäriin, mutta olisi mielenkiintoista kuulla jotain mielipiteitä täältä.

3

5331

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ninni

Mulla oli vatsa turvonnut kuin potkupallo ja vastan toiminta omituinen kun palattiin Intiasta. Kävin heti terveyskeskuksessa "kontrollikäynnillä" muista syistä (lavantaudin takia) ja kokeet otetiin. Sitten vajaan viikon päästä alkoi hirvee vesiripuli ja vatsanväänteet ja sitten lääkäri jo soittikin että on kampylabakteeri. Ekat antibiootit ei toiminu (resistanssi pöpö kun saatu kaukomailta..)
      Tokat antibiootit auttoi 5 pvän jälkeen.. Pitkään oli vatsa heikoilla.

Jos lääkäri yrittää lässyttää että joo joo tavallinen turistin vaiva että vatsa reagoi muutokseen ruokavaliossa,niin älä usko! Vaadi että labrassa otetaan kakkakokeet juuri kampylasta ja salmonellasta ainakin!!

Mulla oli siis myös lavantauti reissulla, joka oireili vain pienellä kuumeella ja löysällä kakalla. Se löytyi "vahingossa" onneksi ajoissa eli ei päässyt pahaksi äitymään. Tämä vaan esimerkkinä siitä että kaikki vaivat kannattaa tutkituttaa. Helpompi hoitaa alkuvaiheessa..

• StanzieQ

kiitos vastauksesta. olen lähdössä tänään lääkäriin ja toivon, että vaivaan löytyy syy. en usko, että normaali ripuli jatkuu näin pitkään. vatsa on tosiaan aika heikossa kunnossa...

• ..........

Vähän viilaan nyt pilkkua, mutta ei kai tuo mitään haittaa. Lukekoon ketä kiinnostaa.. :)

Bakteeri, jonka tosiaan olet voinut saada reissussa on Kampylobakteeri ei kampyla... Yleisimmin campylobacter jejuni. Voi olla vähäoireinen tai aiheuttaa todella kovan vatsataudin ja korkean kuumeen. Kannattaa siis otattaa itsestäsi ulosteviljely 1, jossa tutkitaan samalla kertaa salmonella, shigella, yersinia sekä kampylobakteeri. Näyte on puolipurkillista ulostetta(saat labrasta) ja "pumpulitikku", joka laitetaan kuljetusgeeliputkeen.

Lavantauti on muuten myös erään salmonellan aiheuttama. Eri salmonella lajeja kun on satoja... Ja bakteeri on silloin resistentti, jos jokin bakteerilääke ei tehoa. Kampylot voivat olla resistenttejä tetrasykliinille sekä ciprofloksasiinille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      132
      2953
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1341
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      220
      1296
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1171
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1129
    6. 37
      1001
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      991
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      947
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      944
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      867
    Aihe