Entinen poikaystäväni on reilu 20 vuotias huumeidenkäyttäjä(ei siis pelkkää pilen polttoa vaan vaihtia,subutexia,essoja,pillereitä,jne), joka on ollut myös katkolla, mutta kuten yleensäkin niin huumeista eroon pääseminen vaatii useampia kertoja hoidossa olemista, ennenkuin mahdollisesti aineista pääsee eroon. Nyt viimeisen vuoden ajan hän on halunnut eroon aineista, koska on kyllästynyt siihen elämään ja haluaisi kuiville. Aktiivisesti hän yritti hakeutua hoitoon, mutta häntä ei sinne huolittu koska jonot ovat pitkiä ja "olet ollut jo monta kertaa hoidossa eikä se ole auttanut, otamme tänne sellaisia keillä sitä motivaatiota on enemmän". Nyt kerronkin sis mitä tästä hänen kohdallaan seurasi; Hän yritti sanoa lääkäreille että meno on ollut nyt niin korkea lentoista että olisi pakko päästä johonkin suljetulle tai mihin tahansa hoitoon, tai pian saattaa sattua jotakin, sanoi jopa että on siinä tilassa että jos ei pääse mihinkään niin pelkää että voi tappaa jonkun. Lääkäri siihen tuumaa että "äläs nyt, otat vaan niitä lääkkeitä, ei tässä mihinkään hoitoon tarvitse mennä vielä, katsotaan sitten seuraavalla kerralla"...JOS IHMINEN SANOO ETTÄ ON NIIN PASKANA ETTÄ VOISI SAATTAA JOPA TAPPAA JONKUN, NIIN EIKÖ SIINÄ VAIHEESSA JUMALAUTA OLISI JO AIKA ANTAA HÄNELLE MAHDOLLISUUS SIIHEN HOITOON JOTA HÄN KAIPAA!!!??? sILLÄ seuraamus tästä sitten oli se, että jonkin ajan pästä tämä nuori mies, entinen poikaystäväni, puukotti sen hetkistä tyttöystäväänsä pahasti selkään, ja kolautti vielä erittäin painavalla esineellä päähän. Kaiken lisäksi repi vielä asunnosta seinissä kiinni olleet laitteet irti, sekosi pää niin pahasti. Oli soittanut tapahtuman jälkeen itse poliisille, että tulkaa tänne, nyt olen tehnyt jotakin todela pahaa. Nainen makaa sairaalassa kohta 3:tta viikkoa kriittisessä tilassa. Mies on pidätettynä tapon yrityksestä ja muutamasta muusta asiasta. No, positiivista tässä hänen sanojensa mukaan on se, että tästä ei ole kuin yksi suunta ja se on ylöspäin! On myös sitä mieltä, että paska juttu, onneksi ei mennyt "loppuun asti",mutta on siinä mielessä hyvillään tapahtuneesta että nyt hän "pääsi" vankilaan, jossa ei voi ketään satuttaa, ja poliisit ovat kaikki olleet erittäin mukavia. Mutta tarviiko oikeasti ihmisen mennä näin pitkälle, jotta saa kaipaamaansa apua??Tämäkin olisi voitu estää sillä, että hän olisi päässyt haluamaansa hoitoon ajoissa, että häntä olisi kuunneltu ja otettu tosissaan. Minkä HELVETIN takia päättäjät kohdistavat rahaa katetuille moottoriteille, kalliille kulttuuritaloille ja kaikella muulle sellaiselle, mutta kun on kyse IHMISISTÄ ja heidän hädästään niin sanotaan vain että ei ole rahaa, pitää säästää. ON se nioin perkeleen väärin että säästetään jossain terveydenhuollon ja sosiaalihuollon kustannuksissa, kun ihmisten hätä on kovimmillaan ja silti löytyy rahaa kaikkeen turhaan ja rikkaille päättäjille suunnattuihin asioihin. Mielestäni sosiaali-ja terveydenhuolto ovat ne kaksi asiaa missä ei MISSÄÄN NIMESSÄ pitäisi säästää, vaan ennemminkin lisätä niihin varattuja rahoja, sillä tämäkin tapaus oli aivan selvästi AVUNHUUTO, että jotain pitäisi tapahtua. Ei varmastikaan ole ensimmäinen eikä viimeinen suomessa, mutta kun näitä olisi mahdollisuus estää, niin miksei niin tehdä. En todellakaan tule ikinä ajattelemaan kyseisestä henkilöstä mitään pahaa(tosin mielessä kävi että onneksi se tyttö en ollut minä), enkä "syyttämään" häntä tapahtuneesta, vaan päin vastoin pyrin kaikella mahdollisella tavalla tukemaan häntä ja "olemaan hänen rinnallaan" jos hän sen sallii, koska haluan että hän saa paremman elämän ja tulevaisuuden, eikä vankilasta vapauduttuaan enään sorru samaan paskaan missä aiemmin oli. Toivon tämän herättävän jokaisessa meissä kysymyksiä ja myös sen, että huomaamme jos läheisemme kaipaa apua ja että emme jätä häntä yksin ongelmiensa kanssa, vaan pyrimme päinvastoin kaikin tavoin auttamaan ja tukemaan, jotta tälläisiltä tarinoilta vältyttäisiin.
Avunhuuto
21
1494
Vastaukset
- ex-teini
Ei tuollaista paskaa jaksa edes lukea. Yhteenkirjoitettuatekstiäonkurjalukeajakappalejaottelukinpuuttuusaatisittenoikeinkirjoitusvoisiollaparempaa
- Miksi näin
Olet sen kuitenkin lukenut, koska osaat sanoa että siinä on "kirjoitusvirheitä" paljon.. mutta luuletko sä vitun aivoton idiootti että mä alan kirjottaan tota juttua niin että siinä on kappalejaot ja kaikki, haloo, mä en oo kirjottamassa mitn kirjaa, jossa se asia olisi ehkä jotenkin olennaista!!Toiseks mä en ole mikään vitun teini, vaan ihan tavallinen työssäkäyvä parikymppinen. Että kuule itse sä taidat joku teini olla kun alat tuolla tavalla "haukkumaan"
- HÖRHÖR
Miksi näin kirjoitti:
Olet sen kuitenkin lukenut, koska osaat sanoa että siinä on "kirjoitusvirheitä" paljon.. mutta luuletko sä vitun aivoton idiootti että mä alan kirjottaan tota juttua niin että siinä on kappalejaot ja kaikki, haloo, mä en oo kirjottamassa mitn kirjaa, jossa se asia olisi ehkä jotenkin olennaista!!Toiseks mä en ole mikään vitun teini, vaan ihan tavallinen työssäkäyvä parikymppinen. Että kuule itse sä taidat joku teini olla kun alat tuolla tavalla "haukkumaan"
suomen kielen kirjoitustaidon opiskelua.
Kappalejako on oleellista kirjoittamisessa. Näin minulle jo alakoulussa aikoinaan opetettiin.
Vaikka olenkin vasenkätinen. Ja siksi jouduin viettämään aikaa uunin nurkassa tötterömäinen ns. "aasinhattu" päässä.
Mutta tulipa hämähäkin seitinkudontametodi tutuksi.
Silti kirjoitan kynällä edelleen vasemmalla, mutta näppyläimistöllä osaan jo toimia jo kuin armeijassa:
vasen, oikea, vasen, oikea, hakutauko, vasen....
sano - ex-tenu
Miksi näin kirjoitti:
"Toiseks mä en ole mikään vitun teini, vaan ihan tavallinen työssäkäyvä parikymppinen."
Eli tavallinen työssäkäyvä parikymppinen...teini. Ei se teiniys ole iästä kiinni (kuten tästäkin viestistä huomaa), vaan siitä miten käyttäytyy ja tuo aloittamasi viestiketju suorastaan hehkuu teineyttä. - Paraskin..
HÖRHÖR kirjoitti:
Kappalejako on oleellista kirjoittamisessa. Näin minulle jo alakoulussa aikoinaan opetettiin.
Vaikka olenkin vasenkätinen. Ja siksi jouduin viettämään aikaa uunin nurkassa tötterömäinen ns. "aasinhattu" päässä.
Silti kirjoitan kynällä edelleen vasemmalla, mutta näppyläimistöllä osaan jo toimia jo kuin armeijassa:
sanopuhuja. Mä en ole saanut koskaan selvää sun teksteistä a) epämääräisten sanojen takia b) kirjakieli ja murre on sekaisin c) viesteissä ei ole (minusta) mitään sisältöä.
Tässä ihan omaa tekstiäsi:
"
Oletko ns. pilkun nussija vai tavallinen runkkari?
Onneksi (yleensä) mulkku on hiukan isompi, niin osumatarkkuus on parempi kuin pilkkuun nähden.
Esim:
Tarja Turunen heräsi aamulla ja kokeili kädellään tussuaan ja sanoi sitten miehelleen: Sinä "Nighwishiin" minua viime yönä?
Nusaseppas tosta!"
Mikä tässä on pointti? Kirjoitatko lääkkityksen alaisena? Vai oletko muuten vain lapsellinen? - itse jesus
HÖRHÖR kirjoitti:
sanopainukaa vittuun ja tulkaa kaikki takaisin vasta sitten kun osaatte kirjoittaa ja lopettakaa tuo vitun teinimäinen paskanjauhanta.
- Naapurin äijä
ex-tenu kirjoitti:
"Toiseks mä en ole mikään vitun teini, vaan ihan tavallinen työssäkäyvä parikymppinen."
Eli tavallinen työssäkäyvä parikymppinen...teini. Ei se teiniys ole iästä kiinni (kuten tästäkin viestistä huomaa), vaan siitä miten käyttäytyy ja tuo aloittamasi viestiketju suorastaan hehkuu teineyttä.on sulla poika otsaa tulla jauhamaan paskaa palstalle, suosittelen, että palaat äitisi pullamössökippojen luo lutkuttamaan tissiä ja annat ihmisten keskustella asioista ilman että tuollaisten paskanjauhajien aina tarvitsis tunkea isoa kyrvänmallista nokkaansa muiden asioihin.
- kaarle kustaan
Naapurin äijä kirjoitti:
on sulla poika otsaa tulla jauhamaan paskaa palstalle, suosittelen, että palaat äitisi pullamössökippojen luo lutkuttamaan tissiä ja annat ihmisten keskustella asioista ilman että tuollaisten paskanjauhajien aina tarvitsis tunkea isoa kyrvänmallista nokkaansa muiden asioihin.
luin viestisi ja kauheahan se oli. osanottoni suruusi. täytyy se vielä sanoa, että en paljoa ihmettele, että nuo kannabiksenkäyttäjät noin suivaantuvat viestistäsi. Totuus sattuu nimittäin aina.
- ruiskujen lisäksi
"ON se nioin perkeleen väärin että säästetään jossain terveydenhuollon ja sosiaalihuollon kustannuksissa, kun ihmisten hätä on kovimmillaan ja silti löytyy rahaa kaikkeen turhaan ja rikkaille päättäjille suunnattuihin asioihin."
Tuskin tuossa edes on säästämisestä kyse. Nikotiiniaddikteille kyllä löytyy purukumeja ja laastareita apteekeista, eikä opioidiriippuvaisten hoitaminenkaan periaatteessa sen kalliimpaa ole, laboratorioheroiini on perunajauhon hintaista eikä sen jakelukaan ole ruiskujenvaihtoa kalliimpi toimenpide. Hollantilaisen tutkimuksen mukaan heroiini on hoitoresistenteille addikteille turvallisempi ja parempi lääke kuin metadoni, työkyky ja sosiaaliset olot kohentuvat.
http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/327/7410/310 - thirtythree
jos toi luuseri selkärangaton alottais vaikka käymällä armeijan...? loppuun asti t:omat demoninsa kohdannut
- Nimin.
No hei! Tuskinpa kuule tollaisilla papereilla enää nykyään armeijaan on asiaa. Hehkuta sä vaan sitä armeijaa, mutta todellisuudessa ei nää ihmiset sellaista tarvi. Voi nääs vaan pahentaa tilannetta.
- thirtythree
Nimin. kirjoitti:
No hei! Tuskinpa kuule tollaisilla papereilla enää nykyään armeijaan on asiaa. Hehkuta sä vaan sitä armeijaa, mutta todellisuudessa ei nää ihmiset sellaista tarvi. Voi nääs vaan pahentaa tilannetta.
kunhan pidetään senverran ohjelmaa yllä,että ei jää hirveesti aikaa omien "sairauksien" itkemiseen.t:Kokems
- Ei-Hajuakaan
Nimin. kirjoitti:
Jep. En olekkaan nauttinut lapsena leikkimisesta lapsena niin paljoa, kuin juurikin hieman aikuisempana armeijassa lapsen leikkimista. Siella niista miehenaluista saadaan koulittua kakaroita.
(Sori, skandit kateissa. Ei oma kone, en saatele.) - pärjää
thirtythree kirjoitti:
kunhan pidetään senverran ohjelmaa yllä,että ei jää hirveesti aikaa omien "sairauksien" itkemiseen.t:Kokems
Kyllä siellä intissä pärjää vähän huonomallakin ololla, kun ei ole parempaa. Itselläni intti meni kiitettävästi, vaikka välillä hieman heikottikin.
- Ei-Hajuakaan
Varmasti turhauttaa ja varmasti on ollut suruakin. En pyri opastamaan, tai kertomaan oikein tai ei niin oikein mielipiteeni.
Toivon vain voimia sinulle, kaverillesi ja sille sairaalassa makaavalle.
Aina kaikkie ei mene niin kuin suunitellaan. Ja juuri niin on valitettavan usein, ettei Suomessa ennalta ruveta hoitamaan. Pitaa kirveeseen tarttua ensin. - thirtythree
psyykkaa sitä ,hauku se ja lopuks kerrot mitä mielmä oot"miehistä" jotka tulee omillaan toimeen.sitten jätät sen YKSIN miettimän missä mennään,kun olet jättänyt ressukan omilleen. ps.nälkäkuolemat ovat Suomessa harvinaisia t:kokemusta on
- HraHuu
Nimimerkkisi ei varmaan tule iästäsi? Ja tuskin edes pilin pituudesta? ÄO kenties?
- Tuleva Oikeistopoliitikko
Itseasiassa tästä tarinasta on hyvin syvällinen artikkeli olemassa, sen saaminen nettiin kestää hetken. Tuossa artikkelissa kritisoidaan suomalainen huumehoito kumoon aika täydellisesti.
Kitetytettynä: Meillä riippuvuus on kriminalisoitu ja riippuvuuteen suhtaudutaan rikoksena - ei sairautena joka pitäisi, voisi ja olisi hyödyllistä parantaa.
Vasta kun henkilö on todella pahoissa ongelmissa aletaan antamaan myös lääkkeellistä riippuvuushoitoa. Muuten tyylimme on että joko ihminen parantaa itsensä tai hänestä on tultava vaikeaongelmainen jotta toimivaa hoitoa alkaa löytyä.
Heroiini/amfetamiiniriippuvaisille naisille on kuitenkin hyvä oikotie hankkiutua toimivaan lääkehoitoon - raskaana olevat opiaatti/amfetamiiniaddiktit nimittäin saavat hyvän hoidon. Toisin sanoen, huumevauva takaa myös äidin hoidon.
Onko tämä sitten hyvä asia? Toisaalta on, parempi hoidettu huumeäiti kuin hoitamaton. Ehkä järkevämpää olisi kuitenkin hoitaa ongelma ENNEN raskautta. - kumarrus
Todella hienoa, että välität. Maailma olisi paljon parempi paikka, jos sinun kaltaisiasi ihmisiä olisi enemmän.
- avunhuutoon
Mieti ensin mitä tuo sun poikakaveri on saanut aikaan. Tarkoitan että hän ei ole todellakaan ainut uhri. Varkauksia ja muuta paskaa.
Thaimaan huumevankilassa on "tilaa" minä voin maksaa hänelle menolipun Bangkokiin pari essoa taskussa.
Tunnen huumeporukkaa vastenmielistä sakkia, leikkivät jotain mafian miestä. Nyrkki leukaan niin tokenee. Toi sun poikakaveri uskaltaa oikein naisen kimppuun. - rainbow
Tuntuu kyllä aika kummalta lääkäreiden suhtautuminen kaverin hätään. Ihmistä jolla on motivaatio parantua pitäsisi aina auttaa oli kyse sitten kolmannesta tai kolmannestatoista kerrasta kun hän apua hakee. Lääkäreillä ja ammattiauttajilla on vielä opittavaa. Toisaalta inhimillisiä ovat kai myös lääkärin ajatukset turhautumisesta jos toistamiseen koittaa auttaa tuloksetta. Huumeista eron pääseminen vaatii motivoitumista oman elämän suunnan kääntämiseen......se vaatii työtä, työtä ja taas työtä sekä tukea!!!!!!!!!! Vertaistuki lienee tehokas tukimuoto. Kirjoitit asiaa ja olet varmasti miettinyt tapausta paljon. Maassamme on valitettavan paljon kaverisi kaltaisia henkilöitä, jotka kamppalilevat samanlaisten ongelmien kanssa. Meidän tulee tehdä kaikkemme että yksikin huumeriippuvainen selviäisi kuiville. Omalla asenteellamme ja kanssaelämisellä voimme tehdä paljon. Tsemppiä sulle elämääsi :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta
Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk664002Pride-rautu korvaamaan kirjolohi
Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n152107Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin
Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj61867Olen parasta a-luokkaa
Kerron nyt teille, että olen äärimmäisen utelias, ja iitserakas ihminen. Teen paljon aloituksia itseäni koskien ja tunge361224- 271209
Se mua jotenkin harmittaa
Et ko sulla ollu näin paljon selvästi mielenpäällä ollut kaikkea, kysymyksiä, neuvoteltavia asioita ja huolenaiheita, et11943Shakki ja matti
Toivoisin, että olisit läsnä ja tukena arjessani. Et edes tietäisi, että se olen minä tässä ja täällä vain. Olisi asioit70828Oot tosi epätavallinen
ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.40794- 39717
Peuran liikenne ajovaloissa
Haittaako se jos bussit on romuja ja käyttökiellossa? https://www.ilkkapohjalainen.fi/avi-loysi-kahdeksan-puutetta-kaup24674