Lapsen usko ja kaste

Voiko lapsi uskoa ja voidaanko häntä kastaa?
Mitä Raamattu tästä opettaa?
Tästä voimme keskustella.

Jeesus ei mielestäsni aseta mitään ikärajaa uskomiselle, vai asettaako.

“Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen”. (Mk 9:42)

Koska pikkulapsi voi olla Jumalan rakkauden kohde, hänen armonsa vastaanottaja (Mark. 10:15), yksi niiden, joiden on Jumalan valtakunta, hänet voidaan myös kastaa.

Tietyn kypsyneisyyden katsominen kasteen ehdoksi sisältää mielivaltaisen lisäyksen Raamatun armo-oppiin, josta kaste on tärkeimpänä todistuksena.
Kypsyneisyys ei ole mikään pelastuksen lähde Jumalan armon rinnalle.
(Kaste on Jumalan teko; se ei ole ihmisen teko.)
----
Miksihän opetuslapset estelivät vanhempia tuomasta pieni lapsia Jeesuksen siunattavaksi?
“Ja he toivat hänen tykönsä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia.”
(Mk 10:13)

52

992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hansutuulia

      kastetilaisuudesta. Jeesus siunasi lapset.
      Miksi aloiti nyt uuden kun tuosta asiasta on monta aloitusta. voit jatkaa noissa toisissa linkeissä, kiitos.
      Uskovat eivät koskaan estä lapsiaan tuomasta heitä Jeesukselle, heidät siunataan Jeesuksen nimessä. On harhaa uskotella että uskovien lapset jäävät jotain paitsi, kastetta he eivät tarvi, mutta siunata kyllä tahdomme. Amen.

      • factaa

        Raamatussa ei ole alkukirkon ajalta ainuttakaan kertomusta tai edes mitään viittausta siihen uudestikastajien käytäntöön, että lapsille olisi järjestetty erityinen ihmisen siunaustilaisuus kasteen korvikkeena. Ei tietenkään, koska kastaminen tapahtui perhekunnittain, jolloin perheen päämiehen tahdon mukaan kaikki perheenjäsenet kastettiin viivytyksettä jopa keskellä yötä.

        Eihän pelkkä ihmisen siunaustilaisuus voi koskaan korvata lapsen kastamista Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen.


      • Kysyttiinkö mielipidettä niiltä lapsilta , joita vanhemmat toivat Jeesuksen siunattavaksi (Lk. 18:15-17)?
        Tai kysytäänkö lapsen mielipidettä, kun heitä siunataan tänä päivänä?

        Jos lapsi kykeni ottamaan tämän Jeesuksen välittämän siunauksen (Jumalan valtakunnan) vastaan lahjana, ilman mitään omia ansioita ja suorituksia, niin miksi hän ei ottaisi vastaan sitä siunausta, minkä kaste välittää (Apt. 2:38,39)?

        Vai liittyykö mielestäsi kasteeseen mitään siunausta (armoa), jonka lapsikin voi ottaa vastaan, vai onko se pelkkää muotomenoa (vettä ja oma suoritus) tai symboliikkaa, vartauskuvallisuutta?


      • Minäuskon
        factaa kirjoitti:

        Raamatussa ei ole alkukirkon ajalta ainuttakaan kertomusta tai edes mitään viittausta siihen uudestikastajien käytäntöön, että lapsille olisi järjestetty erityinen ihmisen siunaustilaisuus kasteen korvikkeena. Ei tietenkään, koska kastaminen tapahtui perhekunnittain, jolloin perheen päämiehen tahdon mukaan kaikki perheenjäsenet kastettiin viivytyksettä jopa keskellä yötä.

        Eihän pelkkä ihmisen siunaustilaisuus voi koskaan korvata lapsen kastamista Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen.

        kirkko on myöntänyt että apostolien aikana kastettiin vain ja ainoastaan aikuisia. Siitä opista luovuttiin niin kuin monesta muustakin oikeasta opista.

        Ei lapsia kuulu kastaa. Kaste tulee myöhemmällä iällä. Käy lukemassa tuo (joo mut) otsikolla oleva kirjoitus.


      • kastaminen
        Minäuskon kirjoitti:

        kirkko on myöntänyt että apostolien aikana kastettiin vain ja ainoastaan aikuisia. Siitä opista luovuttiin niin kuin monesta muustakin oikeasta opista.

        Ei lapsia kuulu kastaa. Kaste tulee myöhemmällä iällä. Käy lukemassa tuo (joo mut) otsikolla oleva kirjoitus.

        Raamattu ei puhu mitään myöhemmistä kasteiästä. Kaste tehtiin perhekunnittain viivytyksettä kodeissa jopa keskellä yötä, kuten vanginvartijan perheen kaste. Kristillinen kaste on perhekaste, kuten jo 100 vuotta ennen Kristuksen syntymää alkanut proselyyttikastekin oli perhekaste. Lasten kastaminen Jeesuksen ajan juutalaisuudessa oli täysin selvä käytäntö.

        Lasten kastaminen on ollut ja on kristikunnan yleisin kastetapa aina 1900-luvun alun anabaptismin syntyyn voimallisimmin lahkouskontojen muodossa Amerikassa.

        Oheisesta linkistä löytyy hyvää tietoa kasteen historiasta, sisällöstä, anabaptismista ja erään helluntailaisen todistus kasteestaan. Kannattaa lukea.

        http://koti.japo.fi/~ekallio/kaste.html


      • kasteesta kirjoitti:

        http://www.concordia.fi/lehti/2001/32001/2.htm

        Kiitos hyvästä linkistä.

        Lainaus siitä:
        "Vaikka siis uudestikastajat pystyisivätkin todistamaan oikeaksi sen näkemyksensä, etteivät pienet lapset usko (mitä he eivät pysty tekemään), niin he eivät minun mielestäni olisi osoittaneet sen enempää kuin että oikeaa, Jumalan asettamaa kastetta ei ole otettu vastaan oikein, vaan väärin.

        Mutta se joka osoittaa ainoastaan väärinkäytön, osoittaa vain sen, että oikaisun tulee koskea väärinkäyttöä eikä asian olemusta.
        Väärinkäyttö ei nimittäin muuta minkään asian olemusta.

        Kulta ei muutu oljeksi sen vuoksi, että rosvo sen varastaa ja käyttää sitä omaksi edukseen.
        Hopea ei muutu paperiksi sen vuoksi, että koronkiskuri keinottelee sillä vilpillisesti" (Luther).

        Yksi kaste riittää (Ef. 4:5).


      • alkuseurakunnassa
        Tapio522 kirjoitti:

        Kiitos hyvästä linkistä.

        Lainaus siitä:
        "Vaikka siis uudestikastajat pystyisivätkin todistamaan oikeaksi sen näkemyksensä, etteivät pienet lapset usko (mitä he eivät pysty tekemään), niin he eivät minun mielestäni olisi osoittaneet sen enempää kuin että oikeaa, Jumalan asettamaa kastetta ei ole otettu vastaan oikein, vaan väärin.

        Mutta se joka osoittaa ainoastaan väärinkäytön, osoittaa vain sen, että oikaisun tulee koskea väärinkäyttöä eikä asian olemusta.
        Väärinkäyttö ei nimittäin muuta minkään asian olemusta.

        Kulta ei muutu oljeksi sen vuoksi, että rosvo sen varastaa ja käyttää sitä omaksi edukseen.
        Hopea ei muutu paperiksi sen vuoksi, että koronkiskuri keinottelee sillä vilpillisesti" (Luther).

        Yksi kaste riittää (Ef. 4:5).

        Jopa eräs noitakin meni kasteelle ja hän sai kasteen, vaikka oli kiinni vääryyden siteissä ja täynnä katkeruuden sappea, sanoo Raamattu.

        Hänelle sanottiin, että tuli tehdä parannus, muttei kehotettu enää menemään parannuksen jälkeen kastattamaan itseään uudestaan.

        On melkoista Jeesuksen sanojen pilkkaamista,kun vääristellään, ettei lapsi mukamas ole kelvollinen kasteessa ottamaan vastaan Jumalan siunauksia, jotka kasteessa luvataan antaa.
        Mark.10
        15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."


      • Minäuskon
        kasteesta kirjoitti:

        http://www.concordia.fi/lehti/2001/32001/2.htm

        Luther ei tiennyt totuutta kasteesta ja kumminkin sai niin paljon mainetta opettajana. Just joo. Taitaa olla koettelut kaukana. Tuo kaste selviää niin selvänä raamatusta että kenelläkään ei pitäisi olla mitään epäselvää siitä että lapsikaste ei ole tarkoituksen mukainen...


      • että "olisinpa ollut
        Tapio522 kirjoitti:

        Kysyttiinkö mielipidettä niiltä lapsilta , joita vanhemmat toivat Jeesuksen siunattavaksi (Lk. 18:15-17)?
        Tai kysytäänkö lapsen mielipidettä, kun heitä siunataan tänä päivänä?

        Jos lapsi kykeni ottamaan tämän Jeesuksen välittämän siunauksen (Jumalan valtakunnan) vastaan lahjana, ilman mitään omia ansioita ja suorituksia, niin miksi hän ei ottaisi vastaan sitä siunausta, minkä kaste välittää (Apt. 2:38,39)?

        Vai liittyykö mielestäsi kasteeseen mitään siunausta (armoa), jonka lapsikin voi ottaa vastaan, vai onko se pelkkää muotomenoa (vettä ja oma suoritus) tai symboliikkaa, vartauskuvallisuutta?

        silloin maan päällä kun Jeesus lihansa päivinä kosketti"

        Itsekin ajattelin kerran, että miltähän niistä lapsista tuntui, joiden päälle Jeesus kätensä laittoi ja siunasi, mutta sitten Herra kirkasti Henkensä kautta, että olenkin saanut enemmän, olen saanut kasteessani lävistetyn, ristiinnaulitun, verihaavain kärsineen ja kuolleen ja ylösnousseen Vapahtajan käden kosketuksen...ja siunaus kantaa läpi elämän ja yli kuoleman..ikuisesti! Jeesus olkoon kiitetty ja ylistetty!


      • M-LS
        Minäuskon kirjoitti:

        kirkko on myöntänyt että apostolien aikana kastettiin vain ja ainoastaan aikuisia. Siitä opista luovuttiin niin kuin monesta muustakin oikeasta opista.

        Ei lapsia kuulu kastaa. Kaste tulee myöhemmällä iällä. Käy lukemassa tuo (joo mut) otsikolla oleva kirjoitus.

        Kirkko on apostoleilta perinyt tavan kastaa kristittyjen perheiden lapset. Vaikka apostolien aikana etupäässä kastettiin aikuisia niin kuin aina lähetystilanteessa, niin myös pikkulapsia on kastettu aivan alusta lähtien. Polykarpos Smyrnan piispa, joka kuoli marttyyrikuoleman II:n vuosisadan puolivälissä oli jo 86 vuotta ollut kristitty. Hänet oli kastettu lapsena apostolien aikana.

        300-luvulla tuli muotiin, että katekumeenit lykkäsivät kastettaan jopa kuolinvuoteelleen asti kuten keisari Konstantinoksesta tiedämme. Tämä ei kuitenkaan koskenut toisen polven kristittyjä, vaan kristittyjen lapset kastettiin pieninä niin kuin siihenkin asti.

        Lapset ovat kirkossamme kaikkein arvollisimmat saaman sakramentit oli sitten kysymys kasteesta tai ehtoollisesta. Ortodoksisessa kirkossa on käytössä paitsi lapsikaste myös lapsiehtoollinen eli vauvat viedään heti kasteensa jälkeen ehtoolliselle. Kirkkomme ei ole luopunut mistään alkukirkon opeista, vaan noudattaa uskollisesti kaikkein vanhinta kristillistä perinnettä.


    • Minäuskon

      asia on vähän monimutkainen. Miten selität siis asian esim. lasten kohdalla jotka kastetaan mutta he eivät ikinä kuule Jumalan sanaa vanhemmilta.
      Missä vaiheessa he ovat olleet uskossa?

      14 Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? 15 Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty? Onhan kirjoitettu: "Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet!" 16 Mutta kaikki eivät ole olleet evankeliumille kuuliaisia. Jesaja sanookin: "Herra, kuka on uskonut meidän sanomamme?" 17 Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.

      Elin itsekkin niin sanotussa lapsenuskossa. Aika kauan. Siis uskoin kun kuulin sanaa vanhemmiltani. Mutta asioita aloin ajattelemaan vasta tarkemmin 19 vuotiaana.

      Käy lukemassa yhden henkilön kertomus uskosta. Henkilö on varttunut perheessä jossa isä on pappi mutta silti piti miettiä asioita 15 vuotiaana omilla aivoilla.

      http://www.paukkala.com/marja/minauskon.php

      Lapsen usko on eri usko kun mihin tulet kun alkaa omat aivot toimimaan ja alkaa itse miettimään asioita. Jeesushan puhui lapsen uskosta. Siinä ei epäillä ei kyseen alaisteta mutta kun ikää tulee lisää niin siinä vaiheessa ne uskonratkaisut tehdään. Ateisti palstalla on pari hyvää esimerkkiä jotka kertovat siitä kuinka lapsenuskon loputtua kun joutuivat pohtimaan asioita ja siitä se ateistin ura sitten alkoi.

      Kaste ei auttanut. On ihan sama onko ihminen kastettu lapsena sillä ei ole mitään tekemistä hengellisen kasvun kanssa niin kuin voit lukea ihmisten kertomuksista.

      • hansutuulia

        Hyvä kirjoitus! Juuri näin. Kaste ei pelasta ketään. Usko tulee kuulemisesta, minunkin lapseni oli 7 vuotias kun tuli uskoon, kasteelle meni 13-14 vaiheella. Täyttyi Pyhällä Hengellä, ja sai puhua uusin kielin hyvin pian uskoon tulonsa jälkeen!
        Hän kuuli Sanan ja uskoi sen todeksi, luki paljon Raamatusta kasteesta ja tuli todenneeksi että se kuuluu jokaiselle uskoont tulleelle. Miten kasteen voi ymmärtääkään ilman uskoa Jeesukseen.


      • Minäuskon
        hansutuulia kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus! Juuri näin. Kaste ei pelasta ketään. Usko tulee kuulemisesta, minunkin lapseni oli 7 vuotias kun tuli uskoon, kasteelle meni 13-14 vaiheella. Täyttyi Pyhällä Hengellä, ja sai puhua uusin kielin hyvin pian uskoon tulonsa jälkeen!
        Hän kuuli Sanan ja uskoi sen todeksi, luki paljon Raamatusta kasteesta ja tuli todenneeksi että se kuuluu jokaiselle uskoont tulleelle. Miten kasteen voi ymmärtääkään ilman uskoa Jeesukseen.

        voi ymmärtää. Aika nuorena lapsesi ymmärti asiat. Toiset ymmärtää nuorempana ja toiset vanhempana.

        Siunausta teille


      • luettavaksi
        hansutuulia kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus! Juuri näin. Kaste ei pelasta ketään. Usko tulee kuulemisesta, minunkin lapseni oli 7 vuotias kun tuli uskoon, kasteelle meni 13-14 vaiheella. Täyttyi Pyhällä Hengellä, ja sai puhua uusin kielin hyvin pian uskoon tulonsa jälkeen!
        Hän kuuli Sanan ja uskoi sen todeksi, luki paljon Raamatusta kasteesta ja tuli todenneeksi että se kuuluu jokaiselle uskoont tulleelle. Miten kasteen voi ymmärtääkään ilman uskoa Jeesukseen.

        Heidän keskuudessaan on tekojen perkele, joka puhuu uskosta, mutta tarkoittaa kuitenkin tekoja. Uskon nimellä ja varjolla hän johtaa ihmisraukkoja luottamaan tekoihin, aivan kuten meille paavin vallan alla tapahtui. Meitä vaadittiin käymään ehtoollisen sakramentilla ja näin tekemään kuuliaisuuden tekoja. Kukaan ei mennyt sakramentille ravitakseen uskoa. Kun me olimme vastaanottaneet sakramentin, silloin oli kaikki tapahtunut ja teko oli täytetty.


      • Minäuskon
        luettavaksi kirjoitti:

        Heidän keskuudessaan on tekojen perkele, joka puhuu uskosta, mutta tarkoittaa kuitenkin tekoja. Uskon nimellä ja varjolla hän johtaa ihmisraukkoja luottamaan tekoihin, aivan kuten meille paavin vallan alla tapahtui. Meitä vaadittiin käymään ehtoollisen sakramentilla ja näin tekemään kuuliaisuuden tekoja. Kukaan ei mennyt sakramentille ravitakseen uskoa. Kun me olimme vastaanottaneet sakramentin, silloin oli kaikki tapahtunut ja teko oli täytetty.

        ----Osoittaessaan siis ainoastaan kasteen
        väärinkäytön, uudestikastajat toimivat Jumalaa, luontoa ja järkeä vastaan.

        Luther sortui pahimpaan virheeseen käytti järkeä. Ainahan ihmiset tuppaavat käyttämään omaa vanhurskasta järkeä raamatun sijaan...


        ---Jos kaste on ilman uskoa, niin se on ilman uskoa, eikä sillä ole mitään väliä, puuttuuko usko ennen kastetta vai sen jälkeen. Mutta jos kaste on ilman uskoa, niin uudestikastajat haluavat tällä raamatunlauseella "joka uskoo" narrata meidät muuttamaan kasteen olemuksen.

        Tuo kertoo aika paljon kun raamattu sanoo usko ennen kastetta niin tuossa ei ole välitetty raamatun sanasta. Luther vielä kehuu että ihan sama kyllä hän tietää vähän paremmin...

        Room 10:14 kertoo että vauvat eivät usko evankeliumin sanaan. Mitäköhän luther on lukenut. Kaste liittyy aina uskoon. Ei ole kastetta ilman uskoa. Se on vain kraanavettä.

        Kiitos hyvästä linkistä tuo muutti käsitykseni lutherista. Kasteen olemus on muutettu luther ei vain halua palata sen alkuoperäiseen muotoon.
        Luther siis taisteli sanaa vastaan...


      • luettavaksi kirjoitti:

        Heidän keskuudessaan on tekojen perkele, joka puhuu uskosta, mutta tarkoittaa kuitenkin tekoja. Uskon nimellä ja varjolla hän johtaa ihmisraukkoja luottamaan tekoihin, aivan kuten meille paavin vallan alla tapahtui. Meitä vaadittiin käymään ehtoollisen sakramentilla ja näin tekemään kuuliaisuuden tekoja. Kukaan ei mennyt sakramentille ravitakseen uskoa. Kun me olimme vastaanottaneet sakramentin, silloin oli kaikki tapahtunut ja teko oli täytetty.

        Miten ihminen pelastuu?
        Pelastus on ansaittu yksin Golgatalla.
        Kristus on ansainnut sen koko maailmalle yksin ristillä.

        Tämä Kristuksen ansio ja Kristuksen ansion jakaminen ovat kaksi eri asiaa.
        Tämä ansio ei tule automaattisesti ihmisen hyväksi, ei edes pienelle lapselle.

        Tämä ristillä ansaittu anteeksianto tulee jakaa jonkin välineen avulla ihmiselle, jotta se hyödyttäisi häntä.
        Tämä Kristuksen ansion jakaminen tapahtuu mm. kasteessa; tapahtuuhan kaste "Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi" (Apt. 2:38).
        Ja ehtoollisessa, kuten huomaamme sen asetussanoista (Matt. 26:28).

        Uskovien kastetta sanotaan kuuliaisuuden askeleeksi. Ihminen toimii siinä itse.
        Lapsikasteessa toimii taas Jumala (kaste on armonväline). Ihminen itse on kohde.
        (Jumala on subjektina, me objektina).
        Näiden kahden kastenäkemyksen ero on todella huomattava.

        Luotatko sinä omiin tekoihisi (=omaan uskonratkaisuun, omaan kuuliaisuuden askeleseen kasteessasi jne..)?


      • imeväisten
        Minäuskon kirjoitti:

        ----Osoittaessaan siis ainoastaan kasteen
        väärinkäytön, uudestikastajat toimivat Jumalaa, luontoa ja järkeä vastaan.

        Luther sortui pahimpaan virheeseen käytti järkeä. Ainahan ihmiset tuppaavat käyttämään omaa vanhurskasta järkeä raamatun sijaan...


        ---Jos kaste on ilman uskoa, niin se on ilman uskoa, eikä sillä ole mitään väliä, puuttuuko usko ennen kastetta vai sen jälkeen. Mutta jos kaste on ilman uskoa, niin uudestikastajat haluavat tällä raamatunlauseella "joka uskoo" narrata meidät muuttamaan kasteen olemuksen.

        Tuo kertoo aika paljon kun raamattu sanoo usko ennen kastetta niin tuossa ei ole välitetty raamatun sanasta. Luther vielä kehuu että ihan sama kyllä hän tietää vähän paremmin...

        Room 10:14 kertoo että vauvat eivät usko evankeliumin sanaan. Mitäköhän luther on lukenut. Kaste liittyy aina uskoon. Ei ole kastetta ilman uskoa. Se on vain kraanavettä.

        Kiitos hyvästä linkistä tuo muutti käsitykseni lutherista. Kasteen olemus on muutettu luther ei vain halua palata sen alkuoperäiseen muotoon.
        Luther siis taisteli sanaa vastaan...

        Miksi imeväiset lapset julistavat kiitosta Jeesukselle jollei imeväisillä lapsilla ole sitä oikeata Kristuksen vaikuttamaa uskoa?
        Mt.21
        16 ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?


      • Minäuskon
        Tapio522 kirjoitti:

        Miten ihminen pelastuu?
        Pelastus on ansaittu yksin Golgatalla.
        Kristus on ansainnut sen koko maailmalle yksin ristillä.

        Tämä Kristuksen ansio ja Kristuksen ansion jakaminen ovat kaksi eri asiaa.
        Tämä ansio ei tule automaattisesti ihmisen hyväksi, ei edes pienelle lapselle.

        Tämä ristillä ansaittu anteeksianto tulee jakaa jonkin välineen avulla ihmiselle, jotta se hyödyttäisi häntä.
        Tämä Kristuksen ansion jakaminen tapahtuu mm. kasteessa; tapahtuuhan kaste "Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi" (Apt. 2:38).
        Ja ehtoollisessa, kuten huomaamme sen asetussanoista (Matt. 26:28).

        Uskovien kastetta sanotaan kuuliaisuuden askeleeksi. Ihminen toimii siinä itse.
        Lapsikasteessa toimii taas Jumala (kaste on armonväline). Ihminen itse on kohde.
        (Jumala on subjektina, me objektina).
        Näiden kahden kastenäkemyksen ero on todella huomattava.

        Luotatko sinä omiin tekoihisi (=omaan uskonratkaisuun, omaan kuuliaisuuden askeleseen kasteessasi jne..)?

        Veljet, haluan teidän tietävän, että isämme vaelsivat kaikki pilven johdattamina ja kulkivat meren poikki. 2 Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi. 3 Kaikki he söivät samaa hengellistä ruokaa 4 ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. 5 Mutta useimmat heistä Jumala hylkäsi, kohtasihan heidät tuho autiomaassa. 6 Näin heistä tuli meille varoittavia esimerkkejä: meidän ei pidä himoita pahaa, niin kuin he tekivät. 7 Älkää ruvetko palvelemaan epäjumalia niin kuin jotkut heistä. Kirjoituksissa kerrotaan: "He istuivat syömään ja juomaan, ja sitten he nousivat tanssimaan." 8 Älkäämme antautuko siveettömyyteen niin kuin jotkut heistä; heitä kuoli yhtenä päivänä kaksikymmentäkolmetuhatta. 9 Meidän ei myöskään tule koetella Herran kärsivällisyyttä, niin kuin jotkut heistä tekivät; he kuolivat käärmeenpuremiin. 10 Älkää liioin nurisko niin kuin jotkut heistä; he saivat surmansa kuolemanenkelin kädestä.

        Pelastuksen voi ottaa vastaan tai hylätä. Eli kaste ei suinkaan auta jos ei usko. Eli asia ei ole noin vain että lapsikastetaan ja Jumala toimii. Kastettiinhan ihmisetkin tuossa meressä ja kumminkin tuho tuli joillekkin ihmisille.


      • noin se menee
        Tapio522 kirjoitti:

        Miten ihminen pelastuu?
        Pelastus on ansaittu yksin Golgatalla.
        Kristus on ansainnut sen koko maailmalle yksin ristillä.

        Tämä Kristuksen ansio ja Kristuksen ansion jakaminen ovat kaksi eri asiaa.
        Tämä ansio ei tule automaattisesti ihmisen hyväksi, ei edes pienelle lapselle.

        Tämä ristillä ansaittu anteeksianto tulee jakaa jonkin välineen avulla ihmiselle, jotta se hyödyttäisi häntä.
        Tämä Kristuksen ansion jakaminen tapahtuu mm. kasteessa; tapahtuuhan kaste "Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi" (Apt. 2:38).
        Ja ehtoollisessa, kuten huomaamme sen asetussanoista (Matt. 26:28).

        Uskovien kastetta sanotaan kuuliaisuuden askeleeksi. Ihminen toimii siinä itse.
        Lapsikasteessa toimii taas Jumala (kaste on armonväline). Ihminen itse on kohde.
        (Jumala on subjektina, me objektina).
        Näiden kahden kastenäkemyksen ero on todella huomattava.

        Luotatko sinä omiin tekoihisi (=omaan uskonratkaisuun, omaan kuuliaisuuden askeleseen kasteessasi jne..)?

        ..ja mitä syvemmälle kasteen salaisuuksiin on päässyt, sitä kauemmaksi on tullut myös baptistisesta uskovienkaste-pakkomielteestä!


      • Joosuaa lukuunottamatta
        Minäuskon kirjoitti:

        Veljet, haluan teidän tietävän, että isämme vaelsivat kaikki pilven johdattamina ja kulkivat meren poikki. 2 Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi. 3 Kaikki he söivät samaa hengellistä ruokaa 4 ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. 5 Mutta useimmat heistä Jumala hylkäsi, kohtasihan heidät tuho autiomaassa. 6 Näin heistä tuli meille varoittavia esimerkkejä: meidän ei pidä himoita pahaa, niin kuin he tekivät. 7 Älkää ruvetko palvelemaan epäjumalia niin kuin jotkut heistä. Kirjoituksissa kerrotaan: "He istuivat syömään ja juomaan, ja sitten he nousivat tanssimaan." 8 Älkäämme antautuko siveettömyyteen niin kuin jotkut heistä; heitä kuoli yhtenä päivänä kaksikymmentäkolmetuhatta. 9 Meidän ei myöskään tule koetella Herran kärsivällisyyttä, niin kuin jotkut heistä tekivät; he kuolivat käärmeenpuremiin. 10 Älkää liioin nurisko niin kuin jotkut heistä; he saivat surmansa kuolemanenkelin kädestä.

        Pelastuksen voi ottaa vastaan tai hylätä. Eli kaste ei suinkaan auta jos ei usko. Eli asia ei ole noin vain että lapsikastetaan ja Jumala toimii. Kastettiinhan ihmisetkin tuossa meressä ja kumminkin tuho tuli joillekkin ihmisille.

        ei päässyt silti luvattuun maahan ja Joosuahan
        tarkoittaakin Jeesusta


        Myöskään "saivat kasteen" Moosekseen pilvessä ja meressä ei tarkoita upotuskastetta, vaikka onkin
        alkukielessä käännetty baptidzein-verbillä= "ebaptisanto", vaan Mooses todistaa, että kansa kulki "kuivaa myöten"...kyseessä oli
        siis lähinnä vihmonta tai pirskotus,,,sumupilvestä kastuminen tai meren roiskeesta...

        Kukaan israelilainen ei tiennyt saaneensa kastetta Moosekseen Punaista merta ylittäessään, joten kukaan ei myöskään sitä kuuliaisuuden tekona voinut tuossa tapauksessa valita. Kukaan ei uskonut Herraan ennen tuota sumukastetta, vaan pikemminkin napisivat Moosesta vastaan, että miksi hän toi heidät erämaahan kuolemaan, eikö egyptissä ollut hautoja...Mooses kirjoittaa selvästi, että kansa uskoi kun näki Jumalan teot eli kuinka vohollinen tuhottiin!


      • Minäuskon kirjoitti:

        Veljet, haluan teidän tietävän, että isämme vaelsivat kaikki pilven johdattamina ja kulkivat meren poikki. 2 Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi. 3 Kaikki he söivät samaa hengellistä ruokaa 4 ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. 5 Mutta useimmat heistä Jumala hylkäsi, kohtasihan heidät tuho autiomaassa. 6 Näin heistä tuli meille varoittavia esimerkkejä: meidän ei pidä himoita pahaa, niin kuin he tekivät. 7 Älkää ruvetko palvelemaan epäjumalia niin kuin jotkut heistä. Kirjoituksissa kerrotaan: "He istuivat syömään ja juomaan, ja sitten he nousivat tanssimaan." 8 Älkäämme antautuko siveettömyyteen niin kuin jotkut heistä; heitä kuoli yhtenä päivänä kaksikymmentäkolmetuhatta. 9 Meidän ei myöskään tule koetella Herran kärsivällisyyttä, niin kuin jotkut heistä tekivät; he kuolivat käärmeenpuremiin. 10 Älkää liioin nurisko niin kuin jotkut heistä; he saivat surmansa kuolemanenkelin kädestä.

        Pelastuksen voi ottaa vastaan tai hylätä. Eli kaste ei suinkaan auta jos ei usko. Eli asia ei ole noin vain että lapsikastetaan ja Jumala toimii. Kastettiinhan ihmisetkin tuossa meressä ja kumminkin tuho tuli joillekkin ihmisille.

        KAIKKI saivat kasteen Moosekseen (1.Kor. 10:2)
        Hyvä, että toit esiin tämän Uuden Liiton kasteen vanhatestamentillisen esikuvan.

        Israel pelastettiin Egyptistä. Se oli saanut Jumalalta lahjoja, jotka olivat kristillisen kasteen ja ehtoollisen esikuvia (1. Kor. 10:1-4).

        Punaisessa Meressä ja pilvenpatsaassa Israelin kansa kastettiin Moosekseen (j. 2) ts. lakiin perustuvaan vanhaan liittoon. KAIKKI kastettiin, sekä aikuiset että lapset.
        Jumalan kansaan kuuluminenhan oli lahja, ja alkukirkolle oli selvää, että se lahja kuului sekä lapsille että aikuisille.
        Siksi alkukirkolle olikin selvää, että koko perhekuntia voitiin kastaa.

        Juuri Vanhasta Testamentistä löytyvät kasteen esikuvat - Israelin kaste Punaisessa Meressä, että ympärileikkaus (Kol. 2:11-13)- osoittavat, kuinka luonnollisena asiana lapsikastetta pidettiin alkukirkossa.


      • Minäuskon
        Tapio522 kirjoitti:

        KAIKKI saivat kasteen Moosekseen (1.Kor. 10:2)
        Hyvä, että toit esiin tämän Uuden Liiton kasteen vanhatestamentillisen esikuvan.

        Israel pelastettiin Egyptistä. Se oli saanut Jumalalta lahjoja, jotka olivat kristillisen kasteen ja ehtoollisen esikuvia (1. Kor. 10:1-4).

        Punaisessa Meressä ja pilvenpatsaassa Israelin kansa kastettiin Moosekseen (j. 2) ts. lakiin perustuvaan vanhaan liittoon. KAIKKI kastettiin, sekä aikuiset että lapset.
        Jumalan kansaan kuuluminenhan oli lahja, ja alkukirkolle oli selvää, että se lahja kuului sekä lapsille että aikuisille.
        Siksi alkukirkolle olikin selvää, että koko perhekuntia voitiin kastaa.

        Juuri Vanhasta Testamentistä löytyvät kasteen esikuvat - Israelin kaste Punaisessa Meressä, että ympärileikkaus (Kol. 2:11-13)- osoittavat, kuinka luonnollisena asiana lapsikastetta pidettiin alkukirkossa.

        Koska vanhan liiton aikaan merkitsivät tyystin eri asiat. Tuossa oli esimerkki siitä että ei se kaste itsessään merkitse. Tuho tuli kumminkin.

        Tuostakin paistaa ilmi sama järjestys. Ensin usko sitten kaste. Israelilaiset osoittivat uskonsa toimimalla Jumalan ohjeiden mukaan ennen merenylitystä. Ennen sitä tapahtui paljon ja jos israelilaiset eivät olisi uskoneet Jumalaa niin eivät he olisi lähteneet seuraamaan moosesta.


      • leeviläispojat
        Tapio522 kirjoitti:

        KAIKKI saivat kasteen Moosekseen (1.Kor. 10:2)
        Hyvä, että toit esiin tämän Uuden Liiton kasteen vanhatestamentillisen esikuvan.

        Israel pelastettiin Egyptistä. Se oli saanut Jumalalta lahjoja, jotka olivat kristillisen kasteen ja ehtoollisen esikuvia (1. Kor. 10:1-4).

        Punaisessa Meressä ja pilvenpatsaassa Israelin kansa kastettiin Moosekseen (j. 2) ts. lakiin perustuvaan vanhaan liittoon. KAIKKI kastettiin, sekä aikuiset että lapset.
        Jumalan kansaan kuuluminenhan oli lahja, ja alkukirkolle oli selvää, että se lahja kuului sekä lapsille että aikuisille.
        Siksi alkukirkolle olikin selvää, että koko perhekuntia voitiin kastaa.

        Juuri Vanhasta Testamentistä löytyvät kasteen esikuvat - Israelin kaste Punaisessa Meressä, että ympärileikkaus (Kol. 2:11-13)- osoittavat, kuinka luonnollisena asiana lapsikastetta pidettiin alkukirkossa.

        pirskoteltiin synnistä puhdistavalla vedellä...sekin on selvästi lapsikasteen esikuva...mitäs pahaa kuukaudenikäiset olisivat tehneet...eivät varmasti inhimillisen ymmärryksen mukaan mitään...mutta olisvat silti syntisiä ja saastaisia...epäpyhiä isiensä ja syntymänsä perusteella ja tarvitsivat siksi kasteen...pirskotuksen! Tuskinpa kukaan kuukaudenikäinen leeviläispoika osasi valita tai uskoa kyseiseen pirskotukseen...se vain tehtiin herran käskyn mukaan!


    • kirjoitettu

      mutta kaiken Henki tietää. Jos ihminen on elävässä yhteydessä Raamatun Jumalaan, Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen, hän uskoo Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä syntinsä anteeksi.

      On siis saanut syntyä uudesti ylhäältä. Tämä asia
      tuntuu monelle vaikealta silloin kun sitä alkaa pohtimaan lapsena saadun kasteen valossa ja asiaa
      hämmentää monesti se, että varsinkin vapaiden suuntien nk. uskovain kasteopin kannattajat tutkivat Raamatussa ilmoitettuja kastetapauksia
      vain "uskoontulleiden" kasteena, mutta sellaisia ne eivät kuitenkaan ole Korneliuksen perheen kastetta lukuunottamatta.

      Nämä Raamatunkohdat eivät nimittäin merkitse sitä, että kastetut olisivat olleet uudestisyntyneitä eli uskoontulleita, joille Pyhä henki olisi kirkastanut synnit anteeksi Jeesuksen veress:

      Helluntaina: "..ne, jotka ottivat snana vastaan, kastettiin"

      Samarian herätyksen yhteydessä: "..he uskoivat Filippusta...Simon itsekin uskoi.."


      Lydian perheen kasteen yhteydessä: "...Herra avasi Lydian sydämen ottamaan vaarin siitä..."

      Siis kaikki usko ei ole suinkaan pelastuksesta osalliseksi tulemista. Uskoon kuuluu herätys, kääntyminen, katumus, parannus, Jumalan nimen avuksi huutaminen ja tietenkin kaiken tämän seurauksena vanhurkauttaminen ja pyhitys.


      Selvimmin asian voisi nähdä Paavalin kasteesta.

      Paavali kohtasi Jeesuksen Damaskon tiellä=uskoa, muttei vielä syntien anteeksisaamista eli vanhurskauttamista eli uudestisyntymistä

      Paavali sai näkönsä takaisin kun Simon siunasi
      hänet= uskoa, mutta ei vielä vanhurskauttamista
      (Jeesuskin paransi monta, mutta toiset eivät tulleet edes kiittämään)

      Paavali kastettiin= uskoa ja uskoontulemista, koska kasteessa synnit pestiin pois, minkä tietenkin Pyhä Henki teki..

      On Raamatulle väkivallan tekemistä, jos jokaiseen kastetilanteeseen pakonomaisesti yhdistää uudestosyntymisen ennen kastetta, koska
      kasteen ehto ei ole uskominen, vaan päinvastoin kasteen sisällöstä ei pääse nauttimaan ilman uskoa. Ihmisen usko ei tee kastetta kasteeksi, mutta ilman uskoa kaste ei hyödytä ketään...siksi markuskin kirjoitti alkukielellä (Novumista);
      Joka kastettuna uskoo, pelastuu, mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen

      Raamattuun ei ole kirjoitettu suoraan kaikkea. Kuitenkin Jumala on hyväksi nähnyt Hengessään ilmoittaa, että :

      -Jumala kutsuu nimeltä.

      -Nimi voi olla elämän kirjassa

      --Nimi voidaan pyyhkiä pois elämän kirjasta

      -kaikki ovat syntisiä, Jeesus yksin synnitön

      -Jeesus otti pois synnit, maksoi ne verellään. kuoli, Jumala herätti Jeesuksen 3.:ntena päivänä

      -Olemme kastetut Jeesuksen nimeen ja nimemme on elämän kirjassa

      -Kasteen kautta olemme siis elämän kirjaan kirjoitetut



      -Silti Jumala kutsuu jokaista ihmistä erikseen
      tiettynä aikana, haluamallaan tavalla,,,etsikonaikana

      -Jos ihminen hylkää tuon kutsun, nimi pyyhitään pois elämän kirjasta


      Myös kaiki teot merkitään tekojen kirjaan.

      Kun ihminen rikkoo Jumalaa vastaan, sekin kirjoitetaan tekojen kirjaan. Kun ihminen tulee
      uskoon, hänen pahat tekonsa pyyhitään pois tekojen kirjasta ja viimeisellä tuomiolla hänen pelkät hyvät tekonsa luetaan, koska kaiken sen, mitä Jumala antaa anteeksi, hän myös unohtaa.


      Lapselle ei kuulu parannuksen teko, vaan hän on vasta opetuslapsi...vasta lain kautta synti virkoaa..ja kun lakia opetetaan, ihminen ei tulekaan synnittömäksi kilvoittelemalla vaan syntiseksi ja mahdollisesti myös synnintuntoon..

      syntiä ei lueta siellä missä ei ole lakia...Pienen lapsen kaste on erinomainen teko ja osoitus armoliitosta ja rauhanliitosta, joka Jumalan puolelta ei horju....pienet lapsetkin uskovat, koska usko on Jumalan antama lahja..uskon
      vaikuttaa kuuleminen,,,Jumalan Sanan lukeminen, jota kastehetkellä on luettu..

      En ikinä luovu niistä Raamatunjakeista, joita kasteeni yhteydessä on luettu, koska niiden kautta Pyhä Henki tuli sydämeeni veden ja siinä olevan Jeesuksen veren kautta...saatoin Hengen eli samalla Isän ja Jeesuksen murheelliseksi kun varttuessani aloin tehdä ja ajatella pahoja asioita...Jumalla kiitos, että silti Herra ei hylännyt vaan veti armossaan takaisin yhteyteensä, ettei Jeesus jäänyt syntymättömäksi
      sikiöksi sisimpääni...ettei Henki poistunut sisimmästäni, vaan sain parannuksen armon...tulin lain kautta syntiseksi, synnintuntoon ja parannukseen...Siinä on armo, laupeus ja rauha todeksi tullut, että Pyhä Henki kirkasti armon uskon kautta, uudisti elämäni ja johdattaa nyt voittosaatossa kohti kirkkautta..moninaisien vaiheiden, tuskien ja ahdistusten kautta...se on ristin kantamista, mutta kastetta ei tarvitse uusia!

      • et ole

        enää alkup.raimo?


      • aukaise kirjautumista
        et ole kirjoitti:

        enää alkup.raimo?

        ...onko nimimerkillä väliä...lue asiat

        siunauksin t. alkup.raimo


      • Minäuskon

        sama jos et satu eksymään tuonne missä oli jo puhetta samasta.

        ----kasteen ehto ei ole uskominen, vaan päinvastoin kasteen sisällöstä ei pääse nauttimaan ilman uskoa.

        Mitä raamattu sanoo onko kasteen ehto uskominen:
        KASTEEN ALKUPERÄ.
        Jeesus antoi viimeisinä opetuksinaan lähetyskäskyn. ”Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Markus 16:15-16). Hän opetti siis, että evankeliumia tulee julistaa ja sen tuloksena ihmiset tulevat uskoon (Room.10:17). Uskoon tulleet tulee sitten kastaa. Raamatusta emme löydä muuta järjestystä.

        Kymmenen päivää lähetyskäskyn jälkeen Pietari julisti tuhansille ihmisille Ylösnousseen Mestarinsa sanomaa: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen Nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te(kin) saatte Pyhän Hengen lahjan” (Apt.2:38).

        Kolmetuhatta kuulijaa otti sanan vastaan, tuli uskoon ja antoi kastaa itsensä. ”Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, n e kastettiin..” (Apt.2:41).



        Kasteen saamisen edellytys alkuseurakunnassa oli usko. ”Jos uskot koko sydämestäsi, niin se (kaste) tapahtukoon (Apt.8:37). ”.. korinttolaiset uskoivat ja heidät kastettiin” (Apt.18:8).

        ”..kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen Nimeen” (Apt.19:5). Tämä oli juuri sitä mitä Jeesus oli opettanut (Matt. 28:19-20).

        Kaste suoritettiin alussa välittömästi uskonratkaisun tapahduttua, yleensä samanaikaisesti (tärkeä huomio).

        Lue koko juttu:
        http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/kaste.htm


      • kastaminen.
        Minäuskon kirjoitti:

        sama jos et satu eksymään tuonne missä oli jo puhetta samasta.

        ----kasteen ehto ei ole uskominen, vaan päinvastoin kasteen sisällöstä ei pääse nauttimaan ilman uskoa.

        Mitä raamattu sanoo onko kasteen ehto uskominen:
        KASTEEN ALKUPERÄ.
        Jeesus antoi viimeisinä opetuksinaan lähetyskäskyn. ”Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Markus 16:15-16). Hän opetti siis, että evankeliumia tulee julistaa ja sen tuloksena ihmiset tulevat uskoon (Room.10:17). Uskoon tulleet tulee sitten kastaa. Raamatusta emme löydä muuta järjestystä.

        Kymmenen päivää lähetyskäskyn jälkeen Pietari julisti tuhansille ihmisille Ylösnousseen Mestarinsa sanomaa: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen Nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te(kin) saatte Pyhän Hengen lahjan” (Apt.2:38).

        Kolmetuhatta kuulijaa otti sanan vastaan, tuli uskoon ja antoi kastaa itsensä. ”Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, n e kastettiin..” (Apt.2:41).



        Kasteen saamisen edellytys alkuseurakunnassa oli usko. ”Jos uskot koko sydämestäsi, niin se (kaste) tapahtukoon (Apt.8:37). ”.. korinttolaiset uskoivat ja heidät kastettiin” (Apt.18:8).

        ”..kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen Nimeen” (Apt.19:5). Tämä oli juuri sitä mitä Jeesus oli opettanut (Matt. 28:19-20).

        Kaste suoritettiin alussa välittömästi uskonratkaisun tapahduttua, yleensä samanaikaisesti (tärkeä huomio).

        Lue koko juttu:
        http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/kaste.htm

        Lyydian kastetun perheen osalta sanotaan vain Lyydian epäröiden kyselleen toisten mielipidettä uskostaan? Muiden kastettujen perheenjäsenten ja palvelijoiden perheenjäsenten uskosta ei ole mitään mainintaa. Kaikki kuitenkin kastettiin perheen päämiehen määräyksestä.

        Paavalikin meni synneissään kasteelle ja hänelle sanottiin anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.
        On aika mahdoton ajatus, että hän olisi ollut uudestisyntynyt ennen kastetta, koska meni syneissään kasteelle pesemään niitä syntejä pois kasteessa.

        Kaste otetaan "syntienne anteeksisaamisksi".


      • Minäuskon
        kastaminen. kirjoitti:

        Lyydian kastetun perheen osalta sanotaan vain Lyydian epäröiden kyselleen toisten mielipidettä uskostaan? Muiden kastettujen perheenjäsenten ja palvelijoiden perheenjäsenten uskosta ei ole mitään mainintaa. Kaikki kuitenkin kastettiin perheen päämiehen määräyksestä.

        Paavalikin meni synneissään kasteelle ja hänelle sanottiin anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.
        On aika mahdoton ajatus, että hän olisi ollut uudestisyntynyt ennen kastetta, koska meni syneissään kasteelle pesemään niitä syntejä pois kasteessa.

        Kaste otetaan "syntienne anteeksisaamisksi".

        menon edellytys oli usko. Niin kaikissa tapahtumissa. Miksi lyydian perheen kohdalla olisi tehty poikkeus?

        Jumalanhengen vaikutuksesta alkava uudestisyntyminen alkaa jo ennen kastetta.

        Ihminen uskoo evankeliumin sanan Jeesus kuoli hänen puolestaan. Jumalan henki alkaa vaikuttaa ihminen tulee synnintuntoon ja päättää muuttaa elämänsä suunnan. Mutta synnit ovat vielä niskassa sitten kasteelle. Kasteessa asia tapahtuu konkreettisesti. Ihminen Hautaa kasteessa vanhan syntielämänsa ja nostetaan ylös uuteen elämään kristuksen kanssa. Synnit pestiin kastevedessä.


      • kastaminen.
        Minäuskon kirjoitti:

        menon edellytys oli usko. Niin kaikissa tapahtumissa. Miksi lyydian perheen kohdalla olisi tehty poikkeus?

        Jumalanhengen vaikutuksesta alkava uudestisyntyminen alkaa jo ennen kastetta.

        Ihminen uskoo evankeliumin sanan Jeesus kuoli hänen puolestaan. Jumalan henki alkaa vaikuttaa ihminen tulee synnintuntoon ja päättää muuttaa elämänsä suunnan. Mutta synnit ovat vielä niskassa sitten kasteelle. Kasteessa asia tapahtuu konkreettisesti. Ihminen Hautaa kasteessa vanhan syntielämänsa ja nostetaan ylös uuteen elämään kristuksen kanssa. Synnit pestiin kastevedessä.

        Kastaminen tapahtui perhekunnittain.

        Miksi lapsiperheissä olisi tehty poikkeus lasten osalta, jos kastaminen tapahtui perhekunnittain?

        Lyydian uskosta ei ole varmaa mainintaa. Lyydian sanotaan kysyneen mitä mieltä toiset ovat?

        Millä uskoa mitataan?
        Jätettiinkö kehitysvammainen tai kuuromykkä kastamatta, jos ei pystynyt todistamaan uskonratkaisustaan joukon edessä kitaramusiikin säestämänä?

        Noita uskoi ja meni kasteelle?
        Oliko usko oikea?

        Kasteen edellytys aikuisille miehille oli parannus Pietarin mukaan.
        Kukaan ei Raamatun mukaan kuitenkaan tehnyt täydellistä parannusta ennen kastetta.

        1. Piet. 3:21

        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]


      • Minäuskon
        kastaminen. kirjoitti:

        Kastaminen tapahtui perhekunnittain.

        Miksi lapsiperheissä olisi tehty poikkeus lasten osalta, jos kastaminen tapahtui perhekunnittain?

        Lyydian uskosta ei ole varmaa mainintaa. Lyydian sanotaan kysyneen mitä mieltä toiset ovat?

        Millä uskoa mitataan?
        Jätettiinkö kehitysvammainen tai kuuromykkä kastamatta, jos ei pystynyt todistamaan uskonratkaisustaan joukon edessä kitaramusiikin säestämänä?

        Noita uskoi ja meni kasteelle?
        Oliko usko oikea?

        Kasteen edellytys aikuisille miehille oli parannus Pietarin mukaan.
        Kukaan ei Raamatun mukaan kuitenkaan tehnyt täydellistä parannusta ennen kastetta.

        1. Piet. 3:21

        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

        Luin tuon lyydian tapauksen ja mielestäni siinä ei ollut mitään outoa. Pitää tarkistaa huomiseksi.

        Vauvoja ei kastettu, ymmärtävässä iässä olevat lapset kastettiin.

        En tiedä kehitysvammaisista. Jos ei ymmärrys pelaa samassa määrin kun terveellä niin ei kai sitä voi vaatiakkaan samaa.

        Noita uskoi mutta ihmeet silmien edessä taisivat olla liikaa. Tarina ei kertonut miten asia päättyi.

        Täydellinen parannus ei ole mahdollinen. Aina ihminen lankeaa.


      • kasteasiassa
        Minäuskon kirjoitti:

        Luin tuon lyydian tapauksen ja mielestäni siinä ei ollut mitään outoa. Pitää tarkistaa huomiseksi.

        Vauvoja ei kastettu, ymmärtävässä iässä olevat lapset kastettiin.

        En tiedä kehitysvammaisista. Jos ei ymmärrys pelaa samassa määrin kun terveellä niin ei kai sitä voi vaatiakkaan samaa.

        Noita uskoi mutta ihmeet silmien edessä taisivat olla liikaa. Tarina ei kertonut miten asia päättyi.

        Täydellinen parannus ei ole mahdollinen. Aina ihminen lankeaa.

        Kastaminen tapahtui perhekunnittain. Missään ketään perheenjäsentä ei erotella vauvoihin ja lapsiin kuten sinä teet. Kastaminen koski koko perhekuntaa. Kaikki perheenjäsenet iästä riippumatta kuuluivat kastettuun perhekuntaan.

        Missään Raamatussa ei mainita lasten ymmärtävästä iästä, joka sanojesi mukaan olisi ollut kastamisen ehto. Keksit omiasi etkä pysy totuudessa. Sinulla ei ole Totuuden Henkeä. Oletko ollut kaadettavana lähiaikoina?


      • Minäuskon
        kasteasiassa kirjoitti:

        Kastaminen tapahtui perhekunnittain. Missään ketään perheenjäsentä ei erotella vauvoihin ja lapsiin kuten sinä teet. Kastaminen koski koko perhekuntaa. Kaikki perheenjäsenet iästä riippumatta kuuluivat kastettuun perhekuntaan.

        Missään Raamatussa ei mainita lasten ymmärtävästä iästä, joka sanojesi mukaan olisi ollut kastamisen ehto. Keksit omiasi etkä pysy totuudessa. Sinulla ei ole Totuuden Henkeä. Oletko ollut kaadettavana lähiaikoina?

        ei erehdy, k-mies. Taas se paljasti sinut...


      • kasteasiassa.
        Minäuskon kirjoitti:

        ei erehdy, k-mies. Taas se paljasti sinut...

        väitteesi ei pidä paikkaansa.
        sinulla ei ole totuuden henkeä


      • Minäuskon
        kasteasiassa. kirjoitti:

        väitteesi ei pidä paikkaansa.
        sinulla ei ole totuuden henkeä

        k-mies käärmeasiantuntijana minkä käärmeen hankin. Olen suunnitellut käärmeen hankkimistä ja kuningas boa on yksi vaihtoehto. Ainoa vaan että se kasvaa parhaimmillaan 3metriseksi ja siinä tilassa viikottainen ruoka annos on varmaan yksi k-mies. Joten mikä eteen. Käärmeen ei tarvisi olla 1,5 metriä pitempi eikä sen tarvisi syödä hevosta viikoittain.


      • kasteasiassa.
        Minäuskon kirjoitti:

        k-mies käärmeasiantuntijana minkä käärmeen hankin. Olen suunnitellut käärmeen hankkimistä ja kuningas boa on yksi vaihtoehto. Ainoa vaan että se kasvaa parhaimmillaan 3metriseksi ja siinä tilassa viikottainen ruoka annos on varmaan yksi k-mies. Joten mikä eteen. Käärmeen ei tarvisi olla 1,5 metriä pitempi eikä sen tarvisi syödä hevosta viikoittain.

        Lemmikkisi ja isäntäsi ei minua Kristuksen omana kiinnosta pätkääkään. Olen Jeesuksen Kristuksen verellä merkitty ja sinetöity jo lapsena kasteessa.
        Armolahjat toimii, myös henkien erottaminen...että pysyhän vaan kaukana...käärmeinesi...näen kyllä kumpi on häntäpää ja kummassa haaraiset kielet puhuu shahilin kieltä?


      • hansutuulia
        kasteasiassa kirjoitti:

        Kastaminen tapahtui perhekunnittain. Missään ketään perheenjäsentä ei erotella vauvoihin ja lapsiin kuten sinä teet. Kastaminen koski koko perhekuntaa. Kaikki perheenjäsenet iästä riippumatta kuuluivat kastettuun perhekuntaan.

        Missään Raamatussa ei mainita lasten ymmärtävästä iästä, joka sanojesi mukaan olisi ollut kastamisen ehto. Keksit omiasi etkä pysy totuudessa. Sinulla ei ole Totuuden Henkeä. Oletko ollut kaadettavana lähiaikoina?

        ja kaste sen seurauksena. Vauva ei voi ottaa kastetta kun Sana sanoo ne jotka kuulivat Sanan ja tulivat Jeesukseen uskoviksi. Ja kaikki jotka kuulivat Sanan ottivat kasteen. Ymmärtävä ikä tarkoittaa juuri sitä että Sana sulautui sydämen tasolle ja parannuksen teko seurasi siitä. Lue tuo Matti Kankaanniemen teksti perhekunnista.
        Missään kohdin ei ole mainintaa vauvojen kastamisesta. Vaan parannukse tehneistä ihmisistä jotka itse ottivat kasteen.


      • aikuiset
        hansutuulia kirjoitti:

        ja kaste sen seurauksena. Vauva ei voi ottaa kastetta kun Sana sanoo ne jotka kuulivat Sanan ja tulivat Jeesukseen uskoviksi. Ja kaikki jotka kuulivat Sanan ottivat kasteen. Ymmärtävä ikä tarkoittaa juuri sitä että Sana sulautui sydämen tasolle ja parannuksen teko seurasi siitä. Lue tuo Matti Kankaanniemen teksti perhekunnista.
        Missään kohdin ei ole mainintaa vauvojen kastamisesta. Vaan parannukse tehneistä ihmisistä jotka itse ottivat kasteen.

        Tunnet ainoastaan etiopialaisen eunukin kasteen?
        Hänellä ei ollu matkalla mukana lapsia.

        Kastettujen perheiden lapsen ikää ei mainita.
        Tuskin ne kuitenkaan kaikki eunukkeja olivat?
        Ehkäisyä ei käytetty sen ajan perheissä?
        Vanginvartijakin oli työikäinen raavas mies, ja häntä oli varmaan Jumala siunannut useammallakin lapsella, joka yönselkään kastettiin valelemalla vanginvartijan kodissa.

        Tuskin siellä ketään lahkosaarnaajaa oli lapsia laskemassa ja niiden ymmärrystä kyselemässä.


      • hansutuulia
        aikuiset kirjoitti:

        Tunnet ainoastaan etiopialaisen eunukin kasteen?
        Hänellä ei ollu matkalla mukana lapsia.

        Kastettujen perheiden lapsen ikää ei mainita.
        Tuskin ne kuitenkaan kaikki eunukkeja olivat?
        Ehkäisyä ei käytetty sen ajan perheissä?
        Vanginvartijakin oli työikäinen raavas mies, ja häntä oli varmaan Jumala siunannut useammallakin lapsella, joka yönselkään kastettiin valelemalla vanginvartijan kodissa.

        Tuskin siellä ketään lahkosaarnaajaa oli lapsia laskemassa ja niiden ymmärrystä kyselemässä.

        ettet tunne Raamattua, lue MinäUskon hyvä aloitus, Totuus teille tässä linkissä.

        Kannattaa lukea todella tarkkaan, koska se on Jumalan SAnasta. Puolueettomasti!


      • Minäuskon
        kasteasiassa. kirjoitti:

        Lemmikkisi ja isäntäsi ei minua Kristuksen omana kiinnosta pätkääkään. Olen Jeesuksen Kristuksen verellä merkitty ja sinetöity jo lapsena kasteessa.
        Armolahjat toimii, myös henkien erottaminen...että pysyhän vaan kaukana...käärmeinesi...näen kyllä kumpi on häntäpää ja kummassa haaraiset kielet puhuu shahilin kieltä?

        Mahtavaa k-mies. Sinulla on sana hallussa. Sainpas hyvät naurut näin illan ratoksi...

        Shahilin kieltä :D :D :D


    • Mietittävää lisää

      Kuinka moni tietää seuraavan asian.
      Israelissa on kymmeniä täysin juutalaisia seurakuntia joissa Jeesus on tunnustettu lihaan tulleeksi Jumalan Pojaksi ja Vapahtajaksi.
      He käyttävät itsestään nimitystä Messiaaniset (tarkoittaa samaa kuin kristitty). Siellä on myös luterilaisia seurakuntia.
      Kuitenkin yksikään seurakunta ei siellä hyväksy, eikä käytä lapsikastetta, ei edes luterilaiset seurakunnat.
      Heillä on kuitenkin käytössä ympärileikkaus.
      Siellä olevat suomalaisetkaan luterilaisen kirkon työntekijät eivät kasta lapsia.

      Kuinka Raamattu määrää Israelissa toisin ja Euroopassa toisin, jopa luterilaisissakin seurakunnissa.

      Ollaankohan siellä sittenkin perillä miten se kuuluu olla.

      • Opetuslapset estellessän vanhempia tuomasta lapsiaan Jeesuksen luo (Mark.10:13) varmaan arvelivat, etteivät lapset voi ymmärtää sillä tavalla kuin he aikuiset tai eivät voi/pysty ottamaan vastaan Jumalan valtakuntaa; "Heidän täytyy tietää ensin, mitä he tekevät".
        Tämähän on tyypillinen väite niillä, jotka estävät lapsilta kasteen lahjankin.

        Mutta Jeesus ei aseta tällaisia ehtoja pienille lapsille.
        Pelastus on lahja, jonka lapsikin ja juuri lapsi ottaa vastaan ilman mitään omia tekoja ja ansioita (j.15) Jeesuksen omien sanojen mukaan.
        Tähän minä uskon, vaikka järkeni sanoo toisin.

        Pelastus ja usko ja kaste ovat Jumalan lahjoja.
        Ne saadaan yksin armosta.
        Meissä ei ole mitään, mikä tekisi meidät sen arvoisiksi, että voisimme ottaa vastaan Jumalan valtakunnan.

        Ongelmana eivät ole lapset, vaan me aikuiset, jotka järkeilemme ja teemme vastarintaa.
        "Minä uskon, auta minun epäuskoani."


      • Tapio522 kirjoitti:

        Opetuslapset estellessän vanhempia tuomasta lapsiaan Jeesuksen luo (Mark.10:13) varmaan arvelivat, etteivät lapset voi ymmärtää sillä tavalla kuin he aikuiset tai eivät voi/pysty ottamaan vastaan Jumalan valtakuntaa; "Heidän täytyy tietää ensin, mitä he tekevät".
        Tämähän on tyypillinen väite niillä, jotka estävät lapsilta kasteen lahjankin.

        Mutta Jeesus ei aseta tällaisia ehtoja pienille lapsille.
        Pelastus on lahja, jonka lapsikin ja juuri lapsi ottaa vastaan ilman mitään omia tekoja ja ansioita (j.15) Jeesuksen omien sanojen mukaan.
        Tähän minä uskon, vaikka järkeni sanoo toisin.

        Pelastus ja usko ja kaste ovat Jumalan lahjoja.
        Ne saadaan yksin armosta.
        Meissä ei ole mitään, mikä tekisi meidät sen arvoisiksi, että voisimme ottaa vastaan Jumalan valtakunnan.

        Ongelmana eivät ole lapset, vaan me aikuiset, jotka järkeilemme ja teemme vastarintaa.
        "Minä uskon, auta minun epäuskoani."

        Uskovien kasteen kannattajat siunaavat aivan pieniä lapsiaan ja rukoilevat heidän puolestaan (vrt. Mark. 10:13-15).
        Näin he haluavat julkisesti luovuttaa heidät Jumalan armotahdon varaan.

        Ottaako aivan pieni lapsi vastaan tämän siunauksen heti, vai tarvitaanko siihen tiettyä ikää tai "kypsyneisyyttä"?


      • et osaa vastata
        Tapio522 kirjoitti:

        Uskovien kasteen kannattajat siunaavat aivan pieniä lapsiaan ja rukoilevat heidän puolestaan (vrt. Mark. 10:13-15).
        Näin he haluavat julkisesti luovuttaa heidät Jumalan armotahdon varaan.

        Ottaako aivan pieni lapsi vastaan tämän siunauksen heti, vai tarvitaanko siihen tiettyä ikää tai "kypsyneisyyttä"?

        Et siis osaa vastata miksi siellä näin tehdään. Jopa luterilaisten toimesta.


      • et osaa vastata kirjoitti:

        Et siis osaa vastata miksi siellä näin tehdään. Jopa luterilaisten toimesta.

        Minulle on Jumalan oma Sana uskon, opin ja elämän korkein ohje.

        Vielä ei kukaan ole perustellut Raamatun Sanalla, miksi lapsilta pitäisi evätä kaste.
        Tietyn kypsyneisyyden/iän katsominen pätevän kasteen ehdoksi sisältää mielivaltaisen lisäyksen Raamatun armo-oppiin.

        Edellä totesin:
        "Koska pikkulapsi voi olla Jumalan rakkauden kohde, Hänen armonsa vastaanottaja (Mark. 10:15), yksi niitä, joiden on Jumalan valtakunta (Mark. 10:14), hänet voidaan kastaa"!

        Jatketaan vain kastekeskusteluja Raamatun Sanan pohjalta.
        Itse mielelläni puhun ja keskustelen kasteesta.


      • hansutuulia
        Tapio522 kirjoitti:

        Minulle on Jumalan oma Sana uskon, opin ja elämän korkein ohje.

        Vielä ei kukaan ole perustellut Raamatun Sanalla, miksi lapsilta pitäisi evätä kaste.
        Tietyn kypsyneisyyden/iän katsominen pätevän kasteen ehdoksi sisältää mielivaltaisen lisäyksen Raamatun armo-oppiin.

        Edellä totesin:
        "Koska pikkulapsi voi olla Jumalan rakkauden kohde, Hänen armonsa vastaanottaja (Mark. 10:15), yksi niitä, joiden on Jumalan valtakunta (Mark. 10:14), hänet voidaan kastaa"!

        Jatketaan vain kastekeskusteluja Raamatun Sanan pohjalta.
        Itse mielelläni puhun ja keskustelen kasteesta.

        ei pelasta ketään. Vauvakastetta sen takaia ei ole tarpeen suorittaa. Vauva on puhdas. Kun kaste ei pelasta ketään, siinä ero miksi kastetta ei tarvita. Jeesus asetti kasteen parannuksen tehneille ihmisille.
        Koska usko on vapaa valinta. Ei ihminen voi väkisin tehdä kenenkää toisen puolesta ja kastattaa tätä.
        Tehkää parannus, Jeesus julisti sitä itse joka paikassa, ottakaa ja juokaa elävää vettä.
        Mene äläkä enää syntiä tee jne.
        Kukaan ei voi uskoa toisen puolesta, Sana sen jo kertoo puolestaan.
        Kummien usko ei pelasta ketään (jos nyt edes uskovat Jeesukseen) siinä yhteydessä.

        Raamattu on selkeä Sanomaltaan, eikä sitä voida muuksi muuttaa. Luterilaisuus on mennyt sen takaia harhaan kun alkoivat tekemään 'seurakuntalaisia' kastamalla vauvoja.
        Lutterikaan ei hyväksynyt tätä, mutta lopulta myöntyi toisten painostukseen.
        Mutta Lutterin sana oli kuitenkin viimeiseen hengenvetoon että ihmisen pitää tehdä parannus.
        SE on jokaisen kohdalla tosia asia. Parannus johti kasteelle menon, Jeesuksen Kristuksen nimeen.
        Miksi vauva tarvitsisi kasteen- se hän selkiää asian sisällöstä, parnnusta tämä pienokainen ei tarvise tehdä. Hän on puhdas ja viaton. Joten se on ihmisen teko jos pientä vauvaa aletaan kastamaan ilman parannuksen tekoa.
        Suun tunnustusta ja ymmärrystä Jeesuksen olemassaolosta. Siksi tämä on juuri sitä ihmiskäden työtä. Mutta kukaan ei voi uskoa toisen puolesta, jälleen tulemme taas siihen. Jokainen tekee oman ratkaisunsa, mihin haluaa mennä.
        Luterilaisuus vie monta kadotukseen juuri lapsikasteen kautta, uskotaan että se on pelastava avain, ja sitten saakin tehdä mitä tahansa, luterilaisia näkyy joka päivä, ja ilman Jeesusta, on tappajia, raiskaajia jne. jokainen on saanut vauvana kasteen tai melkein kaikki.
        Pilkantekoa tämä on kirkon suhteen vakavilla asioilla. Siksi kirkkoon en halua kuulua, sen väärän opetuksen suhteen. Jumala ei anna pilkata itseään ja heittää hukkaan kallista lahjaansa.


      • hansutuulia kirjoitti:

        ei pelasta ketään. Vauvakastetta sen takaia ei ole tarpeen suorittaa. Vauva on puhdas. Kun kaste ei pelasta ketään, siinä ero miksi kastetta ei tarvita. Jeesus asetti kasteen parannuksen tehneille ihmisille.
        Koska usko on vapaa valinta. Ei ihminen voi väkisin tehdä kenenkää toisen puolesta ja kastattaa tätä.
        Tehkää parannus, Jeesus julisti sitä itse joka paikassa, ottakaa ja juokaa elävää vettä.
        Mene äläkä enää syntiä tee jne.
        Kukaan ei voi uskoa toisen puolesta, Sana sen jo kertoo puolestaan.
        Kummien usko ei pelasta ketään (jos nyt edes uskovat Jeesukseen) siinä yhteydessä.

        Raamattu on selkeä Sanomaltaan, eikä sitä voida muuksi muuttaa. Luterilaisuus on mennyt sen takaia harhaan kun alkoivat tekemään 'seurakuntalaisia' kastamalla vauvoja.
        Lutterikaan ei hyväksynyt tätä, mutta lopulta myöntyi toisten painostukseen.
        Mutta Lutterin sana oli kuitenkin viimeiseen hengenvetoon että ihmisen pitää tehdä parannus.
        SE on jokaisen kohdalla tosia asia. Parannus johti kasteelle menon, Jeesuksen Kristuksen nimeen.
        Miksi vauva tarvitsisi kasteen- se hän selkiää asian sisällöstä, parnnusta tämä pienokainen ei tarvise tehdä. Hän on puhdas ja viaton. Joten se on ihmisen teko jos pientä vauvaa aletaan kastamaan ilman parannuksen tekoa.
        Suun tunnustusta ja ymmärrystä Jeesuksen olemassaolosta. Siksi tämä on juuri sitä ihmiskäden työtä. Mutta kukaan ei voi uskoa toisen puolesta, jälleen tulemme taas siihen. Jokainen tekee oman ratkaisunsa, mihin haluaa mennä.
        Luterilaisuus vie monta kadotukseen juuri lapsikasteen kautta, uskotaan että se on pelastava avain, ja sitten saakin tehdä mitä tahansa, luterilaisia näkyy joka päivä, ja ilman Jeesusta, on tappajia, raiskaajia jne. jokainen on saanut vauvana kasteen tai melkein kaikki.
        Pilkantekoa tämä on kirkon suhteen vakavilla asioilla. Siksi kirkkoon en halua kuulua, sen väärän opetuksen suhteen. Jumala ei anna pilkata itseään ja heittää hukkaan kallista lahjaansa.

        Jeesus sanoo, että sallikaa lasten tulla Hänen tykönsä, sillä lastenkaltaisten on Jumalan valtakunta (Mark. 10:14).
        Edelleen Jeesus sanoo, että samoin meidänkin tulee ottaa vastaan Jumalan valtakunta (j. 15).
        Minä ymmärrän näistä jakeista, että lapsenkin on tultava sisälle Jumalan valtakuntaan (Oikeasti lapset tuotiin Jeesusken tykö vanhempien tahdosta j.13).

        Ymmärrättekös te näistä jakeista, että pienet lapset olisivat jo syntyessään automaattisesti sisällä Jumalan valtakunnassa (armossa) ilman uskoa ja kastetta?

        Ja esim. "mikä lihasta on syntynyt, on liha" (Joh.3:6) ei tarkoittaan aivan pieniä "synnittömiä" lapsia?


      • hansutuulia kirjoitti:

        ei pelasta ketään. Vauvakastetta sen takaia ei ole tarpeen suorittaa. Vauva on puhdas. Kun kaste ei pelasta ketään, siinä ero miksi kastetta ei tarvita. Jeesus asetti kasteen parannuksen tehneille ihmisille.
        Koska usko on vapaa valinta. Ei ihminen voi väkisin tehdä kenenkää toisen puolesta ja kastattaa tätä.
        Tehkää parannus, Jeesus julisti sitä itse joka paikassa, ottakaa ja juokaa elävää vettä.
        Mene äläkä enää syntiä tee jne.
        Kukaan ei voi uskoa toisen puolesta, Sana sen jo kertoo puolestaan.
        Kummien usko ei pelasta ketään (jos nyt edes uskovat Jeesukseen) siinä yhteydessä.

        Raamattu on selkeä Sanomaltaan, eikä sitä voida muuksi muuttaa. Luterilaisuus on mennyt sen takaia harhaan kun alkoivat tekemään 'seurakuntalaisia' kastamalla vauvoja.
        Lutterikaan ei hyväksynyt tätä, mutta lopulta myöntyi toisten painostukseen.
        Mutta Lutterin sana oli kuitenkin viimeiseen hengenvetoon että ihmisen pitää tehdä parannus.
        SE on jokaisen kohdalla tosia asia. Parannus johti kasteelle menon, Jeesuksen Kristuksen nimeen.
        Miksi vauva tarvitsisi kasteen- se hän selkiää asian sisällöstä, parnnusta tämä pienokainen ei tarvise tehdä. Hän on puhdas ja viaton. Joten se on ihmisen teko jos pientä vauvaa aletaan kastamaan ilman parannuksen tekoa.
        Suun tunnustusta ja ymmärrystä Jeesuksen olemassaolosta. Siksi tämä on juuri sitä ihmiskäden työtä. Mutta kukaan ei voi uskoa toisen puolesta, jälleen tulemme taas siihen. Jokainen tekee oman ratkaisunsa, mihin haluaa mennä.
        Luterilaisuus vie monta kadotukseen juuri lapsikasteen kautta, uskotaan että se on pelastava avain, ja sitten saakin tehdä mitä tahansa, luterilaisia näkyy joka päivä, ja ilman Jeesusta, on tappajia, raiskaajia jne. jokainen on saanut vauvana kasteen tai melkein kaikki.
        Pilkantekoa tämä on kirkon suhteen vakavilla asioilla. Siksi kirkkoon en halua kuulua, sen väärän opetuksen suhteen. Jumala ei anna pilkata itseään ja heittää hukkaan kallista lahjaansa.

        Harhaa on jättää lapset kastamatta.
        On sama kuin Israelilaiset olisivat jättäneet kaislameren ylityksessä lapsensa egyptiläisille, kun eivät ymmärtäneet pelastuksestansa (1. Kor. 10:1-4).


      • TaiatoRa.
        Tapio522 kirjoitti:

        Jeesus sanoo, että sallikaa lasten tulla Hänen tykönsä, sillä lastenkaltaisten on Jumalan valtakunta (Mark. 10:14).
        Edelleen Jeesus sanoo, että samoin meidänkin tulee ottaa vastaan Jumalan valtakunta (j. 15).
        Minä ymmärrän näistä jakeista, että lapsenkin on tultava sisälle Jumalan valtakuntaan (Oikeasti lapset tuotiin Jeesusken tykö vanhempien tahdosta j.13).

        Ymmärrättekös te näistä jakeista, että pienet lapset olisivat jo syntyessään automaattisesti sisällä Jumalan valtakunnassa (armossa) ilman uskoa ja kastetta?

        Ja esim. "mikä lihasta on syntynyt, on liha" (Joh.3:6) ei tarkoittaan aivan pieniä "synnittömiä" lapsia?

        Luetaan Raamattua!!!

        >>Room 3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

        24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

        25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit

        26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

        27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.

        28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.>1 Joh. 1:7
        "Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja "Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä".
        >>Hepr. 11:6
        "Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät".>Joh. 8:25
        "Niin he sanoivat hänelle:
        "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille:
        "Juuri se, mitä minä puhunkin teille.


      • ymmärsi
        TaiatoRa. kirjoitti:

        Luetaan Raamattua!!!

        >>Room 3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

        24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

        25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit

        26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

        27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.

        28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.>1 Joh. 1:7
        "Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja "Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä".
        >>Hepr. 11:6
        "Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät".>Joh. 8:25
        "Niin he sanoivat hänelle:
        "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille:
        "Juuri se, mitä minä puhunkin teille.

        David oli juutalainen ja Israelin kansan kuningas, niin ei hänkään ollut yhtä röyhkeä kuin amerikan mustien perustamien lahkojen edustajat, jotka väittävät olevansa täysin synnittömiä jo syntyessään. Melkoista potaskaa jauhat.

        5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4]


      • Minäuskon
        Tapio522 kirjoitti:

        Jeesus sanoo, että sallikaa lasten tulla Hänen tykönsä, sillä lastenkaltaisten on Jumalan valtakunta (Mark. 10:14).
        Edelleen Jeesus sanoo, että samoin meidänkin tulee ottaa vastaan Jumalan valtakunta (j. 15).
        Minä ymmärrän näistä jakeista, että lapsenkin on tultava sisälle Jumalan valtakuntaan (Oikeasti lapset tuotiin Jeesusken tykö vanhempien tahdosta j.13).

        Ymmärrättekös te näistä jakeista, että pienet lapset olisivat jo syntyessään automaattisesti sisällä Jumalan valtakunnassa (armossa) ilman uskoa ja kastetta?

        Ja esim. "mikä lihasta on syntynyt, on liha" (Joh.3:6) ei tarkoittaan aivan pieniä "synnittömiä" lapsia?

        jos lapsi on synnin alainen syntisäkki niin tarkoittaako tuo kohta että syntisäkkien on taivasten valtakunta?

        On kyseenalaista käyttää lihasta syntynyt on lihaa kohtaa käsittellessä vauvakastetta. Pitää ottaa huomioon että apostolit eivät kastaneet vauvoja vaan uskoontulleita. Jos tuolla kohdalla haluttaisi tukea lapsikastetta niin apostolit olisivat kastaneet lapsia.

        Vain ihminen on niin julma olento että pystyy keksimään jotain sellasta että pieniä vauvoja käristetään hornassa ikuisuus...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      88
      8139
    2. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      89
      6238
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      55
      6178
    4. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      4731
    5. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3235
    6. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36
      3224
    7. Sinulle J mies

      Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      44
      2779
    8. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      42
      2711
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

      On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      43
      2661
    10. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      56
      2562
    Aihe