Pärjääköhän mylly (Pirkka 50hp, -03, 4-tahti) talven yli ilman peitettä vai pitäiskö vetää esim jätesäkkihupuksi?
Talvihuollosta sen verran että miksi peräoljyt pitäisi vaihtaa jo syksyllä, eiköhän kevät riitä?
Peite talveksi myllyn päälle?
13
4154
Vastaukset
- hoopolainen
Hupun tarpeellisuudesta en tiedä, mutta öljyt tulee vaihtaa syksyllä siltä varalta, että sekaan on päässyt vettä. Voit tietenkin tarkistaa päästämällä pari tippaa öljyä, ja jos on kunnossa niin vaihtaa sitten vasta keväällä.
- Kesakalastaja
Eiköhän liene varminta kun nostat myllyn sisään talvehtimaan. Ei se huppu mitään ulkona auta, mutta tuskin siitä mitään haittaakaan on. Pudota öljyt pois talveksi, niin ei ole vetisiä öljyjä jäätymässä.
- Pirkka-Mies
Eikö jäätyminen/kondensaatiovesi esim torpedossa aiheuta ongelmia jos tiputtaa öljyt ulos?
- heh
Pirkka-Mies kirjoitti:
Eikö jäätyminen/kondensaatiovesi esim torpedossa aiheuta ongelmia jos tiputtaa öljyt ulos?
Vaihdelaatikkohan on tiivis astia, ei siellä mikään kondensoi. Edellyttää tietenkin tulppien sulkemista.
Ihme puhetta tämä täällä aina silloin tällöin esiintynyt vaihdelaatikon kondenssivesi. Ja joku vielä uskookin. - heh
heh kirjoitti:
Vaihdelaatikkohan on tiivis astia, ei siellä mikään kondensoi. Edellyttää tietenkin tulppien sulkemista.
Ihme puhetta tämä täällä aina silloin tällöin esiintynyt vaihdelaatikon kondenssivesi. Ja joku vielä uskookin.Autojen vaihdelaatikothan olisivat täynnä kondenssivettä jos sitä sinne muodostuisi. Niiden öljyähän ei yleensä vaihdeta auton elinikänä, joka on Suomessa keskimäärinkin yli 10 vuotta muistaakseni.
- vanha konkari
heh kirjoitti:
Autojen vaihdelaatikothan olisivat täynnä kondenssivettä jos sitä sinne muodostuisi. Niiden öljyähän ei yleensä vaihdeta auton elinikänä, joka on Suomessa keskimäärinkin yli 10 vuotta muistaakseni.
Ei se auton laatikko ole 20-30 cm veden pinna alla, kun sitä käytetään!. Aina, kun perän poistotulppa avataan, niin sieltä tulee jonkun verran vettä. Vaihda perän öljyt jo syksyllä ja säilytä kone sisällä, niin ei tule ongelmia.
- ..näin..
vanha konkari kirjoitti:
Ei se auton laatikko ole 20-30 cm veden pinna alla, kun sitä käytetään!. Aina, kun perän poistotulppa avataan, niin sieltä tulee jonkun verran vettä. Vaihda perän öljyt jo syksyllä ja säilytä kone sisällä, niin ei tule ongelmia.
.. vaikka säilyttäisit ulkonakin. Pers lillii suvella enemmän tai vähemmän vedessä, -toisella puolella vesi, -toisella öljy. Se on korkeemmas käres ja perän tilkkeissä, miten pysyvät osastot erillään. Eivät pysy, aina vähissä sekoittuvat ja silloin on öljyssä, vaikka olisi kuinka laadukasta, korrodoiva osa, -vesi.
- on aikataulu
Yksi hyvä syy peräöljyjen syksyiselle vaihtamiselle on se, että jos joukkoon on päässyt vettä, niin on koko talvi aikaa korjata vuoto. Jos korjaustarpeen huomaa vasta keväällä venettä vesillelaskiessa, ei mikään paja ehdi korjata sitä ennen juhannusta.
- TUO TOTTA?
...mistä kuulit? : =)
- kesakalastaja
TUO TOTTA? kirjoitti:
...mistä kuulit? : =)
Keväällä on tosiaan kamalat ruuhkat korjaamoilla.
- Mike
: Read the fucking manual! Jos luet käsikirjan, niin saat vastaus heti. mutta jos ei käsikirja ole... vie huoltoon syksyllä, ja ei mikä tapauksella tyhjätä öljyt pois ja jättä tyhjäksi talven yli!
Öljyt vaihdetaan syksyllä!!
Jos jätät moottori ulkona, (jos ei moottori jää pystyasenossa) peittää alaosa hyvin.- eki
olisi hyvä syy siihen peittämiseen.Jos ajattelet että muovipussi pitää pakkasen loitolla voit kokeilla,pistä muovipussit jalkoihin (paljaat)ja kävele lumessa,tuntuuko lämpimältä?Entäs se tehtaan maali,sulattaako lumi autosi maalipinnan,en usko.Öljyt kannattaa tarkistaa perästä,jos siellä on vettä,korjauta talven mittaan,ellei ole vaihda parin vuoden välein.Takaan että toimii
- Ykä
eki kirjoitti:
olisi hyvä syy siihen peittämiseen.Jos ajattelet että muovipussi pitää pakkasen loitolla voit kokeilla,pistä muovipussit jalkoihin (paljaat)ja kävele lumessa,tuntuuko lämpimältä?Entäs se tehtaan maali,sulattaako lumi autosi maalipinnan,en usko.Öljyt kannattaa tarkistaa perästä,jos siellä on vettä,korjauta talven mittaan,ellei ole vaihda parin vuoden välein.Takaan että toimii
Jos kone jää kipattuna talvehtimaan, jäätyy pakoputken tyhjennysreikä umpeen sopivalla kelillä melko nopeasti. Sen jälkeen alkaa pakoputkeen kertyä sateella vettä tai lunta, joka taas muuttuu sään vaihteluissa pikkuhiljaa vedeksi ja jäätyy sitten. Jään määrä lisääntyy putkessa. Jää elää lämpötilan mukaan, rungon ja jään välin voi sopivissa olosuhteissa päästä lisää vettä joka taas jäätyy. Jo tässä vaiheessa voi tapahtua halkeamisia, vesi laajenee jäätyessään noin 10%. Ongelma tulee kuitenkin todennäköisimmin esiin vasta sää lauhtuessa, jos yleensä tulee. Jää laajenee mutta tilaa ei olekkaan tarpeeksi. Voi käydä kuten jäätyneelle vesijohdolle, kaikki hyvin niin kauan kun oli pakkasta, mutta sään lauhtuessa joku paikka halkeaa. Tämä on pahin ja mielestäni melkoisen epätodennäköinen skenaario.
Onko muita riskejä? No joka tapauksessa pakoputkessa on suhteellinen kosteus koko jäätulpan ajan hyvin lähellä 100%, välillä pakoputken ilmassa oleva kosteus kondensoituu kaikille mahdollisille pinnoille, kuten auki oleviin sylintereihin, pakoportin kohdalla oleville männille ja männänrenkaille. Pääseepähän se kosteus 2-T koneessa pahimmillaan kampikammionkin puolelle, koska portti on auki männän ollessa alhaalla.
Saa olla aika hyvä korroosiosuojaus joka kestää tämän useita kuukausia jälkiä jättämättä. Nyt joku sanoo, onhan ne koneet kesälläkin vedessä ja aika moni lepuuttaa konettaan vedessä. Niin tekee, onko se paras tapa onkin toinen juttu. Mökkikaverin kone meni juuri tälläisella pidolla taannoin pilalle kesässä. Sitä kun ei ajettu kuukausiin, tuli täystuho. Tapaus meriolosuhteissa ja kone Archimedes 55hv. Eli aikaa tapauksesta on jo paljon. Minä kuitenkin opin silloin jotain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803