Fyysikko

Jospa-a-a-a

Minkälainen on fyysikkojen työllisyystilanne? Entäpä tulevaisuudessa? Ja minkälaisia hommia ja missä fyysikko yleensä tekee? Mitkä asiat vaikuttaa, kun hakee yliopistoon fyysikoksi opiskelemaan, YO-kirjoitusten tulokset, vai? Kuinka "helppoa" on muutenkaan päästä yliopistoon fysiikkaa lukemaan? Palkka?

Paljon kysymyksiä, mutta kiitos niille jotka jaksavat vastailla.

15

8245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedettä
      • Jospa-a-a-a

        Nuo olen nähnyt, mutta olisko jollain kokemusta siitä, kuinka vaikea on päästä fysiikkaa opiskelemaan, ja millä numeroilla/YO-kirjotusten tuloksilla on sinne päässy? Entä kuinka vaikeaa tuon opiskelu on yliopisto tasolla?


      • fysiikkaa
        Jospa-a-a-a kirjoitti:

        Nuo olen nähnyt, mutta olisko jollain kokemusta siitä, kuinka vaikea on päästä fysiikkaa opiskelemaan, ja millä numeroilla/YO-kirjotusten tuloksilla on sinne päässy? Entä kuinka vaikeaa tuon opiskelu on yliopisto tasolla?

        No jostain löytyy varmasti tilastoja siitä, millä pistemäärillä viime vuosina on päässyt lukemaan fysiikkaa yliopistoon. Itse pääsin papereilla sisään, YO-todistuksen keskiarvo on M:n luokkaa. Opiskelu on melko vaikeaa. Tai siis töitä joutuu oikeasti tekemään enemmän kuin lukiossa. Mutta jos fysiikka kiinnostaa yhtään, niin kannattaa kokeilla!


      • Jospa-a-a-a
        fysiikkaa kirjoitti:

        No jostain löytyy varmasti tilastoja siitä, millä pistemäärillä viime vuosina on päässyt lukemaan fysiikkaa yliopistoon. Itse pääsin papereilla sisään, YO-todistuksen keskiarvo on M:n luokkaa. Opiskelu on melko vaikeaa. Tai siis töitä joutuu oikeasti tekemään enemmän kuin lukiossa. Mutta jos fysiikka kiinnostaa yhtään, niin kannattaa kokeilla!

        Okei, kiitti tiedoista.
        Pääsit siis sisään, YO-todistuksen perusteella, mihin yliopistoon? Oliko sulla pitkä matematiikka, kaikki fysiikan kurssit jne. lukiossa?


      • jupsjups
        Jospa-a-a-a kirjoitti:

        Nuo olen nähnyt, mutta olisko jollain kokemusta siitä, kuinka vaikea on päästä fysiikkaa opiskelemaan, ja millä numeroilla/YO-kirjotusten tuloksilla on sinne päässy? Entä kuinka vaikeaa tuon opiskelu on yliopisto tasolla?

        Itse pääsin viime vuonna papereilla sekä Helsingin yliopistoon, että tkk:lle sähkölle.

        Tuskin ainakaan Helsinkiin on kovin vaikea päästä, TKK:lle paljon vaikeampaa (teknillinen fysiikka siis). Helsinkiin sain omasta reaalista (8 teht. fysiikkaa, 42p, L) sain täydet 40 pistettä, kun vielä 20 pisteellä olisi päässyt sisään. Luultavasti tuo raja kuitenkin nyt nousee hieman, koska nyt kaikille tulee yhtäläinen määrä fysiikan tehtäviä reaaliin, eikä pääsyään voi varmistaa tekemällä mahd. paljon tehtäviä reaalissa fysiikasta.


      • fysiikkaa
        Jospa-a-a-a kirjoitti:

        Okei, kiitti tiedoista.
        Pääsit siis sisään, YO-todistuksen perusteella, mihin yliopistoon? Oliko sulla pitkä matematiikka, kaikki fysiikan kurssit jne. lukiossa?

        helsingin yliopistoon ja muistaakseni jyväskylään fysiikkaan. Helsingissä kuitenkin nyt opiskelen. Mulla oli pitkä matikka josta kirjoitin muistaakseni m:n. Vaikka fysiikassa tarvitaan paljon matikkaa ja on tosi hyödyllistä jos on hyvä siinä, niin ei kannata kuitenkaan pelästyä. Itse oon aina ollu melko huono matikassa, mutta oon kuitenki pärjänny ihan hyvin tuolla yliopistossa. Taisin suorittaa lukiossa 8 kurssia fyssaa (en kuitenkaan ihan kaikkia).


      • Ne on piikki mun lihassa...
        fysiikkaa kirjoitti:

        helsingin yliopistoon ja muistaakseni jyväskylään fysiikkaan. Helsingissä kuitenkin nyt opiskelen. Mulla oli pitkä matikka josta kirjoitin muistaakseni m:n. Vaikka fysiikassa tarvitaan paljon matikkaa ja on tosi hyödyllistä jos on hyvä siinä, niin ei kannata kuitenkaan pelästyä. Itse oon aina ollu melko huono matikassa, mutta oon kuitenki pärjänny ihan hyvin tuolla yliopistossa. Taisin suorittaa lukiossa 8 kurssia fyssaa (en kuitenkaan ihan kaikkia).

        Ollaan samassa lafkassa :)


      • fysiikkaa
        Ne on piikki mun lihassa... kirjoitti:

        Ollaan samassa lafkassa :)

        No mä käyn niitä nyt. Voi kyl olla ettei mee läpi tällä kertaa, ku mul on muitaki kursseja niin paljon ettei oikein ehdi kunnolla keskittyä siihen fymmiin. Matikka on niin tylsää. Ja mä en tajua Honkosen selityksistä mitään...


      • käy katsomassa :)
        fysiikkaa kirjoitti:

        No mä käyn niitä nyt. Voi kyl olla ettei mee läpi tällä kertaa, ku mul on muitaki kursseja niin paljon ettei oikein ehdi kunnolla keskittyä siihen fymmiin. Matikka on niin tylsää. Ja mä en tajua Honkosen selityksistä mitään...

        Honkonen sai lopulta tehtävät korjattua, heh.
        Ne selitykset on vähän hämärän peitossa täälläkin...


      • fysiikkaa
        käy katsomassa :) kirjoitti:

        Honkonen sai lopulta tehtävät korjattua, heh.
        Ne selitykset on vähän hämärän peitossa täälläkin...

        :) No onneks ainakin toi eka osa meni läpi. Nyt täytyy toivoo että opin jotain ennen 1b:n tenttiä. Laskareita en oo kyl osannu...


    • Kvantti

      Suosittelen fysiikan lehtorin kanssa jutustelua asian tiimoilta, hän osaa varmasti kertoa laaja-alaisesti fyysikkojen työstä, palkkauksesta, työtilanteesta yms.

      Avo-ammatin valintatestissä on myös fyysikon työnkuvaus ja muita tärkeitä tietoja ammatista kiinnostuneille.

      Yliopistoon vaan!! Siellä on muitaki VILLEjä tyyppejä uurtamassa uraa tulevaisuudelleen:)

    • HT <=> Helvetin Työlästä

      Ellet ole erittäin fiksu opiskelu tulee teettämään paljon enemmän työtä kuin voit kuvitella, riippuu paljon tietysti mm. opetuksen laadusta ja siitä onko apua saatavissa laskuharjoitusten tekoon vai ei. Käytäntö vaihtelee, jossain yliopistossa on ns. laskaripajoja mutta esim. meillä opiskelijat ovat oman onnensa nojassa tai saavat itse järjestää laskarikimppansa (ei ole aina helppoa, mutta joskus onnistuu). Näin ollen töitä saa tehdä varsinkin jos harjoitusten sisältö on ihan muuta kuin luentojen sisältö. Jos motivaatio on kunnossa niin siitä vaan, työtilanne on varmasti hyvä jos pidät huolen siitä, että oikeasti osaat jotakin kun valmistut eli ymmärrät mitä oikeasti olet tekemässä. Harva osaa oikeasti rakentaa vaikkapa FET-kytkimen tai transistorivahvistimen vaikka teoriassa niitä on laskettu elektroniikan kurssilla tai ymmärtää mitä Maxwellin yhtälöt oikeasti ovat. Mekaanista laskemista tulee harrastettua paljon, mutta em. osaaminen on paljon jokaisen itsensä varassa. Monesti täytyy vaan mennä rohkeasti pyytämään että saanko tulla labraan kokeilemaan tuota tai tuota juttua, tai mitä tarkoitit tuolla tai miten tämä liittyy tuohon juttuun.
      Itse aloitin tutkimusryhmässä vuosi sitten ja on ollut hirveä huomata kuinka iso kuilu on teorian ja käytännön välillä. Huojentavaa on kuitenkin se, että koska kuilu on olemassa voit olla varsin varma työllistymisestäsi fyysikon töihin jos pystyt osoittamaan taitosi. Fyysikoita on paljon myös ohjelmointityössä joka vaatii taas enemmän omanlaistaan tietotaitoa ja on jossain mielessä varma tapa työllistyä koska vaatimukset ovat eri kuin kokeellisella puolella (jossa tosin myös tarvitsee jonkin verran osata koodata).

      Ensimmäisen vuoden jälkeen pahimmillaan kolmasosa ei jatka opintojaan, joten koska karsintaa ei tehdä kovalla kädellä pääsykokeissa niin porukkaa tippuu pikkuhiljaa.
      Anteeksi nyt mutta koska olen itse hakannut päätäni seinään opiskelun kanssa vuodesta toiseen niin toivon vaan niin kovasti ettei kukaan tietämättään rupea moiseen, toisaalta mistään muusta et varmasti saa itseäsi niin riippuvaiseksi kuin tieteestä. Parhaimmillaan erittäin addiktoivaa :)

      • Jospa-a-a-a

        Kiitti tiedoista sulle ja muillekkin. Vielä sitä kysyisin, että kauankohan nuo fysiikan opinnot yleensä noin kestää? Kovin tarkasti tuskin voi sanoa, mutta noin suunnilleen monta vuotta?


      • 5-6 vuotta jos olet normaal...
        Jospa-a-a-a kirjoitti:

        Kiitti tiedoista sulle ja muillekkin. Vielä sitä kysyisin, että kauankohan nuo fysiikan opinnot yleensä noin kestää? Kovin tarkasti tuskin voi sanoa, mutta noin suunnilleen monta vuotta?

        4 vuodessa jotkut onnistuu...


    • Fysikko

      Voiko kandiksi valmistunut käyttää nimikettä fyysikko?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe