olen raskaana ja olen vasta 15 silti aijon pitää lapsen....täytän 16 kun synnytän mutta haitaako jos mulla jää koulut kesken.....pystynkö elätää lasta... poikaystävälle en voi kertoo vasta kun se näkyy ettei s tee mitään asialloe..!!
lapsi
15
1605
Vastaukset
- äiti17&poika3kk
se riippuu itsestäsi, pärjäätkö lapsen kanssa. kukaan ei voi sitä etukäteen sanoa. raskasta se tulee olemaan, mutta myös paljon ihania asioita lapsi tuo mukanaan. muista myös ajatella, että et saa pelkkää vauvaa, vaan lapsi tosiaan kasvaa koko ajan, ja sinun on huolehdittava hänestä siihen asti, että hän täyttää 18 vuotta. itse olen sitä mieltä että nuorellakin äidillä on mahdollisuus pärjätä lapsen kanssa, jos vain tosissaan yrittää ja tekee parhaansa.
poikaystävällesi kannattaa kertoa jo nyt. hän ei voi pakottaa sinua tekemään aborttia, eikä voi kukaan muukaan. pääyös on täysin sinun itsesi. - eihän
se sun kundis voi pakottaa tekemään aborttia, mutta älä sitten kinua elareita. Saati pakota sitä pitämään yhteyttä sun lapseesi, koska SÄ olet tehnyt päätöksesi yksin.
- mutsi 22v
olipas edelliseltä tosi kivasti sanottu...
jos me kaikki tulevat,-ja olevat äidit tuettaisiin toisiamme noin niin en usko että lapsia olis kellään..ja elatusmaksuista...
elastusapu on isän rahallinen vastuu jota lain mukaan pitäis maksaa jos ei huolla lasta.
ja toi kommentti että älä pakota pitämään yhteyttä sun lapsees...eiköhän se lapsi ole isänkin..vai mitä?
nainen ei kato voi lisääntyä itekseen..:)
että jos tää moralisti menis vaan itseensä.
toivotan onnea odotukselle,ja toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin. - hän tekee
mutsi 22v kirjoitti:
olipas edelliseltä tosi kivasti sanottu...
jos me kaikki tulevat,-ja olevat äidit tuettaisiin toisiamme noin niin en usko että lapsia olis kellään..ja elatusmaksuista...
elastusapu on isän rahallinen vastuu jota lain mukaan pitäis maksaa jos ei huolla lasta.
ja toi kommentti että älä pakota pitämään yhteyttä sun lapsees...eiköhän se lapsi ole isänkin..vai mitä?
nainen ei kato voi lisääntyä itekseen..:)
että jos tää moralisti menis vaan itseensä.
toivotan onnea odotukselle,ja toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin.päätöksen yksin " lapsen isälle en voi vielä kertoa " vai miten se nyt menikään..mahtaa isä revetä liitoksistaan kun kuulee ilouutisen..
- "Nitta"
Provo taidat olla; monesko sun kirjottama viesti tää jo on. Osaatko laskea?
- -nainen-
Lapsen "alullelaittoon" tarvitaan munasolun lisäksi myös siittiö. Joten tulevalla isällä on myös oikeus tietää ajoissa tulevasta vauvasta. Koska hänellä on myös päätösvalta ja valinnan vapaus siinä asiassa, että haluaako hän isäksi 15 -vuotiaana.
Ensin kannattaisi käydä koulut ja hankkia ammatti ja sitten vasta ajatella vanhemmuutta, että olisi edes jonkin laiset eväät elämään. - ei aikuisia
Kyllä haittaa jos jää koulut kesken. Tosi lapsellista olettaa et muut elättää sut! Ja ton ikänen ei pääse edes mihinkään töihin. Huomaa että todella lapsi olet vielä.
- 'kyynel''
mulla on töitä ja mun äiti on valmis auttaa ei tarvi loukkaa kun pyydän vain apuua... :(
- minä
'kyynel'' kirjoitti:
mulla on töitä ja mun äiti on valmis auttaa ei tarvi loukkaa kun pyydän vain apuua... :(
Moi, älä välitä, tottakai tällaselle palstalle voi kirjoittaa mitä vaan!
Kerro nyt ihmeessä sille poikaystävällesi.
Aiempi kirjoittaja (äiti17japoika3kk) tai jotain kirjotti tosi hyvin!
Kyllä sitä pärjää, ei elämä siihen kaadu!
Mieti vaan rauhassa mitä haluat tehdä, hienoa, että äitisi tukee sinua, kaikilla ei ole edes niin hyvin asiat! - ...
minä kirjoitti:
Moi, älä välitä, tottakai tällaselle palstalle voi kirjoittaa mitä vaan!
Kerro nyt ihmeessä sille poikaystävällesi.
Aiempi kirjoittaja (äiti17japoika3kk) tai jotain kirjotti tosi hyvin!
Kyllä sitä pärjää, ei elämä siihen kaadu!
Mieti vaan rauhassa mitä haluat tehdä, hienoa, että äitisi tukee sinua, kaikilla ei ole edes niin hyvin asiat!onnea odotukseen!
kerro nyt ihmeessä poikaystävällesi.
ota myös mahd. pian yhteys äitiysneuvolaan ja vaadi asiallista palvelua. olet kuitenkin tosi nuori joten voi olla että tarvitset ehkä tavallista enemmän ammattilaisten apua. älä jää yksin asian kanssa!
onnea vielä kerran!:) - ja saat vaatia
'kyynel'' kirjoitti:
Susta tulee äiti, ja se on tärkeä rooli jossa vanhempikin ihminen tarvii tukea! Pyydät vain apua kun tarviit, tottakai!
Isommissa kaupungeissa on ensikoteja nuorille äideille, jossa saa olla raskauden loppuajan ja vauvan ensimmäiset kuukaudet ja viikot opetella vauvanhoitoa. Kerro neuvolassa kun käyt, jos haluat sellaiseen niin laittavat sinut jonoon. Se ei ole mikään holhouslaitos, että älä sitä pelkää.
Kun olet rohkealla ja avoimella asenteella neuvolassa ym., niin saat asiallista palveluakin - useimmiten, ja jos et niin se ei ainakaan ole sinun häpeäsi.
Tulevaisuus kyllä järjestyy, ehdit käymään koulun vaikka kotoa käsin loppuun ja ammattikoulutukseenkin voit mennä myöhemmin vaikka iltalinjalle jotta saat olla päivät lapsesi kanssa. Tukea tarvitset paljon ja sitä on oltava valmis ja tarpeeksi nöyrä pyytämään kuten teetkin.
Onnea ja voimia :) - MIIZY
Kyllä mä töihin pääsin...en sitten tiedä miten se on nykyisin. menin heti 9-luokan jälkeen töihin ja nyt olen 18-vuotias ja edelleen olen samassa työpaikassa...vaikka nyt olen äitiyslomalla kuten 16-vuotiaanakin... :) älä liioittele asioita...hyvin voi päästä töihin jonnekin.
- mirtzu16
mulla on nyt 6½ kuukautta vanha tyttö. SAin lapseni kun olin vielä 15-vuotias ja hyvin meillä on menny. :) tyttö on terve ja iloinen. Kuinka vanha poikaystäväsi on? mun poikaystävä on 19 ja on ollut tosi onnellinen tytöstä. Voi olla et 15 vuotias poika ei pysty sulattamaan asiaa.
Kävin itse 9 luokan lopun tenttimällä. ja ensi vuonna olisi tarkoitus mennä joko oppisopimuksel töihin tai sitten ihan vaan kouluun.
Mutta jos haluat mailata mulle niin mailaa osoitteeseen: [email protected] - ihmeen vuoksi
olet harrastanut seksiä noin nuorena? Etkö tiennyt, että Suomen laissa ikäraja on 16 vuotta? Etkö tiennyt, miten raskaus alkaa? Miksi ette käyttäneet ehkäisyä?
- MIIZY
Itse olin sun ikäinen kun sain ensimmäisen lapseni. Mutta mulla oli mieheni ja perheeni tukena ja he auttoivat. Kumpa poikaystäväsikin hyväksyisi että saatte lapsen. :) Onnea
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 674331
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h684261Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112937Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv602810Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p212069Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.551992Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151679- 321513
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1101358- 1821286