Rosvoliitin

nalle

Onko mitään haittaa jos lisävalot kytkee rosvoliittimellä auton omiin lisäpitkiin ilman mitään releitä???

13

17975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reetunen

      vastaus on

    • jännite

      releelle kyllä monesti otetaan rosvoliittimillä, mutta lisäpitkät tarvii kyllä oman sulakkeensa ja releen. Muuten voi käydä niin, että lisäpitkiä kytkettäessä tulee täydellinen pimeys.

      • nalle

        Voikohan sen herätevirran releelle ottaa auton toisista lisäpitkistä mulla on yhdessä ajovaloumpiossa normaali h4 polttimo ja sitten on erikseen polttimo joka palaa ku on pitkär päällä eli voinko ottaa siitä sen herätevirran?


      • Tankkaaja
        nalle kirjoitti:

        Voikohan sen herätevirran releelle ottaa auton toisista lisäpitkistä mulla on yhdessä ajovaloumpiossa normaali h4 polttimo ja sitten on erikseen polttimo joka palaa ku on pitkär päällä eli voinko ottaa siitä sen herätevirran?

        Kaupasta ostettujen valojen mukana tulee normaalisti ERITTÄIN selkeä kytkentäkaavio, josta voit havaita että lisäpitkille ohjausvirta(heräte) otetaan juuri auton alkuperäisten pitkien piuhasta. Ohjausjohdoiksi riittää ohut lirukin, mutta lisävalojen varsinainen käyttövirta on syytä johtaa PAKSULLA ja mahd. lyh. kaapelilla.
        Kun tuon kytkiskaavion oppii kerran lukemaan, niin seuraavalla kerralla releohjattujen lisävalojen asennus onnistunee jo ilman piirustuksiakin.


      • pitkät
        nalle kirjoitti:

        Voikohan sen herätevirran releelle ottaa auton toisista lisäpitkistä mulla on yhdessä ajovaloumpiossa normaali h4 polttimo ja sitten on erikseen polttimo joka palaa ku on pitkär päällä eli voinko ottaa siitä sen herätevirran?

        sulla sitten oikein on ja pitää olla? Tuosta jutustasi käsitin, että on ensin H4 (jossa on siis lyhyet ja pitkät, kai molemmat käytössakin?) ja sitten vielä lisäpitkät. Nyt sitten vielä haluat toiset lisäpitkät vai? En nyt ulkoa muista onko pitkien lukumäärää nykyisin mitenkään rajoitettu, mutta varsinainen ongelma onkin siinä, kun pitkiltä vaihtaa lyhyille, niin silmä on tottunut kirkkaisiin valoihin ja lyhyillä ei näe vähään aikaan sitäkään vähää mitä ne valaisee.

        Kaikista järkevintä on aloittaa valojen parantaminen auton omista valoista. Usein ne on johdotettu ohuella johdolla ilman releitä. Niinpä jännitehäviö laturilta lampun kannalle voi olla hyvinkin 1 Voltti. Kun asennat lisäreleet ja paksun syöttöjohdon sulakkeineen, sekä käytät alkuperäisiä johtoja vain ohjaamiseen saat sekä lyhyet ja pitkät valot paljon kirkkaammiksi.

        Sääliksi käy niitä tyyppejä jotka "parantaa valojaan" käyttämällä laittomia ylitehoisia polttimoita, mutta eivät vahvista johdotuksia. niinpä nuo 100 W polttimot sitten hehkuvat himmeinä kun polttimolle ei tule tarpeeksi jännitettä.


      • Tankkaaja
        pitkät kirjoitti:

        sulla sitten oikein on ja pitää olla? Tuosta jutustasi käsitin, että on ensin H4 (jossa on siis lyhyet ja pitkät, kai molemmat käytössakin?) ja sitten vielä lisäpitkät. Nyt sitten vielä haluat toiset lisäpitkät vai? En nyt ulkoa muista onko pitkien lukumäärää nykyisin mitenkään rajoitettu, mutta varsinainen ongelma onkin siinä, kun pitkiltä vaihtaa lyhyille, niin silmä on tottunut kirkkaisiin valoihin ja lyhyillä ei näe vähään aikaan sitäkään vähää mitä ne valaisee.

        Kaikista järkevintä on aloittaa valojen parantaminen auton omista valoista. Usein ne on johdotettu ohuella johdolla ilman releitä. Niinpä jännitehäviö laturilta lampun kannalle voi olla hyvinkin 1 Voltti. Kun asennat lisäreleet ja paksun syöttöjohdon sulakkeineen, sekä käytät alkuperäisiä johtoja vain ohjaamiseen saat sekä lyhyet ja pitkät valot paljon kirkkaammiksi.

        Sääliksi käy niitä tyyppejä jotka "parantaa valojaan" käyttämällä laittomia ylitehoisia polttimoita, mutta eivät vahvista johdotuksia. niinpä nuo 100 W polttimot sitten hehkuvat himmeinä kun polttimolle ei tule tarpeeksi jännitettä.

        "auton omista valoista. Usein ne on johdotettu ohuella johdolla ilman releitä."
        -Kyllä taitaa kuitenkin useimmissa ne releet olla. Joissain Amerikkalaisissa olen törmännyt "releettömyyteen"; niissäkin on valokatkaisijassa ns. lämpörele.
        Siitä johtojen ohuudesta ja jännitehäviöistä olen kyllä samaa mieltä.


      • Matti
        Tankkaaja kirjoitti:

        "auton omista valoista. Usein ne on johdotettu ohuella johdolla ilman releitä."
        -Kyllä taitaa kuitenkin useimmissa ne releet olla. Joissain Amerikkalaisissa olen törmännyt "releettömyyteen"; niissäkin on valokatkaisijassa ns. lämpörele.
        Siitä johtojen ohuudesta ja jännitehäviöistä olen kyllä samaa mieltä.

        Ainakin -00 406:ssa tulee lyhyille valoille jännite virtalukon ja valokatkaisijan kautta ilman relettä. Silti tuon pösön lyhyet ovat mielestäni ihan hyvät varsinkin valokuvion osalta.


      • Tankkaaja
        Matti kirjoitti:

        Ainakin -00 406:ssa tulee lyhyille valoille jännite virtalukon ja valokatkaisijan kautta ilman relettä. Silti tuon pösön lyhyet ovat mielestäni ihan hyvät varsinkin valokuvion osalta.

        Jaa että on Ranskalaisissakin releettömiä.


      • se voipi
        Tankkaaja kirjoitti:

        "auton omista valoista. Usein ne on johdotettu ohuella johdolla ilman releitä."
        -Kyllä taitaa kuitenkin useimmissa ne releet olla. Joissain Amerikkalaisissa olen törmännyt "releettömyyteen"; niissäkin on valokatkaisijassa ns. lämpörele.
        Siitä johtojen ohuudesta ja jännitehäviöistä olen kyllä samaa mieltä.

        olla. Ainakin minulla on ollut sellaisia autoja. Esim Volvo 240 jossa kyllä oli valojen vaihtorele, mutta koko lyhyiden ja pitkien virta kyllä kulki valokytkimen (siis parkit ja ajovalot päälle / pois) kautta. Taitaa nykyisessä III-golfissakin rele puuttua, ainakin valoille menevät johdot on onnettomia 0,75 mm2 naruja ja niinpä moottorin käydessä on laturin ja akun navoissa ihan oikea 14,0 V jännite ja lampun kannassa taas vain 13,2 V.


      • volkkarit
        se voipi kirjoitti:

        olla. Ainakin minulla on ollut sellaisia autoja. Esim Volvo 240 jossa kyllä oli valojen vaihtorele, mutta koko lyhyiden ja pitkien virta kyllä kulki valokytkimen (siis parkit ja ajovalot päälle / pois) kautta. Taitaa nykyisessä III-golfissakin rele puuttua, ainakin valoille menevät johdot on onnettomia 0,75 mm2 naruja ja niinpä moottorin käydessä on laturin ja akun navoissa ihan oikea 14,0 V jännite ja lampun kannassa taas vain 13,2 V.

        volkkarin päiväkäyttövalot toimivat alennetulla jännitteellä, kun kytket valot päälle, jännite paranee


      • kallista

        Itselläni oli autoon kytketty edellisen omistajan toimesta lisävalot rosvoliittimillä. Kun laittoi lisäpitkät päälle, niin kaikki valot paloivat yhtäaikaa, lähi-, kauko-, ja lisäpitkät. Siitä seurasi valotehon pieneneminen, eli ei saanut kaikkea tehoa ulos, mitä olisi pitänyt. Lisäksi muutama johto ylikuormittui ajan mittaan ja suli.
        Itselleni tuli 300 euron lasku johtojen korjaamisesta.

        Eli en suosittele rosvoliittimiä, ja jos et itse osaa kytkeä, niin jätä ammattilaisen huoleksi. Maksaa vähän, mutta saattaa maksaa enemmän jos mokaa.


    • joelisak

      SULAA KALLIIT KATKAISIAT LÄMPIÄÄ JOHDOT KYTKENTÄKAAVA WWW.AUTOSAHKO.NET

    • Yksinkertainen_ratkasu

      Jos yksinkertaisemalla kaaviolla haluat niin vedät johdot suoraan akulta heti ensin plussalta erillis sulakeboxille ja siitä johdot erillis vipukytkimelle ja kytkimeltä johto lisäpitkille, Miinus napaan ei tartte koskea, se on maajohto suoraan runkoon joka on
      itsestäänselvyys, paitsi kun asennat valot niin niistä valoista miinus runkoon jne......
      Mutta muista suojata kaikki Plusnapa johdot esim jonkun paksun letkun sisään, kun kuljetat niitä plus johtoja akulta ohjaamon kytkimelle jne.... ettei ne hankaudu ajan saatossa rikki runkoa vasten ja aiheuta oikosulkua. Esim läpinäkyvä polttoaine letku toimii tässä hyvänä suojana. Olisko tässä mitään järkeä, Selitinkö liian monimutkaisesti kenties?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1562
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1522
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1242
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    7. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      174
      1087
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      310
      1027
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1026
    Aihe