Rosvoliitin

nalle

Onko mitään haittaa jos lisävalot kytkee rosvoliittimellä auton omiin lisäpitkiin ilman mitään releitä???

13

18811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reetunen

      vastaus on

    • jännite

      releelle kyllä monesti otetaan rosvoliittimillä, mutta lisäpitkät tarvii kyllä oman sulakkeensa ja releen. Muuten voi käydä niin, että lisäpitkiä kytkettäessä tulee täydellinen pimeys.

      • nalle

        Voikohan sen herätevirran releelle ottaa auton toisista lisäpitkistä mulla on yhdessä ajovaloumpiossa normaali h4 polttimo ja sitten on erikseen polttimo joka palaa ku on pitkär päällä eli voinko ottaa siitä sen herätevirran?


      • Tankkaaja
        nalle kirjoitti:

        Voikohan sen herätevirran releelle ottaa auton toisista lisäpitkistä mulla on yhdessä ajovaloumpiossa normaali h4 polttimo ja sitten on erikseen polttimo joka palaa ku on pitkär päällä eli voinko ottaa siitä sen herätevirran?

        Kaupasta ostettujen valojen mukana tulee normaalisti ERITTÄIN selkeä kytkentäkaavio, josta voit havaita että lisäpitkille ohjausvirta(heräte) otetaan juuri auton alkuperäisten pitkien piuhasta. Ohjausjohdoiksi riittää ohut lirukin, mutta lisävalojen varsinainen käyttövirta on syytä johtaa PAKSULLA ja mahd. lyh. kaapelilla.
        Kun tuon kytkiskaavion oppii kerran lukemaan, niin seuraavalla kerralla releohjattujen lisävalojen asennus onnistunee jo ilman piirustuksiakin.


      • pitkät
        nalle kirjoitti:

        Voikohan sen herätevirran releelle ottaa auton toisista lisäpitkistä mulla on yhdessä ajovaloumpiossa normaali h4 polttimo ja sitten on erikseen polttimo joka palaa ku on pitkär päällä eli voinko ottaa siitä sen herätevirran?

        sulla sitten oikein on ja pitää olla? Tuosta jutustasi käsitin, että on ensin H4 (jossa on siis lyhyet ja pitkät, kai molemmat käytössakin?) ja sitten vielä lisäpitkät. Nyt sitten vielä haluat toiset lisäpitkät vai? En nyt ulkoa muista onko pitkien lukumäärää nykyisin mitenkään rajoitettu, mutta varsinainen ongelma onkin siinä, kun pitkiltä vaihtaa lyhyille, niin silmä on tottunut kirkkaisiin valoihin ja lyhyillä ei näe vähään aikaan sitäkään vähää mitä ne valaisee.

        Kaikista järkevintä on aloittaa valojen parantaminen auton omista valoista. Usein ne on johdotettu ohuella johdolla ilman releitä. Niinpä jännitehäviö laturilta lampun kannalle voi olla hyvinkin 1 Voltti. Kun asennat lisäreleet ja paksun syöttöjohdon sulakkeineen, sekä käytät alkuperäisiä johtoja vain ohjaamiseen saat sekä lyhyet ja pitkät valot paljon kirkkaammiksi.

        Sääliksi käy niitä tyyppejä jotka "parantaa valojaan" käyttämällä laittomia ylitehoisia polttimoita, mutta eivät vahvista johdotuksia. niinpä nuo 100 W polttimot sitten hehkuvat himmeinä kun polttimolle ei tule tarpeeksi jännitettä.


      • Tankkaaja
        pitkät kirjoitti:

        sulla sitten oikein on ja pitää olla? Tuosta jutustasi käsitin, että on ensin H4 (jossa on siis lyhyet ja pitkät, kai molemmat käytössakin?) ja sitten vielä lisäpitkät. Nyt sitten vielä haluat toiset lisäpitkät vai? En nyt ulkoa muista onko pitkien lukumäärää nykyisin mitenkään rajoitettu, mutta varsinainen ongelma onkin siinä, kun pitkiltä vaihtaa lyhyille, niin silmä on tottunut kirkkaisiin valoihin ja lyhyillä ei näe vähään aikaan sitäkään vähää mitä ne valaisee.

        Kaikista järkevintä on aloittaa valojen parantaminen auton omista valoista. Usein ne on johdotettu ohuella johdolla ilman releitä. Niinpä jännitehäviö laturilta lampun kannalle voi olla hyvinkin 1 Voltti. Kun asennat lisäreleet ja paksun syöttöjohdon sulakkeineen, sekä käytät alkuperäisiä johtoja vain ohjaamiseen saat sekä lyhyet ja pitkät valot paljon kirkkaammiksi.

        Sääliksi käy niitä tyyppejä jotka "parantaa valojaan" käyttämällä laittomia ylitehoisia polttimoita, mutta eivät vahvista johdotuksia. niinpä nuo 100 W polttimot sitten hehkuvat himmeinä kun polttimolle ei tule tarpeeksi jännitettä.

        "auton omista valoista. Usein ne on johdotettu ohuella johdolla ilman releitä."
        -Kyllä taitaa kuitenkin useimmissa ne releet olla. Joissain Amerikkalaisissa olen törmännyt "releettömyyteen"; niissäkin on valokatkaisijassa ns. lämpörele.
        Siitä johtojen ohuudesta ja jännitehäviöistä olen kyllä samaa mieltä.


      • Matti
        Tankkaaja kirjoitti:

        "auton omista valoista. Usein ne on johdotettu ohuella johdolla ilman releitä."
        -Kyllä taitaa kuitenkin useimmissa ne releet olla. Joissain Amerikkalaisissa olen törmännyt "releettömyyteen"; niissäkin on valokatkaisijassa ns. lämpörele.
        Siitä johtojen ohuudesta ja jännitehäviöistä olen kyllä samaa mieltä.

        Ainakin -00 406:ssa tulee lyhyille valoille jännite virtalukon ja valokatkaisijan kautta ilman relettä. Silti tuon pösön lyhyet ovat mielestäni ihan hyvät varsinkin valokuvion osalta.


      • Tankkaaja
        Matti kirjoitti:

        Ainakin -00 406:ssa tulee lyhyille valoille jännite virtalukon ja valokatkaisijan kautta ilman relettä. Silti tuon pösön lyhyet ovat mielestäni ihan hyvät varsinkin valokuvion osalta.

        Jaa että on Ranskalaisissakin releettömiä.


      • se voipi
        Tankkaaja kirjoitti:

        "auton omista valoista. Usein ne on johdotettu ohuella johdolla ilman releitä."
        -Kyllä taitaa kuitenkin useimmissa ne releet olla. Joissain Amerikkalaisissa olen törmännyt "releettömyyteen"; niissäkin on valokatkaisijassa ns. lämpörele.
        Siitä johtojen ohuudesta ja jännitehäviöistä olen kyllä samaa mieltä.

        olla. Ainakin minulla on ollut sellaisia autoja. Esim Volvo 240 jossa kyllä oli valojen vaihtorele, mutta koko lyhyiden ja pitkien virta kyllä kulki valokytkimen (siis parkit ja ajovalot päälle / pois) kautta. Taitaa nykyisessä III-golfissakin rele puuttua, ainakin valoille menevät johdot on onnettomia 0,75 mm2 naruja ja niinpä moottorin käydessä on laturin ja akun navoissa ihan oikea 14,0 V jännite ja lampun kannassa taas vain 13,2 V.


      • volkkarit
        se voipi kirjoitti:

        olla. Ainakin minulla on ollut sellaisia autoja. Esim Volvo 240 jossa kyllä oli valojen vaihtorele, mutta koko lyhyiden ja pitkien virta kyllä kulki valokytkimen (siis parkit ja ajovalot päälle / pois) kautta. Taitaa nykyisessä III-golfissakin rele puuttua, ainakin valoille menevät johdot on onnettomia 0,75 mm2 naruja ja niinpä moottorin käydessä on laturin ja akun navoissa ihan oikea 14,0 V jännite ja lampun kannassa taas vain 13,2 V.

        volkkarin päiväkäyttövalot toimivat alennetulla jännitteellä, kun kytket valot päälle, jännite paranee


      • kallista

        Itselläni oli autoon kytketty edellisen omistajan toimesta lisävalot rosvoliittimillä. Kun laittoi lisäpitkät päälle, niin kaikki valot paloivat yhtäaikaa, lähi-, kauko-, ja lisäpitkät. Siitä seurasi valotehon pieneneminen, eli ei saanut kaikkea tehoa ulos, mitä olisi pitänyt. Lisäksi muutama johto ylikuormittui ajan mittaan ja suli.
        Itselleni tuli 300 euron lasku johtojen korjaamisesta.

        Eli en suosittele rosvoliittimiä, ja jos et itse osaa kytkeä, niin jätä ammattilaisen huoleksi. Maksaa vähän, mutta saattaa maksaa enemmän jos mokaa.


    • joelisak

      SULAA KALLIIT KATKAISIAT LÄMPIÄÄ JOHDOT KYTKENTÄKAAVA WWW.AUTOSAHKO.NET

    • Yksinkertainen_ratkasu

      Jos yksinkertaisemalla kaaviolla haluat niin vedät johdot suoraan akulta heti ensin plussalta erillis sulakeboxille ja siitä johdot erillis vipukytkimelle ja kytkimeltä johto lisäpitkille, Miinus napaan ei tartte koskea, se on maajohto suoraan runkoon joka on
      itsestäänselvyys, paitsi kun asennat valot niin niistä valoista miinus runkoon jne......
      Mutta muista suojata kaikki Plusnapa johdot esim jonkun paksun letkun sisään, kun kuljetat niitä plus johtoja akulta ohjaamon kytkimelle jne.... ettei ne hankaudu ajan saatossa rikki runkoa vasten ja aiheuta oikosulkua. Esim läpinäkyvä polttoaine letku toimii tässä hyvänä suojana. Olisko tässä mitään järkeä, Selitinkö liian monimutkaisesti kenties?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2995
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1570
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1422
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1186
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      979
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      902
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      783
    Aihe