riviaukki

web

Onko tyypeillä kokemuksia ns. riviaukista, eli siitä että aliupseereja ei kouluteta erikseen aliupseerikoulussa, vaan normaalin koulutuksen ohessa muiden seassa. Esim. tankkipuolella kaikilla, niin miehistöllä kuin päällystölläkin on palvelusaika 12kk. AU:t sit saa siinä koulutuksen muiden seassa, ei mitään erillistä aukkia ole. Tankkiryhmän tehtäviä kun ei kovin pitkään voi harjoitella yksinään, vaan miehistön ja johtajan täytyy olla yhdessä harjoittelemassa että siitä olisi mitään hyötyä.

Miinuspuolena voi olla jossain määrin "auktoriteettivaje" - kun AU:t on samaa saapumiserää ja ollaan yhdessä mosina sählätty, niin ei ole paljoa kykyä kyykyttämiseen. Tämä on kyllä varmaan yleensä hyvä juttu, tulee mutkattomat välit johtajan ja miehistön välille. Kuitenkin lopun gonahtamisvaiheessa tulee aika hankalaksi käskeä GTJ tankkimiehiä mihinkään..

3

8200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Panssariluutnantti

      Olen itse T-72-taistelupanssarivaunujoukkueen johtajaksi rivi-auk:n ja sitten PsRUK:n kautta koulutettu. Rivi-auk oli mielestäni hyvä, mutta myös ainoa mahdollinen ratkaisu niinkin tekniseen aselajiin kuin panssarijoukot.

      Ensin alokassaapumiserästä valittiin parhaat panssarivaunukoulutukseen ja muut lykättiin muihin yksiköihin,lähinnä panssarijääkäreiksi ja erilaisiksi komennusmiehiksi. Panssarialiupseerikurssilla emme vielä moneen viikkoon tienneet, kenestä tulee johtaja, ajaja tai ampuja. Kaikki saivat aluksi saman kalustokoulutuksen vaunun rungon osalta mutterin tarkkuudella eli välillä tuntui kuin olisi ollut asentaja.

      Kaikki myös saivat lyhyen ajokoulutuksen ja vasta sen jälkeen valittiin tornimiehet eli olisikohan ollut kuuden viikon "auk:n" jälkeen, kun ajajat tiesivät, että heistä tulee ajajia. Johtajat ja ampujat syventyivät enemmän torniin ja asejärjestelmään samalla kun ajajat aloittivat ajokoulutuksen. Johtajat eivät tässäkään vaiheessa vielä tienneet olevansa johtajia vaan valinnat tehtiin vasta myöhemmin.

      Kun tornikoulutus oli käytä taas mutterin tarkkuudella läpi, tehtiin johtajavalinnat. Johtajat alkoivat sitten harjoitella korttikokeita (inssiajoa) varten johtamista samalla kun ajajat harjoittelivat ajamista. Tällä aikaa ampujat harjoittelivat vielä tarkemmin aseita ja erityisesti ammuntaa simulaattorilla.

      Minut koulutettiin vaununjohtajaksi panssariaukissa, mutta oppilaan arvomerkit saimme siis neuloa vasta jossain auk:n puolen välin jälkeen. Auk I päättyi korttikokeisiin (inssiajot) ja vain kortillisilla johtajilla oli sitten mahdollisuus tulla valituksi PsRUK:hon.

      Tässäkin muistan olleen mielenkiintoisen kiireen: maanantai-tiistai korttikokeet, keskiviikko kokeiden tarkastuksia, rästejä sekä hyväksyttyjen korttien jako, torstai-aamuna Auk I:n jälkeiset korpraaliylennykset sekä RUK:hon valittujen julkistaminen, perjantai-aamuna varustesäkin kanssa PsRUK:hon (100 m päässä omasta komppaniasta).

      Rivi-aukki oli ainakin tankkimiesten Auk I:n osalta enemmänkin nimenomaan kalustokurssi tai "autokoulu". Vanhempaa saapumiserää ei yksikössä ollut muita kuin toimisto-au ja kirjuri. Muuten olimme oppilasvanhimman johdolla keskenään. Niin ja erityispiirteenä täytyy mainita, että kaiken koulutuksen antoi kantahenkilökunta eli se oli kovaa, asiallista ja ammattitaitoista.

      Auk I oli myös huomattavasti pitempi kuin Auk II juuri sen takia, että johtajakortti oli oltava ensin taskussa ennen kuin RUK voi alkaa. Tästä syystä omana aikanani Parolan PsRUK loppuikin vasta kuukausi Haminan RUK:n jälkeen, koska panssarijoukoissa kurssi ei voinut alkaa niin aikaisin kuin aikanaan Haminassa. Omana varusmiesaikanani Haminan RUK alkoi suoraan P-kauden jälkeen, Panssari-RUK oli tähän valtakunnallisesti kai ainoa poikkeus. Nythän tuosta järjettömästä RUK:n alkamisesta heti P-kauden jälkeen on luovuttu.

      Rivi-auk onkin omasta näkökulmastani se ainoa mahdollinen Auk. Erityisen hyvänä puolena oli tulevan sotajoukon hitsautuminen yhteen jo Auk:n aikana. Tämä ei monessa muussa aselajissa onnistu. Miettikääpä: sama porukka on koossa jo P-kauden jälkeen ja sama porukka kotiutuu aikanaan reserviin ja osallistuu samalla porukalla tarvittaessa sotaan.

      Myönnän, että ehkä muodollinen ulkoinen kuri oli aivan jotain muuta, kuin muissa joukoissa, mutta sisäkuri oli kova. Muistaakseni meidän taistelupanssarivaunuosastossa (35 miestä) tehtiin koko palvelusaikana (11 kk) vain yksi esitutkinta ja se myös johti poistumiskieltoon.

      Herra kokelaaksi minua ei kukaan koskaan puhutellut, mutta joukkueeni oli todella hyvä porukka. T-72-joukkueeseen kuului kokelas, 2 x alikersantti ja 6 x panssarimies eli yhteensä 9 äijää ja asuimme koko joukkue samassa tuvassa. Ulkoisesti joukkueeni ja komppanian kaksi muutakin joukkuetta näyttivät lähinnä rosvojoukolta (pataljoonan komentajan sanoin), mutta tehtävämme täytimme hyvin (pataljoonan komentajan sanoin).

      Ja vielä asia, joka ei muualla toteudu. PsRUK:n jälkeen toimin koko loppupalvelusajan oman sotajoukkueeni kanssa harjoitellen sodan ajan tehtäviä samaten kuin muutkin kokelaat ja myös aliupseerit. Tankkikomppanian johtajat eivät siis toimineet lainkaan alokkaiden kanssa, koska komppaniaan tuli vain yksi saapumiserä vuodessa. Alokaskoulutuksen hoitivat muualta lainatut alikersantit.

      • myös itse aikoinaan..

        Hyvä kommentti! Mukava lukea asiallista, ja vieläpä täyttä totta positiiviseen tyyliin kirjoitettua tekstiä! Kirjoituksesta huokuu oikea asenne, osaaminen ja kunnioitus armeijaa kohtaan. Ihan tuli omat muistot mieleen.
        Lippu salkoon ja kohti uutta itsenäisyyspäivää!


      • pskers

        Erikoisaselajissa - kuten vaunussa - riviaukki on suomalaisille sopiva, reiluin tapa valikoida sopivimmat oikeisiin tehtäviin. Varsinkin, jos koulutusrytmi on tiukka ja sisällöltään vaativa. Kunnioitus toista kohtaan syntyy osaamisen ja taitojen kautta eikä sotilasarvosta tai ylenmääräisestä pokkuroinnista. Lisäski jokaisella riviaukissa olevalla on mahdollisuus näyttää kykynsä ja saada ansioita sen mukaan. Kykyjen arviointi vaatii aktiivisen laadukasta seurantaa ja ohjausta kouluttajien osalta, jotka usein ovat tämäntyyppisissä tehtävissä täysverisiä ammattilaisia.

        Itse olin ensin johtajana riviaukin kautta, jonka jälkeen sain olla vielä seuraavan vaunukurssin apukouluttajana. "Oppilaiden" joukossa oli joskus myös ps-linjan kadetteja, joiden suhtautuminen riviaukkilaiseen tankkimieheen muodostui tavallaan asiantuntemuksen ja osaamisen pohjalta. Mielestäni meidän ikäryhmästä sopivimmat ja pätevimmät pääsivät ps-rukkiin, joten siltäkin osin riviaukin pitkä karsinta kantoi hyvän sadon n. 20 vuotta jälkikäteen arvioituna.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      48
      3289
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      510
      1988
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1940
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      82
      1867
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      18
      1542
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1478
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1376
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1339
    9. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1252
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      112
      1192
    Aihe