Ostin 8 kk sitten traakkipuun(n. 25 cm korkean). Siinä oli n. 15 cm korkea puumainen varsi ja loput lehtihuiskaletta (vihreää ja terveen näköstä). Muutaman viikon päästä sen lehdet alkoivat ruskehtumaan ja sitten niitä alkoi tippuilemaan (osan aivan ruskeista lehdistä irrotin itse). Puolen vuoden kuluttua ostamisesta se oli niin nuutuneen näkönen, että vaidoin sille mullan ja isomman ruukun, vaikka olikin syksyaika. Siinä yhteydessä siitä irtosi loputkin lehdet (yhtä lukuunottamatta, joka nyt on irronnut). On enää paljas puumainen varsi jäljellä. Onko kasvini siis entinen? Mitä minun pitäisi tehdä saadakseni siihen eloa? Jos se pystyy heräämään, miten sitä pitäisi tulevaisuudessa hoitaa?
Traakkipuu
1
7437
Vastaukset
- satu82-kullanmurut
Olisitkohan kastellut traakkiasi liikaa? Onko sen varsi kova vai pehmeä?
Tässä hoito-ohjeet omilta kasvisivuiltani
SUPPUTRAAKKI
Dracaena deremensis
Supputraakilla on lyhyet noin 10-25cm pituiset, tummanvihreät lehdet, ja sen runko kaljuuntuu tyvestä melko varhain. Supputraakkipuu ei vaadi paljoakaan aurinkoa, joten varjoinenkin nurkkaus on sille mieluinen paikka. Kastele traakkipuuta kerrallaan kunnolla ja anna sen jälkeen mullan kuivahtaa ennen seuraavaa kastelua. Etenkään talvella sitä ei saa kastella liikaa.
Lannoita kasvukaudella kaksi kertaa kuukaudessa. Traakkipuut viihtyvät normaalissa huoneenlämmössä kautta vuoden, mutta pitävät talvisaikaan myös hieman viileämmästä huoneilmasta.
Liian korkeaksi kasvaneen traakin voi leikata keväällä niin, että jätetään noin 10cm pituinen tynkä emokasviin. Tästä lähtee aikanaan kasvamaan uusi/uusia versoja. Tarpeenvaatiessa traakkipuu istutetaan vain keväisin.
Traakkipuu viihtyy myös kesän pihalla, joko omassa ruukussaan tai kukkamaassa. Aseta kasvi kuitenkin niin, että vesi ei ole alustassa koko aikaa, eikä paahtava aurinko ja tuuli vahingoita sitä.
Traakkipuihin kuuluu yli 50 lajia. Minulla näitä on kaksi. Toinen traakkini on
Reunustraakki (Dracaena concinna)
Kasvun aikana kasvi viihtyy lämpöisessä (23-25 astetta). Kirjavalehtiset kasvit vaativat runsaasti vettä. Niitä olisi myös hyvä sumutella. Kasvukauden aikana annetaan lannoitetta pari kertaa kuussa. Lohikäärmepuut viihtyvät hyvin sellaisessa mullassa, joka on hiekan ja kevytsoran sekoitusta.
Itse olen käyttänyt lannoittamatonta turvetta, multaa ja hiekkalaatikkohiekkaa suhteessa 1:1.
Vanhoja puita voidaan leikata. Kasvia voidaan juurruttaa latvasta. Lohikäärmepuiden vihollisia ovat punkit, kilpikirvat ja ripsiäiset.
Lähde: Satun viherkasvit http://kotisivu.mtv3.fi/cockeripojat/index2.htm -->Kukat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1294100Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1903887Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi292616Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs102402100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es322173Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks41756Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa481382Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut891353Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä241281Ei ne päivät ole samanlaisia...
Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah361069