Meillä on roiskunut betonia ikkunoille talon perustusten valamisen yhteydessä, koska ne rakentavat ammatti-ihmiset eivät suojanneet ikkunoita valamisen aikana juuri ollenkaan. Onko mitään vinkkejä sen poistamiseksi ilman että ikkunat ei naarmuunnu? Entä luuletteko, että jos ne naarmuuntuu, että se, jonka vika se oli (eli sen insinööritoimiston, joka on sen talon meille rakentanut ns. avaimet käteen periaatteella) on korvausvelvollinen? Se betoni on saanut niissä ikkunoissa maata viisi kuusi kuukautta koskematta eli on TOSI kuivaa. Ja sitä ei ole mitenkään vähän, koska esim. olohuoneen erkkerin ikkuna, joka on melkein lattiaan saakka, oli täysin suojaamatta sen valun aikana ja roiskeet on sen mukaiset.
Miten betoni pois ikkunoista?
6
7661
Vastaukset
- Vanhempi suhari
Betonitahrat ovat siitä ongelmallisia, että vaikka betonin saisikin poistettua, niin lasiin jää usein tahran kohdalle silti jälki, koska betoni on niin emäksistä, että se syövyttää lasiin jäljen.
- .......
Mielestäni ainakin puhtaaksi muutatusta tiiliseinästä poistetaan näitä sementtijäämiä suolahapolla. Lasi kestää ainakin hyvin suolahappoa, joten tuota voi kokeilla.Voit kysyä asiaa vaikkapa joltain ammattimuurarilta, ainakin meillä poistetiin noin muuratusta takasta tahroja.
- työvirhe
Tapaus on näillä tiedoin täysin selvä. Suojausvastuu on kuulunut insinööritoimistolle ja näin kauan lasin pinnassa ollutta betonia ei ole mahdollista poistaa niin, että syöpymisjälkiä ei jäisi: ainoa oikea tapa on uusia lasit. Toimenpide sinällään ei ole edes kalliskaan, jos kyse on MSE -ikkunoista. Mikäli lasit ovat 3K -eristyslaseja, muuttuu hinta melkomoisesti, mutta kustannus on 100%:sesti näillä tiedoin insinööritoimiston.
- Meillä oli sama juttu
kun seinät muurattiin, niin laastia oli ikkunoissa enemmän ja vähemmän. Pesin ikkunat siten, että minulla oli märkä rätti, johon laitoin runsaasti etikkaa ja sillä taputtelin laastikohtia niin että ne kastuivat kunnolla. Annoin vaikuttaa etikan hetken aikaa ja pesin runsaalla vedellä. Suuremmat kokkareet voit varovasti irroittaa esim. muovilastalla yms. Pelkällä vedellä et laastia pois saa, joten etikka on ratkaisu. Tällä käsittelyllä meille ei jäänyt mitään jälkiä ikkunoihin.
- pääsuunnittelija
poista betoni raaputtamalla kevyesti lasin pintaa handyllä. Se on tarkoitettu ikkunoissa olevien likatahrojen poistoon. Handyn löydät rautakaupasta siivousosastolta. Muista ostaa vaihtoteriä.
- Anonyymi
Kyllä rakentajalla on vastuu mikäli asiasta on huomautettu ennen kuin rakennus on luovutettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279