Eli, olemme rakentamassa omakotitaloa ja ongelmana on ettei osata päättää laminaatin ja parketin väliltä kumman otettaisi. Minkälaisia eroja niissä käytännössä on ja kumpaa suosittelette? Hinta, kovuus, kestävyys, asentaminen... Meillä on iso koira (newfoundland) ja ollaan mietitty että mitenhän sen lattian kanssa käy kun koira ottaa pari juoksuaskelta sisällä...?
Parketti vs. laminaatti
26
10624
Vastaukset
- Osku
Parketin voit sentään muutaman kerran lakata, mutta laminaatti on mitä on.
Kyllä siihen laminaattiin kuitenkin naarmuja tulee, varsinkin jos on koirakin- lami
Itse olen laminaatin kannalla. Se kestää lemmikkien kynnenjäljet, tavaroiden tiputtelut ja lasten aiheuttamat kolhut.
- Royal
lami kirjoitti:
Itse olen laminaatin kannalla. Se kestää lemmikkien kynnenjäljet, tavaroiden tiputtelut ja lasten aiheuttamat kolhut.
Laminaatissa on parkettiin verrattuna hintalaatusuhde paremmin kyl kohdallaan.
Itse ostin viime viikolla n.60 m2 laminaattia hintaan 9,50e / m2 !
En ole kyl éhtiny viä asentaa kun on tapetoinnit kesken.
- Osku
Eli, käykö lattiasähkölämmitys kummallekin aivan yhtä hyvin? Ei esim. rupea halkeilemaan tai mitään? Olisi tarkoitus laittaa varaava lattialämmitys....
- suunnittelija
Sähkölattialämmitys onnistuu tavallisten pinnoitteiden kanssa. Lattialämmityksen kaapeli tulee mitoittaa oikein U-arvoilla ja ilmanvaihtokertoimilla. Siis oikealla fysiikalla eikä millään mutulla.
Ylimitoitetulla lämmityksellä voi lattian lämmön nostaa yli sallitun vahingossa helposti. Myös oikein mitoitetulla, jos tavaraa on liikaa eristämässä. Termostaattien tulee olla lattia-anturilla varustettuja. Joku suunnittelee pelkällä huoneanturilla, mutta tuo on kyllä riskipeliä.
Esimerkiksi lautatammiparketille sallittu PINNAN lämpötila on noin 28 astetta (betonilaatassa on tällöin 40-45 astetta). Mitoituspakkasella tämä tarkoittaa huoneessa olevan noin 23 astetta (noin 5 astetta alle lämpöä luovuttavan lattiapinnan). Jos porotat huoneeseen 25-26 astetta, ollaankin jo parketin tärvääntymisen puolella.
Pyökki on tietääkseni materiaalina hankalampi kuin tammi.
Edelleen yhdistelmä katto/lattialämmitys on käyttökelpoinen. Katosta ikkunoiden läheltä vaikka 30% ja loput lattiasta ja laskelmat tarkkaan, jopa kriittisesti. Tuplatermostaatit tietenkin maksavat. Tosin yhdistelmätermostaatilla (huoneanturointi lattia-anturointi samassa termostaatissa, kytkentä yhtä aikaa molemmille lämmityksille) voidaan tehdä yhdelläkin termostaatilla. - Tappi
Naapurilla on varaavalattialämmitys ja laminaatti. Moitti lattiaa silti kylmäksi ja kolkoksi, tosin kehui sitä myös kestäväksi. Ei ollut oikein varma laittaisiko laminaatin vai parketin, jos tekisi nyt uusiksi.
- Osku
Tappi kirjoitti:
Naapurilla on varaavalattialämmitys ja laminaatti. Moitti lattiaa silti kylmäksi ja kolkoksi, tosin kehui sitä myös kestäväksi. Ei ollut oikein varma laittaisiko laminaatin vai parketin, jos tekisi nyt uusiksi.
että laminaatti lattialämmityksellä olisi kylmä?
- Tappi
Osku kirjoitti:
Sanoi että huoneissa joissa on laminaattilattiat, ei viitsi ilman sukkia tai tossuja tepastella...
- Talo29
Osku kirjoitti:
Mieti itse kumpi tuntuu mukavammalta jalkapohjan alla: kova muovipinta vai lakattu puu?
- suunnittelija
Tappi kirjoitti:
Mitenkähän nämä jutut oikein menevät. Kuvitteleeko joku, että lattialämmityslattia on aina lämpimän tuntuinen. Lattia tuntuu lämpimältä vasta kun on lähellä 30 astetta lämmin pinnasta. Samoin patterit.
Lattialämmitystapauksessa 30 astetta lattian pinnassa tarkoittaa mitoituspakkasella 25 asteen huonelämpötilaa. Eli viisi astetta alle lämmittävän lattian pinnan noin karkeasti ottaen. Jossain ulkolämpötilassa nolla astetta 30 asteen lattian pinta tarkoittaa 27 asteen huonelämpötilaa.
Lattialämmityslattian lämpötila riippuu siis ulkolämpötilasta ja NORMAALILLA 20-22 asteen huonelämpötilalla lattian lämpö on kesällä lähellä huoneen lämpötilaa ja kovilla pakkasilla 25-27 astetta (itse laatassa voi olla 40-45 astetta esimerkiksi lautaparketin alla). Nuo lämpötilat eivät tunnu juuri ollenkaan lämpimältä jalkoihin varsinkin kun lattialämmitykseen vielä tottuu.
Yhteenveto: Lattialämmitys ei juurikaan tunnu lämpimältä, jos huonelämpötilaa pidetään normaalina.
- Talo29
Niin, ehdottomasti parketti! Laminaatti on muovia johon on printattu puun kuviot. EI EI ja EI! Itse valitsisin aidon puun.
Ensinnäkin:
-puu ikääntyy kauniisti (miten laminaatti kääntyy? tuskin ainakaan kellertyy lämpimästi kuten puu?)
-puun voi sitten 15 vuoden naarmujen jälkeen hioa uudestaan ja lakata jne ja tuloksena on yhä kaunis lattia. Laminaatti on vaihdettava kun se on kulunutta. Laminaatin pinta saattaa olla kovemaa kuin puun, mutta silti on 100% varmaa että se kuluu myös (esim. kenkien pohjiin tarttunut hiekka on kova haaste laminaatillekin)
Eli miten haluat, valitsetko aidon vai jäljitelmän?? Parketti vai laminaatti? Nainen vai kumibarbara? Oikea tulisija vai takkavideo? Itse en näe mitään syytä käyttää laminaattia mihinkään ikinä. - Anon
Makuu- ja olohuoneisiin parketti,keittiöön ja takkahuoneeseen klinkkeri.
- Osku
Valitettavasti jos sinulla on nyffen kokoinen koira jää parketti pois laskuista. Laminaatista ei ole kokemuksia.
Meillä on sakemanni lemmikkinä ja jouduimme tekemään valinnan, joko laatan tai muovimaton väliltä ja valitsimme laadukkaan muovimaton.
Muovimatto ei ole 'seksikäs' valinta, mutta koiraperheeseen toimiva.
Mielestäni parketti on vaihtoehto ainoastaan lapsettomilla perheillä, joilla on lemmikkeinä korkeintaan kultakaloja.- Talo 29
Siis mitä ihmettä? Minun mielestäni tuollainen ajattelutapa on vain nykyajan luomaa harhaa siitä että kaiken pitäisi olla "kestävää" eli säilyä "uudenveroisena" koko käyttöiän. Huhhuh.
Fakta nyt vain on se että kaikki materiaalit ja tavarat kuluvat käytössä ja niin niiden pitääkin, oleellinen kysymys onkin MITEN ne kuluvat! Eli kuinka ne patinoituvat jne. Kulunut repaileinen muovimatto on aivan paskan näköinen, sori vaan. Samoin on puhkikulunut laminaatti. Puulattia sen sijaan näyttää vielä naarmuisena ja kolhuisenakin puulta!
Tuliko pointti selväksi? Kannattaa suosia aitoja materiaaleja. Itsekin olen ison koiran omistaja ja lapsiperheen päämies, ja täytyy sanoa että parketit saavat kyytiä, mutta ei se mitään. Se kuuluu asiaan. EN yritäkään uskotella että tällaisessa käytössä oleva lattia voisi säilyä uudenveroisena. Se on vain mukavaa että elämä jättää jälkensä taloihin joissa asumme. - isukki
Talo 29 kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Minun mielestäni tuollainen ajattelutapa on vain nykyajan luomaa harhaa siitä että kaiken pitäisi olla "kestävää" eli säilyä "uudenveroisena" koko käyttöiän. Huhhuh.
Fakta nyt vain on se että kaikki materiaalit ja tavarat kuluvat käytössä ja niin niiden pitääkin, oleellinen kysymys onkin MITEN ne kuluvat! Eli kuinka ne patinoituvat jne. Kulunut repaileinen muovimatto on aivan paskan näköinen, sori vaan. Samoin on puhkikulunut laminaatti. Puulattia sen sijaan näyttää vielä naarmuisena ja kolhuisenakin puulta!
Tuliko pointti selväksi? Kannattaa suosia aitoja materiaaleja. Itsekin olen ison koiran omistaja ja lapsiperheen päämies, ja täytyy sanoa että parketit saavat kyytiä, mutta ei se mitään. Se kuuluu asiaan. EN yritäkään uskotella että tällaisessa käytössä oleva lattia voisi säilyä uudenveroisena. Se on vain mukavaa että elämä jättää jälkensä taloihin joissa asumme.Kyllä se kulunut ja kolhuinen parketti on todellä törkeän näköinen. Olen asunut nyk. asunnossa 2 v. ja tammiparketti on täysin pilalla - syynä tähän on 2 kpl leikki-ikäisiä jotka eivät osaa arvioida lattiamateriaalin kestävyyttä leikeissään. Ed. asunnossa ollut laminaatti oli 3 v. käytön ja kulutuksen jälkeen täysin virheettömässä kunnossa...
- lami
isukki kirjoitti:
Kyllä se kulunut ja kolhuinen parketti on todellä törkeän näköinen. Olen asunut nyk. asunnossa 2 v. ja tammiparketti on täysin pilalla - syynä tähän on 2 kpl leikki-ikäisiä jotka eivät osaa arvioida lattiamateriaalin kestävyyttä leikeissään. Ed. asunnossa ollut laminaatti oli 3 v. käytön ja kulutuksen jälkeen täysin virheettömässä kunnossa...
Olen aivan samaa mieltä. Ei sitä parkettiakaan voi hioa mielettömiä kertoja. Minäkin olen käynyt kylässä jossa on koira ja pikkuinen lapsi. Heillä oli parketti ja todella törkeän näköinen vaikka vajaa vuoden olivat asuneet tässä uudessa talossaan.
- Talo29
lami kirjoitti:
Olen aivan samaa mieltä. Ei sitä parkettiakaan voi hioa mielettömiä kertoja. Minäkin olen käynyt kylässä jossa on koira ja pikkuinen lapsi. Heillä oli parketti ja todella törkeän näköinen vaikka vajaa vuoden olivat asuneet tässä uudessa talossaan.
Kukin tavallaan.
"Törkeän näköinen" on tietysti aika subjektiivinen luonnehdinta, joten veikkaanpa että meidän kotimme parketit olisivat myös ko. kunnossa nimim."lamin" mukaan. ;-)
Mutta hei, viimeistään siinä vaiheessa kun laminaattinne on kulunut, niin ymmärrätte ehkä mitä tarkoitin. - vanhat puulattiat
Talo29 kirjoitti:
Kukin tavallaan.
"Törkeän näköinen" on tietysti aika subjektiivinen luonnehdinta, joten veikkaanpa että meidän kotimme parketit olisivat myös ko. kunnossa nimim."lamin" mukaan. ;-)
Mutta hei, viimeistään siinä vaiheessa kun laminaattinne on kulunut, niin ymmärrätte ehkä mitä tarkoitin.Takavuosikymmeninä muovilattiat olivat suosittuja edullisuutensa, helppohoitoisuutensa ja naarmuuntumattomuutensa vuoksi. Tuolloin oli jopa tapana vaihtaa muovilattiat puulattioiden tilalle. Onneksi puulattia jätettiin usein muovin alle ja myöhemmin kauniit puulattiat on kaivettu uudelleen esiin ja kunnostettu. Nykyään muovilattioita laitetaan lähinnä kaupungin vuokrataloihin ja opiskelija-asuntoihin. Saa nähdä miten käy laminaatille kunhan tämä uutuuden viehätys hieman laantuu. Olen samaa mieltä Talo29:n kanssa, että aidot materiaalit on aina aitoja materiaaleja.
Itse asun 50-luvulla rakennetussa kerrostalossa, jossa on vanhat (todennäköisesti alkuperäiset) puulautalattiat. Onhan ne kolhiintuneet ja rakojakin lautojen väleissä on, mutta vanhassa talossa tunnelmaan kuuluu, että elämisen jäljet näkyvät. Sitäpaitsi lattiat on patinoituneet kauniin värisiksi ja sanoinkin miehelleni, että en halua, että hän rupeaa niitä nyt hiomaan jottei kaunis väri vaalene. Keittokomerossa on yksi kohta, joka on kulunut todella pahan näköiseksi, mutta pidämme sen päällä mattoa. Voi olla että hiomme lattiat sitten kun myymme asuntoa koska kaikki eivät varmaan ole samaa mieltä vanhojen puulattioiden kauneudesta. - Talo29
vanhat puulattiat kirjoitti:
Takavuosikymmeninä muovilattiat olivat suosittuja edullisuutensa, helppohoitoisuutensa ja naarmuuntumattomuutensa vuoksi. Tuolloin oli jopa tapana vaihtaa muovilattiat puulattioiden tilalle. Onneksi puulattia jätettiin usein muovin alle ja myöhemmin kauniit puulattiat on kaivettu uudelleen esiin ja kunnostettu. Nykyään muovilattioita laitetaan lähinnä kaupungin vuokrataloihin ja opiskelija-asuntoihin. Saa nähdä miten käy laminaatille kunhan tämä uutuuden viehätys hieman laantuu. Olen samaa mieltä Talo29:n kanssa, että aidot materiaalit on aina aitoja materiaaleja.
Itse asun 50-luvulla rakennetussa kerrostalossa, jossa on vanhat (todennäköisesti alkuperäiset) puulautalattiat. Onhan ne kolhiintuneet ja rakojakin lautojen väleissä on, mutta vanhassa talossa tunnelmaan kuuluu, että elämisen jäljet näkyvät. Sitäpaitsi lattiat on patinoituneet kauniin värisiksi ja sanoinkin miehelleni, että en halua, että hän rupeaa niitä nyt hiomaan jottei kaunis väri vaalene. Keittokomerossa on yksi kohta, joka on kulunut todella pahan näköiseksi, mutta pidämme sen päällä mattoa. Voi olla että hiomme lattiat sitten kun myymme asuntoa koska kaikki eivät varmaan ole samaa mieltä vanhojen puulattioiden kauneudesta.Toivottavasti laminaatit jäävätkin vain väliaikaiseksi muoti-ilmiöksi. Itse en ikinä, toistan IKINÄ, laittaisi omiin lattioihini muovipintaisia levyjä joihin on printattu puunsyiden kuvia... naurettava ajatuskin. Olkoon vaan kuinka paljon tahansa kovempaa kuin puu, mutta ei. Jos haluaa kovaa lattia, niin miksei saman tien voisi laittaa kivilaattaa tai klinkkeriä? Eipähän tule naarmuja kun lapset leikkivät. Laminaattilattia on 1:1 verrattavissa takkavideoon mitä aitouteen tulee. Molemmat näyttävät kauempaa katsoen esikuviltaa, mutta siihen ne yhtäläisyydet jäävätkin.
Muutenkin on uskomatonta että amerikkalaishenkinen ajatusharha siitä että kaiken pitäisi olla aina uuden ja koskemattoman näköistä, on juurtunut tänne suomeenkin. Minun mielestäni on mukavaa kun elämä jättää jälkensä kodin pintoihin ja kalusteisiin. En tietenkään kannusta lapsiani lyömään reikiä lautalattiohimme, mutta jos vaikkapa puupalikka putoaa pöydältä ja lattiaan tulee kuoppa, niin mitä sitten?
Mutta oli miten oli, meitä on moneen junaan ja joku jää vielä asemallekin. - puuhapete
Talo29 kirjoitti:
Toivottavasti laminaatit jäävätkin vain väliaikaiseksi muoti-ilmiöksi. Itse en ikinä, toistan IKINÄ, laittaisi omiin lattioihini muovipintaisia levyjä joihin on printattu puunsyiden kuvia... naurettava ajatuskin. Olkoon vaan kuinka paljon tahansa kovempaa kuin puu, mutta ei. Jos haluaa kovaa lattia, niin miksei saman tien voisi laittaa kivilaattaa tai klinkkeriä? Eipähän tule naarmuja kun lapset leikkivät. Laminaattilattia on 1:1 verrattavissa takkavideoon mitä aitouteen tulee. Molemmat näyttävät kauempaa katsoen esikuviltaa, mutta siihen ne yhtäläisyydet jäävätkin.
Muutenkin on uskomatonta että amerikkalaishenkinen ajatusharha siitä että kaiken pitäisi olla aina uuden ja koskemattoman näköistä, on juurtunut tänne suomeenkin. Minun mielestäni on mukavaa kun elämä jättää jälkensä kodin pintoihin ja kalusteisiin. En tietenkään kannusta lapsiani lyömään reikiä lautalattiohimme, mutta jos vaikkapa puupalikka putoaa pöydältä ja lattiaan tulee kuoppa, niin mitä sitten?
Mutta oli miten oli, meitä on moneen junaan ja joku jää vielä asemallekin.Tehtiin väliaikaisratkaisu, kun piti asentaa kivilaattoja keittiöön, eteiseen ja ruokailutilaan. Aikataulullisesti ei onnistunut ja pohjalaatassa oli myös kutistumahalkeama, jonka halusin elävän loppuun asti. Tehtiin siis väliaikainen ratkaisu ja asennettiin tuolle alalle laminaatti. Menettelee muutaman vuoden.
Keittiössä muuten halkeaa keskeltä talvella 1-1,5 mm raolle, kun laminaatti jatkuu U-keittiön kalusteiden alle. Olisi pitänyt vapauttaa ainakin toinen reuna kutistumista varten. Selvä asennusvirhe, mutta on hyvää motivaatiota tehdä se lopullinen lattia kun toivutaan muusta rakentamisen rasitusvammoista.
- Koirallinen
Meillä on nyt ollut laminaattilattia viitisen vuotta ja on kestänyt ainakin Belgian paimenkoiran kynnet ja muun touhuilun ilman näkyviä naarmuja tai kolhuja. Ainut haitta, mikä on tullut esiin on se, että esim. keittiön lattiassa näkyvät kaikki tahrat tosi hyvin, esim. hiukan vettä roiskahtaa ja pääsee kuivumaan, näkyy tahra turhan hyvin. En sitten osaa sanoa, onko parketilla sama taipumus.
- Osku
Kävin eilen kyselemässä paikallisessa "rautakaupassa" laminaateista ja parketeista, niin myyjä kertoi yllätyksekseni, että jos laittaa laminaattilattian niin sen kanssa ei voi laittaa ollenkaan sähkölämmitystä (lattia)! Kuulemma ei kestä liikaa lämpöä. Se on varmaan tosi, mutta lattialämmityshän täytyy mitoittaa niin ettei se lämpiä liikaa niinkuin joku kertoi aiemmin. Mutta myyjä kertoi pokkana että ei sais ollenkaan laittaa lattialämmitystä laminaatin kanssa... Miten teillä joilla on laminaattilattia niin onko ollu ongelmia sähkölattialämmityksen kanssa ja onko ollu lämpö "tasainen"?
- KS
Meillä oli sama asia pohdinnassa tuossa keväällä ja päädyimme laminaattiin. Mielestäni ei voi sanoa, kumpi on parempi. Ihmisten käyttötarkoitukset ja maut kun ovat niin erilaiset. Meidän ratkaisuun vaikutti laminaatin kestävyys, hinta ja asennuksen helppous. Laminaattihan kestää hyvin hankausta, mutta terävät esineet toki tekevät jäljen. Eläimet ja lapset siis saavat rauhassa tepsutella ja mesoa jälkiä jättämättä (tosin omakohtaisia kokemuksia ei ole). Parketissa emme pitäneet ominaisuudesta, että se olisi aina hieman kolhuinen. Toki sen hioa voi, mutta ei sitäkään nyt usein voi tehdä.
Huomautan, että puhun nyt markkinoiden kalliimmista laminaateista. Itse päädyimme Pergon Originaliin, jossa on erityinen hankauksen kestävä kalvo. Ovh oli melkein 29€/m2, mutta tingittyämme saimme sen 25€:lla.
Asennus oli helppoa ja jäljestä tuli siisti. Aikaisemmin halpoja laminaatteja asentaneet kaverimmekin kehuivat, kuinka helppoa tätä oli laittaa. Olemme päätökseen tyytyväisiä, emmekä koe "huonommutta" valittuamme muovilattian. Näyttää kyllä puiselta ja sopii meidän ajatusmaailmaan. - Gecko
Itse suosittelen laminaattia. Olen asentanut sekä parketti- että laminaattilattioita ja olen tullut siihen tulokseen että laminaatti on hyvä vaihtoehto kovaan kulutukseen. Kyllähän laminaateissakin eroja löytyy mutta kun ei ota sitä halvinta 6mm laminaattia vaan vähän kallimpaa ja tietysti mitä paksumpi niin sen parempi. Siitä kannattaa kysy liikkeestä lisää. Laminaatti on helppo asentaa ja hinta on huomattavasti edullisempi kuin parketti. Laminaatin pinta kestää huomattavasti enemmän kolhuja ja hankaamista kuin parketti.
- Teemu
Mitenkäs näiden välimuoto kovapuulattia.pinta aitoa puuta mutta sitä ei voi hioa mutta kestävyyv"pitäisi ainakin" on vähintään laminaatin tasoa.toivottavasti ainakin kestää koska ostin sitä 70m2 jo.Puu on jatoba ja sen pitäis olla sieltä kovemmasta päästä.
- ammattimiäs
Joo jos on koira, laminaatti kestää isältä pojalle ja jos innostutte vielä lapsia tekemmään(tylsää).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769