Krav Maga rahastusta?

KMFinland

millä perusteella krav maga on muka rahastusta? onko se rahastusta että opetetaan oikeasti toimivaa itsepuolustusta? eikö kaikissa lajeissa myös muissa kuin kamppailulajeissa ole tapana suorittaa seuralle jäsenmaksuja? kravmagassa tarvittavat tavarat eli esimerkiksi potkutyynyt,puukot,pistoolit yms maksavat jonkun verran (aika vitusti) ja tokihan järjestävän seuran pitää pystyä toimimaan niin että ei tehdä miinusta.

ohjaajakoulutukset ja ohjaajien jatkokoulutukset ovat pakollisia jotta laadukkaita harjoituksia pystytään takaamaan lajin harrastajille myös jatkossa. ja jos vielä oppia saadaan lajin pääkouluttajilta (israel) niin kuinka ihmeessä ulkomaisia ohjaajakouluttajia voitaisiin tuoda suomeen esim. 20-50 euron osallistumismaksuilla???

kansallinen liitto perii jäsenseuroiltaan samanhintaista jäsenmaksua kuin muissakin budo tai kamppailulajeissa?

minun mielestä rahastusta on se että harrastajalla maksatetaan jäsenmaksua ja opetetaan jotain aivan käsittämätöntä soopaa kuten karatea, hanmoodoota tai taekwondoa ITSEPUOLUSTUKSENA??? saako näille jäsenmaksuille vastineen silloin kun puolustautumistilanne tulee??

Jos mainostetaan tehokasta ja realistista itsepuolustusopetusta niin sitähän KRAVMAGA parhaillaan on! jäsenmaksua vastaan opin siis tehokasta ja realistista itsepuolustusta???? eikös vaan.. mikä oli rahastusta?

hinta??? vaikka maksaisi PK-seudulla 300euroa/vuosi pääsetkö pelaamaan jääkiekkoa samaan hintaan.. ET!! esim. kahdet treenit viikossa hintaan 3 euroa kpl?? pääsetkö punttisalille tai uimahalliin samalla hinnalla??? ET!!

minä en ymmärrä alkuunkaan näitä puheita että kravmaga on rahastusta?

perustelkaa asiallisesti miksi krav maga on rahastusta ja lopettakaa vitsailu yms turhanpäiväinen potaska?

73

13659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diablo

      Krav Maga on hyvä ja tehokas itsepuolustuslaji. Tuskin sitä kukaan kiistää. Minä en puhuisi rahastuksesta, sillä rahoille varmasti saa vastinetta. Mutta kyllä esimerkiksi krav magan peruskurssit on ihan törkeen kalliita verrattuna muihin kamppailulajien peruskursseihin...

      • kmg

        Miten voit väittää peruskurssia kalliiksi, jos sanot harrastuksen muuten olevan kohtuullisen hintaista?

        -Peruskurssi kestää 3kk (tai alle, mutta sillä hinnalla saa harjoitella 3kk) ja maksaa n. 110€
        -(meillä) kk maksaa 40€, mikä tekisi 120€ persukurssin hinnaksi samaan aikan verraten. Ja vaikka kk maksaisi sen 30€, ei se paljonkaan eroa.

        Siinä olet kyllä oikeassa että muihin lajeihin verrattuna peruskurssi on kallis. Et voi kuitenkaan väittää samaan hengenvetoon Krav Magan olevan muuten kohtuu hintaista, mutta peruskurssi on vain kallis.


      • Kokenut2
        kmg kirjoitti:

        Miten voit väittää peruskurssia kalliiksi, jos sanot harrastuksen muuten olevan kohtuullisen hintaista?

        -Peruskurssi kestää 3kk (tai alle, mutta sillä hinnalla saa harjoitella 3kk) ja maksaa n. 110€
        -(meillä) kk maksaa 40€, mikä tekisi 120€ persukurssin hinnaksi samaan aikan verraten. Ja vaikka kk maksaisi sen 30€, ei se paljonkaan eroa.

        Siinä olet kyllä oikeassa että muihin lajeihin verrattuna peruskurssi on kallis. Et voi kuitenkaan väittää samaan hengenvetoon Krav Magan olevan muuten kohtuu hintaista, mutta peruskurssi on vain kallis.

        pääasia on että kun menee peruskurssille niin pyrkii käymään kaikki treenit (n. 20 harjoitusta seurasta riippuen) niin varmasti hyvin harva jälkeenpäin on sitä mieltä ettei saanut rahoilleen vastinetta. Valittajat on yleensä niitä jotka käy puolet treeneistä, eivät kehity muun ryhmän vauhdissa ja koska eivät koe onnistumisen tunteita tarpeeksi niin sanovat " oli kallista, olen pettynyt".
        Maksakaa ja treenatkaa, jos sel jälkeen tuntuu että vastine ei ole rahojen väärtti niin voi sanoa mielipiteensä. Mun mielestä kuuhun lentäminenkin on kallista muttei paljoa haittaa kun en sinne lennä.


      • diablo
        kmg kirjoitti:

        Miten voit väittää peruskurssia kalliiksi, jos sanot harrastuksen muuten olevan kohtuullisen hintaista?

        -Peruskurssi kestää 3kk (tai alle, mutta sillä hinnalla saa harjoitella 3kk) ja maksaa n. 110€
        -(meillä) kk maksaa 40€, mikä tekisi 120€ persukurssin hinnaksi samaan aikan verraten. Ja vaikka kk maksaisi sen 30€, ei se paljonkaan eroa.

        Siinä olet kyllä oikeassa että muihin lajeihin verrattuna peruskurssi on kallis. Et voi kuitenkaan väittää samaan hengenvetoon Krav Magan olevan muuten kohtuu hintaista, mutta peruskurssi on vain kallis.

        ^^Miten voit väittää peruskurssia kalliiksi, jos sanot harrastuksen muuten olevan kohtuullisen hintaista?^^

        En suinkaan väittänyt harrastuksen olevan kohtuullisen hintaista. Sanoin, että rahoille saa vastinetta. Maga on kallis harrastus. Laatu maksaa.

        Minä olen valmis maksamaan kalliimpiakin hintoja.

        Uskon kuitenkin, että joku opiskelija voi hieman miettiä magan aloittamista, jos muiden lajien peruskurssit ovat 50 euroa halvempia.

        Tämä oli pointtini. Toivottavasti selvensi.


      • kmg
        diablo kirjoitti:

        ^^Miten voit väittää peruskurssia kalliiksi, jos sanot harrastuksen muuten olevan kohtuullisen hintaista?^^

        En suinkaan väittänyt harrastuksen olevan kohtuullisen hintaista. Sanoin, että rahoille saa vastinetta. Maga on kallis harrastus. Laatu maksaa.

        Minä olen valmis maksamaan kalliimpiakin hintoja.

        Uskon kuitenkin, että joku opiskelija voi hieman miettiä magan aloittamista, jos muiden lajien peruskurssit ovat 50 euroa halvempia.

        Tämä oli pointtini. Toivottavasti selvensi.

        Sanottakoon, että aika kapeakatseista jos aloittaa harrastuksen (tai ei) peruskurssin hinnan perusteella. Toisaalta antaa kai se jonkinlaisen kuvan tulevaisuuden kk-maksuista. Selvää on, jos haluaa halvalla päästä, Magaa ei kannata aloittaa. Magassa kun tarvitsee useita varusteita hanskoista puukkoihin.
        Jos haluaa halvan harrastuksen, Karate taitaa olla yksi vaihtoehto. Jostain muistan lukeneeni, että jopa kaikista halvin harrastus. (ottaen huomioon muutakin kuin kk-maksut)


      • kukaan ei muuten osallistuisi
        kmg kirjoitti:

        Sanottakoon, että aika kapeakatseista jos aloittaa harrastuksen (tai ei) peruskurssin hinnan perusteella. Toisaalta antaa kai se jonkinlaisen kuvan tulevaisuuden kk-maksuista. Selvää on, jos haluaa halvalla päästä, Magaa ei kannata aloittaa. Magassa kun tarvitsee useita varusteita hanskoista puukkoihin.
        Jos haluaa halvan harrastuksen, Karate taitaa olla yksi vaihtoehto. Jostain muistan lukeneeni, että jopa kaikista halvin harrastus. (ottaen huomioon muutakin kuin kk-maksut)

        Karate ja moni muu kuoleva laji joutuu pitämään jäsenmaksut alhaisena koska kyseisen lajin pariin ei muuten kovin paljon väkeä tulisi.

        jos vaihtoehtoina olisivat esim karate ja kravmaga samanhintaisina kursseina niin eipä ainakaan itsellä kauaa kuluisi lajia valitessa.

        minkätakia kamppailulajien pitäisi olla hyväntekeväisyyttä? BUDO-ajatusmaailmaako????
        se on suorastaan vääryys että jotkut lajit polkevat hintoja. ohjaajan pitää arvostaa omaa ammattitaitoa edes sen verran että saa kohtuullisen korvauksen näkemästään vaivasta.
        Sata euroa alkeiskurssista on enemmän kuin kohtuullista.

        kaikkien etu on se että seuralla on hyvä taloudellinen tilanne. tämän ansiosta myös harrastajat pääsevät treenaamaan kunnon varusteilla ja mahdollisesti myös laadukkaissa harjoittelutiloissa

        että ei muuta kun hinnat kohdalleen myös kamppailulajeissa. 100-150 euroa alkeiskurssit lajista riippumatta ja jäsenmaksut 20-40 euroa / kuukausi. Kuntosaliyrittäjät ottavat varmasti enemmän eivätkä tarjoa tähän hintaan TODELLAKAAN ohjattua harjoittelua venyttelyineen päivineen


      • peruskurssilta
        diablo kirjoitti:

        ^^Miten voit väittää peruskurssia kalliiksi, jos sanot harrastuksen muuten olevan kohtuullisen hintaista?^^

        En suinkaan väittänyt harrastuksen olevan kohtuullisen hintaista. Sanoin, että rahoille saa vastinetta. Maga on kallis harrastus. Laatu maksaa.

        Minä olen valmis maksamaan kalliimpiakin hintoja.

        Uskon kuitenkin, että joku opiskelija voi hieman miettiä magan aloittamista, jos muiden lajien peruskurssit ovat 50 euroa halvempia.

        Tämä oli pointtini. Toivottavasti selvensi.

        sitten jatkaa jatkoryhmässä? Silloin kun KM tuli Suomeen niin ison hypetyksen ansiosta peruskurssit olivat täynnä ja KM-seurat saattoivat pyytää korkeita hintoja. Olen myös kuullut, että lopetusprosentti olisi aika iso. Se voi tietty olla seurakohtaistakin mutta kertokaas te jotka tiedätte oikeasti.


      • kmg
        peruskurssilta kirjoitti:

        sitten jatkaa jatkoryhmässä? Silloin kun KM tuli Suomeen niin ison hypetyksen ansiosta peruskurssit olivat täynnä ja KM-seurat saattoivat pyytää korkeita hintoja. Olen myös kuullut, että lopetusprosentti olisi aika iso. Se voi tietty olla seurakohtaistakin mutta kertokaas te jotka tiedätte oikeasti.

        En tiedä muista seuroista, mutta oman peruskurssini jälkeen n. 50% jätti harrastuksen siihen. Naisia oli alussa muistaakseni 9, nyt enää 2.

        Koko ajan tippuu porukkaa, kuka minkäkin asian takia. Usein kuulee tuon aiemmin esille tulleen rahapolitiikan - ei vain ole varaa.. Ja jos (varsinkin alussa) tulee pidempi parin kuukauden tauko, on jatkamiseen aina vaan suurempi kynnys. "-Mä oon ihan jäljessä.." Tuskin sentään kahdessa kuukaudessa niin jälkeen jää, löytävät hyvän tekosyyn olla jatkamatta - ilman itsensä piiskaamista kun taas yksi innostus jäi kesken..


    • sepultura

      alkeiskurssi 110 euroa sisältää useinkin esim tasokoemaksun joka muutoin olisi 20 euroa. eli kurssille jää hintaa peräti 90 euroa. oman kokemukseni mukaan lajin kuin lajin alkeiskurssi maksaa 100euroa(2kk). Useissa seuroissa samalla alkeiskurssimaksulla treenaa vielä kuluvan kauden loppuun saakka.

    • Nimetön

      tässä hieman vastauksia
      "minun mielestä rahastusta on se että harrastajalla maksatetaan jäsenmaksua ja opetetaan jotain aivan käsittämätöntä soopaa kuten karatea, hanmoodoota tai taekwondoa ITSEPUOLUSTUKSENA??? saako näille jäsenmaksuille vastineen silloin kun puolustautumistilanne tulee?? "

      Krav maga ei sisällä mitään sen kummempia tekniikoita kuin karatekaan. Olen itse vertaillut esim. lukkoja krav magaajien kanssa ja eipä ollut mitään mitä en itse osaisi. Krav maga on kehitetty vanhojen jujutsutekniikoiden pohjalle eikä sisällä mitään israelilaisten omakeksimiä hokkupokkustemppuja. Naurettavinta soopaa on nuo "näin pysäytät pistoolimiehen" tempun. En tiedä että pitäisikö itkeä vai nauraa kun tuollaista opetetaan. Jokainen täysjärkinen tajuaa että pistoolimiehelle on fiksuinta antaa lompakko. Se on kiva kun intoutuu käyttämään sellaisessa tilanteessa noita hienoja temppuja ja pistoolimies paukauttaa reiän kalloon. Lainatakseni vielä toistamiseen "saako näille KORKEILLE jäsenmaksuille vastineen silloin kun puolustautumistilanne tulee?? " krav magan tapauksessa? saanko siis rahani takaisin jos otan turpaani nakkikioskilla tai tulen ammutuksi?.

      Itse koko lajihan on kehitetty armeijan tarpeisiin siten että sen voisi omaksua muutamassa kuukaudessa (varusmiehillä yms. poliiseilla ei ole aikaa opetella taistelutaitoja muutamaa vuotta). Karate perustuu siihen että opetellaan ottelemaan myös muita kuin amatöörejä vastaan. Krav magan tyyppisiä harjoitteita on monien maiden armeijoilla ja israel on vaan kerennyt lanseeraamaan sen markkinoillen ensin.

      Itsepuolustus ei ole vain kokoelma temppuja. Koulukiusatusta 50-kiloisesta luuviulusta ei tule taistelijaa vaikka hän oppisi mitä tahansa tekniikoita. Tappelu ja itsepuolustus sisältää aina tärkeimpinä ominaisuuksina:
      1)Omien hermojen hallinnan
      2)hyvän fyysisen kunnon
      3)Tekniikan jota on harjoiteltu niin paljon että se tulee selkäytimestä.

      • Kk-Mies

        Taas tyypilistä puhetta, itse olen harjoitellut jujutsua ruskeaan vyöhön, kunnes paikat petti, karatea (sininen vyö, nyrkkeily, aloitin Krav magan ennakkoluulolla, mutta olen huomannut, että laji antaa paljon, noita pistoolitorjuntojakin on tärkeä harjoitella, se on omasta pollasta kiinni, tilanne ratkaisee, voi olla olemassa mahdollisuus pelastaa oma tai läheisensä henki, en halua olla helppo uhri, järkeä pitää käyttää, jos edessä on varma kuolema, kannattaa yrittää puolustatua ja silloin on tärkeää toimia oikein, tähän haetaan Krav magassa valmiuksia!


      • Kakeka
        Kk-Mies kirjoitti:

        Taas tyypilistä puhetta, itse olen harjoitellut jujutsua ruskeaan vyöhön, kunnes paikat petti, karatea (sininen vyö, nyrkkeily, aloitin Krav magan ennakkoluulolla, mutta olen huomannut, että laji antaa paljon, noita pistoolitorjuntojakin on tärkeä harjoitella, se on omasta pollasta kiinni, tilanne ratkaisee, voi olla olemassa mahdollisuus pelastaa oma tai läheisensä henki, en halua olla helppo uhri, järkeä pitää käyttää, jos edessä on varma kuolema, kannattaa yrittää puolustatua ja silloin on tärkeää toimia oikein, tähän haetaan Krav magassa valmiuksia!

        Puhe voi olla tyypillistä mutta täytyy muistaa että nämä pistoolien kanssa riehuvat sekopäätkin saattavat jopa osata käyttää sitä asettaan. Siinä kun tarvitaan vain yksi liipaisimen liikautus sinun hienoja liikesarjojasi vastaan. Olen kyllä katsellut näitä self defense videoita (ihan kiinnostuksesta) ja tiedän idean mihin nämä pistoolitorjunnat perustuvat. Voihan olla että saat napatuksi lähellä olevalta kaverilta pistoolin mutta toisaalta kaveri joka kantaa pistoolia kadulla mukanaan, osaa myös usein sitä käyttää ja hyvin. Krav maga tekee tässä vastuuttoman tempun antaessaan harrastajien uskoa että pistoolin riistäminen on helppoa. Sama koskee puukkojakin. Jokainen vastuunsa tunteva itsepuolustusopettaja suhtautuu noihin tekniikoihin erittäin varauksella. Jos pistoolin, tai muun aseen, riistäminen toimisi oikeasti, emme tarvitsisi sodassakaan muuta kuin paljaat kädet.


      • Dee
        Kakeka kirjoitti:

        Puhe voi olla tyypillistä mutta täytyy muistaa että nämä pistoolien kanssa riehuvat sekopäätkin saattavat jopa osata käyttää sitä asettaan. Siinä kun tarvitaan vain yksi liipaisimen liikautus sinun hienoja liikesarjojasi vastaan. Olen kyllä katsellut näitä self defense videoita (ihan kiinnostuksesta) ja tiedän idean mihin nämä pistoolitorjunnat perustuvat. Voihan olla että saat napatuksi lähellä olevalta kaverilta pistoolin mutta toisaalta kaveri joka kantaa pistoolia kadulla mukanaan, osaa myös usein sitä käyttää ja hyvin. Krav maga tekee tässä vastuuttoman tempun antaessaan harrastajien uskoa että pistoolin riistäminen on helppoa. Sama koskee puukkojakin. Jokainen vastuunsa tunteva itsepuolustusopettaja suhtautuu noihin tekniikoihin erittäin varauksella. Jos pistoolin, tai muun aseen, riistäminen toimisi oikeasti, emme tarvitsisi sodassakaan muuta kuin paljaat kädet.

        Sodassa harvoin ollaan kosketusetäisyydellä. Tavallinen ryöstötilanne taas yleensä tapahtuu lähietäisyydellä. Tietenkään pistoolia ei kannata lähteä riistämään, mikäli toinen haluaa vain lompakon.

        -Dee


      • taas tappelee
        Dee kirjoitti:

        Sodassa harvoin ollaan kosketusetäisyydellä. Tavallinen ryöstötilanne taas yleensä tapahtuu lähietäisyydellä. Tietenkään pistoolia ei kannata lähteä riistämään, mikäli toinen haluaa vain lompakon.

        -Dee

        hiekkalaatikolla......niinkuin usein ennenkin. :)


      • AndyS
        Kakeka kirjoitti:

        Puhe voi olla tyypillistä mutta täytyy muistaa että nämä pistoolien kanssa riehuvat sekopäätkin saattavat jopa osata käyttää sitä asettaan. Siinä kun tarvitaan vain yksi liipaisimen liikautus sinun hienoja liikesarjojasi vastaan. Olen kyllä katsellut näitä self defense videoita (ihan kiinnostuksesta) ja tiedän idean mihin nämä pistoolitorjunnat perustuvat. Voihan olla että saat napatuksi lähellä olevalta kaverilta pistoolin mutta toisaalta kaveri joka kantaa pistoolia kadulla mukanaan, osaa myös usein sitä käyttää ja hyvin. Krav maga tekee tässä vastuuttoman tempun antaessaan harrastajien uskoa että pistoolin riistäminen on helppoa. Sama koskee puukkojakin. Jokainen vastuunsa tunteva itsepuolustusopettaja suhtautuu noihin tekniikoihin erittäin varauksella. Jos pistoolin, tai muun aseen, riistäminen toimisi oikeasti, emme tarvitsisi sodassakaan muuta kuin paljaat kädet.

        "mutta toisaalta kaveri joka kantaa pistoolia kadulla mukanaan, osaa myös usein sitä käyttää ja hyvin."

        Vai niin. Mihinköhän tämä käsitys perustuu? Ammunnan harrastajathan eivät yleensä kanniskele luvallisia pyssyjään mukanaan, vaan kantajat ovat rikollisia. Näillä taas ei ole lupia, joilla voisi ostaa patruunoita, joita taas tarvitaan ammunnan harjoitteluun.

        Hyväksi ampujaksi tulemiseen vaaditaan kymmeniätuhansia laukauksia. Mistä nämä rikolliset käsityksesi mukaan saavat patruunansa? Tämä tarkoittaa käytännössä satoja kiloja patruunoita henkeä kohti. Ei Suomessa edes varasteta vuodessa niin paljon patruunoita, että sillä kovin moni kriminaali treenaisi itsensä kunnolliseksi pyssymieheksi.

        Entä missä ne tyypit harjoittelevat? Se kun ei riitä, että käydään jossain hiekkakuopalla vetämässä yksi lipas, vaan on treenattava vähintään 2-4 kertaa viikossa ja luokkaa 200 laukausta joka kerta. Tähän vaaditaan väistämättä ampumarata ja sellaisen pitäminen salaa on hieman hankalaa, kun se ampuminen kuuluu aika kauas.

        Tämä on tätä, kun ihmiset esittävät "syvää rintaääntä" ymmärtämättä asioista, joista puhuvat.


      • on kalliipi
        taas tappelee kirjoitti:

        hiekkalaatikolla......niinkuin usein ennenkin. :)

        ja isompi kun sun.

        Ei Maga eroa oleellisesti millään tavoin mistään muusta itsepuolustuslajista. On älyllisesti köyhää tuudittautua, että siitä löytyisi jotain mitä ei ole jo aikaisemmin keksitty. Aktiivi tason Thai-boksari harrastaja vetää magailijaa kaaliin. Perustelu: Magassa nykyään miljoona ja yksi tekniikka. - Muythaissa harvoja tekniikoita, joita hiotaan eri kombinaatioissa selkäytimeen ja kehäkokemus.

        Harrastajille hyvä laji-itsetunto on positiivinen asia, mutta...


      • desfe
        on kalliipi kirjoitti:

        ja isompi kun sun.

        Ei Maga eroa oleellisesti millään tavoin mistään muusta itsepuolustuslajista. On älyllisesti köyhää tuudittautua, että siitä löytyisi jotain mitä ei ole jo aikaisemmin keksitty. Aktiivi tason Thai-boksari harrastaja vetää magailijaa kaaliin. Perustelu: Magassa nykyään miljoona ja yksi tekniikka. - Muythaissa harvoja tekniikoita, joita hiotaan eri kombinaatioissa selkäytimeen ja kehäkokemus.

        Harrastajille hyvä laji-itsetunto on positiivinen asia, mutta...

        Siinä on vaan sellainen juttu, että jos thai-boksari tulee kamppailemaan kanssani, niin sitä ennen totean:
        "Jos minuun sattuu, niin sinuun sattuu kahta kauheammin."
        Tähän mennessä kiinnipyrkijät ovat lopettaneet siihen.
        ;-)


      • ACVJT
        desfe kirjoitti:

        Siinä on vaan sellainen juttu, että jos thai-boksari tulee kamppailemaan kanssani, niin sitä ennen totean:
        "Jos minuun sattuu, niin sinuun sattuu kahta kauheammin."
        Tähän mennessä kiinnipyrkijät ovat lopettaneet siihen.
        ;-)

        Harrastat ilmiselvästi Action Combat Verbal Judo Thread.

        Kerro enemmän kokemuksistasi ja treenaamisesta, pliis!


      • desfe
        ACVJT kirjoitti:

        Harrastat ilmiselvästi Action Combat Verbal Judo Thread.

        Kerro enemmän kokemuksistasi ja treenaamisesta, pliis!

        Kuten oivalsit kyseessä oli provo ;-)


      • Kakeilija
        AndyS kirjoitti:

        "mutta toisaalta kaveri joka kantaa pistoolia kadulla mukanaan, osaa myös usein sitä käyttää ja hyvin."

        Vai niin. Mihinköhän tämä käsitys perustuu? Ammunnan harrastajathan eivät yleensä kanniskele luvallisia pyssyjään mukanaan, vaan kantajat ovat rikollisia. Näillä taas ei ole lupia, joilla voisi ostaa patruunoita, joita taas tarvitaan ammunnan harjoitteluun.

        Hyväksi ampujaksi tulemiseen vaaditaan kymmeniätuhansia laukauksia. Mistä nämä rikolliset käsityksesi mukaan saavat patruunansa? Tämä tarkoittaa käytännössä satoja kiloja patruunoita henkeä kohti. Ei Suomessa edes varasteta vuodessa niin paljon patruunoita, että sillä kovin moni kriminaali treenaisi itsensä kunnolliseksi pyssymieheksi.

        Entä missä ne tyypit harjoittelevat? Se kun ei riitä, että käydään jossain hiekkakuopalla vetämässä yksi lipas, vaan on treenattava vähintään 2-4 kertaa viikossa ja luokkaa 200 laukausta joka kerta. Tähän vaaditaan väistämättä ampumarata ja sellaisen pitäminen salaa on hieman hankalaa, kun se ampuminen kuuluu aika kauas.

        Tämä on tätä, kun ihmiset esittävät "syvää rintaääntä" ymmärtämättä asioista, joista puhuvat.

        Tuudittaudu sinä vaan siihen uskoon että kadulla ei opi mitään. Itse olen sitä mieltä että sieltä tulevat ne ilkeimmät puukko yms. tekniikat. Ammunnan harrastajat treenaavat tarkkuutta lähinnä kaukaisiin kohteisiin. Katutilanne on se että jos osoittelet pistoolilla, riittää että vedät liipaisimesta sillä muutaman metrin päästä kyllä osuu. Jos ei kuolettavasti niin pahat vammat saat siitä loppuiäksesi todennäköisesti. Ja puukonkäytöstä sen verran että meneppä kokeilemaan puukkoa käyttävän kriminaalin kanssa. Voipa olla että sekunnin murto-osassa on kurkku auki ja kaikki ohi sinun osaltasi. Kaduilla pyörii sellaista sakkia jotka ovat kantaneet puukkoja mukanaan koko ikänsä ja jotka ovat sitä myös käyttäneet.

        Olen katsonut näitä krav maga videoita joissa otetaan baaritiskin takaa pistoolimieheltä pistooli pois ja täyttyy kyllä sanoa että aika lapselliselta näyttää. Pistoolimies kun on jokin taltuttajan seurakaveri eikä pistä vastaan vaan antaa tehdä rannelukon ja heittäytyy vielä näyttävästi maahan.

        Reaalielämä onkin sitten toinen juttu mutta siihen ei krav maga salilla tai edes kadulla tehtävissä harjoituksissa törmää. Eihän poliisitkaan turvallisuusalan ammattilaisena taltuta puukkomiestä paljain käsin vaan sitä varten on pistooli vyöllä. Sanon vain että uskokoon noihin naiveihin juttuihin kuka tahtoo ja maksakoon siitä ylimääräistä mutta se ei muuta sitä asiaa miksikään että krav maga ei sisällä mitään tehokkaampia tekniikoita.


      • AndyS
        Kakeilija kirjoitti:

        Tuudittaudu sinä vaan siihen uskoon että kadulla ei opi mitään. Itse olen sitä mieltä että sieltä tulevat ne ilkeimmät puukko yms. tekniikat. Ammunnan harrastajat treenaavat tarkkuutta lähinnä kaukaisiin kohteisiin. Katutilanne on se että jos osoittelet pistoolilla, riittää että vedät liipaisimesta sillä muutaman metrin päästä kyllä osuu. Jos ei kuolettavasti niin pahat vammat saat siitä loppuiäksesi todennäköisesti. Ja puukonkäytöstä sen verran että meneppä kokeilemaan puukkoa käyttävän kriminaalin kanssa. Voipa olla että sekunnin murto-osassa on kurkku auki ja kaikki ohi sinun osaltasi. Kaduilla pyörii sellaista sakkia jotka ovat kantaneet puukkoja mukanaan koko ikänsä ja jotka ovat sitä myös käyttäneet.

        Olen katsonut näitä krav maga videoita joissa otetaan baaritiskin takaa pistoolimieheltä pistooli pois ja täyttyy kyllä sanoa että aika lapselliselta näyttää. Pistoolimies kun on jokin taltuttajan seurakaveri eikä pistä vastaan vaan antaa tehdä rannelukon ja heittäytyy vielä näyttävästi maahan.

        Reaalielämä onkin sitten toinen juttu mutta siihen ei krav maga salilla tai edes kadulla tehtävissä harjoituksissa törmää. Eihän poliisitkaan turvallisuusalan ammattilaisena taltuta puukkomiestä paljain käsin vaan sitä varten on pistooli vyöllä. Sanon vain että uskokoon noihin naiveihin juttuihin kuka tahtoo ja maksakoon siitä ylimääräistä mutta se ei muuta sitä asiaa miksikään että krav maga ei sisällä mitään tehokkaampia tekniikoita.

        "Tuudittaudu sinä vaan siihen uskoon että kadulla ei opi mitään."

        Siis mieti nyt oikeesti. Uskotko ihan tosissasi, että Suomessa on rikollisia, jotka olisivat oppineet hyviksi aseenkäyttäjiksi ammuskelemalla toisiaan kaduilla? Herää todellisuuteen, tämä on Suomi eikä villi länsi. Ei Suomessa kukaan ammu ihmisiä niin usein, että siinä jotain oppisi.

        Se on sitten eri asia, että kriminaalit voivat olla niin sekoja/epätoivoisia, etteivät epäröi ampua, muttei se heidän taitojaan lisää.

        "Ammunnan harrastajat treenaavat tarkkuutta lähinnä kaukaisiin kohteisiin."

        Muistaakseni lyhin etäisyys, mistä olen kisoissa ampunut, oli noin puoli metriä. Onko se sinusta kaukana?

        "Katutilanne on se että jos osoittelet pistoolilla, riittää että vedät liipaisimesta sillä muutaman metrin päästä kyllä osuu."

        Nähtävästi et ole koskaan ampunut vaikesta tilanteista ja nopeasti. Kuka hyvänsä osuu miehen kokoiseen tauluun muutaman metrin päästä pistoolilla, _jos_saa_tähdätä_rauhassa_. On kokonaan eri asia ampua mahdollisimman nopeasti, kun pumppu hakkaa kahtasataa. Silloin siitä muutaman metrinkin päästä ampuu helposti ohi. Tiedän, kun olen ampunut. Näin on jo kisoissa, jotka eivät stressaavuudeltaan luultavasti vastaa ihmisten ampumista oikeasti. Varmasti en toki voi sanoa, kun en ole ihmisiä koskaan ampunut.

        Ja vaikka tilanne olisi helppokin, mitä se ei välttämättä ole, ei se tarkoita, että ampuja olisi hyvä.


      • km_treenailija
        Kakeilija kirjoitti:

        Tuudittaudu sinä vaan siihen uskoon että kadulla ei opi mitään. Itse olen sitä mieltä että sieltä tulevat ne ilkeimmät puukko yms. tekniikat. Ammunnan harrastajat treenaavat tarkkuutta lähinnä kaukaisiin kohteisiin. Katutilanne on se että jos osoittelet pistoolilla, riittää että vedät liipaisimesta sillä muutaman metrin päästä kyllä osuu. Jos ei kuolettavasti niin pahat vammat saat siitä loppuiäksesi todennäköisesti. Ja puukonkäytöstä sen verran että meneppä kokeilemaan puukkoa käyttävän kriminaalin kanssa. Voipa olla että sekunnin murto-osassa on kurkku auki ja kaikki ohi sinun osaltasi. Kaduilla pyörii sellaista sakkia jotka ovat kantaneet puukkoja mukanaan koko ikänsä ja jotka ovat sitä myös käyttäneet.

        Olen katsonut näitä krav maga videoita joissa otetaan baaritiskin takaa pistoolimieheltä pistooli pois ja täyttyy kyllä sanoa että aika lapselliselta näyttää. Pistoolimies kun on jokin taltuttajan seurakaveri eikä pistä vastaan vaan antaa tehdä rannelukon ja heittäytyy vielä näyttävästi maahan.

        Reaalielämä onkin sitten toinen juttu mutta siihen ei krav maga salilla tai edes kadulla tehtävissä harjoituksissa törmää. Eihän poliisitkaan turvallisuusalan ammattilaisena taltuta puukkomiestä paljain käsin vaan sitä varten on pistooli vyöllä. Sanon vain että uskokoon noihin naiveihin juttuihin kuka tahtoo ja maksakoon siitä ylimääräistä mutta se ei muuta sitä asiaa miksikään että krav maga ei sisällä mitään tehokkaampia tekniikoita.

        Olen ainakin itse päätynyt siihen näkökantaan,
        että nuo puukkoa ja pistoolia vastaan olevat
        tekniikat ovat "parempi kuin vain seisoa, jos
        toinen meinaa tappaa".

        Pistoolilla toinen tekee jo pahan mokan, jos
        tulee lähelle, eli ei silloin toinen osaa
        sitä käyttää - ei kaukoetäisyydelle
        vaikuttavalla aseella pidä tulla lähelle. Se
        KM pistoolin poisotto perustuu juuri tuohon
        väärään etäisyyteen - sen sitten oikeasti ehtii
        painaa sivuun, ennenkuin toinen ehtii laukaista
        aseen, kohtuullisella todennäköisyydellä..
        Ihmisen reaktioaika vaan on rajallinen.
        Kokeile itse vaikka värikuulaaseella tai
        softairilla - ehditkö ampua, jos tähtäät toista
        läheltä, ja toinen pelkällä käden liikkeellä
        työntää aseen sivuun. Itse EN ehdi, vaikka
        tiedän odottaa liikettä. Jos tekniikan tekee
        väärin (kroppa liikkuu ensin), silloin ehtii laukaista.

        Veitsellä on aivan selvä, että siinä tulee
        itselle helvetisti haavaa ja vammaa, mutta voi
        siitä selvitä hengissä. Varmasti paremmat mahkut
        selvitä tilanteesta, jos on treenannut tuohon
        tekniikoita, kuin että tilanne tulisi aivan
        uutena. Jos toinen osaa veitsitekniikoita
        (escrima tms.), niin homma on toivoton
        aseettomalle. Tumpeloa vastaan on mahkut
        selvitä hengissä.

        En minä ainakaan kuvittele että KM tai escrima
        tai mikään muukaan olisi ihmetie voittoon
        aseistettua vastustajaa vastaan. Se vaan on
        PAREMPI kuin jos ei olisi treenannut ollenkaan.

        Jos on mahdollista, toki vaikka lompakon tai
        kännykän antaa tuollaisessa tilanteessa.
        Pikkurahaa, jos vaihtoehto on kuolema.
        Vastarinta tulee vasta epätoivoisessa
        tilanteessa, jos on selvää, että tilanteesta ei
        ole hengissä lähdössä muuten. Pakeneminen ei
        aina ole vaihtoehto, jos on vaikka ystäviä
        mukana, jotka esimerkiksi eivät ole siinä
        fyysisessä kunnossa, että juoksu on vaihtoehto.

        Nykyäänhän ryöstöissä usein pahoinpitely kuuluu
        kuvioon vaikka uhri on yhteistyöhaluinen. Osa
        vaan haluaa tappaa, eikä edes yritä ryöstää.
        Jälkimmäisessä mikä vaan on parempaa, kuin vain
        antaa toisen tehdä mitä haluaa.

        Jos asuisi Jenkeissä tms., missä saa asetta
        kantaa mukana, olisi itsellä 9mm mukana aina.
        KM ja muut kamppailulajit ovat meidän maassamme
        vaan parasta, mitä on laillisesti mahdollista
        varautua tuollaiseen tilanteeseen.


      • kirjoitit
        km_treenailija kirjoitti:

        Olen ainakin itse päätynyt siihen näkökantaan,
        että nuo puukkoa ja pistoolia vastaan olevat
        tekniikat ovat "parempi kuin vain seisoa, jos
        toinen meinaa tappaa".

        Pistoolilla toinen tekee jo pahan mokan, jos
        tulee lähelle, eli ei silloin toinen osaa
        sitä käyttää - ei kaukoetäisyydelle
        vaikuttavalla aseella pidä tulla lähelle. Se
        KM pistoolin poisotto perustuu juuri tuohon
        väärään etäisyyteen - sen sitten oikeasti ehtii
        painaa sivuun, ennenkuin toinen ehtii laukaista
        aseen, kohtuullisella todennäköisyydellä..
        Ihmisen reaktioaika vaan on rajallinen.
        Kokeile itse vaikka värikuulaaseella tai
        softairilla - ehditkö ampua, jos tähtäät toista
        läheltä, ja toinen pelkällä käden liikkeellä
        työntää aseen sivuun. Itse EN ehdi, vaikka
        tiedän odottaa liikettä. Jos tekniikan tekee
        väärin (kroppa liikkuu ensin), silloin ehtii laukaista.

        Veitsellä on aivan selvä, että siinä tulee
        itselle helvetisti haavaa ja vammaa, mutta voi
        siitä selvitä hengissä. Varmasti paremmat mahkut
        selvitä tilanteesta, jos on treenannut tuohon
        tekniikoita, kuin että tilanne tulisi aivan
        uutena. Jos toinen osaa veitsitekniikoita
        (escrima tms.), niin homma on toivoton
        aseettomalle. Tumpeloa vastaan on mahkut
        selvitä hengissä.

        En minä ainakaan kuvittele että KM tai escrima
        tai mikään muukaan olisi ihmetie voittoon
        aseistettua vastustajaa vastaan. Se vaan on
        PAREMPI kuin jos ei olisi treenannut ollenkaan.

        Jos on mahdollista, toki vaikka lompakon tai
        kännykän antaa tuollaisessa tilanteessa.
        Pikkurahaa, jos vaihtoehto on kuolema.
        Vastarinta tulee vasta epätoivoisessa
        tilanteessa, jos on selvää, että tilanteesta ei
        ole hengissä lähdössä muuten. Pakeneminen ei
        aina ole vaihtoehto, jos on vaikka ystäviä
        mukana, jotka esimerkiksi eivät ole siinä
        fyysisessä kunnossa, että juoksu on vaihtoehto.

        Nykyäänhän ryöstöissä usein pahoinpitely kuuluu
        kuvioon vaikka uhri on yhteistyöhaluinen. Osa
        vaan haluaa tappaa, eikä edes yritä ryöstää.
        Jälkimmäisessä mikä vaan on parempaa, kuin vain
        antaa toisen tehdä mitä haluaa.

        Jos asuisi Jenkeissä tms., missä saa asetta
        kantaa mukana, olisi itsellä 9mm mukana aina.
        KM ja muut kamppailulajit ovat meidän maassamme
        vaan parasta, mitä on laillisesti mahdollista
        varautua tuollaiseen tilanteeseen.

        Sen verran vielä harjoittelusta.
        Omissa KM -harjoituksissa olemme kokeilleet, että veitsi on kiinni rinnassa tai mahan kohdalla.
        Puukkomiehen tehtävä on heti tökätä, kun näkee, että toinen on tekemässä jotain...
        Ja vaikka puukkomies tietää, että toinen yrittää ottaa veitsen pois, ei puukkomiehen reaktiot ole vielä koskaan olleet nopeampia kuin puolustajan. Tietysti, puolustuksen onnistumiseen liittyy ennen kaikkea myös vartaloväistö; eli samanaikainen vartalon väistö pois osumalinjalta jne.


      • Kmaa
        km_treenailija kirjoitti:

        Olen ainakin itse päätynyt siihen näkökantaan,
        että nuo puukkoa ja pistoolia vastaan olevat
        tekniikat ovat "parempi kuin vain seisoa, jos
        toinen meinaa tappaa".

        Pistoolilla toinen tekee jo pahan mokan, jos
        tulee lähelle, eli ei silloin toinen osaa
        sitä käyttää - ei kaukoetäisyydelle
        vaikuttavalla aseella pidä tulla lähelle. Se
        KM pistoolin poisotto perustuu juuri tuohon
        väärään etäisyyteen - sen sitten oikeasti ehtii
        painaa sivuun, ennenkuin toinen ehtii laukaista
        aseen, kohtuullisella todennäköisyydellä..
        Ihmisen reaktioaika vaan on rajallinen.
        Kokeile itse vaikka värikuulaaseella tai
        softairilla - ehditkö ampua, jos tähtäät toista
        läheltä, ja toinen pelkällä käden liikkeellä
        työntää aseen sivuun. Itse EN ehdi, vaikka
        tiedän odottaa liikettä. Jos tekniikan tekee
        väärin (kroppa liikkuu ensin), silloin ehtii laukaista.

        Veitsellä on aivan selvä, että siinä tulee
        itselle helvetisti haavaa ja vammaa, mutta voi
        siitä selvitä hengissä. Varmasti paremmat mahkut
        selvitä tilanteesta, jos on treenannut tuohon
        tekniikoita, kuin että tilanne tulisi aivan
        uutena. Jos toinen osaa veitsitekniikoita
        (escrima tms.), niin homma on toivoton
        aseettomalle. Tumpeloa vastaan on mahkut
        selvitä hengissä.

        En minä ainakaan kuvittele että KM tai escrima
        tai mikään muukaan olisi ihmetie voittoon
        aseistettua vastustajaa vastaan. Se vaan on
        PAREMPI kuin jos ei olisi treenannut ollenkaan.

        Jos on mahdollista, toki vaikka lompakon tai
        kännykän antaa tuollaisessa tilanteessa.
        Pikkurahaa, jos vaihtoehto on kuolema.
        Vastarinta tulee vasta epätoivoisessa
        tilanteessa, jos on selvää, että tilanteesta ei
        ole hengissä lähdössä muuten. Pakeneminen ei
        aina ole vaihtoehto, jos on vaikka ystäviä
        mukana, jotka esimerkiksi eivät ole siinä
        fyysisessä kunnossa, että juoksu on vaihtoehto.

        Nykyäänhän ryöstöissä usein pahoinpitely kuuluu
        kuvioon vaikka uhri on yhteistyöhaluinen. Osa
        vaan haluaa tappaa, eikä edes yritä ryöstää.
        Jälkimmäisessä mikä vaan on parempaa, kuin vain
        antaa toisen tehdä mitä haluaa.

        Jos asuisi Jenkeissä tms., missä saa asetta
        kantaa mukana, olisi itsellä 9mm mukana aina.
        KM ja muut kamppailulajit ovat meidän maassamme
        vaan parasta, mitä on laillisesti mahdollista
        varautua tuollaiseen tilanteeseen.

        Täyttä asiaa kirjoitat km-treenailija, itse olen aina puhunut samaa ja olen joistakin hankalista tilanteista selvinnyt puhtaasti km-opein, miksi pitäisi vain seisoa paikallaan ja olla avuton uhri, järjen käyttö on sallittua1

        Pitäisikö pistoolimiestä tai puukkoa vastaan harjoitella 1500. luvun vanhan jujutsun tavoin, vai aikidon filosofialla?

        Krav maga on nerokas lähitaistelujärjestelmä!


      • realisti
        kirjoitit kirjoitti:

        Sen verran vielä harjoittelusta.
        Omissa KM -harjoituksissa olemme kokeilleet, että veitsi on kiinni rinnassa tai mahan kohdalla.
        Puukkomiehen tehtävä on heti tökätä, kun näkee, että toinen on tekemässä jotain...
        Ja vaikka puukkomies tietää, että toinen yrittää ottaa veitsen pois, ei puukkomiehen reaktiot ole vielä koskaan olleet nopeampia kuin puolustajan. Tietysti, puolustuksen onnistumiseen liittyy ennen kaikkea myös vartaloväistö; eli samanaikainen vartalon väistö pois osumalinjalta jne.

        Jos kysymys on tilanteesta, jossa oma henki on uhattuna, on todennäköistä että "tökkääminen" tapahtuu ensin, usein täysin yllättäen.

        "Omissa KM -harjoituksissa olemme kokeilleet, että veitsi on kiinni rinnassa tai mahan kohdalla. Puukkomiehen tehtävä on heti tökätä, kun näkee, että toinen on tekemässä jotain... "
        -Hollywood tilanne. Pahis jaarittelee aina liian kauan. :D Ei vastaa todellisuutta.


      • Kakeilija
        Kmaa kirjoitti:

        Täyttä asiaa kirjoitat km-treenailija, itse olen aina puhunut samaa ja olen joistakin hankalista tilanteista selvinnyt puhtaasti km-opein, miksi pitäisi vain seisoa paikallaan ja olla avuton uhri, järjen käyttö on sallittua1

        Pitäisikö pistoolimiestä tai puukkoa vastaan harjoitella 1500. luvun vanhan jujutsun tavoin, vai aikidon filosofialla?

        Krav maga on nerokas lähitaistelujärjestelmä!

        MInusta krav maga vain luo illuusion siitä että on voittamaton kadulla. Kukaan ei mahda pistooleilla tai puukoilla mitään ajatuksen. Se on minusta virhe. Tietysti itseä pitää puolustaa jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole mutta realismin nimeen täytyy sanoa että nuo edellä mainitut "pidä puukkoa paikallaan tässä ja yritä hyökätä yhtäkkiä" ovat aika epärealistisia. TOdellisuudessa sekopaa ottaa puukon ja huitoo niin pirusti kun vaan kerkeää ja siinä auttaa vain pitkän harjoittelun tuoma "pelisilmä" jos sekään. Sama koskee asetekniikoita. Pistooli tupesta ja pam. Siinä on aika heikkoa että etäisyys sattuisi sopimaan niin että saisit pistoolin riistettyä. No uskokaa mitä uskotte ja maksakaa itsenne kipeäksi. Mikään ei kuitenkaan takaa sitä että olisitte kadulla turvassa/voittamattomia.


      • kmg
        Kakeilija kirjoitti:

        MInusta krav maga vain luo illuusion siitä että on voittamaton kadulla. Kukaan ei mahda pistooleilla tai puukoilla mitään ajatuksen. Se on minusta virhe. Tietysti itseä pitää puolustaa jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole mutta realismin nimeen täytyy sanoa että nuo edellä mainitut "pidä puukkoa paikallaan tässä ja yritä hyökätä yhtäkkiä" ovat aika epärealistisia. TOdellisuudessa sekopaa ottaa puukon ja huitoo niin pirusti kun vaan kerkeää ja siinä auttaa vain pitkän harjoittelun tuoma "pelisilmä" jos sekään. Sama koskee asetekniikoita. Pistooli tupesta ja pam. Siinä on aika heikkoa että etäisyys sattuisi sopimaan niin että saisit pistoolin riistettyä. No uskokaa mitä uskotte ja maksakaa itsenne kipeäksi. Mikään ei kuitenkaan takaa sitä että olisitte kadulla turvassa/voittamattomia.

        Kuinka paljon esimerkiksi capoeiraan on jäänyt vanhoja, aikojen alussa ehkä tehokkaita tekniikoita? Capoeirahan on alkujaan orjien kehittämä taistelulaji, joka kehitettiin tanssin muotoon, koska orjat eivät saaneet harjoittaa mitään omaan kulttuuriin liittyvää (tai orjien omistajia vastaan olevaa) toimintaa. Silloin oli pakko sitoa puukot jalkoihin - niin tehdään edelleen (no ehkä ilman puukkoja mutta tyyli on sama) vaikka capoeiran harjoittajia ei enää rajoiteta..

        Mitä Krav magaan tulee, oletko ajatellut mihin tämäkin laji on alkujaan kehitetty? Se on kehittynyt Israelin armeijan tarpeisiin - ei kadulle niin kuin koko ajan jankutetaan - sodassa harvemmin löytyy eskrimaguruja, siellä toimitaan jos vihollinen tulee lähellä puukon tai pistoolin kanssa - ja siellä nämä puukko/psitoolitekniikat toimivat. Joo - onhan Krav magastakin eri versioita eri tarpeisiin, mutta eivät ne niin paljon eroa.. siviilimagassakin siis opetetaan näitä asetekniikoita.

        Eli siis sodassa ei mietitä "annanko lompakon kun tuo osoittaa puukolla" vaan toimitaan. Krav magan perusajatus - jos oma tai toisen henki on vaarassa, puolustaudutaan. Kadulla on helpompi antaa se lompakko ja tutista peloissaan.

        Varmasti useasta lajista löytyy "jäänteitä" tai ns. turhaa tekniikkaa, mutta mitä sitten? Kuka pakottaa menemään puukon varteen kiinni?.. Oma henkilökohtainen mielipiteeni kuitenkin on, että asetekniikoita tulee treenata aivan älyttömän paljon, jotta niihin voi edes vähän luottaa (ihmisessä kun sattuu olemaan niin paljon muuttujia, tilanteet muuttuvat). Hyviä paikkoja ovat leirit ja seminaarit..


      • Mjölnir
        AndyS kirjoitti:

        "mutta toisaalta kaveri joka kantaa pistoolia kadulla mukanaan, osaa myös usein sitä käyttää ja hyvin."

        Vai niin. Mihinköhän tämä käsitys perustuu? Ammunnan harrastajathan eivät yleensä kanniskele luvallisia pyssyjään mukanaan, vaan kantajat ovat rikollisia. Näillä taas ei ole lupia, joilla voisi ostaa patruunoita, joita taas tarvitaan ammunnan harjoitteluun.

        Hyväksi ampujaksi tulemiseen vaaditaan kymmeniätuhansia laukauksia. Mistä nämä rikolliset käsityksesi mukaan saavat patruunansa? Tämä tarkoittaa käytännössä satoja kiloja patruunoita henkeä kohti. Ei Suomessa edes varasteta vuodessa niin paljon patruunoita, että sillä kovin moni kriminaali treenaisi itsensä kunnolliseksi pyssymieheksi.

        Entä missä ne tyypit harjoittelevat? Se kun ei riitä, että käydään jossain hiekkakuopalla vetämässä yksi lipas, vaan on treenattava vähintään 2-4 kertaa viikossa ja luokkaa 200 laukausta joka kerta. Tähän vaaditaan väistämättä ampumarata ja sellaisen pitäminen salaa on hieman hankalaa, kun se ampuminen kuuluu aika kauas.

        Tämä on tätä, kun ihmiset esittävät "syvää rintaääntä" ymmärtämättä asioista, joista puhuvat.

        Andy kirjoittaa asiaa (kuten yleensä :))

        Ampuma-ase ei ole mikään autuaaksi tekevä, ja vaatii harjoittelua samalla tavalla, kuten takakäden suora..

        Olen itse tehnyt (ammattini takia) useita simulaatioita, joissa täysin oikeilla aseilla, jotka on modifioitu ampumaan vähemmän vaarallista ampumatarviketta, joudutaan tilanteisiin jossa käytetään paineen alla ampuma-asetta. Olen itse tehneenä ja kouluttajana ollessani nähnyt useita suorituksia, joissa koulutettu aseenkäytön ammattilainen ampuu lähietäisyydeltä (alle 3 metriä) ohi kohteesta, tai osuu kohteeseen, mihin ei sitä tarkoittanut. Tämä tarkoittaa sitä, että stressitilanteella on valtava vaikutus itse suoritukseen. Esimerkiksi Mark Chapman (mies joka ampui John Lennonin, jos joku sivistymätön ei tiennyt) ampui kolmen metrin etäisyydeltä Lennonia viisi kertaa, joista kaksi laukausta ei osunut. Tosin, lopputulos oli, että Lennon kuoli, mutta toisaalta eipä Johnkaan tehnyt muuta, kuin näytteli tilanteessa uhria.

        Haastattelukokemusten perusteella, joita on saatu henkilöiltä (esim ameriikan ihmemaasta) on saatu selville, että henkilö, jota on ammuttu ei välttämättä edes heti sitä huomaa, mikäli adrenaliinitaso on riittävän korkea. Näin ollen, mikäli osuma ei ole heti kuolettava, ammuttu henkilö voi vielä toimia ja estää (mikäli on harjoitellut oikeita asioita) hyökkääjää ampumasta enempää.

        Eli:
        TREENATKAA JA PUHUKAA VÄHEMMÄN PASKAA TÄÄLLÄ PALSTOILLA..


      • brazil
        Kakeilija kirjoitti:

        MInusta krav maga vain luo illuusion siitä että on voittamaton kadulla. Kukaan ei mahda pistooleilla tai puukoilla mitään ajatuksen. Se on minusta virhe. Tietysti itseä pitää puolustaa jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole mutta realismin nimeen täytyy sanoa että nuo edellä mainitut "pidä puukkoa paikallaan tässä ja yritä hyökätä yhtäkkiä" ovat aika epärealistisia. TOdellisuudessa sekopaa ottaa puukon ja huitoo niin pirusti kun vaan kerkeää ja siinä auttaa vain pitkän harjoittelun tuoma "pelisilmä" jos sekään. Sama koskee asetekniikoita. Pistooli tupesta ja pam. Siinä on aika heikkoa että etäisyys sattuisi sopimaan niin että saisit pistoolin riistettyä. No uskokaa mitä uskotte ja maksakaa itsenne kipeäksi. Mikään ei kuitenkaan takaa sitä että olisitte kadulla turvassa/voittamattomia.

        Ihmettelen vain sitä kun monet magan halveksijat tietävät tarkalleen mitä kadulla AINA tapahtuu, kuten esim. että roisto vetää pistoolin esiin ja pam! Jos roisto tosiaan niin tekee, niin eihän sille tietenkään mitään voi. Täytyy muistaa että roistotkin ovat yksilöitä, joista osa kokeneempia ja osa kokemattomampia, osa hätäisiä ja osa vähemmän. Jos hyökkääjä on joku epävarma ensikertalainen tilanteesta saattaa selvitä mikäli tietää mitä tehdä.

        Mitä illuusioon voittamattomuudesta tulee voin sanoa että sen yhden kerran kun olen magaa treenannut opettaja nimenomaan varoitti meitä luulemasta että lajia harrastamalla tulee haavoittumattomaksi.


      • vielä teille
        brazil kirjoitti:

        Ihmettelen vain sitä kun monet magan halveksijat tietävät tarkalleen mitä kadulla AINA tapahtuu, kuten esim. että roisto vetää pistoolin esiin ja pam! Jos roisto tosiaan niin tekee, niin eihän sille tietenkään mitään voi. Täytyy muistaa että roistotkin ovat yksilöitä, joista osa kokeneempia ja osa kokemattomampia, osa hätäisiä ja osa vähemmän. Jos hyökkääjä on joku epävarma ensikertalainen tilanteesta saattaa selvitä mikäli tietää mitä tehdä.

        Mitä illuusioon voittamattomuudesta tulee voin sanoa että sen yhden kerran kun olen magaa treenannut opettaja nimenomaan varoitti meitä luulemasta että lajia harrastamalla tulee haavoittumattomaksi.

        jos en aivan väärässä ole, kuten en tavallisesti ole ;-) , niin krav magassa eräs ajatus aseuhan kohdatessa on se, että uhkaaja useimmiten on vaatimassa jotakin; rahaa, vaatteita, tyttökaverin jne. Jos joku aikoo ampua sinut niin hän tekee sen varmasti kauempaa eikä tulee viereen. Mutta, voidakseen ottaa jotakin täytyy olla niin lähellä, että myös ylettyy ottamaan (siis käden ulottuvilla). Joten, kukaan ei missään lajissa tule haavoittumattomaksi eikä voittamattomaksi, mutta jos on aivan pakko puolustautua, niin on ainakin jotain "välineitä" siihen.


      • PT

        KÄYTÖS
        VAATIMATTOMUUS
        KÄRSIVÄLLISYYS
        UHRAUTUVUUS
        KUNNIOITUS
        MIELEN JA KEHON PUHTAUS

        Paras itse puolustus on oma järki


      • Sininen Baretti
        Kakeka kirjoitti:

        Puhe voi olla tyypillistä mutta täytyy muistaa että nämä pistoolien kanssa riehuvat sekopäätkin saattavat jopa osata käyttää sitä asettaan. Siinä kun tarvitaan vain yksi liipaisimen liikautus sinun hienoja liikesarjojasi vastaan. Olen kyllä katsellut näitä self defense videoita (ihan kiinnostuksesta) ja tiedän idean mihin nämä pistoolitorjunnat perustuvat. Voihan olla että saat napatuksi lähellä olevalta kaverilta pistoolin mutta toisaalta kaveri joka kantaa pistoolia kadulla mukanaan, osaa myös usein sitä käyttää ja hyvin. Krav maga tekee tässä vastuuttoman tempun antaessaan harrastajien uskoa että pistoolin riistäminen on helppoa. Sama koskee puukkojakin. Jokainen vastuunsa tunteva itsepuolustusopettaja suhtautuu noihin tekniikoihin erittäin varauksella. Jos pistoolin, tai muun aseen, riistäminen toimisi oikeasti, emme tarvitsisi sodassakaan muuta kuin paljaat kädet.

        uutisoinnin mukaan pistoolit israelilaiskommandoilta. Ei toisin päin.

        Käsikähmässäkin kommandot otti kuonoonsa. Israelilaiset käyttivät sen jälkeen ampuma-aseita ampuen aseettomia ihmisiä.

        Israelin eliittijoukothan ovat tunnetuimmat KM:n osaajat ja nyt nähtiin mihin siitä taidosta on. EI MIHINKÄÄN!

        http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/93827-israelin-kommandoisku-tuomitaan-–-”veriloyly”


      • hyvin menee itämaisi

        kukaan ei ole 5 metrin pästä pysäyttäny avokäsin pistoolimiestä jakukaan pistoolimies ei lähemmäks tule. no jos selkään osoittaa mutta nää on elokuvista


    • RealistiMies

      Krav magassa ei sinänsä ole mitään vikaa. Laji on ihan hyvä itsepuolustuslaji ja hyödyksi turvallisussalalla työskenteville. Totuus on kuitenkin se että sen kaikki tekniikat ovat peräisin jujutsusta yms. jo aiemmin tunnetuista lajeista. Hokytory jujutsu kouluttaa suomessa turvallisuusalan ammattilaisia(mm.poliiseja). Samat jujutsuperäiset lukot ja irtautumiset siellä opetetaan ja peruslyönnit ovat nyrkkeilylle tyypillisiä. Kaikki on siis vain kopioitu muista lajeista ja sen jälkeen laji on markkinoitu taitavasti eteenpäin. Jos luulee että kaikessa saa parempaa kun maksaa enemmän niin erehtyy. Sitten tulee näitä israelin lähettiläitä. Tilannetta voisi verrata siihen kun aikoinaan japanilaiset tulivat opettamaan kalliilla karatea tänne. Nythän osaamista alkaa olla jo omasta takaa eivätkä tekniikat ole mitään salaisia enää. Lyhyesti kiteyttäisin krav magan idean sanoilla: samaa paskaa eri paketissa.

      • Kommentti

        Siinä oli kiteytettynä asiaa. Kertokaa mitä KM:ssa on mitä muissa lajeissa ei ole, tai on Israelilaisen oma keksimää?


      • ehkä on ehkä ei
        Kommentti kirjoitti:

        Siinä oli kiteytettynä asiaa. Kertokaa mitä KM:ssa on mitä muissa lajeissa ei ole, tai on Israelilaisen oma keksimää?

        Olen kahlannut useita lajeja yli 10 vuoden ajan. Mutta Krav Maga on ainut missä on oikeasti keskitytty kokonaisvaltaiseen itsensä puolustamiseen. En tarkoita pelkästään tekniikoita. Vaan myös varautumista tilanteisiin, välttämästä ukaavia tilanteita ja toimimista oikein uhkaavassa tilanteessa. Meille on ainakin opetettu paljon tilanteen lukemisesta. Miten ja miksi ihmiset reagoi eri asioihin. Miten uhkaajan mieli saadaan muutettua ilman väkivaltaa esim. käyttämällä psykologiaa ja kehonkieltä. Muissa lajeissani tätä puolta ei ole käyty läheskään yhtä ammattimaisesti kuin Magassa. Itsekin olen ollut vuosia vähän epäluuloinen munille potkimis Magaan, mutta täytyy myöntää että on yllättänyt positiivisesti. Ja loppuun vielä hyviä treenejä kaikille lajiin katsomatta! :D


      • Molempia kokeillut

        Mielestäni on väärin lähteä vetämään krav magan esikuvaksi nimenomaan ju jutsua. Toki tekniikat ovat osittain samoja mutta entisenä ju jutsukana ja nykyisenä krav magan harrastajana on pakko todeta että lähestymistavoissa on eroa.

        Ju jutsussa perinteisesti pyritään tarttumaan vastustajaan ja hallitsemaan häntä lukoin ja monet tekniikat päättyvät heittoihin. Tähän on omat historialliset syyntä, jotka voi käydä lukemassa vaikkapa jostain samuraihistoriikistä tai vastaavasta.

        Sen sijaan magassa pyritään blokkaamaan hyökkäyksiä ja antmaan samalla niin paljon takaisin kuin vain ehditään. Tarttuminen, lukot heitot eivät näyttele itsepuolustuksessä mitenkään näkyvää roolia.

        En väitä että magassa olisi keksitty mitään uutta tekniikoiden suhteen mutta väitän että lähestymistapa on melko erilainen vaikkapa hokutoryu ju jutsuun verratuna.


      • reagointi
        ehkä on ehkä ei kirjoitti:

        Olen kahlannut useita lajeja yli 10 vuoden ajan. Mutta Krav Maga on ainut missä on oikeasti keskitytty kokonaisvaltaiseen itsensä puolustamiseen. En tarkoita pelkästään tekniikoita. Vaan myös varautumista tilanteisiin, välttämästä ukaavia tilanteita ja toimimista oikein uhkaavassa tilanteessa. Meille on ainakin opetettu paljon tilanteen lukemisesta. Miten ja miksi ihmiset reagoi eri asioihin. Miten uhkaajan mieli saadaan muutettua ilman väkivaltaa esim. käyttämällä psykologiaa ja kehonkieltä. Muissa lajeissani tätä puolta ei ole käyty läheskään yhtä ammattimaisesti kuin Magassa. Itsekin olen ollut vuosia vähän epäluuloinen munille potkimis Magaan, mutta täytyy myöntää että on yllättänyt positiivisesti. Ja loppuun vielä hyviä treenejä kaikille lajiin katsomatta! :D

        Huomioni vain kiinnittyi seuraavaan:

        "Miten ja miksi ihmiset reagoi eri asioihin. Miten uhkaajan mieli saadaan muutettua ilman väkivaltaa esim. käyttämällä psykologiaa ja kehonkieltä."

        Voivatko ihmiset reagoida eri asioihin eri tavoin riippuen psyyken kunnosta tai nautitusta aineesta? On tietysti hyvä tietää jotain kokeilemisen arvoista tilanteen selvittämiseksi muutoinkin kuin lukolla, lyömällä tai potkaisemalla. Mutta myös tuossa psykologisoinnissa kannattaa olla varovainen, virhe voi pikemminkin yllyttää kuin rauhoittaa uhkaavan tyypin.

        Olenko ihan pihalla, mutta eikö esim. hokutoryussa käsitellä ainakin kehonkieltä?


      • Mjölnir
        Kommentti kirjoitti:

        Siinä oli kiteytettynä asiaa. Kertokaa mitä KM:ssa on mitä muissa lajeissa ei ole, tai on Israelilaisen oma keksimää?

        krav magan tekniikoissa ei ole "mitään", mitä ei olisi jo keksitty.

        Aivan varmasti on jo keksitty kaikki ihmisruumiin paikat, johon voidaan hyökätä. Yhtä varmasti joissain muissakin lajeissa on samoja tekniikoita. Itseasiassa krav magan perustaja on ollut itse 20-luvulla huippuluokan nyrkkeilijä, painija ja voimistelija sekä uimari. Lisäksi Imi tutustui myös ju-jutsuun ja todennäköisesti myös defendoon. Eli vaikutteita ja tekniikoita on tullut...

        Lisäksi nykyinen pääkouluttaja on ottanut lajiin tekniikoita ja periaatteita mm. brassijutsusta, senshidosta, ym.

        Tarpeetonta saivartelua on kuitenkin, että mistä lajista mikäkin tekniikka on. Onko takakäden suora englantilaisesta vai thaimaalaisesta nyrkkeilystä? Onko sormien työntäminen silmiin kung fu:a, senshidoa, krav magaa, ju-jutsua, karatea....

        Kaikki lajit, jotka ovat olleet joskus itsepuolustus- tai sotataitoja, ovat ihan varmasti ottaneet kantaa siihen maailman aikaan tapahtuneisiin uhkiin. Ero onkin siinä, mitkä näistä lajeista ovat jääneet sille vuosisadalle tai -kymmenelle, jolloin ne on kehitetty.

        Krav Magassa pyritään (tämä on pitkälle seura- ja ohjaajakohtaista, miten lajia kehitetään ja kuinka aktiivista työtä tehdään) siihen, että uhkien muuttuessa harjoittelua muutetaan vastaamaan uhkiin. Esimerkiksi lajissa ollaan satsaamassa huomattavasti dynaamisiin harjoitteihin, kun on huomattu että hyökkääjä ei ehkä pidäkään puukkoa paikallaan kurkulla, vaan vaihtaa uhkaa, johon puolustautujan pitää tunnistaa vallitseva uhka ja reagoida sopivimmalla tavalla tiettyjen periaatteiden mukaisesti. Lisäksi toimintaa useampaa vastustajaa vastaan (ja esimerkiksi ympäristön tarkkailua) on lisätty harjoitteissa, sillä on todettu että jopa 60% katu-uhkatilanteista uhkaajia tai hyökkääjiä on enemmän kuin yksi.

        Krav maga on ollut ensimmäinen järjestelmä, missä olen kohdannut ns. periaateajattelua, eli muuttuvat tilanteet ja ympäristöt vaikuttavat siihen, että täysin sama tekniikka ei toimi välttämättä. Siksi krav magassa pyritään lähestymistapaan, jossa tiettyjä periaatteita noudattaen pystyttäisiin tekemään mahdollisimman yleipäteviä tekniikoita. Lisäksi lajista pyritään karsimaan tekniikoita, kun huomataan että samaan uhkaan on useita ratkaisumalleja. Tällöin painopiste luodaan niiden tekniikoiden harjoitteluun, joiden periaatteita voidaan soveltaa mahdollisimman moneen eri hyökkäykseen, uhkaan tai tilanteeseen.

        Yhteenveto:

        Lähestymistapa, jolla itsepuolustukseen suhtaudutaan on erilainen. Ei lähdetä pipertämään yksittäisiä tekniikoita, vaan lähdetään isommista periaatteista. Harjoitusmenetelmät, joissa dynaamisilla harjoitteilla ja skenaarioharjoitteilla luodaan simulaatioita "tosielämästä". Lisäksi ohjaajakoulutus on parhaiten organisoitua, ja siellä opettajakokelaita opetetaan oikeasti opettamaan tekniikoita. Keskitetty ohjaajakoulutus takaa sen, että kaikki ohjaajat tietävät perustekniikoiden periaatteet ja osaavat kiinnittää huomion yleisimpiin virheellisiin toimintamalleihin harrastajien keskuudessa. Lisäksi ohjaajat ymmärtävät konstruktiivisen oppimiskäsityksen mukaiset perusteet ihmisen oppimistapahtumalle, ja pystyvät hyödyntämään niitä ohjatessaan oppilaita.


      • Harrastaja vm99
        Mjölnir kirjoitti:

        krav magan tekniikoissa ei ole "mitään", mitä ei olisi jo keksitty.

        Aivan varmasti on jo keksitty kaikki ihmisruumiin paikat, johon voidaan hyökätä. Yhtä varmasti joissain muissakin lajeissa on samoja tekniikoita. Itseasiassa krav magan perustaja on ollut itse 20-luvulla huippuluokan nyrkkeilijä, painija ja voimistelija sekä uimari. Lisäksi Imi tutustui myös ju-jutsuun ja todennäköisesti myös defendoon. Eli vaikutteita ja tekniikoita on tullut...

        Lisäksi nykyinen pääkouluttaja on ottanut lajiin tekniikoita ja periaatteita mm. brassijutsusta, senshidosta, ym.

        Tarpeetonta saivartelua on kuitenkin, että mistä lajista mikäkin tekniikka on. Onko takakäden suora englantilaisesta vai thaimaalaisesta nyrkkeilystä? Onko sormien työntäminen silmiin kung fu:a, senshidoa, krav magaa, ju-jutsua, karatea....

        Kaikki lajit, jotka ovat olleet joskus itsepuolustus- tai sotataitoja, ovat ihan varmasti ottaneet kantaa siihen maailman aikaan tapahtuneisiin uhkiin. Ero onkin siinä, mitkä näistä lajeista ovat jääneet sille vuosisadalle tai -kymmenelle, jolloin ne on kehitetty.

        Krav Magassa pyritään (tämä on pitkälle seura- ja ohjaajakohtaista, miten lajia kehitetään ja kuinka aktiivista työtä tehdään) siihen, että uhkien muuttuessa harjoittelua muutetaan vastaamaan uhkiin. Esimerkiksi lajissa ollaan satsaamassa huomattavasti dynaamisiin harjoitteihin, kun on huomattu että hyökkääjä ei ehkä pidäkään puukkoa paikallaan kurkulla, vaan vaihtaa uhkaa, johon puolustautujan pitää tunnistaa vallitseva uhka ja reagoida sopivimmalla tavalla tiettyjen periaatteiden mukaisesti. Lisäksi toimintaa useampaa vastustajaa vastaan (ja esimerkiksi ympäristön tarkkailua) on lisätty harjoitteissa, sillä on todettu että jopa 60% katu-uhkatilanteista uhkaajia tai hyökkääjiä on enemmän kuin yksi.

        Krav maga on ollut ensimmäinen järjestelmä, missä olen kohdannut ns. periaateajattelua, eli muuttuvat tilanteet ja ympäristöt vaikuttavat siihen, että täysin sama tekniikka ei toimi välttämättä. Siksi krav magassa pyritään lähestymistapaan, jossa tiettyjä periaatteita noudattaen pystyttäisiin tekemään mahdollisimman yleipäteviä tekniikoita. Lisäksi lajista pyritään karsimaan tekniikoita, kun huomataan että samaan uhkaan on useita ratkaisumalleja. Tällöin painopiste luodaan niiden tekniikoiden harjoitteluun, joiden periaatteita voidaan soveltaa mahdollisimman moneen eri hyökkäykseen, uhkaan tai tilanteeseen.

        Yhteenveto:

        Lähestymistapa, jolla itsepuolustukseen suhtaudutaan on erilainen. Ei lähdetä pipertämään yksittäisiä tekniikoita, vaan lähdetään isommista periaatteista. Harjoitusmenetelmät, joissa dynaamisilla harjoitteilla ja skenaarioharjoitteilla luodaan simulaatioita "tosielämästä". Lisäksi ohjaajakoulutus on parhaiten organisoitua, ja siellä opettajakokelaita opetetaan oikeasti opettamaan tekniikoita. Keskitetty ohjaajakoulutus takaa sen, että kaikki ohjaajat tietävät perustekniikoiden periaatteet ja osaavat kiinnittää huomion yleisimpiin virheellisiin toimintamalleihin harrastajien keskuudessa. Lisäksi ohjaajat ymmärtävät konstruktiivisen oppimiskäsityksen mukaiset perusteet ihmisen oppimistapahtumalle, ja pystyvät hyödyntämään niitä ohjatessaan oppilaita.

        Kuinkahan paljon lajista on karsittu tekniikoita viimeisen viiden vuoden aikana?
        Ei yhtään.
        Lisää tulee sen sijaan kovaa tahtia ja niitä oli alunperinkin lajissa liikaa.
        Suomesta löytyy varmasti hyviäkin ohjaajia jotka keskittyvät olennaiseen mutta kyllä krav maga valitettavasti on pääosin näpertelyä ja puuhastelua eivätkä tekniikat toimi kun aletaan tekemään hyökkäyksiä ihan oikeasti.


      • Torjuja
        Harrastaja vm99 kirjoitti:

        Kuinkahan paljon lajista on karsittu tekniikoita viimeisen viiden vuoden aikana?
        Ei yhtään.
        Lisää tulee sen sijaan kovaa tahtia ja niitä oli alunperinkin lajissa liikaa.
        Suomesta löytyy varmasti hyviäkin ohjaajia jotka keskittyvät olennaiseen mutta kyllä krav maga valitettavasti on pääosin näpertelyä ja puuhastelua eivätkä tekniikat toimi kun aletaan tekemään hyökkäyksiä ihan oikeasti.

        Allekirjoitan edellisen kommentin.
        Lajissa on muistaakseni pitkälti toistakymmentä tekniikkaa torjua suora lyönti!
        Ainakin 4-5 tapaa torjua korkea päätä kohti tuleva kiertopotku. (Ilmeisen yleinen hyökkäys sitten siellä Israelin realistisilla sotatantereilla.)
        Kyllä magan perusajatus on hyvä mutta ilmeisesti rahanahneus on ajanut lajin siihen, että ihmisille pitää antaa uusia tekniikoita koko ajan. S


      • Mjölnir
        Torjuja kirjoitti:

        Allekirjoitan edellisen kommentin.
        Lajissa on muistaakseni pitkälti toistakymmentä tekniikkaa torjua suora lyönti!
        Ainakin 4-5 tapaa torjua korkea päätä kohti tuleva kiertopotku. (Ilmeisen yleinen hyökkäys sitten siellä Israelin realistisilla sotatantereilla.)
        Kyllä magan perusajatus on hyvä mutta ilmeisesti rahanahneus on ajanut lajin siihen, että ihmisille pitää antaa uusia tekniikoita koko ajan. S

        Niinkuin sanoin, krav magassa PYRITÄÄN karsimaan tekniikoita.

        Joissain seuroissa tämä toimii, joissain ei...

        Periaatteessa homman pitäisi mennä seuraavasti: joillekin ihmisille on luontaista reagoida tietyllä tavalla tiettyihin hyökkäyksiin. Erilaisia tekniikoita on useita siksi, että niistä löytyisi ratkaisumalli erilaisiin reagointimalleihin. Tässä pitää sitten ohjaajan käyttää omaa ammattitaitoaan ja todeta, että jos joku tekniikoista sopii jollekin ihmiselle toisia paremmin, niin keskitytään sen tekemiseen. Kun taas joku tekniikka ei sovi jollekin, niin unohdetaan se ja pyritään löytämään periaatteiden mukaisesti sopiva lähestymistapa.

        Esimerkiksi suoran lyönnin ulkopuolisissa torjunnoissa on neljä vaihtoehtoa: pikkusormi edellä, kämmenselkä edellä ja peukalo edellä. Lisäksi vielä eteen ja ylös. Näistä jokainen valitsee sen, mikä tuntuu itselle luontevalta, eikä hierota kaikkia saman torjunnan kolmea variaatiota! Tämä on otettu huomioon myös tasokokeita kehitettäessä, esimerkiksi uusissa tasokoetekniikoissa kokelaan pitää pystyä käyttämään yhtä kolmesta variaatiosta tehdä suoran lyönnin torjunta ulospäin.

        Historiasta:
        Aikanaa kun Japani oli varsin (sisällis)sotainen maa, niin ju-jutsu oli samuraiden lähitaistelujärjestelmä, jossa oli taistelukentällä vallitseviin tilanteisiin ja käytössä oleviin aseisiin ja suojavarusteisiin (esim haarniskat) sopivia tekniikoita. Kun rauhan aika alkoi, ju-jutsu mestarit menettivät oppilaita, sillä kun ei ollut sotaa, niin ihmiset eivät viitsineet harjoitella vain niitä muutamaa toimivaa tekniikkaa. Että mestarit saisivat lisää oppilaita, piti alkaa kehittää lajiin lisää tekniikoita että harjoittelijoiden motivaatio saataisiin pysymään yllä.

        Sama haaste on nykypäivän itsepuolustuksen harjoittelussa. Ne henkilöt, jotka joutuvat kohtaamaan väkivaltaa tai sen uhkaa, ovat motivoituneita harjoittelemaan satoja ja satoja kertoja muutamaa toimivaa ratkaisumallia. Mutta tosiasia on, että suurin osa (maksavista) harrastajista harjoittelee sen takia, että haluaa harrastaa jotain. Tämän vuoksi lajissa pitää olla myös jonkinlaista monipuolisuutta. Kuitenkaan itsepuolustusaspekti ei tästä saisi kärsiä. Mutta se onkin sitten opettajien haaste, miten ylläpitää harrastajien mielenkiinto siten, että realismi harjoittelussa säilyy.


      • Torjuja
        Mjölnir kirjoitti:

        Niinkuin sanoin, krav magassa PYRITÄÄN karsimaan tekniikoita.

        Joissain seuroissa tämä toimii, joissain ei...

        Periaatteessa homman pitäisi mennä seuraavasti: joillekin ihmisille on luontaista reagoida tietyllä tavalla tiettyihin hyökkäyksiin. Erilaisia tekniikoita on useita siksi, että niistä löytyisi ratkaisumalli erilaisiin reagointimalleihin. Tässä pitää sitten ohjaajan käyttää omaa ammattitaitoaan ja todeta, että jos joku tekniikoista sopii jollekin ihmiselle toisia paremmin, niin keskitytään sen tekemiseen. Kun taas joku tekniikka ei sovi jollekin, niin unohdetaan se ja pyritään löytämään periaatteiden mukaisesti sopiva lähestymistapa.

        Esimerkiksi suoran lyönnin ulkopuolisissa torjunnoissa on neljä vaihtoehtoa: pikkusormi edellä, kämmenselkä edellä ja peukalo edellä. Lisäksi vielä eteen ja ylös. Näistä jokainen valitsee sen, mikä tuntuu itselle luontevalta, eikä hierota kaikkia saman torjunnan kolmea variaatiota! Tämä on otettu huomioon myös tasokokeita kehitettäessä, esimerkiksi uusissa tasokoetekniikoissa kokelaan pitää pystyä käyttämään yhtä kolmesta variaatiosta tehdä suoran lyönnin torjunta ulospäin.

        Historiasta:
        Aikanaa kun Japani oli varsin (sisällis)sotainen maa, niin ju-jutsu oli samuraiden lähitaistelujärjestelmä, jossa oli taistelukentällä vallitseviin tilanteisiin ja käytössä oleviin aseisiin ja suojavarusteisiin (esim haarniskat) sopivia tekniikoita. Kun rauhan aika alkoi, ju-jutsu mestarit menettivät oppilaita, sillä kun ei ollut sotaa, niin ihmiset eivät viitsineet harjoitella vain niitä muutamaa toimivaa tekniikkaa. Että mestarit saisivat lisää oppilaita, piti alkaa kehittää lajiin lisää tekniikoita että harjoittelijoiden motivaatio saataisiin pysymään yllä.

        Sama haaste on nykypäivän itsepuolustuksen harjoittelussa. Ne henkilöt, jotka joutuvat kohtaamaan väkivaltaa tai sen uhkaa, ovat motivoituneita harjoittelemaan satoja ja satoja kertoja muutamaa toimivaa ratkaisumallia. Mutta tosiasia on, että suurin osa (maksavista) harrastajista harjoittelee sen takia, että haluaa harrastaa jotain. Tämän vuoksi lajissa pitää olla myös jonkinlaista monipuolisuutta. Kuitenkaan itsepuolustusaspekti ei tästä saisi kärsiä. Mutta se onkin sitten opettajien haaste, miten ylläpitää harrastajien mielenkiinto siten, että realismi harjoittelussa säilyy.

        Väitän kuitenkin, että valtaosassa Suomen seuroja sorrutaan tuohon tekniikkapuolen jauhamiseen.
        Itse olen reenannut parissa seurassa ja osallistunut useammalle leirille ja kyllä täytyy sanoa, että niitä reenataan koska niitä olen jokaisessa tasokokeessa joutunut suorittamaan ja aina on pitänyt näyttää kaikki tekniikat, ei sellaisia jotka ovat minusta sopivia.


      • yks vaan
        Molempia kokeillut kirjoitti:

        Mielestäni on väärin lähteä vetämään krav magan esikuvaksi nimenomaan ju jutsua. Toki tekniikat ovat osittain samoja mutta entisenä ju jutsukana ja nykyisenä krav magan harrastajana on pakko todeta että lähestymistavoissa on eroa.

        Ju jutsussa perinteisesti pyritään tarttumaan vastustajaan ja hallitsemaan häntä lukoin ja monet tekniikat päättyvät heittoihin. Tähän on omat historialliset syyntä, jotka voi käydä lukemassa vaikkapa jostain samuraihistoriikistä tai vastaavasta.

        Sen sijaan magassa pyritään blokkaamaan hyökkäyksiä ja antmaan samalla niin paljon takaisin kuin vain ehditään. Tarttuminen, lukot heitot eivät näyttele itsepuolustuksessä mitenkään näkyvää roolia.

        En väitä että magassa olisi keksitty mitään uutta tekniikoiden suhteen mutta väitän että lähestymistapa on melko erilainen vaikkapa hokutoryu ju jutsuun verratuna.

        Tuo nyt on varmaan sitten tosi fiksua. Koulutetaan vaan turvallisuusalan ammattilaiset tuollaiseen "annetaan niin paljon takas kun kerkee"-asenteeseen. Totuus on kuitenkin se että vartija tarvitsee työssään noita lukkoja ja maahanvientejä. Ei joka pultsarilta voi potkia munia paskaks ja puhkoa silmiä tai on nopeasti itse linnassa ja sieltä löytyy aina kovempi jätkä.


      • cap1

        av magassa ei sinänsä ole mitään vikaa. Laji on ihan hyvä itsepuolustuslaji ja hyödyksi turvallisussalalla työskenteville. Totuus on kuitenkin se että sen kaikki tekniikat ovat peräisin jujutsusta yms. jo aiemmin tunnetuista lajeista. Hokytory jujutsu kouluttaa suomessa turvallisuusalan ammattilaisia(mm.poliiseja). Samat jujutsuperäiset lukot ja irtautumiset siellä opetetaan ja peruslyönnit ovat nyrkkeilylle tyypillisiä. Kaikki on siis vain kopioitu muista lajeista ja sen jälkeen laji on markkinoitu taitavasti eteenpäin. Jos luulee että kaikessa saa parempaa kun maksaa enemmän niin erehtyy. Sitten tulee näitä israelin lähettiläitä. Tilannetta voisi verrata siihen kun aikoinaan japanilaiset tulivat opettamaan kalliilla karatea tänne. Nythän osaamista alkaa olla jo omasta takaa eivätkä tekniikat ole mitään salaisia enää. Lyhyesti kiteyttäisin krav magan idean sanoilla: samaa ****** eri paketissa.

        Ps. Poliiseille opetetaan judoa, ei jujutsua


    • 100 e

      on paljon, mulle ei mitään.

      • seol

        se varmasti on.
        Ihmisen tulee laittaa asiat tärkeysjärjestykseen, niin arjessa kuin harrastuksissakin.
        Itse laskeskelen, että 100 euroa on vähän, jos sen jakaa pitkälle ajalle (puoli vuotta?), käy jokaisessa harjoituksessa, 3 krt / viikko, niin silloin yhden kerran hinnaksi tulee n. 1,5 euroa.
        Jos sillä saa 2 h harjoittelua.... Joten, tunnin hinnaksi tulee alle 1 €! Ja hinta laskee vielä, jos ajattelee niin, että 100 euroa on peruskurssin hinta, johon sisältyy 20 euron tasokokeen hinta. Jää 80 harjoittelulle hintaa...

        Ja vielä ajatus siitä, että pitää miettiä , mitä rahalla saa vastinetta.. En tiedä, mitä juominen ja tupakointi tänä päivänä maksaa, mutta luulisin, että 100 eurolla ei paljon vielä saa... Tarkoitan vain, että moni on valmis laittamaan nautintoaineisiin rahaa, mutta ei laske sitä, mitä se oikeasti tulee maksamaan.


      • kmg
        seol kirjoitti:

        se varmasti on.
        Ihmisen tulee laittaa asiat tärkeysjärjestykseen, niin arjessa kuin harrastuksissakin.
        Itse laskeskelen, että 100 euroa on vähän, jos sen jakaa pitkälle ajalle (puoli vuotta?), käy jokaisessa harjoituksessa, 3 krt / viikko, niin silloin yhden kerran hinnaksi tulee n. 1,5 euroa.
        Jos sillä saa 2 h harjoittelua.... Joten, tunnin hinnaksi tulee alle 1 €! Ja hinta laskee vielä, jos ajattelee niin, että 100 euroa on peruskurssin hinta, johon sisältyy 20 euron tasokokeen hinta. Jää 80 harjoittelulle hintaa...

        Ja vielä ajatus siitä, että pitää miettiä , mitä rahalla saa vastinetta.. En tiedä, mitä juominen ja tupakointi tänä päivänä maksaa, mutta luulisin, että 100 eurolla ei paljon vielä saa... Tarkoitan vain, että moni on valmis laittamaan nautintoaineisiin rahaa, mutta ei laske sitä, mitä se oikeasti tulee maksamaan.

        ...


      • åpå
        kmg kirjoitti:

        ...

        Suomessa, siis ei Kehä III -ulkopuolella.


      • kmg
        åpå kirjoitti:

        Suomessa, siis ei Kehä III -ulkopuolella.

        Ja löytyy myös tietoa eikä pelkkää **ttuilua? Jos et tajunnut tarkoitin millä salilla. Itse treenaan pk-seudulla, enkä tiedä salia jossa olisi noin halpaa.


      • åpå
        kmg kirjoitti:

        Ja löytyy myös tietoa eikä pelkkää **ttuilua? Jos et tajunnut tarkoitin millä salilla. Itse treenaan pk-seudulla, enkä tiedä salia jossa olisi noin halpaa.

        hei vaan,
        ei näköjään sormet enää pelaa,
        vastaus siis kuului: Sisä-SUomessa,
        ei Kehä kolmosen sisäpuolella ;-)
        Tsemppiä harjoitteluun!
        Ymmärrän kyllä, että pk-seudulla elämä on kallista. Kirjaimellisesti...


    • veteraani -Kamppailija

      Itse olen saanut magasta erittäin positiivisen ja toimivan kuvan, lajia olen harjoitellut nyt vuoden verran ja lisää pitää saada, kamppailulajeissa en ole mikään noviisi, aloitin karaten 70-luvulla ja opettajina olivat kim Isakson ja kai Wikberg, kilpailin ja suoritin sinisen vyön, sitten perustin perheen, viisi vuotta taukoa ja aloitin Auvo Niinikedon opissa jujutsun, sitä treenasin seitsemän vuotta ruskeaan vyöhön asti, mutta kroppa ei kestänyt enempää vääntöä, heitot ja lukot tekivät lopulta niin kipeää, että tuli stoppi, sitten taas välivuosien jälkeen aloitin Krav magan ja Ahaa-elämys. tässä on ideaa, ihan oikeasti ja kroppakin on toiminut aika hyvin.

      laji kyllä lämmittää vanhan mieltä.

    • oho

      Käykää sattumanvaraisesti eri kamppailulajiseurojen sivuilla ja vertailkaa hintoja. Esim. seuraavia tietoja kerätty seurojen omilta sivuilta:

      Oulun karateseura 78 € n. 6 kk

      Äänekosken karateseura Kurssimaksu vuonna 2004 peruskurssi 55 €

      Iisalmen karateseura peruskurssi 60 €

      Tapiolan Karate-Dojo ry: jäsenten liittymis- ja vuosimaksu on 20€/vuosi. Harjoitusmaksut 20€/kuukausi. Maksettaessa harjoitusmaksut 6kk erissä, on hinta a' 100€.

      Jigotai ry Jyväskylä: Jokaisen peruskurssin hinta on 80 euroaKurssi sisältää kaikissa jaostoissa opetuksen, puolen vuoden jäsenmaksun (45 euroa),

      Joten, vertailemalla hintoja, harjoitusmahdollisuuksia, lajin mielekkyyttä itselle, niin eiköhän jokainen löydä sopivaa seuraa itselleen ;-)
      Tarkoitan, että hirveä myrsky vesilasissa jostain hinnoista. Eiköhän parempi olisi vain miettiä, että se mikä on sopivaa minulle, ei sovi kaverille.

      • magaaja

        Liittyy magaan miten??


      • ou nou
        magaaja kirjoitti:

        Liittyy magaan miten??

        Eikös tämän keskusteluketjun alussa ollut puheenvuoro Magan kalleudesta(?), ja jos yhtään luit aiempia kirjoittelua, niin siellä taivasteltiin sitä, että mitä maksaa ja mitä saa esim. peruskurssilla jne.
        Joten, pointti oli tämä (nyt tulee sitä rautalankaa), että Krav Magan peruskurssit ovat tietyn hintaisia ja muissa kamppailulajeissa tietyn hintaisia. Jokaisen on itse mietittävä, mitä on mistäkin valmis maksamaan.
        Itse harjoittelen (jo seitsemäs vuosi menossa) Krav Magaa, enkä ole pettynyt siihen, mitä olen rahalle saanut vastinetta.


      • KFC
        ou nou kirjoitti:

        Eikös tämän keskusteluketjun alussa ollut puheenvuoro Magan kalleudesta(?), ja jos yhtään luit aiempia kirjoittelua, niin siellä taivasteltiin sitä, että mitä maksaa ja mitä saa esim. peruskurssilla jne.
        Joten, pointti oli tämä (nyt tulee sitä rautalankaa), että Krav Magan peruskurssit ovat tietyn hintaisia ja muissa kamppailulajeissa tietyn hintaisia. Jokaisen on itse mietittävä, mitä on mistäkin valmis maksamaan.
        Itse harjoittelen (jo seitsemäs vuosi menossa) Krav Magaa, enkä ole pettynyt siihen, mitä olen rahalle saanut vastinetta.

        Totuus on se että kyllä magasta voi kehittyä kovemmaksi mixed martial artistiksi kuin pelkästään potkuja ja lyöntejä sisältävissä lajeissa. On hyvin mahdollista että jos tavan harrastajien kesken otetaan matsia thai boxeri vetää pitemmän korren, mutta jos kaveri on saanut magansa kuntoon ja selkäytimeen on thai boxeri aika lailla aseeton. Ufc:ssä näkee kuinka tärkeää se kokonaisuus on. Suora myllytys treeni tietenkin on äärimmäisen tärkeää mielii siitä olevan hyötyä tositilanteessa, mutta jos magassa treenaa kunnon myllyjä niin pitkälle edenneestä harrastajasta tulee kyllä aikamoinen killeri:)!


    • Asis Combat Fighter

      Mitään uutta mitä ei olisi jo keksitty. Torjunta vastaisku, 360, haloo? Siinäkö se oli? Mitähän se Imi ajoi takaa kehittäessään helposti maksuttavaa itsepuolustus juttua. Sillä ei varmaan ollut mielessään maksa 20e ja saat uuden viivan. Mitä teet niillä viivoilla?

      • mikä asiijantuntija

        Helposti omaksuttava itsepuolustuslaji on kyllä suurinta paskaa mitä olen kuullut. Vähän niinkuin olisi vaikkapa helposti omaksuttava jalkapallotekniikka. KOulu joka opettaisi aloittelijasta maajoukkuetason futaajan 2 kuukaudessa. Itsepuolustuksessa tai kamppailussa (eri asioita) on kyse paljolti oman kehon hallinnasta (osaat tehdä tekniikat ja liikkua) sekä toisen liikkeiden lukemisesta (näet mistä tulee esim. lyönti ja millainen ja miten se torjutaan ja siihen vastataan sekunnin murto-osassa). Noita juttuja ei kukaan ihminen opi lyhyessä ajassa. TIetty jonkun rapajuopon voi saada lukkoon pienemmälläkin treenillä mutta tosipaikan tulle pitää olla nopea ja liikkeiden pitää tulla selkärangasta eikä ne sinne mene nopeasti vaikka kuinka maksaisi opetuksesta.


      • luontainen reaktio
        mikä asiijantuntija kirjoitti:

        Helposti omaksuttava itsepuolustuslaji on kyllä suurinta paskaa mitä olen kuullut. Vähän niinkuin olisi vaikkapa helposti omaksuttava jalkapallotekniikka. KOulu joka opettaisi aloittelijasta maajoukkuetason futaajan 2 kuukaudessa. Itsepuolustuksessa tai kamppailussa (eri asioita) on kyse paljolti oman kehon hallinnasta (osaat tehdä tekniikat ja liikkua) sekä toisen liikkeiden lukemisesta (näet mistä tulee esim. lyönti ja millainen ja miten se torjutaan ja siihen vastataan sekunnin murto-osassa). Noita juttuja ei kukaan ihminen opi lyhyessä ajassa. TIetty jonkun rapajuopon voi saada lukkoon pienemmälläkin treenillä mutta tosipaikan tulle pitää olla nopea ja liikkeiden pitää tulla selkärangasta eikä ne sinne mene nopeasti vaikka kuinka maksaisi opetuksesta.

        oletko treenannut koskaan krav magaa. krav maga perustuu ihmisen luonnollisiin reaktioihin ja siksi monikin juttu esim 360 vastaisku on äärimmäisen helposti omaksuttavissa. lajissa on paljon hyviä juttuja joita oikeasti voit käyttää stressinalaisena. Totuushan on se että stressitilanteessa monimutkaisten, hienomotoriikkaa vaativien tekniikoiden käyttö on mahdotonta.

        (vertauskuvana että et oikeasti pysty käyttämään edes etusormeasi näppäilläksesi kännykästä hätänumeroa 112..)


      • niin taidat
        mikä asiijantuntija kirjoitti:

        Helposti omaksuttava itsepuolustuslaji on kyllä suurinta paskaa mitä olen kuullut. Vähän niinkuin olisi vaikkapa helposti omaksuttava jalkapallotekniikka. KOulu joka opettaisi aloittelijasta maajoukkuetason futaajan 2 kuukaudessa. Itsepuolustuksessa tai kamppailussa (eri asioita) on kyse paljolti oman kehon hallinnasta (osaat tehdä tekniikat ja liikkua) sekä toisen liikkeiden lukemisesta (näet mistä tulee esim. lyönti ja millainen ja miten se torjutaan ja siihen vastataan sekunnin murto-osassa). Noita juttuja ei kukaan ihminen opi lyhyessä ajassa. TIetty jonkun rapajuopon voi saada lukkoon pienemmälläkin treenillä mutta tosipaikan tulle pitää olla nopea ja liikkeiden pitää tulla selkärangasta eikä ne sinne mene nopeasti vaikka kuinka maksaisi opetuksesta.

        Vertauksesi aloittelijasta maajoukkuefutaajaksi ontuu.., koska eihän missään luvata, että Krav Magan avulla sinusta tulee huippuitsepuolustajaa.
        Perusajatus on, että lyhyessä ajassa voidaan omaksua perusjuttuja (HUOM PERUSJUTTUJA!), ei maailmaa pelastavia..
        Kirjoitit, että "eikä ne sinne mene nopeasti, vaikka kuinka maksaisi opetuksesta." Kaiken uuden opettelu vaatii aina aikaa ja harjoittelua.
        Perusjuttuna on ihmisen luonnollisen reaktion "jalostaminen" tietoiseksi ja toimivaksi puolustukseksi. Jos joku aikoo lyödä sinua päähän, niin automaattinen reaktiohan on nostaa kädet ylös suojaukseen. Sen tiedostaminen, että ihminen jo valmiiksi tekee puolustautumisliikkeen, auttaa ymmärtämään, sitä että Krav Magassa jatketaan asiaa eteenpäin. Hyödynnetään luontaista liikettä.
        Ja vielä lopuksi; olisi aivan järjetöntä opettaa Israelissa ihmisille jotakin, joka ei käytännössä toimisi. Ymmärtääkseni kaikki opetettavat tekniikat ovat sellaisia, jotka "testataan" ja analysoidaan, onko ne realistisia toimntatapoja. Toivoisinkin, että jättäisit kuulopuheet ja luulot sikseen ja kävisit vaikka peruskurssin niin ehkä saisit jonkinlaisen käsityksen tekniikasta.


      • spiidi
        niin taidat kirjoitti:

        Vertauksesi aloittelijasta maajoukkuefutaajaksi ontuu.., koska eihän missään luvata, että Krav Magan avulla sinusta tulee huippuitsepuolustajaa.
        Perusajatus on, että lyhyessä ajassa voidaan omaksua perusjuttuja (HUOM PERUSJUTTUJA!), ei maailmaa pelastavia..
        Kirjoitit, että "eikä ne sinne mene nopeasti, vaikka kuinka maksaisi opetuksesta." Kaiken uuden opettelu vaatii aina aikaa ja harjoittelua.
        Perusjuttuna on ihmisen luonnollisen reaktion "jalostaminen" tietoiseksi ja toimivaksi puolustukseksi. Jos joku aikoo lyödä sinua päähän, niin automaattinen reaktiohan on nostaa kädet ylös suojaukseen. Sen tiedostaminen, että ihminen jo valmiiksi tekee puolustautumisliikkeen, auttaa ymmärtämään, sitä että Krav Magassa jatketaan asiaa eteenpäin. Hyödynnetään luontaista liikettä.
        Ja vielä lopuksi; olisi aivan järjetöntä opettaa Israelissa ihmisille jotakin, joka ei käytännössä toimisi. Ymmärtääkseni kaikki opetettavat tekniikat ovat sellaisia, jotka "testataan" ja analysoidaan, onko ne realistisia toimntatapoja. Toivoisinkin, että jättäisit kuulopuheet ja luulot sikseen ja kävisit vaikka peruskurssin niin ehkä saisit jonkinlaisen käsityksen tekniikasta.

        Ihmettelen vaan että missä ero otetaan vaikka tuo
        "Perusjuttuna on ihmisen luonnollisen reaktion "jalostaminen" tietoiseksi ja toimivaksi puolustukseksi. Jos joku aikoo lyödä sinua päähän, niin automaattinen reaktiohan on nostaa kädet ylös suojaukseen. Sen tiedostaminen, että ihminen jo valmiiksi tekee puolustautumisliikkeen, auttaa ymmärtämään, sitä että Krav Magassa jatketaan asiaa eteenpäin. Hyödynnetään luontaista liikettä. "

        Niin ja muissa lajeissa vissiin tehdään sitten jotain muuta?????
        Mikä tuossa muka eroaa mistä tahansa kamppailulajista. Kaikkiallahan lyönniltä pyritään suojautumaan ja krav magan opetusvideoita nähneenä suojaustekniikat ovat ihan samoja kuin vaikkapa jujutsussa tai karatessa.

        "Ja vielä lopuksi; olisi aivan järjetöntä opettaa Israelissa ihmisille jotakin, joka ei käytännössä toimisi. Ymmärtääkseni kaikki opetettavat tekniikat ovat sellaisia, jotka "testataan" ja analysoidaan, onko ne realistisia toimntatapoja. "

        On ihan järjetöntä opettaa missä vain hyödyttömiä tekniikoita. Luuletko että vain israelissa tarvitaan itsepuolustusosaajia?

        "Toivoisinkin, että jättäisit kuulopuheet ja luulot sikseen ja kävisit vaikka peruskurssin niin ehkä saisit jonkinlaisen käsityksen tekniikasta."

        Olen kiinnostuksella seurannut krav maga opetusvideoita ja pettymys oli suuri kun tekniikat ovat täysin tuttuja eikä niissä ollut mitään uutta. No nyt vuosia jo harrastaneena suhtautuu näihin asioihin järjellä ja realismilla.


    • antsu

      meillä reenaminen maksaa 35 eur / kuukausi

      • pee-aaxi

        Toi on kohtuullista työttömällekin.


      • tietäjällä
        pee-aaxi kirjoitti:

        Toi on kohtuullista työttömällekin.

        30-35 e/kuukausi on oikean kokoinen kuukausimaksu krav magassakin. Kuvitellaan, et sali on täynnä tuolla hinnalla niin luulis, et sillä kans oppii krav magan idean. Ideahan on siinä, et mä keksin erilaisia tyylejä ja tapoja hyökätä sun päälle ja sit opetan sua torjumaan ne "oikein". Salin koostahan se riippuu kuinka paljon rahaa ehdit kerätä kuukauden aikana. Jos sulla on jonkun koulun liikuntasali käytössä minne mahtuu sata henkilöä niin sullahan on heti kurssin alussa kolmedonaa kännyssä, aika kova kuukausipalkka/tuntipalkka joka kestää vertailun palkkamarkkinoillakin. Mullakii on ryhtyminen vielä siitä paikasta kiinni, mistä sais tarpeeks ison tilan, - ehkä joltain koululta. kuka tietää ??


      • Painijaksi
        tietäjällä kirjoitti:

        30-35 e/kuukausi on oikean kokoinen kuukausimaksu krav magassakin. Kuvitellaan, et sali on täynnä tuolla hinnalla niin luulis, et sillä kans oppii krav magan idean. Ideahan on siinä, et mä keksin erilaisia tyylejä ja tapoja hyökätä sun päälle ja sit opetan sua torjumaan ne "oikein". Salin koostahan se riippuu kuinka paljon rahaa ehdit kerätä kuukauden aikana. Jos sulla on jonkun koulun liikuntasali käytössä minne mahtuu sata henkilöä niin sullahan on heti kurssin alussa kolmedonaa kännyssä, aika kova kuukausipalkka/tuntipalkka joka kestää vertailun palkkamarkkinoillakin. Mullakii on ryhtyminen vielä siitä paikasta kiinni, mistä sais tarpeeks ison tilan, - ehkä joltain koululta. kuka tietää ??

        RealistiMies kirjoitti: "Krav magassa ei sinänsä ole mitään vikaa. Laji on ihan hyvä itsepuolustuslaji ja hyödyksi turvallisussalalla työskenteville".
        Noinkin voi ajatella. Mulle tuli mieleen Suomen Poliisiopisto, siellähän opetetaan myös itsepuolustusta ja poliisi jos kuka joutuu jo ammattinsakin vuoksi usein tällaisiin todellisiin vaaratilanteisiin. Poliiseille opetetaan itsepuolustusta lähinnä painin ja nyrkkeilyn avulla ei siinä sen ihmeellisempää ole.
        Tuolla joku kirjoitti, et siirrät vain aseen sivuun tai itse siirryt sivuun jos joku uhkaa sua aseella. Oikeesti peli on pelattu jos todellakin joku sua uhkaa aseella kauempaa tai lähempää ei siinä enään mitkään itsepuolustus opit auta jos tilanne on todellinen eikä kuviteltu, - kuten magassa leikitään.
        Kyllä tuollaisessa tilanteessa on puhuminen viimeinen keino selviytyä jos jotain yrittäis.
        Onhan se myös otettava huomioon, et nää aseella uhkaavat tilanteet syntyvät laittomin ja luvattomin asein ja jos ajatellaan kellä niitä on niin enempi rikollisilla tietty, kun eivät luvallista asetta saakaan.
        Aseen kantajakin on näin ollen äkkiarvaamaton, mieti ny siinä mitä olet krav magassa opetellut aseen poisottamisesta. Jos siihen sekoittuu vielä mielenterveysongelmat, - niin onnea vaan.
        Sä pärjäät itsesi-puolustuksessa jos osaat painiotteita ja vielä jotenkin nyrkkeilläkin ja sulla on perustaidot juoksussa.


      • km
        Painijaksi kirjoitti:

        RealistiMies kirjoitti: "Krav magassa ei sinänsä ole mitään vikaa. Laji on ihan hyvä itsepuolustuslaji ja hyödyksi turvallisussalalla työskenteville".
        Noinkin voi ajatella. Mulle tuli mieleen Suomen Poliisiopisto, siellähän opetetaan myös itsepuolustusta ja poliisi jos kuka joutuu jo ammattinsakin vuoksi usein tällaisiin todellisiin vaaratilanteisiin. Poliiseille opetetaan itsepuolustusta lähinnä painin ja nyrkkeilyn avulla ei siinä sen ihmeellisempää ole.
        Tuolla joku kirjoitti, et siirrät vain aseen sivuun tai itse siirryt sivuun jos joku uhkaa sua aseella. Oikeesti peli on pelattu jos todellakin joku sua uhkaa aseella kauempaa tai lähempää ei siinä enään mitkään itsepuolustus opit auta jos tilanne on todellinen eikä kuviteltu, - kuten magassa leikitään.
        Kyllä tuollaisessa tilanteessa on puhuminen viimeinen keino selviytyä jos jotain yrittäis.
        Onhan se myös otettava huomioon, et nää aseella uhkaavat tilanteet syntyvät laittomin ja luvattomin asein ja jos ajatellaan kellä niitä on niin enempi rikollisilla tietty, kun eivät luvallista asetta saakaan.
        Aseen kantajakin on näin ollen äkkiarvaamaton, mieti ny siinä mitä olet krav magassa opetellut aseen poisottamisesta. Jos siihen sekoittuu vielä mielenterveysongelmat, - niin onnea vaan.
        Sä pärjäät itsesi-puolustuksessa jos osaat painiotteita ja vielä jotenkin nyrkkeilläkin ja sulla on perustaidot juoksussa.

        Voin kertoa isot miehet, näin entisen heppatytön näkökulmasta, että ihan kohtuuhintainen laji verrattuna entiseen harrastukseeni ratsastukseen, jossa tuntihinta 35-60 e. Oli kyllä mukava aloittaa km.

        Ja voin ohi mennen vielä mainita, että naiselle tuo turvallisemman olon. Ei kai kukaan ole niin tyhmä, ettei pyri tilanteesta pois rauhanomaisin keinoin, jos siihen mahdollisuus, mutta esim. raiskaajan kohdatessa, tämä on harvoin mahdollisuus. En ole tyhmä, kulje pimeillä kaduilla, yksin, kännissä, alasti, mutta koskaan ei elämässä tiedä mitä eteen tulee - enkä minä halua olla valmistautumaton silloin.


      • E:N KM
        Painijaksi kirjoitti:

        RealistiMies kirjoitti: "Krav magassa ei sinänsä ole mitään vikaa. Laji on ihan hyvä itsepuolustuslaji ja hyödyksi turvallisussalalla työskenteville".
        Noinkin voi ajatella. Mulle tuli mieleen Suomen Poliisiopisto, siellähän opetetaan myös itsepuolustusta ja poliisi jos kuka joutuu jo ammattinsakin vuoksi usein tällaisiin todellisiin vaaratilanteisiin. Poliiseille opetetaan itsepuolustusta lähinnä painin ja nyrkkeilyn avulla ei siinä sen ihmeellisempää ole.
        Tuolla joku kirjoitti, et siirrät vain aseen sivuun tai itse siirryt sivuun jos joku uhkaa sua aseella. Oikeesti peli on pelattu jos todellakin joku sua uhkaa aseella kauempaa tai lähempää ei siinä enään mitkään itsepuolustus opit auta jos tilanne on todellinen eikä kuviteltu, - kuten magassa leikitään.
        Kyllä tuollaisessa tilanteessa on puhuminen viimeinen keino selviytyä jos jotain yrittäis.
        Onhan se myös otettava huomioon, et nää aseella uhkaavat tilanteet syntyvät laittomin ja luvattomin asein ja jos ajatellaan kellä niitä on niin enempi rikollisilla tietty, kun eivät luvallista asetta saakaan.
        Aseen kantajakin on näin ollen äkkiarvaamaton, mieti ny siinä mitä olet krav magassa opetellut aseen poisottamisesta. Jos siihen sekoittuu vielä mielenterveysongelmat, - niin onnea vaan.
        Sä pärjäät itsesi-puolustuksessa jos osaat painiotteita ja vielä jotenkin nyrkkeilläkin ja sulla on perustaidot juoksussa.

        Poliiseille opetettin itsepuolustusta 60 luvulla painin ja nyrkkeilyn opein! Nykään jujutsu-maga opein , tiedätkö, että Ave Niiniketo toi suomen poliisien käyttöön kovan pampun, sitä ennen oli vain nokian kumipamppu, joka ei toiminut puukkoa vastaan oikein!
        Krav maga on erittäin realistinen ja hyvä ip-laji, Suosittelen.


      • Speedy2
        E:N KM kirjoitti:

        Poliiseille opetettin itsepuolustusta 60 luvulla painin ja nyrkkeilyn opein! Nykään jujutsu-maga opein , tiedätkö, että Ave Niiniketo toi suomen poliisien käyttöön kovan pampun, sitä ennen oli vain nokian kumipamppu, joka ei toiminut puukkoa vastaan oikein!
        Krav maga on erittäin realistinen ja hyvä ip-laji, Suosittelen.

        Poliisit tuntuu olevan ip-opetuksessa vuosikymmenen jäljessä. En kyllä sekoittaisi Krav Maga ja realistista itsepuolustusta samaan lauseesen. Mutta ihan jees, jos niitä poliiseille Krav Magaa voimankäyttö koulutuksessa opetetaan!


      • vanhassa vara...
        E:N KM kirjoitti:

        Poliiseille opetettin itsepuolustusta 60 luvulla painin ja nyrkkeilyn opein! Nykään jujutsu-maga opein , tiedätkö, että Ave Niiniketo toi suomen poliisien käyttöön kovan pampun, sitä ennen oli vain nokian kumipamppu, joka ei toiminut puukkoa vastaan oikein!
        Krav maga on erittäin realistinen ja hyvä ip-laji, Suosittelen.

        "Poliiseille opetettin itsepuolustusta 60 luvulla painin ja nyrkkeilyn opein!"

        No mutta DEFENDO on keksinyt tämänkin pyörän taas uudestaan! :D


    • dseww

      ei ole

    • Kehäjussi

      Krav Maga on hyvä laji. Peruskurssilla annetaan hyvät eväät jatkoa varten. Jatkokurssilla oppi lisää asioita. Krav Maga on edullinen harrastus vuodessa n. 180 e vakuutukset ja varusteet. Itse olen harrastanut tae kwon doa, aikidoa, potkunyrkkeilyn alkeiskurssin olen käynyt, joten on vertailukohtia. Kaikki lajithan ovat erilaisia ja lajeilla on omat suuntauksensa.

    • -

      Täällä päin krav magan harjoittelu maksaa 450 € vuodessa ja harjoituksia on kolmena päivänä viikossa. Vertailun vuoksi maksan itse 180 € vuodessa toisen lajin harjoittelusta, jota voi harjoitella viitenä päivänä viikossa ja opetus on pätevää (normaalisti treenien vetäjällä on yli 30 vuoden kokemus lajista). Muissa lajeissa yleinen hintataso on paikkakunnallani n. 200 € / vuosi, joten krav maga erottuu joukosta selvästi kalliimpana, vaikka sen ryhmäkoot ei ole pienempiä, tilat parempia tai ohjaajat pätevämpiä kuin monessa muussa lajissa joiden harrastaminen on yli puolet halvempaa.

    • KravMaga pari haussa

      Olen 40 v. 189/95 mies. Etsin Krav Maga harjoitteluparia PK seudulla. Sinun sukupuolella ja koolla ei ole väliä - halu ja motiivi oppia puolustamaan itseäsi ja/tai pitämään yllä kuntoa riittää!
      Harjoitteluun tarvitaan pakollisina suojavarusteina alasuojat. Harjoittelu onnistuu esim. Kisahalissa, Länsiväylän- tai keskustan Elixiassa.
      Osaan itse lajin perusteet ja minulla on kokemusta useista eri kontaktilajeista. Minulla on myös erinomainen Moni Aizikin tekemä Commando Krav Maga videosetti (www.commandokravmaga.com) josta saamme tarpeen mukaan maailman tunnetuimman valmentajan ohjeita.
      Voit ottaaa yhteyttä suoraan
      [email protected], koska täällä en varmastikaan käy kovin usein

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe