Miten selvitä suden hyökkäyksestä?

SIMOSSS

Tässä ohjeet metsästäjille:

Jos kohtaat suden metsässä, toimi näin:

1. Osoita, että olet huomannut sen. Liiku ja puhu sille kuuluvalla äänellä. Luultavimmin susi viimeistään silloin kääntyy pakoon. Jos ei käänny, sitten ei voi mitään.

2. Jos susi ei pakene, seuraa sitä katseellasi. Älä katso silmiin, mutta osoita kuitenkin tarkkailevasi sitä pelotta. Huuda matalalla äänellä. Naisten kannattaa juoda reilusti viinaa ennen luontoretkeä, krapulainen ääni pelottaa suden.

3. Pidä susi koko ajan edessäpäin, älä päästä sitä taaksesi (silloin menetät myös katsekontaktin). Jos susi pääsee taaksesi, hypähdä äkillisesti samalla kääntyen, nyt susi on taas etupuolellasi.

4. Varmista, että sudella on pakoväylä. Älä siis ahdista sitä mihinkään sellaiseen koloon tai nurkkaan, josta se ei pääsisi pakenemaan. Jos olet talvella esim. tien, kelkkauran tms. ja suden välissä, anna sudelle mahdollisuus päästä kovalle pohjalle. Kapinen susi ei nimittäin viitsi juosta pehmeässä lumessa.

5. Mieti, olisiko mahdollista, että olet joutunut pienten pentujen ja emon väliin. Yritä päästä pois siitä asemasta. Jos pentu on takanasi ja emo edessäsi, saatat olla niiden välissä.

6. Peräydy hitaasti taaksepäin katse koko ajan sudessa. Mutta älä katso sitä silmiin.


Miten voit vähentää riskiä menettää koirasi

Koiran riski jäädä auton alle on suuri koko maassa. Joissakin paikoin koira voi joutua myös suden hampaisiin etenkin metsästyksen yhteydessä.

1. Jos metsästät alueella, jolla susitietopuhelin toimii, käytä hyväksesi sen tietoja. Susitietopuhelin toimii koko maassa, kuten puhelimet muutenkin. Jos kännykkäsi on rikki, se ei ole susipuhelimen vika.

2. Käytä koirallasi tutkapantaa tms., jonka avulla voit paikantaa koirasi.

3. Älä pidä koiraa tarpeettomasti irti. Ota koira kiinni mahdollisimman pian ajon jälkeen. Ajossakin voi juosta itse koirasi vierellä, taluttimesta kiinni pitäen.

4. Jos aiot samana päivänä esim. ampua useita (kymmeniä) jäniksiä ajokoiran avulla, ota koira kiinni ensimmäisen ajon jälkeen. Siirry usean kilometrin päähän toista ajoa varten. Mielellään Pohjois-Ruotsiin saakka.

5. Älä jätä koiraa yöksi metsään. Älä jää itsekään metsään yöksi, kerrostaloasunnossa on turvallisempaa.

Päälähde: Anu Salminen, Susi ry.

18

1145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laikaman

      Eikös se susi pelkääkään luontaisesti ihmistä. Ettei vaan lietsoisi hysteriaa ja susipelkoa tuommoinen. Ja ovatko kovastikin kokemukseen perustuvia nuo selviytymisohjeet ?

      Susipuhelimesta saa pahimmillaan 2-3 vrk vanhaa tietoa. Väittävät, jotta voi tulla ihan 5 min. tuorettakin. Itse en ole vuorokautta tuoreempaa saanut. Kannattaa sinne soitella, jotta pystyy muodostamaan käsityksen reviiristä ja kulkupaikoista. Paras tietolähde varsinkin nyt lumen aikaan ovat paikalliset metsästäjät. Omia havaintoja teen myöskin ja välitän toisille.

      • kari

        Aika hupaisia ohjeita antaa Anu tyttönen valtaosin, mutta onhan tuossa toki muutama järkeväkin neuvo. Kohdatessani suden itse ainakin metsästytilanteessa käytän asetta,oli sitten sudella pantaa tai ei.


      • muslimisusi
        kari kirjoitti:

        Aika hupaisia ohjeita antaa Anu tyttönen valtaosin, mutta onhan tuossa toki muutama järkeväkin neuvo. Kohdatessani suden itse ainakin metsästytilanteessa käytän asetta,oli sitten sudella pantaa tai ei.

        on sutta kohtaan oikea asenne, aseenne!


    • espoon ruutimies

      olin lenkillä tapiolan metsiköissä kun yllättäen kimppuuni hyökkäsi takaapäin iso susi kaataen minut, olin vähän aikaa pökerryksissä ja havahduin siihen kun susi yritti saada hampaillaan otetta kurkustani. kierähdin nopeasti sivulle ja siitä pystyyn, siinä samassa susi hyppää armottoman loikan minua kohti; nyt olinkin jo valmistautunut ja potkaisin sutta reippaan potkun masun seudulle, lysähti siihen ja vähän ajan kuluttua madellen poistui taaemmas, ajattelin että olkoon ja jatkoin lenkkiäni kunnes kuulin murinaa takaani; taas valtava peto oli hyökkäysaikeissa, nyt päätin että hommalle on saatava loppu; kun susi tuli iskuhollille löin armottoman oikean nenänpäähän, kuului kamala rusaus ja susi menetti henkensä.
      kävin myöhemmin maasturillani hakemassa suden ja valmistin turkista mahtavan susiturkin.
      kyllä on kaverit ihmetelleet purjehduskerholla että mistä moisen olen hankkinut, en ole vaatimattomaan tyyliini kertoillut ja eihän susia saisi hakatakkaan mutta kun se jättänyt minua rauhaan ja jatkamaan harjoitteluani.
      nyt päätin kertoa ja opastaa ihmisiä kun huomasin tällä palstalla tämän sudenpelkotarinan.
      kiitos laikamanillekki, mutta ei ne sudet sua ja koiraas syö kun käytät reippaita otteita etkä näytä pelkoas.

      • Simosiilisi

        Olin retkeilemässä luonnossa. Tuuli kahisutti hiuksiani, sillä edellisestä pesusta oli jo jonkin aikaa. Samoilin eteenpäin ja tarkkailin ympäristöäni, sillä toivoin näkeväni valkoselkätikan tai liito-oravan. Äkkiä kuulin uhkaavaa murinaa: susi tuijotti minua muutaman metrin etäisyydeltä! Perkele! Olenko joutunut suden ja pennun väliin? Käännyin äkisti ympäri, mutta en havainnut pentua takanani. Kenkäni alla tuntui kuitenkin jotain lämmintä ja pehmeää. Olin tallannut pennun päälle ja liiskannut sen! Mitä nyt pitäisi tehdä? Kaivoin tunturisusi.com -oppaan taskustani ja tutkin sitä hetkisen. "Jos olet vahingossa tallonut suden, tuijota tiukasti paikalla olevan suden takaruumista ja päästele kurkkulaulantaa lähentelevää ölinää, sitten pari tiukkaa halausta suden kanssa, jolloin tilanne ratkeaa." Tartuin äiti Amma-otteella sutta rintakehästä ja aloin halata. Otteeni tiukentui vähä vähältä. Pian alkoivat suden kylkiluut napsua poikki otteessani. Ilmeisesti katkenneet kylkiluuta tunkeutuivat suden keuhkoihin, sillä verinen vaahto alkoi valua suden suusta. Hellitin otteeni. Tarkastelin ympärilleni, ettei vaan susia olisi ahdistuneena nurkkiin tai muihin paikkoihin, joista ne eivät pääsisi pakenemaan. Ei näkynyt.
        Ei saatana! Tuolla lenkkipolun päässä nökötti yksi turvonnut susi, joka ei pystynyt kiertämään minua, sillä seisoin keskellälenkkipolkua! Nyt otti ohrakyrsä!! Mitä nyt eteen? Päätin ratkaista asian nopeasti ja tempaisin taskustani jäädytetyn porkkanapiikin, joka oli jäänyt taskuuni edelliseltä minkinvapautusreissulta. Riuhtaisin kovan heiton, porkkana lensi kohti sutta. Näin elämäni heiton aikana kuin hidastetulta filmiltä: sitten porkkana osui maaliinsa. Menin tarkastelemaan kaatoa. Susi makasi kuolleena maassa, porkkanan pää pilkisti suden silmäkuopasta. Tilanne oli rauennut, hengitin raitista ilmaa, olin pelastunut. Valkoselkätikkakin lehahti olkapäälleni istumaan. Kyllä ihmisen oli hyvä olla! Istuin mättäälle ja aloin nauttia reilun kaupan teetäni...


      • Nimetön
        Simosiilisi kirjoitti:

        Olin retkeilemässä luonnossa. Tuuli kahisutti hiuksiani, sillä edellisestä pesusta oli jo jonkin aikaa. Samoilin eteenpäin ja tarkkailin ympäristöäni, sillä toivoin näkeväni valkoselkätikan tai liito-oravan. Äkkiä kuulin uhkaavaa murinaa: susi tuijotti minua muutaman metrin etäisyydeltä! Perkele! Olenko joutunut suden ja pennun väliin? Käännyin äkisti ympäri, mutta en havainnut pentua takanani. Kenkäni alla tuntui kuitenkin jotain lämmintä ja pehmeää. Olin tallannut pennun päälle ja liiskannut sen! Mitä nyt pitäisi tehdä? Kaivoin tunturisusi.com -oppaan taskustani ja tutkin sitä hetkisen. "Jos olet vahingossa tallonut suden, tuijota tiukasti paikalla olevan suden takaruumista ja päästele kurkkulaulantaa lähentelevää ölinää, sitten pari tiukkaa halausta suden kanssa, jolloin tilanne ratkeaa." Tartuin äiti Amma-otteella sutta rintakehästä ja aloin halata. Otteeni tiukentui vähä vähältä. Pian alkoivat suden kylkiluut napsua poikki otteessani. Ilmeisesti katkenneet kylkiluuta tunkeutuivat suden keuhkoihin, sillä verinen vaahto alkoi valua suden suusta. Hellitin otteeni. Tarkastelin ympärilleni, ettei vaan susia olisi ahdistuneena nurkkiin tai muihin paikkoihin, joista ne eivät pääsisi pakenemaan. Ei näkynyt.
        Ei saatana! Tuolla lenkkipolun päässä nökötti yksi turvonnut susi, joka ei pystynyt kiertämään minua, sillä seisoin keskellälenkkipolkua! Nyt otti ohrakyrsä!! Mitä nyt eteen? Päätin ratkaista asian nopeasti ja tempaisin taskustani jäädytetyn porkkanapiikin, joka oli jäänyt taskuuni edelliseltä minkinvapautusreissulta. Riuhtaisin kovan heiton, porkkana lensi kohti sutta. Näin elämäni heiton aikana kuin hidastetulta filmiltä: sitten porkkana osui maaliinsa. Menin tarkastelemaan kaatoa. Susi makasi kuolleena maassa, porkkanan pää pilkisti suden silmäkuopasta. Tilanne oli rauennut, hengitin raitista ilmaa, olin pelastunut. Valkoselkätikkakin lehahti olkapäälleni istumaan. Kyllä ihmisen oli hyvä olla! Istuin mättäälle ja aloin nauttia reilun kaupan teetäni...

        Aika kova juttu! Siinäs näette kaikki miten pahoja ja hankalia eläimiä noi sudet on! Mut onneks simo selviytyi! Loppu hyvin kaikki hyvin! Paha sai ansionsa mukaan, hyvä Simosiili!


    • kulkija ken lie

      Olin kaikessa rauhassa kävelemässä lähiössä kun jouduin karhun ja pentulauman väliin.

      Siinä oli täpärä paikka. Karhu ei värähtänytkään mutta se pentulauma liikahteli hermostuneena ja ne kiihottivat itseään epäselvästi ääntelemällä eläimelliseen raivoon.

      Juuri ennen hyökkäystä ehdin napata karhun kainalooni ja paeta läheiseen autoon mäyräkoiran seuraksi.

      Siellä lämpimässä kuskin kaasuttaessa karkuun minä korkkasin Karhu-oluen ja olin onnellinen ettei minun tarvinnut vielä aloittaa mäyräkoiraani.

      Mutta kyllä se pelotti. En mene toista kertaa karhun ja pennun väliin !

    • Nimetön

      Paljon helpompikin tapa on, esim. ammut vaikka sen suden, kun metsästäjällähän on yleensä ase mukana.:) Itse ja ei varmaan moni muukaan metsästäjä jää odottamaan mitä pikku susi raukkaa tekee, käykö se päällesi, syökö koirasi vai lähteekö karkuun. Tässäpä kaikille metsästäjille vinkki: Jos näät suden ammu se heti, saatat säästää monen koiran ja kotieläimen hengen. vaihe 2: laita susi peräkonttiin jos liikut autolla, varo kuitenki verta(laita alle joku rätti tai muovi). Vie raato johonkin paikkaan josta se on vaikea löytää, upota esim. suohon tai hautaa johonkin huolellisesti. vaihe3: tarkista ettei mitään todistus aineistao jäänyt autoon tai ampumapaikalle(kerää hylsyt ja peitä veri jäljet). vaihe4: lähde hyvällä mielin kotiin tai minne olitkaan menossa. (tämä on vain neuvo niille jotka ymmärtävät kuinka paska eläin susi on)

      • konst. aapeli

        kirkonkylän baariin, kymmenen keppanaa masuun ja sitten aukeaakin sanainen arkku kun alfauroksen urotyö on pakko ssada äijälaumassa julkistettua.

        Loppu onkin viranomaistyötä.

        Näme on helppoja juttuja selvittää.


      • hukan surma
        konst. aapeli kirjoitti:

        kirkonkylän baariin, kymmenen keppanaa masuun ja sitten aukeaakin sanainen arkku kun alfauroksen urotyö on pakko ssada äijälaumassa julkistettua.

        Loppu onkin viranomaistyötä.

        Näme on helppoja juttuja selvittää.

        Jos jossain korvessa ammut suden(sudet asuu metsässä, korpi on syrjäinen seutu yl. metsä) ja teet niinkuin ohjeessa, et varmasti jää kiinni!
        Kaikki eivät välttämättä kerro "yksityis" asioitaan vaikka olisivatkin humaltuneessa tilassa ja kylä baareissa tuo nyt ei ole mikään kumma uutinen, jos kukaan sitä edes tajuaa. Jos sinulla on koira, voit sanoa että se uhkasi koirasi henkeä ja saat tuomion vain salailusta. Tai ilmoitat poliisille heti ampumisen jälkeen että se uhkasi koirasi tai omaa henkeäsi( ei kannata kuitenkaan kokeilla, ellei pakko). Jokainen tehköön miten haluaa, tämähän oli vain vinkki, ei mikään käsky.


      • ihmetellä
        hukan surma kirjoitti:

        Jos jossain korvessa ammut suden(sudet asuu metsässä, korpi on syrjäinen seutu yl. metsä) ja teet niinkuin ohjeessa, et varmasti jää kiinni!
        Kaikki eivät välttämättä kerro "yksityis" asioitaan vaikka olisivatkin humaltuneessa tilassa ja kylä baareissa tuo nyt ei ole mikään kumma uutinen, jos kukaan sitä edes tajuaa. Jos sinulla on koira, voit sanoa että se uhkasi koirasi henkeä ja saat tuomion vain salailusta. Tai ilmoitat poliisille heti ampumisen jälkeen että se uhkasi koirasi tai omaa henkeäsi( ei kannata kuitenkaan kokeilla, ellei pakko). Jokainen tehköön miten haluaa, tämähän oli vain vinkki, ei mikään käsky.

        Millasia mammanpoikia nämä metsästäjiksi itseään tituleeraavat ovat. Ilmankos sitä kuolee siellä metsällä koiria susina ja jäniksinä, metsästäjiä, traktoreita ja latoja hirvinä kun heti lasautetaan kun vähän silmänurkassa vilahtaa. Ampuukos se koiran menettänyt sitten seurakaverinsa, joka hurtan vahingossa sutena ampui? Tai autoilijan, jonka alle sisäsiittoinen tyhmä ajohurtta säntää.

        Metsässä liikkuu paljon ihmisiä ilman aseita, jotka pärjäävät tappamatta sutta näköhavainnosta. Voisi kait osaa metsästäjistä pitää todella debiileinä, kun eivät ilman pyssyä luonnossa pärjää, todella luonnosta vieraantunutta ja säälittävää sakkia. Em. lisäksi he eivät myöskään osaa lukea tai ymmärrä lukemaansa. Susi on rauhoitettu eläin.


      • 18+2
        ihmetellä kirjoitti:

        Millasia mammanpoikia nämä metsästäjiksi itseään tituleeraavat ovat. Ilmankos sitä kuolee siellä metsällä koiria susina ja jäniksinä, metsästäjiä, traktoreita ja latoja hirvinä kun heti lasautetaan kun vähän silmänurkassa vilahtaa. Ampuukos se koiran menettänyt sitten seurakaverinsa, joka hurtan vahingossa sutena ampui? Tai autoilijan, jonka alle sisäsiittoinen tyhmä ajohurtta säntää.

        Metsässä liikkuu paljon ihmisiä ilman aseita, jotka pärjäävät tappamatta sutta näköhavainnosta. Voisi kait osaa metsästäjistä pitää todella debiileinä, kun eivät ilman pyssyä luonnossa pärjää, todella luonnosta vieraantunutta ja säälittävää sakkia. Em. lisäksi he eivät myöskään osaa lukea tai ymmärrä lukemaansa. Susi on rauhoitettu eläin.

        Joo. Joskus aikaisemmin on jo huomattu, että roskaväki on kiivainta luonnonvastaisuudessaan.


    • Hukka..

      Ihan näin olen kohdannut suden. Jos se on nälkäinen susi joka odottaa saalista kannattaa pitää susimaisia ääniä karkottaaksesi suden, (ole agressiivinen ja osoita, että syöt susia aamupalaksi :D) mutta ÄLÄ mene lähemmäksi koskaan sutta sillä se saattaa asenteestasi huolimatta käydä kimppuun joten yritä pysyä mahdollisimman kaukana ja ei kannata katsoa sitä silmiin vaan anna sille pakomahdollisuus

    • moukku..

      miten des teoriassa joutua suden hyökkäämäksi? Olisit kirjoittanut siitä.

    • hyvä keino

      Paras tapa on purra sutta hännän tyveen, kyllä siinäluihu lähtee ja ulisee mennessään.

    • henrik721

      kophtasin peuroja vasoja käsimerkeillä ne totteli mua ylikiimingintiellä
      ilmasnuuntia näytin.

      • henrik721

        käsin näyttää ilmansuunnat missä muut niin onnistuu.


      • polkupyörä.
        henrik721 kirjoitti:

        käsin näyttää ilmansuunnat missä muut niin onnistuu.

        muista kumartaa niille ne tylkkkää siitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe