miettikää tätä opet

opiskelija

Olen harkinnut opettamisuraa yliopistossa ja järkytyin, kun minulle selvisi, että lehtorin peruspalkkaus YLIOPISTOSSA on luokkaa A 21 eli alle 1900 euroa! Siis yliopiston opet tienaa vähemmän kun ala-asteen opet, vaikka ne tekee pitempää päivää! Joten en ymmärrä miksi ala- ja yläasteen opet valittaa palkasta! Enkun ope yliopistolla sanoi, että tienaa (tuntipalkkaisest) vähemmän kuin kollegat yläasteella ja lukiossa! Ja kyllä, ne todellakin MYÖS valmistelee luennot, tarkastaa kokeet (mein yliopistossa yhellä kurssilla saattaa olla 300 oppilasta!) Ja kyllä se on ainakin näin tiedollisesti vaativampaa kuin ala-asteella opettaminen. Ilmeisesti melkein kaikki tekee yliopistolla tutkimusta opettamisen ohella, koska ei kukaan "kehtaaa" ruveta yliopiston lehtoriksi alle 2000 palkalla.

5

1423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä oli pointti

Mitä ajat takaa? Sitäkö jos jollain on huono palkka on toisillakin niin oltava. Huonopalkkaisuus johtuu naisvaltaisuudesta. Olen itse kuullut kuinka nainen sanoi pärjäävänsä ala-asteen open palkalla onhan hänellä hyvätuloinen mies. Mitä jos sitä hyvätuloista puolisoa ei ole? Naisten tulisi jo herätä vaatimaan samanpalkkaisuutta miesten kanssa. Yllätykseksi samanpalkkaisuus ei päde edes opettajiin, miehillä on parempi palkka. Miksi?

• Jxx

Naiset tekevät sellaista kivaa lisärahaa perheelle. Miehen tehtävä on edelleen elättää perhe. Jos naiset eivät pyydä lisää palkkaa, niin ei sitä paljon maksetakaan.

• henkilökohtainen avustaja

Jossain keskusteluissa on tullut esille avustajan palkka-asiat. Olen koulussa henk.avustajana. Työ on todella henkisesti raskasta ja palkkaluokka on A11.

• Nimetön

No jaa. Palkkaluokka A21 on asiantuntijatyössä olevan palkka valtionhallinnossa. Eihän se kehuttava palkka ole mut esim. verohallinnossa jo aika kova posti. Sehän näissä A-palkkaluokissa on ollut vikana, että nuori työntekijä, jolla ei ole ikälisiä eikä määrävuosikorotuksia on saanut surkeaa palkkaa. Vanha kettu, jolla on määrävuosikorotukset ja täydet ikälisät on pärjäillyt mukavasti. Kunhan yliopistolle on saatu sorvattua UPJ niin virkaiältään nuorten lehtorienkin aseman pitäisi parantua.

• tämäkin

Ottaisitko selvää kaikista työsuhteeseen kuuluvista eduista ja haitoista ennen kuin alat vertailla palkkoja keskenään.

Tiedollisesti ja tasollisesti yliopiston lehtorin ja luokanopettajan työn vertailu ei tuota hedelmää. Väität, että yliopistolla opettaminen olisi tiedollisesti vaativampaa kuin ala-asteella opettaminen. Enpä tiedä. Olen opettanut kaikilla kouluasteilla. Helpointa on ollut aina korkeakoulussa, jossa liikutaan käsitteellisesti samalla tasolla kuin opiskeluaikana opinnoissa. Helppoa siis. Ammattitaitoa vaaditaan sen sijaan siinä, että osaa opettaa asiat oppilaan ikäkauden mukaan. Käsitteet ovat sinänsä helppoja, jos ne osaa, mutta opetahan sama asia konkreettisesti ikäluokalle, jolla ei ole vielä edellytyksiä abstrakteihin käsitteisiin.

Minäkin tiedän erään yliopiston lehtorin. Peruspalkka on varmasti tuota mainitsemaasi tasoa. Verotuksesta selviää vuositulomäärä, joka kertoo omaa kieltään siitä, että aikaa on toki jäänyt muuhunkin. Ei nämä asiat näin yksinkertaisia ole.

Mainittakoon vielä ala-asteen opettajien puolesta, vaikka itse olenkin aineenopettaja, että kun sijaistin ala-asteella ja sain siitä aikanaan palkkakuitin käteeni, luulin tuota palkkanauhaa vitsiksi. Että näin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      94
      4263
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3233
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2350
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      949
    6. 141
      948
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      904
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      842
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      780
    Aihe