Kovettuneiden renkaiden pehmennys

Tuli vaan mieleen

Heips

Löytyykö mitään ainetta, joka pehmentäisi kovettuneiden talvirenkaiden kumipintaa. Auttaisiko silikoni-spray, bensa tai jokin muu tökötti pinnoitteen elvytyksessä.

Siis rengaissa näkyy vielä kuviokin ;).

Aavistus lisää pitoa talvirenkaissa olisi ihan jees, mutta ei liikaa, ettei tule virheellistä turvallisuuden tunnetta tai oireilua takataskun seutuville.

21

12130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Usko Pois!

      ”Suuri osa kulutuspintaseoksessa käytetystä öljystä on ympäristöystävällistä kotimaista rypsiöljyä, joka parantaa talvi- ja märkäpitoa sekä kestävyyttä.”
      http://www.nokiantyres.com/henkiloautot_tuote?product=610495&name=NOKIAN HAKKAPELIITTA 4

      Ostat siis rypsiöljyä sen verran kuin saunan muuripataan menee, 50-100 litraa. Isoissa astioissa tulee halvemmaksi.

      Tuli muuripadan alle. Etkä sitten päästä liian kuumaksi! 100-120 astetta ja nelisen tuntia per rengas. Isoon pataan mahtuu kaksikin kerralla, joten 8 tunnissa saat koko sarjan keiteltyä.

      Siinä sinulle tuoreet, nihneännahneat renkaat. Pidossa löytyy!

    • eikä tule

      Vaikutat sellaiselta, että saatat jopa edellisen neuvon uskoakin. Siis ei ole sellaisia aineita, eikä tule.

    • B. Doppelstein

      tossujen pohjat tehtiin jäällä luistamattomiksi valopetroolilla, en ole renkaisiin kokeillut, mutta jos kokeilet, niin kerro sitten toimiko.

      • pääsis kokeileen

        saako nykyään valopetrolia mistään ?


      • mutta ei
        pääsis kokeileen kirjoitti:

        saako nykyään valopetrolia mistään ?

        taida olla ainakaan joka huoltoasemalla. Niin sitä myydään muoviastiassa ainakin 1litaran ja 10litran pytyissä! Varmin paikka on semmoinen huoltsikka mikä palvelee myös veneilijöitä, mistä sitä löytyy


      • toki.
        pääsis kokeileen kirjoitti:

        saako nykyään valopetrolia mistään ?

        Lähes mistä tahansa marketista saa lamppuöljyä = valopetrolia 1 litran astioissa.

        Itse ostan (veneen lämmityslaitetta varten) 10 litran astioissa. Viimeksi Esso Hki-Pitäjänmäki.


      • toki.
        toki. kirjoitti:

        Lähes mistä tahansa marketista saa lamppuöljyä = valopetrolia 1 litran astioissa.

        Itse ostan (veneen lämmityslaitetta varten) 10 litran astioissa. Viimeksi Esso Hki-Pitäjänmäki.

        Moottoripetroli on eri ainetta kuin valopetroli. Takavuosina oli petrolikäyttöisiä Saabeja ja Talboteja (sekä mm. venemoottoreita) niiden polttoaine on nykyisin enemmän kuin kiven alla. Jos joku vielä pitää moisia keksintöjä hengissä, joutuu käyttämään p-aineena bensaa. Bensan ja polttoöljyn seos saattaa toimia moottoripetrolin korvikkeena, mutta käytön laillisuus petroliautonkin voimanlähteenä saattaa olla kyseenalainen. Veropuoli, nääs.


    • paikallaan

      Sudita asvaltilla niin maan perusteellisesti kerran päivässä, niin renkaan pinta sulaa ja pirot senkun vain paranoo. Niinhän ne tekee kiihdytys kisoissakin ja Formuloissa.

    • tätä...

      Kerään korjaamoltani vanhan jarrunesteen talteen.
      Sitä kun ruiskuttaa muutaman kerran talvessa renkaisiin niin pysyy pehmeänä.

      • osta

        Ehdotan kuitenkin uusien renkaiden ostoa. Ei meinaan ole kivaa, jos motarilla "tee-se-itse"-rengas pamahtaa riekaleiksi jonkun kikkailun takia.


      • Luulisin

        Eikös se ole vanha jobbareitten käyttämä kikka-/meikkausaine? Ei niinkään kulutuspintoihin pitoa parantamaan, vaan jarrunesteellä sivellään renkaiden ulkosivut, jolloin renkaat NÄYTTÄVÄT paljon UUDEMMILTA ja EDUSTAVAMMILTA!


    • olemassa ?

      joo lämmitä kosanilla ennen liikkeellelähtöä renkaita ja sit ajat nii saa....nan kovaa et ei lämmöt laske , takuulla pysyy pehmeenä

      • urpoja

        Kovettuneet renkaat voideltiin löpöllä, jo vain kumi pehmeni. Kumikengätkin turposivat siinä souvissa muodottomiksi.


    • turvallisuus

      Eikös heilukkin! Ei kannata enää pelleillä vaan ostaa uudet.
      Ostaessani v.92 autoa, sain talvirenkaat ja radion kaupan päälle. Ihmettelimme, että onpa se huono talvikelillä, vaikka kesäkelillä niin hyvä ajaa.
      Lopulta, kun kaikki nastat heiluivat ja moni oli oppinut lentämään, ostin uudet. Rengasliikkeen omistaja ihmetteli, minkä ikäiset nuo on. Renkaan vaihtaja luki valmistuskoodista, että renkaat oli melkein 4 vuotta vanhemmat kuin auto. Siis mulle oli annettu ikäloput renkaat kaupanpäälle.

    • Midi

      Oon kuullu semmosen kikan että pistää kesäks moottoriöljyiset rätit renkaitten ympärille niin pitä pehmetä, tiiä sitten minkälaiset on ajaa sen jälkeen mutta otin yhdet vanhat talvirenkaat testiiin nyt :)

    • JihVetti

      Mennään laidasta laitaan eli äärimmäisyydestä toiseen, eikös tässä renkaiden hoidossa, kuten niin monessa muussakin asiassa kohtuus olisi oikea tapa hoitaa ja säilyttää kalliin puoleisia renkaita!?

      Mun konsti on nimenomaan toi rypsiöljy, jota suosittelen koska renkaiden kuivuessa (kovettuessa) mitä ilmeisemmin on haihtunut kumiseoksesta. Peskää renkaat ja sivelkää rätillä tuota ruokakaupasta saatavaa öljyä ja toiseen kertaan vielä jos siltä tuntuu.
      Tuo oli siis kovettuneiden renkaiden palauttamiseen eli kumin pehmeäksi saattamiseen ja kun käyttökausi loppuu tai alkaa niin toistatte hoidon eli pesu ja "voitelu".
      Tunnustelkaa ajossa pitoa ja jos ei ole riittävän hyvä niin lompakko esiin ja uusien (tai käytetyyjen) renkaiden ostoon ja TURVALLISTA MATKAA!

    • Pikkupökkis

      Kumitiivisteitä on saanut pehmitettyä keittämällä niitä vedessä. Samoin rypsiöljy voisi olla hyvää kamaa pehmennykseen.

      Itse varmaan keittäisin renkaat vedessä.

    • nastaton

      Outoja juttuja kolmessa vuodessa ne on aina loppu, niin nasta.- kitka- kuin kesäkengas jos edes vähän ajellaan.
      Että voi edes sanoa ajaneensa ja sitten olla jotain mieltä.

    • Skoda120l

      Joo tosiaan, nakkaa hetkeks kokkoon, johan pehmenee. Ei vaiskaan

    • Anonyymi

      Itte kusen aina kovilla pakkasilla vähän vetäville kun kitkat

    • Anonyymi

      Minkähän merkkiset oli aloittajan renkaat, kun kovettuneet? Minulla v 1986 valmistetut nastoitetut Michelinit autossa eivätkä ole kovettuneet sitten yhtään. Jollakin jäänyt jo uutena autotalliin yli 30 vuodeksi, sitten kirpparille ja minulle. Kerrankin sain jotakin kunnollista halvalla! Joku katsurikin ihmetteli, mutta kelpuutti ilman mutinoita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe