RINNAT JA IMETYS

miten käy?

Kysyisin mieltäni jo pitkään askarruttaneesta asiasta, mutta en halua, että kukaan alkaa ruotia motiivejani vaan toivoisin vain asiallisia vastauksia asiasta.

Itselläni on suhteellisen pienet rinnat ja olenkin mittinyt tulevaa imetysoperaatiota (minulla ei siis vielä ole lapsia). Siskollani on myös pienet rinnat ja ainakin hänelle kävi niin ,että rinnat kutistuivat aivan olemattomiin imetyksen jälkeen. En siis haluaisi, että minulle käy niin ja olen miettinyt sitä, että en mahdollisesti imettäisi ollenkaan. Onko tällainen mahdollista ja mitä tapahtuu maidolle rinnoissa? Entä onko tämä jotenkin haitallista lapselle ja mitä hänelle rintamaidon asemasta voi antaa ja onko näissä "keinotekoisissa" rintamaidoissa jotain huonoja ominaisuuksia?

Olen ehkä hieman itsekäs, mutta en vaan haluaisi menettää viimeisiäkin pieniä "pallojani"...

24

13896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eve

      Se mitä rinnoille tapahtuu imetyksen jälkeen on tosi yksilöllistä. Joskus rinnoista tulee löysät pussukat, joskus ne kutistuvat, joskus taas kasvavat. Kaikilla ei huomaa edes eroa, ainakaan yhden imetyksen jälkeen. Jumpalla ym. voi toki vaikuttaa jonkin verran asiaan.

      Huomaa kuitenkin, että useimmiten jo raskaus muuttaa rintojasi lopullisesti. Mulla rinnat kasvoivat raskauden aikana yhdellä kuppikoolla ja synnytyksen jälkeen toisella. Synnytyksen käynnistämä hormonitoiminta vaikuttaa siis rintoihin joka tapauksessa, vaikka et imettäisi sekuntiakaan. Maito ei toki nouse rintoihin ilman vauvan imua, mutta hormoonitoimintaa imettämättömyys ei pysäytä. Vaikka et siis imettäisi lainkaan, rintojen muutoksia tulee joka tapauksessa.

      Hormoonitoimintaan voidaan kaiketi vaikuttaa jotenkin lääkkeillä, mutta en usko, että ulkonäköperusteilla niitä lääkäriltä saisit...

      Mulla maidontulon tasaantuminen on pudottanut rintojen kokoa taas yhden koon (oon imettänyt 8 kuukautta). Lopputulosta en vielä tiedä, mutta en jaksa sitä surra... ;)

      Koska rinnat muuttuvat jo raskaudessa, musta on ihan järjetöntä jättää imettämättä vain ulkonäön vuoksi (ja tämä siis on mun mielipiteeni, ei loukkaukseksi tarkoitettu!).

      Rintamaito on myös aivan ylivertaista korvikkeisiinn verrattuna. Imetys ehkäisee tutkitusti allergioita ja infektioita, antaa vauvalle kaikki tämän tarvitsemat ravintoaineet sekä lisäksi lohtua ja läheisyyttä. Imetys on myös (alkuhankaluuksien jälkeen ainakin) hirmu helppoa: eväät ovat aina matkassa, sopivan lämpöisiä ja ilmaisia.

      Korvikkeet on valmistettu lehmänmaidosta. Korvikkeissa vain maidon proteiinit on rikottu, sillä vauvan elimistö ei sitä muuten kestäisi. Korvikkeista voi silti tulla herkille vatsavaivoja - ja kaikille ne eivät sovi lainkaan (apteekissa myydään kyllä tyyriitä erikoiskorvikkeita allergisille). Toki korvikkeilla lapsi kasvaa siinä missä rintamaidollakin, mutta imetys antaa niin paljon etuja, ettei siitä kannata kevyin perustein luopua. Ja imetys antaa paljon useimmiten myös äidille :) Musta ainakin imettäminen on ihanaa!

      En yhtään moiti sitä, että mietit (myös) ulkonäköasioita tässä imetysasiassa. Mutta kun perehdyt asiaan (ks. esim. www.imetystukilista.fi), olen varma, että päädyt imetyksen kannalle. Imetyksen eduista on artikkeli mm. täällä http://www.imetystukilista.net/faq/edut.php - lopussa on vertailtu äidinmaitoa korvikkeisiin.

      • miettiä

        Olen samaa mieltä ed. kirjoittajan kanssa...

        Itselläni hädintuskin a-kupit ennen raskautta ja maidon noustua (jota tuli melkoisesti) suureni b:hen. Nyt imetän vielä joskus aamuin/illoin (lapsi kohta vuoden) muutoin juo jo kupista. Rinnat ovat palautuneet lähes alkuperäiseen kuosiin, luulen että kun olen näin pienirintainen ei pienennystä alkuperäiseen juuri tule kun lopetan tämän pikku imettelyn. Eikä roikkumaankaan pääse samasta syystä:))

        Jälkikäteen en kadu hetkeäkään imettämistäni en kyllä alunperinkään ajatellut muuta ehkäpä siksi olen myös iteeni tyytyväinen. Mieheni ei ole koskaan moittinut tai vihjaillut ulkonäköni mitenkään negatiivisesti, ja hänkin piti imetystä hyvänä vauvan kannalta (meillä taitaa vauva olla se kaiken lätökohta ja toiminnan keskipiste:))

        Toivottavasti teet parhaan ratkaisun itsesi ja vauvasi kannalta...


    • Järki käteen

      Korvike on eloton neste. Äidinmaito sisältää elinympäristössä kullakin hetkellä tarvittavia vasta-aineita, näin ollen imetetyt lapset ovat useasti tervempiä ja/tai sairastavat lyhyemmän aikaa kuin korviketta saavat.

      Rinnoillesi ei välttämättä käy köpelösti. Lopullinen tila selviää reilu 6 kk raskauden ja imetyksen loputtua. Täytyy muistaa, että aika ja painovoimakin tekevät tehtävänsä, eikä imetystä voi kaikesta syyttää.

      Toivottavasti mietit asiaa todella tarkkaan kokonaisuudessaan lapsen ja itsesikin kannalta. Jos motivaatiota löytyy itse saatavista hyödyistä, niin saatpahan olla povekkaana imetysajan! Ja lisäksi toivottavasti terveemmän lapsen ja vähemmän töistä poissaoloja ja valvottuja öitä. Tsemppiä lapsentekopuuhiin!

      • korvike

        Korjataan nyt yksi väärinkäsitys: korvikkeella sinnitelleet eivät sairastele sen vakavammin tai pidempään kuin rintamaitoa saavat.

        Tämä harhakäsitys on lähtenyt elämään siitä, että korviketta juovat mm. maidolle pahasti allergiset lapset, joille rintamaito on aiheuttanut vakavia ihotulehduksia, ripulia ja oksentelua.

        Näissä tapauksissa syy sairastelulle ei ole korvikemaito, vaikka kaikki sairastelu laitetaankin helposti korvikkeen viaksi. Tätä käsitystä viljellään sivulauseissa todella ahkeraan mm. naisten klinikalla.

        nimim. ensimmäinen kuume 8 kk iässä, ilman rintamaitoa - pelkällä korvikkeella


      • eve
        korvike kirjoitti:

        Korjataan nyt yksi väärinkäsitys: korvikkeella sinnitelleet eivät sairastele sen vakavammin tai pidempään kuin rintamaitoa saavat.

        Tämä harhakäsitys on lähtenyt elämään siitä, että korviketta juovat mm. maidolle pahasti allergiset lapset, joille rintamaito on aiheuttanut vakavia ihotulehduksia, ripulia ja oksentelua.

        Näissä tapauksissa syy sairastelulle ei ole korvikemaito, vaikka kaikki sairastelu laitetaankin helposti korvikkeen viaksi. Tätä käsitystä viljellään sivulauseissa todella ahkeraan mm. naisten klinikalla.

        nimim. ensimmäinen kuume 8 kk iässä, ilman rintamaitoa - pelkällä korvikkeella

        Kyllä sitä on ihan asiantuntevasti tutkittu, tuota korviketta. Ja tulokset ovat ihan selviä: äidinmaito suojaa monilta infektioilta ja allergioilta. Tutkimuksissa on luonnollisesti otettu huomioon se, että kaikki sairastelu ei liity maitoon...

        Tämä EI tarkoita, että kaikki korvikelapset olisivat sairaita ja imetetyt terveitä, vaan poikkeuksia tietysti on! Äidinmaitoa saaneet ovat siis _keskimäärin terveempiä. Eipäs siis sotketa omia kokemuksia yleistyksiin.

        Ja tietysti korviketta saa Suomessa moni ihan tervekin lapsi! Itse asiassa täysimetettyjen osuus Suomessa on hämmentävän alhainen eikä se ihan varmasti johdu siitä että kaikki muut vauvat olisivat sairaita ...vaan siitä, että esim. imetys ei ole onnistunut (huono opastus tms.) tai sitä ei ole haluttu edes kokeilla.


      • Järki käteen
        korvike kirjoitti:

        Korjataan nyt yksi väärinkäsitys: korvikkeella sinnitelleet eivät sairastele sen vakavammin tai pidempään kuin rintamaitoa saavat.

        Tämä harhakäsitys on lähtenyt elämään siitä, että korviketta juovat mm. maidolle pahasti allergiset lapset, joille rintamaito on aiheuttanut vakavia ihotulehduksia, ripulia ja oksentelua.

        Näissä tapauksissa syy sairastelulle ei ole korvikemaito, vaikka kaikki sairastelu laitetaankin helposti korvikkeen viaksi. Tätä käsitystä viljellään sivulauseissa todella ahkeraan mm. naisten klinikalla.

        nimim. ensimmäinen kuume 8 kk iässä, ilman rintamaitoa - pelkällä korvikkeella

        Voi apua! Yksittäisen lapsen sairastelu/terveenä olo ja rintamaidon saanti/saamattomuus eli millään muotoa ole tilastollisesti pätevä argumentti yhtään mihinkään!!! Yleisesti ottaen rintalapset ovat terveempiä ja äidinmaidon suojaava vaikutus esim. suolistotulehduksia vastaan on todettu monin tutkimuksin. Sitten kun se oma pikkuinen korvikevauva sairastuu johonkin vakavaan, ei itsesyytöksistä (norm. äidillä) tahdo tulla loppua. Eli älkää ihmiset ottako sitä riskiä, että oma vauvanne jää ilman loistavaa ravintoa ja vasta-aineita, jos se vain suinkin on mahdollista. Älkääkä antako imetyksen kaatua ekaan vastoinkäymiseen, vaan hakekaa apua imetykseen perehtyneeltä imetystukihenkilöltä, joka ei valitettavasti useinkaan löydy neuvolasta.


    • Pienen Äiti

      En yleensä halua sanoa pahasti, mutta olet EHKÄ HIEMAN itsekäs. Yritä kasvaa ulos siitä, ihan lapsesi takia...

    • jotain ihan...

      väärin? Minä kun olen luullut että naisella on rinnat nimenomaan siksi, että "tulevat jälkeläiset" niistä saisivat ensimmäiset elinkuukautensa ravintonsa???
      Siis rinnat eivät ole itseä tai miehiä varten, vaan lapsia! Haloo!! On todella itsekästä ola imettämättä, jos siihen on mahdollisuus. Rintamaito ON parasta ravintoa vauvallesi. Ja se on ihanaa, odotas vaan niin huomaat itsekin.

      • Kokemuksella

        ole todellakaan ihanaa,siis imettäminen.Itse en siitä pitänyt ollenkaan,sinnittelin 4viikkoa,ennen kuin uskalsin ottaa järjen käteen ja lakkasin välittämästä,mitä muut ajattelee.Ja olin todellakin suunnitellut imettäväni n.6kk.Mutta eihän mulla ollut kokemusta ennen kuin lapsi oli maailmassa.Sinusta imettäminen on ihanaa,minusta ei.Mikä sopii yhdelle,ei sovi toiselle.Korvike on ainakin meillä ravinnut lapsen,eikä ole sairasteltu YHTÄÄN!!!Jos vastaan käveltäis,et huomaisi,onko lapsi tissitellyt vai ei.

        Kannattaa aina miettiä,miten asiat esittää.Oli ap itsekäs tai ei,on hänellä siihen täysi oikeus.


      • Joo, no
        Kokemuksella kirjoitti:

        ole todellakaan ihanaa,siis imettäminen.Itse en siitä pitänyt ollenkaan,sinnittelin 4viikkoa,ennen kuin uskalsin ottaa järjen käteen ja lakkasin välittämästä,mitä muut ajattelee.Ja olin todellakin suunnitellut imettäväni n.6kk.Mutta eihän mulla ollut kokemusta ennen kuin lapsi oli maailmassa.Sinusta imettäminen on ihanaa,minusta ei.Mikä sopii yhdelle,ei sovi toiselle.Korvike on ainakin meillä ravinnut lapsen,eikä ole sairasteltu YHTÄÄN!!!Jos vastaan käveltäis,et huomaisi,onko lapsi tissitellyt vai ei.

        Kannattaa aina miettiä,miten asiat esittää.Oli ap itsekäs tai ei,on hänellä siihen täysi oikeus.

        on joo! Siis jokaisellahan on oikeus olla itsekäs, mutta että tällaisessa asiassa.
        Voisiko joskus ajatella ennemmin muita (tässä tapauksessa vastasyntynyttä lasta) kuin ITSEÄÄN/ rintojaan!?!??
        Ihan älytöntä.


      • mikä sopii
        Joo, no kirjoitti:

        on joo! Siis jokaisellahan on oikeus olla itsekäs, mutta että tällaisessa asiassa.
        Voisiko joskus ajatella ennemmin muita (tässä tapauksessa vastasyntynyttä lasta) kuin ITSEÄÄN/ rintojaan!?!??
        Ihan älytöntä.

        toiselle,ei sovi toiselle.Rintojen rupsahdus on mulle yks paskan maku,jollekin ei.Se ei vaikuta mun elämään mitenkään,jos joku ei halua sen takia imettää.Ei varmaan lapsikaan siitä OIKEASTI kärsi.Voi sitten kärsiä muuten,jos äiti kovin turhamainen muutenkin.Mutta oma hyvinvointi ei ole "ihan sama"-asia.Koska en vaaranna lapseni hyvinvointia millään tavalla,katson oikeudekseni ajatella mielenterveyttäni itsekkäästi.Ja sille,että tuntuu pahalta/ahdistaa ei voi mitään.Miksi mun pitäis olla "epäitsekäs" ja imettää,kun ei tunnu hyvältä.Lapsellakin on paremmat eväät elämään,kun äiti voi hyvin ja keskittyy lapseen enemmin kuin siihen,mitä/miten lastaan ruokkii.

        Suurin osa ainakin "taapero-imettäjistä" imettää ainoastaan ITSEKKÄISTÄ syistä.Kyllä jo taaperon pitää osata nauttia muustakin hellyydestä ja läheisyydestä kuin tissistä.Mutta sehän ei tietenkään ole lapsen vika,vaan äidin.Mutta ei kuulu mulle,kuten sanoin,kukin tyylillään


      • Taaperoimettäjä
        mikä sopii kirjoitti:

        toiselle,ei sovi toiselle.Rintojen rupsahdus on mulle yks paskan maku,jollekin ei.Se ei vaikuta mun elämään mitenkään,jos joku ei halua sen takia imettää.Ei varmaan lapsikaan siitä OIKEASTI kärsi.Voi sitten kärsiä muuten,jos äiti kovin turhamainen muutenkin.Mutta oma hyvinvointi ei ole "ihan sama"-asia.Koska en vaaranna lapseni hyvinvointia millään tavalla,katson oikeudekseni ajatella mielenterveyttäni itsekkäästi.Ja sille,että tuntuu pahalta/ahdistaa ei voi mitään.Miksi mun pitäis olla "epäitsekäs" ja imettää,kun ei tunnu hyvältä.Lapsellakin on paremmat eväät elämään,kun äiti voi hyvin ja keskittyy lapseen enemmin kuin siihen,mitä/miten lastaan ruokkii.

        Suurin osa ainakin "taapero-imettäjistä" imettää ainoastaan ITSEKKÄISTÄ syistä.Kyllä jo taaperon pitää osata nauttia muustakin hellyydestä ja läheisyydestä kuin tissistä.Mutta sehän ei tietenkään ole lapsen vika,vaan äidin.Mutta ei kuulu mulle,kuten sanoin,kukin tyylillään

        Olisiko minun pitänyt lopettaa 9-kuiseni imetys, koska hän lähti kävelemään??? Mitäköhän itsekästä siinä on, jos haluaa antaa lapselleen erinomaista ravintoa ja vasta-aineita? En kyllä keksi pelkästään itsekkäitä syitä omasta imetyksestäni, vaan koko perhettä (esim. yöelämä) hyödyntäviä puolia. Itse imetettävää hyödyntävistä nyt puhumattakaan. Kuinkahan monta taaperoimettäjää kirjoittaja edes tuntee näillä Suomen imetysprosenteilla!? "Suurin osa" on meinaan aikamoinen yleistys. Jos ei itsellä riitä rohkeus tehdä toisin kuin kaikki muut, niin ei pidä mennä arvostelemaan rohkeiden päätöksiä!

        Arvostettu lastenlääkärien lehti Pediatrics julkaisi vastikään tutkimuksen, jossa ilmeni, että 12-16 kuisten lasten äitien maito on ravitsevampaa kuin 2-6 kuisten.


      • Järki käteen
        mikä sopii kirjoitti:

        toiselle,ei sovi toiselle.Rintojen rupsahdus on mulle yks paskan maku,jollekin ei.Se ei vaikuta mun elämään mitenkään,jos joku ei halua sen takia imettää.Ei varmaan lapsikaan siitä OIKEASTI kärsi.Voi sitten kärsiä muuten,jos äiti kovin turhamainen muutenkin.Mutta oma hyvinvointi ei ole "ihan sama"-asia.Koska en vaaranna lapseni hyvinvointia millään tavalla,katson oikeudekseni ajatella mielenterveyttäni itsekkäästi.Ja sille,että tuntuu pahalta/ahdistaa ei voi mitään.Miksi mun pitäis olla "epäitsekäs" ja imettää,kun ei tunnu hyvältä.Lapsellakin on paremmat eväät elämään,kun äiti voi hyvin ja keskittyy lapseen enemmin kuin siihen,mitä/miten lastaan ruokkii.

        Suurin osa ainakin "taapero-imettäjistä" imettää ainoastaan ITSEKKÄISTÄ syistä.Kyllä jo taaperon pitää osata nauttia muustakin hellyydestä ja läheisyydestä kuin tissistä.Mutta sehän ei tietenkään ole lapsen vika,vaan äidin.Mutta ei kuulu mulle,kuten sanoin,kukin tyylillään

        Mieti tosi tarkkaan, mistä lapsi jää paitsi, jos et imetä. Tietenkään ei pidä "antaa kaikkeansa", jos ei siihen pysty. Lapsikin vaistoaa, ettei äiti voi hyvin. Mutta mutta...imetys on luonnollista ja tarkoitus olla AVUKSI lapsen hoidossa eikä rasitteeksi. Jos et vielä ole saanut vauvaa, älä päätä suuntaan eikä toiseen. Ehkä lapsen näkeminen ratkaisee asian parhain päin.


      • jos itsellä ei riitä rohkeu...
        Taaperoimettäjä kirjoitti:

        Olisiko minun pitänyt lopettaa 9-kuiseni imetys, koska hän lähti kävelemään??? Mitäköhän itsekästä siinä on, jos haluaa antaa lapselleen erinomaista ravintoa ja vasta-aineita? En kyllä keksi pelkästään itsekkäitä syitä omasta imetyksestäni, vaan koko perhettä (esim. yöelämä) hyödyntäviä puolia. Itse imetettävää hyödyntävistä nyt puhumattakaan. Kuinkahan monta taaperoimettäjää kirjoittaja edes tuntee näillä Suomen imetysprosenteilla!? "Suurin osa" on meinaan aikamoinen yleistys. Jos ei itsellä riitä rohkeus tehdä toisin kuin kaikki muut, niin ei pidä mennä arvostelemaan rohkeiden päätöksiä!

        Arvostettu lastenlääkärien lehti Pediatrics julkaisi vastikään tutkimuksen, jossa ilmeni, että 12-16 kuisten lasten äitien maito on ravitsevampaa kuin 2-6 kuisten.

        Eikös se juuri ole rohkeutta lopettaa imetys,jos se ei itsestä tunnu hyvältä,VAIKKA LÄHES KOKO YHTEISKUNTA LEIMAA SUT HUONOKSI ÄIDIKSI,KOSKA OLET ITSEKÄS!!!

        Yleisesti ottaen imettäjillä ei kyllä ole yöelämä mitenkään rauhallista,vaan öisin herätään syömään muutamiakin kertoja.Itse olen saanut sellaista infoa,että tossa 6kk:n jälkeen lapsi ei tarvitse ravitsemuksellisesti äidinmaitoa,koska vasta-aineet imeytyvät siihen mennessä.Ihan lääkäri kertoi,kun kysyin.Ja nykyään on kuulemma ihan 8-10kk ikäisiä lapsia sairaaloissa opettelemassa syömään soseita lusikalla,koska kiinteitä ei olla ajoitettu ajoissa.Ja se jos mikä,on suomalaisen terv.hoitojärjestelmän muutenkin huonojen resurssien tuhlausta.Ja vain siksi,että äiti haluaa imettää,"koska se on parasta ravintoa lapselle".Mulle se ei kuulu eikä kiinnosta niin kauan,kun ykskään tällainen "syömäänopettelija" ei vie yhdenkään OIKEASTI sairaan lapsen paikkaa.


      • Taaperoimettäjä
        jos itsellä ei riitä rohkeu... kirjoitti:

        Eikös se juuri ole rohkeutta lopettaa imetys,jos se ei itsestä tunnu hyvältä,VAIKKA LÄHES KOKO YHTEISKUNTA LEIMAA SUT HUONOKSI ÄIDIKSI,KOSKA OLET ITSEKÄS!!!

        Yleisesti ottaen imettäjillä ei kyllä ole yöelämä mitenkään rauhallista,vaan öisin herätään syömään muutamiakin kertoja.Itse olen saanut sellaista infoa,että tossa 6kk:n jälkeen lapsi ei tarvitse ravitsemuksellisesti äidinmaitoa,koska vasta-aineet imeytyvät siihen mennessä.Ihan lääkäri kertoi,kun kysyin.Ja nykyään on kuulemma ihan 8-10kk ikäisiä lapsia sairaaloissa opettelemassa syömään soseita lusikalla,koska kiinteitä ei olla ajoitettu ajoissa.Ja se jos mikä,on suomalaisen terv.hoitojärjestelmän muutenkin huonojen resurssien tuhlausta.Ja vain siksi,että äiti haluaa imettää,"koska se on parasta ravintoa lapselle".Mulle se ei kuulu eikä kiinnosta niin kauan,kun ykskään tällainen "syömäänopettelija" ei vie yhdenkään OIKEASTI sairaan lapsen paikkaa.

        No nyt ymmärsit oikein! Eli se justiinsa on rohkeutta tehdä niinkuin itsestä oikeelta tuntuu oli se sitten taaperoimetys tai imetyksen lopetus.Arvostelin vain tapaasi leimata "suurin osa" taaperoimettäjistä itsekkäiksi ja kyselin, että miten monta meitä tunnet.

        Tiedoksesi: Lääkärien peruskoulutukseen ei kuulu minkäänmoinen imetyskoulutus, joten parasta imetystietoutta on turha lääkäreiltä hakea. Ja vasta-aineita lapsi saa joka ikisellä imetyksellä vaikka olisi kuinka vanha eli se ei ole mikään satsi joka imeytyy tiettyyn ikään mennessä! En ole ikinä kuullut mistään lusikkakoulusta vai tunnetko sinä jonkun aikuisen joka ei ole oppinut kotonaan syömään? Meilläkin lapset täysimetettyjä 6 kk asti ja aivan mainiosti osaavat syödä lusikalla ja ilman ja kaikki muutkin lapset jotka tunnen!


      • vierailija28

        Olenkohan ymmärtänyt
        väärin? Minä kun olen luullut että naisella on rinnat nimenomaan siksi, että "tulevat jälkeläiset" niistä saisivat ensimmäiset elinkuukautensa ravintonsa???
        Siis rinnat eivät ole itseä tai miehiä varten, vaan lapsia! jne

        -> Minun rinnat on kyllä ihan minun omat ja kehoni minua varten! Eikä todellakaan sitä varten, että joku tuhoaa minun vartaloni. Minusta ei ole mitään epäluonnollisempaa kuin että joku joisi maitoa minusta, saatika sitten että ennen sitä käyttäisi minua kasvualustanaan. Rintani ovat minun ja osa minua, piste :D


    • että ei

      ei imetys pilaa rintoja, vaan se on jo se raskaus kaikkine hormoneineen. Että on aivan sama imettääkö vai ei, toisilla rinnat menevät ns pilalle, toisilla paranevat raskauden myötä ja toisilla ei mitään jälkeä. Ei tietysti ole pakko imettää, jos se itsestä pahalta tuntuu. Ajatukset voivat olla hyvinkin toisenlaiset sitten, kun se pieni nyytti on sylissä. Jos ei imetä, vauvalle annetaan äidinmaidon korviketta. Äidinmaito on lapselle parempaa kuin korvikkeet, äidinmaidosta lapsi saa mm vastustuskykyä. Mutta kyllä nykyään korvikkeetkin alkavat olla hyvinkin turvallisia vauvalle ja yhtä hyvä vauva korviketta syövä vauva on kuin imetettykin.

    • Nyt puhuu isä

      Avovaimollani oli myös sellaiset pienet ja nätit "tytönrinnat" ennen raskautta. Raskauden aikana ne tietysti kasvoivat ja sen jälkeen tyhjenivät "tyhjiksi ilmapalloiksi" ja roikkuivat ties missä. Tiedättehän miltä näyttää venynyt, tyhjä ilmapallo? Miehen silmissä kamalalta.

      Nyt muutama vuosi myöhemmin rinnat ovat vuoden sisällä yllättäen palautuneet kauniimmiksi kuin koskaan! Nousseet ylös (!) ja täyttyneet. :)

      • mulle kans!!!

        ...vaimokkeeltas millä ihmeellä hän on saanut tämän aikaiseksi??? Voisin kokeilla samaa..=)

        Alkuperäiseen aiheeseen: minusta kun lapsen tekee, pitäisi ajatella sitä mikä on parhaaksi lapselle.Yleensä imettäminen on... Eihän se millaiset rinnan sinulla on määrää elämänlaatuasi, ne on kuitenkin vain yksi ruumiinosa. Ja kyllä ne kuitenkin joskus rupsahtaa...;)


      • Nyt puhuu isä
        mulle kans!!! kirjoitti:

        ...vaimokkeeltas millä ihmeellä hän on saanut tämän aikaiseksi??? Voisin kokeilla samaa..=)

        Alkuperäiseen aiheeseen: minusta kun lapsen tekee, pitäisi ajatella sitä mikä on parhaaksi lapselle.Yleensä imettäminen on... Eihän se millaiset rinnan sinulla on määrää elämänlaatuasi, ne on kuitenkin vain yksi ruumiinosa. Ja kyllä ne kuitenkin joskus rupsahtaa...;)

        - lapsi nuorena, 18-vuotiaana
        - säännöllinen liikuntaharrastus
        - hyvät rintaliivit
        - terveellinen (aasialainen) ruokavalio
        - aasialainen perimä


      • tyhmää olla kysymättä
        Nyt puhuu isä kirjoitti:

        - lapsi nuorena, 18-vuotiaana
        - säännöllinen liikuntaharrastus
        - hyvät rintaliivit
        - terveellinen (aasialainen) ruokavalio
        - aasialainen perimä

        että suomalainen nainen ei palaudu samallalailla?


      • näin-

        voi todella käydä! Itselläni imetyksen jälkeen rinnat näyttivät melko ruppanoilta mutta nyt ne ovat ikäänkuin palautuneet! ja kuppikoko on jopa kasvanut b:stä c:ksi! Ja aasialaista perimää ei löydy sitten hakemallakaan :)


    • ~xena~

      Halusin vain sanoa, että jos päätät olla imettämättä, niin älä sitten suostu syyllistymään asiasta.
      Etelä-Euroopassa (Italia, Espanja, Ranska) on hyvin yleistä, että naiset ei imetä (ulkonäkökysymysten vuoksi?).

      • pianäiti

        ehkä näin. Ei varmaan ole tavoittelemisen arvoinen tilanne?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1916
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1176
    Aihe