Onko kenenkään vauva ollut yhtä pieni kuin meidän vauva eli nyt 10kk:n iässä painaa vaivaiset 7400g..! Tyttö oli syntyessään 3400g eli aivan normaalipainoinen ja heti alkoi tulla hyvin painoa,mutta jossain vaiheessa se hiipui ja painoa alkoi tulla kuussa vain 200-300g.
Tyttö syö tosi hyvin ja paljon ja voi muutenkin hyvin.Liikkuu paljon ja on aina ollut hyvin vilkas ja eläväinen.On myös kova nukkumaan ja nukkuu edelleen vuorokaudessa 14-15 tuntia.
On alkanu vaan huolettamaan tämä hidas painonnousu,että jos kaikki ei olekaan kunnossa.Lääkärissä ollaan käyty,mutta lääkäri ei osannut sanoa juuta eikä jaata.Neuvolantäti on aina yhtä pihalla kaikissa muissakin asioissa,ei edes koskaan muista ketä me olemme jne.
Olen alannut pelätä jo munuaisvikaakin,koska lapsethan on usein hyvin pieniä,jos heillä on munuaissairaus tai sydänvikaa.Kuinkahan munuaiset tutkitaan vauvalla?Pissakokeilla ja verikokeilla varmaan..?Sydämessä vauvallamme on pienen pieni reikä,mutta siitä ei lääkärin mukaan pitäisi olla mitään haittaa ja se korjaantuu itsestään.Ja jos ei korjaannu,ei se siltikään vaikuta mihinkään.
Auttakee auttakee epätoivoista!
"laiha" vauva
12
12299
Vastaukset
- Eetuli
Täällä painitaan saman ongelman kanssa. Tyttö täytti just 7kk ja paino on vaivaiset 6500g, pituutta on kylläkin hyvästi 70.8cm. Painoa oli syntyessään 2860g kun pimu syntyi kolme viikkoa etuajassa. Tyttö syö hyvin ja on pirteän oloinen, mutta paino nousee todella hitaasti. Minua on alkanut ahistaa jo koko neuvola kun painoa puidaan jatkuvasti niin neuvolatädin kuin lääkärin kanssa. Mitään vikaa ei löydy. Olen yrittänyt sanoa että tämä on todennäköisesti perinnöllinen juttu koska minä ja vauvan isä olemme hoikkia, mutta se menee kuin kuuroille korville. Luulen myös että tyttö on perinyt nopean aineenvaihdunnan minulta koska pystyn syömään paljon mutta siltikään se ei näy vyötärössä. Vauvana minulla ja isukilla on ollut painon kanssa ongelmia, mutta olemme silti terveitä. Tytölle on taas varattu aika lastenlääkärille, saa nähdä tuleeko asia taaskaan sen kummemmaksi.
- 1vee
ja painaa reilu 8 kiloa ja on noin 73cm pitkä. Syntyessään 3220 ja pituus 46,5cm. Neuvolassa sanovat, että kasvaa omaa tahtia. Kova on poika liikkumaan. Aina ollut. Oppi kävelemään tai no, juoksemaan 10kk vanhana. =) Syö ihan ok. On tietty päiviä, jolloin mikään ei maistu, mut ottaa sit seuraavana päivänä takaisin.
En mä huolissaan ole ainakaan ollut eikä missään sairaalassa olla juostu, kun poika on noinkin eläväinen persoona. =) - hm..
kyllä sairaus yleensä näkyy lapsesta ja harvoin voi olla tyytyväinen lapsi kipeä, joten mietippä onko huolesi sitä että muiden lapset näyttävät pulleilta ja isoilta? Itselläni on pikkuinen poika syntyessään painoi 3260g ja 8kk neuvolassa oli 7400g ja nyt huomenna varmaan neuvolassa jotain 8kg. Olin alku aikoina aina huolissani painosta ja siitä et on niin pikkuinen muihin nähden, mutta kaveri on vilkas syö minun mielestäni hyvin ja nauttii olemisestaan joten en jaksa enää murehtia moista. Minusta on ihanaa et on tuollainen rääpäle;) ei kaikkien muksujen tartte olla sellaisia betonitonkkia. Ollaanhan me aikuisetkin erilaisia joten älä huolehdi liikaa. Jos tyttöäsi on tutkittu ja mitään ei ole löytynyt niin aikasi menee aivan turhan märehtimiseen, uskon et lapsesi syö sen mitä tarvitsee.(meiän lekuri setä on sanonut näin!) Eipähän vastalaukkua ole venytetty liikaa jos esim. tuputetaan ruokaa ja vauva on iso.
Jotenka paljon ihania vauva aikoja sinulle ja jos haluat kirjoitella ja jakaa ajatuksia niin ilmoitahan sähköpostiosoitteesi tähän sarakkeeseen. Muuten vointeja ja uskon että sinulla on hurmaava suloinen tyttö;) Ainiin itse olen painanut 10kk 6970g joten vähemmän kuin teidän tyttö ja nykyään painoa on vaikka muille jakaa;)- ä05
meidän poika oli syntyessään 3380g ja 49cm ja syntyi 2,5 viikkoa etuajassa. 6kk neuvolassa 8790g ja 72cm eli pitkä ja laiha. paino meneekin pituuteen katsottuna miinuksella mutta en ole ollut huolissani koska syö todella hyvin ja lapsen isä on ollut ja on vieläkin pitkä ja suhkot laiha. ja poika on todella liikkuvainen ei hetkeäkään paikallaan joten kulutus on aika suuri.
- tuli mieleen
eli joskus keliakia saattaa olla muutoin oireeton muta kun ruoka ei imeydy hyvin ei lapsikaan kasva. menet lääkäriin ja VAADIT että tutkivat lapsen. itse olisin huolesta sekaisin!!!
- Sella L
Joo täytyy kyllä mennä nyt yksityiselle lääkärille.Keliakia ei ole tullu mieleenikään ja senkin vaihtoehdon voisi tutkia.
Meille ei ole ollut mitään apua neuvolasta,koska neuvolantätimme on ihan jostain syvältä.Se on aina ihan pihalla eikä tosiaan koskaan muista edes ketä olemme ja kuinka vanha tyttömme on jne.Äitiysneuvolan terveydenhoitaja oli mulla silloin niin ihana,harmi kun se ei ole lastenneuvolassa.
Sen ymmärrän,että vauva on pienikokoinen ja jokainen lapsi kulkee omaa käyräänsä,mutta sitä on vaikea ymmärtää,että miksei vauvan paino kehity omalla käyrälläänkään.Painoa vaan yksinkertaisesti tulee niin hitaasti!
Emme me vanhemmatkaan ole suuria vauvoja olleet,mutta olemme kuitenkin olleet vain vähän käyrän alapuolella.
Mutta se on kyllä totta,että meidän tyttö on niin hyväntuulinen ja aina iloinen,että ei varmaankaan mistään vakavasta ole kyse.
- kirde79
heippa!
Meidän poika 6kk, oltiin keskiviikkona neuvolassa ja saatiin "satikutia" siitä että poika kasvaa vauhdilla menee pituuskasvukäyrän ylärajaa mutta paino laahaa ns 0 rajan alapuolella. Oli -6% kuulemma mitä se sitten tarkoittaakin. Meillä syödään 3 kiinteää ateriaa päivässä ja poika tykkää tisutellakin ahkerasti.
Neuvolatäti määräsi meidät seuraavaksi 2 kuukaudeksi lihotuskuurille, eli syötämme nyt 2-3tl kasvirasvaa eli öljyä pojalle per päivä... :O( Onko muilla kokemuksia rasvakuurista, jos on niin mitä olette syöttäneet. Me ollaan saatu rypsiöljy (100ml=900kcal) syötettyä marja ja hedelmäsoseitten seassa, ei muuta paljoa makua, maistoin itse kun asia jotenkin ällötti... Sen olen huomannut että näiden kolmen päivän aikana pojan vatsan purut on mun mielestä vähentyneet ja masu toimii paremmin... - .hiukan
huolestuneena lueskelin tätä keskustelua. Täytyykö todellakin vauvojen kaikkien olla pontsoja siis että vyllinkiä on? Itselläni on kaksi tosi pieni kokoista vauvelia ollut (nykyään jo vanhempia)ja ovat molemmat kasvaneet aina -käyrällä. En todellakaan lähtisi pakko syöttämään pieniä vauvoja jos muuten kasvaa omalla käyrällään. Meillä lapset ovat aina syöneet sen verran mitä tarvitsevat. Jotenka hoppas, ettet ryhdy antamaan muksullesi mitään täältä tulevien neuvojen takia kun kukin kuitenkin kasvaa omaan tahtiinsa. Jos tosiaan vauvasi on iloinen ja reipas niin en usko et hänellä mitään on. Tiedän meinaan kokemukseni kautta että vaikka joku täällä sanoikin ettei keliakia oirehdi niin hm... ihan kakka puhetta. Kyllä kelian tunnistaa ja lapsella oireet ovat vatsan väänteitä ym. Tietenkin jos asia vaivaa sinua noin paljon niin käyhän vaan lekurilla joka sit pistelee ym. hoppas sit tosiaan syy löytyy.
Anteeksi kun kirjoitin näin suoraan, mut hiukan mietityttää se että kulutetaan aikaan tällaisten mietiskelyyn jos lapsi kuitenkin voi hyvin. Pitäis nauttia yhdessä olosta ja siitä et lapsi on sellaisenaan ihana ja hyvä. Ai niin terkalta kuulin joskus sellaisen et kasvu sattaa siinä vaiheessa pysähtyä kun oppii liikkumaan(seisomaan, kävelemään ym.). Joten paljon jaksuja teidän perheelle!! - lisäksi myös
pituuskasvu hidastunut? Kyllä vakavammat sairaudet vaikuttavat kasvuub ja pituuden kehittyminen on se oleellisempi seurattava. Juuri liikkeelle lähtö ym. voi vaikuttaa painon kehitykseen...
- olen samaa
mieltä että tietyt taudit vaikuttavat kasvuun, mutta olen kyllä sitä mieltä että vauva oireilee tällöin eikä ole hyvän tuulinen ja tyytyväinen.
- pirjo
Neuvolassa ne niin kovin niihin käyröihinsä tuijottaa, mullon 4 lasta ja aina ne on olleet liian laihoja tai pitkiä tai käyrän yläpuolella...Sitäpaitsi ne käyrät on tehty korvikemaitoa syövien vauvojen mukaan, siis rintamaitoa saavat ovat yleensä hoikempia. Itse tiedät, jos lapsesi on tyytyväinen niin tuskin silloin tarvitsee huolta kantaa. Nyt aattelen näin, 10 vuotta sitten nuorena äitinä kuuntelin neuvolatätejä liikaakin...Tsemppiä ja ihanaa joulua!
- äiti83pojat01,03,06
heippa laihan lapsen äibbä.meillä poika tulee pian viisi vuotta ja painaa vain vaivaiset 12kiloa.mutta jaksaa nauttia elämästä ja aloittaa varhaisesikoulunkin syksyllä.kannattaa kysyä lääkäreiltä lisäenergia asiaa,saa apteekeista reseptillä.eikä ole kallistakaan.munuaiset voittutkituttaa ultralla meillä tutkittiin sillä.meidän toinen poika tulee pian kaksi ja painaa n.10kiloa.ettäei sulla hätää ole.lisäät vain voita pari teelusikallista jokaiseen ruoka-ateriaan ni kyl paino lähtee pikkuhiljaa nousuun.voimia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1512496Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot97999- 64871
- 60753
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka273701Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18677Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85670Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202648Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap21637