Sädesieni

hermonsa menettänyt

Hei!

olemme muuttaneet jo ko.hometalosta mutta nyt ko.talosta löytyi vielä sädesieni..kuulemma pienin lukemin..kysyin terveystarkastajalta voiko se olla huonekaluissamme ym.tavaroissa kun olemme jo muuttaneet pois... Terveystarkastaja vastasi minulle "En Tiedä" kuka tietää....ja vielä että ei "PITÄISI" KULKEUTUA tavaroiden mukana....KOVIN EPÄVARMA OLO JÄI MINULLE..

31

18424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä

kukaan ulkopuolinen voi tietää. jos haluat varmuuden niin tavarasi on tutkittava. aika kallista lystiä. itse voit parhaiten niiden hajujenkin perusteella tehdä johtopäätöksiä.

• hermonsa menettänyt

ajattelin vaan että terveystarkastaja tietäisi kun on alan ammattilainen...kiitos etukäteen vastauksista...

• SAIN VIHDOIN
        hermonsa menettänyt kirjoitti:

ajattelin vaan että terveystarkastaja tietäisi kun on alan ammattilainen...kiitos etukäteen vastauksista...

YHTEYDEN TERVEYSTARKASTAJAAN EILEN....

Oletin automatik.et "alanammattilainen" tietää asioista....

kerroin oireistamme muutamalla sanalla kun tämätarkastaja ystävämme latas mulle päin naamaa luurissa

"EN OLE LÄÄKÄRI"

Sen jälkeen olin yhtä????????---->kysymysmerkkiä.

Luulisnyt jotai viksumpaa niiten suusta tulevan jos alalla ovat ja pitäs kylasioista/oireista ollajotai tietoo....

Asun muuten Turussa!!!!!!!!!!!!!

Onko muilla kokemusta vastaavaa täällä suunnalla?

• Emäntä

Riippuen tietty homeen ja sienien määrästä niin huonekalut täytyy tuhota. Ne ei kelpaa kuin ongelmajätelaitokselle.
      Itse poltettiin pihalla kaikki ja ostettiin uudet.
      Elämä on.
      Joskus niistä voi saada korvauksen vakuutusyhtiöstä.

• hätää

Huonekalut hävitetään vain jos ne aiheuttaa oireita. Teilläkin oli vain vähän sädesieniä että tuskin muuta tarttee kuin vähän putsata ja tuulettaa niitä.Tuleehan niitä sädesieniä vähän kotiin kesälläkin kun ikkuna avataan tai käsitellään vaikkapa multaperunoita kotona.

• hermonsa menettänyt

LISÄYKSEKSI VIELÄ EDELLISIIN...MISTÄ TERVEYSTARKASTAJA VOI TIETÄÄ KUINKA PALJON NÄITÄ SÄDESIENIÄ ON KUN HE OTTAVAT NIIN PIENISTÄ ALUEISTA NÄYTTEITÄ..JA NIISTÄKIN JO LÖYTYY SÄDESIENIÄ....EIKÖ SILLOIN TARVITSISI OTTAA VIELÄ LAAJEMMALTI NÄYTTEITÄ..

• Näytteet

Voitko vähän vielä selventää millä tavalla näytteet on otettu.

Yleensä otetaan ilmanäyte (ns. maljakokeet) ja silloin ilmamäärä on tiedoissa koska pumpulla imetään ilmaa näytteenottolaitteen (Andersenin kerääjä) läpi tarkalleen määritelty aika. Viljelyaika ja lämpötila on myös määritelty. Tutkimustarkkuus on yleensä myös kohtalainen.

• hermonsa menettänyt..
        Näytteet kirjoitti:

Yleensä otetaan ilmanäyte (ns. maljakokeet) ja silloin ilmamäärä on tiedoissa koska pumpulla imetään ilmaa näytteenottolaitteen (Andersenin kerääjä) läpi tarkalleen määritelty aika. Viljelyaika ja lämpötila on myös määritelty. Tutkimustarkkuus on yleensä myös kohtalainen.

Terveystarkastaja otti nämä näytteet materiaaleista...matoista...seinän puumateriaaleista..sivelynäytteitä..ensimmäisellä kerralla...näytteistä ei saanut kuulemma selvää..ne olivat kuulemma kasvaneet bakteereja täyteen....toisella kertaa selvisi tämä "sädesieni"

• päinvastoin
        Näytteet kirjoitti:

erittäin epäluotettavia !

• hermonsa menettänyt...
        päinvastoin kirjoitti:

erittäin epäluotettavia !

kuulemma pakkasten aikaan...terveystarkastaja menee vielä käymään talossa..mittaamassa sit varmaan siitä ilmasta pitoisuudet...

• hermonsame......

Kiitos Teile kaikille vastauksistanne....

• hermonsa menettänyt

OLISIN VIELÄ TIEDUSTELLUT ...JOS JOLTAKIN ON LÖYTYNYT TÄTÄ "SÄDESIENTÄ" MILLAISIA LUKEMIA NE OVAT OLLEET...

• yksi hometalon omistaja

Materiaalinäytteistä sädesientä 100-yli 20 000 riippuen näytteestä. Homeet suurinpiirtein samaa luokkaa. Paljon tavaraa on lyöty suoraan roskiin, vaatteita pesty 60-90 asteessa ja kloriittia on kulunut litroja. Tavaroiden putsaus jatkuu edelleen... Tuuletus/imurointi/kloriitti yhdistelmällä sädesienen haju tavaroista on lähtenyt niin, ettei uudessa kodissa haise. En pysty kyllä sanomaan, että onko niihin jäänyt itiöitä millaisia määriä.

• hermonsa menettänyt
        yksi hometalon omistaja kirjoitti:

Materiaalinäytteistä sädesientä 100-yli 20 000 riippuen näytteestä. Homeet suurinpiirtein samaa luokkaa. Paljon tavaraa on lyöty suoraan roskiin, vaatteita pesty 60-90 asteessa ja kloriittia on kulunut litroja. Tavaroiden putsaus jatkuu edelleen... Tuuletus/imurointi/kloriitti yhdistelmällä sädesienen haju tavaroista on lähtenyt niin, ettei uudessa kodissa haise. En pysty kyllä sanomaan, että onko niihin jäänyt itiöitä millaisia määriä.

Meidän pitäisi nyt ensi maanantaina saada Terveystarkastajalta raportti...saa nähdä nyt sitten miten käy meidän omaisuutemme...kiitos paljon vastauksestasi..

• Desinfektori

Meidän pitäisi nyt ensi maanantaina saada Terveystarkastajalta raportti...saa nähdä nyt sitten miten käy meidän omaisuutemme...kiitos paljon vastauksestasi..

On olemassa keinot sädesienten ja homeiden hävittämiseen. Älkää nyt tuhotko vielä ihan käyttökelpoisia huonekalujanne ennen kuin otatte selvää voisiko asialle vielä tehdä jotain.Tulee aika kalliiksi laittaa kaikki "mööbelit" uusiksi. Kloriittipesut yms. konstit eivät kyllä valitettavasti riitä kaikissa tapauksissa.Homedesinfioinilla saadaan kyllä homeet pois huonekaluista,ja takuulla.
        Servic Palvelut www.servic.fi

• hermonsa menettänyt
        Desinfektori kirjoitti:

On olemassa keinot sädesienten ja homeiden hävittämiseen. Älkää nyt tuhotko vielä ihan käyttökelpoisia huonekalujanne ennen kuin otatte selvää voisiko asialle vielä tehdä jotain.Tulee aika kalliiksi laittaa kaikki "mööbelit" uusiksi. Kloriittipesut yms. konstit eivät kyllä valitettavasti riitä kaikissa tapauksissa.Homedesinfioinilla saadaan kyllä homeet pois huonekaluista,ja takuulla.
        Servic Palvelut www.servic.fi

siinä juuri on se pulma kun olemme jo muuttaneet pois ko.talosta..enkä ole varma tuliko mukanamme tänne ns.terveeseen taloon näitä homeitiöitä...oireet eivät ainakaan ole menneet...paremmin kyllä on ollut..muutosta pian 4 viikkoa...

• Emäntä

Kaikki omaisuus joihin home on päässyt (siis itiöt mukaan lukien) on käyttökelvotonta eikä se kelpaa edes tavalliseen jätelaitokseen vaan homeen pilaama omaisuus on aina ongelmajäte.
        Kyllä mekin joitain leluja, kirjoja (valokuvat), vaatteita ym säästettiin ja päätettiin, että ei niissä VOI olla niin paljon itiöitä, että saadaan astma kaikille. Ei voi yhdelle perheelle sattua enempää.

• yksi hometalon omistaja
        Emäntä kirjoitti:

Kaikki omaisuus joihin home on päässyt (siis itiöt mukaan lukien) on käyttökelvotonta eikä se kelpaa edes tavalliseen jätelaitokseen vaan homeen pilaama omaisuus on aina ongelmajäte.
        Kyllä mekin joitain leluja, kirjoja (valokuvat), vaatteita ym säästettiin ja päätettiin, että ei niissä VOI olla niin paljon itiöitä, että saadaan astma kaikille. Ei voi yhdelle perheelle sattua enempää.

Jos raha tai siis sen puute ei rajoittaisi tekemisiämme, myös me tuikkaisimme talon tulee kaikkine tavaroineen. Kun tällä hetkellä maksaa lainaa, vuokraa, asianajajaa, homenäytteitä, kahden asunnon kuluja ym. ym. ja lapsille pitäisi ruokaakin saada, niin ei ensimmäisenä tule mieleen lähteä katselemaan uusia huonekaluja. Me olemme tosi tiukilla. Sen vuoksi lähdimme toiminne näin. Puhdistusohjeet löysin muistaakseni asumisterveysliiton tai allergia ja astmaliiton sivuilta.

• hermonsa menet....

Jos raha tai siis sen puute ei rajoittaisi tekemisiämme, myös me tuikkaisimme talon tulee kaikkine tavaroineen. Kun tällä hetkellä maksaa lainaa, vuokraa, asianajajaa, homenäytteitä, kahden asunnon kuluja ym. ym. ja lapsille pitäisi ruokaakin saada, niin ei ensimmäisenä tule mieleen lähteä katselemaan uusia huonekaluja. Me olemme tosi tiukilla. Sen vuoksi lähdimme toiminne näin. Puhdistusohjeet löysin muistaakseni asumisterveysliiton tai allergia ja astmaliiton sivuilta.

Kiitos!!!! Teile kaikille kun olette vastanneet... Ainakin tulee sellainen olo ettei ihan yksinään ole "homeisten" asioiden kanssa...

• ongelmatilanne

siinä juuri on se pulma kun olemme jo muuttaneet pois ko.talosta..enkä ole varma tuliko mukanamme tänne ns.terveeseen taloon näitä homeitiöitä...oireet eivät ainakaan ole menneet...paremmin kyllä on ollut..muutosta pian 4 viikkoa...

On varmaankin hankala kenenään vastata oikein kysymykseesi.

Kun asuntossa on vesivahinko niin syntyy monenlaisia ongelmia. On kymmeniä home- ja itiölajeja jotka saastuttavat talon ja sen irtaimiston. Omalta osaltamme olemme selvinneet kohtalaisesti muutosta paitsi minä itse, joka hoidin kotimme muuton kaikkine homeisine tavaroineen. Sairastuin erittäin pahaan homeyliherkkyyteen ja astmaan. Oireilen pienimmästski altistuksesta. En esim. enää pysty edes matkustamaan samalla bussilla jos jokin matkustajista kantaa hometta vaatteissaan.

Nyt kun käymme läpi laatikoissa olevia tavaroitamme saattaa pelkän laatikon kannen aukaisu laukiaista astmaattiseen reaktion.

Oma toteamukseni onkin, että saneerauskaan ei meidän osaltamme onnistunut edes otsonoinilla. Muuta vaihtoehtoa meille ei valitettavasti jäänyt kuin irtaimistomme hävittäminen.

Vielä varoituksen paikka. Hometta ei milloinkaan pidä haistella. Ja milläs muuten selvität mikä aiheuttaa oireilun kuin haistelemalla. Terveyttäni en usko kostaan saavani takaisin.

• hermonsame...
        ongelmatilanne kirjoitti:

Kun asuntossa on vesivahinko niin syntyy monenlaisia ongelmia. On kymmeniä home- ja itiölajeja jotka saastuttavat talon ja sen irtaimiston. Omalta osaltamme olemme selvinneet kohtalaisesti muutosta paitsi minä itse, joka hoidin kotimme muuton kaikkine homeisine tavaroineen. Sairastuin erittäin pahaan homeyliherkkyyteen ja astmaan. Oireilen pienimmästski altistuksesta. En esim. enää pysty edes matkustamaan samalla bussilla jos jokin matkustajista kantaa hometta vaatteissaan.

Nyt kun käymme läpi laatikoissa olevia tavaroitamme saattaa pelkän laatikon kannen aukaisu laukiaista astmaattiseen reaktion.

Oma toteamukseni onkin, että saneerauskaan ei meidän osaltamme onnistunut edes otsonoinilla. Muuta vaihtoehtoa meille ei valitettavasti jäänyt kuin irtaimistomme hävittäminen.

Vielä varoituksen paikka. Hometta ei milloinkaan pidä haistella. Ja milläs muuten selvität mikä aiheuttaa oireilun kuin haistelemalla. Terveyttäni en usko kostaan saavani takaisin.

Täytyisiköhän meidän sitten vaan vielä viedä huonekaluistamme jonkinlaisen näytteen tutkittavaksi..kyllä tää niin on epävarmaa...kun terveystarkastajakin sanoi että voimme rauhassa muuttaa..ja sit kumminkin jälkeenpäin paljastuu sädesieni..ja terveystarkastaja sanookin et ei "pitäsi olla" huonekaluissa ym...

• Ongelmatilanne
        hermonsame... kirjoitti:

Täytyisiköhän meidän sitten vaan vielä viedä huonekaluistamme jonkinlaisen näytteen tutkittavaksi..kyllä tää niin on epävarmaa...kun terveystarkastajakin sanoi että voimme rauhassa muuttaa..ja sit kumminkin jälkeenpäin paljastuu sädesieni..ja terveystarkastaja sanookin et ei "pitäsi olla" huonekaluissa ym...

Sinulla on monta kysymystä. Vastauksia on vaikeaa saada.

Olen itse tulkinnut tilanteen siten, että terveystakastaja on paikkakuntansa virkamies joka ei saa, tai voi kertoa koko totuutta. Paikkakunnan mainetta pitää varjella. Voi olla ettei hän välttämättä itsekään tiedä kovin paljon näistä asioista. Monet lääkäritkin nauravat koko asialle.

Tuntuu siltä että pitää itse ottaa selvää kaikista asioista. Paikkakuntamme terveystarkasta hyväksyy nyttemin ottamani ilmanäytteen virallisina koska otimme kerran yhdessä maljanäyttet yliopistosta vuokraamillani laitteila. Sen jälkeen en ole saanut kannanottoja häneltä.

Näissä homeasioissa on vähän sillä tavalla, että Jumala auttaa sitä joka auttaa itse itseään. Valitettavasti. Olen seitsemän vuoden jälkeen vesivahingostamme muuttamassa tilapäisasunnostamme rakentamaani uuteen talon. Paljon tavaraa on siltä ajalta vielä pahvilaatikoissa koska luulin että niitä voisi vielä käyttää. Ai kuinka väärässä olinkaan. Menin aivan tukkoon moneksi päiväksi kun pengoin noita laatikoita. En missään tapaiuksessa saastuta uutta kotiamme noilla tavaroilla. Tavaroita saa uusia mutta menetettyä terveyttä ei ehkä milloinkaan.

Tässä on vielä sellaiset epäkohdat, että kuolleetkin itiöt aiheuttavat oireilua. Kerran käynnistynyt onelmaprosessi orgaanisissa aineissa ei saa poistettua millään. Ehkä et itse huomaa sitä hajusta koska prosessien sivutiotteina voivat syntyä (hajuttomia) supermyrkkykaasuja (taisteukaasuihin rinnastettavissa) jotka saattava aiheutta hermostovaurioita ja jatkuvaa päänsärkyä. Lisäksi nämä myrkyt vievät kaikki voimasi ja lopuksi et jaksa enää mitään. En luettele tässä mitä kaikkia sisäelimiä homemyrkyt vauriottavat koska niitä on näillä palstoilla käsitelty aikaisemmin.

En tiedä miten tämän sinulle viestittäisin koska en millään haluaisi lisätä tuskaasi.

Jos säilytät tavarasi, niin tee se kuitenkin välivarastoimalla ne jossain kuivassa suulissa jatkokäsittelyä varten. Voit kokeilla ozonoinilla ja kesällä tuulettamalla. Ozoni tahtoo pilata muovit ja kumit. Omat kokeiluni ovat kuitenkin osoittaneet, että ns. desoifioituja kalusteita ei pidä vieda kesämökille missä ne altistuvat kosteudelle. Sitten on mökkikin piloilla kuten meillä.

Meillä meni hermojen lisäksi vielä voimat. Pesimme homeisia vaatteita ja pilasimme vielä pesukoneemmekin.

Teimme toivottamassa tillanteessamme lopuksi ns. SWOT analyysin ja listasimme asiat neljälle lapulle. Nämä ovat:
        - Vahvuudet, - Heikkoudet, - Mahdollisuudet ja - Uhat.
        Tuli kerrankin laitettua asiat tärkeysjärjestykseen. Tajusimme mille voimme tehdä jotain ja mille ei. Voisiko sínulle olla vastaavanlaisesta apua.
        Luulin esim. itse, että pahin uhka olisi se, että rahat loppuisivat. Ei kuitenkaan ollut. Riski terveyden lopullisesta menetyksetä oli suurin uhka.

• oleskeltu on!!!
        ongelmatilanne kirjoitti:

Hei!

Mietinpä tässä, kun sanotaan , että arvot ovat vain vähäisiä (8 yks/ilmakuutio homesientä ja 4 yks/ilmakuutio sädesientä, millainen vaikutus niillä on kolmen vuoden oleskelun jälkeen?? Ei kuulemma aiheuta jatkotutkimusta. Itse olen oireillut keuhkoputken tulehduksin säännöllisesti, ilman muita flunssan oireita. Anemiaa ja kilpirauhasen vajaatoimintaa on ja ääni häviää!! Mitä pitäisi tehdä?

• hermonsa menettänyt

lisäys vielä terveystarkastajista...Porissa ainakin tuntuu ettei tarkastaja ymmmärrä mitään kosteuskartoitus raportista...ihmettelen kyllä...

• minä vain

ettei täällä porissa tajuta mitään... ei ole märkää jos vesi ei makaa lattioilla... eikö ole kumma juttu???

• hermonsa menettänyt
        minä vain kirjoitti:

ettei täällä porissa tajuta mitään... ei ole märkää jos vesi ei makaa lattioilla... eikö ole kumma juttu???

Näin just on....Meilläkin ko.talossa kosteus ollut kaksi vuotta koko talon osalta....eikä mitään korjauksia oltu tehty ...eikä kuivatuksia...nyt sitten ihmetellään kun löytyy hometta....

• nyt-

sentään huonekaluissa, jos ne ovat kuivia. Kaikkien homeiden itiöitähän on joka paikassa sisällä ja ulkona, ne vain odottavat sopivaa kosteutta ja lämpötilaa kehittyäkseen homeeksi, riippuen kasvualustasta voittaa ensiksi se homesieni jolle alusta parhaiten sopii.

• pääsuunnittelija

hyvä että olette muuttaneet! Sädesieni kuitenkin kulkeutuu nimenomaan huonekalujen (=sieni viihtyy huonekaluissa) mukana myös seuraavaan paikkaanne. Sädesienellä nimittäin on sellainen pirullinen ominaisuus että se levittäytyy säteittäin jolloin mikään ei ole turvassa.
      Terveystarkastajan epätietoisuus on huono merkki, vähän kuin lääkäri epäröisi kertoa kuolemansairaalle potilaalle että hänellä on elinaikaa 2 päivää.
      Viestistäsi tuli kyllä todella epävarma olo minullekin...

• hermonsa menet

Pääsuunnittelija taitaa olla itse tälläisten hometalojen pihi omistaja...kun niin on olevinaan vitsikäs...olet varmaan myös lapseton...vastuuton...ja muutenkin epämiellyttävä.henkilö...

• hermonsa menet...

Terveystarkastaja lupasi tulla ottamaan näytteen huonekaluistamme...uuteen taloomme..lisäten siihen perään että jos löytyy "sädesientä" sitä ei sitten varmaan voi enää yhdistää edelliseen asuntoon...koska olemme jo asuneet noin kuukauden..uudessa asunnossamme..Tuomari oli kyllä sitä mieltä että kyllä se sitten ed.asunnosta on jos löytyy "sädesieni"..itiöitä...

• Margeliini

Hei.

Ongelma on samanmoinen meillä. Lukemat sädesieni-itiöistä olivat päätä huimaavia. Lopen kunnan terveystarkastaja ei suostu kirjoittamaan selkokielistä lauselmaa mittaustuloksista, vaikkakin on sanonut ettei orgaanista omaisuutta saa ottaa uuteen asuntoon talosta (onneks mittaajalta saatiin omat lausunnot), oikeudessa ollaan kaupanpurkua hakemassa ja jostakin tarvitsisi saada lausunto saako huonekaluja, vaatteita, mattoja yms yms ottaa mukaan talosta (selvennyksenä talo ostettu 2005 peruskorjattuna) korvauksien hakemista varten.

Itse soittelin jo yhdelle homepuhdistajalle ja sieltä kyselin ko homeen puhdistuksista ja vastauksena oli; 'Oikeasti arvokas omaisuus kannattaa yrittää puhdistaa, mutta puhdistuksen onnistumisesta ei 100% varmuutta, loput tavarat hävitykseen.' Tämä ko puhdistusfirman henkilö myös mainitsi, että valokuvat, todistukset jne jne kannattaa yrittää puhdistaa.

Vaikeita asioita nämä ja tuntuu kuin yksin saisi tapella oikeuden puolesta. Toisaalta onneksi oma tilanteeni on sen verran hyvä, että omat vanhempani majoittivat minut pienen perheeni kanssa heille väliaikaisesti ja sädesieni-itiöiden olemassa olo talossani johtuu talon edellisen omistajan teettämän peruskorjauksen rakennusvirheiden takia. Ja nyt vastapuoli toivoo saavansa ratkaisua kiistaamme ilman oikeudenkäyntejä.

Voimia sinulle 'hermonsa menettänyt' ja toivottavasti saat sinäkin jostain vastauksen huonekalujen osalta. Itse olen valmis luopumaan kaikesta orgaanisesta omaisuudestani kahden pienen lapseni vuoksi (tosin talon ent.om. joutuu korvaamaan menetykseni :)).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      49
      3202
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2919
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2336
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1346
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe