Mitä

Eroa

On dolly kidalla ja "tavallisella" ja miksi dolly
tavallinen on laiton?

9

4430

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------------

mahdatkohan tietää itse edes mistä puhut?

Jos tarkoitata autossa olevaa vetokitaa niin asian voisi ilmaista myös vähän selvemminkin. Vaikka minä kyllä tiedän että sitä juuri tarkoitat.

Eli jos autolla vedetään dollya täytyy autossa olla dollyn vetoon tarkoitettu vetokita, joka on tehty kestämään dollyn aiheuttamat rasitukset jotka kitaan kohdistuu.

Normaaliin kitaan ei kohdistu pysty suuntaisia voimia kun vedetään normaalia täysperävaunua eikä puoliperävaunua joka on dollylla tehty täysperävaunuksi.

Myöskin keskiakseli perävaunua vedettäessä tarvitsee olla dollyn vetoon tarkoitettu kita.

Oliko vaikeasti selitetty vai jäikö kysyttävää?

• Tietoa

tarkoitin sitä mitä eroa on dolly-kidalla verrattuna tavalliseen...kiitos kuitenkin... selvitti hiukan...

• Taija

ite tietee.

• ---------------
        Tietoa kirjoitti:

tarkoitin sitä mitä eroa on dolly-kidalla verrattuna tavalliseen...kiitos kuitenkin... selvitti hiukan...

No se ero niissä edelleen on että dolly kita kestää pystysuuntaisia rasituksia joita niveltämätön vetoaisa aiheuttaa dollysta kitaan. Dolyynhan ei voi normaalia nivellettyä vetoaisaa laittaa koska ei se pysy pystyssä kun tuki jalka on aisassa kiinni.

Lisäksi dolly kita pääsee kääntymään sivusuunnassa tietyn verran.

Tuossa normaali kita:
        http://www.vbg.se/sv/products/kopplingar/vbg_8500/

Ja tuossa dolly kita:
        http://www.vbg.se/sv/products/kopplingar/vbg_575v590v/

Eli tuo punainen osa missä lukee VBG kääntyy dolly kidassa sivusuunnassa tietyn määrän, mutta en nyt muista kuinka paljon.

Joko ymmärsit asian?

• -----------------
        Taija kirjoitti:

ite tietee.

Olen noiden kitojen kanssa tekemisissä niin paljon että kyllä tiedän asiasta jonkin verran eli aivan tarpeeksi.

• Nimetön
        --------------- kirjoitti:

No se ero niissä edelleen on että dolly kita kestää pystysuuntaisia rasituksia joita niveltämätön vetoaisa aiheuttaa dollysta kitaan. Dolyynhan ei voi normaalia nivellettyä vetoaisaa laittaa koska ei se pysy pystyssä kun tuki jalka on aisassa kiinni.

Lisäksi dolly kita pääsee kääntymään sivusuunnassa tietyn verran.

Tuossa normaali kita:
        http://www.vbg.se/sv/products/kopplingar/vbg_8500/

Ja tuossa dolly kita:
        http://www.vbg.se/sv/products/kopplingar/vbg_575v590v/

Eli tuo punainen osa missä lukee VBG kääntyy dolly kidassa sivusuunnassa tietyn määrän, mutta en nyt muista kuinka paljon.

Joko ymmärsit asian?

Markkinoilla on parempiakin kitoja kuin mainitsemasi ruåtsalaistuote, esim TAV, Orlandi.

• kidassa

se huulilevy liikkuu eli antaa periks kun vetotappi on alhaalla, mitä taas tavallinen kita ei tee.

• ------------------

Tätä minä juuri tarkoitan...noissa edellisissä viesteissäni.

• VBG:t vaihtoon
        ------------------ kirjoitti:

Tätä minä juuri tarkoitan...noissa edellisissä viesteissäni.

Meidän firmassa oli aikaisemmin dollyn vetoon tarkoitetuissa autoissa VBG:t mut nykyään autoihin tulee TAV:n kita.
        Syy vaihtoon on se et niinku aikaisemmin toiminta periaate on selitetty(eli levy liikkuu kun tappi on alhaalla ja huulilevy on LUKITTUNA ku tappi on ylhäällä), VBG:ssä ongelma on et se huulilevy alkaa vanhemmiten liikkua vaikka tappi on ylhäällä. Ja siinä vaiheessa kärryn perään laitto on ku kirpun nainti eli tarkkaa puuhaa joten vetosilmukan pitää osua just keskelle jotta kärryn saa perään.

TAV:ssähän sitä liikkuvaa huulilevyä ei ole

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      88
      1737
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1242
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      71
      937
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      884
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      732
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      731
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      671
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      663
    Aihe