saako lestadiolaiset seurustella muidenkin kuin lestadiolaisten kanssa? olen kovin ihastunut ja poikakin ehkä on, mutta en uskalla kysyä häneltä, ennen kuin olen varma, ettei se ole "kiellettyä"...
Seurustelu
87
20260
Vastaukset
- yks vl
ehkä siitä joskus tulee jotain. Itse olin joskus samassa tilanteessa, mutta asiasta ei tullut mitään kun mulla silloin oli niin erilainen elämä kun hänellä ja Luoja oli tarkoittanut toisin
- ihastunut_lestadiolaiseen
eikö ihan oikeasti oikeasti saa? :(
ihastunut_lestadiolaiseen kirjoitti:
eikö ihan oikeasti oikeasti saa? :(
Saat seurustella. Jos ihastuksen kohteesi on ateisti, silloin kehoitan miettimään ainakin kolme kertaa.
Ei kumppanisi tarvitse olla vl ta el, se voi kylläkin helpottaa elämääsi jatkossa.
Seuraa tunteitasi, rukoile ja kuuntele myös hieman järjen ääntä.- Anonyymi
Miehet on joskus tosi tyhmiä. ,minun tykö tuli mies eka kertaa niin heti otti ktelkkarin kapulan käteen kun oli penkki urheilija. Sanoin kaks kertaa minun telkkarissa ei näy urheilua meni jokunen aika ennen kuin ymmärsi. Kumpi tärkeempi nainen vai urheilu. En kutsuntu toista kertaa. Jotenkin ei vaan ymmärtänyt. Voi voi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miehet on joskus tosi tyhmiä. ,minun tykö tuli mies eka kertaa niin heti otti ktelkkarin kapulan käteen kun oli penkki urheilija. Sanoin kaks kertaa minun telkkarissa ei näy urheilua meni jokunen aika ennen kuin ymmärsi. Kumpi tärkeempi nainen vai urheilu. En kutsuntu toista kertaa. Jotenkin ei vaan ymmärtänyt. Voi voi.
no ksinua polloisna - olihin shanonnut notta oli ilman mninnua itekses ;-I
- Isälestu
Emme anna lastemme veljeillä teidön suruttomien kanssa. Opetatte heitä juomaan keskioluta ja kuluttamaan aikaa kapakoissa.
- ihatunut_lestadiolaiseen
en opeta ketään juomaan, olen raitis. saattaa tuntua oudolta, mutta niin minut kasvatettiin luterilaisessa perheessä ja voin vakuuttaa, että en koskaan tule alkoholia käyttämään. menettäisin liian monta ystävää.
- demandulo
Selkeästi tuomitset kaikki EI Lestadiolaiset. Eikö tuomitseminen ole yksinomaan Jumalan EI ihmisen tehtävä? Vai oletteko Te saanneet joltain korkeammalta taholta erityisoikeudet siihen?
- Demandulo
demandulo kirjoitti:
Selkeästi tuomitset kaikki EI Lestadiolaiset. Eikö tuomitseminen ole yksinomaan Jumalan EI ihmisen tehtävä? Vai oletteko Te saanneet joltain korkeammalta taholta erityisoikeudet siihen?
Demandulo tässä, tuo varsinainen kyselyni oli tarkoitettu nimimerkille "viahinen", meni vahingossa väärään kohtaan. Pahoittelen tapahtunutta.
- liberaalitantta
Ote edemeennen e koposen saarnasta: jos me sanomme, että kaikki kristillisyyden ulkopuolella olevat ovat juoppoja, huoria ja varkaita, niin me puhumme tuuleen.
- rko..,lj
ei lapsille alkohoolia ei... MUTTA JEEESUSTA PILKATEN JUOTATTE RAADON VERTA ALAIKÄISILLE!!!!
EHTOOLLINEN ON JEESUKSEN PILKKAAMISTA JOSSA HÄNESTÄ TEHDÄÄN ULOSTETTA:
16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu? - uskova ihminen
demandulo kirjoitti:
Vl-lestadiolaisilla ei ole oikutta tuomita ketää. Eikä teillä ei uskovilla myös. Kyllä jokainen saa viimmeisellä tuomiolla omansa mukaan kun jumala herätää elävät ja kuoleet!
- sammunut tähti
suruttomoista voi löytyä paljon terveempiä ja ehjempiä ihmisiä....
- Duomari
demandulo kirjoitti:
demandulo! "Ettekö te tiedä, että teidän pitää enkeleitäkin tuomitseman" (Lainaus Raamatusta).
- hmmm
Ehkä teidän pitäisi ystävystyä ja keskustella ajatuksista...
- Ripaus
Onnea sinulle, olet tainnut löytää ystävän itsellesi. Toivottavasti oikein elämänkumppanin. Mene ja puhu pojan kanssa rohkeasti. Siitä vaan. Me lestadiolaiset olemme suurimmalta osalta mitä mukiinmenevämpiä ihmisiä. Toivon että löydät lämpimän sydämen, ja lämpimän kodin sieltä pojan taustalta. Varaudu toki pieneen kulttuurishokkiin, jos et lestadiolaisuutta tunne aikaisemmin. Mutta tutustuminen kannattaa, takuulla! Siunausta.
tunnen pari muutakin lestadiolaista eikä minulla suinkaan ole mitään heitä vastaan, pelottaa vain, ettei hänen vanhemmat hyväksy minua.
- Tiinuli
tunnen pari muutakin lestadiolaista eikä minulla suinkaan ole mitään heitä vastaan, pelottaa vain, ettei hänen vanhemmat hyväksy minua.
Ihana lestadiolaispoika tsiikaimessa ja myös jo sydämessäkin ajatuksissani yötä päivää. Mutta miten lähestyä, kun en itse ole lestadiolainen. Kylläkin kirkkokristitty; siis pienenä kastettu ja riparin käynyt. Poika on tosi ujo, muutta niin ihana! Ei käytä kaljoja, ei tupakoi, ei tanssia eikä elokuvia ( pitää ne syntinä ). Mitä yhteistä voisin löytää, jolla voisin lähestyä häntä. Olen jo kerännyt voimia ja rohkeutta siihen, että lähen samoihin seuroihin jollekin paikkakunnalle (äitini ei hyväksy lestadiolaisuutta eikä päästäisi minua niiden seuroihin ). Jos vaikka löytyis yhteinen sävel. Minä todella haluan tuon pojan omakseni. Mikä neuvoksi, kun sydän hakkaa rinnassa, aina kun katseet kohtaavat?
- aytreudf
Tiinuli kirjoitti:
Ihana lestadiolaispoika tsiikaimessa ja myös jo sydämessäkin ajatuksissani yötä päivää. Mutta miten lähestyä, kun en itse ole lestadiolainen. Kylläkin kirkkokristitty; siis pienenä kastettu ja riparin käynyt. Poika on tosi ujo, muutta niin ihana! Ei käytä kaljoja, ei tupakoi, ei tanssia eikä elokuvia ( pitää ne syntinä ). Mitä yhteistä voisin löytää, jolla voisin lähestyä häntä. Olen jo kerännyt voimia ja rohkeutta siihen, että lähen samoihin seuroihin jollekin paikkakunnalle (äitini ei hyväksy lestadiolaisuutta eikä päästäisi minua niiden seuroihin ). Jos vaikka löytyis yhteinen sävel. Minä todella haluan tuon pojan omakseni. Mikä neuvoksi, kun sydän hakkaa rinnassa, aina kun katseet kohtaavat?
Pidän ihan mahdollisena seurusteluasi lestapoitsun kanssa. Jos sinulla on jotakuinkin samanlainen arvomaailma (usko Kristukseen vapahtajana, vältät päihteitä jne), suhde toimii varmaan hyvin. Jotkut herätysliikkeen tavat saattavat tosiaan ihmetyttää, mutta ne ovat kuitenkin vain tapoja, ja niihin tottuu. Jos sen sijaan arvomaailmat ovat erilaiset, ei konflikteilta voi välttyä.
Lähempi tutustuminen häneen ja seurustelun aloittaminen saattaakin sitten olla vaikempaa. Lestojen sosiaalinen elämä on yleensä, valitettavasti, keskittynyt lähes pelkästään herätysliikkeen kuvioihin. Hanki kaverin sähköpostiosoite/puhelinumero ja lähetä avoimesti viesti jossa kerrot olevasi ihastunut häneen. Ehdota kirjeenvaihtoa sähköpostitse, tapaamista kahvilassa tms.
Kyllä se siitä. - Tepaste
Tiinuli kirjoitti:
Hoida pari viikkoa jonkun vauvaa, niin tiedät, mikä työ siinä on. Sitten yritä kuvitella, miltä tuntuu hoitaa yli kymmentä omaa vauvaa peräjälkeen. Voi ihastus saada uusia sävyjä.
- Vanaha pukki
Tiinuli kirjoitti:
Ihan tässä vanhankin sydän lämpenee tuossa nuoren naiseuden ihanan liekin lämmössä.
Kaikki omat poikani ovat valinneet ei-lestadiolaiset vaimot itselleen. Nämä vaimot ovat meille rkkaita ihmisiä ja lestenlastemme
kunnioitettuja äitejä. - Vanaha pukki
Kauhusta kankeana tuli meillekin eka kertaa poikamme vaimo- ehdokas.
Jos poika on es.lessuja, eikä ole tiukkis-siipeen kuuluva, niin saat takulla ihnat appivanhemmat.
Jos on poika tiukkisia, niin en sinuna menisi mistään hinnasta sellaisen ristin alle. - Jalakamiäs
Tepaste kirjoitti:
Hoida pari viikkoa jonkun vauvaa, niin tiedät, mikä työ siinä on. Sitten yritä kuvitella, miltä tuntuu hoitaa yli kymmentä omaa vauvaa peräjälkeen. Voi ihastus saada uusia sävyjä.
piruja seinälle . monet ihmiset osaavat nauttia perheestään ja lapsistaankin, vaikka niitä siunaantuisi enemmänkin. Miunkin vaimon kotona oli 12 lasta ja silti en tiiä onnellisempaa kotia ko heillä oli. Ei kaikki onni ole rahassa mitattavissa kuten monet materialisti-uskovatkin kuvittelevat.
minä ainaskin sytämestäni toivotan onnea Tiinulin yritykselle. Voihan toi lestadiolaisuus näyttää tytölle jotain parempaa, kuin sinä maalailet täällä. - >40v aviossa<
Tiinuli kirjoitti:
Mutta älä ole tungetteleva. Mulla oma kokemus. Olin tosi ujo poika nuoruusiässä. Olisin halunnut seuraa tytöistä, mutta en uskaltautunut juttuihin kenenkään kanssa. Pelkäsin kuollalseni, että mokaan jotenkin itseni. Mutta onnekseni tapasin tytön (tai oikeammin tyttö löysi minut ), tosi ihanan ja olin heti myyty mies. Tämä tyttö oli hyvin asiallinen kaikessa keskustelussaan eikä mitenkään tuppautunut, mutta osasi näyttää kiinnostuksensa minuun ja herättää myös minussa syvän halun hänen seuraansa. Tämä tyttö pani vauhtia asioihin, kun itse olin seurustelussa vähän nynny; hän se ehdotti, että meistä kahdesta tulisi varmaan hyvä ja onnellinen pari ja hän jopa jonkun kuukauden tapaamisten jälkeen kosi minua. "Sopisko se sinulle, että mennään yhteen ja jätetään turhat juoksut?". Tähän mun oli helppo vastata myöntävästi ja seuraavana päivänä jo ostettiin kihlat ja puolen vuoden päästä mentiin vihille ja onnellisia olemme olleet koko ajan. Lapset on jo maailmalla ja meillä vaimon kanssa uusi nuoruus!
Rohkeutta ja voimia sulle Tiinuli. Ota omasi ja älä arkaile esittää asiaasi tälle pojalle. Uskon että saat vastarakkautta osaksesi. - Tepaste
Jalakamiäs kirjoitti:
piruja seinälle . monet ihmiset osaavat nauttia perheestään ja lapsistaankin, vaikka niitä siunaantuisi enemmänkin. Miunkin vaimon kotona oli 12 lasta ja silti en tiiä onnellisempaa kotia ko heillä oli. Ei kaikki onni ole rahassa mitattavissa kuten monet materialisti-uskovatkin kuvittelevat.
minä ainaskin sytämestäni toivotan onnea Tiinulin yritykselle. Voihan toi lestadiolaisuus näyttää tytölle jotain parempaa, kuin sinä maalailet täällä.Tuskinpa olet heräillyt öisin lapsiasi ruokkimaan. En minä piruja maalaillut, vaan tosiasioita, joita nuoret tytöt eivät ihastuksissaan tule välttämättä ajatelleeksi.
- muutamaa
monilapsista lestaperhettä, niin näet tulevaisuutesi (lapsentekokoneena).
Lestapojat eivät nimittäin taida paljon seurustella. Heille seurustelu on sama kuin avioliitto. Esiaviolliset kokeilut eivät kuulu uskoon. - ???
muutamaa kirjoitti:
Lestapojat eivät nimittäin taida paljon seurustella. Heille seurustelu on sama kuin avioliitto. Esiaviolliset kokeilut eivät kuulu uskoon.Et suinkaan sinä vaan ole jotenkin kateellinen tai jotain. Miksi muuten sinun on mustamaalattava täälä toisia. Ei kai tuo kyselijä nyt ihan pässi ole, hänen kirjoituksensa ainakin ovat olleet ihan asiallisia. Ketään ei väkisin naimisiin viedä.Ei edes lestapojatkaan, vakka aika taitavia ovatkin tyttöjä saamaan.
- tötterström
muutamaa kirjoitti:
Lestapojat eivät nimittäin taida paljon seurustella. Heille seurustelu on sama kuin avioliitto. Esiaviolliset kokeilut eivät kuulu uskoon.hairahdu lesta porukkaan.Olen niihin hyvin läheltä saanut tutustua ja ovat aika aivopestyjä.Taatusti tulet katumaan valintaasi.Käännytä poika pois siitä lahkosta ja eläkää täysillä!
- Wanahapiika
>40v aviossa< kirjoitti:
Mutta älä ole tungetteleva. Mulla oma kokemus. Olin tosi ujo poika nuoruusiässä. Olisin halunnut seuraa tytöistä, mutta en uskaltautunut juttuihin kenenkään kanssa. Pelkäsin kuollalseni, että mokaan jotenkin itseni. Mutta onnekseni tapasin tytön (tai oikeammin tyttö löysi minut ), tosi ihanan ja olin heti myyty mies. Tämä tyttö oli hyvin asiallinen kaikessa keskustelussaan eikä mitenkään tuppautunut, mutta osasi näyttää kiinnostuksensa minuun ja herättää myös minussa syvän halun hänen seuraansa. Tämä tyttö pani vauhtia asioihin, kun itse olin seurustelussa vähän nynny; hän se ehdotti, että meistä kahdesta tulisi varmaan hyvä ja onnellinen pari ja hän jopa jonkun kuukauden tapaamisten jälkeen kosi minua. "Sopisko se sinulle, että mennään yhteen ja jätetään turhat juoksut?". Tähän mun oli helppo vastata myöntävästi ja seuraavana päivänä jo ostettiin kihlat ja puolen vuoden päästä mentiin vihille ja onnellisia olemme olleet koko ajan. Lapset on jo maailmalla ja meillä vaimon kanssa uusi nuoruus!
Rohkeutta ja voimia sulle Tiinuli. Ota omasi ja älä arkaile esittää asiaasi tälle pojalle. Uskon että saat vastarakkautta osaksesi.Ihan tosielämästä vielä!
- Ripaus
muutamaa kirjoitti:
Lestapojat eivät nimittäin taida paljon seurustella. Heille seurustelu on sama kuin avioliitto. Esiaviolliset kokeilut eivät kuulu uskoon.Kylläpähän muuten lestadiolaispojatkin seurustelee, jotkut paljonkin! Eikä kaikki ole lapsentekokoneita, ei läheskään kaikki! Meitä on, ah, niin monenlaisia. Eikä tiukkaa muottia ole, jos emme itse sitä tee. Ulkopuolelta sitä tosin yritetään muovata, mutta mehän ei siihen taivuta. Me eletään vapaata kristityn ihmisen elämää. Ihanaa! Siispä antaa mennä, rakastukaa ja rakastakaa. Se on Luojan ihana lahja meille.
Ripaus kirjoitti:
Kylläpähän muuten lestadiolaispojatkin seurustelee, jotkut paljonkin! Eikä kaikki ole lapsentekokoneita, ei läheskään kaikki! Meitä on, ah, niin monenlaisia. Eikä tiukkaa muottia ole, jos emme itse sitä tee. Ulkopuolelta sitä tosin yritetään muovata, mutta mehän ei siihen taivuta. Me eletään vapaata kristityn ihmisen elämää. Ihanaa! Siispä antaa mennä, rakastukaa ja rakastakaa. Se on Luojan ihana lahja meille.
en minä ihan pässi olekaan. eikä tosiaan naimisiin ketään voi pakottaa eikä minusta lapsen tekokonetta saa... en usko, että he minusta äitiä haluavat 17-vuotiaana, eihän?
kiitos vielä teille kaikille asiallisille :) - lestatyttö
muutamaa kirjoitti:
Lestapojat eivät nimittäin taida paljon seurustella. Heille seurustelu on sama kuin avioliitto. Esiaviolliset kokeilut eivät kuulu uskoon.Hyvin tyypillinen käsitys seurustelusta tuntuu sulla olevan. Oletko ajatellut että seurustelu on paljon muutakin kuin seksiä? Seurusteluaikanahan on tarkoitus tutustua toiseen ihmiseen nimenomaan ihmisenä. Seksiä ehtii harrastaa myöhemmin avioliitossakin. En usko että kukaan menee naimisiin tuntematta toista ihmistä, tai ainakin kuvittelisin asian niin. Itse ainakin haluan tutustua ennen avioitumista mahdolliseen tulevaan puolisooni muuten kuin sängyssä.
- kaiken nähnyt vl
lestatyttö kirjoitti:
Hyvin tyypillinen käsitys seurustelusta tuntuu sulla olevan. Oletko ajatellut että seurustelu on paljon muutakin kuin seksiä? Seurusteluaikanahan on tarkoitus tutustua toiseen ihmiseen nimenomaan ihmisenä. Seksiä ehtii harrastaa myöhemmin avioliitossakin. En usko että kukaan menee naimisiin tuntematta toista ihmistä, tai ainakin kuvittelisin asian niin. Itse ainakin haluan tutustua ennen avioitumista mahdolliseen tulevaan puolisooni muuten kuin sängyssä.
Kyllä se on hyvä tietää, toimiiko ne sänkyhommat ollenkaan. Ikävä sit elää avioliitossa loppuelämänsä sellasen kanssa joka ei osaa tyydyttää tarpeita vaikka kuin opettas. Avioerohan meillä lestadiolaisilla on iso synti. Isompi kuin esiaviollinen seksi, mitä suviseuroissakin harrastetaan teltoissa ehkäisyn kera - siitä ei vaan puhuta!
- minä olen lestadialainen
kaiken nähnyt vl kirjoitti:
Kyllä se on hyvä tietää, toimiiko ne sänkyhommat ollenkaan. Ikävä sit elää avioliitossa loppuelämänsä sellasen kanssa joka ei osaa tyydyttää tarpeita vaikka kuin opettas. Avioerohan meillä lestadiolaisilla on iso synti. Isompi kuin esiaviollinen seksi, mitä suviseuroissakin harrastetaan teltoissa ehkäisyn kera - siitä ei vaan puhuta!
Voi vittu teiän kaa totta kia saatte seurustella toistenne kaa!
- tyttö junasta
minä olen lestadialainen kirjoitti:
Voi vittu teiän kaa totta kia saatte seurustella toistenne kaa!
sen mitä minä vanhoillislestadiolaisia tiedän, niin seurustelu on kiellettyä ei-lestadiolaisen kanssa. Tietysti kukaan ei ketään voi mihinkään pakottaa, mutta jos tuo lesta-poika on vakaassa uskossa lestadiolaisuudessa, hän poikkeaa siitä jos alkaa seurustelemaan kanssasi. Ja uskossa olevat lesta pojat haluavat lestatytön.
En sitten tosiaan tiedä mihinn siipeen hän kuuluu. Mutta näin on vanhoillislestadiolaisuudessa. Eri asia on sitten jos itse käännyt vanhoillislestadiolaiseksi.
Jos lestadiolaisuus ei ole tuolla ihastuksellesi omakohtainen vakaumus, niin toki hän sitten voi seurustella kanssasi. näin näkisin asian. - seurusteleva
tyttö junasta kirjoitti:
sen mitä minä vanhoillislestadiolaisia tiedän, niin seurustelu on kiellettyä ei-lestadiolaisen kanssa. Tietysti kukaan ei ketään voi mihinkään pakottaa, mutta jos tuo lesta-poika on vakaassa uskossa lestadiolaisuudessa, hän poikkeaa siitä jos alkaa seurustelemaan kanssasi. Ja uskossa olevat lesta pojat haluavat lestatytön.
En sitten tosiaan tiedä mihinn siipeen hän kuuluu. Mutta näin on vanhoillislestadiolaisuudessa. Eri asia on sitten jos itse käännyt vanhoillislestadiolaiseksi.
Jos lestadiolaisuus ei ole tuolla ihastuksellesi omakohtainen vakaumus, niin toki hän sitten voi seurustella kanssasi. näin näkisin asian.seurustelen vakavasti lestapojan kanssa(kohta 9kk) Meillä menee todella hyvin ja ollaan todella onnellisia yhdessä, nähdään päivittäin ja kihlojakin ollaan suunniteltu. Tässä kaikessa on vain yksi ongelma: en halua olla lestadiolainen vaan haluan elää niin miten olen tähänkin asti 18v elänyt. pojalle asia on ok ja hän ei itsekkään tiedä että haluaako olla loppuikänsä lesta. mutta sukulaiset odottavat automaattisesti että minusta tulee lestadiolainen suurperheen äiti, kasvatan lapset lestadiolaisittain. siihen en kuitenkaan suostu, olen aina unelmoinut pienestä onnellisesta perheestä ja en halua että lapsiltani kielletään musiikin kuuntelu, tv:n katselu ja seksi ennen avioliittoa jne... vaikka lestadiolaisten silmissä tämä on todella syntistä yms niin tahdon että lapsemme saa elää semmoisen elämän millaisen itse haluaa.. en tietenkään hyväksy päihteitä ja yömyöhään ulkona hillumista enkä muutenkaan mitään huligaani juttuja, tietyt rajat täytyy olla.
toivotan sinulle todella paljon onnea ja toivoittavasti saat sen kenet tahdotkin!
luulen että sinun toivotaan kanssa liittyvän lestadiolaiseksi, niinkuin minultakin he tahtovat..
uskon jumalaan ja kuoleman jälkeiseen elämään yms, mutta en välttämättä ajattele kaikkia asiota samalla tavalla kuin lestadiolaiset, sen takia en halua liittyä.
kaikkea hyvää sinulle :) ihastunut_lestadiolaiseen kirjoitti:
Voi törmätä hyväksymättömyyteen usein ja monissa perheissä.
Mutta muista, he edutsvat usein tiukkapipoisia joten laittanet heidän mielipiteet omaan arvoonsa.- plörön plörön
No et sä vanhoillislestadiolainen ole kun puhut aviottomien sukupuoliyhteydestä suviseurojen aikana
- sammunut tähti
just,näin samaa mieltä!
- TURHAVÄITTÄÄ
Itse seurustelen lestadiolaisen tytön kanssa, en usko että se mihinkään johtaa mutta tykätäänhän me toisistamme. Ja turha väittää ETTÄ ME MUUT KUIN LESTADIOLAISET VIETETÄÄN AIKAA BAAREISSA JA KAPAKOISSA. SE ON TURHA SYYTE JOS SELLAISTA VÄITTÄÄ VOI KATSOA PEILIIN, JA MIETTIÄ MITÄ SANOI. ME KOITETAAN PITÄÄ KIINNI SUOMALAISISTA PERINTEISTÄ EIKÄ SIIHEN KUULU MIKÄÄN BAAREISSA LOJUMINEN.
- Jeesukseen uskova
Jako lestadiolaisiin ja "muihin" ei muutoinkaan ole oikea. Lestadiolaiset eivät ole mikään tasa-aineksinen massa, vaan jokainen on yksilö. Samoin ei-lestadiolaiset ovat kaikki Lojan luomia yksilöitä, jokainen ominen arvoineen ja asenteineen. Itselläni on miniöitä ja vävyjä jotka eivät ole lestadiolaisia, joten kokemusta on.
Jos kenen niin Jeesukseeen uskovan tehtävä (on lestadiolainen taikka ei) on rakastaa lähimmäistään muotoon katsomatta, ja rukoilla jokaiset puolesta että Jumala johdattaisi illaksi kotiin. Puhumattakaan sitten kun kysymys on hyvin läheisistä läheisistä, kuten miniöistä vävyistä ja lastenlapsista.
Ennemminkin puhuisin Jeesukseen uskovista ja ei- uskovista, kuin lestadiolaisista ja "muista". Jokainen tapaus on aivan omansa, mitään yleistyksiä ei saisi tehdä, ei varsinkaan läheisiin ihmissuhteisiin liittyvissä asioissa.
On lestadiolaisia jotka ovat lemeitä hyväksyviä ja rakastavia ihmisiä. Mutta on paljon myöskin sellaisia rikkinäisiä, tunne-vammaisia ja mieleltään eristäytyviä sairaita lestadiolaisia joiden kanssa ei ole terveellistä seurustella, käytännössä ei kenenkään. Samat persoonallisuuksien lainalaisuudet pätevät kaikkiin muihinkin ihmisiin, - tietenkin.
- moimoi123
Minulla on sama ongelma ;(;(;(;(; ja olen suorastaan rakastunut 8(
- saako nauraa :D
Voi luoja teitä hihhuleita :D Mikä ihme estäisi lestan ja ateistin seurustelun? Tuomitseeko kenties "jumala" sen? :D Ite oon tehny vaikka mitä pahaa, enkä "jumala" ole koskaan tuominnut. Onneksi hihhulit ovat aikoinaan siirtyneet Amerikkaan, ei niitä täällä kukaan kaipaa saarnaamassa "jeesuksistanne".
PS. Voisitte ehkä hieman kertoa millä tavalla "jumala" rankaisee. Vai päteekö "rangaistus" vain uskovaisiin, eikös sillon ole viisaampaa olla ateisti? - postillat roviolle
Tässä kokemus omasta sukulaispiiristäni: Sinun silmiesi edessä onnitellaan ja hymyillään, mutta takana supatellaan, kauhistellaan ja ollaan pahansuopia siitä, että kumppani on liikkeen ulkopuolelta. Tästä puhuvat myös liikkeen maallikkosaarnaajat puheissaan, joiden raamatunpaikat ja puheiden sisältö kiertää pientä kehää.
- mg-.n-n.
HALOO!!!!
Kirjoittakoon toiset mitä haluaa mutta minä ilmoitan sinulle, että SINULLA ON LAILLA SUOJATUT IHMISOIKEUDET!
KÄYTÄKÄÄ NIITÄ OIKEUKSIA YHDESSÄ JÄRKEVÄSTI JOS KIINNOSTUKSENNE OVAT ASIALLISET JA JOS TUNNETTE VILPITÖNTÄ TAHTOA PERUSTAA PERHEEN. - Tsemiä!
Tää on kyllä pikkusen hassu keskustelu. Sama kun keskustelis, että hyväksyykö savolaisten vanhemmat pohjalaisia miniöikseen, tai kokoomuksen kannattajat vihreitä, tai ylemmän keskiluokan perheet työläisperheen tenavia...
Ei lestadiolaiset ole sen homogeenisempi joukko tuossa suhteessa kuin mikään muukaan noista mainituista.
Henkisesti aikuisiksi kasvaneet vanhemmat ymmärtävät, että lapset valitsevat puolisonsa itselleen, eivätkä vanhemmilleen. Ja antavat lasten itse hoitaa naimakauppansa.
Ja henkisesti keskenkasvuiset vanhemmat puuttuvat tuohon valintaan olivat he savolaisia, akateemisia, lestadiolaisia tai keskustalaisia.
Semmonen juttu vaan kannattaa ottaa puolisonvalinnassa huomioon, että tulevan puolison kasvuympäristö ja sen ilmapiiri ja tunnemaailma vaikuttavat melkoisen paljon myös tulevan puolisosi sisäiseen maailmaan.
Kriisitilanteissa lapsuuden maisemat tulevat esiin tavalla tai toisella. Siksi on avioelämä helpompaa, jos on aikalailla samanlaiset taustat puolisoilla ja arvomaailma ilmanmuuta.
Samoin on myös omasta kypsyydestäsi, luonteestasi ja monesta muusta seikasta kiinni, millä tavoin itse sopeudut appivanhempiesi kanssa ja tulet heidän kanssa juttuun. Jos maailmat eivät lainkaan kohtaa, voi olla että puheenaiheita on kovin vähän.
Vaan nämä samat ongelmat on aina, kun puolisonvalintaa pohtii. - tlotto,,
lottovoitto tutustua..
- olen miettinyt että
kun olen itse ihastunut lessu poikaan ja olemme molemmat 14 vuotiaita. saammeko me seurustella toistemme kanssa jos en itse ole lessu?
- vanhoillisl poika
Oon ihastunut ei lestadiolaiseen tyttöön ja oon jääny tilanteeseen jossa en pysty päättään alanko seurusteleen sen tytön kanssa , koska pelkään niitä muutoksia mitä tulee jos päätän erota liikkeestä esim vanhempien ja sukulaisten satuttaminen ja arvostuksen romahtaminen sekä se kun ei sitä tiiä kestääkö se suhde enkä enkä tiedä nyt kumpi on arvokkaampi mulle se tyttö vai usko. Pää tässä hajoaa
- Kumpi/Kampi
Itse en ole lestadiolainen, mutta minulla on neljästä eri lestadiolais perheestä kavereita. Olen itse 17 vuotias ja tunnen muitakin lestadiolaisia eri perheistä nimillä, mutta en henkilökohtaisesti niinkuin neljä muuta kaveriani. Meilläpäin lestadiolaiset ovat todella mukavia ja avoimia. Hankkivat kavereita ei-lestadiolaisten luota. Voisin sanoa, että eräs lestadiolainen kaverini on paras kaverini. Mutta en tosi voi kertoa hänelle kaikkea seksuaalisuuteen liittyvään, koska en vain halua ottaa asioita esille, koska en tiedä miten hän reagoi niin sanottuun ei-lestadiolaisen suomalaisen nuoren ajatteluun ja elämään/virheisiin/kokemuksiin.
En ole tavannut hänen vanhempiaan kuin vain ohimennen, vaikuttavat todella mukavilta.
Mutta lestadiolaisia on todella erinlaisia. Jotkut ovat todella hyvä uskoisia ja jotkut epäkunnioittavat kaikkia heidän uskojaan. Niinkuin me ei lestadiolaisetki. Onhan meissäkin absolutisteja ja ihmisiä jotka ei polta tai harrasta puskaseksiä/ennen avioliittoa.
Minulle on käynyt myös niin, että olen iskenyt silmäni lestaadiolaiseen poikaan, mutta taidan jättää sen vain haaveeksi, koska en ole valmis niin suureen eroavaisuuteen. Tosin tiedän pojat katsovat tv:tä ja kuuntelevan musiikkia ja muita tälläisiä asioita, mutta enemmän minua vaan epäilyttää jos suhteestamme tulisi jotain,( ja menisimme naimisiin :D ) En tiedä haluaisinko elää lestadiolais äidin elämää tai muutenkaan niin rajoitettua elämää!
Nämä epäröimiset saattavat olla aivan turhia ja siinä saattaa mennä minun elämäni mies, mutta olen pelkuri ja en tiedä haluanko ottaa asiasta selvää.
Ja olen mietinyt, että nykyään kun seksuaalisuus ja seksi on niin pinnalla, eikö lestaadiolaisiin pikkuhiljaa rupea hiipumaan.. Varsinkin kun katsoo miten lestadiolais nuoret käyttäytyvät. Joka toinen lestadiolainen nuori muistuttaa käytöstavoiltaa ei-lestadiolaista nuorta.
P.S. On se ikävää sillä lestadiolais pojat kaupungissani ovat kaikki todella hyvän näköisi. Ja Eihan hyvät käytöstavatkaan pahaa tee ;)) :D
PP.SS.... Anteeksi jos tekstissäni on paljon kirjoitus virheitä tai muita, en jaksa tarkistaa... Ja olen huono oikolukija :D
Mutta tässä nyt oli minun näkökulmani asiasta, voisko joku lestadiolainen vaikka vastailla, jos keksii jotain järkevää vastattavaa minun mietteisiini!? :) - eivltyttö
hei sulle vl poika !:( toivottavasti luet tän.. mä olen rakastunut poikaan, ja itse en ole lestadiolainen, en siihen suuntaankaan. voin silti sanoa, että hyväksyisin pojan miten vain:(. älä anna uskonnon estää :(
- Tuonelan lautturi
ok
- Tuonelan Lautturi
Lestadiolaisen kanssa seurustelu...Ainoastaan jos saat Lessun eroamaan lahkostaan.Lestadiolais lahko on julma ja jäsenilleen suorastaan "raaka" lahko,jonka teoista puuttvat ainoastaan murhat ja tapot.Kokoajan paljastuu...henkistäväkivaltaa,painostusta,kiristystä,insestiä,yhteisön ulkopuolelle sulkemista..työorjuutta yms yms, ja..=) huvittavinta he kieltävät tämän kaiken vaikka suomessa viralliset mediat tiedottavat tästä ja julkaisevat haastatteluita ex jäseniltään jotka ovat lähteneet "pakoon" tätä aivopesu "uskontoa"...uskonto jossa voi tehdä kaikki pahat teot ja käydä tyhjentämässä"repun"..jossain seuroissa ja tehdä kaikki samat synnit uudelleen?..aina ja aina. Harkitsisin VAKAVASITI seurustelua lessun kanssa.....Yhteisö ei tule jättämään teitä rauhaan ennen kuin ovat aivopesseet teidät..tahdottomiksi jäsenikseen..Ainoa mahdollisuus PAETKAA paikkakunnalta jos aloitatte seurustelun..ja hei katselkaa lessuista tehtyjä elokuvia...ei ne tarinat ole tyhjästä tulleet lahkon vanhimmattulle ja"ohjaa"...Aikoinaan yritin suhdetta lessu tytön kanssa...EI TULLUT MITÄÄN...sääli tyttö oli kaunis. ja tavoista..oikeasti....jos joku sanoi että on hyvätapaisia..joo..o...en oikeastaan koskaan ole tavannut niin huono tapaisia ihmisiä....vanhammat...murjottavia kyräileviä...ja lapset..rääväsuita...epämiellyttävällätavalla uteliaita....komppaa kaikki paikat....käyttää muiden tavaroita kuin omiansa...ei palauta mitään paikoilleen..yms yms......harkitse seurustelua Vakavasti....tulevaisuutesi tyttönä/naisena..on hellan ja=) sängynpohjalla ihan totta.
- Lestadiolainen
Ehdoton EI seurustelulle vääräuskoisen kanssa!
Unohda tuolaiset mielettömät ajatukset!- Kuiva harmaapää
Kuka vääräuskoinen?Älä lesta puhu p...aaa.Et ole sen uskovaisempi kuin muutkaan ja piste.Hanki ne lestapinnit päähän, niin olet vielä enemmän lestan näköinen.
- tyttö99
olen 13 vuotias tyttö ja olen ihastunut minua vuoden vanhempaan lestadiolaispoikaan. en käytä meikkiä niinkuin muut minun ikäiseni, uskon jumalaan ja pidän todella paljon lapsista, mutta minusta tuntuu että poika on kiinnostunut vain ja ainoastaan lestadiolaistytöistä, vaikka itse olen melkein samanlainen kuin he, mutta vain eri uskonto. olen puhunut hänen kanssaan muutaman kerran ja hän on todella mukava. mitä minun pitäisi tehdä? AUTTAKAA!
- in laav
Itekki oon ihastunut itseäni vuotta vanhempaan lestadiolaispoikaan, pahasti. Yritän päättää uskaltaako sille jutella, vai onko se miten vanhoillinen yms. Enkä halua mikskään kahenkymmenen naperon äidiks pelkästään ruokaa laittamaan, haluan oman elämän ja työn. Mun mielestä teidän kaikkien saman ongelman kanssa painivien kannattaa jutella k.o. pojalle/tytölle, koska kaikki lestat on kumminki yksilöitä, ei noitten tänne kommentoineiden vanhoillisten mielipiteistä kannata välittää. :) Ite joka tapauksessa toivosin että poika eroais uskostaan, niin itsekkäältä kun kuulostaakin...
- kiitos ja hyvästi
Pojan vastaava vaatimus on että sinä luovut epäuskostasi ja teet parannuksen lestadiolaiseksi.
Kuulostele hieman mitä kirjoitin, ja tee sen jälkeen oikeiat johtopäätökset omasta vietistäsi.
Tarkoittaa suomeksi hyvästi ja kiitos!
- rakastunut palavasti
olen itse samassa tilanteessa ja hän kyllä katselee minua ja luulen että sillä silmällä mutta en uskalla puhua hänelle suoraan koska hänen isänsä on pelottava... mitä minun pitäisi tehdä???
- Ateistityttö
Lueskellessani viestiketjua pisti silmään muutamissa viesteissä tuo "toivoisin hänen eroavan uskostaan". Onko lähtökohtaisesti järkevää edes miettiä seurustelua ihmisen kanssa jota alusta asti haluaa lähtä muuttamaan?
Vaikka itse olenkin ateisti, en todellakaan kokisi oikeudekseni vaatia uskosta luopumista jos seurustelisin esimerkiksi lestadiolaisen kanssa. Sama pätee myös toisin päin, en minäkään haluaisi että minusta yritetään "väkisellä" leipoa uskovaista.
Varmasti lestadiolaisten ja ei-lestadiolaisten seurustelusuhteissa tulee yhteentörmäyksiä, mutta toisaalta niitä tulee varmasti myös muissa seurustelusuhteissa. Oman kokemukseni mukaan lestadiolaisistakin löytyy todella mahtavia tyyppejä, jotka eivät tuijota orjallisesti sitä mihin kukainenkin uskoo, niin kuin en minäkään.
Ei ihastuessa/rakastuessa pitäisi tuijottaa uskontoa, asemaa tai muitakaan seikkoja joiden kanssa kyllä pystyy elämään. Ihmisistähän siinä kuitenkin loppujenlopuksi on kyse :) - Lestapinni:)
Älkää lestauskonnossa syntyneet kärsikö omasta olostanne, vaan tehkää, mitä sydän sanoo.Teidät raukat on aivopesty jo pienenä, ja naapurin lapsetkin vie ehkä musta enkeli.aivan sairasta puhetta.Vielä, jos lapsia hyväksi käytetään, ja isot hoitaa pienet, niin en olisi tänä päivänä enää piirun vertaa lestauskonnossa.Uskovainen saa olla, mutta ei siihen tarvitse mitään näitä sairaita kieroutumia.Lars Leevikinhän oli poikiin menevä mies, jos monikaan tietää historiaa.Eihän siitä puhuta näin miesvaltaisessa uskonnossa.Naiset tulkaa oikesti järkiinne, ja älkää alkako lapsentekokoneiksi.Tiedän monta järkevää ex-lestaa, jotka ovat tajunneet erota tästä lahkosta.Tiedän perheitäkin.
- tämän kokenut,,
Lestadiolainen humaltuu postillasta ja juoppo viinasta, yhteistä on että kummastakaan ei pääse eroon. Lesta on aina lesta jos aivopesu on lapsesta asti, siis langennut lesta. Juoppo on eroon päästyäänkin alkoholisti.. nämä seikat tekee ulkopuolisen parisuhteen vaikeaksi onnistua lestan/ muun lahkouskovan kanssa.
Jos ulkoa tuleva omaksuu lestasäännöt ja uskon hengellisine ja ulkonaisine perinnetapoineen, niin onnistuminen on mahdollista. - su***
Kuuliko kaikki, Lars Leevillä oli miehiin meneviä poikia. Eikö Lars osannut kasvattaa lastaan. Tai parantaa poikaa homosairaudesta. Tämä uutinen Larsin perillisestä oli minulle aivan uusi tieto. Kerro lisää. Mistä tällainen tieto on tullut? Mutta jos se on ankka, olet valehtelija ja joudut lestadiolaisten tulijärveen hel.vetin hevosmiehen kuskaamana.
- tri hutsula
Jokasessa ihmisessä on tilkka homoa, isommin heteroo, ja promille petoa, mutta jalostunut mieli tuo heterouden esiin ja muut pitää sisäinen luonne loitolla., jos vingsahtaa niin se muuttaa ihmistä--
ei tuomita ongelmien kanssa eläviä
- IHASTUNUT
mä oon ihastunu yhtee lessu poikaa ja kerra mä suutuin sille ja musta tuntu aivan hirveeltä olla ilman sitä ihanaa poikaa.. mun mielestä lessut on ihania kilttejä ja ainaki niihin pystyy luottamaan.. mutta ite oon kiltti en polta en juo enkä kiroile..haluaisin niin kovasti olla tän pojan kans ihan tosissaa yhessä mä en pysty olemaa ilman sitä.. pliis antakaa joku vinkkejä mitä mun pitäs tehä?
- teu,
Aseta itseelle suitset , kaikki toimii kun luottaa Isään . Niin taivaanisään ,
Jos sinun paRISI ON HÄNEN VALINTA se toimii , Jos toimii...
- 5+7#
Lestapinni:) 17.9.2013 01:54
".Lars Leevikinhän oli poikiin menevä mies, jos monikaan tietää historiaa"
Vähän tarkempaa tietoa tästä pyytäisin.- teu.
Ehkä tarkoitin . Tuon ihastuneen asiassa , VAIN sitä' että se ihastus ei ehkä riitä
vaan pitää olla Todellista rakautta , ja niin pois päin. .
- IHASTUNUT
Mä rakastan sitä poikaa mut mä en näe häntä melkein koskaan koska hän asuu niin ksukana minusta ja se ei tunnu kivalta kun ri näe häntä :(
- pysytäänpä asiassa
En pidä sanastasi lessu. SE on syvää halveksuntaa tarkoittava haukkumasana lestadiolaisista. Siksi epäilenkin että kysessä on ainoastaan tsoukki.
Ihmiset ovat aina ihmisiä riippumatta heidän uskonnollisesta vakaumuksestaan.
Aika usein lestadiolaisen perheen lapset eivät ole enää lestadiolaisia. Henkilö joka ihastuu ei lestadiolaiseen ei ole enää VAKAUMUKSELTAAN lestadiolainen.- IHASTUNUT
Tämä lestadiolais poika kutsuu lestadiolaisia lessuiksi en todellakaan tarkottanut sitä pahalla!
- poika 20v
Mun mielestä lestadiolaisissa ei ole mitään vikaa. Itse olin ihastunut yhteen lestadiolaiseen tyttöön koulussa joka vaikutti todella mukavalta. En kyllä paljon hänen kanssaan puhunut, mutta jokin hänen luonteessaan teki minuun vaikutuksen. Tyhmä kun olin en viitsinyt hänelle omista tunteistani kertoa kun vielä olimme samassa koulussa. No en itse ole kovin uskovainen, mutta en ainakaan polta enkä käytä alkoholia.
- yoloooo
mä oon lesta tyttö 16vee, sanon tohon et se on siitä pojasta kii haluukse serustella sun kans vai ei. Vanhemmilla ei ole päätösvaltaa vaikka saattavatkin alkaa vihoittelemaan mutta kyllä ne lopulta hyväksyvät ei lestatkin kun huomaa et on oma lapsi on oikeesti rakastunu. tai en kaikist tiiä mut mun porukat ainaki hyväksy siskon poikaystävän:) itekki oon ihastunu ei lestaan poikaan mutku en tunne sitä ja muutenki pelottaa porukoitten ensireaktio vaikka ne myöhemmin hyväksyiski sen. Ja sit tost lapsenteko kone asiast, kukaan ei oo kieltäny lestoi käyttämäst kortsui, eli siis jos omatunto sallii sen(niinku mulla xd) ni siit vaa käyttää:D muutenkaa ei oo mitää sääntöi mitä ei saa tehä ja mitä saa mut kaikkia ei suositella ku ei oo kuulemma uskolle hyväks. Eli siis jos omatunto sallii TV:n katselun musiikin kuunelun ja juomisen ni siit vaaa! (mul ainaki sallii:D) tää oli sit vaa mun tällane pika kirjotus:DD
- apua5
Moi oon 14v tyttö en oo lesta mut oon ihastunu yhtee poikaa joka on...
Mutta en tiiää tykkääkse musta...
Mutta uskalanko es tehä alotetta jos me nyt sit rakastuttaisii ja sen vanhemman tietäs Loppusko suhe siihe? Emt kestäisinkö sitä D:- TyTtÖ
Minulla kävi niin että hänen lestadiolaisen pojan iso veli sanoi että hän ei saa tykätä minusta eikä saa jutella minulle ja se tuntuu tuntuu todella kurjalta enkä kestä sitä;(
Itse en siis ole lestadiolainen.. (apua5) - TyTtÖ
Minulla kävi niin että hänen lestadiolaisen pojan iso veli sanoi että hän ei saa tykätä minusta eikä saa jutella minulle ja se tuntuu tuntuu todella kurjalta enkä kestä sitä;(
Itse en siis ole lestadiolainen.. (apua5) - TyTtÖ
Itse en siis ole lestadiolainen.. (apua5) - ;; ((
Itse en siis ole lestadiolainen.. (apua5) - ;; ((
;; (( kirjoitti:
Itse en siis ole lestadiolainen.. (apua5)Oho puhelin vähä sekoilee.
- ;; ((
;; (( kirjoitti:
Itse en siis ole lestadiolainen.. (apua5)Oho puhelin vähä sekoilee.
- Anonyymi
Olen rakastunut yhteen poikaan minun luokaltani rakastuin häneen 7lk ja olen nyt 9lk en uskalla/viitsi kysyä onko hän lestadiolainen vaikka kaikki sanookin että hän on. mutta olen rakastunut häneen ja en tiedä onko hän minuun ihastunut/rakastunut enkä tahdo että ystävyys suhteemme pilaantuu sen takia että kysyn sitä häneltä hän esim. Hymyillyt useita kertoja seurassani, kysellyt paljon (läksyistä minulta eikä muilta), ja hän tullut lähelleni ja koko tämän 9lk ajan hän on tuijotellut minua vähän väliä jopa sivusilmäillyt minua. Mutta en tiedä rakastaako hän minua :( vaikka tahdonkin olla hänen kanssaan auttakaa minua ja kertokaa mitä mieltä te olette ^^ :(
- Anonyymi
Oletko Etelä-Pohjanmaalta? Saatan tuntea sinut tähän liittyen.
- Anonyymi
Yli 10v olin töissä lessujen kanssa. Tyypillistä lessuille:
-Itsekkyys.
-Epäkiitollisia.
-Lapsiansa ei edes opeteta tervehtimään muita ihmisä, epäkohteliaita.
-Erittäin laiskoja, työteliäitä vain puheissa.
-Muuttavat kuntiin, joista saa, eniten sosiaali avustuksia ja kelan tukiaisia.
-Puheissa ns "avustavat" muita, todellisuudessa autetaan, jos hyödyttää itseään.- Anonyymi
totta turiset kuomaseni !
- Anonyymi
Kateellisten paskanjauhantaa. Lestadiolaiset ovat hyvin vakaita, ahkeria ja tunnollisia, vaikka joitakin rikkinäisiäkin on tietenkin joukossa, kuten kaikissa muissakin ihmisissä. Jos henkilö on ollut itse laiska ja vihamiselinen, onko se ihme että häntäkin on kohdeltu samalla tavalla. 💩
- Anonyymi
Pyhät miehet päättää lestatiolaisessa yhteisössä seurustelusta saastaisen henkilön kohdalta. Katsoisitte Jumalan lapset arvoistanne seuraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 634916
- 733992
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2563626- 1183148
- 482954
- 232618
Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi2792322Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192246- 381953
- 1081902