oliskhaan tällä palstalla nuoria liikheelä?

jusa

Terve vain kaikile.

Kuhan aloin kirjothaan ko tänhään huomasin tämmösenki palstan täälä. Tämähän on mukavaa että tämmönenki täältä löyty.

Se se vain oli mielessä että kuinkakhaan paljon nuoremmat täälä kirjottellee? Lähinä tietenki tarkotan nuoria aikusia, ko ei varhmaan aivan nuorimat täälä pyöri? Tai no mistäpä mie sen tiän? =) Lueskelin vain nuita jo kirjotettuja juttuja, ja jotenki sain vain semmosen käsityksen että vähän iäkhämpää porukkaa täälä näyttäis kirjottelevan.

Itte mie olen 25-vuotias, ja maailmale se tuli sieltä väylänvarresta vähän pakosta lähettyä, opiskelujen perhään. Mutta kyllä sitä kovasti haluttas takasin, eihän täälä kaupungissa viitti niin olla, ko eihän täälä tunnekhaan kethään. Eri se on sielä kotipuolessa ko saapi käsipystyssä ajella autola, ko ensimäisen kerran päivästä kyläle mennee. Ja muutenki ko kotona sitä kehtaa kyläle mennä vaikka kumpparit jalassa, mutta läheppä täälä niin kiehroon kattovat =), puhumattakhaan että mettävaatheet päälä menis.

On se niin eri mukava paikka se väylänvarsi, johan mie takasin tulisin heti ko vain olis oman alan hommia sielä. No saatan mie onneksi päästä edes Torniihoon töihin, vois sitä melkheen lotto voitoksi kuvvailla jos pääsis, vaikka siitä kotikunthaan vielä matkaa onki, mutta pääsispä ainaki lähemäs.

Niin ja vielä näistä kaupunkilaisista, ko tuntuu että niilä on aina niin kauhea hoppu. Autoilu se täälä vasta touhua onki, kyllä sitä alkhuun sai reikää ettiä että kerkiää =) mutta kyllä sitä nyt jo on oppinu että se on mentävä jos meinaa keritä=)
Niin ja ko eihän tuola kaupungilla ollessa edes pysty juttelheen kelheen, niinku kotikylässä, ko hyvä jos hein sanovat. No en mie ala yleistämhään, ko saattaa että tullee vihasta palutetta=)? No jos tullee niin en mie ainakhaan sitä tosissa ota, ko muutenkihan met olema eri rentoa sakkia sielä väylänvarressa=).
Mutta kyllä se tosi vain on että ko kauphaanki mennee niin ei siellä hyllyjen välissä edes henkilökunnalle heitä sanota, ennenko sitte vasta kassala tervehithään. Mutta kyllä mie ainaki olen vähän niitä yrittäny käännyttää ite sanomalla sen "hein", sitte melkheen häkeltynheenä kattoo että pelkästään "hein" kö se sano, että eikö sillä muka muuta asiaa ollu.=)
Ja on se kaikki muuki niin paljon hankalampaa täälä, pankhiinki menin tottunheen taphaan, ja ajattelin että kyllähän mie sieltä palvelua saan samhaan taphaan ko kotonaki. Niin eipä se käynykhään päinsä, ko mulla oli vähän enemmän asiaa ko pelkkä luukulla käynti, niin se oliski pitäny aika varata etukätheen, nose piti sitte tulla uuemman kerran käyhmään.

Kylläpä tämä minun pikku juttu venähtiki vähän pitkäksi, mutta eipä tuo haittaa.
Mutta jos nuoremmat luetta tätä niin kirjotelkaa veikostenki tekki tänne. Ja muutenki kyllä tämmöselä palstala sais enempi tätä juttua riittää? Mutta eikhään se ole mullaki aika painaa pääpehkhuun ja eikö unta kaahliin...=)

8

739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulla

      totta on että varmaan vähempi on ollut nuorten kirjoituksia tällä palstalla.
      Olen itse myös vanhempi paljon sinua, mutta oli kiva lukea kirjoituksesi, eihän se ikää katso.
      Minä asun myös isossa kaupungissa nykyään ja olen hiukan erimieltä sinun kanssasi ihmisistä.
      En tiedä missä asut, mutta aidot paljasjalkaiset Helsinkiläiset ovat aivan mahtavia ihmisiä, ne joita täällä näkee nokka pysyssä, ovat yleensä muuttaneet muualta.
      Hyvää tulevaa joulua sinulle!
      Ps.Tornio on myös mukava kaupunki

      • jusa

        Vähän varhmaan oli sitä kuulusaa Lapin lissää, ku puhuin näistä kaupunkilaisista =) ihan vähän.

        Ehkä se kaikki riippuu siitä että näissä isommissa paikoissa ihmiset on vähän varautuneempia entä nuissa pikku kylissä. Ko kaikenlaisia hörhöjähän sitä on nykyhään liikheelä. Pikku paikassahan sitä kaikki tuntee toisensa, niin sitä varautuneisuutta ei tartte.

        Ainaki minusta tuntuu että näitä kaupunkilaisia on hankalmpi lähestyä, että ko niihin ei tutustu niin kauhean helposti (siis tietenki mie tarkotan nuorempia ihmisiä). Ei ainakhaan mulla ole mithään heitä vasthaan, se vain on eri tavat/tyyli eri paikoissa.

        Joo mie asun Helsinkiä vielä paljon pohjosempana.

        Hyvvää joulua vain sullekki.


      • jusa
        jusa kirjoitti:

        Vähän varhmaan oli sitä kuulusaa Lapin lissää, ku puhuin näistä kaupunkilaisista =) ihan vähän.

        Ehkä se kaikki riippuu siitä että näissä isommissa paikoissa ihmiset on vähän varautuneempia entä nuissa pikku kylissä. Ko kaikenlaisia hörhöjähän sitä on nykyhään liikheelä. Pikku paikassahan sitä kaikki tuntee toisensa, niin sitä varautuneisuutta ei tartte.

        Ainaki minusta tuntuu että näitä kaupunkilaisia on hankalmpi lähestyä, että ko niihin ei tutustu niin kauhean helposti (siis tietenki mie tarkotan nuorempia ihmisiä). Ei ainakhaan mulla ole mithään heitä vasthaan, se vain on eri tavat/tyyli eri paikoissa.

        Joo mie asun Helsinkiä vielä paljon pohjosempana.

        Hyvvää joulua vain sullekki.

        vieläkö saatais tuota lunta kunnola... =)


      • rohkea poika
        jusa kirjoitti:

        vieläkö saatais tuota lunta kunnola... =)

        Sie olet melko rohkea,ko uskalat tunnustaa olevasti väylänvarresta.
        Ja uskalat kirjottaa jotaki meänkielelä.
        Olema ylpeitä sinusta.
        Tule heti takasin sieltä Helsinkistä ko tänne ilmaantuu työpaikkoja.
        Hyvä ko "muistat mistä porthailta olet lähtösin".

        Terhveisiä väylänvarresta vettä sattaa.Ei ole lunta.


      • jusa
        rohkea poika kirjoitti:

        Sie olet melko rohkea,ko uskalat tunnustaa olevasti väylänvarresta.
        Ja uskalat kirjottaa jotaki meänkielelä.
        Olema ylpeitä sinusta.
        Tule heti takasin sieltä Helsinkistä ko tänne ilmaantuu työpaikkoja.
        Hyvä ko "muistat mistä porthailta olet lähtösin".

        Terhveisiä väylänvarresta vettä sattaa.Ei ole lunta.

        En kait mie nyt sitä tiä sanoa, että onko se nyt niin rohkeaa tunnustaa olevansa väylänvarresta?

        Mutta senpä mie ainaki tiän sanoa, että ei minua kyllä hävetä sanoa että mistä päin molen, päinvastoin, mielellä sanon että mistä molen.

        En mie tiä että mitä se meänkieli sitte niinkö virallisesti on, mutta tämä mitä mie kirjotan ja puhun täälä on sitä meänkieltä mitä molen oppinu puhuhmaan. Sen molen kyllä huomanu ettäkö ruottin puolela käypi niin net sekottaa niitä ruottalaisia sanoja sekhaan, kaupassaki ne aina väkslaa ne rahat mulle =)

        Olishan se niin eri mukava päässä kotipuohleen. Kerkeäis kesäläki lohestaa useammin, eihän sitä viime kesänäkhään kerenny käyhmään ko kolmesti. Eikä edes tullu mithään=)

        Se se olis ko niitä töitä olis sielä enemmän, mutta kyllä molen jo kereny miettiä että sattaa olla että tulen sinne vaikka ei niitä oman alan hommia saiskhaan. Ko kyllä sielä töitä riittää, ko vain tekkee mitä saapi.

        Sen verran pittää korjata, että en mie sielä helsingissä ole, ko veikkosten pohjosempana.=)

        Mutta nukkumhaan se taas pitäs laittaa. Että eikö hei... ja eikhään se lumi saja kohta, luppaili ainaki...


      • muuttohaukka
        jusa kirjoitti:

        En kait mie nyt sitä tiä sanoa, että onko se nyt niin rohkeaa tunnustaa olevansa väylänvarresta?

        Mutta senpä mie ainaki tiän sanoa, että ei minua kyllä hävetä sanoa että mistä päin molen, päinvastoin, mielellä sanon että mistä molen.

        En mie tiä että mitä se meänkieli sitte niinkö virallisesti on, mutta tämä mitä mie kirjotan ja puhun täälä on sitä meänkieltä mitä molen oppinu puhuhmaan. Sen molen kyllä huomanu ettäkö ruottin puolela käypi niin net sekottaa niitä ruottalaisia sanoja sekhaan, kaupassaki ne aina väkslaa ne rahat mulle =)

        Olishan se niin eri mukava päässä kotipuohleen. Kerkeäis kesäläki lohestaa useammin, eihän sitä viime kesänäkhään kerenny käyhmään ko kolmesti. Eikä edes tullu mithään=)

        Se se olis ko niitä töitä olis sielä enemmän, mutta kyllä molen jo kereny miettiä että sattaa olla että tulen sinne vaikka ei niitä oman alan hommia saiskhaan. Ko kyllä sielä töitä riittää, ko vain tekkee mitä saapi.

        Sen verran pittää korjata, että en mie sielä helsingissä ole, ko veikkosten pohjosempana.=)

        Mutta nukkumhaan se taas pitäs laittaa. Että eikö hei... ja eikhään se lumi saja kohta, luppaili ainaki...

        lähe työttömäksi pohjosseen.
        Sen neuvon mie annan.
        Ja aina parempi että löyät oman alan töitä, että ei sitte kaduta kun tuli kouluja käytyä.
        Kyllä sitä lohestaan pääsee vähän pitemmältäki!


      • lata
        muuttohaukka kirjoitti:

        lähe työttömäksi pohjosseen.
        Sen neuvon mie annan.
        Ja aina parempi että löyät oman alan töitä, että ei sitte kaduta kun tuli kouluja käytyä.
        Kyllä sitä lohestaan pääsee vähän pitemmältäki!

        Rohki hyä kirjotus oli minustaki tuo jusan juttu. Itte olen 21-vuotias ja samanlaisia ajatuksia on mullaki heränny ko olen tänne kaupunkhiin lähteny opiskelheen. Vaikken olekhaan ko Rovaniemelä,että eihän tämä ole mithään verrattuna ruuhka-suohmeen, mutta ei tääläkhään nuoret ainakhaan ossaa puhua ollenkhaan ko soon mää ja sää vain koko ajan turhan monen puhheessa.

        Saman olen huomannu Torniossaki ja peräti aivan jo Kolarissaki mistä olen itte lähtösin. Sielä ala-astelaisekki puhhuu aivan miten sattuu ja mie piän että son salatut elämät kaiken pahan alku ja juuri ja televisio muutenki ko kläpit sitä kattoo niin puhekki muuttuu, on se kumma homma. Se pitäs laittaa net kattomhaan tuota Fieteriä, se son hyä lastenohjelma meänkielelä ruottin ykkösellä muistaakseni, mutta ei se tieten kelpaa nykyajan krantuile kläpile, ko se ei ole oiken trentikäs ohjelma.

        Ja tänne Rovaniemele lähin justiinsa sen takia että ei olis kovin kaukana kotoa ko sielä kuitenki tykkään useasti käyä ja varmasti sinne takasin muuttasin jos vain töitä löytyis tämän koulun jälkhiin. Se on vain se että nuori väki sieltä vähenee ko ei ole oikein töitä ihmisille, se se hyä homma olis ko ihmiset sais asua sielä missä haluaisit eikä sielä minne työ viepii. Ko se työhän son tärkein. Kyllähän se olis unelma homma että sais Lapissa ellää ja töitä tehjä, vaikka sitte toisela puolen väylää jos ei muu auta. Olen mie sielä yhen kesän ollukki metsurin hommissa ja ei se huono kokemus ollu ollenkhaan.

        Että tämmösiä mietheitä mulla ja mukava tosihaanki nähjä että sitä jokku muukki sammaa mieltä.


    • toniolaakson tyttö

      Kylläpä täälä nuorempiaki löytyy...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2979
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      417
      2861
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      91
      2103
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1850
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      330
      1711
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1652
    Aihe