Tämä alkoi päivää ennenkuin täytin 50 vuotta. Elikkä 1/2 vuotta sitten.
Hiki nousee pintaan jatkuvasti 5-15 minuutin välein.
Naama tulipunaisena, selkä märkänä, ja hikikarpalot valuvat otsalta.
Tämä ei kato aikaa, ei paikkaa.
Tuntee vähän päästä, kun tuolta sisältäpäin alkaa nousemaan hiki, aivan kuin istuisi hirveässä löylyssä.
Hikeä on pyyhittävä otsalta ihan kuin saunassa ollessaankin.
Tämä on järkyttävää, kun yöllä ei saa nukuttua,koska herää 1/2-1h välein siihen kun pyörii hikilätäkössä.
Onko tämä enää normaalia vaihdevuosioireilua?
Eikö 1/2 vuodessa pitäis hieman helpottaa jo?
Vaikka ulkona olisi pakkasta, niin sisältäpäin tuleva hiki on niin kamalaa, että takki on riisuttava pakkasessakin pois.
En haluaisi estrogeenilääkitystä, koska siitä on niin monenlaisia tutkimuksia tehty syövän aiheuttajana.
On jo muitakin sairauksia tarpeeksi ilman syöpääkin.
Joku luonnonlääke mainos tuli postiluukusta ja siinä mainostettiin jotain luonnonlääkettä helpottavana tekijänä vaihdevuosiin.
Tilasin kokeeksi, mutta näin viikon syötyäni en ainakaan huomaa mitään eroa entiseen olotilaani.
Olisiko syytä kuitenkin vaan estrogeenia syödä, koska tämähän voi kestää 10 vuotta.
Ainakin olen kuullut ,että joillakin vaihdevuodet kestäisivät 10 vuotta.
Onko kellään kokemusta näin voimakkaista oireista?
Kirjoittakaa millaisia hikoiluoireita itsellänne on ollut ja miten olette saaneet helpotusta.
TOSI KAAMEET VAIHDEVUODET
47
37226
Vastaukset
- ohi on...
tuttua ja ainakin työssä ollessa gynegologini sano että Femoston olis hyvä apu,hain sitä apteekista ja kyllä autto.En ajatellu kun omaa hyvin vointia silloin koska en saanu nukuttua miten olisin jaksanu töissä käydä.Kannattaa käydä lääkärissä ja puhua avoimesti,he kyllä pystyy auttamaan.
- hikiliini 48v.
Kohta vuoden päivät ollu noita vaihtarioireita. Geeliin siirryttyäni helpotti jonkin verran, mutta vielä on useimpina öinä useaan otteeseen herättävä vaihtamaan paitulia ja laittamaan pyyhe tms. sänkyyn, kun tuntuu, et joka paikka lainehtii. Muuten päivisin töissä tuolla geelillä pärjää.
Ennen g:ä olikin sitten vaikka minkälaista oiretta (oli varmaan jo pari vuotta) tuon lisäksi, paineen tunnetta päässä (verenpainekin oli korkealla), mielialan muutoksia, itkuisuutta, hermostumista, kuumotusta naamassa (tulipunainen), sydämen tykytyksiä ym. ym.
Siis tosi kurjaa.
En kyllä uskalla olla ilman lääkitystä, riskeistä huolimatta. Ei ihminen pysyt käymään töissä täysitehoisesti, jos yökaudet valvoo ja päivälläkin vielä on kurjaa. - yökkö
hikiliini 48v. kirjoitti:
Kohta vuoden päivät ollu noita vaihtarioireita. Geeliin siirryttyäni helpotti jonkin verran, mutta vielä on useimpina öinä useaan otteeseen herättävä vaihtamaan paitulia ja laittamaan pyyhe tms. sänkyyn, kun tuntuu, et joka paikka lainehtii. Muuten päivisin töissä tuolla geelillä pärjää.
Ennen g:ä olikin sitten vaikka minkälaista oiretta (oli varmaan jo pari vuotta) tuon lisäksi, paineen tunnetta päässä (verenpainekin oli korkealla), mielialan muutoksia, itkuisuutta, hermostumista, kuumotusta naamassa (tulipunainen), sydämen tykytyksiä ym. ym.
Siis tosi kurjaa.
En kyllä uskalla olla ilman lääkitystä, riskeistä huolimatta. Ei ihminen pysyt käymään töissä täysitehoisesti, jos yökaudet valvoo ja päivälläkin vielä on kurjaa.Minullakin alkoi puolitoista vuotta sitten hikoiluoireet, juuri täytettyäni tuon 50v. En ole nukkunut varmaan yhtään yötä kokonaan. Pitää olla ikkuna auki pakkasellakin ja heittää yöpuku pois päältä. Kääntelen tyynyä ja peittoa vuorotellen, että saisin viileän tunteen iholleni. Kiusallista. Kunpa saisin rahaa mennäkseni gynekologille ja tietoa hoitomahdollisuuksista. Minulla kun on vaikea sairaus takana. Monet hormonivalmisteet kun voivat nostaa maksa-arvoja, niin en voi ostaa mitään vapaakauppatuotteita. Lääkäriltä täytyy saada oikeaa tietoa. Minulla on myös korvasairaus ja lukemani mukaan siitäkin voi tulla ongelmia hoidon valitsemiseen. Hormonilaastari voisi kai olla vaihtoehto, mutta keltarauhashormonia kai tarvitaan lisäksi? Kohtu kun on vielä tallella.
- lihansyönnin
Lopetin lihansyönnin, syön kyllä kanaa ja kalaa, ja hiotus ja sydämentykytykset loppuivat melkein kokonaan. Ei mitään muuta.
- oikea ruokavalio
...lihansyönnin lopettamisella tuskin on mitään syytä tuohon asiaan, sen sijaan kalassa on paljon hyviä rasvahappoja ja kanassa paljon proteiinia. Ne molemmat ovat hyvin tärkeitä vaihdevuosi-iässä. Eli naiset kuituja kunnon ruokaa ja oikeaa rasvaa, älkää unohtako kalsiumia. Monivitamiinit, magnesium, omegat,piimaa kannattaa ottaa lisänä.
- muuta kuin harvoin
sikaa tai kanaa. Enimmäkseen syön sieniä ja kalaa. Olen yli 50-v, ei vaihdevuosioireita.
- tulee jos tullakseen
Minä syön lihaa ym. kaikkea tasapuolisesti. Päivän aloitan kaurapuurolla. Jos tunnen väsymystä otan pore beroccaa. Olen 51 ja mitään oireita ei ole tähän mennessä ollut. Muutama vuosi sitten syksyisin tunsin itseni kyllä ärtyneeksi mutta berocca ratkaisi tilanteen. Femisoijaa syön silloin tällöin viilin kanssa.
- kikka
tulee jos tullakseen kirjoitti:
Minä syön lihaa ym. kaikkea tasapuolisesti. Päivän aloitan kaurapuurolla. Jos tunnen väsymystä otan pore beroccaa. Olen 51 ja mitään oireita ei ole tähän mennessä ollut. Muutama vuosi sitten syksyisin tunsin itseni kyllä ärtyneeksi mutta berocca ratkaisi tilanteen. Femisoijaa syön silloin tällöin viilin kanssa.
Minulla oireet alkoivat 53v ja sain hormonilaastareita.Hyvin tehosivat hikoiluun ja ärtyisyyteen.Käytin laastareita 3 vuotta (kohtu tallella,muuta lääkitystä ei ollut)ja viime käynnillä n.3kk sitten sain Livial 2,5mg, joita otetaan joka päivä, ilman taukoja. Olo on entistä seesteisempää.Suvussa ei ole rintasyöpää,tms, joten olen rohkeasti käyttänyt näitä vaihdevuosilääkkeitä. Kuntoilen paljon ja syön monipuolista kasvispainotteista ruokaa.Joskus on ongelmia nukkumisen kanssa, mutta seuraavana yönä nukkuu sitä paremmin.Eli siitä ei kannata tehdä suurta ongelmaa. Kokeilkaa lääkitystä ja verratkaa nykyistä oloanne, niin saatte ehkä varmuuden, miten kannattaa jatkaa.
- väsy 50 v
Kun vaihdevuodet tulee, niin ne tulee, ja se on
yksilöllistä. Ystävättäreni, himoliikkuja, kasvis-, kala- ja kana- syöjä on podennut vaihdevuosi ongelmia jo monta vuotta. Nyt viisikymppinen. Minä, joka syön ja juon kaiken mikä eteen kannetaan tai ei edes tarvitse kantaakaan, kun syön. Berocat otetaan joka aamu
magnesiumin ja kaikenmaailman muiden hivenaineiden kanssa, rytmihäiriöt ja kuumat aallot ovat nyt minunkin elämää, mutta ei se vielä niin kamalaa oo. Töissä vaan naurelen, et hikee pukkaa ja taitaa olla vaihdevuodet.
Huumorilla tässä mennään eteenpäin, vaikka täytyy myöntää, että ei ne berocat sun muut auta yhtään mitään. Aina on kaamea väsymys.
Tarttis vaarmaan alkaa ulkoilemaan..ei saa itestä irti kun on niin väsynyt, ehkä tarttis vähä tarkistaa ruokavaliota. Mutta vertaan tässä itseäni ystävääni, joka elää niin terveellistä elämää vain kuin voi elää ja hänellä on ihan kaameat vaihdevuosi ongelmat! - että ystävättäresi on
väsy 50 v kirjoitti:
Kun vaihdevuodet tulee, niin ne tulee, ja se on
yksilöllistä. Ystävättäreni, himoliikkuja, kasvis-, kala- ja kana- syöjä on podennut vaihdevuosi ongelmia jo monta vuotta. Nyt viisikymppinen. Minä, joka syön ja juon kaiken mikä eteen kannetaan tai ei edes tarvitse kantaakaan, kun syön. Berocat otetaan joka aamu
magnesiumin ja kaikenmaailman muiden hivenaineiden kanssa, rytmihäiriöt ja kuumat aallot ovat nyt minunkin elämää, mutta ei se vielä niin kamalaa oo. Töissä vaan naurelen, et hikee pukkaa ja taitaa olla vaihdevuodet.
Huumorilla tässä mennään eteenpäin, vaikka täytyy myöntää, että ei ne berocat sun muut auta yhtään mitään. Aina on kaamea väsymys.
Tarttis vaarmaan alkaa ulkoilemaan..ei saa itestä irti kun on niin väsynyt, ehkä tarttis vähä tarkistaa ruokavaliota. Mutta vertaan tässä itseäni ystävääni, joka elää niin terveellistä elämää vain kuin voi elää ja hänellä on ihan kaameat vaihdevuosi ongelmat!näitä rasvaintoilijoita, jotka kaihtavat kaikkea luonnollista rasvaa kuten voita kuin ruttoa. Ja syövät pilattuja rasvoja kuten jotain laihismargariinia jos ollenkaan tilkan rasvaa syövät. Ei ns. "terveellinen" ikävä kyllä ole aina terveellistä. Ja liika treenaaminen ja rääkkääminen ei tee naiselle hyvää, sehän on selvä.
- väsy 50
että ystävättäresi on kirjoitti:
näitä rasvaintoilijoita, jotka kaihtavat kaikkea luonnollista rasvaa kuten voita kuin ruttoa. Ja syövät pilattuja rasvoja kuten jotain laihismargariinia jos ollenkaan tilkan rasvaa syövät. Ei ns. "terveellinen" ikävä kyllä ole aina terveellistä. Ja liika treenaaminen ja rääkkääminen ei tee naiselle hyvää, sehän on selvä.
eikä mun tarvii lyödä vetoa. Liian innokas urheilemaan ja ruokavalion kanssa tarkka.
No, työkseen ruoan parissa oleva ystävättäreni kyllä laittaa voita ja lorauttaa kermaa ruokaan, että kyllä luulen, että rasvankäyttö on kohdallaan. Himoliikkuminen ja tarkka ruokavalio
kyllä näkyy kropassa, minusta ei enää kaunis.
Kaikkea kohtuudella! (paraskin sanoo, minä meinaan) Hän väittää olevansa elämänsä kunnossa, mutta vieressä seuranneena ei sitä ole.
Nuo kuululaiset vaihdevuodet ovat tehneet tepposensa. Sielunelämä aivan sekaisin, ei edes ammattiauttajat pysty auttamaan. - riekale
muu kai kuin henki pois. Kaikki kokeiltu jo.
Huumori katoaa kyllä 50 vuotiiana.Olet vaan vanha reppana muija!:( - viinirypäle ei rusina
riekale kirjoitti:
Huumori katoaa kyllä 50 vuotiiana.Olet vaan vanha reppana muija!:(Miksi ihmeessä te (siis me)viisikymppiset koko ajan rutisette, nythän se elämä alkaa. Lapset (melkein) maailmalla, (kiva mies)ja taloudellinen tila alkaa olla ihan jees. Nythän sitä on aikaa nauraa ja iloitella. Hyvät ihmiset sentään, ei se niin kamalaa oo. Nauttikaa!! Vaikka on minullakin kurjia päiviä (mutta niinhän on aina ollut)Tää on elämää tässä ja nyt.
- Kaunis iloinen perhonen
riekale kirjoitti:
Huumori katoaa kyllä 50 vuotiiana.Olet vaan vanha reppana muija!:(ei ole pakko rypistyä ja kurjistua vaikka vanhenee. Oikea puhdas ravinto, positiivinen asenne, siitä se lähtee!
- lihaa minäkään
muuta kuin harvoin kirjoitti:
sikaa tai kanaa. Enimmäkseen syön sieniä ja kalaa. Olen yli 50-v, ei vaihdevuosioireita.
Minä olen lopettanut punaisen lihan syönnin jo vuosia sitten. Enää syön vain kanaa, kalkkunaa tai kalaa ja mielettömästi vihanneksia, marjoja ja hedelmiä.
Minäkin olen yli 50, eikä ole mitään oireita. - IteMinä
viinirypäle ei rusina kirjoitti:
Miksi ihmeessä te (siis me)viisikymppiset koko ajan rutisette, nythän se elämä alkaa. Lapset (melkein) maailmalla, (kiva mies)ja taloudellinen tila alkaa olla ihan jees. Nythän sitä on aikaa nauraa ja iloitella. Hyvät ihmiset sentään, ei se niin kamalaa oo. Nauttikaa!! Vaikka on minullakin kurjia päiviä (mutta niinhän on aina ollut)Tää on elämää tässä ja nyt.
Siis niin oon sun kanssas samaa mieltä!!! Nyt on yksi parhaista ajoista elämässä!! Varsinkin kun on jo elänyt ja nähnyt kaikenlaista niin voi ottaa kaiken irti ja osaa iloita pienimmistäkin jutuista! Eikä tarvii kaikista nipottaa!!!!!!!!!! Nautitaan!
- olot olla
IteMinä kirjoitti:
Siis niin oon sun kanssas samaa mieltä!!! Nyt on yksi parhaista ajoista elämässä!! Varsinkin kun on jo elänyt ja nähnyt kaikenlaista niin voi ottaa kaiken irti ja osaa iloita pienimmistäkin jutuista! Eikä tarvii kaikista nipottaa!!!!!!!!!! Nautitaan!
Eipä taida sulla olla näitä kamalia olojakaan, minä joka en koskaan ole rutissut mistään, vaikka olen koke´nut vaikka mitä olen alkanut narista, olo on vain niin paha, vaikka kuinka yrittää ajatella positiivisesti. Kuukaudesta on yksi viikko nk."normaali olo", muuten täysin vieras ihminen
- Känkkäränkkä
Vaihdevuodet ovat ihan karseat ja karseinta on että estrogeeni auttaa vain kuumiin aaltoihin, ei muihin oireisiin kuten jatkuvaan psyykkiseen pahaan oloon, toivottomuuden ja nääntymisen tunteeseen, huonoon nukkumiseen, tukan ja ihon rappeutumiseen. Vanhuus ei tule yksin, se tulee näiden vaivojen kanssa. Jumppaan tunnin viikossa ja kävelen 4-5 km päivässä, mutta olo on kuin krapulaisella kaiken aikaa. Alkoholin käytön olen lopettanut lähes kokonaan. Pitäisi vielä syödä sitä peevelin keltarauhashormonia, ettei vaan tulis kohtusyöpää. Ärkele, en syö. Haluan päästä tästä h-tistä eroon enkä ainakaan unelmoi kymmenistä vuosista hoitsujen käänneltävänä Koskelassa. Jos vaihdevuosien tarkoitus on opettaa ihminen ymmärtämään elämän rajallisuus, minun kohdallani alkaa ainakin oppi olla hyvin omaksuttu.
- smalviisii
Mun olot on ihan samanlaisia, ei tiedä ittekkään mikä on!? Ei vaan ole hyvä olla mitenkään päivä kaksi on hyvin mutta sitten taas.... No minä aerobiccaan vähintään 5-6krt viikossa, se on ihanaa onnex.,mutta sen jälkeen taas väsyttää, lihakset ei palaudu ym ym.. työskentelen lasten kanssa ja he tuovat kyllä elämän iloa. olen ruvennut ajattelemaan asioita positiivisesti ja huumorilla, se tuntuu auttavan,vaikka työtä vaatiikin. psyykkiset olot on aika kamalia, hikoilut ym. vielä jotenkin kestää. No tämä on elämän käännekohta, kyllä se vielä iloksi muuttuu (vai muuttuuko?)
- mussutatte, perunoita,
smalviisii kirjoitti:
Mun olot on ihan samanlaisia, ei tiedä ittekkään mikä on!? Ei vaan ole hyvä olla mitenkään päivä kaksi on hyvin mutta sitten taas.... No minä aerobiccaan vähintään 5-6krt viikossa, se on ihanaa onnex.,mutta sen jälkeen taas väsyttää, lihakset ei palaudu ym ym.. työskentelen lasten kanssa ja he tuovat kyllä elämän iloa. olen ruvennut ajattelemaan asioita positiivisesti ja huumorilla, se tuntuu auttavan,vaikka työtä vaatiikin. psyykkiset olot on aika kamalia, hikoilut ym. vielä jotenkin kestää. No tämä on elämän käännekohta, kyllä se vielä iloksi muuttuu (vai muuttuuko?)
pitsaa, sämpylöitä, pipareita, karkkeja mutustatte, makaroniruokia, popcorneja, limsoja ja valmiiksi leivitettyjä pihvejä illalliseksi jne. jne.
"Salaatteina" Espanjan hengetön, vitamiiniton tehotuotettu kurkku, tomaatti ja kiinankaali.
Eipä ihme jos väsyttää...Lukaiskaapa vaikka ranskalaisen lääkärin kirjoittama teos Michel Montignac: Syön hyvin, siksi laihdun (Wsoy2002).
Se viimeistään avasi silmäni. - ajatuksiin
Menkää itseenne ja miettikää missä mättää. Monet "myrkyttää" ympäristönsä kokoaikaisella marmatuksella ja valituksella. Onko tosiaan niin ettei mitään iloa ole? Kyllä vahvat B-vitamiinit saa kummasti pinnaan pituutta lisää. Monet katkaisevat suhteensa kaikkiin tuttavin. Ei käydä enää kylässä ja jos käydäänkin niin koko vierailu on vain valitusta. Hankkikaa itsellenne jokin harrastus, viina pahentaa, luopukaa vaikka kokonaan alkoholista koska se syö voimavaroja. Pakottakaa vaikka itsenne ajattelemaan positiivisia asioita. Jos voimat on täysin loppu, katselkaa hieman epäsiistimpää kotia tai uskokaa että ukkokultakin voi imuroida ja siistiä vaikkei se jälki ole aivan ensiluokkaista. Antakaa lapsillenne tilaa älkääkä turhaan tapelko heidän kanssa. Keskustelkaa heille kuin aikuisille, kysykää heidänkin mielipidettä. Keventäkää ruokailua. Kasvikset ja marjat on hyväksi. Siirtykää enemmän aamuihmisiksi ja menkää aikaisemmin nukkumaan.
- Känkkäränkkä
ajatuksiin kirjoitti:
Menkää itseenne ja miettikää missä mättää. Monet "myrkyttää" ympäristönsä kokoaikaisella marmatuksella ja valituksella. Onko tosiaan niin ettei mitään iloa ole? Kyllä vahvat B-vitamiinit saa kummasti pinnaan pituutta lisää. Monet katkaisevat suhteensa kaikkiin tuttavin. Ei käydä enää kylässä ja jos käydäänkin niin koko vierailu on vain valitusta. Hankkikaa itsellenne jokin harrastus, viina pahentaa, luopukaa vaikka kokonaan alkoholista koska se syö voimavaroja. Pakottakaa vaikka itsenne ajattelemaan positiivisia asioita. Jos voimat on täysin loppu, katselkaa hieman epäsiistimpää kotia tai uskokaa että ukkokultakin voi imuroida ja siistiä vaikkei se jälki ole aivan ensiluokkaista. Antakaa lapsillenne tilaa älkääkä turhaan tapelko heidän kanssa. Keskustelkaa heille kuin aikuisille, kysykää heidänkin mielipidettä. Keventäkää ruokailua. Kasvikset ja marjat on hyväksi. Siirtykää enemmän aamuihmisiksi ja menkää aikaisemmin nukkumaan.
En käytä alkoholia, kävelen päivittäin, jumppaan viikoittain, menen sänkyyn klo 22 (uni tulee parin-kolmen tunnin odottelun jälkeen), ukkoa ei ole eikä tule, en ole himosiivooja, syön terveellisesti (en valkoista leipää pullasta puhumattakaan, en sokeria, en eineksiä, en teollisia valmistetita), harrastan lukemista, en katso ala-arvoisia tv-ohjelmia...
Puhutaan asiasta eikä asian vierestä: vaihdevuosien hormonimuutokset joidenkin kohdalla aiheuttavat sietämättömiä oireita, joihin pelkkä estrogeeni tai keltarauhashormoni eivät riitä. Naisellisuuteen kuuluu muitakin hormoneja (oksitorisiin, progesteroni, pieni annos testosteroniakin) - koko alue kaipaisi lääketieteellistä tutkimusta. Mutta ketä kiinnostavat vanhat happamat akat? - Känkkäränkkä
Känkkäränkkä kirjoitti:
En käytä alkoholia, kävelen päivittäin, jumppaan viikoittain, menen sänkyyn klo 22 (uni tulee parin-kolmen tunnin odottelun jälkeen), ukkoa ei ole eikä tule, en ole himosiivooja, syön terveellisesti (en valkoista leipää pullasta puhumattakaan, en sokeria, en eineksiä, en teollisia valmistetita), harrastan lukemista, en katso ala-arvoisia tv-ohjelmia...
Puhutaan asiasta eikä asian vierestä: vaihdevuosien hormonimuutokset joidenkin kohdalla aiheuttavat sietämättömiä oireita, joihin pelkkä estrogeeni tai keltarauhashormoni eivät riitä. Naisellisuuteen kuuluu muitakin hormoneja (oksitorisiin, progesteroni, pieni annos testosteroniakin) - koko alue kaipaisi lääketieteellistä tutkimusta. Mutta ketä kiinnostavat vanhat happamat akat?Korjaukset:
teollisia valmisteita, oksitosiini - rimaa
Känkkäränkkä kirjoitti:
Puhutaan asiasta eikä asian vierestä: vaihdevuosien hormonimuutokset joidenkin kohdalla aiheuttavat sietämättömiä oireita, joihin pelkkä estrogeeni tai keltarauhashormoni eivät riitä. Naisellisuuteen kuuluu muitakin hormoneja (oksitorisiin, progesteroni, pieni annos testosteroniakin) - koko alue kaipaisi lääketieteellistä tutkimusta. Mutta ketä kiinnostavat vanhat happamat akat?Kuulutko siihen ryhmään joka mielestään on muita parempia, naisellisempia, näyttää hyvältä, elää kaikkien ohjeiden mukaan ym. Oletko laittanut riman liian korkealle ja nyt vaihdevuosi-ikäisenä et yllä enää riman tasolle. olet tyytymätön itseesi ja saat fyysisiä oireita joiden taustana on henkinen pahoinvointisi. Ehkä jooga olisi josta saisit mielenrauhaa. Tieto lisää tuskaa, mitä enemmän haet tietoa vaivoihisi sitä enemmän tunnistat niitä itsessäsi. Ruumillinen työ lisää väsymystä, käveleminen ei monasti riitä. Jumppa ennen nukkumaan menoa virkistää ja uni ei tule.
- Känkkäränkkä
rimaa kirjoitti:
Kuulutko siihen ryhmään joka mielestään on muita parempia, naisellisempia, näyttää hyvältä, elää kaikkien ohjeiden mukaan ym. Oletko laittanut riman liian korkealle ja nyt vaihdevuosi-ikäisenä et yllä enää riman tasolle. olet tyytymätön itseesi ja saat fyysisiä oireita joiden taustana on henkinen pahoinvointisi. Ehkä jooga olisi josta saisit mielenrauhaa. Tieto lisää tuskaa, mitä enemmän haet tietoa vaivoihisi sitä enemmän tunnistat niitä itsessäsi. Ruumillinen työ lisää väsymystä, käveleminen ei monasti riitä. Jumppa ennen nukkumaan menoa virkistää ja uni ei tule.
Tarkoitukseni ja haluni ei ole näyttää ikäistäni nuoremmalta eikä säilyä ikuisena teinityttönä. Puhun todellisista hankalista vaivoista enkä ole niin idiootti, että jumppaisin viimeiseksi illalla. Hey, c'mon, oletteko kaikki ihan ulalla?
- samalviisii
Känkkäränkkä kirjoitti:
Tarkoitukseni ja haluni ei ole näyttää ikäistäni nuoremmalta eikä säilyä ikuisena teinityttönä. Puhun todellisista hankalista vaivoista enkä ole niin idiootti, että jumppaisin viimeiseksi illalla. Hey, c'mon, oletteko kaikki ihan ulalla?
anteeksi nyt vaan ymmärrän olosi ja oireesi täysin, mutta älä tee itse elämästäsi noin kriittistä, se pahentaa kaikkea!
- vaivaton
mussutatte, perunoita, kirjoitti:
pitsaa, sämpylöitä, pipareita, karkkeja mutustatte, makaroniruokia, popcorneja, limsoja ja valmiiksi leivitettyjä pihvejä illalliseksi jne. jne.
"Salaatteina" Espanjan hengetön, vitamiiniton tehotuotettu kurkku, tomaatti ja kiinankaali.
Eipä ihme jos väsyttää...Lukaiskaapa vaikka ranskalaisen lääkärin kirjoittama teos Michel Montignac: Syön hyvin, siksi laihdun (Wsoy2002).
Se viimeistään avasi silmäni.Ette kai ole ikuisia laihduttajia. Vältättekö rasvaa? Huonoja rasvoja kannattaa välttää, kuten kovetetut kasvirasvat. Ottakaa kalaöljyä, helokkiöljyä,kylmäpuristettuja oliiviöljyä, rypsiöljyä, hampppuöljyä, pellavaöljyä... Monta lusikallista päivässä. Estrogeeni sitoutuu rasvakudokseen. Lisäksi vitamiineja etteivät öljyt härskiinny. Iho ja muut paikat eivät kuivu, vaihdevuosioireita ei juurikaan ole
- luuseri
Känkkäränkkä kirjoitti:
Olin 1,5 vuotta sitten vielä kaamean hermostunut, hikoilin, nukuin huonosti (siis heräsin klo 2 - 3 ja valvoin muutaman tunnin, sitten jo piti muutenkin nousta.
Olin ihan ventti.
Ystävätär kertoi, että oli jo vuoden käyttänyt korvaushoitoja ja oli tyytyväinen.
No hitto, ajattelin. Jos elämä ei enää tunnu elämältä niin kaikki apu on tarpeen. Ja kyllä estrogeeni auttoi. Olo on kuin ihmisellä ja pystyy keskittymään töissäkin.
Voi olla että tätä saa katua, mutta en vaan enää jaksanut. - lumikki
aio ikuisesti elää, mutta kun 57-vuotiaana minulle tulivat ensimmäiset kuumat aallot, ajattelin kestää ne. Hikeä ei pukannutkaan kovin paljon, mutta paljon kurjempaa minusta oli, kun mielialani tuli alakuloiseksi monta kertaa päivässä. Sitä kestin muutaman kuukauden ja sitten päätin mennä gynekologille pyytämään hormonikorvaushoitoa. Sain Femoston-tabletteja ja jo parin viikon päästä ne auttoivat ja mielialani on pysynyt tosi pirteänä niitten ansiosta. En ole lainkaan huolestunut syöpävaarasta.
- kannattaa
ottaa, koska se juuri saattaa auttaa siihen psyykkiseen pahaan oloon. Sitähän käytetään nimenomaan PMS oireiden hoitoonkin, jouluja vaan!
- Känkkäränkkä
kannattaa kirjoitti:
ottaa, koska se juuri saattaa auttaa siihen psyykkiseen pahaan oloon. Sitähän käytetään nimenomaan PMS oireiden hoitoonkin, jouluja vaan!
nimenomaan että Terolut (keltarauhashormoni) ei auta PMS-oireisiin, vielä 70-luvulla vain USKOTTIIN se auttavan. Mielestäni Terolut aiheuttaa masennusta. On omaa kokemusta. Sen takia olen tiputtanut sen pois omasta hormonikorvaushoidostani. Sitäpaitsi se tutkimusten mukaan aiheuttaa painonnousua, josta minulla on kokemus Levonova-homonikierukan kautta (vaikuttava hormoni keltarauhas), 13 kg puolessa vuodessa ja vuosi sitten Estrenan ohella 10 kg puolessa vuodessa.
- justiina
Känkkäränkkä kirjoitti:
nimenomaan että Terolut (keltarauhashormoni) ei auta PMS-oireisiin, vielä 70-luvulla vain USKOTTIIN se auttavan. Mielestäni Terolut aiheuttaa masennusta. On omaa kokemusta. Sen takia olen tiputtanut sen pois omasta hormonikorvaushoidostani. Sitäpaitsi se tutkimusten mukaan aiheuttaa painonnousua, josta minulla on kokemus Levonova-homonikierukan kautta (vaikuttava hormoni keltarauhas), 13 kg puolessa vuodessa ja vuosi sitten Estrenan ohella 10 kg puolessa vuodessa.
gyne Terolutin mulle määräs nimenomaan pms oireisiin. Mut nyt on tullu sikapaha olo niiden takii, just masentunut, "aivan hölmö" olo, voikohan ne lopettaa tosta noin vaan? Mul on myös paino noussu 8kg
- Känkkäränkkä
justiina kirjoitti:
gyne Terolutin mulle määräs nimenomaan pms oireisiin. Mut nyt on tullu sikapaha olo niiden takii, just masentunut, "aivan hölmö" olo, voikohan ne lopettaa tosta noin vaan? Mul on myös paino noussu 8kg
Lääkäritkin ovat vain ihmisiä, sitäpaitsi lääketieteellistä tutkimusta ei kiinnosta naisten hormoniongelmat (tutkijat miehiä). Kannattaa kuunnella itseään ja omaa kroppaansa. Minä ainakin jätin Terolutin pois, koska mielessä pyörivät jatkuvasti itsetuhoiset ajatukset. Fyysisesti terveellä äidilläni on Alzheimer, jonka kaltaista kohtaloa en halua itselleni enkä Koskelaan vihannekseksi. Jos Terolutin poisjättämällä saa kohtusyövän, olkoon se sitten kohtaloni. Yritän tehdä tämänhetkisestä elämästäni siedettävän, vaikka vaihdevuosioireeni ovat aivan karmeat.
Muutama vuosi sitten nopeasti maksasyöpään kuollut enoni (silloin 78 vee) totesi tyynesti diagnoosin saatuaan: Johonkihan sitä on ihmisen kuoltava.
Nykyään - kun näitäkin palstoja lukee - tulee käsitys että ihmiset ihan vakaasti uskovat elävänsä ikuisesti kun onnistuvat terveyttään oikein hoitamaan yksityiskohtia myöten. Sahaavat vain itseään silmään. Kukaan ei selviä elämästä hengissä. - justiina
Känkkäränkkä kirjoitti:
Lääkäritkin ovat vain ihmisiä, sitäpaitsi lääketieteellistä tutkimusta ei kiinnosta naisten hormoniongelmat (tutkijat miehiä). Kannattaa kuunnella itseään ja omaa kroppaansa. Minä ainakin jätin Terolutin pois, koska mielessä pyörivät jatkuvasti itsetuhoiset ajatukset. Fyysisesti terveellä äidilläni on Alzheimer, jonka kaltaista kohtaloa en halua itselleni enkä Koskelaan vihannekseksi. Jos Terolutin poisjättämällä saa kohtusyövän, olkoon se sitten kohtaloni. Yritän tehdä tämänhetkisestä elämästäni siedettävän, vaikka vaihdevuosioireeni ovat aivan karmeat.
Muutama vuosi sitten nopeasti maksasyöpään kuollut enoni (silloin 78 vee) totesi tyynesti diagnoosin saatuaan: Johonkihan sitä on ihmisen kuoltava.
Nykyään - kun näitäkin palstoja lukee - tulee käsitys että ihmiset ihan vakaasti uskovat elävänsä ikuisesti kun onnistuvat terveyttään oikein hoitamaan yksityiskohtia myöten. Sahaavat vain itseään silmään. Kukaan ei selviä elämästä hengissä.Juu taidanpa jättää terolutin väliin, nimittäin mullakin on noita itsetuhoisia ajatuksia, vaikka elämä on osaltani erittäin hyvin paremmin ei voisi olla?! Onko kelllään ollut tämmöistä kummallista puristavaa tunnetta päässä, niinkuin vanne olisi kiristynyt pään ympäri? Kuuluukohan sekin hormoonijuttuihin vai muuhun?
- hikipinko
vaivaton kirjoitti:
Ette kai ole ikuisia laihduttajia. Vältättekö rasvaa? Huonoja rasvoja kannattaa välttää, kuten kovetetut kasvirasvat. Ottakaa kalaöljyä, helokkiöljyä,kylmäpuristettuja oliiviöljyä, rypsiöljyä, hampppuöljyä, pellavaöljyä... Monta lusikallista päivässä. Estrogeeni sitoutuu rasvakudokseen. Lisäksi vitamiineja etteivät öljyt härskiinny. Iho ja muut paikat eivät kuivu, vaihdevuosioireita ei juurikaan ole
katsoin juuri dr Philin ohjelman; siinä hänen vaimonsa kertoi eriyisesti öljyjen tärkeydestä. Myös progesteroni mainittiin tärkeänä lihomisen välttämiseksi( vaginaan tai peräaukon kautta EI SUUN KAUTTA),kilpirauhashormoniarvojen mittauttaminen (ohje hänelle oli mitata kainalosta lämpö viikon ajan ja jos se on (paljon) alle 36,7 saataa olla vajaatoimintaa). Syöminen kolmen-neljän tunnin välein pitää verensokerin tasapainossa - välttäen tietty nopeita hiilareita! Kaiken kaikkiaan vaikutti minusta toimivalta.
Estrogeeni mainittiin negatiivisessa mielessä.
Minä olen jo öljyjä käyttänyt ja tuntuu paremmalta kuivuusoireiden suhteen - niin ihon kuin limakalvojenkin. Kunhan tuon yltiöpäisen hikoilun saisin vielä pois - toivoa on, koska vaihtarit ovat kestäneet kohta sen kymmenen vuotta. Tämän tosin oivalsin vasta monta vuotta niiden alkamisen jälkeen, että niistähän oli kyse. Käytännön kikka: menen kuntosalille, siellä saa hikoilla ihan suosiolla! Suosittelen.
Muistetaan naisena olemisessa se, että emme ole ensimmäinen sukupolvi oireinemme, tosin elämän hektisyys varmasti pahentaa oireita. - Haluan tietää
hikipinko kirjoitti:
katsoin juuri dr Philin ohjelman; siinä hänen vaimonsa kertoi eriyisesti öljyjen tärkeydestä. Myös progesteroni mainittiin tärkeänä lihomisen välttämiseksi( vaginaan tai peräaukon kautta EI SUUN KAUTTA),kilpirauhashormoniarvojen mittauttaminen (ohje hänelle oli mitata kainalosta lämpö viikon ajan ja jos se on (paljon) alle 36,7 saataa olla vajaatoimintaa). Syöminen kolmen-neljän tunnin välein pitää verensokerin tasapainossa - välttäen tietty nopeita hiilareita! Kaiken kaikkiaan vaikutti minusta toimivalta.
Estrogeeni mainittiin negatiivisessa mielessä.
Minä olen jo öljyjä käyttänyt ja tuntuu paremmalta kuivuusoireiden suhteen - niin ihon kuin limakalvojenkin. Kunhan tuon yltiöpäisen hikoilun saisin vielä pois - toivoa on, koska vaihtarit ovat kestäneet kohta sen kymmenen vuotta. Tämän tosin oivalsin vasta monta vuotta niiden alkamisen jälkeen, että niistähän oli kyse. Käytännön kikka: menen kuntosalille, siellä saa hikoilla ihan suosiolla! Suosittelen.
Muistetaan naisena olemisessa se, että emme ole ensimmäinen sukupolvi oireinemme, tosin elämän hektisyys varmasti pahentaa oireita.Mitä öljyä pitää käyttää ja miten? Ruuanlaitossako. Mistä saa tuota progesteronia?
Kerro jos tiedät. Olen käyttänyt kohta vuoden hormonikorvaushoitona pelkkää estrogeeniä. Minulta on poistettu kohtu ja molemmat munasarjat.
Kaikkista pahin ongelma minulla on nyt tuo kamala turvotus ja painonnousu.
Kiitos etukäteen! - hikipinko
Haluan tietää kirjoitti:
Mitä öljyä pitää käyttää ja miten? Ruuanlaitossako. Mistä saa tuota progesteronia?
Kerro jos tiedät. Olen käyttänyt kohta vuoden hormonikorvaushoitona pelkkää estrogeeniä. Minulta on poistettu kohtu ja molemmat munasarjat.
Kaikkista pahin ongelma minulla on nyt tuo kamala turvotus ja painonnousu.
Kiitos etukäteen!helokkiöljy, pellavansiemenöljy, omega3-öljyt lisäksi B-vitamiinit - muistaakseni B6, B12 ainakin ja foolihappo. Joko öljyinä tai kapseleina suun kautta. En tiedä miten näiden öljyjen käyttö ruoanlaitossa toimii.
Itse olen käyttänyt onnistuneesti myös oliiviöljyä suoraan iholle ja jopa alapään kutinan ja kirvelyn hoitoon ja on toiminut.
Yksi onnistunut tuote minulle on Menolistica; yksi 60 kpl pakkaus ja 3 kapselia päivässä on nyt käytetty ja toimi minulla heti alkuunsa. Nyt on viikon paussi ja sitten jatkan taas. Uskon noihin öljyihin, sillä onhan keho ikäänkuin kuivumassa niin sisältä kuin ulkoakin.
Progesteroni on ilmeisesti reseptituote eli kyselepä gynegologiltasi - tosin kaikki eivät ole tätä mieltä, ymmärsin siitä jutusta. - Kristiinalta
justiina kirjoitti:
Juu taidanpa jättää terolutin väliin, nimittäin mullakin on noita itsetuhoisia ajatuksia, vaikka elämä on osaltani erittäin hyvin paremmin ei voisi olla?! Onko kelllään ollut tämmöistä kummallista puristavaa tunnetta päässä, niinkuin vanne olisi kiristynyt pään ympäri? Kuuluukohan sekin hormoonijuttuihin vai muuhun?
Sitä sanotaan jännityspäänsäryksi (tensiopäänsäryksi), kun pään ympärillä on kuin puristava panta.
- justiina
Kristiinalta kirjoitti:
Sitä sanotaan jännityspäänsäryksi (tensiopäänsäryksi), kun pään ympärillä on kuin puristava panta.
Ajattelin sen itsekkin sitä jännityspäänsärkyä olevan. Mutta sitä on ollut vasta vuoden päivät olen nyt 45v, enkä tee mitään sellaista työtä mistä se tulisi. Kaikki kummalliset oireet alkoivat n.vuosi sitten ja tämä on yksi niistä. Siksi ajattelin sen johtuvan jollakin tapaa hormooneista. Hierojalla käyn säännöllisesti urheilun vuoksi ja se auttaa siihen vain hetkellisesti.Inhottavaa oloa kun ei lääkkeetkään auta!
- Känkkäränkkä
justiina kirjoitti:
Ajattelin sen itsekkin sitä jännityspäänsärkyä olevan. Mutta sitä on ollut vasta vuoden päivät olen nyt 45v, enkä tee mitään sellaista työtä mistä se tulisi. Kaikki kummalliset oireet alkoivat n.vuosi sitten ja tämä on yksi niistä. Siksi ajattelin sen johtuvan jollakin tapaa hormooneista. Hierojalla käyn säännöllisesti urheilun vuoksi ja se auttaa siihen vain hetkellisesti.Inhottavaa oloa kun ei lääkkeetkään auta!
Metka juttu, että meikäläisellä oli lapsena migreeni 8-13 vuotiaana. Se oli aivan kaameata, hirveä toispuoleinen särky. Yleensä esim. suklaansyönti laukaisi kohtauksen. Jokainen paripäiväinen kohtaus päättyi aina oksenteluun. Viimeinen kohtaus, johon liittyi myös silmissä näkynyt tyypillinen migreenikohtauksen näköhäiriö eli sahalaitaiset kuviot, tuli n. kuukausi ennen kuin sain ensimmäiset kuukautiset.
Koko elämäni olen sitten miettinyt, että alkaakohan migreeni uudestaan, kun vaihdevuodet tulevat. Ja täytyy muuten myöntää, että päänsärkyä on parin viime vuoden aikana ollut enemmän kun parina viime vuosikymmenenä yhteensä. Särky ei ole kovaa eikä migreenityyppistä, mutta saattaa kestää päiväkausia ja jo aamulla herää päänsärkyisenä. Olen sitten lisännyt vähän estrogeeniannostusta - geeliä kun käytän - ja tuntuu, että se tepsii tähänkin oireeseen. - Kikka
Känkkäränkkä kirjoitti:
on ollut tuo Levonova hormonikierukka(jo toinen kierukka menossa) yli 11 vuotta eikä se lihottanut lainkaan. Pystyin laihduttamaan normaalisti syömällä mutta herkut jättämällä 49 kg:aan ja olen 165 cm. Nyt on tullut kiloja kyllä takaisin kun taas herkuttelen. Ihaninta siinä hormonikierukassa oli että pääsin kuukautisistani jo 43 vuotiaana!
Mutta Terolutilla lihoin aikanaan kun sain sitä hormonihäiriöön 10 kg kuukaudessa!! - justiina
Känkkäränkkä kirjoitti:
Metka juttu, että meikäläisellä oli lapsena migreeni 8-13 vuotiaana. Se oli aivan kaameata, hirveä toispuoleinen särky. Yleensä esim. suklaansyönti laukaisi kohtauksen. Jokainen paripäiväinen kohtaus päättyi aina oksenteluun. Viimeinen kohtaus, johon liittyi myös silmissä näkynyt tyypillinen migreenikohtauksen näköhäiriö eli sahalaitaiset kuviot, tuli n. kuukausi ennen kuin sain ensimmäiset kuukautiset.
Koko elämäni olen sitten miettinyt, että alkaakohan migreeni uudestaan, kun vaihdevuodet tulevat. Ja täytyy muuten myöntää, että päänsärkyä on parin viime vuoden aikana ollut enemmän kun parina viime vuosikymmenenä yhteensä. Särky ei ole kovaa eikä migreenityyppistä, mutta saattaa kestää päiväkausia ja jo aamulla herää päänsärkyisenä. Olen sitten lisännyt vähän estrogeeniannostusta - geeliä kun käytän - ja tuntuu, että se tepsii tähänkin oireeseen.minulla se särky ei ole päänsärkyä eikä migreeniä, tavalliset kipulääkkeet eivät auta! Se on sellaista "vanne pään ympärillä", tuntuu ettei veri kierrä päähän ollenkaan. Inhottavaa oloa...
- Känkkäränkkä
Kikka kirjoitti:
on ollut tuo Levonova hormonikierukka(jo toinen kierukka menossa) yli 11 vuotta eikä se lihottanut lainkaan. Pystyin laihduttamaan normaalisti syömällä mutta herkut jättämällä 49 kg:aan ja olen 165 cm. Nyt on tullut kiloja kyllä takaisin kun taas herkuttelen. Ihaninta siinä hormonikierukassa oli että pääsin kuukautisistani jo 43 vuotiaana!
Mutta Terolutilla lihoin aikanaan kun sain sitä hormonihäiriöön 10 kg kuukaudessa!!kun minulla on se käsitys, että Levonovan vaikuttava hormoni on juuri keltarauhas-, ja sitähän Terolut juuri on. Minua lihottivat molemmat.
- heli
Känkkäränkkä kirjoitti:
kun minulla on se käsitys, että Levonovan vaikuttava hormoni on juuri keltarauhas-, ja sitähän Terolut juuri on. Minua lihottivat molemmat.
Olin tyytyväinen Levanova-kierukkaan niin kauan kun pystyin pitämään sitä. Minulla ehti olla 2 kierukkaa ja ensimmäinen kierukan aikana tiputteli, toisen aikana loppuivat vuodot kokonaan. Pysyin hoikkana (165/59). Toisen kierukan aikana ilmaantui kamalia selkäkipuja. Ei auttanut kiropraktikot, ei fysikaaliset hoidot. Sitten alkoi ilmaantua yöhikoilua ja epämääräistä levottomuutta. Menin gynegologille hakemaan apua. Siellä huomattiin n. 12 cm läpimitaltaan oleva kasvain kohdussa ja jouduttiin poistamaan munasarjat ja kohtu. Sain hormoonikorvaushoidon ja olo parani, ei selkäkipuja, ei yöhikoiluja, mitä nyt 13 kg olen lihonut. Nyt lääkärin kehoituksesta olen ollut muutaman viikon ilman pillereitä, niin eikös taas ilmaantunut hikoilut jne. Eikun syömään pillereitä, kyllä se siitä helpottaa taas aikanaan.
- ira...
kannattaa kirjoitti:
Oli juuri synttärit ja 60 tuli täyteen, MUTTA kauhistuttaa tää tilanteeni. No hikoileminen alkoi 48 vuotiaana ja silloin ei auttanut muu kuin hakea estrogeenit gyneltä. Käytin geeliä siis kaksitoista vuotta. Päätin lopettaa kun täytän ton maagisen vuoden ja yllätys yllätys, kun lopetin geelin käytön alkoivat kaikki vaihdevuosioireet uudelleen ja kahta kauheempina.
Nyt en anna periksi oireille. Olen hankkinut tietoa luonnonlääkkeistä ja nyt on menossa toinen kuukausi ja tilanne taitaa alkaa helpottamaan. Aineita joita nyt kokeilen on: salviauute (tee käy myös) pellavaöljy, kalaöljy, mangnesium, sinkki ja tietysti kaikki vitamiinit.
Kun käytte Tallinnassa niin ostakaa Prefemin 20 mg (saa ilman reseptiä apteekista). Itseäni on juuri tää lääke auttanut eniten. Siinä on munkinpippuria, toiselta nimeltään siveydenpuu ja sillä nimellä sitä saa Suomesta uutteena ja se toimii keltarauhasen tavoin.
Sitten vähän ruokavalion rukkausta niin eiköhän se tästä tokene.
- Oireet häipyivät, toivottav...
Minulla alkoi vaihdevuosioireet viime syksynä. Gynekologini mukaan poikkeuksellisen varhain, jo 44-vuotiaana. Oireet tuttuja: Kuumia aaltoja, hikoilua ja unettomia öitä...
Joulun jälkeen ostin jättihelokin siemenöljykapselaita (Femiglandin E-vit.), joita olen syönyt nyt noin 4 viikkoa. Vähän kauemmin (n.6 vkoa) olen käyttänyt myös soijaa sisältäviä puristeita (Menowell ja toinen, jonka nimeä en nyt muista). Rasvaista kalaakin olen alkanut syödä lähes päivittäin. Liekö näistä ollut apua, mutta ainakin kaikki oireeni loppuivat lähes kuin seinään viime viikonloppuna! Lyhyt aikahan tämä on oireettomana, enkä vielä oikein voi/ uskalla puhua näiden tuotteiden puolesta - oireethan voivat milloin tahansa tulla takaisin (ja tämä oireettomuuskin saattaa tietty olla jokin oire?!)! Mutta sen voin sanoa, että tällainen "normaali" olo tuntuu aivan uskomattomalta! Olen saanut nukuttua ja käyttänyt samaa yöpukua jopa 4 yötä peräkkäin (aikaisemmin hiestä märkä puku piti vaihtaa keskellä yötä)! Tosi kiitollinen olen, jos tämä olotila jatkuu...Ja helokkikapseleita aion syödä jatkossakin - ainakin "mutu"-tuntumalla niistä on ollut minulle eniten apua. - zkookkiå
Hei, olen kärsinyt tosi voimakkaista vaihdevuosioireista 50v - 60v- jatkuu edelleen. Käytin hormonikorvaushoitoa kynegologinia suosittelemana 7vuotta, jonkun verran hormonikorvaushoito autto, mutta sain runsaan verenvuodon johon melkein menehdyin. Samaan aikaan puolisoni [mies} sairastui rintasyöpään, joloin olin itsekin vuodon takia huonosasa kunnossa. Kun näin puolisoni saamat hoidot ja niiden vaikutukset häneen päätin lopettaa kaikenkin uhalla koko hormoonikorvaushoidon. Tietenkin kaikki vaivat tuli takasin ja masennuin, olin jo masentunut tämän takia aikaisemminkin, työssä jaksaminen oli tosi vaikeaa. Nyt olen sairiksella, mutta pitäis kuintenkin [Työterveyslaitoksen] mukaan mennä työhön. Eli suunnitellaan paluuta työelämaan. Kukaan ei ymmärrä sitä, että on kysymys vaihdevuosioireista,ei mielisairaudesta, jota lääkitystä minulle nyt syötetään. Luin jostain lehdestä jossa 75v nainen valitti vaihdevuosivaivaoistaan, eli loppua ei näy. Anteeksi jos olen vähän pessimistinen, mutta kohdallani on näin. Yritän jatkaa, jotenlin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073245GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351042- 49928
- 67878
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25874- 53867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862