TALLENTAVA DVD -HANKINTA

TIETÄMÄTÖN -2

Lueskelin noita keskusteluja, ymmärsinkö oikein että kaikki nykyiset kaupan olevat dvd-soittimet/-tallentimet ovat analogisia. kysynkin että:
-toimiiko ne miten kun digiaika alkaa 1,5 vuoden kuluttua
-selviääkö sitten pelkällä digi-boxin hankinnalla
-voiko tallentavalla tallentaa digi-lähetystä
-kannattoisiko nyt hankkia pelkkä halppis peruskone jolla katsois pelkät leffat
-yms. tietoja
onko philips todellakin huone merkki niinkuin kirjoitetaan
kiitos

14

25653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina samat vastaukset

      Ne ovat analogisia. Kun analogilähetykset loppuvat, niillä voi nauhoittaa digilähetyksiä digiboksista scart-johdon kautta. Tietenkään silloin ei voi katsoa kuin sitä kanavaa mitä nauhoittaa, ellei sitten omista kaksivirittimellistä digiboksia. Voithan sinä vaikka hankkia jonkin sortin tallentavan DVDn ja sen kumppaniksi sitten joskus tallentavan digiboksin, käytät sen jälkeen tallentavaa DVDtä elokuvien katsomiseen ja ohjelmien arkistoimiseen.

      Näihin juttuihin kannattaa tutustua itse perinpohjaisesti eri nettifoorumeita (esim. http://www.dvdplaza.fi) lukemalla ja muodostamalla lukemastaanitse omat käsitykset. Jos vain muilta kyselet mitä kannattaisi tehdä, niin saat tsiljoonia huonoja (ja ehkä jotain hyviä) neuvoja siitä mitä kannattaa tehdä.

      • Okaro

        Yksi digiboksi antaa vain yhtä signbaalia ulos kerrallaan vaikka siinä olisi kaksi viritintä. Siten kaksivirittimisellä boksilla ei voi samaanaikaan tallentaa DVD:lle (lähetystä tai kovalevyltä) ja katsoa toista kanavaa. Siihen tarvitaan kaksi eri digiboksia.


    • tallentava

      Itse tekisin tässä vaiheessa niin, että ostaisin halvan dvd-soittimen millä katsoisin dvd-leffat. Tallentava digiboxi jo löytyykin.

      digiviritin DVD-tallentavia on kyllä tulossa jo tänä vuonna ja vuoden 2006 alussa, mutta hinta pyörii siellä 1000€:ssa

      • Okaro

        Mistä niitä leffoja saa, ellei ole tallentavaa, jolla tallentaa. (Vihje: älä oleta, että muut toimivat kuin sinä, esim. ostavat tai vuokraavat elokuvia)

        Tuhannella eurolla saa jo kovalevyllisen digiboksin ja kovalevyllisen DVD-tallentimen.


    • ukki

      Nykyiset tallentavat DVD -laitteet toimivat ihan samalla tavoin sitten v. -07 kuin nytkin. Digivirittimen kautta kuva menee samalla tavoin DVD -levylle tai kovalevylle. Kuva pysyy erinomaisena, voin sen kokemuksesta kertoa: tämä systeemi on minulla ollut käytössä pari vuotta.
      Philipsin maineesta huonona merkkinä en tiedä, mutta jos luottaa tämän palstan eri ihmisten arvioihin, paras laite on aina se, johon itsellä on ollut varaa...

      • hemmo ukkola

        Digiboksi lähettää katsottavan materiaalin digitaalisena, mutta vielä nykyiset tallentavat dvd-laitteet muuntavat tämän bittivirran analogiseksi ja kun dvd-laitteella tallennetaan, niin se muuttaa analogisen tavaran takaisin digitaaliseksi. Käytännössä muunnoksesta ja pakkaamisesta johtuen tällaisen tallentavan dvd-laitteen kuvanlaatu huononee alkuperäisestä. Tämä asia tulee korjaantumaan sitten kun markkinoille tulee digivirittimillä varustettuja kovale/dvd-laitteita. Silloin digitaalinen bitti tulee tallentumaan sellaisenaan, ilman mitään muunnosvaiheita.


      • tpi
        hemmo ukkola kirjoitti:

        Digiboksi lähettää katsottavan materiaalin digitaalisena, mutta vielä nykyiset tallentavat dvd-laitteet muuntavat tämän bittivirran analogiseksi ja kun dvd-laitteella tallennetaan, niin se muuttaa analogisen tavaran takaisin digitaaliseksi. Käytännössä muunnoksesta ja pakkaamisesta johtuen tällaisen tallentavan dvd-laitteen kuvanlaatu huononee alkuperäisestä. Tämä asia tulee korjaantumaan sitten kun markkinoille tulee digivirittimillä varustettuja kovale/dvd-laitteita. Silloin digitaalinen bitti tulee tallentumaan sellaisenaan, ilman mitään muunnosvaiheita.

        Yksikään nykyinen digiboksi ei _lähetä_ katsottavaa materiaalia digitaalisena yhtään mihinkään. (vai onko muka jokin jossa on DVI/HDMCI-liitin?)
        Tulevaisuudessa (viimeiset about kolme vuotta "muutaman kuukauden kuluttua") tullee digibokseja, jotka pystyvät siirtämään lähetyksen suoraan digitaalisena ilman analogisia välivaiheita DVD:lle.
        Kuvanlaadun huonontuminen nykyisillä laitteilla (eli siis digiboksin kautta tallennettaessa)on kyllä enemmän imaginaarista, ja on VAIN verrattaessa kuvanlaatua noihin tulevaisuudessa tuleviin suoraan digitaalisiin laitteisiin.

        JOS taas kuvanlaatua vertaa suoraan analogisesta lähetyksestä tapahtuneeseen tallennukseen (joka siis on vakio nykyisissä polttavissa dvd-laitteissa), ei heikentymistä digi-ana-digi muutoksessa tapahdu, vaan laatu on jopa parempi, sillä digilähetyksestä puuttuu kuvakohina, joka on täyttä myrkkyä kuvan digitoinnille, lisäksi jos lähetys on anamorfinen (kuten usein jo on), kuva jo siitäkin syystä on digiboksin kautta tallennettuna kertaluokkia parempi kuin käyttäen analogisen tallentimen omaa viritintä.


      • Okaro
        tpi kirjoitti:

        Yksikään nykyinen digiboksi ei _lähetä_ katsottavaa materiaalia digitaalisena yhtään mihinkään. (vai onko muka jokin jossa on DVI/HDMCI-liitin?)
        Tulevaisuudessa (viimeiset about kolme vuotta "muutaman kuukauden kuluttua") tullee digibokseja, jotka pystyvät siirtämään lähetyksen suoraan digitaalisena ilman analogisia välivaiheita DVD:lle.
        Kuvanlaadun huonontuminen nykyisillä laitteilla (eli siis digiboksin kautta tallennettaessa)on kyllä enemmän imaginaarista, ja on VAIN verrattaessa kuvanlaatua noihin tulevaisuudessa tuleviin suoraan digitaalisiin laitteisiin.

        JOS taas kuvanlaatua vertaa suoraan analogisesta lähetyksestä tapahtuneeseen tallennukseen (joka siis on vakio nykyisissä polttavissa dvd-laitteissa), ei heikentymistä digi-ana-digi muutoksessa tapahdu, vaan laatu on jopa parempi, sillä digilähetyksestä puuttuu kuvakohina, joka on täyttä myrkkyä kuvan digitoinnille, lisäksi jos lähetys on anamorfinen (kuten usein jo on), kuva jo siitäkin syystä on digiboksin kautta tallennettuna kertaluokkia parempi kuin käyttäen analogisen tallentimen omaa viritintä.

        On huomattava, että digiviritin ei takaa, että materiaali tallennetaan sellaisenaan. Kuva voidaan uudelleenpakata halutulle laadulle.


      • qwertyui
        Okaro kirjoitti:

        On huomattava, että digiviritin ei takaa, että materiaali tallennetaan sellaisenaan. Kuva voidaan uudelleenpakata halutulle laadulle.

        Ei sitä signaalia voi DVD:lle sellaisenaan muutenkaan tallentaa. Tai periaatteessa voisi niin tehdä, mutta ei sitä mikään tavallinen dvd soitin voi sitten toistaa.

        Signaali on purettava ja pakattava uudelleen jokatapauksessa. Aivan sama onko DVD samassa laitteessa vai erikseen. Ainoa ero on se 1m SCART johto välissä.


      • Okaro
        qwertyui kirjoitti:

        Ei sitä signaalia voi DVD:lle sellaisenaan muutenkaan tallentaa. Tai periaatteessa voisi niin tehdä, mutta ei sitä mikään tavallinen dvd soitin voi sitten toistaa.

        Signaali on purettava ja pakattava uudelleen jokatapauksessa. Aivan sama onko DVD samassa laitteessa vai erikseen. Ainoa ero on se 1m SCART johto välissä.

        Käsittääkseni sekä DVD että DVB käyttävät MPEG 2 koodausta, joten signaalia ei tarvitse välttämättä purkaa tai pakata. Ainakin tämän käsityksen olen saanut lukemalla Topfieldin käyttäjien kommentteja. Toki signaalia pitää muuten käsitellä, esim. tekstitykset tulee muuttaa DVD-muotoon.


    • tosi tietämätön

      Haluaisin päästä katselemaan dvd-levyjä. Ja ois kiva voida tallentaa sille härvelille.

      Mikä masiina mun kannattais hommata?

    • Jaro72

      Ne tosiaan ovat analogisia ja halpis levyillä saa kuulemma olla varovainen ettei riko koko laitetta ,lukupäät kuulemma maksavat melkein uuden laitteen verran ja pitää tosiaan katsoa ja tallettaa samaa kanavaa koska digiaikana kanavat kuulemma ovat vain av1 ja av2 elikkä scart liittimien porttien nimet ,siinä suhteessa tallentava digiboxi on parempi

      • vaikka... mihin?

        Kiitokset Jaro72, kun kaivoit keskusteluketjun 4-5 vuoden takaa tänne "uudeksi" viestiksi. Ja minä tyhmä vielä vastaan tähän älykääpiön (Jaro72) viestiin! Tyhmyys on näköjään tarttuvaa?


      • hekottaja.
        vaikka... mihin? kirjoitti:

        Kiitokset Jaro72, kun kaivoit keskusteluketjun 4-5 vuoden takaa tänne "uudeksi" viestiksi. Ja minä tyhmä vielä vastaan tähän älykääpiön (Jaro72) viestiin! Tyhmyys on näköjään tarttuvaa?

        joillekin on niin tärkeetä, että käytetään vanhoja avauksia, jos suinkin löytyy.

        maalaisjärjen käyttö olisi kyllä paikallaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe