rautalääke

sivuvaikutus

Onko rautalääkkeistä mitään sivuvaikutuksia tullu?

8

1349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain

      Ekasta lääkkeestä meni maha ihan sekasin. Söin niitä vaan pari päivää, koska ei pysyny sisällä.

      Tää toinen lääke on ok. Ainut et kakka on mustaa. ;)

    • nyyti vm76

      Muistakaahan, että ilman alhaisen hemoglobiinin diagnoosia rautaa ei pidä mennä popsimaan. Varsinkin alkuraskaudessa voi paksuntaa verta niin, että istukan hiusverisuonet tukkeutuvat ja vauva voi jopa kuolla istukan toimintahäiriöön :(

    • Liinu

      muuttuu tahmeeks ja mustaks....

      • helppa (rv 29+0)

        näin. jo ekalla kolmanneksella piti alkaa syömään enkä sen jälkeen ole normaalilla kakalla käynyt. aluksi söin obsidania, sitten vaihdoin retaferiin, molemmissa 100 mg rautaa. kaksi otan aina aamuisin, ei ole arvot nousseet, mutta eivät onneksi laskeneetkaan. molemmat ovat minusta huonoja, maha menee pariksi tunniksi sekaisin, mutta muissa valmisteissa on vähemmän rautaa, joten ei auta. kyllä ne sivuvaikutukset vähitellen heikkenevät. toivottavasti et tarvitse niin suurta annosta. olen viimeiset kuukaudet ottanut aamupissan yhteydessä, niin mahanpurut menevät suurimmaksi osaksi ohi kun vielä pari tuntia nukkuu. tuoremehun kanssa kannattaa ottaa niin imeytyy paremmin (c-vitamiini auttaa imeytymisessä, mm. maito ja tee heikentävät)


      • 4:s tulossa
        helppa (rv 29+0) kirjoitti:

        näin. jo ekalla kolmanneksella piti alkaa syömään enkä sen jälkeen ole normaalilla kakalla käynyt. aluksi söin obsidania, sitten vaihdoin retaferiin, molemmissa 100 mg rautaa. kaksi otan aina aamuisin, ei ole arvot nousseet, mutta eivät onneksi laskeneetkaan. molemmat ovat minusta huonoja, maha menee pariksi tunniksi sekaisin, mutta muissa valmisteissa on vähemmän rautaa, joten ei auta. kyllä ne sivuvaikutukset vähitellen heikkenevät. toivottavasti et tarvitse niin suurta annosta. olen viimeiset kuukaudet ottanut aamupissan yhteydessä, niin mahanpurut menevät suurimmaksi osaksi ohi kun vielä pari tuntia nukkuu. tuoremehun kanssa kannattaa ottaa niin imeytyy paremmin (c-vitamiini auttaa imeytymisessä, mm. maito ja tee heikentävät)

        Maltoferissa on myös 100 mg rautaa. Olen syönyt sitä 2 tablettia päivässä silloin kun minulla oli anemia. Minulla Retafer ei imeydy ja Obsidan aiheuttaa ummetusta.

        Ja sitten on niitä "luontaistuote"kaupan nestemäisiä rautavalmisteita, joista rauta kuulemma imeytyy paremmin kuin tableteista.

        Ja rautavalmisteiden kanssa ei kannata syödä/juoda samalla aterialla mitään maitotuotteita eikä myöskään ottaa kalkkitabletteja. Kalsium ja rauta nimittäin tarvitsevat imeytyäkseen samoja apuaineita (mm. C-vitamiinia), joten jos ne otetaan yhtäaikaa, heikentävät ne toistensa imeytymistä.


      • anemia
        4:s tulossa kirjoitti:

        Maltoferissa on myös 100 mg rautaa. Olen syönyt sitä 2 tablettia päivässä silloin kun minulla oli anemia. Minulla Retafer ei imeydy ja Obsidan aiheuttaa ummetusta.

        Ja sitten on niitä "luontaistuote"kaupan nestemäisiä rautavalmisteita, joista rauta kuulemma imeytyy paremmin kuin tableteista.

        Ja rautavalmisteiden kanssa ei kannata syödä/juoda samalla aterialla mitään maitotuotteita eikä myöskään ottaa kalkkitabletteja. Kalsium ja rauta nimittäin tarvitsevat imeytyäkseen samoja apuaineita (mm. C-vitamiinia), joten jos ne otetaan yhtäaikaa, heikentävät ne toistensa imeytymistä.

        itse käytän kans maltoferia, terkka sitä suositteli kun retafer ja obsidan oli mahalle rankkoja! SUOSITTELEN! otan tippoina sitä mehuun ja jos on kunnon anemia niin 80 tippaa on hyvä.

        niistä luontaistuotteista sen verran ettei niitä kannata käyttää,neuvolassa kielsivät mm.sen saksalaisen kräuters..saftin, aineiden määrät ei kuulemma ole tiedossa ja voi vaurioittaa sikiön maksaa yms. yleinen kielto tullut pari vuotta sitten neuvoloihin.


    • Anonyymi

      Hengitysvaikeuksia, sydämen sykkeen laskua, välillä taas korkea syke, palelua, vaikeuksia muodostaa sanoja, painavat jalat, huonontunut verenkierto, huimaus, pyörrytys, rintakipua, närästystä. Joka kerta kun otan rautaa. Mitä enemmän otan, sitä pahemmat oireet. Olisikohan raudanimeytyshäiriö.. HB 155 ja ferritiini 14. Lääkäri sanoi et pitäs ottaa rautaa. Oiskohan 2 kertaa viikossa 15mg riittävä.. kuulemma pienilläkin rauta määrillä voi hoitaa raudanpuutten, isot määrät ei selvästi minulle sovi.

    • Anonyymi

      Mulla kans hengitysvaikeuksia loppu kun lopetin liian raudan nykyään otan vaan 15mg 2x viikossa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe