Jos tällä palstalle esitetty uusjako olisi toteutettu tulevissa PSM:issä, niin
Sarja 32 kg: kuten etukäteen tiesimme, se on puhtaasti pojat 10-13 v ikäkausikisa.
Sarja 35 kg: 8-13 v ikäkausikisa, joihin osallistuu yksi tänä vuonna 15 v täyttävä painija.
Sarja 38 kg: 10-14 v ikäkausikilpailu.
Sarja 42 kg: 11-14 vuotiaita 17 kpl. Heitä vastaan pääsee taistelemaan 3 kpl 15-16 v poikaa.
Sarja 46 kg: 11-14 vuotiaita 8 kpl ja 15-16 vuotiaita 7 kpl.
Sarja 50 kg: 12-14 v 8 kpl ja heitä vastassa 7 kpl 15-17 v poikia.
Sarja 54 kg: 6 kpl 12-14v ja 11 kpl 15-17 v poikia.
Sarja 58 kg: 14 v poikia 2 kpl ja 15-17 v 7 kpl.
Sarja 63 kg: 13-14 v poikia 5 kpl ja 15-17 v 16 kpl.
Sarja 69 kg: 2kpl 14 v poikaa, loput 17 kpl 15-17 v.
Sarja 76 kg: 2 kpl 13-14 v poikia ja 5 kpl 15-17 v poikia.
Sarja 85 kg: 1 kpl 14 v ja 8 kpl 15-17 v.
Sarja 100 kg: 5 kpl 16-17v poikia.
Ihan hyvin voisi tasapuolisuuden nimissä poistaa kaikki sarjat alle 50 kg. Mikäli kuitenkin kevyille jatkossakin järjestetään nämä ikäkausikilpailut ja jaetaan niistä SM-mitali, niin silloin on kyllä tehtävä jako kahteen ikäkauteen!
alle 17 v PSM
160
11790
Vastaukset
Olet ansiokkaasti tehnyt tilastotiedettä. Mutta se ei valitettavasti aina vastaa totuutta, eli sitä, mitä painimatolla tapahtuu kilpailutilanteessa. Nämä hieman vanhemmat pojat pikkusarjoissa joutuvat kyllä tosi koville nuorempien kanssa. Jos et usko, selaa vaikka tuloksia taaksepäin.
Nykyinen systeemi, eli alle 17v-SM, on mielestäni ihan hyvä ja on toiminut tähänkin asti vallan hyvin. Miksi muuttamaan hyvin toimivaa hommaa?
Ei ikäerot ole isoja - tasoeroista puhumattakaan!- uusjako
Vanhemmat pojat joutuvat "tosi koville nuorempien kanssa"
Sekö on perustelu, että kevyissä sarjoissa jaetaan SM-mitali? Milläs sitten perustelet ne kevyet sarjat, joissa näitä "vanhoja" poikia ei ole? Kovasti hekin joutuvat mitalinsa eteen taistelemaan. Mikäli vastaava ikäkausisarja tehtäisiin vaikkapa 50 kiloisille tai 54 kiloisille, niin eivätkö hekin joutuisi taistelemaan yhtä kovin voitosta? Vai ovatko keskikokoiset jotenkin huonompitasoisia painijoita, kuin nämä kevyet pojat?
"Nykyinen systeemi toiminut hyvin"
Miksi sitten nykysysteemiin ollaan tyytymättömiä? Vastaus on epätasa-arvoinen kohtelu kevyet vastaan keskikokoiset pojat. Kevyille tarjotaan SM-kisa, mutta keskikokoiset ja isot saavat odotella kotona, kunnes ovat "kypsiä". He saavat joka vuosi kokea olevansa huonompia ja ulkopuolisia kun kevyet lähtevät poikien SM:iin.
Tilastotiedettä
Tilasto oli helppo jakaa kahteen ikäkausiryhmään, sillä ESU oli ystävällisesti maininnut syntymäajat kunkin kilpailijan kohdalta. Kopio-liitä -toiminto ja Exel-taulukko, niin se oli muutaman minuutin homma :-) uusjako kirjoitti:
Vanhemmat pojat joutuvat "tosi koville nuorempien kanssa"
Sekö on perustelu, että kevyissä sarjoissa jaetaan SM-mitali? Milläs sitten perustelet ne kevyet sarjat, joissa näitä "vanhoja" poikia ei ole? Kovasti hekin joutuvat mitalinsa eteen taistelemaan. Mikäli vastaava ikäkausisarja tehtäisiin vaikkapa 50 kiloisille tai 54 kiloisille, niin eivätkö hekin joutuisi taistelemaan yhtä kovin voitosta? Vai ovatko keskikokoiset jotenkin huonompitasoisia painijoita, kuin nämä kevyet pojat?
"Nykyinen systeemi toiminut hyvin"
Miksi sitten nykysysteemiin ollaan tyytymättömiä? Vastaus on epätasa-arvoinen kohtelu kevyet vastaan keskikokoiset pojat. Kevyille tarjotaan SM-kisa, mutta keskikokoiset ja isot saavat odotella kotona, kunnes ovat "kypsiä". He saavat joka vuosi kokea olevansa huonompia ja ulkopuolisia kun kevyet lähtevät poikien SM:iin.
Tilastotiedettä
Tilasto oli helppo jakaa kahteen ikäkausiryhmään, sillä ESU oli ystävällisesti maininnut syntymäajat kunkin kilpailijan kohdalta. Kopio-liitä -toiminto ja Exel-taulukko, niin se oli muutaman minuutin homma :-)Ne pojat, jotka eivät ole vielä valmiita SM-tasolle voivat hyvinkin odotella kunnes ovat siihen kypsiä. Ei kaikkien tarvitse osallistua SM-kisoihin. Sinne osallistuu vain parhaat.
Kannattaa siis harjoitella sinnikkäästi. Uuttera harjoittelu palkitsee lopulta aina - ja kaikkien aika tulee joskus. Paini vaatii ennenkaikkea pitkäjännitteisyyttä. Ei menestys tule näin kovassa lajissa kuin Manulle illallinen.
Mielestäni olisi todella surku, jos SM-kisoista poistuisi pikkusarjat. Esimerkiksi sarja 32 kg on aina ollut kovatasoinen ja jännittävä. Ja siinä on usein suurin osanottokin. Miksi riistää näiltä innokkailta (ja taitavilta!) pojilta ilo taistella SM-mitaleista?
Enkä suinkaan usko, että nykyiseen systeemiin ollaan tyytymättömiä. Tai joku voi ollakkin, mutta enemmistö ei.
Mutta kunnioitan toki mielipidettäsi. Se on yksi mielipide muiden joukossa, enkä yritä sitä väkisin muuttaa. Eikä minun ole aina pakko saada viimeistä sanaa. Siksi päätänkin tämän aiheen osaltani tähän.- niiin
junttamies kirjoitti:
Ne pojat, jotka eivät ole vielä valmiita SM-tasolle voivat hyvinkin odotella kunnes ovat siihen kypsiä. Ei kaikkien tarvitse osallistua SM-kisoihin. Sinne osallistuu vain parhaat.
Kannattaa siis harjoitella sinnikkäästi. Uuttera harjoittelu palkitsee lopulta aina - ja kaikkien aika tulee joskus. Paini vaatii ennenkaikkea pitkäjännitteisyyttä. Ei menestys tule näin kovassa lajissa kuin Manulle illallinen.
Mielestäni olisi todella surku, jos SM-kisoista poistuisi pikkusarjat. Esimerkiksi sarja 32 kg on aina ollut kovatasoinen ja jännittävä. Ja siinä on usein suurin osanottokin. Miksi riistää näiltä innokkailta (ja taitavilta!) pojilta ilo taistella SM-mitaleista?
Enkä suinkaan usko, että nykyiseen systeemiin ollaan tyytymättömiä. Tai joku voi ollakkin, mutta enemmistö ei.
Mutta kunnioitan toki mielipidettäsi. Se on yksi mielipide muiden joukossa, enkä yritä sitä väkisin muuttaa. Eikä minun ole aina pakko saada viimeistä sanaa. Siksi päätänkin tämän aiheen osaltani tähän.Siinä se tuli: 32 kiloiset pienet pojat ovat taitavia ja ansaitsevat saada otella ikäkausiperiaatteella SM-mitalista, mutta yli 50 kiloiset samanikäiset eivät ole kypsiä, ovat huonompia eivätkä ansaitse samaa kuin kevyemmät painitoverinsa!
Jokainen voi vertailla tuntemiaan pienikokoisia poikia samanikäisiin yhtä kauan painineisiin keskikokoisiin poikiin. Väitänpä vaan, että niillä keskikokoisilla olisi suurempi oikeus taitojensa puolesta näihin ikäkausiperiaatteella painittaviin SM-kisoihin! Ja tämä EI ole viimeinen sanani tässä asiassa. - tehdä
junttamies kirjoitti:
Ne pojat, jotka eivät ole vielä valmiita SM-tasolle voivat hyvinkin odotella kunnes ovat siihen kypsiä. Ei kaikkien tarvitse osallistua SM-kisoihin. Sinne osallistuu vain parhaat.
Mutta kunnioitan toki mielipidettäsi. Se on yksi mielipide muiden joukossa, enkä yritä sitä väkisin muuttaa. Eikä minun ole aina pakko saada viimeistä sanaa. Siksi päätänkin tämän aiheen osaltani tähän.Pojat keskisarjoissa kyllä ansaitsevat saman kuin pienetkin. He eivät varmaankaan ole enemmistö, mutta samanlaiset oikeudet heillä pitää olla kuin kevyilläkin. Ehdotettu jako kahteen ikäluokkaan toisi paljon lisää painijoita keskisarjoihin. Eikä heidän erottamisensa omaksi ikäkausiluokakseen millään tavalla sodi vanhempien painijoiden etuja vastaan kyseisissä luokissa. Kevyissä kiloissa kyllä sarjakoot yli 14-vuotiaissa hupenisivat aika pieniksi. Nämä pojat jäisivät samanlaisiksi asemaltaan kuin todella painavat pojat. Kumpaankin painoluokkaan mahtuu todella vähän poikia. Nyt kuitenkin keskiluokkiin painonsa puolesta kuuluvat ovat tämä muutosta haluava vähemmistö. Kevyet eivät muutosta tarvitse ja ovat tyytyväisiä, koska heillä on oma ikäkausikisansa. Sen sijaan voin kyllä kuvitella, että nämä kevyet "vanhat" pojat taas vastustavat ehdotettua ikäjakoa. Heitä on kuitenkin takuuvarmasti vähemmän kuin näitä kotona kasvamista ja kypsymistä vartoovia poikia.
Vaikea tehtävä päättäjillä. Nyt tarvitaan diplomatiaa, järkeä ja OIKEAMIELISYYTTÄ. Missään nimessä asiaa ei voi lakaista maton alle. Tosiasiat puhuvat puolestaan. - toteuttaa
tehdä kirjoitti:
Pojat keskisarjoissa kyllä ansaitsevat saman kuin pienetkin. He eivät varmaankaan ole enemmistö, mutta samanlaiset oikeudet heillä pitää olla kuin kevyilläkin. Ehdotettu jako kahteen ikäluokkaan toisi paljon lisää painijoita keskisarjoihin. Eikä heidän erottamisensa omaksi ikäkausiluokakseen millään tavalla sodi vanhempien painijoiden etuja vastaan kyseisissä luokissa. Kevyissä kiloissa kyllä sarjakoot yli 14-vuotiaissa hupenisivat aika pieniksi. Nämä pojat jäisivät samanlaisiksi asemaltaan kuin todella painavat pojat. Kumpaankin painoluokkaan mahtuu todella vähän poikia. Nyt kuitenkin keskiluokkiin painonsa puolesta kuuluvat ovat tämä muutosta haluava vähemmistö. Kevyet eivät muutosta tarvitse ja ovat tyytyväisiä, koska heillä on oma ikäkausikisansa. Sen sijaan voin kyllä kuvitella, että nämä kevyet "vanhat" pojat taas vastustavat ehdotettua ikäjakoa. Heitä on kuitenkin takuuvarmasti vähemmän kuin näitä kotona kasvamista ja kypsymistä vartoovia poikia.
Vaikea tehtävä päättäjillä. Nyt tarvitaan diplomatiaa, järkeä ja OIKEAMIELISYYTTÄ. Missään nimessä asiaa ei voi lakaista maton alle. Tosiasiat puhuvat puolestaan.Keskisarjoissa ei voida tehdä jakoa ehdotettuun jakoon alle 14 v ja 17 v. Kovuus kärsisi. On ollut monia tai ainakin joitakin painijoita, jotka ovat ottaneet PSM-mitalin jo 14-vuotiaana. Näiltä Tulevaisuuden Toivoilta ei voida riistää oikeutta kepittää painissa vanhemmat kilpakumppaninsa!
- 15 vuotiaana
toteuttaa kirjoitti:
Keskisarjoissa ei voida tehdä jakoa ehdotettuun jakoon alle 14 v ja 17 v. Kovuus kärsisi. On ollut monia tai ainakin joitakin painijoita, jotka ovat ottaneet PSM-mitalin jo 14-vuotiaana. Näiltä Tulevaisuuden Toivoilta ei voida riistää oikeutta kepittää painissa vanhemmat kilpakumppaninsa!
jotkut ovat mm-mitalisteja jo 15 vuotiaana
tehdä kirjoitti:
Pojat keskisarjoissa kyllä ansaitsevat saman kuin pienetkin. He eivät varmaankaan ole enemmistö, mutta samanlaiset oikeudet heillä pitää olla kuin kevyilläkin. Ehdotettu jako kahteen ikäluokkaan toisi paljon lisää painijoita keskisarjoihin. Eikä heidän erottamisensa omaksi ikäkausiluokakseen millään tavalla sodi vanhempien painijoiden etuja vastaan kyseisissä luokissa. Kevyissä kiloissa kyllä sarjakoot yli 14-vuotiaissa hupenisivat aika pieniksi. Nämä pojat jäisivät samanlaisiksi asemaltaan kuin todella painavat pojat. Kumpaankin painoluokkaan mahtuu todella vähän poikia. Nyt kuitenkin keskiluokkiin painonsa puolesta kuuluvat ovat tämä muutosta haluava vähemmistö. Kevyet eivät muutosta tarvitse ja ovat tyytyväisiä, koska heillä on oma ikäkausikisansa. Sen sijaan voin kyllä kuvitella, että nämä kevyet "vanhat" pojat taas vastustavat ehdotettua ikäjakoa. Heitä on kuitenkin takuuvarmasti vähemmän kuin näitä kotona kasvamista ja kypsymistä vartoovia poikia.
Vaikea tehtävä päättäjillä. Nyt tarvitaan diplomatiaa, järkeä ja OIKEAMIELISYYTTÄ. Missään nimessä asiaa ei voi lakaista maton alle. Tosiasiat puhuvat puolestaan.... kirjoitin, että en enää tähän asiaan puutu, niin sanon nyt vielä tämän; KLL muutettiin jo tavallaan ikäkausikisaksi. Pitäisikö perinteinen poikien SM-kisakin siihen muottiin väen väkisin vääntää?
Mielestäni ei. Mutta se on vain minun mielipiteeni ja jokaisella on oikeus muodostaa asiasta omansa.
Ja totta puhuen; En minä sitä jakoa (14v 17v) nyt niin hirveästi vastusta, mutta vastustan kuitenkin. Yksi syy olisi juuri nämä "löysät" sarjat, joihin tulisi vähän osallistujia, eli kevyet alle 17v ja painavat alle 14v. Se söisi omalta osaltaan SM-kisojen tasoa.
Mutta. Ei tämä ole todellakaan minulle mikään elämän ja kuoleman kysymys. Enemmänkin olen huolissani paljon oleellisimmista asioista, jotka painiurheiluun vaikuttavat. Suurin huolenaiheeni on tällä hetkellä krekon säännöt.
Loppukommentti: Hyvä, että on olemassa teidän kaltaisia omilla aivoillaan ajattelevia painin ystäviä. Ilman teitä ei rakas lajimme kehittyisi eteenpäin ollenkaan. Keskustelu asian tiimoilta jatkukoot, itse olen kantani jo ilmaissut.- uusjako
junttamies kirjoitti:
... kirjoitin, että en enää tähän asiaan puutu, niin sanon nyt vielä tämän; KLL muutettiin jo tavallaan ikäkausikisaksi. Pitäisikö perinteinen poikien SM-kisakin siihen muottiin väen väkisin vääntää?
Mielestäni ei. Mutta se on vain minun mielipiteeni ja jokaisella on oikeus muodostaa asiasta omansa.
Ja totta puhuen; En minä sitä jakoa (14v 17v) nyt niin hirveästi vastusta, mutta vastustan kuitenkin. Yksi syy olisi juuri nämä "löysät" sarjat, joihin tulisi vähän osallistujia, eli kevyet alle 17v ja painavat alle 14v. Se söisi omalta osaltaan SM-kisojen tasoa.
Mutta. Ei tämä ole todellakaan minulle mikään elämän ja kuoleman kysymys. Enemmänkin olen huolissani paljon oleellisimmista asioista, jotka painiurheiluun vaikuttavat. Suurin huolenaiheeni on tällä hetkellä krekon säännöt.
Loppukommentti: Hyvä, että on olemassa teidän kaltaisia omilla aivoillaan ajattelevia painin ystäviä. Ilman teitä ei rakas lajimme kehittyisi eteenpäin ollenkaan. Keskustelu asian tiimoilta jatkukoot, itse olen kantani jo ilmaissut.Sinun housuissasi, minäkin pitäisin omieni puolta. Vaikka sitten tosiasiat olisivatkin vastaan.
- en ymmärrä
junttamies kirjoitti:
... kirjoitin, että en enää tähän asiaan puutu, niin sanon nyt vielä tämän; KLL muutettiin jo tavallaan ikäkausikisaksi. Pitäisikö perinteinen poikien SM-kisakin siihen muottiin väen väkisin vääntää?
Loppukommentti: Hyvä, että on olemassa teidän kaltaisia omilla aivoillaan ajattelevia painin ystäviä. Ilman teitä ei rakas lajimme kehittyisi eteenpäin ollenkaan. Keskustelu asian tiimoilta jatkukoot, itse olen kantani jo ilmaissut.Millä tavalla nämä löysät, kevyet alle 17 v tai painavat alle 14 v söisivät kisojen uskottavuutta? Onhan selvä, että marginaaliryhmät ovat marginaaliryhmiä. Kyllähän kaikki ymmärtävät, ettei painijoihin voi ajautua mitenkään erityisen suurilukuista joukkoa näihin marginaaliryhmiin kuuluvia kun lajin parissa muutenkin on vain n. 3000 lisenssipainijaa. Tilastollisia tosiasioita vastaan on turha pyristellä!
- palkitaan
junttamies kirjoitti:
Loppukommentti: Hyvä, että on olemassa teidän kaltaisia omilla aivoillaan ajattelevia painin ystäviä. Ilman teitä ei rakas lajimme kehittyisi eteenpäin ollenkaan. Keskustelu asian tiimoilta jatkukoot, itse olen kantani jo ilmaissut."Paini vaatii ennenkaikkea pitkäjännitteisyyttä." mm tätä periaatetta me taustajoukotkin noudatamme! Kunhan jaksamme tarpeeksi sinnikkäästi uskoa päämääräämme ja tehdä lujasti töitä asian eteen, niin ... lopussa kiitos seisoo!
- pois
toteuttaa kirjoitti:
Keskisarjoissa ei voida tehdä jakoa ehdotettuun jakoon alle 14 v ja 17 v. Kovuus kärsisi. On ollut monia tai ainakin joitakin painijoita, jotka ovat ottaneet PSM-mitalin jo 14-vuotiaana. Näiltä Tulevaisuuden Toivoilta ei voida riistää oikeutta kepittää painissa vanhemmat kilpakumppaninsa!
Hän kuuluu niin minimaaliseen vähemmistöön, että häntä ei lasketa mukaan tässä asiassa. Tuskin hänen MM-mitalinsa olisi jäänyt saavuttamatta, vaikka hyvät keskinkertaista sorttia olevat tavalliset painipojatkin olisivat saaneet saman oikeuden osallistua ikäkausiperiaatteella painittaviin SM:iin, kuin laiheliinitkin. Lahjakkuudet tulevat aina esille! Sitä paitsi, koska Suomalainen 15-v poika muka viimeksi on osallistunut MM:iin? Taitaa olla aikaa. Meidän on vain tyydyttävä tähän nykyiseen "vellihousu"ikäpolveen ja yritettävä saada heidät jatkamaan lajin parissa mahdollisimman pitkään. On sitten tulevaisuudessa edes joku, jonka voimme nimittää maajoukkueeseen. Sitä paitsi joku voi aina yllättää!
- muuttuneet
pois kirjoitti:
Hän kuuluu niin minimaaliseen vähemmistöön, että häntä ei lasketa mukaan tässä asiassa. Tuskin hänen MM-mitalinsa olisi jäänyt saavuttamatta, vaikka hyvät keskinkertaista sorttia olevat tavalliset painipojatkin olisivat saaneet saman oikeuden osallistua ikäkausiperiaatteella painittaviin SM:iin, kuin laiheliinitkin. Lahjakkuudet tulevat aina esille! Sitä paitsi, koska Suomalainen 15-v poika muka viimeksi on osallistunut MM:iin? Taitaa olla aikaa. Meidän on vain tyydyttävä tähän nykyiseen "vellihousu"ikäpolveen ja yritettävä saada heidät jatkamaan lajin parissa mahdollisimman pitkään. On sitten tulevaisuudessa edes joku, jonka voimme nimittää maajoukkueeseen. Sitä paitsi joku voi aina yllättää!
Tämä mainetsemasi "vellihousu"ikäpolvi on ankaran ponnistelun tulos. Tuskin haluaisimme palata vanhaan aikaan, jolloin koululaiset joutuivat soutamaan kymmeniä kilometrejä vastatuuleen kouluun päästäkseen tai tarpomaan tiettömiä teitä kymmeniä kilometreja. Koulupäivän päätteeksi odotti motti hakattavia halkoja saunan takana. Isovanhempamme taistelivat meille itsenäisen Suomen ja vanhempamme tekivät työtä hyvinvointivaltion eteen. Nyt elämme tässä uudessä hyvinvointivaltiossa. Siksi pitää vaan sopeutua ja muuttaa säännötkin nykyiselle sukupolvelle sopiviksi.
- 1997
15 vuotiaana kirjoitti:
jotkut ovat mm-mitalisteja jo 15 vuotiaana
mm-hopeaa sloveniassa 1997
- kukin vuorollaan
palkitaan kirjoitti:
"Paini vaatii ennenkaikkea pitkäjännitteisyyttä." mm tätä periaatetta me taustajoukotkin noudatamme! Kunhan jaksamme tarpeeksi sinnikkäästi uskoa päämääräämme ja tehdä lujasti töitä asian eteen, niin ... lopussa kiitos seisoo!
Voi jumalaut mitä marisijoita ensin KLL ja nyt PSM
taitaa olla samat itkijät (meidän NUPPU joutuu painimaan vanhempaa poikaa vastaan) - tosiaan
en ymmärrä kirjoitti:
Millä tavalla nämä löysät, kevyet alle 17 v tai painavat alle 14 v söisivät kisojen uskottavuutta? Onhan selvä, että marginaaliryhmät ovat marginaaliryhmiä. Kyllähän kaikki ymmärtävät, ettei painijoihin voi ajautua mitenkään erityisen suurilukuista joukkoa näihin marginaaliryhmiin kuuluvia kun lajin parissa muutenkin on vain n. 3000 lisenssipainijaa. Tilastollisia tosiasioita vastaan on turha pyristellä!
siitä ei pääse mihinkään tyhmä mikä tyhmä.
uusjako kirjoitti:
Sinun housuissasi, minäkin pitäisin omieni puolta. Vaikka sitten tosiasiat olisivatkin vastaan.
Vai pitäisikö sanoa rouva Uusjako?
Kirjoitit;
"Sinun housuissasi, minäkin pitäisin omieni puolta. Vaikka sitten tosiasiat olisivatkin vastaan"
Jos olisin ilkeä ihminen, vastaisin siihen näin;
Sinun housuistasi taitaa olla lähtöisin hieman pulska 13-vuotias poika, jolle täällä netissä huutelet nimimerkin takaa omaa SM-sarjaa ensi vuodeksi.
Mutta koska en ole luonteeltani ilkeä ihminen, niin en vastaa sinulle näin. Sen sijaan selitän sinulle tämän asian vielä kerran; En aja tällä palstalla pelkästään oman seurani poikien etuja, vaan kaikkien nuorten painijoiden etuja. Esim. nyt tuleviin SM-kisoihin lähtee seurastani vain 4 poikaa; 2 on kyllä melko hidaskasvuista, mutta vastaavasti sitten yksi on normaalikasvuinen ja yksi sitten tälläinen nuori ja iso (14v Imad "Immu" Amirkhani 85 kg.) En minä herranjestas toivo, että näille pojille tehtäisiin omat sarjat SM-kisoihin! EI! Minä haluan, että he saavat SM-kisoissa kovaa matsia ja paljon! Ei me esim. Immun kanssa olla ikinä itketty sitä, että vastaan tulee liian kovia vanhempia poikia. EI! Me ollaan edetty askel kerrallaan; Ensin ollaan haettu hyvää matsia, sitten yhtä pistettä, sitten yhtä erävoittoa jne. Ja koko ajan ollaan oltu tietoisia, että treeni ja aika tekee meidän puolesta tehtävänsä. Kun ikää alkaa olla 16-17v niin sitten ollaan varmasti valmiita palkintopallille.
Tosiasiat siis eivät ole ajattelutapaani vastaan, vaan tukevat sitä.
Kaikki, jotka minut todella tuntevat, tietävät myös sen, että hakisin pojille kovaa matsia vaikka napapiirin jääkarhuja vastaan jos me ei sitä muualta saataisi...
Olen elämäni aikana nähnyt aika monet SM-kisat. PSM-kisoissa on aivan erityinen tunnelma! Mielestäni ne on parhaat SM-kisat! Taistelu on kovaa ja mitaleille päästäkseen on voitettava (raskasta sarjaa lukuunottamatta) useita tiukkoja otteluita. Kun se mitali sitten lopulta napsahtaa niin se tuntuu äärettömän hienolle. Tuntuu todella, että on saavuttanut jotakin. Mutta jos tässä ollaan lisäämässä sarjoja PSM-kisoihin, niin pelkään pahoin, että tuo äsken kuvailemani hieno tunnelma särkyy. Tulee liikaa näitä ns. löysiä sarjoja, joista mitali saattaa irrota yhdellä voitolla tai jopa kahdella tappiolla.
Silloin ei enää puhuta kovista kisoista.
Jos PSM-kisoihin tehdään lisää ikäluokkia, niin sitten meillä onkin Suomessa kaikki poikien kisat muutettu ikäkausikisoiksi. Niin en halua tapahtuvan.
Että tällaista - saatte toki edelleen olla asiasta mitä mieltä haluatte. Minun kantani varmasti on jo tullut selväksi.- keko
junttamies kirjoitti:
Kirjoitit;
"Sinun housuissasi, minäkin pitäisin omieni puolta. Vaikka sitten tosiasiat olisivatkin vastaan"
Sinun housuistasi taitaa olla lähtöisin hieman pulska 13-vuotias poika, jolle täällä netissä huutelet nimimerkin takaa omaa SM-sarjaa ensi vuodeksi.
Mutta koska en ole luonteeltani ilkeä ihminen, niin en vastaa sinulle näin. Sen sijaan selitän sinulle tämän asian vielä kerran; En aja tällä palstalla pelkästään oman seurani poikien etuja, vaan kaikkien nuorten painijoiden etuja. Esim. nyt tuleviin SM-kisoihin lähtee seurastani vain 4 poikaa; 2 on kyllä melko hidaskasvuista, mutta vastaavasti sitten yksi on normaalikasvuinen ja yksi sitten tälläinen nuori ja iso (14v Imad "Immu" Amirkhani 85 kg.) En minä herranjestas toivo, että näille pojille tehtäisiin omat sarjat SM-kisoihin! EI! Minä haluan, että he saavat SM-kisoissa kovaa matsia ja paljon! Ei me esim. Immun kanssa olla ikinä itketty sitä, että vastaan tulee liian kovia vanhempia poikia. EI! Me ollaan edetty askel kerrallaan; Ensin ollaan haettu hyvää matsia, sitten yhtä pistettä, sitten yhtä erävoittoa jne. Ja koko ajan ollaan oltu tietoisia, että treeni ja aika tekee meidän puolesta tehtävänsä. Kun ikää alkaa olla 16-17v niin sitten ollaan varmasti valmiita palkintopallille.
Kaikki, jotka minut todella tuntevat, tietävät myös sen, että hakisin pojille kovaa matsia vaikka napapiirin jääkarhuja vastaan jos me ei sitä muualta saataisi...
Olen elämäni aikana nähnyt aika monet SM-kisat. PSM-kisoissa on aivan erityinen tunnelma! Mielestäni ne on parhaat SM-kisat! Taistelu on kovaa ja mitaleille päästäkseen on voitettava (raskasta sarjaa lukuunottamatta) useita tiukkoja otteluita. Kun se mitali sitten lopulta napsahtaa niin se tuntuu äärettömän hienolle. Tuntuu todella, että on saavuttanut jotakin. Mutta jos tässä ollaan lisäämässä sarjoja PSM-kisoihin, niin pelkään pahoin, että tuo äsken kuvailemani hieno tunnelma särkyy. Tulee liikaa näitä ns. löysiä sarjoja, joista mitali saattaa irrota yhdellä voitolla tai jopa kahdella tappiolla.
Jos PSM-kisoihin tehdään lisää ikäluokkia, niin sitten meillä onkin Suomessa kaikki poikien kisat muutettu ikäkausikisoiksi. Niin en halua tapahtuvan.
Että tällaista - saatte toki edelleen olla asiasta mitä mieltä haluatte. Minun kantani varmasti on jo tullut selväksi.Kaikki, jotka minut todella tuntevat, tietävät myös sen, että hakisin pojille kovaa matsia vaikka napapiirin jääkarhuja vastaan jos me ei sitä muualta saataisi...
Tuossa sanonnassa kiteytyy kaikki oleellinen.
Siinähän se SM-kisojen juju piilee, että haasteellisia matseja on tiedossa. Ei ole aina samat naamat vastassa kun ikähaitarikin on laaja. Onhan niitä lapsia/nuoria, jotka ovat voittaneet mitallin (kenties kultaisenkin) jokaisesta kokoluokasta, onnea heille. Mutta suurimmalle osalle mitali on tavoite, jota kohti treenataan vuosikausia. Tosipainija saa tyydytystä myös kovista harkoista ja kisoissa parhaansa matsatessaan. Uskon monelle lapselle olevan hienoa päästä haastamaan mestareita, tällöin voi ilman paineita nauttia joka hetkestä. Jos ottelut loppuvat yhteen, niin ensi kerralla uudelleen. - Nuppu
kukin vuorollaan kirjoitti:
Voi jumalaut mitä marisijoita ensin KLL ja nyt PSM
taitaa olla samat itkijät (meidän NUPPU joutuu painimaan vanhempaa poikaa vastaan)Meidänkin Nuppu joutuu painimaan enimmäkseen todella vanhempia poikia vastaan. Hänellä ei murrosikä vielä ole kuin aluillaan, mutta useat vastustajat kyllä jo ajelevat partahaiveniaan ainakin silloin tällöin. Meidän Nuppu aloitti painin yhtä aikaa Naapurin Aarre Armaksen kanssa. Nyt molemmat ovat yhdessä käyneet harkoissa säännöllisesti kohta 7 vuotta. Aarre Armas on painoltaan hieman alle 40 kg ja meirän Nuppu taas painaa viitisentoistakiloa enemmän. Aarre Armas on valkkujen mielestä kova painija, kun aina pärjää hyvin (on yleensä sarjansa vanhin) ja on päässyt PSM:iin jo useita kertoja. Meidän Nuppu taas ei vielä ole käynyt SM:issä. Hän odottelee aina kotona ja haaveilee ajasta, jolloin hänkin on niin kehittynyt, että kelpaa mukaan. Ei Nuppu pahemmin ole valitellut, että hänen vastuksensa useimiten on pari vuotta vanhempia. Eikä hän valittele sitäkään, että useimmiten ei edes sijoitu kolmanneksi, kun kaikki vastukset ovat niin paljon vanhempia ja motoorisessa kehityksessä edellä.
Nuppu ei ole yhtään niin "söpö" painitrikoissa kuin Aarre Armas, joka vasta äskettäin sai avata ne solmut trikoitten olkapäiltä. Mutta ihan takuulla hän on yhtä hyvä ellei parempi ja kovempikin painija kuin Aarre Armas. Nuppu ei koskaan saa mitään kannustuspalkintoja. Valkut ovat unohtaneet hänen todellisen ikänsä kokonaan. Koska hän painii 15-16 - vuotiaiden kanssa, niin häneltä vaaditaan saman tasoista tulosta kuin näiltä vanhemmilta pojilta. Ja kun hän ei siihen kykene, niin häntä pidetään "mitättömyytenä" (ei häntä kukaan moiti, muttei myöskään huomioi). Mutta vaikka Nuppu pitkä poika onkin ja painava (ei lihava lössykkä), niin samanlainen pienen pojan sydän hänen rinnassaan sykkii kuin Aarre Armaksenkin rinnassa. Surullinen ilme kasvoillaan hän seisoo syrjemmällä, kun Aarre Armaksen kanssa sovitaan SM:iinlähtöaikataulusta.
Jaa-a! Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että niitä kevyiden poikien ikäkausi-SM:iä lopettaa tarvitse eikä kannatakaan. Mutta kyllä nämä keskikokoiset pojatkin ikäkausiperiaatteella toimivat SM:insä ansaitsevat. Millähän perusteella nämä keskikokoiset pitää kasvattaa ankarammissa olosuhteissa kuin kevyet? - 120 kg
junttamies kirjoitti:
Kirjoitit;
Että tällaista - saatte toki edelleen olla asiasta mitä mieltä haluatte. Minun kantani varmasti on jo tullut selväksi."Taistelu on kovaa ja mitaleille päästäkseen on voitettava (raskasta sarjaa lukuunottamatta) useita tiukkoja otteluita."
Jo lähitulevaisuudessa tähän asiaan on varmaankin tulossa muutos. Meidän lapsemme ovat syöneet niin terveellistä ja monipuolista ravintoa koko ikänsä ja lisäksi sairaudet on hoidettu ajoissa, joten meille on kasvamassa uusi pitkien ja suurikokoisten ihmisten sukupolvi. Lähes kaikki kasvavat isiään pidemmiksi ja esim 190 cm pitkä poika ei katukuvassa nuorten joukossa erotu mitenkään. Hän on normaalimittainen sen ikäinen ihminen. Ja koska pitkä yleensä painaa enemmän kuin pätkä, tästä tulee seuraamaan, että seuraavat "marisijat" tulevat vaatimaan PSM:iin uutta 120 kg:n sarjaa. Joten olkaapa valmiina! :-) - Pohjoisen Pekka
Nuppu kirjoitti:
Meidänkin Nuppu joutuu painimaan enimmäkseen todella vanhempia poikia vastaan. Hänellä ei murrosikä vielä ole kuin aluillaan, mutta useat vastustajat kyllä jo ajelevat partahaiveniaan ainakin silloin tällöin. Meidän Nuppu aloitti painin yhtä aikaa Naapurin Aarre Armaksen kanssa. Nyt molemmat ovat yhdessä käyneet harkoissa säännöllisesti kohta 7 vuotta. Aarre Armas on painoltaan hieman alle 40 kg ja meirän Nuppu taas painaa viitisentoistakiloa enemmän. Aarre Armas on valkkujen mielestä kova painija, kun aina pärjää hyvin (on yleensä sarjansa vanhin) ja on päässyt PSM:iin jo useita kertoja. Meidän Nuppu taas ei vielä ole käynyt SM:issä. Hän odottelee aina kotona ja haaveilee ajasta, jolloin hänkin on niin kehittynyt, että kelpaa mukaan. Ei Nuppu pahemmin ole valitellut, että hänen vastuksensa useimiten on pari vuotta vanhempia. Eikä hän valittele sitäkään, että useimmiten ei edes sijoitu kolmanneksi, kun kaikki vastukset ovat niin paljon vanhempia ja motoorisessa kehityksessä edellä.
Nuppu ei ole yhtään niin "söpö" painitrikoissa kuin Aarre Armas, joka vasta äskettäin sai avata ne solmut trikoitten olkapäiltä. Mutta ihan takuulla hän on yhtä hyvä ellei parempi ja kovempikin painija kuin Aarre Armas. Nuppu ei koskaan saa mitään kannustuspalkintoja. Valkut ovat unohtaneet hänen todellisen ikänsä kokonaan. Koska hän painii 15-16 - vuotiaiden kanssa, niin häneltä vaaditaan saman tasoista tulosta kuin näiltä vanhemmilta pojilta. Ja kun hän ei siihen kykene, niin häntä pidetään "mitättömyytenä" (ei häntä kukaan moiti, muttei myöskään huomioi). Mutta vaikka Nuppu pitkä poika onkin ja painava (ei lihava lössykkä), niin samanlainen pienen pojan sydän hänen rinnassaan sykkii kuin Aarre Armaksenkin rinnassa. Surullinen ilme kasvoillaan hän seisoo syrjemmällä, kun Aarre Armaksen kanssa sovitaan SM:iinlähtöaikataulusta.
Jaa-a! Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että niitä kevyiden poikien ikäkausi-SM:iä lopettaa tarvitse eikä kannatakaan. Mutta kyllä nämä keskikokoiset pojatkin ikäkausiperiaatteella toimivat SM:insä ansaitsevat. Millähän perusteella nämä keskikokoiset pitää kasvattaa ankarammissa olosuhteissa kuin kevyet?Kun KLL:n kisoissa on tulossa uudeksi ikäluokaksi alle 16-kesäiset ja siellä ennestään on sarja alle 13-vuotiaille, niin eikös näitä mestaruuskisoja ole sitten aika sopivasti? Tottakait tuosta puuttuu alle 14 ja 15 vuotiaat...
KLL:n kisojen arvostus vain nousee kohisten, kun siellä saa ottaa mittaa oman ikäluokan kavereista. Ruvetaan pitämään näitä meidän painijoiden ikäkausimestaruuskisoina.
Itse olen ollut näitä Aarre Armaita (13 vee ja 75 koo. Ikään en oikein mitään voittanut, mutta siitä huolimatta olen visusti sitä mieltä, ettei meillä enää lisää 13-kesäisiä Suomen mestareita tarvita. Saataisiin nämä nykyisetkään "mestarit" jatkamaan aikuisikään asti.
Monta kertaa nuorena mestaruuksia vääntäneillä kun tahtoo lopulta sinni loppua siinä vaiheessa, kun pitää ruveta tosissaan harjoittelemaan. Harmi vain, ettei liiton sivuilta löydy historiatietoja näistä aikansa poikien mestareista. Olisi mukava seurata, kuinka aikanaan alle 13-vuotiaina lukuisia SM-mitaleja voittaneet ovat jaksaneet lajin parissa puurtaa vanhemmalla.
Onhan heitäkin varmaan, mutta hirvittävä määrä lahjakkuuksia lyö kintaat tiskiin mopoiässä. - paksuniska
Pohjoisen Pekka kirjoitti:
Kun KLL:n kisoissa on tulossa uudeksi ikäluokaksi alle 16-kesäiset ja siellä ennestään on sarja alle 13-vuotiaille, niin eikös näitä mestaruuskisoja ole sitten aika sopivasti? Tottakait tuosta puuttuu alle 14 ja 15 vuotiaat...
KLL:n kisojen arvostus vain nousee kohisten, kun siellä saa ottaa mittaa oman ikäluokan kavereista. Ruvetaan pitämään näitä meidän painijoiden ikäkausimestaruuskisoina.
Itse olen ollut näitä Aarre Armaita (13 vee ja 75 koo. Ikään en oikein mitään voittanut, mutta siitä huolimatta olen visusti sitä mieltä, ettei meillä enää lisää 13-kesäisiä Suomen mestareita tarvita. Saataisiin nämä nykyisetkään "mestarit" jatkamaan aikuisikään asti.
Monta kertaa nuorena mestaruuksia vääntäneillä kun tahtoo lopulta sinni loppua siinä vaiheessa, kun pitää ruveta tosissaan harjoittelemaan. Harmi vain, ettei liiton sivuilta löydy historiatietoja näistä aikansa poikien mestareista. Olisi mukava seurata, kuinka aikanaan alle 13-vuotiaina lukuisia SM-mitaleja voittaneet ovat jaksaneet lajin parissa puurtaa vanhemmalla.
Onhan heitäkin varmaan, mutta hirvittävä määrä lahjakkuuksia lyö kintaat tiskiin mopoiässä.Pohjoisenpoika puhuu asiaa,tämä laji ei sovi sellaisille jotka eivät pysty nielemään tappioita,koskee varsinkin isiä ja äitejä.
- suutu
Kun KLL:n kisoissa on tulossa uudeksi ikäluokaksi alle 16-kesäiset ja siellä ennestään on sarja alle 13-vuotiaille, niin eikös näitä mestaruuskisoja ole sitten aika sopivasti? Tottakait tuosta puuttuu alle 14 ja 15 vuotiaat...
Onhan heitäkin varmaan, mutta hirvittävä määrä lahjakkuuksia lyö kintaat tiskiin mopoiässä.Älä nyt vaan suutu, mutta Sinä et ollut se Aarre Armas (n. 40 kg), etkä ollut Nuppukaan ( paininoi n. 15 kg enemmän kuin Aarre Armas). Sinä olit se, josta kasvoi Jääristä Jäärin ("13 vee ja 75 koo. Ikään en oikein mitään voittanut, mutta siitä huolimatta olen visusti sitä mieltä..."), joka olet Kivisen Tien Kulkija, jonka mielestä nykysukupolvi ei mitään helpotuksia tarvitse. Pidetään simputusperinteitä yllä, ihan niin kuin armeijassakin...
Mutta se on sentään hyvä asia, ettet "lyönyt kintaita tiskiin mopoiässä". Sinua tarvitaan! t: Nupun iskä - väittelyä
junttamies kirjoitti:
Mutta kunnioitan toki mielipidettäsi. Se on yksi mielipide muiden joukossa, enkä yritä sitä väkisin muuttaa. Eikä minun ole aina pakko saada viimeistä sanaa. Siksi päätänkin tämän aiheen osaltani tähän.Sanoit:
"Ne pojat, jotka eivät ole vielä valmiita SM-tasolle voivat hyvinkin odotella kunnes ovat siihen kypsiä. Ei kaikkien tarvitse osallistua SM-kisoihin. Sinne osallistuu vain parhaat."
Esim. 32 kg painava 13 v ja nuoremmat kuitenkin osallistuvat. He siis automaattisesti täyttävät mainitut vaatimukset:: "ovat valmiita" ja "kypsiä" osallistumaan. Ovat "parhaita".
Ja myöskin automaattisesti yli 50 kg saman ikäinen ei näitä vaatimuksia täytä.
Eivätkä todella täytäkään. Heistä suuri osa ei todellakaan ole kypsiä osallistumaan kilpailuun, jossa on näinkin hurjat ikäerot. Mutta miksi he eivät saisi otella SM-mitalista keskenään kuten pienikokoiset pojatkin? Nykysysteemi on todellakin epätasa-arvoinen. Lapsia ei saisi eriarvoistaa heidän fyysisen kokonsa vuoksi. Siksi asiasta on turha väitellä, vaan pitäisi olla itsestään selvää, että eriarvoitaminen lopetetaan jakamalla PSM kahteen ikäluokkaan. - lukuunottamatta
junttamies kirjoitti:
Kirjoitit;
Että tällaista - saatte toki edelleen olla asiasta mitä mieltä haluatte. Minun kantani varmasti on jo tullut selväksi."Taistelu on kovaa ja mitaleille päästäkseen on voitettava (raskasta sarjaa lukuunottamatta) useita tiukkoja otteluita."
Et kyllä nyt ole oiken perillä näistä Raskaan Sarjan Pojista! Ei Immu ole ainut raskaan sarjan menestyjä. Raskas sarja tulee olemaan tulevaisuudessakin se sarja, joka meidät Painimaailman huipulle tulee nostamaan. Siellä on jo nyt poikia, jotka jatkossa tulevat olemaan niitä menestyjiä. Immu tulee ehkä olemaan yksi heistä, toivottavasti?. PSM 100 kg ei ole mikään kisojen helpoin sarja. Meidän poikamme ovat siinä sarjassa n. 190 cm pitkiä ja painoa on sen mukaan. 120 kg:n sarja on pakko lyhyen aikavälin sisällä saada myös PSM:iin. Nykylapset vaan ovat sen kokoisia ihan luonnostaan. Mutta katsellaan tulevaisuuteen ja eletään sen mukaan. Meidän poikien 100 -kiloiset kepittävät menenn tullen noita junnuja! Siitä on jo jopa näyttöä! Eli hyvältä nyttää Suomen Painin suhteen. - väärin
väittelyä kirjoitti:
Sanoit:
"Ne pojat, jotka eivät ole vielä valmiita SM-tasolle voivat hyvinkin odotella kunnes ovat siihen kypsiä. Ei kaikkien tarvitse osallistua SM-kisoihin. Sinne osallistuu vain parhaat."
Esim. 32 kg painava 13 v ja nuoremmat kuitenkin osallistuvat. He siis automaattisesti täyttävät mainitut vaatimukset:: "ovat valmiita" ja "kypsiä" osallistumaan. Ovat "parhaita".
Eivätkä todella täytäkään. Heistä suuri osa ei todellakaan ole kypsiä osallistumaan kilpailuun, jossa on näinkin hurjat ikäerot. Mutta miksi he eivät saisi otella SM-mitalista keskenään kuten pienikokoiset pojatkin? Nykysysteemi on todellakin epätasa-arvoinen. Lapsia ei saisi eriarvoistaa heidän fyysisen kokonsa vuoksi. Siksi asiasta on turha väitellä, vaan pitäisi olla itsestään selvää, että eriarvoitaminen lopetetaan jakamalla PSM kahteen ikäluokkaan.Kevyillä pojilla on mahdolisuus SM-mitaliin jo pienenä. Keskikokoisten on voitettava itseään monta vuotta vanhempia saavutttaakseen saman. Artiklassa, jossa puhutaan ihmisoikeuksista (EU) on maininta, että varsinkaan lapsia ei pidä eriarvistaa. Kuitenkin paíniliitto niin tekee. Miksi?
- ???
väärin kirjoitti:
Kevyillä pojilla on mahdolisuus SM-mitaliin jo pienenä. Keskikokoisten on voitettava itseään monta vuotta vanhempia saavutttaakseen saman. Artiklassa, jossa puhutaan ihmisoikeuksista (EU) on maininta, että varsinkaan lapsia ei pidä eriarvistaa. Kuitenkin paíniliitto niin tekee. Miksi?
Lueppa junttamiehen kommentit.En voi enempää kommentoida tähän asiaan,siinä on mies joka puhuu asiaa.On se hirveää kun meidän lapsi ei voita SM mitallia pelaamalla pleikkaa ja syömällä hampurilaisia.Tämän palstan pahimmat valittajat ovat "jo" niin nuoria vanhempia että ovat itse tietokone/pleikka sukupolvea niiden alku ajoilta.Ja onko se niin sanottu että jos nuppunne olisivat pienikokoisempia voittaisivatko siltikään mitallia SM kisoissa ?
Noin äkkiseltään tulee mieleen Jouko Salomäki ensimmäinen SM kulta MIEHISSÄ!! 14 vuotiaana ja siihen aikaan oli vielä taso KOVA!
LOPETTAKKAA NYT JO TOI TURHA VALITTAMINEN ja repikää vanhemmat itsenne sohvasta irti ja lähtekää vaikka nuppujenne kanssa aamulla lenkille ja iltapäivällä puntille kun harvalla seuralla on lauantaisin treenejä ja 3 krt. viikossa on liian vähän jos mielii SM mitalleille.Jos tahtoa on kiipeää vaikka perse edellä puuhun...... - Hannu
väärin kirjoitti:
Kevyillä pojilla on mahdolisuus SM-mitaliin jo pienenä. Keskikokoisten on voitettava itseään monta vuotta vanhempia saavutttaakseen saman. Artiklassa, jossa puhutaan ihmisoikeuksista (EU) on maininta, että varsinkaan lapsia ei pidä eriarvistaa. Kuitenkin paíniliitto niin tekee. Miksi?
Tämä ongelma poistuu kun laitetaan poikien SM -kisojen alimmaksi sarjaksi 42kg, niinkuin se kansainvälisissä arvokilpailuissa on. SM -mitalien saaminen liian nuorena, voi aiheuttaa negatiivista urakehitystä.
Aika moni 32kg Suomen mestari on lopettanut ennen kuin on ehtinyt edes aikuisikään. MIKSI - päätelkääpä siitä mitalihamuajat. - keko
Hannu kirjoitti:
Tämä ongelma poistuu kun laitetaan poikien SM -kisojen alimmaksi sarjaksi 42kg, niinkuin se kansainvälisissä arvokilpailuissa on. SM -mitalien saaminen liian nuorena, voi aiheuttaa negatiivista urakehitystä.
Aika moni 32kg Suomen mestari on lopettanut ennen kuin on ehtinyt edes aikuisikään. MIKSI - päätelkääpä siitä mitalihamuajat.Mikä alimmaksi sarjaksi sitten tytöillä, myöskö 42 kg???
- ehdotus
Hannu kirjoitti:
Aika moni 32kg Suomen mestari on lopettanut ennen kuin on ehtinyt edes aikuisikään. MIKSI - päätelkääpä siitä mitalihamuajat.Lisäksi vielä alaikäraja esim 12 v, niin saavat pikkupojat kasvaa rauhassa ilman turhia murheita laihdutuksista. Kerkiää sitä painonhallintaa opetella sitten myöhemmälläkin iällä.
- Hannu
keko kirjoitti:
Mikä alimmaksi sarjaksi sitten tytöillä, myöskö 42 kg???
Jos samaa linjaa noudatettaisiin tyttöjen alin olisi tietenkin 38kg, joka on CAD arvokisojen alin sarja.
Tämähän on vain spekulointia, mutta ehkä näissä pikkusarjojen mitalihommissa pitäisi vakavastikin miettiä jotain tällaista. - Pohjoisen Pekka
suutu kirjoitti:
Älä nyt vaan suutu, mutta Sinä et ollut se Aarre Armas (n. 40 kg), etkä ollut Nuppukaan ( paininoi n. 15 kg enemmän kuin Aarre Armas). Sinä olit se, josta kasvoi Jääristä Jäärin ("13 vee ja 75 koo. Ikään en oikein mitään voittanut, mutta siitä huolimatta olen visusti sitä mieltä..."), joka olet Kivisen Tien Kulkija, jonka mielestä nykysukupolvi ei mitään helpotuksia tarvitse. Pidetään simputusperinteitä yllä, ihan niin kuin armeijassakin...
Mutta se on sentään hyvä asia, ettet "lyönyt kintaita tiskiin mopoiässä". Sinua tarvitaan! t: Nupun iskäEihän siinä mitään pahaa ole, että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä. Minun mielipiteeni on, että suomalainen paini ei tarvitse yhtään enempää alle 14-vuotiaita Suomen mestareita. Me tarvitsemme 25-vuotiaita maailmanmestareita.
- ymmärsit
Eihän siinä mitään pahaa ole, että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä. Minun mielipiteeni on, että suomalainen paini ei tarvitse yhtään enempää alle 14-vuotiaita Suomen mestareita. Me tarvitsemme 25-vuotiaita maailmanmestareita.
Jääristä Jäärin oli tarkoitettukin "kunnianimeksi". Ja oikeasti se armeijameininkimäinen kasvatuskin on vaan hyväksi (tiettyyn pisteeseen saakka). Nupun iskänä hänen kasvuvuosinaan toivoin ihan todella, että tietä olisi helpotettu vaikkapa vain tällä 14 v välipyykillä. Olin valmis mielepiteeni tuomaan julki ja julistamaan sitä. Nyt olen kyllä muuttanut mielipiteeni. Osoittautui, että Nupulla oli sitä oikeaa luonnetta, jota on tälläkin palstalla peräänkuulutettu. Nuppu ei valitellut tappioita ääneen, vaan sai niistä syyn käydä entistä tunnollisemmin harkkareissa. Odotteli kiltisti kotona kypsymistä ja kun sitten pääsi mukaan, niin ensin iloittiin pistesijoista ja sitten tuli jo jonkinlaisia mitaleitakin ja viimein se haluttava kulta. Ja kas kummaa, äkkiä huomattiin, että niitä mitaleita alkoi tulla junnuja vastaankin painiessa. Eli tämä Kivinen Tie oli loppuviimeeksi se Oikea Tie.
t: Nupun Iskä
PS. Aarre Armas lopetti mopoiässä ja alkoi katsella vastakkaista sukupuolta "sillä silmällä" ihan pääharrastuksenaan. - hyvä!
Hannu kirjoitti:
Jos samaa linjaa noudatettaisiin tyttöjen alin olisi tietenkin 38kg, joka on CAD arvokisojen alin sarja.
Tämähän on vain spekulointia, mutta ehkä näissä pikkusarjojen mitalihommissa pitäisi vakavastikin miettiä jotain tällaista.Ja tietysti myös alaikäraja! Tytöt, vaikka heitä vähän onkin, ehtivät myös nauttia SM-mitaleista vielä myöhemmälläkin iällä. Ja heitä pitää erityisesti varjella näiltä laihdutushommeleilta. Tyttöjen luonnollinen kasvu pysähtyy aiemmin kuin pojilla (kuukautisten alkamisen jälkeen ei enää kasvua kovin kauaa tapahdu. Pojat mokomat kasvat vielä armeijassakin!). On tärkeää tietää se oma todellinen pituuteen nähden oikea paino ja vasta sen selvittyä alkaa harjoittelemaan painonhallintaa! :-) Hauskaa Pikku Joulua kaikille painipalstan ihmisille! Ps. Tätä palstaa kun lukee huumori silmäkulmassa, niin saa monet makiat naurut! Tämä tietysti kaikella kunnioituksella. Jotkut kirjoittavat tosissaan, jotkut taas heittelevät "provoja", mutta pitää vaan muistaa, että aiat ne ovat kun riitelee, ei ihmiset!
- totta puhelet
hyvä! kirjoitti:
Ja tietysti myös alaikäraja! Tytöt, vaikka heitä vähän onkin, ehtivät myös nauttia SM-mitaleista vielä myöhemmälläkin iällä. Ja heitä pitää erityisesti varjella näiltä laihdutushommeleilta. Tyttöjen luonnollinen kasvu pysähtyy aiemmin kuin pojilla (kuukautisten alkamisen jälkeen ei enää kasvua kovin kauaa tapahdu. Pojat mokomat kasvat vielä armeijassakin!). On tärkeää tietää se oma todellinen pituuteen nähden oikea paino ja vasta sen selvittyä alkaa harjoittelemaan painonhallintaa! :-) Hauskaa Pikku Joulua kaikille painipalstan ihmisille! Ps. Tätä palstaa kun lukee huumori silmäkulmassa, niin saa monet makiat naurut! Tämä tietysti kaikella kunnioituksella. Jotkut kirjoittavat tosissaan, jotkut taas heittelevät "provoja", mutta pitää vaan muistaa, että aiat ne ovat kun riitelee, ei ihmiset!
Asiat riitelee, ei ihmiset! :-)
- Henri H.
Hannu kirjoitti:
Aika moni 32kg Suomen mestari on lopettanut ennen kuin on ehtinyt edes aikuisikään. MIKSI - päätelkääpä siitä mitalihamuajat.Olen täysin samaa mieltä Hannun kanssa tuossa asiassa, että ihan pienimmissä sarjoissa ei kilpailtaisi lainkaan SM-kilpailuissa. Mielestä kilpailemista pienimmissä sarjoissa voisi vähentää merkittävästi muutenkin. Keskitytään taitojen opettelemiseen ei kilpailemiseen. Mielestäni Harry Frilundin kirjoituksessa Molski-lehdessä oli paljon viisautta.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että menestymiseni ala-asteikäisenä SM-kilpailuissa ja erittäin runsas kilpaileminen pienemmissäkin kilpailuissa ei ollut hyväksi painiuralleni pitkällä tähtäimellä. 18 vuodenikäisenä olin harrastanut painia 12 vuotta ja kilpaillut arviolta yli kolmissakymmenissä SM-kilpailuissa (PSM, JSM ja SM). 18 vuodeniässä olin aivan kyllästynyt painimiseen ja siten harrastukseni lopahti muutamaksi vuodeksi. Monet kilpakumppanini, jotka olivat myös kilpailleet ala-asteiästä asti, lopettivat valitettavasti painiharrastuksen tällöin. - suhteen
ymmärsit kirjoitti:
Jääristä Jäärin oli tarkoitettukin "kunnianimeksi". Ja oikeasti se armeijameininkimäinen kasvatuskin on vaan hyväksi (tiettyyn pisteeseen saakka). Nupun iskänä hänen kasvuvuosinaan toivoin ihan todella, että tietä olisi helpotettu vaikkapa vain tällä 14 v välipyykillä. Olin valmis mielepiteeni tuomaan julki ja julistamaan sitä. Nyt olen kyllä muuttanut mielipiteeni. Osoittautui, että Nupulla oli sitä oikeaa luonnetta, jota on tälläkin palstalla peräänkuulutettu. Nuppu ei valitellut tappioita ääneen, vaan sai niistä syyn käydä entistä tunnollisemmin harkkareissa. Odotteli kiltisti kotona kypsymistä ja kun sitten pääsi mukaan, niin ensin iloittiin pistesijoista ja sitten tuli jo jonkinlaisia mitaleitakin ja viimein se haluttava kulta. Ja kas kummaa, äkkiä huomattiin, että niitä mitaleita alkoi tulla junnuja vastaankin painiessa. Eli tämä Kivinen Tie oli loppuviimeeksi se Oikea Tie.
t: Nupun Iskä
PS. Aarre Armas lopetti mopoiässä ja alkoi katsella vastakkaista sukupuolta "sillä silmällä" ihan pääharrastuksenaan.Nykysysteemi toimii varmasti joidenkin suhteen, mutta kyllä nykyjärjestelmä pudottaa monia lahjakkuuksia poiskin muiden helpompien lajien pariin. Muissa lajeissa kun jaetaan näitä SM-mitaleita muillekin kuin hyttysille. Koska vanhat eivät tästä ehdotetusta jaosta kärsi, niin miksei toivottua jakoa voida tehdä?
- nämä näytöt
lukuunottamatta kirjoitti:
"Taistelu on kovaa ja mitaleille päästäkseen on voitettava (raskasta sarjaa lukuunottamatta) useita tiukkoja otteluita."
Et kyllä nyt ole oiken perillä näistä Raskaan Sarjan Pojista! Ei Immu ole ainut raskaan sarjan menestyjä. Raskas sarja tulee olemaan tulevaisuudessakin se sarja, joka meidät Painimaailman huipulle tulee nostamaan. Siellä on jo nyt poikia, jotka jatkossa tulevat olemaan niitä menestyjiä. Immu tulee ehkä olemaan yksi heistä, toivottavasti?. PSM 100 kg ei ole mikään kisojen helpoin sarja. Meidän poikamme ovat siinä sarjassa n. 190 cm pitkiä ja painoa on sen mukaan. 120 kg:n sarja on pakko lyhyen aikavälin sisällä saada myös PSM:iin. Nykylapset vaan ovat sen kokoisia ihan luonnostaan. Mutta katsellaan tulevaisuuteen ja eletään sen mukaan. Meidän poikien 100 -kiloiset kepittävät menenn tullen noita junnuja! Siitä on jo jopa näyttöä! Eli hyvältä nyttää Suomen Painin suhteen."Meidän poikamme ovat siinä sarjassa n. 190 cm pitkiä ja painoa on sen mukaan. 120 kg:n sarja on pakko lyhyen aikavälin sisällä saada myös PSM:iin."
190cm 100kg miehiä missä niitä on näkynyt sellaisia jotka SM-tasoisia ja vieläpä 120kg tulevia miehiä kysyn vaan?
Onko ns. puppelia kehossa jotta halutaan 120kg sarja avuksi poijjile? Näyttöjä varmaan kaikki kaipais väitteillesi. - toivon
suhteen kirjoitti:
Nykysysteemi toimii varmasti joidenkin suhteen, mutta kyllä nykyjärjestelmä pudottaa monia lahjakkuuksia poiskin muiden helpompien lajien pariin. Muissa lajeissa kun jaetaan näitä SM-mitaleita muillekin kuin hyttysille. Koska vanhat eivät tästä ehdotetusta jaosta kärsi, niin miksei toivottua jakoa voida tehdä?
ole itse ihan rauhassa hyttynen sillä sitä sinä olet. Nämä painipojat tekevät kovaa treeniä ja nyt sinä syytät heitä siitä mistä he nyt voivat syyttää sinua sinun puheittesi perusteella syrjimisestä. Toimit siten omia periaatteittasi vastaan ja kärsit siitä.
- tiskali
väittelyä kirjoitti:
Sanoit:
Eivätkä todella täytäkään. Heistä suuri osa ei todellakaan ole kypsiä osallistumaan kilpailuun, jossa on näinkin hurjat ikäerot. Mutta miksi he eivät saisi otella SM-mitalista keskenään kuten pienikokoiset pojatkin? Nykysysteemi on todellakin epätasa-arvoinen. Lapsia ei saisi eriarvoistaa heidän fyysisen kokonsa vuoksi. Siksi asiasta on turha väitellä, vaan pitäisi olla itsestään selvää, että eriarvoitaminen lopetetaan jakamalla PSM kahteen ikäluokkaan.Puppelit pitää laittaa laihdutus kuurille ei mätisäkkejä SM-kisoihin please! Karmean näköistä tämä mätisäkkitoiminta. Luullaan että ollaan Juha Ahokkaita ku painetaan paljon. huhuhuhu
- tuloksia
nämä näytöt kirjoitti:
"Meidän poikamme ovat siinä sarjassa n. 190 cm pitkiä ja painoa on sen mukaan. 120 kg:n sarja on pakko lyhyen aikavälin sisällä saada myös PSM:iin."
190cm 100kg miehiä missä niitä on näkynyt sellaisia jotka SM-tasoisia ja vieläpä 120kg tulevia miehiä kysyn vaan?
Onko ns. puppelia kehossa jotta halutaan 120kg sarja avuksi poijjile? Näyttöjä varmaan kaikki kaipais väitteillesi.Etkö ole lukenut tämän vuoden tuloksia lainkaan? Sieltä niitä löytyy: nuoria kasvavia poikia, paino nousee sitä mukaa kun pituutta tulee lisää. Ei mitään puppelia kehossa kellään :-)
- tiskalilla
tiskali kirjoitti:
Puppelit pitää laittaa laihdutus kuurille ei mätisäkkejä SM-kisoihin please! Karmean näköistä tämä mätisäkkitoiminta. Luullaan että ollaan Juha Ahokkaita ku painetaan paljon. huhuhuhu
Säälittävä tapaus!
- ellei sitten
120 kg kirjoitti:
"Taistelu on kovaa ja mitaleille päästäkseen on voitettava (raskasta sarjaa lukuunottamatta) useita tiukkoja otteluita."
Jo lähitulevaisuudessa tähän asiaan on varmaankin tulossa muutos. Meidän lapsemme ovat syöneet niin terveellistä ja monipuolista ravintoa koko ikänsä ja lisäksi sairaudet on hoidettu ajoissa, joten meille on kasvamassa uusi pitkien ja suurikokoisten ihmisten sukupolvi. Lähes kaikki kasvavat isiään pidemmiksi ja esim 190 cm pitkä poika ei katukuvassa nuorten joukossa erotu mitenkään. Hän on normaalimittainen sen ikäinen ihminen. Ja koska pitkä yleensä painaa enemmän kuin pätkä, tästä tulee seuraamaan, että seuraavat "marisijat" tulevat vaatimaan PSM:iin uutta 120 kg:n sarjaa. Joten olkaapa valmiina! :-)käy niin, että nämä lahjakkaat isokokoiset pojat siirtyvätkin helpompien lajien pariin, joissa lahjakkuus ja työ palkitaan jo murrosiässä!
- Siirry
ellei sitten kirjoitti:
käy niin, että nämä lahjakkaat isokokoiset pojat siirtyvätkin helpompien lajien pariin, joissa lahjakkuus ja työ palkitaan jo murrosiässä!
Siellä on Tosipainijoita, jota on kyllä kosiskeltu useankin eri laijin pariin, mutta he ovat valintansa tehneet. Ovat painijoita. Ja tulevat myös menestymään! Odotellaan joitain vuosia, niin tuleksia tulee.
- oikein, miksi?
suhteen kirjoitti:
Nykysysteemi toimii varmasti joidenkin suhteen, mutta kyllä nykyjärjestelmä pudottaa monia lahjakkuuksia poiskin muiden helpompien lajien pariin. Muissa lajeissa kun jaetaan näitä SM-mitaleita muillekin kuin hyttysille. Koska vanhat eivät tästä ehdotetusta jaosta kärsi, niin miksei toivottua jakoa voida tehdä?
Tämä on kysymys, jota Jääristä Jäärimmät joutuvat miettimän. Toivottavasti ymmärtävät tosiasiat. Pelkään pahoin, että pienet kilot poistetaan ja aloitetaan jatkossa sarjasta jotan yli 40 kg. Alaikäraja myös on tulossa. Mutta ei se välttämättä ole huono juttu. Onhan meillä KLL ja Veikko Rantanen. Hyödynnetään niitä ja eletään sen mukaan. Sitä paitsi minä äitinä ainakin olen todella iloinen, kun tulevina vuosina lapseni ei tarvitse olla sen isompi kuin on! Taidot on opeteltava ensin (vrt Molskin kirjoitus/ Frilund) ja vasta sen jälkeen voi olla oikea urheilija. t: yhden Ison Pojan Äiti ( saamaa mieltä kuin Henri H.)
- samaa mielta!
junttamies kirjoitti:
Kirjoitit;
Että tällaista - saatte toki edelleen olla asiasta mitä mieltä haluatte. Minun kantani varmasti on jo tullut selväksi.tarkoituksena on vain saada kokemusta ja saada sen johdota suomelle hyviä painijoita jotka jatkaisivat Suomen mainetta painin suhteen...
jos sarjoja aletaan jakamaan osanottaja määrät vähenevät/sarja ja sm kisoistakin tulee "ei arvostettuja" traanaamalla pärjää, eikä sarjoja muuttamalla!!!!!!!!!! - selventää
samaa mielta! kirjoitti:
tarkoituksena on vain saada kokemusta ja saada sen johdota suomelle hyviä painijoita jotka jatkaisivat Suomen mainetta painin suhteen...
jos sarjoja aletaan jakamaan osanottaja määrät vähenevät/sarja ja sm kisoistakin tulee "ei arvostettuja" traanaamalla pärjää, eikä sarjoja muuttamalla!!!!!!!!!!Olet siis sitä mieltä, että mikäli esimerkiksi sarjasta sarjasta 69 kg(: 2kpl 14 v poikaa, loput 17 kpl 15-17 v, joka oli tilanne virallisen ilmottautumispäivän päätteksi osallistujista) tipautetaan nämä 14 vee -pojat pois, niin sarjasta tulee vähemmän arvostettu ja koko kisan arvostus heikkenee?
Eikö siinä kävisi aivan päin vastoin? Noiden kahden 14 vee -kaverin lisäksi tulisivat nekin pojat seuroista mukaan, jotka nyt ovat jääneet kotiin kasvamaan. Hekin pääsisivät ottamaan kovatasoista (muttei ylivoimaista) matsia ja heidän kilpailukokemuksensa karttuisi. Hekin tuntisivat "kuuluvansa joukkoon". Lisäksi osallistujien lukumäärä lisääntyisi, jolloin saisimme lisää näkyvyyttä. - minullekin
selventää kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä, että mikäli esimerkiksi sarjasta sarjasta 69 kg(: 2kpl 14 v poikaa, loput 17 kpl 15-17 v, joka oli tilanne virallisen ilmottautumispäivän päätteksi osallistujista) tipautetaan nämä 14 vee -pojat pois, niin sarjasta tulee vähemmän arvostettu ja koko kisan arvostus heikkenee?
Eikö siinä kävisi aivan päin vastoin? Noiden kahden 14 vee -kaverin lisäksi tulisivat nekin pojat seuroista mukaan, jotka nyt ovat jääneet kotiin kasvamaan. Hekin pääsisivät ottamaan kovatasoista (muttei ylivoimaista) matsia ja heidän kilpailukokemuksensa karttuisi. Hekin tuntisivat "kuuluvansa joukkoon". Lisäksi osallistujien lukumäärä lisääntyisi, jolloin saisimme lisää näkyvyyttä.Mitenkä osanottajamäärän lisäys lisää näkyvyyttä? Ihan oikeesti ellet tarkoita että näkyy enemmän ihmisiä eli painijoita tukijoukkoineen.
- että mikäli ja jos jakun,
minullekin kirjoitti:
Mitenkä osanottajamäärän lisäys lisää näkyvyyttä? Ihan oikeesti ellet tarkoita että näkyy enemmän ihmisiä eli painijoita tukijoukkoineen.
jos kisoihin osallistuukin n. 250:n painijan sijaan vaikkapa 350 painijaa, niin eikö se muka lisäisi uskottavuutta ja näkyvyyttä?:-)
- Herätys
että mikäli ja jos jakun, kirjoitti:
jos kisoihin osallistuukin n. 250:n painijan sijaan vaikkapa 350 painijaa, niin eikö se muka lisäisi uskottavuutta ja näkyvyyttä?:-)
Ei ne osanottajamäärät nyt niin hurjasti kasvaisi. Kylläpäs on arvokas SM-mitali kun sarjassa ollut kokonaista kaksi painijaa. Koittakaa nyt kestää se, että kaikki eivät voi olla Suomen mestareita 12-vuotiaana.
- tulisi
Herätys kirjoitti:
Ei ne osanottajamäärät nyt niin hurjasti kasvaisi. Kylläpäs on arvokas SM-mitali kun sarjassa ollut kokonaista kaksi painijaa. Koittakaa nyt kestää se, että kaikki eivät voi olla Suomen mestareita 12-vuotiaana.
Aivan varmasti tulisi enemmän kuin nämä nyt mukaan uskaltautuneet kaksi painijaa! Saletisti! välille 50 kg - 69 kg mahtuu todella paljon urheilijoita (12 -14 v), jotka odottelevat, että täyttäisivät 16 v ja ovat tulossa vasta silloin mukaan. Katsele ilmottautuneiden ikiä 30 - 40 -alkuisissa kiloissa. :D
- niin?
Herätys kirjoitti:
32 kg - 46 kg ikäisissähän heitä leivotaan! Ja joka sarjasta tulee vain yksi mestari...ei kaikista!
- luulet?
selventää kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä, että mikäli esimerkiksi sarjasta sarjasta 69 kg(: 2kpl 14 v poikaa, loput 17 kpl 15-17 v, joka oli tilanne virallisen ilmottautumispäivän päätteksi osallistujista) tipautetaan nämä 14 vee -pojat pois, niin sarjasta tulee vähemmän arvostettu ja koko kisan arvostus heikkenee?
Eikö siinä kävisi aivan päin vastoin? Noiden kahden 14 vee -kaverin lisäksi tulisivat nekin pojat seuroista mukaan, jotka nyt ovat jääneet kotiin kasvamaan. Hekin pääsisivät ottamaan kovatasoista (muttei ylivoimaista) matsia ja heidän kilpailukokemuksensa karttuisi. Hekin tuntisivat "kuuluvansa joukkoon". Lisäksi osallistujien lukumäärä lisääntyisi, jolloin saisimme lisää näkyvyyttä...........
1
ja jos luulet ettei 14 vuotias poika voi pärjätä vuotta tai kahta tai kolmea vuotta vanhemmilleen olet väärässä........
selaileppa tuloksia vaikkapa tältä vuodelta sm kisoista..........ja ymmärrät että kyllä voi! - minäkii
selventää kirjoitti:
Eikö siinä kävisi aivan päin vastoin? Noiden kahden 14 vee -kaverin lisäksi tulisivat nekin pojat seuroista mukaan, jotka nyt ovat jääneet kotiin kasvamaan. Hekin pääsisivät ottamaan kovatasoista (muttei ylivoimaista) matsia ja heidän kilpailukokemuksensa karttuisi. Hekin tuntisivat "kuuluvansa joukkoon". Lisäksi osallistujien lukumäärä lisääntyisi, jolloin saisimme lisää näkyvyyttä.jos 14 vuotiaat 69kg jotka eivät pärjää poikien sm kisoissa kokoisilleen pudotetaan pois poikien sm kisoista esim. "hieman huonompien sarjaan" on heidän sarjansa vain leikki sarja eikä sitä voi enää kutsua "sm kisa sarjaksi"
treenaaminen on aunut keino pärjätä kokoisilleen! - mieltä kanssasi
minäkii kirjoitti:
jos 14 vuotiaat 69kg jotka eivät pärjää poikien sm kisoissa kokoisilleen pudotetaan pois poikien sm kisoista esim. "hieman huonompien sarjaan" on heidän sarjansa vain leikki sarja eikä sitä voi enää kutsua "sm kisa sarjaksi"
treenaaminen on aunut keino pärjätä kokoisilleen!Kyllä sitä sarjaa voi sanoa SM-sarjaksi: alle 14 v PSM -sarjaksi.
- jotkut voivat
luulet? kirjoitti:
..........
1
ja jos luulet ettei 14 vuotias poika voi pärjätä vuotta tai kahta tai kolmea vuotta vanhemmilleen olet väärässä........
selaileppa tuloksia vaikkapa tältä vuodelta sm kisoista..........ja ymmärrät että kyllä voi!Tiedän sen ihan omasta kokemuksestakin, mutta suuri osa ei voi. Toiset kehittyvät hitaammin kuin jotkut muut. Nämä hitaammin kehittyvät odottelevat kotona kypsymistä. Voi olla, ettei heistä kenestäkään tule huippupainijaa, mutta haluan heidän pysyvän kuitenkin hyvän harrastuksen parissa mahdollisimman pitkään. Heille on runsaastikin käyttöä:
-hyviä sparraajia
-heidän tukijoukkojensa suhteet (es. sponsoreihin)
-heidän tukijoukkonsa tekevät talkootyötä painin hyväksi
-heillä itsellään säilyy tervehenkinen harrastus, terveys, huippu hyvä kunto moniin ei-painijatovereihinsa nähden
-he ovat tulevaisuudessa paininystäviä, jotka taas tuovat omia lapsiaan lajin pariin jne.
Tästä kaikesta olen valmis maksamaan yhdelle heistä kussakin sarjassa alle 14 vee PSM-mitalin. Alle 17 vee mitalistit eivät tästä joudu kärsimään mitenkään. Eikä suuri häviäjä ole se Lahjakas 14 vee poikakaan, joka nyt joutuu vähäarvoisempaan sarjaan. Lahjakkuudet tulevat kuitenkin aina tavalla tai toisella esille. Tämä Lahjakas 14 vee voi ihan hyvin odotella vielä vuoden tai sitten osallistua vanhempaan sarjaan niin halutessaan. Se odottelu voi olla jopa hyväksi hänelle. Jarrutellaan vähän ja pidetään mielenkiintoa yllä. Nimittäin niissä ennen aikojaan lopettaneissa on näitä 14 vuotiaina PSM-kisoissa pärjänneitäkin. - kilot
jotkut voivat kirjoitti:
Tiedän sen ihan omasta kokemuksestakin, mutta suuri osa ei voi. Toiset kehittyvät hitaammin kuin jotkut muut. Nämä hitaammin kehittyvät odottelevat kotona kypsymistä. Voi olla, ettei heistä kenestäkään tule huippupainijaa, mutta haluan heidän pysyvän kuitenkin hyvän harrastuksen parissa mahdollisimman pitkään. Heille on runsaastikin käyttöä:
-hyviä sparraajia
-heillä itsellään säilyy tervehenkinen harrastus, terveys, huippu hyvä kunto moniin ei-painijatovereihinsa nähden
-he ovat tulevaisuudessa paininystäviä, jotka taas tuovat omia lapsiaan lajin pariin jne.
Tästä kaikesta olen valmis maksamaan yhdelle heistä kussakin sarjassa alle 14 vee PSM-mitalin. Alle 17 vee mitalistit eivät tästä joudu kärsimään mitenkään. Eikä suuri häviäjä ole se Lahjakas 14 vee poikakaan, joka nyt joutuu vähäarvoisempaan sarjaan. Lahjakkuudet tulevat kuitenkin aina tavalla tai toisella esille. Tämä Lahjakas 14 vee voi ihan hyvin odotella vielä vuoden tai sitten osallistua vanhempaan sarjaan niin halutessaan. Se odottelu voi olla jopa hyväksi hänelle. Jarrutellaan vähän ja pidetään mielenkiintoa yllä. Nimittäin niissä ennen aikojaan lopettaneissa on näitä 14 vuotiaina PSM-kisoissa pärjänneitäkin.Tässä ne tulevat:
Pojat alle 14 v: 32, 35, 38, 42, 46, 50, 54, 58, 63, 69 ja 76
ja
Pojat alle 17 v: 42, 46, 50, 54, 58, 63, 69, 76, 85, ja 100 kg
lisäksi tarvitaan noin 3:n vuoden kuluttua 17 v sarjaan lisäyksenä sarja 115 kg! Siinä sarjassa tulee olemaan neljän vuoden kuluttua noin 7 painijaa. Joten sääntövaliokunta voi jo nyt panna tämän ylös almanakkoihinsa.
Siinä kaikki! Huomenna aukeaa eka luukku joulukalanterista, joten toivotan kaikille oikein hyvää joulunodotusta! Öitä! - kalenteri aukeaa?
kilot kirjoitti:
Tässä ne tulevat:
ja
lisäksi tarvitaan noin 3:n vuoden kuluttua 17 v sarjaan lisäyksenä sarja 115 kg! Siinä sarjassa tulee olemaan neljän vuoden kuluttua noin 7 painijaa. Joten sääntövaliokunta voi jo nyt panna tämän ylös almanakkoihinsa.
Siinä kaikki! Huomenna aukeaa eka luukku joulukalanterista, joten toivotan kaikille oikein hyvää joulunodotusta! Öitä!Eikö nämä ehdotukset pitäisi olla jossain muualla kuin täällä juorupalstalla? Esitä ne liittoon
kilot kirjoitti:
Tässä ne tulevat:
ja
Siinä kaikki! Huomenna aukeaa eka luukku joulukalanterista, joten toivotan kaikille oikein hyvää joulunodotusta! Öitä!Meirän pojille ei oikeen löyry sarjaa sun ehdotuksessas.
Meillä on esim;
15v 36 kg
14v 40 kg
14v 82 kg
Tämä vain esimerkkinä. Muistakin seuroista löytyy vastaavanlaisia poikia. Itse pidänkin tätä koko keskustelua ihan turhana vouhottamisena - mutta sen kaikki varmasti jo tietävätkin. Nykyisestä systeemistä (alle 17v SM-kisat) löytyy kyllä sarjat kaikille pojille ja tytöille. Ja jos ei muka löydy, niin sitten pitäisi löytyä ainakin malttia odotella ja treenailla 1-2 vuotta. Mikään hyvä tässä maailmassa ei tule nopeasti - eikä helposti. Se on kaikkien hyvä tajuta, myös meidän vanhempien.
Treeni-intoa kaikille ja hyviä matseja tuleviin SM-kisoihin!- uskottavuus -juttu meni?
junttamies kirjoitti:
Meirän pojille ei oikeen löyry sarjaa sun ehdotuksessas.
Meillä on esim;
15v 36 kg
14v 40 kg
14v 82 kg
Tämä vain esimerkkinä. Muistakin seuroista löytyy vastaavanlaisia poikia. Itse pidänkin tätä koko keskustelua ihan turhana vouhottamisena - mutta sen kaikki varmasti jo tietävätkin. Nykyisestä systeemistä (alle 17v SM-kisat) löytyy kyllä sarjat kaikille pojille ja tytöille. Ja jos ei muka löydy, niin sitten pitäisi löytyä ainakin malttia odotella ja treenailla 1-2 vuotta. Mikään hyvä tässä maailmassa ei tule nopeasti - eikä helposti. Se on kaikkien hyvä tajuta, myös meidän vanhempien.
Treeni-intoa kaikille ja hyviä matseja tuleviin SM-kisoihin!Eikös ollut lajin kannalta ala-arvoista, jos tehdään näitä pokkausmitalisarjoja? Mutta minä olen suurpiirteinen ja avarakatseinen ihminen. Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja silleen! Lisätään siis sarjat:
17v 36 kg Siihen voi osallistua kaikki alle 42 kiloiset! Eikö ole hyvä? On niinkuin -(miinus) 42 kg -sarja?
14v 40 kg
14v 82 kg tähän taas kaikki yli 82 kiloiset pojat. Miksi näistä sarjoista pitäisi sen kummemmin nipottaa. Tehdään sarjat sen mukaan, mitä painijat ovat. Tehdään vaikka joka vuosi uusia sarjoja, että kaikki pääsevät mukaan. Sen on oikeudenmukaista. Ja olen ihan tosissani.
Meitä ihmisiä on niin kaikenkokoisia ja näköisiä, on pitkää ja pätkää, laihaa ja lihavaa. Ilkiää ja lempeää. Kaikkea mahtuu mukaan.
Ja sitä paitsi kolmen tai neljän vuoden kuluttua tuo 82 kg -kaveri ei suinkaan ole yksin! Ihan miten vain halutaan, kunhan kaikki pääsee mukaan ja ketään ei syrjitä! Ja tämä ei ollut provo! - toimia
uskottavuus -juttu meni? kirjoitti:
Eikös ollut lajin kannalta ala-arvoista, jos tehdään näitä pokkausmitalisarjoja? Mutta minä olen suurpiirteinen ja avarakatseinen ihminen. Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja silleen! Lisätään siis sarjat:
17v 36 kg Siihen voi osallistua kaikki alle 42 kiloiset! Eikö ole hyvä? On niinkuin -(miinus) 42 kg -sarja?
14v 40 kg
14v 82 kg tähän taas kaikki yli 82 kiloiset pojat. Miksi näistä sarjoista pitäisi sen kummemmin nipottaa. Tehdään sarjat sen mukaan, mitä painijat ovat. Tehdään vaikka joka vuosi uusia sarjoja, että kaikki pääsevät mukaan. Sen on oikeudenmukaista. Ja olen ihan tosissani.
Meitä ihmisiä on niin kaikenkokoisia ja näköisiä, on pitkää ja pätkää, laihaa ja lihavaa. Ilkiää ja lempeää. Kaikkea mahtuu mukaan.
Ja sitä paitsi kolmen tai neljän vuoden kuluttua tuo 82 kg -kaveri ei suinkaan ole yksin! Ihan miten vain halutaan, kunhan kaikki pääsee mukaan ja ketään ei syrjitä! Ja tämä ei ollut provo!Ilmoittautumisen yhteydessä kysytään painot ja sarjat sitten tehdään sen mukaan! Ikäkausipainejahan näille pojille halutaan ja niitä he tarvitsevat. Joten tehdään aina sarjat tilauksen mukaan!
Sitä paitsi isojen(=miesten) kisoissa on huhujen mukaan näin menetelty. Tehdään pojille tämä systeemi ihan lailliseksi!
Ne pojat, jotka sitten osoittautuvat lahjakkuuksiksi joutuvat kyllä ulkomailla Suomea edustaessaan hieman tarkkailemaan painojaan, mutta se ei liene ongelma. Tehdään me täällä kotimaassa harrastaminen niin helpoksi, ettei ainakaan sarjan puuttuessa tai ylivoimaisen sarjan takia pitäisi ajautua muiden lajien pariin. Minäkin olen tosissani! - heistä tulee
jotkut voivat kirjoitti:
Tiedän sen ihan omasta kokemuksestakin, mutta suuri osa ei voi. Toiset kehittyvät hitaammin kuin jotkut muut. Nämä hitaammin kehittyvät odottelevat kotona kypsymistä. Voi olla, ettei heistä kenestäkään tule huippupainijaa, mutta haluan heidän pysyvän kuitenkin hyvän harrastuksen parissa mahdollisimman pitkään. Heille on runsaastikin käyttöä:
-hyviä sparraajia
Tästä kaikesta olen valmis maksamaan yhdelle heistä kussakin sarjassa alle 14 vee PSM-mitalin. Alle 17 vee mitalistit eivät tästä joudu kärsimään mitenkään. Eikä suuri häviäjä ole se Lahjakas 14 vee poikakaan, joka nyt joutuu vähäarvoisempaan sarjaan. Lahjakkuudet tulevat kuitenkin aina tavalla tai toisella esille. Tämä Lahjakas 14 vee voi ihan hyvin odotella vielä vuoden tai sitten osallistua vanhempaan sarjaan niin halutessaan. Se odottelu voi olla jopa hyväksi hänelle. Jarrutellaan vähän ja pidetään mielenkiintoa yllä. Nimittäin niissä ennen aikojaan lopettaneissa on näitä 14 vuotiaina PSM-kisoissa pärjänneitäkin.hyviä valmentajia sekä seuran hallintohenkilöitä! Kaikella on tarkoituksensa ja kaikkia tarvitaan. Kipeästi!
toimia kirjoitti:
Ilmoittautumisen yhteydessä kysytään painot ja sarjat sitten tehdään sen mukaan! Ikäkausipainejahan näille pojille halutaan ja niitä he tarvitsevat. Joten tehdään aina sarjat tilauksen mukaan!
Sitä paitsi isojen(=miesten) kisoissa on huhujen mukaan näin menetelty. Tehdään pojille tämä systeemi ihan lailliseksi!
Ne pojat, jotka sitten osoittautuvat lahjakkuuksiksi joutuvat kyllä ulkomailla Suomea edustaessaan hieman tarkkailemaan painojaan, mutta se ei liene ongelma. Tehdään me täällä kotimaassa harrastaminen niin helpoksi, ettei ainakaan sarjan puuttuessa tai ylivoimaisen sarjan takia pitäisi ajautua muiden lajien pariin. Minäkin olen tosissani!Ikäkausikisoja on jo ihan tarpeeksi. Itse asiassa melkein kaikki alle 17-vuotiaiden kisat toimivat nykyään ikäkausiperiaatteella, myös kovatasoiset kisat kuten KLL, Veikko Rantanen-Cup ja TUL:n mestaruuskisat. Aluemestaruuskisoissa taitaa olla vielä tuo raja 17v, mutta siellä on usein myös sarjoja aloittelijoille.
Juuri TÄMÄN vuoksi on mielestäni hyvä säilyttää PSM-kisat nykyisellään. Suomessa on oltava ainakin YKSI kova kisa niille pojille, jotka aikovat kilpailla ja edustaa Suomea kansainvälisellä tasolla. Miettikääpä mikä sota tälle palstalle ilmestyy jos lisätaan sarja 14v. Sitten aletaan täällä pohtia kumpi on parempi edustamaan Suomea 14v 54 kg mestari vai 17v 54 kg mestari. Näen jo otsikot ja niiden alaotsikot silmissäni.
Kyllä näiden hieman isompikokoisten alle 14v temmellyskentäksi riittää mainiosti esim. KLL. Sekin on tosi arvostettu kisa! Lähes SM-kisan veroinen ja monessa sarjassa jopa kovempi! Miksi se ei riittäisi? Miksi pitää saada nyt yhtäkkiä myös PSM ikäkausikisaksi? Onko meillä liian kunnianhimoisia ja kärsimättömiä vanhempia vai mikä on homman nimi?junttamies kirjoitti:
Ikäkausikisoja on jo ihan tarpeeksi. Itse asiassa melkein kaikki alle 17-vuotiaiden kisat toimivat nykyään ikäkausiperiaatteella, myös kovatasoiset kisat kuten KLL, Veikko Rantanen-Cup ja TUL:n mestaruuskisat. Aluemestaruuskisoissa taitaa olla vielä tuo raja 17v, mutta siellä on usein myös sarjoja aloittelijoille.
Juuri TÄMÄN vuoksi on mielestäni hyvä säilyttää PSM-kisat nykyisellään. Suomessa on oltava ainakin YKSI kova kisa niille pojille, jotka aikovat kilpailla ja edustaa Suomea kansainvälisellä tasolla. Miettikääpä mikä sota tälle palstalle ilmestyy jos lisätaan sarja 14v. Sitten aletaan täällä pohtia kumpi on parempi edustamaan Suomea 14v 54 kg mestari vai 17v 54 kg mestari. Näen jo otsikot ja niiden alaotsikot silmissäni.
Kyllä näiden hieman isompikokoisten alle 14v temmellyskentäksi riittää mainiosti esim. KLL. Sekin on tosi arvostettu kisa! Lähes SM-kisan veroinen ja monessa sarjassa jopa kovempi! Miksi se ei riittäisi? Miksi pitää saada nyt yhtäkkiä myös PSM ikäkausikisaksi? Onko meillä liian kunnianhimoisia ja kärsimättömiä vanhempia vai mikä on homman nimi?Niinkuin tuossa aiemmin sanoinkin jo; Minä en halua ainakaan, että valmennettavani saavat SM-kisoissa pari matsia. EI. Minä haluan, että he saavat siellä MONTA kovatasoista matsia. Vain niin voi kehittyä. Toivottavasti te muutkin ymmärrätte tämän? Kovatasoinen kotimainen kilpailu on ehdoton edellytys sille, että pärjätään kansainvälisesti. Näin se vain on.
- isompikokoisten maailmaksi
junttamies kirjoitti:
Ikäkausikisoja on jo ihan tarpeeksi. Itse asiassa melkein kaikki alle 17-vuotiaiden kisat toimivat nykyään ikäkausiperiaatteella, myös kovatasoiset kisat kuten KLL, Veikko Rantanen-Cup ja TUL:n mestaruuskisat. Aluemestaruuskisoissa taitaa olla vielä tuo raja 17v, mutta siellä on usein myös sarjoja aloittelijoille.
Kyllä näiden hieman isompikokoisten alle 14v temmellyskentäksi riittää mainiosti esim. KLL. Sekin on tosi arvostettu kisa! Lähes SM-kisan veroinen ja monessa sarjassa jopa kovempi! Miksi se ei riittäisi? Miksi pitää saada nyt yhtäkkiä myös PSM ikäkausikisaksi? Onko meillä liian kunnianhimoisia ja kärsimättömiä vanhempia vai mikä on homman nimi?Aiemmin ne isot olivat paitsiossa. Nykyään ovat paitsiossa ne "kitukasvuiset". Näin se vaan on mennyt. Mutta tuo esitys "tilauksen mukaan" tehtävistä sarjoista ei ole lainkaan hullumpi. Ja mitä tulee edustustehtäviin, niin on sanomattakin selvää, että se vanhempi edustaa ja nuorempi kasvaa ja odottaa! :D
- toteudu!
junttamies kirjoitti:
Niinkuin tuossa aiemmin sanoinkin jo; Minä en halua ainakaan, että valmennettavani saavat SM-kisoissa pari matsia. EI. Minä haluan, että he saavat siellä MONTA kovatasoista matsia. Vain niin voi kehittyä. Toivottavasti te muutkin ymmärrätte tämän? Kovatasoinen kotimainen kilpailu on ehdoton edellytys sille, että pärjätään kansainvälisesti. Näin se vain on.
Yksi matsi kun on alkulohkossa hävitty, niin sitten odotellan josko tämä voittaja pääsee finaaliin. Että silleen. Yksi matsi voi olla kenen tahansa kohtalo oli kg-sarja mikä hyvänänsä.
- 42 kiloisista
junttamies kirjoitti:
Kyllä näiden hieman isompikokoisten alle 14v temmellyskentäksi riittää mainiosti esim. KLL. Sekin on tosi arvostettu kisa! Lähes SM-kisan veroinen ja monessa sarjassa jopa kovempi! Miksi se ei riittäisi? Miksi pitää saada nyt yhtäkkiä myös PSM ikäkausikisaksi? Onko meillä liian kunnianhimoisia ja kärsimättömiä vanhempia vai mikä on homman nimi?Silloin kyllä jää moni marginaaliryhmän kevyt poika jää ilman sarjaa! Ei kai me tätä toivota? Kun nyt on selvää, ettei alle 14 v pojat voi olla enempi "tasa-arvoisia" kevyissä sarjoissa kuin ovat keskikokoiset ja isot pojat, niin näen ainoana vaihtoetona tämän tilauksen mukaan tehdyn sarjajaon. Eikä siinä ole mitään pahaa. Päin vatsoin!
isompikokoisten maailmaksi kirjoitti:
Aiemmin ne isot olivat paitsiossa. Nykyään ovat paitsiossa ne "kitukasvuiset". Näin se vaan on mennyt. Mutta tuo esitys "tilauksen mukaan" tehtävistä sarjoista ei ole lainkaan hullumpi. Ja mitä tulee edustustehtäviin, niin on sanomattakin selvää, että se vanhempi edustaa ja nuorempi kasvaa ja odottaa! :D
Tällainen "kaikille omat sarjat" -pehmoilu tiputtaa kyllä Suomen valitettavasti aika nopeasti pois painin maailmankartalta. Kyllä meidän pitää ottaa huomioon se sarjajako, joilla kansainvälisesti mestaruuksia ratkotaan.
Paini vaatii ennenkaikkea ASENNETTA. On lievästi sanottuna nurinkurista, jos jo etukäteen ruikutetaan, että on huonot sarjat. Ei sellaisella asenteella voi menestyä. Älkää tartuttako lapsiinne tuollaista ruikuttaja-asennetta. Se tuhoaa lapsenne hyvän harrastuksen. Opettakaa mielummin taistelijan asenne, sillä siitä on painissa eniten hyötyä.- STADI
kilot kirjoitti:
Tässä ne tulevat:
ja
Siinä kaikki! Huomenna aukeaa eka luukku joulukalanterista, joten toivotan kaikille oikein hyvää joulunodotusta! Öitä!CAD arvokisojen ylin sarja on 100kg ei 115kg
JUN arvokisojen ylin sarja on 120kg
SEN arvokisojen ylin sarja on 120kg
Eli miten CAD ikäinen 115kg painija voi joskus seniori-iässä päästä alle 120kg sarjaan ??? Eikö tällä 100kg sarjalla nimenomaan anneta vinkkejä siitä, missä kuosissa tulisi olla tuossa iässä.
Turha sanoa, että kovinkaan moni 115kg 17v poika olisi vain pelkkää lihasta. - ???
42 kiloisista kirjoitti:
Silloin kyllä jää moni marginaaliryhmän kevyt poika jää ilman sarjaa! Ei kai me tätä toivota? Kun nyt on selvää, ettei alle 14 v pojat voi olla enempi "tasa-arvoisia" kevyissä sarjoissa kuin ovat keskikokoiset ja isot pojat, niin näen ainoana vaihtoetona tämän tilauksen mukaan tehdyn sarjajaon. Eikä siinä ole mitään pahaa. Päin vatsoin!
Nyt sanon pahasti !!!
Te kaikki jotka haluatte mussukkanne voittavan SM mitallin vuoden treenien jälkeen on harrastus tavoite VAIN vanhempien unelmaa omasta pers....
menneestä urheilija urasta.Ei olekaan tarkoitus että jokainen voi voittaa painin SM kisoissa,se pitää olla kisa jonka voitosta voi ja pitää olla ylpeä!!! NYT järki päähän junttamies on ilmoittanut asiansa ehkä liian hieno varaisesti kaikille kitisiöille ja silti puhuu asiaa.
En tarkoittanut kannattavani ikä jakoa PSM kisoihin sanoessani että jako 14 v vaan tarkoitin että jos (ja toivottavasti EI) painiliitto tekisi niin ison mokan että jakaisi PSM kisat ikä luokkiin niin kyllä siinä menisi kisojen arvostus NIIDEN POIKIEN OSALTA JOTKA OVAT NIITÄ TULEVAISUUDEN OIKEITA!! LUPAUKSIA.
Ei PSM mitalli ole tarkoitettu jokaiselle.Oma poikani olisi varmasti mitalleilla tuolla 14 v ikä jaolla,eikä hän edes itse halua ikä jakoa PSM kisoihin kuten ei moni muukaan poika jonka tavoitteet painissa on pitkällä tähtäimellä.ei pelkästään voitta painin PSM mitalli ja pleikan peluun SM mitalli samana vuonna.Jos isä/äiti ei voi hyväksyä sitä että oma mussukka ei voitakkaan PSM mitallia vuoden kuluttua painin aloittamisesta ni
VIKA ON VANHEMMISSA ! ei lapsissa tai sarjoissa ja edelleen PSM kisojen alaikä rajaksi 10 v.TOI KAIKKI VALITUS ON TURHAA PAS...
tulipas sanottua mutta asiaa. - mutta...
STADI kirjoitti:
CAD arvokisojen ylin sarja on 100kg ei 115kg
JUN arvokisojen ylin sarja on 120kg
SEN arvokisojen ylin sarja on 120kg
Eli miten CAD ikäinen 115kg painija voi joskus seniori-iässä päästä alle 120kg sarjaan ??? Eikö tällä 100kg sarjalla nimenomaan anneta vinkkejä siitä, missä kuosissa tulisi olla tuossa iässä.
Turha sanoa, että kovinkaan moni 115kg 17v poika olisi vain pelkkää lihasta.Jos kaverit alkavat olla liki 2 metriä pitkiä, eskari-iästä asti harjotelleita, niin kyllä siinä väkisinkin lihasmassaa on kehittynyt ja niin pitkään äijään melko paljon. Ja se painaa paljon. Muissa Pohjoismaissa on muuten sama tilanne.
- Pohjoisen Pekka
heistä tulee kirjoitti:
hyviä valmentajia sekä seuran hallintohenkilöitä! Kaikella on tarkoituksensa ja kaikkia tarvitaan. Kipeästi!
Pöyryn Jarmo pohti aikanaan melko lailla vakavissaan ja ihan selvinpäin sitä mahdollisuutta, että olisi pitänyt valittaa jonnekin EU:n tuomioistuimeen Kansainvälisen Painiliiton asettamista painon ylärajoissa. Ainakaan näissä yleisemmin harrastetuissa lajeissa ei kielletä kilpailemista yli 120 kiloisilta, mutta FILA on näin päättänyt tehdä.
Mutta koska nykyisin on tuo miesten ylin sallittu paino lätkäisty 120 kiloon, niin eihän millään logiikalla voi mennä pistämään 17-vuotiaidelle pojille suurimmaksi sarjassa 115 kiloa. Pitää vain yrittää pysyä siinä sadan kilon kuosissa. Itselläkin paino pysyi aikanaan hallussa paljon paremmin, kun tiesi että kisoissa pitää painaa se 130 kiloa (oli yläraja muutama vuosi sitten).
Se on kyllä tosi, että kaverit kasvavat entistä nopeammin ja entistä suuremmiksi. 10 vuoden kuluessa sarjajakoa voidaan joutua tarkistamaan nostamalla ylintä painorajaa.
Se Pöyryn idea muuten kannattaisi ottaa pohdintaa, mitähän Martinetti ja kumpparit tuumaisivat, kun Suomesta lähtisi valitus EU:n ihmisoikeusosastolle ylipainoisten ja suurikasvuisten syrjinnästä? Voisi siinä ainakin Vehviläinen saada pari ranskankielistä puhelua kirosanoineen. Ai niin, sen valituksen voi tehdä vaikka jonkun painipojan aktiivinen isä tai äiti...
Muuten olen tässä ikäjako keskustelussa samaa mieltä Junttamiehen kanssa. Ei lisää alle 14-vuotiaita Suomen mestareita vaan niitä 25 kesäisiä maailman mestareita. - vaan :
uskottavuus -juttu meni? kirjoitti:
Eikös ollut lajin kannalta ala-arvoista, jos tehdään näitä pokkausmitalisarjoja? Mutta minä olen suurpiirteinen ja avarakatseinen ihminen. Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja silleen! Lisätään siis sarjat:
14v 40 kg
Ja sitä paitsi kolmen tai neljän vuoden kuluttua tuo 82 kg -kaveri ei suinkaan ole yksin! Ihan miten vain halutaan, kunhan kaikki pääsee mukaan ja ketään ei syrjitä! Ja tämä ei ollut provo!Se 14 v 40 kg menee tietysti 42:een tai sitten vetää 38:iin. Junttamies on itekin sanonu, et kolme kiloo voi ihan hyvin laihduttaa kerran tai pari vuodessa Pääkisoihin.
- yritä
Pöyryn Jarmo pohti aikanaan melko lailla vakavissaan ja ihan selvinpäin sitä mahdollisuutta, että olisi pitänyt valittaa jonnekin EU:n tuomioistuimeen Kansainvälisen Painiliiton asettamista painon ylärajoissa. Ainakaan näissä yleisemmin harrastetuissa lajeissa ei kielletä kilpailemista yli 120 kiloisilta, mutta FILA on näin päättänyt tehdä.
Mutta koska nykyisin on tuo miesten ylin sallittu paino lätkäisty 120 kiloon, niin eihän millään logiikalla voi mennä pistämään 17-vuotiaidelle pojille suurimmaksi sarjassa 115 kiloa. Pitää vain yrittää pysyä siinä sadan kilon kuosissa. Itselläkin paino pysyi aikanaan hallussa paljon paremmin, kun tiesi että kisoissa pitää painaa se 130 kiloa (oli yläraja muutama vuosi sitten).
Se on kyllä tosi, että kaverit kasvavat entistä nopeammin ja entistä suuremmiksi. 10 vuoden kuluessa sarjajakoa voidaan joutua tarkistamaan nostamalla ylintä painorajaa.
Se Pöyryn idea muuten kannattaisi ottaa pohdintaa, mitähän Martinetti ja kumpparit tuumaisivat, kun Suomesta lähtisi valitus EU:n ihmisoikeusosastolle ylipainoisten ja suurikasvuisten syrjinnästä? Voisi siinä ainakin Vehviläinen saada pari ranskankielistä puhelua kirosanoineen. Ai niin, sen valituksen voi tehdä vaikka jonkun painipojan aktiivinen isä tai äiti...
Muuten olen tässä ikäjako keskustelussa samaa mieltä Junttamiehen kanssa. Ei lisää alle 14-vuotiaita Suomen mestareita vaan niitä 25 kesäisiä maailman mestareita.Ei me sentään yllytyshulluja olla tällä palstalla. :D
- pojat.......
kilot kirjoitti:
Tässä ne tulevat:
ja
Siinä kaikki! Huomenna aukeaa eka luukku joulukalanterista, joten toivotan kaikille oikein hyvää joulunodotusta! Öitä!sittenhän 14 vuotiaat pojat jotka pärjäävät, joutuvat otelemaan huonompia vastaa ( heitä jotka eivät kehity nopeasti) ja nopeasti kehittymättömät tuntevat taas itsensä huonoiksi eivätkä saa välttämättä taaskaan kisan makua......
- olet oikeassa!
junttamies kirjoitti:
Niinkuin tuossa aiemmin sanoinkin jo; Minä en halua ainakaan, että valmennettavani saavat SM-kisoissa pari matsia. EI. Minä haluan, että he saavat siellä MONTA kovatasoista matsia. Vain niin voi kehittyä. Toivottavasti te muutkin ymmärrätte tämän? Kovatasoinen kotimainen kilpailu on ehdoton edellytys sille, että pärjätään kansainvälisesti. Näin se vain on.
turhaa jakaa sarjoja osiin jotta tulisi enemän mestareita.......... sitten suomalaiset eivät saa kokemusta suomen kisoista jotta pääsisivät ulkomaile ottelemaan kovaa matsia
- pieni osa porukasta?
pojat....... kirjoitti:
sittenhän 14 vuotiaat pojat jotka pärjäävät, joutuvat otelemaan huonompia vastaa ( heitä jotka eivät kehity nopeasti) ja nopeasti kehittymättömät tuntevat taas itsensä huonoiksi eivätkä saa välttämättä taaskaan kisan makua......
Voisi jopa sanoa, että jäävuoren huippu? Tämä jäävuoren huippu voi vallan mainiosti odottaa vuoden. Sen sijaan suuri massa joutuu odottamaan useita vuosia. Ja ns. "kehittymättömät" (oikeasti normaalia keskinkertaista vauhtia kehittyvät), jotka oikeasti ovat ihan keskinkertaista hyvää sorttia, pääsevät mukaan samaan aikaan kuin pienikasvuiset painijatoverinsa. Ovat tosi innoissaan huomatessaan kelpaavansa SPL:lle siinä kuin pienikasvuiset (oikeesti siis todella muita hitaammin kehittyvät)painijatoverinsakin! :-)
- ala-asteen kilot
kilot kirjoitti:
Tässä ne tulevat:
ja
Siinä kaikki! Huomenna aukeaa eka luukku joulukalanterista, joten toivotan kaikille oikein hyvää joulunodotusta! Öitä!KLL, ala-aste, Pojat alle 13 v
Ehdotus painoluokiksi:
32, 35, 38, 42, 46, 50, 54, 58, 63, 69 ja 76
Mielestäni pitää ensin panna KLL täysin kuntoon ja vasta sitten miettiä tätä PSM -asiaa. :D - ei enää
ala-asteen kilot kirjoitti:
KLL, ala-aste, Pojat alle 13 v
Ehdotus painoluokiksi:
32, 35, 38, 42, 46, 50, 54, 58, 63, 69 ja 76
Mielestäni pitää ensin panna KLL täysin kuntoon ja vasta sitten miettiä tätä PSM -asiaa. :Dolisi alarajaa? Kunhaan kouluun on kelpuutettu, niin kisaan voi osallistua?
- Katsoja
Mielestäni KLL:n ikämuutokset olivat ihan ok. Jostain luin, että sillä haluttiin eri lajeja samanarvoiseen asemaan eli muissa lajeissa tuollainen ikäjako on jo ollut aiemmin käytössä.
Ainakin meidän kunnassa liikuntalautakunta jakaa nuorille stipendejä arvokisamenestyksen (KLL ja SM) mukaan eli ehkä näin on helpompi laittaa kriteerit paikalleen.
Myös SM-kisojen nykyiset ikärajat on ok. Minusta olennaisempaa kuin ikärajoista keskustelu PSM-kisoissa olisi juuri säännöistä ja ottelujärjestelmästä käytävä keskustelu. Olen edelleen sitä mieltä, että kahden lohkon järjestelmä olisi paras alle 17v. kisoissa, vanhempien kisoista pähkäilköön muut. Ensi viikonloppuna taas matkataan maakunnista Espooseen ja aika moni yhden matsin vuoksi. Ja turhan monella päivä jatkuu kisapaikalla päivystämässä, pääseekö keräilyihin vain ei. Kahden lohkon järjestelmällä kaikille tulisi se väh. kaksi matsia ja taatusti paras voittaisi kisat. Ja vaikka tulisikin kaksi kertaa nekkuun, jäisi ainakin enemmän muisteltavaa.- asiaa
Olen kanssasi täysin samaa mieltä!
- for you
"taatusti paras voittaisi kisat"
Muista paras joka ei kohdannut pahimpaa vastustajaansa. Aina on arvalla pelinsä, ottlutyyli voi olla ristiin sellainen että on esim. 3 tai jopa usempia jotka keskenäänb voittavat topisiaan toistuvasti ristiin. tällöin ei yksiselitteisesti voi puhua parhaasta muutoinkuin sillä perusteella että voittohan tuli nou seli seli... - ottelujärjestäjä
Otapa huomioooon että vanhat ottelujärjestelmät
lisäisivät otteluiden määrää n 20 %.Mattojen määrää ei monessakaan paikassa tilojen puutteessa voi enää lisätä. Nykyisillä säännöillä ei ole "järkevää" käyttää muuta kuin uuutta järjestelmää ,vai halutaanko painia "koko viikonloppu yö ml." Yleensä kun esitetään jotain vaatimuksia, tulisi ottaa huomioon mihin vaatimus vaikuttaa. ottelujärjestäjä kirjoitti:
lisäisivät otteluiden määrää n 20 %.Mattojen määrää ei monessakaan paikassa tilojen puutteessa voi enää lisätä. Nykyisillä säännöillä ei ole "järkevää" käyttää muuta kuin uuutta järjestelmää ,vai halutaanko painia "koko viikonloppu yö ml." Yleensä kun esitetään jotain vaatimuksia, tulisi ottaa huomioon mihin vaatimus vaikuttaa.Olet nyt "hieman" väärässä.
Kun kahden lohkon järjestelmä oli käytössä, ehdittiin kisat viedä ihan hyvin säädyllisessä ajassa läpi, vaikka painijoita olikin tuolloin enemmän.
Lisäksi, nykyisessä järjestelmässä on taukoineen ym. niin paljon ilmaa, että se mainitsemasi 20% ei tunnu missään.
Lyhyestä virsi kaunis: Kannatan kahden lohkon ottelujärjestelmää. KAIKISSA painikisoissa ja KAIKISSA ikäluokissa.- ottelujärjestäjä
junttamies kirjoitti:
Olet nyt "hieman" väärässä.
Kun kahden lohkon järjestelmä oli käytössä, ehdittiin kisat viedä ihan hyvin säädyllisessä ajassa läpi, vaikka painijoita olikin tuolloin enemmän.
Lisäksi, nykyisessä järjestelmässä on taukoineen ym. niin paljon ilmaa, että se mainitsemasi 20% ei tunnu missään.
Lyhyestä virsi kaunis: Kannatan kahden lohkon ottelujärjestelmää. KAIKISSA painikisoissa ja KAIKISSA ikäluokissa.Täytyypä täsmentää.
Toki hyvin ehdittiin ennenkin kun oli eri säännöt. Näillä säännöillä (jaksovoitot) ja vanhalla ottelujärjestelmällä on täysin eri asia,
vaikka "ilmaa" olisikin. Otapa yhteys johonkin
"ammatti-ottelujärjestäjään ", niin asia valkenee. ottelujärjestäjä kirjoitti:
Täytyypä täsmentää.
Toki hyvin ehdittiin ennenkin kun oli eri säännöt. Näillä säännöillä (jaksovoitot) ja vanhalla ottelujärjestelmällä on täysin eri asia,
vaikka "ilmaa" olisikin. Otapa yhteys johonkin
"ammatti-ottelujärjestäjään ", niin asia valkenee.Ymmärrän kyllä, että uusilla säännöillä (jaksovoitot) painittaessa otteluiden kesto keskimäärin pitenee. Mutta en silti jaksa uskoa, että ne pitenevät niin paljon, etteikö kisoja voisi viedä läpi kahden lohkon järjestelmällä.
Voin toki olla väärässäkin, mutta tuo mainitsemasi 20% riittäisi kai vielä ihan hyvin?
Ainakin nyt tuntuu painikisoissa, että se "toiminta" katkoineen yms. pistää ihmiset väkisinkin haukottelemaan - ikävä on niitä aikoja kun painkisoissa oli enemmän actionia.- Katsoja
ottelujärjestäjä kirjoitti:
lisäisivät otteluiden määrää n 20 %.Mattojen määrää ei monessakaan paikassa tilojen puutteessa voi enää lisätä. Nykyisillä säännöillä ei ole "järkevää" käyttää muuta kuin uuutta järjestelmää ,vai halutaanko painia "koko viikonloppu yö ml." Yleensä kun esitetään jotain vaatimuksia, tulisi ottaa huomioon mihin vaatimus vaikuttaa.Kymmenen vuoden ajan olen seissyt harva se viikonloppu pojan painikisoissa, joten tiedän kyllä, että siellä saa mainiosti viikonlopun kulumaan. Ja vaikka otteluiden määrä kahden lohkon järjestelmällä lisääntyisikin mainitsemasi 20%, pidän silti mukavampana vaihtoehtona sitä, että kahden hävityn matsin jälkeen tietää voivansa lähteä kotimatkalle kuin se, että toisinaan pitää jäädä päivystämään mahdollisia keräilyjä pitkäksikin aikaa. Näin ainakin meille on käynyt.
Mm. tästä syystä pysyn edelleen mielipiteessäni, että kahden lohkon ottelujärjestelmä on hyvä juttu! Tämä on myös painijapoikani mielipide. - Ekku
Katsoja kirjoitti:
Kymmenen vuoden ajan olen seissyt harva se viikonloppu pojan painikisoissa, joten tiedän kyllä, että siellä saa mainiosti viikonlopun kulumaan. Ja vaikka otteluiden määrä kahden lohkon järjestelmällä lisääntyisikin mainitsemasi 20%, pidän silti mukavampana vaihtoehtona sitä, että kahden hävityn matsin jälkeen tietää voivansa lähteä kotimatkalle kuin se, että toisinaan pitää jäädä päivystämään mahdollisia keräilyjä pitkäksikin aikaa. Näin ainakin meille on käynyt.
Mm. tästä syystä pysyn edelleen mielipiteessäni, että kahden lohkon ottelujärjestelmä on hyvä juttu! Tämä on myös painijapoikani mielipide.Kerrotko missä kisoissatätä uutta järjestelmää on käytetty jos luetaan pois SM-kisat ja FILAN kisat?
En usko että muitakisojan on järjestetty kovinkaan monta tällä päivystys ottelujärjestelmällä. - Katsoja
Ekku kirjoitti:
Kerrotko missä kisoissatätä uutta järjestelmää on käytetty jos luetaan pois SM-kisat ja FILAN kisat?
En usko että muitakisojan on järjestetty kovinkaan monta tällä päivystys ottelujärjestelmällä.Kyllä tätä uutta järjestelmää on käytetty ihan tavallisissa ikäkausikilpailuissakin. Etenkin vuoden alussa oli varmaankin epätietoisuutta siitä, että kaikkien olisi pakko käyttää uutta järjestelmää ja oli kaikenlaista sähläystä, kun ei kukaan oikein tiennyt, miten toimia. Nyt onneksi seurat ovat rohkeammin pohdiskelleet omiin kisoihinsa sopivia systeemejä. Edelleen mukavana muistona Y-TK:n järjestämät TUL:in kisat!
- botn
Katsoja kirjoitti:
Kyllä tätä uutta järjestelmää on käytetty ihan tavallisissa ikäkausikilpailuissakin. Etenkin vuoden alussa oli varmaankin epätietoisuutta siitä, että kaikkien olisi pakko käyttää uutta järjestelmää ja oli kaikenlaista sähläystä, kun ei kukaan oikein tiennyt, miten toimia. Nyt onneksi seurat ovat rohkeammin pohdiskelleet omiin kisoihinsa sopivia systeemejä. Edelleen mukavana muistona Y-TK:n järjestämät TUL:in kisat!
päivystetty.... painiliittohan on informoinut jo 2004 vuonna molskissa ja nettisivuillaan, että kilpailujärjestäjät kansallisissa kisoissa voi käyttää mitä ottelujärjestelmää tahansa.. meidän seura on ainakin toiminut niin..tarkuutta seurantaan..
- pähkinä
Kiloväleille 50 -100 sijoittuu noin n.40 alle 14 v poikaa. Tälle vähemmistölle ollaan vaatimassa ikäkausiperiaatteella toimiva PSM.
Mikäli ehdotettu alaraja 42 kg toteutuisi, jäisi kisoista pois n. 80 poikaa! Heille se on saavutettu etu, josta tuskin ovat valmiit luopumaan.- jutska
On alun perin tehty väärin säätämällä nämä alle 42 kg sarjat ja jättämällä alaikäraja pois PSM:istä. Nyt kun ne ovat jo olemassa, asiaa onkin vaikea korjata.
On totta, ettei alle 14 vee -sarjat mitään oikeita SM-tasoisia sarjoja ole. Sarjat nyt kuitenkin ovat olemassa ja niiden kanssa on elettävä. On myös elettävä sen tosiasian kanssa, että isokoisemmat pojat ovat oikeutettuja vaatimaan samanmoiset kilpailut itselleen.
Kysymykseni kuuluu lyhyesti ja ytimekkäästi näin:
Miksi KLL ei riitä ikäkausipainijoiden SM-kisaksi?
Odotan mielenkiinnolla vastauksia.- 12v:n isukki
Olen itse myös miettinyt,miksei KLL voisi olla samalla 13v Suomen mestaruus kisa.Käsittääkseni jo nyt kisoissa voittaneet ovat ikäluokkansa suomen parhaita.Siis suomen mestareita.Tämä titteli voidaan virallistaa ja homma on sillä selvä.Olemme tuon 12veen kanssa odottaneet ensi vuotta hartaasti.Painavammasta päästä olevana hänen viimeinen vuotensa KLL:n 13 v sarjassa voisi olla se mitalin kiiltoinen.Aina on tullut takkiin vanhemmilta,mutta nyt ehkä odotus palkitaan.Eli...kärsivällissyyttä ja kaikki saavat sen mahdollisuutensa!!!
- ennen
12v:n isukki kirjoitti:
Olen itse myös miettinyt,miksei KLL voisi olla samalla 13v Suomen mestaruus kisa.Käsittääkseni jo nyt kisoissa voittaneet ovat ikäluokkansa suomen parhaita.Siis suomen mestareita.Tämä titteli voidaan virallistaa ja homma on sillä selvä.Olemme tuon 12veen kanssa odottaneet ensi vuotta hartaasti.Painavammasta päästä olevana hänen viimeinen vuotensa KLL:n 13 v sarjassa voisi olla se mitalin kiiltoinen.Aina on tullut takkiin vanhemmilta,mutta nyt ehkä odotus palkitaan.Eli...kärsivällissyyttä ja kaikki saavat sen mahdollisuutensa!!!
Nimittäin jotkut Vanhat Jäärät puhuvat vieläkin Koululiikuntaliiton Suomenmestaruuskilpailuista.
- siltainsinööri
Muutetaan PSM -kisojen alaikärajaksi 14 v ja alimmaksi sarjaksi kansainvälisen jaottelun mukaan 42 kg. Silloin voidaan puhua "oikeista SM-kisoista".
KLL toimisi Junttamiehen mallin mukaan ikäkausipainijoiden SM-kisana. Sitä ei tarvitse sinällää "virallistaa". Riittää kun kisa saavuttaa käytännössä tämä SM-statuksen. - pikkupojat ja
siltainsinööri kirjoitti:
Muutetaan PSM -kisojen alaikärajaksi 14 v ja alimmaksi sarjaksi kansainvälisen jaottelun mukaan 42 kg. Silloin voidaan puhua "oikeista SM-kisoista".
KLL toimisi Junttamiehen mallin mukaan ikäkausipainijoiden SM-kisana. Sitä ei tarvitse sinällää "virallistaa". Riittää kun kisa saavuttaa käytännössä tämä SM-statuksen.heidän tukijoukkonsa? Ovatko he valmiita luopumaan nykyisestä kilpailusta? Kertokaapa pienten poikien taustavoimat, mitä mieltä olette Siltainsinöörin ja alunperin Hannun ehdotuksesta? Asiasta on hyvä puhua tässä vaiheessa vakavasti. Sääntöjä ei voida muutella kuin erittäin painavin perusteluin ja pitkällisen harkinnan myötä.
- jaetuille
pikkupojat ja kirjoitti:
heidän tukijoukkonsa? Ovatko he valmiita luopumaan nykyisestä kilpailusta? Kertokaapa pienten poikien taustavoimat, mitä mieltä olette Siltainsinöörin ja alunperin Hannun ehdotuksesta? Asiasta on hyvä puhua tässä vaiheessa vakavasti. Sääntöjä ei voida muutella kuin erittäin painavin perusteluin ja pitkällisen harkinnan myötä.
alle 14 v PSM -mitaleille (joita alle 42 kg:ssa jaetut mitalit pääsääntöisesti ovat)? Niistähän tulisi keräilyharvinaisuuksia, joita ei enää tultaisi jakamaan! :-)
- siksi, että
Keskikoiset ja Isot pojat haluavat yhtä monet ikäkausi-SM:it, kuin Pienilläkin jo on (KLL ja PSM). Keskikokoisilla ja Isoilla on vain KLL. Hannun ehdotus kyllä tasoittaisi tilannetta!
- Varaventtiili
KLL toimisi Junttamiehen mallin mukaan ikäkausipainijoiden SM-kisana. Sitä ei tarvitse sinällää "virallistaa". Riittää kun kisa saavuttaa käytännössä tämä SM-statuksen.Olen samaa mieltä. KLL:n painikisan nimen voisi oikein virallisesti samalla muuttaa "Koululiikuntaliiton Suomenmestaruuskisaksi". Kaikki osapuolet olisivat varmasti tyytyväisiä!
- ovat
http://www.painiliitto.net/kilpailukalenteri/2005/joulukuu/3/ukis.htm
huomiset kilpailijat! Kaikki eivät ehkä osallistukaan sarjaan, johon ovat etukäteen ilmoittautuneet. Se selviää huomenna.
Käydäänkö huomenna viimeiset "ikäkausiPSM:it" nykysäännöillä? Mikäli muutoksia sarjoissa tapahtuu, niin elämme historiallisia hetkiä ko. kisan suhteen. Nautitaan nyt ainutlaatuisesta tunnelmasta, joka näissä kisoissa aina on ollut. Toivotaan, ettei tule loukkaantumisia ja että kaikki saavat kotiinviemisiksi mukavia muistoja ja upeita elämyksiä. Kaikille kilpailijoille ja heidän tukijoukoilleen Hyvää Kisaa!- vielä:
Tsemppiä myös teille Hienot Painipojat, jotka ette vielä tällä kertaa olleet "kypsiä" osallistumaan. Muistakaa: Teidän aikanne tulee. Ehkä nopeammin, kuin uskoittekaan!
- Varma
vielä: kirjoitti:
Tsemppiä myös teille Hienot Painipojat, jotka ette vielä tällä kertaa olleet "kypsiä" osallistumaan. Muistakaa: Teidän aikanne tulee. Ehkä nopeammin, kuin uskoittekaan!
Olen lukenut läpi koko repertuaarin ja ei voi kuin ihmetellä, mikä ihmeen kiire on pojilla vai heidän vanhemmillaan SM -kisoihin. Oli itse ensimmäisen kerran SM -kisoissa 15vuotiaana ja aloitin harrastuksen 9 -vuotiaana. Mielestäni se oli ihan normaali kuvio.
Kyllä nuoremmille kisoja piisaa. Ei kai tässä kisojen puutteesta ole kysymys.
Älkää luulkokaan että painiliitto alentaa SM -kisojen arvio. Päinvastaista puhetta silelä on ollut. Niin, että kisoihin tulisi alaikäraja ja sarjat alkaisivat ylempää.
MIKSI: ura jatkuu pidempää yksinkertaisesti - eikä kellään mene hattuun alaikäisenä voitetusta SM -kullasta.
Jos joku sen tyyppistä kaipaa otetaan vanhat kunnon SUURKISAT käyttöön.... - ???
Varma kirjoitti:
Olen lukenut läpi koko repertuaarin ja ei voi kuin ihmetellä, mikä ihmeen kiire on pojilla vai heidän vanhemmillaan SM -kisoihin. Oli itse ensimmäisen kerran SM -kisoissa 15vuotiaana ja aloitin harrastuksen 9 -vuotiaana. Mielestäni se oli ihan normaali kuvio.
Älkää luulkokaan että painiliitto alentaa SM -kisojen arvio. Päinvastaista puhetta silelä on ollut. Niin, että kisoihin tulisi alaikäraja ja sarjat alkaisivat ylempää.
MIKSI: ura jatkuu pidempää yksinkertaisesti - eikä kellään mene hattuun alaikäisenä voitetusta SM -kullasta.
Jos joku sen tyyppistä kaipaa otetaan vanhat kunnon SUURKISAT käyttöön....Toi oli asiaa,kyllä pojille riittää ikäkausi kisoja ihan riittävästi ei todellakaan ole tarkoitus että joka toinen poika painija/tyttö voittaa SM mitallin pidetään SM kisoissa se arvo joka sille kuuluu,SM mitskun saa VAIN parhaat ja suodaan niille se "epärehellinen" OIKEUS ! Itse olin jälleen kerran oman pojan SM kisoja vastaan (12 v) mut päävalmentaja sano et mukaan vaan.itse kannatan ala ikä rajaksi 14 v ja 42 kg
jos jatketaan nyky systeemillä joka on paras mahdollinen !! Minä en todellakaan ymmärrä teitä valittajia että SM kisat pitäisi muuttaa ikäkausi kisoiksi,MIKSI ???????
Te jotka sitä vaaditte ette ole IKINÄ itse paininut. - asiassa
Varma kirjoitti:
Jos joku sen tyyppistä kaipaa otetaan vanhat kunnon SUURKISAT käyttöön....Ei todellakaan riitä, että pikkusarjat tipautetaan pois, vaan kisalle pitää asettaa myös alaikäraja! Tällöin kaikki pikkupojat ovat jatkossa samalla viivalla. Alaikärajan on oltava 14v eikä yhtään sen alempi. 14 vuotiailla on useimmilla harjoittelua takana tuo 7 vuotta vähintään. Ei kai SM-mitaliin voi olla mitenkään oikeutettu sen vähemmällä harjoittelulla?
On ilahduttavaa kuulla, että liitossa olisi käyty keskusteluja tästä asiasta. Osaako joku sanoa, että milloin ja kenen toimesta nämä ikäkausi PSM:it alkoivat? Nytkin kun katselee tuloslistoja parasta aikaa käytävistä kisoista noissa "höyhenissä", niin väkisinkin ajattelee, että hepposin perustein siellä ollaan Suomenmestareita leipomassa. Pojat ottavat kasvupyrähdyksen ja sen jälkeen ollaankin sarjassa, jossa taidot eivät millään riitä edes pistesijoille. - kateellinen
asiassa kirjoitti:
Ei todellakaan riitä, että pikkusarjat tipautetaan pois, vaan kisalle pitää asettaa myös alaikäraja! Tällöin kaikki pikkupojat ovat jatkossa samalla viivalla. Alaikärajan on oltava 14v eikä yhtään sen alempi. 14 vuotiailla on useimmilla harjoittelua takana tuo 7 vuotta vähintään. Ei kai SM-mitaliin voi olla mitenkään oikeutettu sen vähemmällä harjoittelulla?
On ilahduttavaa kuulla, että liitossa olisi käyty keskusteluja tästä asiasta. Osaako joku sanoa, että milloin ja kenen toimesta nämä ikäkausi PSM:it alkoivat? Nytkin kun katselee tuloslistoja parasta aikaa käytävistä kisoista noissa "höyhenissä", niin väkisinkin ajattelee, että hepposin perustein siellä ollaan Suomenmestareita leipomassa. Pojat ottavat kasvupyrähdyksen ja sen jälkeen ollaankin sarjassa, jossa taidot eivät millään riitä edes pistesijoille.vanhempi muiden mielestä! Päätelkää itse. Meidän salilla on tälläinen "höyhen", joka on erittäin hidaskasvuinen ikätovereihinsa nähden. Oma poikani aloitti painiharrastuksen hänen kanssaan yhtä aikaa. Tämä höyhen pääsee aina painimaan itseään huomattavasti nuorempia ja taidoiltaan kehittymättömämpiä vastaan. Ja tietysti hän pärjää. Kaikki tämän tietävät, mutta siitä huolimatta hän on valmentajan lemmikki. Hänelle napsahtaa joka vuosi seuran kannustuspalkinto stipendeineen. Oma lapseni on #esittänyt# paljon vaativampia taitoja kilpailuissa. Hän ei ole edes lihava, mutta jostain syystä painaa todella paljon. Kai se johtuu vahvasta luustosta? En tiedä mistä. Joten hän vuorostaan painii aina itseään vanhempien kanssa eikä menestys tietysti ole sijoituksiin verraten lähellekään samaa luokkaa, kuin tällä kevyellä #mestarilla#. Painoluokkaurheilusta kun on kyse, niin ymmärrän, että on vaan reenattava pärjätäkseen saman painoisille. Ja näin tietysti tehdäänkin. Mutta, mutta...jollakin tapaa valmentajien pitäisi muistaa kiittää myös näitä poikia, joiden aika tulee vasta lähenpänä 17 vuotta. Ikäkausikisat ovat kärsineet #inflaation#. Siellä voisi hankkia niitä #mestaruuksia# kepittämällä samanikäisiä vähemmän aikaa reenanneita, mutta tuntuu ajan tuhlaukselta käydä joka viikonloppu painimassa satojen kilometrien päässä, kun yhtä painavia vastuksia on korkeintaan kaksi. Siihen kuluu koko päivä ja toipumiseen toinen, puhumattakaan siihen kuluvasta rahasta. Viikonlopun voi hyödyntää lepäämällä, tekemällä hiihto/uintilenkin, lukemalla seuraavan viikon kokeisiin.
Mutta ensi maanantaina reeneissä ylistetään tätä hidaskasvuista seuratoveria, joka jälleen pärjäsi PSM:issä, jonne ei oman poikani katsottu oleman kypsä lähtemään kuin korkeintaan harjoitusmielessä omalla kustannuksellaan. Miten taas MOTIVOIN lapseni jatkamaan? Hän on koko ajan kahden vaiheilla, jatkaako painia päälajinaan vai siirtyykö täysin yleisurheilun pariin, joissa menestystä tulee joka kisassa? Pakottamalla ei tehdä painijaa, mutta jotakin porkkanoita voisivat #herrat# näille nuorille taitajillekin keksiä! - - Pekka -
kateellinen kirjoitti:
vanhempi muiden mielestä! Päätelkää itse. Meidän salilla on tälläinen "höyhen", joka on erittäin hidaskasvuinen ikätovereihinsa nähden. Oma poikani aloitti painiharrastuksen hänen kanssaan yhtä aikaa. Tämä höyhen pääsee aina painimaan itseään huomattavasti nuorempia ja taidoiltaan kehittymättömämpiä vastaan. Ja tietysti hän pärjää. Kaikki tämän tietävät, mutta siitä huolimatta hän on valmentajan lemmikki. Hänelle napsahtaa joka vuosi seuran kannustuspalkinto stipendeineen. Oma lapseni on #esittänyt# paljon vaativampia taitoja kilpailuissa. Hän ei ole edes lihava, mutta jostain syystä painaa todella paljon. Kai se johtuu vahvasta luustosta? En tiedä mistä. Joten hän vuorostaan painii aina itseään vanhempien kanssa eikä menestys tietysti ole sijoituksiin verraten lähellekään samaa luokkaa, kuin tällä kevyellä #mestarilla#. Painoluokkaurheilusta kun on kyse, niin ymmärrän, että on vaan reenattava pärjätäkseen saman painoisille. Ja näin tietysti tehdäänkin. Mutta, mutta...jollakin tapaa valmentajien pitäisi muistaa kiittää myös näitä poikia, joiden aika tulee vasta lähenpänä 17 vuotta. Ikäkausikisat ovat kärsineet #inflaation#. Siellä voisi hankkia niitä #mestaruuksia# kepittämällä samanikäisiä vähemmän aikaa reenanneita, mutta tuntuu ajan tuhlaukselta käydä joka viikonloppu painimassa satojen kilometrien päässä, kun yhtä painavia vastuksia on korkeintaan kaksi. Siihen kuluu koko päivä ja toipumiseen toinen, puhumattakaan siihen kuluvasta rahasta. Viikonlopun voi hyödyntää lepäämällä, tekemällä hiihto/uintilenkin, lukemalla seuraavan viikon kokeisiin.
Mutta ensi maanantaina reeneissä ylistetään tätä hidaskasvuista seuratoveria, joka jälleen pärjäsi PSM:issä, jonne ei oman poikani katsottu oleman kypsä lähtemään kuin korkeintaan harjoitusmielessä omalla kustannuksellaan. Miten taas MOTIVOIN lapseni jatkamaan? Hän on koko ajan kahden vaiheilla, jatkaako painia päälajinaan vai siirtyykö täysin yleisurheilun pariin, joissa menestystä tulee joka kisassa? Pakottamalla ei tehdä painijaa, mutta jotakin porkkanoita voisivat #herrat# näille nuorille taitajillekin keksiä!Olet diagnosoinut ongelman teidän painiperheessä oikein. Ainakin näin voisi päätellä pelkän tekstin perusteella.
Vakavasti puhuen (tai kirjoittaen) on vain uskottava siihen, että kyllä se teidän pojankin aika koittaa näyttää kyntensä ikäistensä ja kokoistensa poikien joukossa. Ja kyllä näillä nuoremmilla isokasvuisilla pojillakin tasokkaita kisoja riittää; KLL:n painit ja TUL:n mestaruuskisat kaksi kertaa vuodessa ja kesällä Heinolan turnaus. Jos noissa napsii kärkisijoja, niin luulisi valmentajan mielenkin muuttuvan.
Meidänkin salilla kulkee isokasvuisia poikia, joiden parhaat vuodet pojissa tulevat olemaan vasta 4-5 vuoden päässä. Siitä huolimatta en halua näille oman ryhmän pojilleni uusia ikäluokkia poikien SM-kisoihin, vaan mietiskelen sitä, kuinka saan pojat jatkamaan hienon harrastuksen parissa, jossa heillä on myös tulevaisuus. Tuossa motivoinnissa poikien kisakalenteriin kuuluvat tulevaisuudessa juuri nuo suuremmat kisat, joissa pääsee painimaan ikäistensä kanssa. - Siltainsinööri
- Pekka - kirjoitti:
Olet diagnosoinut ongelman teidän painiperheessä oikein. Ainakin näin voisi päätellä pelkän tekstin perusteella.
Vakavasti puhuen (tai kirjoittaen) on vain uskottava siihen, että kyllä se teidän pojankin aika koittaa näyttää kyntensä ikäistensä ja kokoistensa poikien joukossa. Ja kyllä näillä nuoremmilla isokasvuisilla pojillakin tasokkaita kisoja riittää; KLL:n painit ja TUL:n mestaruuskisat kaksi kertaa vuodessa ja kesällä Heinolan turnaus. Jos noissa napsii kärkisijoja, niin luulisi valmentajan mielenkin muuttuvan.
Meidänkin salilla kulkee isokasvuisia poikia, joiden parhaat vuodet pojissa tulevat olemaan vasta 4-5 vuoden päässä. Siitä huolimatta en halua näille oman ryhmän pojilleni uusia ikäluokkia poikien SM-kisoihin, vaan mietiskelen sitä, kuinka saan pojat jatkamaan hienon harrastuksen parissa, jossa heillä on myös tulevaisuus. Tuossa motivoinnissa poikien kisakalenteriin kuuluvat tulevaisuudessa juuri nuo suuremmat kisat, joissa pääsee painimaan ikäistensä kanssa.Jostain syystä keskustelu on aina lipsahtanut siihen, että sm-kisojen muuttaminen ikäkausiperusteiseksi on marginaaliryhmien tavoitteena. Että kaikille tarttis saada sm-mitali?? Itse olen ikäkausimallin kannalla siksi, että saamme lajille näkyvyyttä ja lisää harrastajia. Onko suurempi pelko, että painija lopettaa liian varhaisen menestyksen vuoksi vai siksi että ei ole mahdollisuutta (käytännössä) osallistua sm-kisoihin?
Vaikka laji on kova ja pärjääminen edellyttää rajua panostusta on turha haikailla vanhoja aikoja takaisin: "Jouko Salomäki sai pennin jokaisesta leuanvedosta..."
Olemme kilpailutilanteessa muiden lajien kanssa ja harrastajamäärät eivät riitä mikäli jatkuvuutta ja menestystä haetaan. Aikanaan myös poikapainia vastustettiin sillä perusteella, että "siemenperunat syödään". Nyt ovat argumentit vähän saman tyyppisiä. Ennakkoluulottomuutta kaivataan!
Ja lopuksi vielä: mikä on tilanne esim. Ruotsissa tai Saksassa? Miten maan mestaruuskisoissa ikäjako toimii? Voisiko sieltä saada kokemuksia ennen kuin tehdään mitään (tai jätetään tekemättä)? Tai miten toimitaan toisissa lajeissa - judo, nyrkkeily? Siltainsinööri kirjoitti:
Jostain syystä keskustelu on aina lipsahtanut siihen, että sm-kisojen muuttaminen ikäkausiperusteiseksi on marginaaliryhmien tavoitteena. Että kaikille tarttis saada sm-mitali?? Itse olen ikäkausimallin kannalla siksi, että saamme lajille näkyvyyttä ja lisää harrastajia. Onko suurempi pelko, että painija lopettaa liian varhaisen menestyksen vuoksi vai siksi että ei ole mahdollisuutta (käytännössä) osallistua sm-kisoihin?
Vaikka laji on kova ja pärjääminen edellyttää rajua panostusta on turha haikailla vanhoja aikoja takaisin: "Jouko Salomäki sai pennin jokaisesta leuanvedosta..."
Olemme kilpailutilanteessa muiden lajien kanssa ja harrastajamäärät eivät riitä mikäli jatkuvuutta ja menestystä haetaan. Aikanaan myös poikapainia vastustettiin sillä perusteella, että "siemenperunat syödään". Nyt ovat argumentit vähän saman tyyppisiä. Ennakkoluulottomuutta kaivataan!
Ja lopuksi vielä: mikä on tilanne esim. Ruotsissa tai Saksassa? Miten maan mestaruuskisoissa ikäjako toimii? Voisiko sieltä saada kokemuksia ennen kuin tehdään mitään (tai jätetään tekemättä)? Tai miten toimitaan toisissa lajeissa - judo, nyrkkeily?Miksi sinun mielestäsi KLL ei riitä ikäkausipainijoiden SM-kisaksi?
Miksi SM-kisoistakin täytyy väen väkisin vääntää ikäkausikisat? Tuoko se todella lisää harrastajia painin pariin?
Miksi mitään täytyisi muuttaa? Eikö nykyinen systeemi ole ihan toimiva? KLL, TUL, SM, Veikko Rantanen (vapaat ja krekot) muut kisat. Kyllä siinä riittää tavoitteellisia kisoja aivan varmasti kaikille. Katse kilpailukalenteriin.- puhuu asiaa
junttamies kirjoitti:
Miksi sinun mielestäsi KLL ei riitä ikäkausipainijoiden SM-kisaksi?
Miksi SM-kisoistakin täytyy väen väkisin vääntää ikäkausikisat? Tuoko se todella lisää harrastajia painin pariin?
Miksi mitään täytyisi muuttaa? Eikö nykyinen systeemi ole ihan toimiva? KLL, TUL, SM, Veikko Rantanen (vapaat ja krekot) muut kisat. Kyllä siinä riittää tavoitteellisia kisoja aivan varmasti kaikille. Katse kilpailukalenteriin.Ikäkausi-SM:it olisi ajan hengen mukainen ratkaisu esille tuotuun selkeään muutostarpeeseen ko. kisan suhteen. Sillä tavoin voisimme vastata siihen kilpailuun, jota nyt käydään harrastajista. Nykysysteemillä kun kaikki eivät ole ns. samalla viivalla osallistumismahdollisuuksiin nähden.
Ei nyt vedetä tähän asiaan mukaan niitä muita arvokkaita kisoja, joissa tämä asia jo on huomioitu. Nyt puhutaan Poikien Suomenmestaruuskilpailuista. Niissä kisoissa pitää kaikilla olla myös mahdollisuus osallistua.
Miettikääpä tilannetta, jossa useat meidän murkuista ovat: yleensä paini on päälaji, jota on harrastettu jo alaluokilta alkaen. Lisäksi pojat harrastavat jotain toista lajia: jalkapalloa/jääkiekkoa/yleisurheilua/uintia jne. Jos ajatellaan vaikkapa vain näitä viime mainittuja yksilö lajeja, niin niissä on käytössä ikäkausi-Sm:it. Kun sitten 13 v keskikokoinen poika miettii tulevaisuutta jatkaako painia, jossa mahdollisuus osallistua SM:iin 16 -17 vuotiaana ja vertaa sitä vaikkapa yleisurheiluun, jossa SM-kisat alkavat 14-vuotiaana, niin kumpaankohan lajiin vaaka kallistuu? Vuosikin on pitkä aika odottaa siinä iässä, puhumattakaan 3-4 vuodesta! puhuu asiaa kirjoitti:
Ikäkausi-SM:it olisi ajan hengen mukainen ratkaisu esille tuotuun selkeään muutostarpeeseen ko. kisan suhteen. Sillä tavoin voisimme vastata siihen kilpailuun, jota nyt käydään harrastajista. Nykysysteemillä kun kaikki eivät ole ns. samalla viivalla osallistumismahdollisuuksiin nähden.
Ei nyt vedetä tähän asiaan mukaan niitä muita arvokkaita kisoja, joissa tämä asia jo on huomioitu. Nyt puhutaan Poikien Suomenmestaruuskilpailuista. Niissä kisoissa pitää kaikilla olla myös mahdollisuus osallistua.
Miettikääpä tilannetta, jossa useat meidän murkuista ovat: yleensä paini on päälaji, jota on harrastettu jo alaluokilta alkaen. Lisäksi pojat harrastavat jotain toista lajia: jalkapalloa/jääkiekkoa/yleisurheilua/uintia jne. Jos ajatellaan vaikkapa vain näitä viime mainittuja yksilö lajeja, niin niissä on käytössä ikäkausi-Sm:it. Kun sitten 13 v keskikokoinen poika miettii tulevaisuutta jatkaako painia, jossa mahdollisuus osallistua SM:iin 16 -17 vuotiaana ja vertaa sitä vaikkapa yleisurheiluun, jossa SM-kisat alkavat 14-vuotiaana, niin kumpaankohan lajiin vaaka kallistuu? Vuosikin on pitkä aika odottaa siinä iässä, puhumattakaan 3-4 vuodesta!Mitään muutostarvetta ei ole olemassa, paitsi ehkä kahden-kolmen tänne ahkerasti
kirjoittelevan vanhemman korvien välissä. Todelliset painin asaintuntijat tajuavat tilanteen, eivätkä siksi hönttyile mihinkään tämän asian suhteen. Enkä kyllä jaksa uskoa, että pojatkaan haluaisivat mitään ikäkausi SM-kisoja. Hekin haluavat säilyttää nykyiset SM-kisat, koska niitä todella arvostetaan painipiireissä.
Kirjoitit:
"Vuosikin on pitkä aika odottaa siinä iässä, puhumattakaan 3-4 vuodesta!"
Aika lailla väärä arvio painin luonteesta, sillä paini nimenomaan vaatii pitempiaikaista sitoutumista lajiin. Helpolla ei menestys näin kovassa lajissa tule. Jos pitkäjännitteisyyttä ei löydy, paini on silloin täysin väärä lajivalinta. On aivan turha lähteä kosiskelemaan suurta harrastajajoukkoa helpoilla SM-mitaleilla. Ei se niin toimi. Parasta mainosta painille on menestyvät mies,- ja naispainijat Olympiatasolla. Sitä kautta painille saadaan lisää harrastajia, ei vippaskonsteilla.
Pekkaa lainaten: "Me ei tarvita Suomeen enää yhtään 14-vuotiaita Suomenmestareita vaan 25-vuotiaita maailmanmestareita."junttamies kirjoitti:
Mitään muutostarvetta ei ole olemassa, paitsi ehkä kahden-kolmen tänne ahkerasti
kirjoittelevan vanhemman korvien välissä. Todelliset painin asaintuntijat tajuavat tilanteen, eivätkä siksi hönttyile mihinkään tämän asian suhteen. Enkä kyllä jaksa uskoa, että pojatkaan haluaisivat mitään ikäkausi SM-kisoja. Hekin haluavat säilyttää nykyiset SM-kisat, koska niitä todella arvostetaan painipiireissä.
Kirjoitit:
"Vuosikin on pitkä aika odottaa siinä iässä, puhumattakaan 3-4 vuodesta!"
Aika lailla väärä arvio painin luonteesta, sillä paini nimenomaan vaatii pitempiaikaista sitoutumista lajiin. Helpolla ei menestys näin kovassa lajissa tule. Jos pitkäjännitteisyyttä ei löydy, paini on silloin täysin väärä lajivalinta. On aivan turha lähteä kosiskelemaan suurta harrastajajoukkoa helpoilla SM-mitaleilla. Ei se niin toimi. Parasta mainosta painille on menestyvät mies,- ja naispainijat Olympiatasolla. Sitä kautta painille saadaan lisää harrastajia, ei vippaskonsteilla.
Pekkaa lainaten: "Me ei tarvita Suomeen enää yhtään 14-vuotiaita Suomenmestareita vaan 25-vuotiaita maailmanmestareita."... alkaa kieltämättä pikkuhiljaa kyllästyttää. Ei oikein enää huvittaisi tästä kirjoittaa, koska se menee jo jankuttamisen puolelle. Jos joku ei ymmärrä kantaani, tai ei halua ymmärtää niin okei. Kukin saa ajatella asian itse. Painiliitto ne ikärajat kuitenkin asettaa, emme me tälle palstalle kirjoittelevat.
- Tasa-arvon puolesta
junttamies kirjoitti:
... alkaa kieltämättä pikkuhiljaa kyllästyttää. Ei oikein enää huvittaisi tästä kirjoittaa, koska se menee jo jankuttamisen puolelle. Jos joku ei ymmärrä kantaani, tai ei halua ymmärtää niin okei. Kukin saa ajatella asian itse. Painiliitto ne ikärajat kuitenkin asettaa, emme me tälle palstalle kirjoittelevat.
Vai onko mielummin niin, että sinä jankutat samaa "miksei KLL jne. riitä" jokaisen kommentin jälkeen, koska et halua että tästä asiasta muut ovat eri mieltä?
Ongelmana nykytilanteessa on eriarvoisuus. Se, että osa tuntee itsensä syrjityksi, on omiaan aiheuttamaan katkeruutta ja ongelmia yhteiskunnan kaikilla alueilla, ja tässä tapauksessa homma näkyy siinä, että mielenkiinto painiharrastukseen saattaa tyssätä niillä, joilla ei ole mitään käytännön mahdollisuutta pärjätä SM:ssä saman ikäisinä kuin pienikokoisilla, jotka pääsevät painimaan lähinnä itseään nuorempia vastaan.
Toisaalta se, että SM-menestystä saadaan jo hyvin nuorena, saattaa karkoittaa osan menestyneistä kun tavoitteita on saavutettu liian aikaisin.
Mutta nimenomaan tuon eriarvoisuuden takia nykytilanne on huonoin mahdollinen vaihtoehto, ja siihen porukka täällä kaipaa korjausta.
Vaihtoehdot ainakin seuraavat:
1) 13-vuotiaiden SM (mahdollisine alaikärajoineen/painoineen)
2) Alin painoluokka esim. 42 kg
3) Alaikäraja 13 tai 14. Alin painoluokka harkinnan mukaan.
Ilman jotain ym. vaihtoehdoista ei tasa-arvo toteudu. Jos käytetään muutoksen vastustamiselle perusteluna saavutettua etua, niin tuohon voisi sanoa kärjistäen, että niihän oli E-Afrikassakin buureilla saavutettuja etuja. :) - hyvin sanottu!
Tasa-arvon puolesta kirjoitti:
Vai onko mielummin niin, että sinä jankutat samaa "miksei KLL jne. riitä" jokaisen kommentin jälkeen, koska et halua että tästä asiasta muut ovat eri mieltä?
Ongelmana nykytilanteessa on eriarvoisuus. Se, että osa tuntee itsensä syrjityksi, on omiaan aiheuttamaan katkeruutta ja ongelmia yhteiskunnan kaikilla alueilla, ja tässä tapauksessa homma näkyy siinä, että mielenkiinto painiharrastukseen saattaa tyssätä niillä, joilla ei ole mitään käytännön mahdollisuutta pärjätä SM:ssä saman ikäisinä kuin pienikokoisilla, jotka pääsevät painimaan lähinnä itseään nuorempia vastaan.
Toisaalta se, että SM-menestystä saadaan jo hyvin nuorena, saattaa karkoittaa osan menestyneistä kun tavoitteita on saavutettu liian aikaisin.
Mutta nimenomaan tuon eriarvoisuuden takia nykytilanne on huonoin mahdollinen vaihtoehto, ja siihen porukka täällä kaipaa korjausta.
Ilman jotain ym. vaihtoehdoista ei tasa-arvo toteudu. Jos käytetään muutoksen vastustamiselle perusteluna saavutettua etua, niin tuohon voisi sanoa kärjistäen, että niihän oli E-Afrikassakin buureilla saavutettuja etuja. :)Eikä me todellakaan sitä täällä päätetä, mutta jolleivat ne tahot, jotka asian lopulta päättävät tai jättävät pöydälle, ongelmaa tiedosta, niin on turha itkeä niitä meillä on vain 3000 kpl:tta lisenssipainijoita! Näkyvyyttä on saatavissa houkuttelemalla lisää harrastajia. Jos tämä ikäkausi-SM on lääke siihen, niin silloin se on maksettava.
Tasa-arvon puolesta kirjoitti:
Ilman jotain ym. vaihtoehdoista ei tasa-arvo toteudu. Jos käytetään muutoksen vastustamiselle perusteluna saavutettua etua, niin tuohon voisi sanoa kärjistäen, että niihän oli E-Afrikassakin buureilla saavutettuja etuja. :)Ja kohta varmaan vaaditaan SM-kisoihin myös alle 10v ja alle 8v ikärajoja? Ai eikö? Odottakaapa vaan...
Painissa on vain aika vaikea toteuttaa mitään täydellistä tasa-arvoa jota täällä niin kovasti peräänkuulutetaan. On olemassa kilorajat ja ikärajat. Aina tulee olemaan niitä, joille sarja sopii hyvin, toisille taas huonosti - kääntelee asiaa miten päin vaan niin ei se siitä muutu miksikään!
Tämä on mielestäni niitä aiheita joista on IHAN TURHA VALITTAA YHTÄÄN MITÄÄN.- vabamaadlus
junttamies kirjoitti:
Ja kohta varmaan vaaditaan SM-kisoihin myös alle 10v ja alle 8v ikärajoja? Ai eikö? Odottakaapa vaan...
Painissa on vain aika vaikea toteuttaa mitään täydellistä tasa-arvoa jota täällä niin kovasti peräänkuulutetaan. On olemassa kilorajat ja ikärajat. Aina tulee olemaan niitä, joille sarja sopii hyvin, toisille taas huonosti - kääntelee asiaa miten päin vaan niin ei se siitä muutu miksikään!
Tämä on mielestäni niitä aiheita joista on IHAN TURHA VALITTAA YHTÄÄN MITÄÄN.juuri niin junttamies puhuu asiaa!!eiköhän jo unohdeta tämä väittely tästä asiasta ja mennään eteenpäin reeni intoa kaikille ja tsemppiä tuleviin kisoihin kaikille...
- maadlus
vabamaadlus kirjoitti:
juuri niin junttamies puhuu asiaa!!eiköhän jo unohdeta tämä väittely tästä asiasta ja mennään eteenpäin reeni intoa kaikille ja tsemppiä tuleviin kisoihin kaikille...
Niin. Kai sen hölmömpikin tajuaa, että sitten kun on erikseen alle 14 -vuotiaiden SM -kisat niin 8-11 -vuotiaat ovat taas eriarvoisessa asemassa. Heille täytyy saada myös mitalit käteen.
HERÄTKÄÄ JO HEL....tti.... - HOI!
maadlus kirjoitti:
Niin. Kai sen hölmömpikin tajuaa, että sitten kun on erikseen alle 14 -vuotiaiden SM -kisat niin 8-11 -vuotiaat ovat taas eriarvoisessa asemassa. Heille täytyy saada myös mitalit käteen.
HERÄTKÄÄ JO HEL....tti....Se on tuo s i s ä l u k u t a i t o toisinaan hieman hukassa, vai mitä? ;)
"1) 13-vuotiaiden SM (mahdollisine alaikärajoineen/painoineen) "
Eli tuossahan mainittiin se alaikäraja, jonka avulla saadaan homma kaikille mahdollisimman tasa-arvoiseksi. Toisin kuin nykytilanne.
Ja olihan tuossa pari muutakin vaihtoehtoa kuin 13-vuotiaiden SM, eikös juu? ;) HOI! kirjoitti:
Se on tuo s i s ä l u k u t a i t o toisinaan hieman hukassa, vai mitä? ;)
"1) 13-vuotiaiden SM (mahdollisine alaikärajoineen/painoineen) "
Eli tuossahan mainittiin se alaikäraja, jonka avulla saadaan homma kaikille mahdollisimman tasa-arvoiseksi. Toisin kuin nykytilanne.
Ja olihan tuossa pari muutakin vaihtoehtoa kuin 13-vuotiaiden SM, eikös juu? ;)Taitaa se sisälukutaito olla myös siellä päässä vähintään yhtä heikkoa. Ei tästä viestiketjusta olisi muuten tullut reilusti yli 100:n viestin pituinen.
Totuus nyt vain on se, että aina tulee olemaan niitä, jotka valittavat, että on huonot sarjat tai huonot ikäjaot. Oli ne sitten mitkä tahansa. Tämä on ikuisuuskysymys.- linden
junttamies kirjoitti:
Taitaa se sisälukutaito olla myös siellä päässä vähintään yhtä heikkoa. Ei tästä viestiketjusta olisi muuten tullut reilusti yli 100:n viestin pituinen.
Totuus nyt vain on se, että aina tulee olemaan niitä, jotka valittavat, että on huonot sarjat tai huonot ikäjaot. Oli ne sitten mitkä tahansa. Tämä on ikuisuuskysymys.Junttamies olet oikeassa. Tehdään niin tai näin kaikki eivät ole tyyvyväisiä. Nykyinen järjestelmä on riittävän hyvä.
- siltainsinööri
junttamies kirjoitti:
Miksi sinun mielestäsi KLL ei riitä ikäkausipainijoiden SM-kisaksi?
Miksi mitään täytyisi muuttaa? Eikö nykyinen systeemi ole ihan toimiva? KLL, TUL, SM, Veikko Rantanen (vapaat ja krekot) muut kisat. Kyllä siinä riittää tavoitteellisia kisoja aivan varmasti kaikille. Katse kilpailukalenteriin.Jos luet edellisen viestini, löydät vastaukset. Vaihtoehtoja on monia. Turha tätä on tosiaan jankuttaa puolin tai toisin. Argumentteja puolesta tai vastaan riittää. Oman mielipiteeni olen ilmoittanut kuin Junttamieskin. Se on varmasti kaikille selvä.
Mutta ottakaa joku kantaa tuohon viimeiseen kysymykseeni:
Ja lopuksi vielä: mikä on tilanne esim. Ruotsissa tai Saksassa? Miten maan mestaruuskisoissa ikäjako toimii? Voisiko sieltä saada kokemuksia ennen kuin tehdään mitään (tai jätetään tekemättä)? Tai miten toimitaan toisissa lajeissa - judo, nyrkkeily?
Varmasti muutkin ovat näitä asioita miettineet, vai mitä? - - Pekka -
Jos luet edellisen viestini, löydät vastaukset. Vaihtoehtoja on monia. Turha tätä on tosiaan jankuttaa puolin tai toisin. Argumentteja puolesta tai vastaan riittää. Oman mielipiteeni olen ilmoittanut kuin Junttamieskin. Se on varmasti kaikille selvä.
Mutta ottakaa joku kantaa tuohon viimeiseen kysymykseeni:
Ja lopuksi vielä: mikä on tilanne esim. Ruotsissa tai Saksassa? Miten maan mestaruuskisoissa ikäjako toimii? Voisiko sieltä saada kokemuksia ennen kuin tehdään mitään (tai jätetään tekemättä)? Tai miten toimitaan toisissa lajeissa - judo, nyrkkeily?
Varmasti muutkin ovat näitä asioita miettineet, vai mitä?Eikös Ruotsissa ole semmottinen malli, ettei siellä päästetä näitä pikkumiehiä ottelemaan mestaruuksista. Nuorin ikäluokka siellä virallisissa mestaruuskisoissa taitaa olla ungdomar (14-17) ja pienin sarja 42 kiloa.
Suomenniemellä taitaa olla nyrkkeilyssä ja judossa sama homma. Aivan nuorimmille ei järjestetä virallisia mestaruuskisoja. On kyllä valtakunnalliset poikanyrkkkeilypäivät, jotka vastaavat mestaruuskisoja, mutta VIRALLISIA mestaruuskisoja ne eivät taida olla.
Näinhän on malli myös hiihdossa ja yleisurheilussa. Hopeasompakaan ei taida olla virallinen SM-kisa, vaikka sellaisena sitä voidaan pitää. Yleisurheilussa oli ennen joku sisulisähuipentuma, mutta taitaa olla nykyään Junior Gamesin nimellä.
Samalla viisiin voidaan jatkossakin pitää painissa KLL:n alaluokkien sarjoja alle 13-poikien mestaruuskisoina ja yläluokkien sarjoja alle 16-vuotiaiden painijoiden mestaruuskisoina. - EHDOTTAJA
- Pekka - kirjoitti:
Eikös Ruotsissa ole semmottinen malli, ettei siellä päästetä näitä pikkumiehiä ottelemaan mestaruuksista. Nuorin ikäluokka siellä virallisissa mestaruuskisoissa taitaa olla ungdomar (14-17) ja pienin sarja 42 kiloa.
Suomenniemellä taitaa olla nyrkkeilyssä ja judossa sama homma. Aivan nuorimmille ei järjestetä virallisia mestaruuskisoja. On kyllä valtakunnalliset poikanyrkkkeilypäivät, jotka vastaavat mestaruuskisoja, mutta VIRALLISIA mestaruuskisoja ne eivät taida olla.
Näinhän on malli myös hiihdossa ja yleisurheilussa. Hopeasompakaan ei taida olla virallinen SM-kisa, vaikka sellaisena sitä voidaan pitää. Yleisurheilussa oli ennen joku sisulisähuipentuma, mutta taitaa olla nykyään Junior Gamesin nimellä.
Samalla viisiin voidaan jatkossakin pitää painissa KLL:n alaluokkien sarjoja alle 13-poikien mestaruuskisoina ja yläluokkien sarjoja alle 16-vuotiaiden painijoiden mestaruuskisoina.Eikös tämä ongelma ratkeisi näin:
CAD SM 14-17v sarjoissa 42-100kg
VALTAKUNNALLISET IKÄKAUSIMESTARUUSKILPAILUT:
IKäluokissa:
7-8v
9-10v
11-13v
Painoluokkia sitten sopivasti. Eli olisi yksi ikökausikilpailu, johon tultaisiin koko maasta ja sille annettaisiin erityinen arvo, mutta ei SM -arvoa.
ELi lainaten edellistä puhujaa, Junior Games, Hopeasompahiihdot jne. - Kannattaja
EHDOTTAJA kirjoitti:
Eikös tämä ongelma ratkeisi näin:
CAD SM 14-17v sarjoissa 42-100kg
VALTAKUNNALLISET IKÄKAUSIMESTARUUSKILPAILUT:
IKäluokissa:
7-8v
9-10v
11-13v
Painoluokkia sitten sopivasti. Eli olisi yksi ikökausikilpailu, johon tultaisiin koko maasta ja sille annettaisiin erityinen arvo, mutta ei SM -arvoa.
ELi lainaten edellistä puhujaa, Junior Games, Hopeasompahiihdot jne.Tuossa on hyvä idea, mutta. Se kun ei käy Junttamiehelle, niin minkäs teet...
- Kannattaja
Kannattaja kirjoitti:
Tuossa on hyvä idea, mutta. Se kun ei käy Junttamiehelle, niin minkäs teet...
Oli muuten niin loistavasti sommiteltu suunnitelma, että kannatanpa vielä toisenkin kerran.
Tismalleen noin se pitäisi tehdä. Ei mielestäni kaipaa edes hienosäätöä. Pienemmillekin olisi siis kunnon karkelot, vaikkei SM-arvoa olekaan. Ja ihan hyvä, ettei alle 14-vuotialla ole. Tuon tasa-arvoisemmaksi ei kuviota mielestäni millään saa. - - Pekka -
Kannattaja kirjoitti:
Tuossa on hyvä idea, mutta. Se kun ei käy Junttamiehelle, niin minkäs teet...
Mutta kyllä meillä on jo tuollaiset kisat, niin miksi pitäisi vielä uusia kisoja luoda. Lueskelkaa noita Junttamiehen juttuja, niin havaitsette kirjainyhdistelmät KLL ja TUL.
Tänä päivänä voi TUL:n poikakisoihin osallistua, vaikkei Kansan Uutisia tilaakaan. Jopa meidän pojat ovat siellä käyneet, vaikka olenkin vanhaa lahtarisukua. Ne ovat hyvät kisat ja nuorimpien sarjat ovat alle 10 vuotta.
Ja ne ovat vielä avoimet kisat. Koululiikuntaliiton kisoihin varmaan pääsevät sitten taas kaikki alle 13-vuotiaat. - Cassius
- Pekka - kirjoitti:
Mutta kyllä meillä on jo tuollaiset kisat, niin miksi pitäisi vielä uusia kisoja luoda. Lueskelkaa noita Junttamiehen juttuja, niin havaitsette kirjainyhdistelmät KLL ja TUL.
Tänä päivänä voi TUL:n poikakisoihin osallistua, vaikkei Kansan Uutisia tilaakaan. Jopa meidän pojat ovat siellä käyneet, vaikka olenkin vanhaa lahtarisukua. Ne ovat hyvät kisat ja nuorimpien sarjat ovat alle 10 vuotta.
Ja ne ovat vielä avoimet kisat. Koululiikuntaliiton kisoihin varmaan pääsevät sitten taas kaikki alle 13-vuotiaat.Tuo oli vain kierosti sanottuna, ettet halua muutosta nykytilanteeseen. Kysehän oli kuitenkin siitä lasten tasa-arvosta SM-kisojen suhteen, jota jäärät vastustavat. Kyllä tässä asiassa nyt on muillakin äänioikeus kuin Junttamiehellä. Yritä sinäkin keksiä ihan omat perustelut.
- realisti
Cassius kirjoitti:
Tuo oli vain kierosti sanottuna, ettet halua muutosta nykytilanteeseen. Kysehän oli kuitenkin siitä lasten tasa-arvosta SM-kisojen suhteen, jota jäärät vastustavat. Kyllä tässä asiassa nyt on muillakin äänioikeus kuin Junttamiehellä. Yritä sinäkin keksiä ihan omat perustelut.
Entäs sitten kun räätälöidään omalle mukulalle sopivat ikä- ja painoluokat ja se oma nuppu sattuukin häviämään? Ketäs tai mitä sitten syytetään? Aina saattaa joku olla kuitenkin parempi.
Oma poikani on "isokokoinen" tosin omassa koululuokassaan ollut aina pienimmästä päästä, eikä menestystä pahemmin ole tullut. Hän odottaa rauhassa sitä päivää kun on itse vanhimpana sarjassaan. Tosin eihän se vielä takaa
menestystä!
Kyllä se taitaa ihan yleisesti olla tiedossa ketkä painijat ovat näitä höyhenenkevyitä sarjansa vanhimpia jotka keräävät aina palkinnot. Poikani on niistä joskus maininnut ja olen saanut sellaisen kuvan ettei hän niitä sen kummemmin osaa arvostaa.
Kuinka sitten käy arvostuksen jos SM-kisoista tulee ikäkausikisat? - pitäisi nousta
realisti kirjoitti:
Entäs sitten kun räätälöidään omalle mukulalle sopivat ikä- ja painoluokat ja se oma nuppu sattuukin häviämään? Ketäs tai mitä sitten syytetään? Aina saattaa joku olla kuitenkin parempi.
Oma poikani on "isokokoinen" tosin omassa koululuokassaan ollut aina pienimmästä päästä, eikä menestystä pahemmin ole tullut. Hän odottaa rauhassa sitä päivää kun on itse vanhimpana sarjassaan. Tosin eihän se vielä takaa
menestystä!
Kyllä se taitaa ihan yleisesti olla tiedossa ketkä painijat ovat näitä höyhenenkevyitä sarjansa vanhimpia jotka keräävät aina palkinnot. Poikani on niistä joskus maininnut ja olen saanut sellaisen kuvan ettei hän niitä sen kummemmin osaa arvostaa.
Kuinka sitten käy arvostuksen jos SM-kisoista tulee ikäkausikisat?koska silloin ne höyhenenkeveät pojat, jotka nyt keräävät palkintoja eivät pääsekään antamaan selkään 4 vuotta nuoremmilleen. saisivat hekin samanveroisia vastuksia. ja niilä isoilla 9-12 vuotiaillakin olisi mahdollisuus, kun ei automaattisesti joutuisi monta vuotta vanhemman kanssa.
oma poikani on ns iso. hänen samanikäinen painikaveri lähti sm-kisohin. poikani ei. ja muuta eroa ei pojilla ole, kuin koko (saman verran harjoitelleet, samaan aikaan aloittaneet, ikäkausikisoissa samoin pärjänneet). mutta kokoeroa on 10 kg, eli poikani olisi joutunut turhaan kovaan sakkiin. joo, olisihan se kasvattanut, mutta ei kasvateta sentäs turvallisuuden hinnalla.
eli poikani kanssa odottelee rauhassa 13-14 vuoden ikää... - kyllä hannu tietää
pitäisi nousta kirjoitti:
koska silloin ne höyhenenkeveät pojat, jotka nyt keräävät palkintoja eivät pääsekään antamaan selkään 4 vuotta nuoremmilleen. saisivat hekin samanveroisia vastuksia. ja niilä isoilla 9-12 vuotiaillakin olisi mahdollisuus, kun ei automaattisesti joutuisi monta vuotta vanhemman kanssa.
oma poikani on ns iso. hänen samanikäinen painikaveri lähti sm-kisohin. poikani ei. ja muuta eroa ei pojilla ole, kuin koko (saman verran harjoitelleet, samaan aikaan aloittaneet, ikäkausikisoissa samoin pärjänneet). mutta kokoeroa on 10 kg, eli poikani olisi joutunut turhaan kovaan sakkiin. joo, olisihan se kasvattanut, mutta ei kasvateta sentäs turvallisuuden hinnalla.
eli poikani kanssa odottelee rauhassa 13-14 vuoden ikää...Kirjoituksestasi näkee jokainen, että nykyinen sarjasysteemi suosii niitä kavereita, jotka harjoittelevat enemmän ja eivät, samankokoisista ruoka-annoksista huolimatta, liho.
Kyllä se on niin väärin, että pelkällä harjoittelulla voi nykyisessä hyvinvointiyhteiskunnassa saada mitalin.
Ne taas, jotka ovat lahjakkaita mutta vähemmän harjoitelleita eivät saa mitaleita ja eivät edes pääse liiton kustannuksella leireilemään vaikka haluja olisi paljon.
Tasa-arvon vuoksi Hannun ehdotus on hyvä. Kaikilta niilta pienikokoisilta tai muuten kevyiltä lahjakkailta, paljon harjoitelleilta pojilta lopetetaan PSM-kisoista sarjat. Silloin eivät enää pääse kukkoilemaan mitalimäärillään ennenkuin kasvavat tosi miehiksi eli paino vähintäin 42 kg. Eivät myöskään pääse turtumaan liiallisesta mitalimäärästä, kun eivät pääse osallistumaan SM-kisoihin. Kevyille "pelleille" riittä hyvin jotkin kerran vuodessa järjestettävät ikäkausikisat edellyttäen, että niissä on sarjat myös painoarvoltaan paremmille painijoille. Asiantuntevissa painipiireissä voitaisiin sitten hyvin puhua "kevyitten SM-kisoista", joihin oikeiden yli 42 kiloisten painijoiden ei välttämättä tarvitsisi osallistua.
Tietysti haittapuolena voi olla se, että Suomessa paini loppuu tai vain muutama raskassarjalainen äheltää molskilla, jos syömisiltään ehtii.
Kuitenkin SM-kisojen arvo kohoaisi, kun kevyet painijat eivät pääsisi mukaan. Kevyen saavuttama mitali ei voi mitenkään olla yhtä arvokas kuin raskaammassa sarjassa painivan. Ei sillä ole mitään merkitystä kuinka monta osanottajaa sarjassa on. Niitä pieniä nassikoita on kuitenkin enemmän. Raskassarjalaiset ovat kuitenkin selvästi parempia monessakin mielessä. Nyt ne eivät vaan pärjää kisoissa, kun samaan sarjaan tulee samanpainoisia vielä parempia vanhempia painijoita. Siksi pitää jakaa vielä raskaammat sarjat PSM-kisoissa siten, että lähes jokainen voi saavuttaa mitalin, mikäli ei ole kevytrakenteinen "pellepainija" Tasa-arvon vuoksi riittää että jokaisessa raskaammassa sarjassa olisi ainakin yksi ottelija, että saadaan arvokas SM-kultamitali jaettua. Tyttöjen ei välttämättä tarvitsisi painia ollenkaan, kun ovat kuitenkiin rakenteeltaan niin kevyitä. Hyvä ehdotus Hannulta ja kumppaneilta. - kirjoitat
kyllä hannu tietää kirjoitti:
Kirjoituksestasi näkee jokainen, että nykyinen sarjasysteemi suosii niitä kavereita, jotka harjoittelevat enemmän ja eivät, samankokoisista ruoka-annoksista huolimatta, liho.
Kyllä se on niin väärin, että pelkällä harjoittelulla voi nykyisessä hyvinvointiyhteiskunnassa saada mitalin.
Ne taas, jotka ovat lahjakkaita mutta vähemmän harjoitelleita eivät saa mitaleita ja eivät edes pääse liiton kustannuksella leireilemään vaikka haluja olisi paljon.
Tasa-arvon vuoksi Hannun ehdotus on hyvä. Kaikilta niilta pienikokoisilta tai muuten kevyiltä lahjakkailta, paljon harjoitelleilta pojilta lopetetaan PSM-kisoista sarjat. Silloin eivät enää pääse kukkoilemaan mitalimäärillään ennenkuin kasvavat tosi miehiksi eli paino vähintäin 42 kg. Eivät myöskään pääse turtumaan liiallisesta mitalimäärästä, kun eivät pääse osallistumaan SM-kisoihin. Kevyille "pelleille" riittä hyvin jotkin kerran vuodessa järjestettävät ikäkausikisat edellyttäen, että niissä on sarjat myös painoarvoltaan paremmille painijoille. Asiantuntevissa painipiireissä voitaisiin sitten hyvin puhua "kevyitten SM-kisoista", joihin oikeiden yli 42 kiloisten painijoiden ei välttämättä tarvitsisi osallistua.
Tietysti haittapuolena voi olla se, että Suomessa paini loppuu tai vain muutama raskassarjalainen äheltää molskilla, jos syömisiltään ehtii.
Kuitenkin SM-kisojen arvo kohoaisi, kun kevyet painijat eivät pääsisi mukaan. Kevyen saavuttama mitali ei voi mitenkään olla yhtä arvokas kuin raskaammassa sarjassa painivan. Ei sillä ole mitään merkitystä kuinka monta osanottajaa sarjassa on. Niitä pieniä nassikoita on kuitenkin enemmän. Raskassarjalaiset ovat kuitenkin selvästi parempia monessakin mielessä. Nyt ne eivät vaan pärjää kisoissa, kun samaan sarjaan tulee samanpainoisia vielä parempia vanhempia painijoita. Siksi pitää jakaa vielä raskaammat sarjat PSM-kisoissa siten, että lähes jokainen voi saavuttaa mitalin, mikäli ei ole kevytrakenteinen "pellepainija" Tasa-arvon vuoksi riittää että jokaisessa raskaammassa sarjassa olisi ainakin yksi ottelija, että saadaan arvokas SM-kultamitali jaettua. Tyttöjen ei välttämättä tarvitsisi painia ollenkaan, kun ovat kuitenkiin rakenteeltaan niin kevyitä. Hyvä ehdotus Hannulta ja kumppaneilta."Raskassarjalaiset ovat kuitenkin selvästi parempia monessakin mielessä" No nykyisin näin vaan on. Raskaassa sarjassa on menestystä esitetty. "Pellesarjoissa" vähemmän.
- raskassarja
Kirjoituksestasi näkee jokainen, että nykyinen sarjasysteemi suosii niitä kavereita, jotka harjoittelevat enemmän ja eivät, samankokoisista ruoka-annoksista huolimatta, liho.
Kuitenkin SM-kisojen arvo kohoaisi, kun kevyet painijat eivät pääsisi mukaan. Kevyen saavuttama mitali ei voi mitenkään olla yhtä arvokas kuin raskaammassa sarjassa painivan. Ei sillä ole mitään merkitystä kuinka monta osanottajaa sarjassa on. Niitä pieniä nassikoita on kuitenkin enemmän. Raskassarjalaiset ovat kuitenkin selvästi parempia monessakin mielessä. Nyt ne eivät vaan pärjää kisoissa, kun samaan sarjaan tulee samanpainoisia vielä parempia vanhempia painijoita. Siksi pitää jakaa vielä raskaammat sarjat PSM-kisoissa siten, että lähes jokainen voi saavuttaa mitalin, mikäli ei ole kevytrakenteinen "pellepainija" Tasa-arvon vuoksi riittää että jokaisessa raskaammassa sarjassa olisi ainakin yksi ottelija, että saadaan arvokas SM-kultamitali jaettua. Tyttöjen ei välttämättä tarvitsisi painia ollenkaan, kun ovat kuitenkiin rakenteeltaan niin kevyitä. Hyvä ehdotus Hannulta ja kumppaneilta.Tosi kevyt on sinun suosikkisi, sillä tässä on puhuttu 50 kg ja sitä painavampien poikien kisoista. Jos hän painaa alle 50 kg, niin sitten on joko 10 v tai todella hidaskasvuinen............ No, kuitenkin kuuluu marginaaliryhmään. Ja onko hän mielestäsi Tosi Painija voittaessaan 30 kpl itseään 3-4 vuotta nuorempia poikia? Ja Raskas sarja alkaa sinulla siis 50 kg:sta? Poikien raskas sarja voisi alkaa tuosta 70-80 kg:sta ja 100 kg:n sarjassakin on painijoita, joita todella pitää arvostaa!
Jos alle 42 kg painava "painija" menettää oikeuden SM-mitaliin, niin Suomen Paini ei todellakaan lopu siihen! Isot sarjat! Jaq pah! Kaikki muut siina sarjassa alle 14 v. Se ei ole oikea SM-sarja vaan tekemällä tehty sellainen. 200 % enemmän arvostan sarjaa 100 kg, jossa pojat ovat todella harrastaneet lajia kohta 10 v ja ovat näyttäneet taitonsa niin kotimaassa vanhempia vastaan kuin ulkomaillakin! - sovittelijako?
Kuitenkin SM-kisojen arvo kohoaisi, kun kevyet painijat eivät pääsisi mukaan. Kevyen saavuttama mitali ei voi mitenkään olla yhtä arvokas kuin raskaammassa sarjassa painivan. Ei sillä ole mitään merkitystä kuinka monta osanottajaa sarjassa on. Niitä pieniä nassikoita on kuitenkin enemmän. Raskassarjalaiset ovat kuitenkin selvästi parempia monessakin mielessä. Nyt ne eivät vaan pärjää kisoissa, kun samaan sarjaan tulee samanpainoisia vielä parempia vanhempia painijoita. Siksi pitää jakaa vielä raskaammat sarjat PSM-kisoissa siten, että lähes jokainen voi saavuttaa mitalin, mikäli ei ole kevytrakenteinen "pellepainija" Tasa-arvon vuoksi riittää että jokaisessa raskaammassa sarjassa olisi ainakin yksi ottelija, että saadaan arvokas SM-kultamitali jaettua. Tyttöjen ei välttämättä tarvitsisi painia ollenkaan, kun ovat kuitenkiin rakenteeltaan niin kevyitä. Hyvä ehdotus Hannulta ja kumppaneilta.Olen huhuh kirjoittajan kanssa monessa samaa mieltä mutt hieman eri mieltä siinä että 100kg
poikia ei oikeen oikeesti löydy montaa huom! montaa (tasokkaita kehityskykyisiä) muutama erittäin tasokas löytyy!
Kyllä ne on keskisarjat joissa on kovin vääntö sitä ei voi kukaan kiistää! Siellä hän on ihmismassa eli välillä 66kg-96g. Jos tulevaisuustuo muutoksen se on eri asia mutta nyt on näin. Kovimmat mittelöt näissä sarjoissa on kansainvälisesti. - on olemassa,
Siltainsinööri kirjoitti:
Jostain syystä keskustelu on aina lipsahtanut siihen, että sm-kisojen muuttaminen ikäkausiperusteiseksi on marginaaliryhmien tavoitteena. Että kaikille tarttis saada sm-mitali?? Itse olen ikäkausimallin kannalla siksi, että saamme lajille näkyvyyttä ja lisää harrastajia. Onko suurempi pelko, että painija lopettaa liian varhaisen menestyksen vuoksi vai siksi että ei ole mahdollisuutta (käytännössä) osallistua sm-kisoihin?
Ja lopuksi vielä: mikä on tilanne esim. Ruotsissa tai Saksassa? Miten maan mestaruuskisoissa ikäjako toimii? Voisiko sieltä saada kokemuksia ennen kuin tehdään mitään (tai jätetään tekemättä)? Tai miten toimitaan toisissa lajeissa - judo, nyrkkeily?siitä, että lapset elävät "tässä ja nyt". Harvoin he harjoittelevat tulevaisuuteen tähdäten. Paljon harvemmin, mitä me aikuiset uskommekaan. Siksi kannatan ikäkausiperiaatetta tässäkin kisassa.
- rohkaistuisi
esittämään oman näkemyksensä tästä "kiistakapulasta" oikein nimellään eikä nimimerkillä ja haluaisi tehdä muutosehdotuksen SPL:lle, niin kenelle se pitäisi siellä lähettää? Sähköpostiosoite?
... että painin piiristä löytyy paljon sellaisia ihmisiä jotka puhuvat, ideoivat ja arvostelevat ahkerasti.
Tekijöitä vaan on valitettavan vähän. Sellaisia ihmisiä kaivataan lisää!- oikeat sarjat
junttamies kirjoitti:
... että painin piiristä löytyy paljon sellaisia ihmisiä jotka puhuvat, ideoivat ja arvostelevat ahkerasti.
Tekijöitä vaan on valitettavan vähän. Sellaisia ihmisiä kaivataan lisää!Kaikki alle 58 kilon sarjat pitäisi kieltää PSM-kisoista. Ne ovat niitä kevyitä muita vanhempia äijiä, jotka aina voittavat sarjansa, kun niillä ei ole kunnon ihraa vyötäröllä. Ja ne osaavat aina passata painonsa PSM-kisoihin vielä siten, että ei jää grammaakaan alle sarjapainon.
Ja eräskin kevyt helsinkiläinen pudotti nyt kisoihin painoaan muutaman kilon, pääsi pienempään sarjaan ja voitti taas tälläisillä kepulikonsteilla sarjansa vaikka ei tosin ollutkaan sarjansa vanhin.
Jos hänkin keskittyisi kotona syömiseen,nostaisi painoaan parikymmentä kiloa niin saataisiin huippukaveri 69kg:siin. Silloin alkaisi tulla jo kansainvälsitä menestystäkin suomalaisille. Mutta nyt hänkin vain harjoittelee ja kilpailee enemmän kuin muut, ja on tehnyt sitä menestyksellä jo vuosia, ja vain niissä kevyissä sarjoissa, jotka pitäisi kieltää kokonaan. Tämä sarjamuutos antaisi pienen mahdollisuuden myös niille, joilla nyt sattuu olemaan kotiperintönä suurempi ruokahalu tai kotona ehkä syödään rasvaisempaa ruokaa. Eihän se näiden poikien oma vika ole, että syötetähän tällä lailla. - junnut ja miehet?
oikeat sarjat kirjoitti:
Kaikki alle 58 kilon sarjat pitäisi kieltää PSM-kisoista. Ne ovat niitä kevyitä muita vanhempia äijiä, jotka aina voittavat sarjansa, kun niillä ei ole kunnon ihraa vyötäröllä. Ja ne osaavat aina passata painonsa PSM-kisoihin vielä siten, että ei jää grammaakaan alle sarjapainon.
Ja eräskin kevyt helsinkiläinen pudotti nyt kisoihin painoaan muutaman kilon, pääsi pienempään sarjaan ja voitti taas tälläisillä kepulikonsteilla sarjansa vaikka ei tosin ollutkaan sarjansa vanhin.
Jos hänkin keskittyisi kotona syömiseen,nostaisi painoaan parikymmentä kiloa niin saataisiin huippukaveri 69kg:siin. Silloin alkaisi tulla jo kansainvälsitä menestystäkin suomalaisille. Mutta nyt hänkin vain harjoittelee ja kilpailee enemmän kuin muut, ja on tehnyt sitä menestyksellä jo vuosia, ja vain niissä kevyissä sarjoissa, jotka pitäisi kieltää kokonaan. Tämä sarjamuutos antaisi pienen mahdollisuuden myös niille, joilla nyt sattuu olemaan kotiperintönä suurempi ruokahalu tai kotona ehkä syödään rasvaisempaa ruokaa. Eihän se näiden poikien oma vika ole, että syötetähän tällä lailla.Älytön idea kieltää esim. 58 sen takia että toiset on pienempiä ja toiset isompia....
Monet pojat kasvaa vasta intissä.
Jos on kevytrakenteinen, ei siitä syömällä kasva!Meinaatko että tuon ikäinen pystyisi nostamaan parikymmentä kiloa kuten ehdotit? Olispa Setälän Anttikin syönyt vähän enemmän niin painaisi 80 kiloa!
Pääkaupunkiseudulla harjoitellaan paljon, kilpaillaan paljon, osataan painonpudotus niin ettei tarvitse viikkokausia nähdä nälkää. Mikä on ongelma kun kerran poika ei edes ollut sarjansa vanhimpia? Paremmaksi tulee vaan painimalla vertaistensa ja kovempien vastustajien kanssa ja ottamalla oppia hävityistä matseista. Videokamera on hyvä apu, ja ennenkaikkea valmentaja joka seuraa otteluita ja antaa palautetta. Isällä on kyllä keinot vähissä, jollei ole valmennussuhdetta laopseensa. - kepulikonstit
junnut ja miehet? kirjoitti:
Älytön idea kieltää esim. 58 sen takia että toiset on pienempiä ja toiset isompia....
Monet pojat kasvaa vasta intissä.
Jos on kevytrakenteinen, ei siitä syömällä kasva!Meinaatko että tuon ikäinen pystyisi nostamaan parikymmentä kiloa kuten ehdotit? Olispa Setälän Anttikin syönyt vähän enemmän niin painaisi 80 kiloa!
Pääkaupunkiseudulla harjoitellaan paljon, kilpaillaan paljon, osataan painonpudotus niin ettei tarvitse viikkokausia nähdä nälkää. Mikä on ongelma kun kerran poika ei edes ollut sarjansa vanhimpia? Paremmaksi tulee vaan painimalla vertaistensa ja kovempien vastustajien kanssa ja ottamalla oppia hävityistä matseista. Videokamera on hyvä apu, ja ennenkaikkea valmentaja joka seuraa otteluita ja antaa palautetta. Isällä on kyllä keinot vähissä, jollei ole valmennussuhdetta laopseensa.Kyllä sielläkin Muutosten Tuulet pitäisi panna puhaltamaan. Tämä vaakalla käynnin lopettaminen onkin jo otettu käyttöön kokeilumielessä, joten siitä ainakin pitää tehdä käytäntö jatkossa; myös kansainvälisissä turnauksissa.
- haukotus
kepulikonstit kirjoitti:
Kyllä sielläkin Muutosten Tuulet pitäisi panna puhaltamaan. Tämä vaakalla käynnin lopettaminen onkin jo otettu käyttöön kokeilumielessä, joten siitä ainakin pitää tehdä käytäntö jatkossa; myös kansainvälisissä turnauksissa.
Harvinaisen heikkotasoista trollailua. Hetken päästä sitten sama heppu vastailee itselleen ja on ottavinaan trollin tosissaan.
- Örömönkiäinen
Luin tuossa koko keskustelun "kirjon". Eiköhän nyt olisi jo korke aika ottaa jäeki käteen. Jos painipoikienkin vanhemmat ottaisivat ne "varilasit" pios päästä ja lakkiaivat katsomasta niiden läpi sinne omaan pesäänsä.
Yksi älyttömimmistä ideoista oman urani aikana jota olen koskaan kullut, että PSM-kilpailuista rakennettaisiin jokin ikäkausikilpailu malli.
Ikäkausikilpailuita on valtakunta täynnä.
KLL (koulujen Suomenmestaruuskilpailut) ovat tarpeeksi suuri haaste ns. isokokoisille "pikkupojille"
Jos joku kirkkain silmin voi oikeasti väittää, että 7 vuotiaat SM-mesterit tuo lajin pariin uusia harrastajia ei tiedä painista "juuta ei jaat". Kyllä se menee niin että miesten mailmanmestarit ja Olympiavoittajat niita harrastajia lisää saleille tuo ei poikien mestarit.
Ja jos joku väittää, että SM-kisojen arvostus lisääntyy kun mitaleja on enemmän jaossa voi ryhtyä vaikka filatelistiksi ja ihmetellä miksi se "Feppeliin" merkki on niin kallis, no siksi kun niitä painettiin niin vähän.
Lopuksi viellä opettavainen tarina Turusta. Kaksi lahjakasta "Turkulaista" painijaa treenasivat hyvin ja kovaa, mutta he olivat ikäisiksiin kovin kovin kookaita. Miltei järjestäin he voittivat kaikki ikäkausikilpailunsa, mutta SM-kisamenestys jäi aina uupumaan, koska he olivat useita vuosia nuorempia kuin muut. Valmentajat tiesivät, vanhemmat tiesivä, että menestystä tulee kun se oike aika koittaa. Nyt se mensetyksen aika on tullut. Useita SM-mitalleja, pohjoismaiden mestaruudet jne.
Olisi kiva tietää missä päin Suomea kitistään asiasta ?
Ei meillä ainakaan Turussa ole koskaan kitisty asiasta.- oikeudenmukaisuutta
Jos on tutustunut kirjoitusten koko kirjoon voi kyllä kysyä: mikä ja missä päin Suomea mättää?
Tuntuu junttamies olevan ainoa asiantuntija koko porukassa. Hannukin lopettaisi pienemmät sarjat SM-kisoista. Millä perusteella?
No peruste voisi olla esimerkiksi se, että vuoden 2005 PSM-kisoista sekä KLL:n kisoista eniten mitaleita kahmineet eivät ole tai eivät pari-kolme vuotta sitten olleet vielä saavuttaneet Hannun maagista 42 kg rajapyykkiä.
PSM-kisoihin eivät olisi siis saaneet osallistua seuraavat mitalinkahmijat: Nicky Hoddy, Olli-Pekka Tuumi, Aber Amir, Petteri Martikainen, Tenho Palmroth, Joonas Honkanen, Sami Ponsiluoma, Tapio Helminen, Niko Kettunen, Veli-Karri Suominen, Ville Perkiö.
Minäpä väitän, että tuosta porukasta sekä tietysti muutamasta samanikäisestä heitä painavammasta (esim. Antti Hakala, Taisto Lalli) vielä kuullaan ja paljon.
Millä helvetin perusteella edellä mainittujen PSM-mitalistien painillinen taso olisi huonompaa kuin samanikäisten kavereiden, joiden kasvuhormonit tai ylenmääräinen ruokahalu ovat alkaneet jyllätä aiemmin.
Millä perusteella - Örömönkiäinen
oikeudenmukaisuutta kirjoitti:
Jos on tutustunut kirjoitusten koko kirjoon voi kyllä kysyä: mikä ja missä päin Suomea mättää?
Tuntuu junttamies olevan ainoa asiantuntija koko porukassa. Hannukin lopettaisi pienemmät sarjat SM-kisoista. Millä perusteella?
No peruste voisi olla esimerkiksi se, että vuoden 2005 PSM-kisoista sekä KLL:n kisoista eniten mitaleita kahmineet eivät ole tai eivät pari-kolme vuotta sitten olleet vielä saavuttaneet Hannun maagista 42 kg rajapyykkiä.
PSM-kisoihin eivät olisi siis saaneet osallistua seuraavat mitalinkahmijat: Nicky Hoddy, Olli-Pekka Tuumi, Aber Amir, Petteri Martikainen, Tenho Palmroth, Joonas Honkanen, Sami Ponsiluoma, Tapio Helminen, Niko Kettunen, Veli-Karri Suominen, Ville Perkiö.
Minäpä väitän, että tuosta porukasta sekä tietysti muutamasta samanikäisestä heitä painavammasta (esim. Antti Hakala, Taisto Lalli) vielä kuullaan ja paljon.
Millä helvetin perusteella edellä mainittujen PSM-mitalistien painillinen taso olisi huonompaa kuin samanikäisten kavereiden, joiden kasvuhormonit tai ylenmääräinen ruokahalu ovat alkaneet jyllätä aiemmin.
Millä perusteellaVastaukseni....EI MILLÄÄN PERUSTELLA.
Kirjoitukseni idea oli ja mielipiteeni on, nykyinen järjestelmä on hyvä.
Itse asiassa pienissä sarjoissa ottelut ovat vauhdikkaita ja hyvätasoisia. 32 kg:n mitallistit ovat oikeita painijoitten alkuja.
Asian ydin...jos PSM-kisoista tehdään IKÄKAUSIKILPAILUT SE TULEE ROMUTTAMAAN KOKO PSM-JÄRJESTELMÄN............ - Kommentti yksinpuheluun
Örömönkiäinen kirjoitti:
Vastaukseni....EI MILLÄÄN PERUSTELLA.
Kirjoitukseni idea oli ja mielipiteeni on, nykyinen järjestelmä on hyvä.
Itse asiassa pienissä sarjoissa ottelut ovat vauhdikkaita ja hyvätasoisia. 32 kg:n mitallistit ovat oikeita painijoitten alkuja.
Asian ydin...jos PSM-kisoista tehdään IKÄKAUSIKILPAILUT SE TULEE ROMUTTAMAAN KOKO PSM-JÄRJESTELMÄN............Sama heppu taas vastailee itselleen eri nimimerkeillä.
Varmaan harmittaa, kun tasa-arvoisuuden toteuduttua ei sitten pääsisikään tulevaisuudessa kertomaan naapureille, että meidän Ville onkin oikea Suomenmestari.
(Todellisuudessa kilpakumppanit lähinnä 2-5 vuotta nuorempia lapsia, mihin on päästy vuosikausien anorektisella dieetillä, joka on näppärästi myös hillinnyt pituuskasvun. En sano että kaikkien pienten ja laihojen kohdalla näin on, mutta ainakin ym. kirjoittajan kohdalla taitaa olla todellisuutta.)
Kyllä, 14 vuoden ikäraja SM-kilpailuihin mm. Ruotsin malliin on ratkaisu joka tuo samat lähtökohdat kaikille.
Ovatko siis ruotsalaiset pahastikin Suomen jäljessä painissa tämän takia?
Vai onko näin, että todellisuudessa ikäraja on etu, jonka ansiosta keskeyttämiset vähenevät, kun SM-mitaleja ei saakaan vielä näistä lastenkilpailuista.
Samalla hoituu ainakin osin tämä yli-innokkaiden vanhempien ongelma, kun lapset saavat riittävästi ravintoa, mitä kasvaminen ja aivot tarvisevat.
Sitäpaitsi nuoren painijan todellista kykyä osoittaa paljon paremmin se, miten hän pärjää omaa ikäluokkaansa vastaan kuin se, onko hänellä suomenmestaruudeksi kutsuttu titteli lähinnä itseään nuoremmista lapsista.
Joku kyseli mailiosoitteita painiliitosta, jotta voisi lähettää kommenttejaan asiasta.
http://www.painiliitto.net/yhteystiedot.shtml
Vielä tehokkaampi keino on harkitut mielipidekirjoitukset lehtien yleisöosastoille ja keskustelufoorumeille. - oikeudenmukaisuutta
Kommentti yksinpuheluun kirjoitti:
Sama heppu taas vastailee itselleen eri nimimerkeillä.
Varmaan harmittaa, kun tasa-arvoisuuden toteuduttua ei sitten pääsisikään tulevaisuudessa kertomaan naapureille, että meidän Ville onkin oikea Suomenmestari.
(Todellisuudessa kilpakumppanit lähinnä 2-5 vuotta nuorempia lapsia, mihin on päästy vuosikausien anorektisella dieetillä, joka on näppärästi myös hillinnyt pituuskasvun. En sano että kaikkien pienten ja laihojen kohdalla näin on, mutta ainakin ym. kirjoittajan kohdalla taitaa olla todellisuutta.)
Kyllä, 14 vuoden ikäraja SM-kilpailuihin mm. Ruotsin malliin on ratkaisu joka tuo samat lähtökohdat kaikille.
Vai onko näin, että todellisuudessa ikäraja on etu, jonka ansiosta keskeyttämiset vähenevät, kun SM-mitaleja ei saakaan vielä näistä lastenkilpailuista.
Samalla hoituu ainakin osin tämä yli-innokkaiden vanhempien ongelma, kun lapset saavat riittävästi ravintoa, mitä kasvaminen ja aivot tarvisevat.
Sitäpaitsi nuoren painijan todellista kykyä osoittaa paljon paremmin se, miten hän pärjää omaa ikäluokkaansa vastaan kuin se, onko hänellä suomenmestaruudeksi kutsuttu titteli lähinnä itseään nuoremmista lapsista.
Joku kyseli mailiosoitteita painiliitosta, jotta voisi lähettää kommenttejaan asiasta.
Vielä tehokkaampi keino on harkitut mielipidekirjoitukset lehtien yleisöosastoille ja keskustelufoorumeille.Taidat olla itse vainoharhainen yksinpuhelija. Minä en ainakaan kirjoita nimimerkillä Örömönkiäinen, joten kyllä tässä todellisuudessa keskustelua useamman kuin yhden välillä käydään.
Mitä tulee omaan asiantuntemukseesi niin kerropa oman kommenttisi
(Todellisuudessa kilpakumppanit lähinnä 2-5 vuotta nuorempia lapsia, mihin on päästy vuosikausien anorektisella dieetillä, joka on näppärästi myös hillinnyt pituuskasvun. En sano että kaikkien pienten ja laihojen kohdalla näin on, mutta ainakin ym. kirjoittajan kohdalla taitaa olla todellisuutta.) perusteella, ketkä seuraavista -
Nicky Hoddy, Olli-Pekka Tuumi, Aber Amir, Petteri Martikainen, Tenho Palmroth, Joonas Honkanen, Sami Ponsiluoma, Tapio Helminen, Niko Kettunen, Veli-Karri Suominen, Ville Perkiö - ovat olleet vuosikausia anorektisellä dieetillä vai petaatko vain sarjaa omalle pojallesi? - pian todellisuutta
oikeudenmukaisuutta kirjoitti:
Taidat olla itse vainoharhainen yksinpuhelija. Minä en ainakaan kirjoita nimimerkillä Örömönkiäinen, joten kyllä tässä todellisuudessa keskustelua useamman kuin yhden välillä käydään.
Mitä tulee omaan asiantuntemukseesi niin kerropa oman kommenttisi
(Todellisuudessa kilpakumppanit lähinnä 2-5 vuotta nuorempia lapsia, mihin on päästy vuosikausien anorektisella dieetillä, joka on näppärästi myös hillinnyt pituuskasvun. En sano että kaikkien pienten ja laihojen kohdalla näin on, mutta ainakin ym. kirjoittajan kohdalla taitaa olla todellisuutta.) perusteella, ketkä seuraavista -
Nicky Hoddy, Olli-Pekka Tuumi, Aber Amir, Petteri Martikainen, Tenho Palmroth, Joonas Honkanen, Sami Ponsiluoma, Tapio Helminen, Niko Kettunen, Veli-Karri Suominen, Ville Perkiö - ovat olleet vuosikausia anorektisellä dieetillä vai petaatko vain sarjaa omalle pojallesi?Kerropa miten tuo sarjan petaaminen oikein käytännössä onnistuisi? Jos SM-kisojen alaikäraja on 14 v., miten tämä tuo lisää paikkoja tai sarjoja joillekin? Mutta sinulla on näemmä oma lehmä ojassa.
Nythän käytännön alaikäraja menestymiselle ja edes kisoihin turvalliseen osanottamiseen on pienille ja laihoille paljon alhaisempi kuin normaalikokoisille ja isoille.
Jos lapsille halutaan yhdenvertainen kohtelu, ei nykytilanne voi käytännössä jatkua. On aivan varma että siihen tulee muutos, mutta parempi mitä nopeammin.
Tästä voi tuumia mikä on tilanne. Aika paljon kevyemmiltä vaikuttavat kuin tyypillinen ikäisensä lapsi. Alimpien sarjojen kuuden parhaan syntymävuodet:
32 kg
92
93
94
93
94
94
35 kg
94
93
92
93
94
92
38 kg
92
91
91
93
92
90
42 kg
90
92
92
92
93
91 pian todellisuutta kirjoitti:
Kerropa miten tuo sarjan petaaminen oikein käytännössä onnistuisi? Jos SM-kisojen alaikäraja on 14 v., miten tämä tuo lisää paikkoja tai sarjoja joillekin? Mutta sinulla on näemmä oma lehmä ojassa.
Nythän käytännön alaikäraja menestymiselle ja edes kisoihin turvalliseen osanottamiseen on pienille ja laihoille paljon alhaisempi kuin normaalikokoisille ja isoille.
Jos lapsille halutaan yhdenvertainen kohtelu, ei nykytilanne voi käytännössä jatkua. On aivan varma että siihen tulee muutos, mutta parempi mitä nopeammin.
Tästä voi tuumia mikä on tilanne. Aika paljon kevyemmiltä vaikuttavat kuin tyypillinen ikäisensä lapsi. Alimpien sarjojen kuuden parhaan syntymävuodet:
32 kg
92
93
94
93
94
94
35 kg
94
93
92
93
94
92
38 kg
92
91
91
93
92
90
42 kg
90
92
92
92
93
91Niin ja jos jatkat tuota listaasi eteenpäin, huomaat, että keskimäärin KAIKKIEN sarjojen kärkipojat ovat niitä sarjansa vanhimpia. Tämä on luonnollista valintaa.
Harva 14-vuotias pärjää sarjoissa yli 50 kg. Ja jos pärjää niin antaa pojan pärjätä!
Kun jaksaa vain harjoitella sinnikkäästi ja ahkerasti niin kyllä se oma aika vielä tulee. Odottakaa kun ikää tulee mittariin 15-17-vuotta. Kärsivällisyyttä hyvät vanhemmat!
Sarjat 32, 35, ja 38 kg ovat olleet vuodesta toiseen PSM-kisojen tasokkaimpia, väkirikkaimpia ja vauhdikkaimpia sarjoja. Miksi nämä nyt pitäisi yhtäkkiä poistaa? Ai siksikö, että se ei ole tasa-arvoista? Huh mitä perusteluja!
Ja jos perustellaan se sillä, että aikaisin pikkusarjassa voitettu SM-kulta nousee jonkun pojan hattuun niin silloin on vika kasvatuksessa -ei systeemissä!
Taitavat vanhemmat hyvä valmentaja osaa kyllä pitää pojan jalat maassa jos hän sitä vaatii. Kyse on viimekädessä kasvatuksesta.
Herätkää.
Paini on urheilulaji, jossa on painorajat ja ikärajat. AINA tulee olemaan niitä, joille sarja sopii paremmin kuin toisille. Se on fakta. Turha siitä on valittaa. Aivan turha.- Ihmettelevä
junttamies kirjoitti:
Niin ja jos jatkat tuota listaasi eteenpäin, huomaat, että keskimäärin KAIKKIEN sarjojen kärkipojat ovat niitä sarjansa vanhimpia. Tämä on luonnollista valintaa.
Harva 14-vuotias pärjää sarjoissa yli 50 kg. Ja jos pärjää niin antaa pojan pärjätä!
Kun jaksaa vain harjoitella sinnikkäästi ja ahkerasti niin kyllä se oma aika vielä tulee. Odottakaa kun ikää tulee mittariin 15-17-vuotta. Kärsivällisyyttä hyvät vanhemmat!
Sarjat 32, 35, ja 38 kg ovat olleet vuodesta toiseen PSM-kisojen tasokkaimpia, väkirikkaimpia ja vauhdikkaimpia sarjoja. Miksi nämä nyt pitäisi yhtäkkiä poistaa? Ai siksikö, että se ei ole tasa-arvoista? Huh mitä perusteluja!
Ja jos perustellaan se sillä, että aikaisin pikkusarjassa voitettu SM-kulta nousee jonkun pojan hattuun niin silloin on vika kasvatuksessa -ei systeemissä!
Taitavat vanhemmat hyvä valmentaja osaa kyllä pitää pojan jalat maassa jos hän sitä vaatii. Kyse on viimekädessä kasvatuksesta.
Herätkää.
Paini on urheilulaji, jossa on painorajat ja ikärajat. AINA tulee olemaan niitä, joille sarja sopii paremmin kuin toisille. Se on fakta. Turha siitä on valittaa. Aivan turha.Ne sarjat ovat väkirikkaita juuri siksi, että siellä on jopa yli 5 vuoden ikäeroja, mikä on järjetöntä ja jo turvallisuusongelmakin. Mitä iloa siitä on, että pieniä lapsia painitetaan itseään monta vuotta vanhempia vastaan? Itseään selvästi nuorempien voittamisella ei luulisi olevan mitään arvoa.
Tuon kirjoituksesi lopun argumentit ovat kummallisia. Eivät ne poista mihinkään sitä, että ikäisekseen erikokoiset lapset ovat nyt täysin eriarvoisessa tilanteessa. Samoilla argumenteilla voitaisiin perustella vaikkapa sitäkin, että painisarjat voitaisiin muodostaa vain syntymävuoden perusteella, eikä painon.
Joku muutos totta kai tarvitaan tilanteen korjaamiseksi, eli joko nuorempien ikäluokka tai sitten alaikäraja tai -painoraja.
Ilmeisesti tässä tarvitaan Opetusministeriön ja julkisuuden mukaanottoa, jos Painiliitossa ei asiasta välitetä. Liitosta voitaisiin kommentoida, niin tiedettäisiin missä mennään. Ihmettelevä kirjoitti:
Ne sarjat ovat väkirikkaita juuri siksi, että siellä on jopa yli 5 vuoden ikäeroja, mikä on järjetöntä ja jo turvallisuusongelmakin. Mitä iloa siitä on, että pieniä lapsia painitetaan itseään monta vuotta vanhempia vastaan? Itseään selvästi nuorempien voittamisella ei luulisi olevan mitään arvoa.
Tuon kirjoituksesi lopun argumentit ovat kummallisia. Eivät ne poista mihinkään sitä, että ikäisekseen erikokoiset lapset ovat nyt täysin eriarvoisessa tilanteessa. Samoilla argumenteilla voitaisiin perustella vaikkapa sitäkin, että painisarjat voitaisiin muodostaa vain syntymävuoden perusteella, eikä painon.
Joku muutos totta kai tarvitaan tilanteen korjaamiseksi, eli joko nuorempien ikäluokka tai sitten alaikäraja tai -painoraja.
Ilmeisesti tässä tarvitaan Opetusministeriön ja julkisuuden mukaanottoa, jos Painiliitossa ei asiasta välitetä. Liitosta voitaisiin kommentoida, niin tiedettäisiin missä mennään.Mikään pakko ei ole tuoda 10-vuotiasta naperoa SM-kisoihin. Mutta jos jollain tällainen kova jätkä/tyttö löytyy, nin mukaan vaan.
Esittämäsi ajatus loukkaantumisvaarasta on täysin tuulesta temmattu. Kyllä nämä vanhemmat pojat osaavat pistää nuoremman siististi linkkarilla/väännöllä selälleen. Loukkantumisriski on itseasiassa nyt pienempi.
Tuntuu nyt kyllä väkisinkin siltä, että nykyistä systeemiä vastustavat etenkin ne, jotka eivät ole olleet painin parissa kuin hetken. He eivät vielä ymmärrä mistä tässä lajissa on pohjimmiltaan kyse.
Yhdenkään kokeneen paini-ihmisen en ole kuullut kritisoivan nykyistä systeemiä. Miksi? No siksi, että he osaavat katsoa asoita pidemmällekkin kuin 1-2:n vuoden päähän. Kyse on ennenkaikkea kokonaisuuksien hahmottamisesta.
Turha vedota tasa-arvoon. Se jää ikärajojen ja painorajojen vuoksi aina saavuttamatta. Eivät kaikki voi olla tarkalleen samanikäisiä ja grammalleen samanpainoisia. Tasapeliä ei voi painimatollakaan tulla, kuten esim. jalkapallossa.
Ja vielä; Kyllä ne hyttysetkin sieltä pikkusarjoista joskus ulos kasvavat. Turha heille on olla kateellisia. Miesten pienin kiloraja on 55 kg. Sinne nyt ainakin pitäisi painot saada jos meinaa uraa aikuisenakin jatkaa.- Lihavien syytä kaikki
Ihmettelevä kirjoitti:
Ne sarjat ovat väkirikkaita juuri siksi, että siellä on jopa yli 5 vuoden ikäeroja, mikä on järjetöntä ja jo turvallisuusongelmakin. Mitä iloa siitä on, että pieniä lapsia painitetaan itseään monta vuotta vanhempia vastaan? Itseään selvästi nuorempien voittamisella ei luulisi olevan mitään arvoa.
Ilmeisesti tässä tarvitaan Opetusministeriön ja julkisuuden mukaanottoa, jos Painiliitossa ei asiasta välitetä. Liitosta voitaisiin kommentoida, niin tiedettäisiin missä mennään.Edellä kirjoitettiin:
"Kirjoituksestasi näkee jokainen, että nykyinen sarjasysteemi suosii niitä kavereita, jotka harjoittelevat enemmän ja eivät, samankokoisista ruoka-annoksista huolimatta, liho.
Kuitenkin SM-kisojen arvo kohoaisi, kun kevyet painijat eivät pääsisi mukaan. Kevyen saavuttama mitali ei voi mitenkään olla yhtä arvokas kuin raskaammassa sarjassa painivan. Ei sillä ole mitään merkitystä kuinka monta osanottajaa sarjassa on. Niitä pieniä nassikoita on kuitenkin enemmän. Raskassarjalaiset ovat kuitenkin selvästi parempia monessakin mielessä. Nyt ne eivät vaan pärjää kisoissa, kun samaan sarjaan tulee samanpainoisia vielä parempia vanhempia painijoita. Siksi pitää jakaa vielä raskaammat sarjat PSM-kisoissa siten, että lähes jokainen voi saavuttaa mitalin, mikäli ei ole kevytrakenteinen "pellepainija" Tasa-arvon vuoksi riittää että jokaisessa raskaammassa sarjassa olisi ainakin yksi ottelija, että saadaan arvokas SM-kultamitali jaettua. Tyttöjen ei välttämättä tarvitsisi painia ollenkaan, kun ovat kuitenkiin rakenteeltaan niin kevyitä. Hyvä ehdotus Hannulta ja kumppaneilta."
Sekä myös:
"Kaikki alle 58 kilon sarjat pitäisi kieltää PSM-kisoista. Ne ovat niitä kevyitä muita vanhempia äijiä, jotka aina voittavat sarjansa, kun niillä ei ole kunnon ihraa vyötäröllä. Ja ne osaavat aina passata painonsa PSM-kisoihin vielä siten, että ei jää grammaakaan alle sarjapainon.
Jos hänkin keskittyisi kotona syömiseen,nostaisi painoaan parikymmentä kiloa niin saataisiin huippukaveri 69kg:siin. Silloin alkaisi tulla jo kansainvälsitä menestystäkin suomalaisille. Mutta nyt hänkin vain harjoittelee ja kilpailee enemmän kuin muut, ja on tehnyt sitä menestyksellä jo vuosia, ja vain niissä kevyissä sarjoissa, jotka pitäisi kieltää kokonaan. Tämä sarjamuutos antaisi pienen mahdollisuuden myös niille, joilla nyt sattuu olemaan kotiperintönä suurempi ruokahalu tai kotona ehkä syödään rasvaisempaa ruokaa. Eihän se näiden poikien oma vika ole, että syötetähän tällä lailla."
Näin asiallisesti niitä saavutettuja etuja siis puolustetaan. Kyllä näkee, että jotkut tuntevat heillä olevan liikaa menetettävää uudistuksen toteutuessa. Eipä siis ihme, että tasa-arvoa näin fanaattisesti vastustetaan.
"Turha siitä on valittaa. Aivan turha."
Joopa joo. Noin juuri sanoi varmaan se buurikin sille zululle (Etelä-Afrikka). :D - oikeudenmukaisuutta
junttamies kirjoitti:
Mikään pakko ei ole tuoda 10-vuotiasta naperoa SM-kisoihin. Mutta jos jollain tällainen kova jätkä/tyttö löytyy, nin mukaan vaan.
Esittämäsi ajatus loukkaantumisvaarasta on täysin tuulesta temmattu. Kyllä nämä vanhemmat pojat osaavat pistää nuoremman siististi linkkarilla/väännöllä selälleen. Loukkantumisriski on itseasiassa nyt pienempi.
Tuntuu nyt kyllä väkisinkin siltä, että nykyistä systeemiä vastustavat etenkin ne, jotka eivät ole olleet painin parissa kuin hetken. He eivät vielä ymmärrä mistä tässä lajissa on pohjimmiltaan kyse.
Yhdenkään kokeneen paini-ihmisen en ole kuullut kritisoivan nykyistä systeemiä. Miksi? No siksi, että he osaavat katsoa asoita pidemmällekkin kuin 1-2:n vuoden päähän. Kyse on ennenkaikkea kokonaisuuksien hahmottamisesta.
Turha vedota tasa-arvoon. Se jää ikärajojen ja painorajojen vuoksi aina saavuttamatta. Eivät kaikki voi olla tarkalleen samanikäisiä ja grammalleen samanpainoisia. Tasapeliä ei voi painimatollakaan tulla, kuten esim. jalkapallossa.
Ja vielä; Kyllä ne hyttysetkin sieltä pikkusarjoista joskus ulos kasvavat. Turha heille on olla kateellisia. Miesten pienin kiloraja on 55 kg. Sinne nyt ainakin pitäisi painot saada jos meinaa uraa aikuisenakin jatkaa.Jukka Loikas voitti 1980 sekä 34 kg vp että 37 kg kr SM-kultaa, 1981 40 kg vp SM-kultaa.
Kim-Jussi Nurmela voitti vp 32 kg SM-kultaa 1990 ja 1991 vp 34 kg SM-kultaa sekä 1992 kr 37 kg SM-kultaa.
Olisiko esimerkiksi näiltä kahdelta "rääpäleeltä" pitänyt kieltää osallistuminen PSM-kisoihin, kun eivät painaneet ikäisekseen tarpeeksi.
Miten Loikas ja Nurmela ovat sittemmin pärjänneet. Molempien menestys kelpaa esimerkiksi kenelle tahansa nykyisistä PSM-kisojen osanottajista.
Olkoon painija sitten jonkun mielestä rääpäle tai toisen mielestä liian lihava. - mahassa
Kommentti yksinpuheluun kirjoitti:
Sama heppu taas vastailee itselleen eri nimimerkeillä.
Vielä tehokkaampi keino on harkitut mielipidekirjoitukset lehtien yleisöosastoille ja keskustelufoorumeille.Eiköhän olisi parempi Suomalaisen Painin imagolle, varsinkin näin 100 v-juhlavuoden alla, että pidetään mölyt mahassa, eikä aleta julkisuudessa asiasta kiistelemään? Tämäkin foorumi on tarpeeksi julkinen. Odotellaan kaikessa rauhassa, mitä SPL asian hyväksi aikoo tehdä. Siellä on nyt uusia vaikuttajia, jotka aivan varmasti tämän asian ottavat esille. Ja siinä tapauksessa ainakin ottavat, mikäli lähetätte liittoon viestin muutostarpeesta. Perustelkaa aloitteenne asiallisesti. Ei ole vaikeaa. Kiitos.
- sivusta seurannut
mahassa kirjoitti:
Eiköhän olisi parempi Suomalaisen Painin imagolle, varsinkin näin 100 v-juhlavuoden alla, että pidetään mölyt mahassa, eikä aleta julkisuudessa asiasta kiistelemään? Tämäkin foorumi on tarpeeksi julkinen. Odotellaan kaikessa rauhassa, mitä SPL asian hyväksi aikoo tehdä. Siellä on nyt uusia vaikuttajia, jotka aivan varmasti tämän asian ottavat esille. Ja siinä tapauksessa ainakin ottavat, mikäli lähetätte liittoon viestin muutostarpeesta. Perustelkaa aloitteenne asiallisesti. Ei ole vaikeaa. Kiitos.
Joku oli laittanut aiheeseen sopivat, asialliset perustelut:
Jukka Loikas voitti 1980 sekä 34 kg vp että 37 kg kr SM-kultaa, 1981 40 kg vp SM-kultaa.
Kim-Jussi Nurmela voitti vp 32 kg SM-kultaa 1990 ja 1991 vp 34 kg SM-kultaa sekä 1992 kr 37 kg SM-kultaa.
Olisiko esimerkiksi näiltä kahdelta "rääpäleeltä" pitänyt kieltää osallistuminen PSM-kisoihin, kun eivät painaneet ikäisekseen tarpeeksi.
Miten Loikas ja Nurmela ovat sittemmin pärjänneet. Molempien menestys kelpaa esimerkiksi kenelle tahansa nykyisistä PSM-kisojen osanottajista.
Olkoon painija sitten jonkun mielestä rääpäle tai toisen mielestä liian lihava. sivusta seurannut kirjoitti:
Joku oli laittanut aiheeseen sopivat, asialliset perustelut:
Jukka Loikas voitti 1980 sekä 34 kg vp että 37 kg kr SM-kultaa, 1981 40 kg vp SM-kultaa.
Olkoon painija sitten jonkun mielestä rääpäle tai toisen mielestä liian lihava.Niinkuin jo tuossa aikaisemminkin olen monta kertaa todennut;
TÄMÄ ON IKUISUUSKYSYMYS. Aina löytyy niitä, joiden mielestä on huonot sarjat tai huonot ikäjaot. Se ei muutu siitä miksikään vaikka me täällä väittelisimme asiasta miten paljon tahansa.
Lisäksi; Tämä aihe alkoi jo heti kättelyssä kiertää kehää. Toistamaan itseään. Mitään uusia perusteluja ei puoleen, eikä toiseen ole ilmaantunut. Lienee parasta lopettaa tämä jankuttaminen. Minäkin hölmö sitä jatkoin vaikka kaikki sanottava tästä aiheesta on sanottu jo aikoja sitten.- mutta onkin
junttamies kirjoitti:
Niinkuin jo tuossa aikaisemminkin olen monta kertaa todennut;
TÄMÄ ON IKUISUUSKYSYMYS. Aina löytyy niitä, joiden mielestä on huonot sarjat tai huonot ikäjaot. Se ei muutu siitä miksikään vaikka me täällä väittelisimme asiasta miten paljon tahansa.
Lisäksi; Tämä aihe alkoi jo heti kättelyssä kiertää kehää. Toistamaan itseään. Mitään uusia perusteluja ei puoleen, eikä toiseen ole ilmaantunut. Lienee parasta lopettaa tämä jankuttaminen. Minäkin hölmö sitä jatkoin vaikka kaikki sanottava tästä aiheesta on sanottu jo aikoja sitten.kyse siitä, että kuka sanoo viimeisen sanansa tässä keskustelussa!
- painifani
mutta onkin kirjoitti:
kyse siitä, että kuka sanoo viimeisen sanansa tässä keskustelussa!
Sana
Äänestä Myhiä vuoden parhaaksi urheilijaksi!
linkki http://www.yle.fi/urheilu/vuodenurheilija.php - Molskiäitee
painifani kirjoitti:
Sana
Äänestä Myhiä vuoden parhaaksi urheilijaksi!
linkki http://www.yle.fi/urheilu/vuodenurheilija.phpMe on äänestetty jo: kaikkien perheen kännyköistä on lähetetty viesti ja vielä lähetettiin viestit tummun ja papankin kännyköistä, vanhankodin päätteeltä ja sitten vielä käytiin kirjastossa ja äänestettiin sielläkin. Ja Rouvaa ei sitten äänestettykään, kun muut molskiäidit kielsi!
- tuo
paskanjauhaminen....
- sanottu
Tämä keskustelu on käyty ihan tosissaan. Mistään p....:n jauhannasta ei ole kyse. Tämä on kysymys, josta painikansa on kahta eri mieltä. Hyviä perusteluja on kumpikin taho esittänyt. Nyt vain odottelemme, minkä kannan liitto ottaa.
- montakohan
sanottu kirjoitti:
Tämä keskustelu on käyty ihan tosissaan. Mistään p....:n jauhannasta ei ole kyse. Tämä on kysymys, josta painikansa on kahta eri mieltä. Hyviä perusteluja on kumpikin taho esittänyt. Nyt vain odottelemme, minkä kannan liitto ottaa.
sataa viestiä vielä kirjoitetaan, asian edistymättä mihinkään suuntaan?????Sitä voi jossain formaateissa kutsua paskan jauhannaksi...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374936- 823506
- 302953
- 612935
- 82757
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552280- 391778
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91700- 181691
- 161584