Harjoituksia r-vikaan kiitos

++++++++

Terve. Olen 13 vuotias poika ja en osaa ärrää sanoa.
Kyllä minun puheesta jotenkin selvää saa, mutta jos pitää esim 2 ärrää sanoa peräkkäin ni ei siitä sillon oikeen saa selvää.Ja on aika vaikee puhua mitä haluaa ku kokoajan joutuu ärrää varomaan. Olisko jollain jotain harjotuksia ku en viittis oikeen puheterapeutille mennä?

49

20502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieku

      Ei r-viassa mitään hävettävää ole! Jos aikuiset käy alkeisuimakoulua niin ihan hyvin 13v voi hakeutua itse puheterapeutille. Osalla r-vikaisista on kielijänne liian lyhyt tms eli fyysisiäkin vikoja löytyy (jotka on korjattavissa helposti).

      Mun 9v pojalla on treenaus menossa ja eniten me kotona treenataan d-kirjainta. Laitat aina r:n paikalle d. Esim kitada, kedho, kidja jne. Se jumppauttaa kieltä r:ää varten. Sitten sanot d-kirjainta nopeasti peräkkäin eri tavuissa. Esim dededede, dadadadadada ja didididi. D on nimittäin lähes sama kun r mut ilman tärinää. Jos kieli on oikeassa paikassa yläetuhampaiden takana.

      Tsemppiä! Kukaan ei ole täydellinen :DD

      • kertoa

        omasta kokemuksesta. Olen 28 vuotias ja itselläni oli aina neljänteen luokkaan asti r-vika. Sanoin sen kurkun kautta ranskalaiseen tyyliin. Kävin neljännellä luokalla joitain kuukausia väkinäisesti treenaamassa tuota puhe-terapeutin kanssa. Harjoitukset koostuivat pääosin vain hitaasti ajatuksen kanssa kirjan lukemisesta. Kirjaa lukiessa ääneen, tietoisesti piti yrittää käyttää kieltä ja kitalakea, kuten r pitäisikin lausua. Kävin siis muutaman kuukauden verran tuolla ja en alkuun huomannut mitään hyötyä tuosta harjoittelusta. Vasta
        jonkun aikaa tuon harjoittelun jälkeen, kuin salama kirkkaalta taivaalta, huomasinkin yhtäkkiä käyttäen oikeaa tekniikkaa! Tunne oli jotain aivan uskomatonta kun en edes itse huomannut milloin tuo r-vika hävisi. Olet vielä sen ikäinen että tuossa iässä suosittelen todella tuota harjoittelua. Lihas muisti paras muisti, kyllä se siitä vielä voitoksi kääntyy treenaamisen kautta, usko pois!


      • s-vika

        ainakin enimmäkseen, tuo että ihmiset pilkkaavat. Kaverilla oli vielä 26-vuotiaanakin r-vika, koska hän suuttui kaikesta neuvomisesta, eikä siksi voinut mennä puheterapeutille. Todella harvoin on itselleni sanottu s-viasta, en ole niin itseeni käpertynyt, kuin tuo todellisuudessa älykäs ja hieno ihminen.


      • anonymous14
        s-vika kirjoitti:

        ainakin enimmäkseen, tuo että ihmiset pilkkaavat. Kaverilla oli vielä 26-vuotiaanakin r-vika, koska hän suuttui kaikesta neuvomisesta, eikä siksi voinut mennä puheterapeutille. Todella harvoin on itselleni sanottu s-viasta, en ole niin itseeni käpertynyt, kuin tuo todellisuudessa älykäs ja hieno ihminen.

        Olen itse 14 vuotias poika ja en osaa oikeen ärrää. Itse häpeän sitä sillä tavalla esim. jos kuuntelen omaa puhettani äänityksestä huomaan sen ja häpeän sitä. Itse opein pienenä sanomaan vahingossa sen sillä tavalla että aina kun r-kirjain tulee niin lyön etuhampaat yhteen. Kukaan ei ole huomannut sitä. Hyvä asia että kaverit eivät ilku vikaani mutta tuntemattomat jos kuulevat sen voivat jopa ''matkia'' minua. Se tuntuu todella nololta ja pahalta. Itsselläni oli ala-asteella puheopettaja mutta olin itsepäinen ja en halunnut harjoitella kotona tai jaksanut. Nyt häpeän sitä ylä-asteella kun ihmiset ovat ilkeämpiä siellä ja joudun todella varomaan sitä siellä. Ja minua kaduttaa se että en harjoitellut ala-asteella.


      • zädämm
        anonymous14 kirjoitti:

        Olen itse 14 vuotias poika ja en osaa oikeen ärrää. Itse häpeän sitä sillä tavalla esim. jos kuuntelen omaa puhettani äänityksestä huomaan sen ja häpeän sitä. Itse opein pienenä sanomaan vahingossa sen sillä tavalla että aina kun r-kirjain tulee niin lyön etuhampaat yhteen. Kukaan ei ole huomannut sitä. Hyvä asia että kaverit eivät ilku vikaani mutta tuntemattomat jos kuulevat sen voivat jopa ''matkia'' minua. Se tuntuu todella nololta ja pahalta. Itsselläni oli ala-asteella puheopettaja mutta olin itsepäinen ja en halunnut harjoitella kotona tai jaksanut. Nyt häpeän sitä ylä-asteella kun ihmiset ovat ilkeämpiä siellä ja joudun todella varomaan sitä siellä. Ja minua kaduttaa se että en harjoitellut ala-asteella.

        mullakin on r-vika ja mun bf(ei oo enää)
        matki mua aina se oli oikeesti vitun ärsyttävää ja vaik sille sano et niiku lopettas ni ei se lopettanu vaa jatko.


      • Anonyymi
        anonymous14 kirjoitti:

        Olen itse 14 vuotias poika ja en osaa oikeen ärrää. Itse häpeän sitä sillä tavalla esim. jos kuuntelen omaa puhettani äänityksestä huomaan sen ja häpeän sitä. Itse opein pienenä sanomaan vahingossa sen sillä tavalla että aina kun r-kirjain tulee niin lyön etuhampaat yhteen. Kukaan ei ole huomannut sitä. Hyvä asia että kaverit eivät ilku vikaani mutta tuntemattomat jos kuulevat sen voivat jopa ''matkia'' minua. Se tuntuu todella nololta ja pahalta. Itsselläni oli ala-asteella puheopettaja mutta olin itsepäinen ja en halunnut harjoitella kotona tai jaksanut. Nyt häpeän sitä ylä-asteella kun ihmiset ovat ilkeämpiä siellä ja joudun todella varomaan sitä siellä. Ja minua kaduttaa se että en harjoitellut ala-asteella.

        Itellä on tuo sama


    • Siitä se lähtee.

      Asettele yksiksesi kielesi niin, että kielen kärki on etuhampaiden hammasvallissa, siis ikenien takana koskettaen, ja siitä alat pärisyttämään ärrää, ja huomaat miten helppoa se on oppia.
      Ärrävikaiset pitävät kielen takaosaa kitalaessa kiinni.
      Siis kielen kärki etuhampaiden ikeniin. Opit iässäsi nopeasti, ja se oppi myös tarttuu nopeasti, eli sitä kielen asentoa ei tarvitse sitten erikseen aina sovitella.

    • Eräs äiti

      Hei !
      Mene ihmeessä sinne puheterapeutille. Pojallani ja minulla itsellänikin oli ärrä-vika nuorena ja se haittasi kovasti elämää, mutta puheterapeutin harjoituksilla se saatiin pois. Enää kuuluu vain pieniä surahduksia, joita ei kukaan edes huomaa. Kannattaa mennä. Hänellä on siihen konstit ja keinot. Tsemppiä.

      • r-vika

        Mistä r-vika johtuu, miten se ihmisensä valitsee ??

        Miten lapset sen oppivat, tuleeko luonnostaan, vai
        joutuuko kaikki sen opettelemaan alkuunsa ?


    • aikuinen

      nainen ja itselläni on myös todettu r-vika pienenä. muistan kun sitä harjoiteltiin peilin edessä terapeutin kanssa. ärrä sujuu nykyään ihan hyvin. mutta edelleen se tuo vaikeuksia jossain sanoissa että pitää oikein tsempata. (entinen sukunimi teki mulle tuskaa lausua, mutta nykyään se R on siellä alussa). Kyllä kannattaa mennä sinne terapeutille niin saa apua. Harjoittelu tekee mestarin, kyllä sultakin vielä kunnon ärrä tulee.

    • ärrälä

      Kävin ala-asteen ensimmäisillä luokilla puheterapiassa. Opin tuottamaan oikean är-äänteen mutta puhuessa en sitä kuitenkaan käyttänyt. 12-vuotiaana kyllästyin ja päätin harjoitella puhumisen oikean ärrän kanssa. Se vaati paljon harjoitusta ja aluksi se olikin vaikeaa. Kuudennen luokan jälkeisenä kesänä sitten harjoittelin. Pyrin käyttämään jatkuvasti oikeeaa ärrää enkä antanut itseni sortua vanhaan (loma oli hyväö aika harjoitteluun) nauhotin puhettani kasetille ja kuuntelin sitä, luin tekstejä ja harjoittelin vaikeita r-sanoja. Pyysin tuttuja kertomaan miltä puhe kuulostaa. Syksyllä pystyin jo käyttämään puheessa oikeaa ärrää.

      • tyttö16

        itselläni on r-vika. Nyt, kun olen jo melkein 17 tämä on alkanut häiritsemään koko ajan enemmän. Esiintymiskammoni koulussa johtuu osaksi tästä ja minua on kiusattukkin r-vian takia. Nyt olen kuitenkin päättäny alkaa harjoittelemaan oikein toden teolla, jos vaikka joku päivä ärrän osaisin. Tiedän, että se on mahdollista, koska isälläni on ollut r-vika ja hänellä ei ole sitä enään. Täytyy koittaa nyt jaksaa kiinnittää huomiota siihen miten ärrän sanon, toivottavasti sen tulevaisuudessa osaan :)


      • kannattaa opetella
        tyttö16 kirjoitti:

        itselläni on r-vika. Nyt, kun olen jo melkein 17 tämä on alkanut häiritsemään koko ajan enemmän. Esiintymiskammoni koulussa johtuu osaksi tästä ja minua on kiusattukkin r-vian takia. Nyt olen kuitenkin päättäny alkaa harjoittelemaan oikein toden teolla, jos vaikka joku päivä ärrän osaisin. Tiedän, että se on mahdollista, koska isälläni on ollut r-vika ja hänellä ei ole sitä enään. Täytyy koittaa nyt jaksaa kiinnittää huomiota siihen miten ärrän sanon, toivottavasti sen tulevaisuudessa osaan :)

        Kannattaa mennä puheterapeutille ja ottaa harjoitukset tosissaan, ja tehdä niitä myös kotona. Mitä nuorempana R:än opettelee sitä enemmän siitä on hyötyä. Itse olen kohta 40 vuotta enkä aikoinani oppinut R:ää vaikka kävin puheterapiassa. Tämä puhevika haittaa joka päiväistä elämääni, sillä nimessäni on R-kirjain, ja se ettei sitä osaa lausua on suuri haitta. Toki muutkin sanat tuottavat tuskaa, sillä kun pitäisi kuulostaa R kuulostaa H.


    • Poika12vuotias

      Itse olen 12-Vuotias ja ärrävikani on aika suuri ja kävin 3 Vuotta puheterapiassa ja harjottelin aika paljon mut ei se sit auttanu :S. Nyt mua pilkataan ja se ttuttaa.

      • mr ojaniemi

        opettajani sanoo että ärrä on nopea ja suuta pitaa olla vähän kiinni


      • koht 15w
        mr ojaniemi kirjoitti:

        opettajani sanoo että ärrä on nopea ja suuta pitaa olla vähän kiinni

        eli oon siis poika jolla kesällä tulee 15 v täytee eli voinko vielä oppia ärrän ja kauan se suunnilleen vois kestää. oisko antaa jotain hyviä lauseita ja sanoja, vinkkejä ärrään oppimiseen. minkälaisia sanoja pitäisi toistaa. oon käyny joskus ala-asteella puheterapeutilla mutta sekin jäi sit. kiitos jo vastauksista etukäteen.


      • 15wee
        koht 15w kirjoitti:

        eli oon siis poika jolla kesällä tulee 15 v täytee eli voinko vielä oppia ärrän ja kauan se suunnilleen vois kestää. oisko antaa jotain hyviä lauseita ja sanoja, vinkkejä ärrään oppimiseen. minkälaisia sanoja pitäisi toistaa. oon käyny joskus ala-asteella puheterapeutilla mutta sekin jäi sit. kiitos jo vastauksista etukäteen.

        olen 15v ja yritän parhaillaan harjoitella. Alkaa jo sujua.


    • hakeevaanlöytyy

      Youtubesta löytää kaikenlaisten terapeuttien sun muiden videoita eri aiheista mukaanlukien puheterapiasta.

    • kyllä apua löytyy

      mulla oli r-vika noin 22-vuotiaaksi asti. kyllä kannattaa hankkiutua siitä eroon mahdollisimman äkkiä ja mitä pienempänä sen parempi. varsinkin murrosiässä kun ihminen alkaa hirvitellä jokaista näppylääkin naamassa, myös r-viasta voi tulla sellainen kummitus jonka kanssa on vaikea elää.

      monet tässä viestiketjussa on todenneet, että lyhyt kielijänne on syynä tähän puhevikaan. aina ei kuitenkaan ole näin, vaan myös yläetu- ja yläkulmahampaiden väärä asento saattaa estää kieltä menemästä sinne oikeaan paikkaan, kuten minulla oli.

      kun itse tajusin missä vika, kävin revityttään haittaavan hampaan pois ja pian sen jälk. opin oikean ärränkin, aikuisena. no, parempi myöhään...

      • toivoton : (

        Olen 12 , kohta kolmetoistavuotias tyttö enkä osaa sanoa ärrää. Minua itseäni vaivaa se hirveästi. Olen yrittänyt harjoitella hirveästi , mutta ei vain onnistu. Saattako se etten osaa sanoa ärrää johtua siitä että minulla on telaketkut ylä ja alahampaissa ja minulla on vaikea purenta vika. Saan raudat pois 2 viikon päästä ja sitten purentavikaani aletaan hoitamaan. Voisitteko antaa jotain vinkkejä är-kirjaimen opettelemiseen ja kertoa paljon puheterapeutti maksaa..kiitos jo etukäteen :)


    • Katjuska-66

      Minä olen 44-vuotias nainen, elänyt koko ikäni ranskalaisen ärrän ja suhuässän kanssa. Ala-asteella kävin aikanaan puheopetuksessa ja teoriassa tiedän miten "oikea" r muodostuu, mutta en vain koskaan jaksanut harjoitella sen ottamista mukaan päivittäiseen käyttöön. Olen työelämässäkin ollut paljon "äänessä", pitänyt esitelmiä ym. enkä ole muistanut puhevikaani juurikaan harmitella.
      Vuosi sitten aloin harrastaa karaokelaulua, treenailen kotona ja äänitän lauluani - ja NYT on ruvenneet puheviat ottamaan päähän! :) Omasta mielestäni laulaisin ihan nätisti jos eivät ärrät kurahtelisi joka käänteessä... Siispä vuoden 2010 tavoite on opetella se ärrä, vielä vanhallakin iällä. Uskon että kun vaan motivaatiota löytyy, mitä tahansa voi oppia. Suhuässän oikeasta ääntämyksestä minulla ei ole käsitystä eli se minulle taitaa jäädä, mutta eipä tuo laulellessa niin paljoa haittaakaan :)

    • 12w

      Onneksi en ole ainoa jolla on sama vika. Älkää hävetkö ärrä-vikaanne mullakin on ollu koko ikäni ärrävika ja nyt vasta se alkoi potuttaa, joten aloin harjottelee mulla on ärrän opettelu menossa osaan jo tärisyttää, mutta en tiedä miten saan sen sanottua, alotan puheterapian ja kotiopettelun. Halosellakin on r vika ja se on tän maan pressa, halonen on ainakin mun esikuva. TSEMPPIÄ! ps. mun uudenvuoden lupaus oli että opin ärrän vaikka henki menis!

      • herra..

        olen 15v tyttö ja minulla on myös r-vika. Olen käyny joskus pienenä terapeutilla ja tulosta ei tullut. Kaverini sanovat että ärräni on omalaatuinen ja söpö ja ei se minua kovasti häirittekkään, mutta nyt olen käynyt jo rippikoulun ja haluaisin mennä isoseksi, mutta sielä käytetään paljon herra sanaa ja se ei luonnistu kun ei osaa ärrää ja se häiritsee. Jos jollain olisi joitain erilaisia harjotteita niin olisin erittäin kiitollinen! :)


    • joooppeee

      Yhtenä kesänä vain päätin, että opettelen sanomaan r:n oikein, siitä on nyt joku 10v. Olin silloin muistaakseni 7 luokalla koulussa. Kävin aikaisemmin puheterapeutilla, ei ollut minkäänlaista apua siitä.

      Tein näin: n. 4 viikkoa harjoitusta ja joka päivä 2-4h. Ensiksi muodostin r-ääntä laittamalla kielen pään kitalaelle ja muodostin vain r-ääntä. Sitten opettelin sanomaan r-alkavia sanoja esim. rapu, reipas. Näitä harjoittelin n.1-2 viikkoa. Sen jälkeen siirryin sanoihin, joissa r-kirjain ei ole sanan ensimmäinen kirjain esim. sairas, terveys. Viimeiseksi siiryin sanoihin, jotka ovat hieman vaikeampia sanoa esim. prinssi, traktori. Näitä vaikeampia sanoja opetellessa meni kyllä vähän pitempääkin, muistaakseni jopa monia kuukausia. Mutta kyllä sen r:n oppii sanomaan, jos vaan tekee työtä sen eteen, ainakin ite opin.

    • pah...

      itselläni kans r-vika, tai no en pidä sitä vikana vaan osana itseäni. siitä on tullut osa persoonaani enkä välttämättä haluakaan opetella "oikeaa" ärrää :)

      • 15vp

        Voin sanoa ett' kyllä se ketuttaa niin armottomasti...Nyt olen päättänyt sitä harjoitella,mutta ei oikein luonnistu.Nimessäni on R-oikein pahassa paikkaa,(markus) joten NYT HALUAN SEN VITTUUN!Kiitoksia,että sain avautua,öitä!=)


    • Sorla ärlää, ärlä voi purla!

      • Sage

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6485207

        Täältä löytyy erittäin hyvät ohjeet harjoitteluun. Sanoisin tosiaan, että asia on omasta sinnikkyydestä ja toistojen määrästä kiinni. Eli kyllä se lihas oppii kun sitä jaksaa toistuvasti opettaa!

        Yleisesti ottaen luulisi, että koska tämä asia vaivaa äärettömästi tiettyä osaa väestöstämme (jotka eivät tietenkään ole mitenkään älyllisesti vajavaisia tms. - he eivät vain ole oppineet tuota kyseistä äännettä), olisi r-vian kitkemiseen tehty järjestelmällisempää työtä. Onhan meillä erityisopetukset ynnä muut, mutta eipä niissä tunnu kovin moni oikeaa lausumistapaa oppivan.

        Kokeilkaa siis ihmeessä tuosta ketjusta löytyviä ohjeita ja kertokaa sitten täällä tuloksistanne. Tiedän omasta kokemuksesta kuinka suuri oman pään sisäinen stigma puheviasta voi tulla, joten auttakaa siis toisianne ja jakakaa kokemuksianne harjoittelusta! Mitä nopeammin harjoittelun aloittaa, sitä nopeammin oikean lausumistavan oppii.

        Bend the tree while it's young
        (that way there are less pre-established habits that prevent learning)


    • julia.j98

      Hei! Olen 12-vuotias tyttö enkä osaa ärrää haluaisin oppia ärrän ennenkuin menen ylä-asteelle koska minua on jo ala-asteella matkittu kun minulla on ärrä vika. Olen ollut kolme vuotta puheopetuksessa enkä halua mennä sinne uudestaan mutta siitä ei tullut mitään niin voisiko joku kertoa jtn harjoituksia?

    • älkää luovuttako

      Minullakin on r-"vika" olen 14 vuotias ja onhan se noloo ku ei osaa sanoo r mut pitää va olla ajattelematta sitä vaikka koitin vinkkiä ja sanoin sanan PODITTI vähintää sadasti ja sitte ku testasin sanan "rauta" nii tulihan se r noin 1 viidestä sanasta :)

    • dididididididididada

      mul on r vika ja se ketutaa! mä kul osaan r:än mut se kuuluu liian kovaa ku sanon r tärisee liikaa!!!!!!!!!!

      • voi ei!

        sama vaiva:(


    • dididididididididada

      se ei oo PODITTI VAAN PODTTI!!!

    • R-vikainen 17v
    • jk

      ei ole

    • rvikanetytto

      Olen 16-v tyttö ja mullo kans r-vika. Mä niin vihaan sitä ja mua ketuttaa se niin paljon, et pitää välttää niitä sanoja, mis on se r. Mua ollaan kiusattu 1-7lk asti ja mullo huono omatunto. Kävin puheterapialla 1lk asti (3,6,7 en käynyt enkä nyttenkään), mutten tiennyt viel siinä vaiheessa, että pitäisi ottaa harjoitukset tosissaan. Voihan lintu. No pian sitä ollaan menos amikseen ja haluisin oppii ärrän ennen sinne menoo. Harjottelen joka päivä suihkus/kotona r-sanoja, mut tuntuu, ettei siitä tuu mitään. Elämä on muutenki päi veetä, en ees saa olla omaitteni, koska pelkään tulla taas kiusatuks. SE SATUTTAA JA LIIKAA. Täs sitä harjoitellaan vielä, jos vaikkapa osais jo kesällä sanoo oikean ärrän! Sitä odotellessa! Väärä r pilaa mun elämää, koska olen oikeasti sosiaallinen,mukava,huumorintaijuinen tyttö, mut en enää, koska pelkään, et musta tulee taas kiusaamisen kohde, no nice...

    • ty4566ywsergfg

      älä huoli kyllä se siitä. Onhan se räppäri uniikkikin ärrä vikainen

      • Niin ja...

        Tawwja


    • kielijänne leikattu

      Mulla leikattiin kireä kielijänne ala-asteaikana. Ärräviasta johtuen. Koko operaatiohan on kivuton ja simppeli, suu puudutetaan ja jänne napsaistaan poikki. Ja tämäkin tapahtui tyyliin lääkärin vastaanottohuoneessa. Ihan odottamatta tuli sillon, piti olla vaan normaali tarkastuskäynti.

      Tuota ennen olin ollut 1lk ja 2lk jollain puheterapeutilla koulussani. Joka ei ilmeisesti ollut auttanut, kun jänne kerran leikattiin. Ja tuon leikkauksen jälkeenhän en edes muista, että ärrän ääntämisessä olisi ollut jotain ongelmia.

    • mies_v,86_

      Puhevikaiset voivat olla siitä onnellisia että heillä on keskimäärin korkeampi ÄO kuin muulla väestöllä. Eikä se ole mikään mutu vaan ihan lukuisiin tutkimuksiin perustuva juttu. Tiedä sitten mistä johtuu. Ei tietysti kaikilla, mutta keskimäärin puhevikaisilla on korkeampi ÄO. Ehkä se aivojen parempi kehitys avaruudellisessa hahmottelukyvyssä on poissa puheen kehityksestä. Ja ÄO testit perustuvat juuri valtaosin palikkatesteihin, eli miten päin jokin palikka pitää olla ja mikä on looginen jatkumo.

    • 13 v tyttö

      Minä olen 13v kohta 14v, mulla on ärrävika, mutta jotkut ei sitä huomaa paitsi itseäni se kyllä suunnattomasti haittaa, myös jotkut luokan pojista on alkanut imitöimään mua, ja jotkut mun kavereista on alkanut kiusaamaan. Kävin puheterapiassa joskus ala-astella mutta siihen se sit jäi. Nyt kun luin näitä teijän muitten viestejä niin sain huomattomasti lisää motivaatiota ärrän harjoittelemiseen. Joten kiitos kaikista vihjeistä ja rohkaisuista. :)

    • .....

      Hei! Olen 16-vuotias ja minullakin on r-vika.
      Ala-asteella 1-2 luokkaan asti koulussa, kotona ja sairaalalla oli harjoituksia. Kyllästyin niihin, koska en oppinut sitä heti.
      Kävin myös jossain ratsastusterapiassa, jossa yritettiin vääntää sitä esiin.
      En kumminkaan oppinut sitä.
      Pienempänä käytin hyttysen hyrinä ärrää, mutta myöhemmin opin ja aloin käyttämään ranskalaista ärrää, joka tulee kurkusta.
      En osaa vieläkään sitä ja sitä on ollut jo yli 9 vuotta.

      Esiintyessä ja äänittämisessä kuuluu se ja se on kamalaa. Niimpä en mielellään haluaisi joutua toisten videokameroihin ja luokan eteen esiintymään.
      Olin ja olen yrittänyt harjoitella, mutta tuntuu aika mahdottomalta.

      Perheelläni kenelläkään tai tutuilla sukulaisillani ei ole R-vikaa.
      Vihaan ja tunnen noloisuutta itseäni kohtaan.

    • Tsemppiä
    • Anonyymi

      Mulla on r vika ja oon menossa seiska luokalle ja kesäloma alko just ja haluaisin oppia ärrän tän kesän aikana. Voisko joku kertoo miten sitä kannattais opetella.

    • Anonyymi

      Mullakin on r-vika ja se on todella ärsyttävää! Mua ei oo ikinä siitä kiusattu mutta aina koulussa en halua oikein viitata jos vastauksessani on r ja se häiritsee paljon ja vielä kun se mun kurkku r tuntuu inhottavalta suussa
      mä olin joskus 2-3 luokilla puheterapeutissa mutta se oli vain jotain kerran kuussa sielläkin opeteltiin d:n kautta mutta se ei auttanut
      Oon yrittänyt löytää hyvää opettelu keinoa mutta näistäkään viesteistä ei oikein löydy sopivaa joten mäkin toivoisin että tulisi lisää keinoja kurkku r:ään varsinkin tyt kun oon menossa syksyllä 7 luokalle

    • Anonyymi

      Ei hätää itse täytän kohta 18 ja en osaa kunnolla itsekkään. Tai osaan muttei tule luonnostaan joten päätin että tällä mennään. Otan se enemmän ominaisuutena kuin vikana. Mutta jos todella haluaa siitä eroon niin ihan perus kielen tavallaan venyttely liikkeet auttoi minulla sitte testaa tämmöistä toista kirjainta D kokoajan uudestaan (dddddddd) ja käännä päätä ylöspäin pikkuhiljaa niin sieltä se tulee

      • Anonyymi

        ohhoh tää oliki jo näin vanha keskustelu mut nooh jos tästä ois jollekki apua


    • Anonyymi

      Laita kielenkärki aluksi lähes yläkitalakeen. Ja pärryytä ilma poies. Mahdollisimman nopeasti.

      • Anonyymi

        Google haku nimellä: ärrä harjoituksia antaa koko joukon hyviä neuvoja ärrän lausumiseksi oikei. Onnea oppimiselle👍👍


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4593
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      51
      3603
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      104
      3491
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2469
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2374
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe