Vetolaitteen irroitus

Make

Miten irroitetaan volvon 290 sp vetolaite? Tarttis vaihtaa paljekumit.

12

4035

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anna mun kaikki kestää

      Jos et saa selville miten irtoaa, niin älä vaihda itse.

      Vaihdekaapeli irti, kypärä irti, letkun ja palkeiden klemmarit irti ja sitten kilven sivulta poltit pois. Takaisin laitetaan päinvastaisessa järjestyksessä ja palkeiden klemmarit samoihin asentoihin kuin ne olivat.

      Miksi teet itse, jos et tiedä/osaa. Irroitatko autosta myös vaihdelaatikon itse?

      • Make

        Etkö sitten itse kysy keneltäkään neuvoa vaikka uskoisit kuitenkin selviäväsi hommasta ilman neuvoja? Ajattelin vähän kysellä valmiiksi ennen kuin alan hommaan... No kiitos vastauksesta kumminkin.


      • JRxxx
        Make kirjoitti:

        Etkö sitten itse kysy keneltäkään neuvoa vaikka uskoisit kuitenkin selviäväsi hommasta ilman neuvoja? Ajattelin vähän kysellä valmiiksi ennen kuin alan hommaan... No kiitos vastauksesta kumminkin.

        hakua, tai selaa vain taaksepäin. Tällä foorumilla annettiin pari kuukautta sitten ohjeet...


      • Make
        JRxxx kirjoitti:

        hakua, tai selaa vain taaksepäin. Tällä foorumilla annettiin pari kuukautta sitten ohjeet...

        Jo löytyi. Kiitos asiallisesta vastauksesta.


      • anna mun kaikki kestää
        Make kirjoitti:

        Etkö sitten itse kysy keneltäkään neuvoa vaikka uskoisit kuitenkin selviäväsi hommasta ilman neuvoja? Ajattelin vähän kysellä valmiiksi ennen kuin alan hommaan... No kiitos vastauksesta kumminkin.

        Mikset hanki moottorin korjauskäsikirjaa? Sen saa netistä tilaamalla pistilaatikkoonsa 40e hintaan vaikka Glymeriltä. Kaikki palikat näkyvät räjäytyskuvissa eikä tarvitse arvuutella mitä seuraavaksi tipahtaa lattialle.


    • Välttämättä

      irroittaa koko vetolaitetta. Vetoakselin paljekumin saa paljon helpommin vaihdettua kun irroittaa ensin kypärän, palkeen lemmarin ja sitten vain pelkän ylävaihteen. Ylävaihdetta nostamalla ja vähän kääntämällä vinoon se mahtuu tulemaan keskikotelosta pois. Toki joudut lisäämään sitten ehkä pari desiä öljyä homman jälkeen, mutta kokemuksesta voin sanoa, että homma onnistuu 1/4 ajassa ja ei tuu peräpukamia painavan vetarin kanssa.
      Jos oot tekevää mallia oleva mies, niin vaihda kardaanin nivelristikot samalla vaivalla. Autotarvikeliikkestä saa sopivat nivelet jenkkiautoon käyvät UC 315 tai 315G n.25-30E/kpl ja kestävät aivan yhtä hyvin kuin alkuperäiset. Mä oon nyt ajanu 200hp dieselillä ja DP 290 vetarilla 700h noilla jenkkinivelillä.
      Ja ei sitä pakopaljetta tarvii koskaan vaihtaa, ellei oo kohdannut onnettomuutta ja oo aivan riekalein, pikku reijät ei haittaa siinä mitään, vesihän siellä killuu sisällä joka tapauksessa.
      Mutta jos on ihan rikki, niin sitten vaihda, koska muuten akkiä perästäpäin tullut korkea aalto voi sitäkautta päästä koneeseen muuten ei oo mitään vaaraa.

      • moikka

        minulla on vm-89 volvo penta 290 dp , haluaisin vaihtaa itse paljekumin, mutta miten saan kypärän sivuun, ylävaihteisto on auki ???

        kiitos etukäteen


      • ningom kirjoitti:

        moikka

        minulla on vm-89 volvo penta 290 dp , haluaisin vaihtaa itse paljekumin, mutta miten saan kypärän sivuun, ylävaihteisto on auki ???

        kiitos etukäteen

        Siis mikä on auki? Kypärä kääntyy ratista kääntämällä..


      • bsksl09p+
        ningom kirjoitti:

        moikka

        minulla on vm-89 volvo penta 290 dp , haluaisin vaihtaa itse paljekumin, mutta miten saan kypärän sivuun, ylävaihteisto on auki ???

        kiitos etukäteen

        Kypärä nousee ylös, kun irroitta pyöreän ison alumiini tapin. Sen saa ulos vaihteensiirtäjän suojakotelon ruuveilla työntämällä.


      • bsksl09p+ kirjoitti:

        Kypärä nousee ylös, kun irroitta pyöreän ison alumiini tapin. Sen saa ulos vaihteensiirtäjän suojakotelon ruuveilla työntämällä.

        Loistavaa, osaat jopa muuntaa toisesta ketjusta saamaasi tietoa.. :)


      • wertyyu
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Loistavaa, osaat jopa muuntaa toisesta ketjusta saamaasi tietoa.. :)

        Etkö todellakkaan tiedä tätä asia lukematta jotakin keskustelupalsta?


      • bsksl09p+ kirjoitti:

        Kypärä nousee ylös, kun irroitta pyöreän ison alumiini tapin. Sen saa ulos vaihteensiirtäjän suojakotelon ruuveilla työntämällä.

        kiitos paljon vastauksestasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      12
      3179
    2. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1811
    3. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      19
      1682
    4. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1565
    5. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1563
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      23
      1511
    7. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      28
      1360
    8. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1344
    9. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

      Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1284
    10. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      34
      1262
    Aihe