Miten irroitetaan volvon 290 sp vetolaite? Tarttis vaihtaa paljekumit.
Vetolaitteen irroitus
12
4035
Vastaukset
- anna mun kaikki kestää
Jos et saa selville miten irtoaa, niin älä vaihda itse.
Vaihdekaapeli irti, kypärä irti, letkun ja palkeiden klemmarit irti ja sitten kilven sivulta poltit pois. Takaisin laitetaan päinvastaisessa järjestyksessä ja palkeiden klemmarit samoihin asentoihin kuin ne olivat.
Miksi teet itse, jos et tiedä/osaa. Irroitatko autosta myös vaihdelaatikon itse?- Make
Etkö sitten itse kysy keneltäkään neuvoa vaikka uskoisit kuitenkin selviäväsi hommasta ilman neuvoja? Ajattelin vähän kysellä valmiiksi ennen kuin alan hommaan... No kiitos vastauksesta kumminkin.
- JRxxx
Make kirjoitti:
Etkö sitten itse kysy keneltäkään neuvoa vaikka uskoisit kuitenkin selviäväsi hommasta ilman neuvoja? Ajattelin vähän kysellä valmiiksi ennen kuin alan hommaan... No kiitos vastauksesta kumminkin.
hakua, tai selaa vain taaksepäin. Tällä foorumilla annettiin pari kuukautta sitten ohjeet...
- Make
JRxxx kirjoitti:
hakua, tai selaa vain taaksepäin. Tällä foorumilla annettiin pari kuukautta sitten ohjeet...
Jo löytyi. Kiitos asiallisesta vastauksesta.
- anna mun kaikki kestää
Make kirjoitti:
Mikset hanki moottorin korjauskäsikirjaa? Sen saa netistä tilaamalla pistilaatikkoonsa 40e hintaan vaikka Glymeriltä. Kaikki palikat näkyvät räjäytyskuvissa eikä tarvitse arvuutella mitä seuraavaksi tipahtaa lattialle.
- Välttämättä
irroittaa koko vetolaitetta. Vetoakselin paljekumin saa paljon helpommin vaihdettua kun irroittaa ensin kypärän, palkeen lemmarin ja sitten vain pelkän ylävaihteen. Ylävaihdetta nostamalla ja vähän kääntämällä vinoon se mahtuu tulemaan keskikotelosta pois. Toki joudut lisäämään sitten ehkä pari desiä öljyä homman jälkeen, mutta kokemuksesta voin sanoa, että homma onnistuu 1/4 ajassa ja ei tuu peräpukamia painavan vetarin kanssa.
Jos oot tekevää mallia oleva mies, niin vaihda kardaanin nivelristikot samalla vaivalla. Autotarvikeliikkestä saa sopivat nivelet jenkkiautoon käyvät UC 315 tai 315G n.25-30E/kpl ja kestävät aivan yhtä hyvin kuin alkuperäiset. Mä oon nyt ajanu 200hp dieselillä ja DP 290 vetarilla 700h noilla jenkkinivelillä.
Ja ei sitä pakopaljetta tarvii koskaan vaihtaa, ellei oo kohdannut onnettomuutta ja oo aivan riekalein, pikku reijät ei haittaa siinä mitään, vesihän siellä killuu sisällä joka tapauksessa.
Mutta jos on ihan rikki, niin sitten vaihda, koska muuten akkiä perästäpäin tullut korkea aalto voi sitäkautta päästä koneeseen muuten ei oo mitään vaaraa.moikka
minulla on vm-89 volvo penta 290 dp , haluaisin vaihtaa itse paljekumin, mutta miten saan kypärän sivuun, ylävaihteisto on auki ???
kiitos etukäteenningom kirjoitti:
moikka
minulla on vm-89 volvo penta 290 dp , haluaisin vaihtaa itse paljekumin, mutta miten saan kypärän sivuun, ylävaihteisto on auki ???
kiitos etukäteenSiis mikä on auki? Kypärä kääntyy ratista kääntämällä..
- bsksl09p+
ningom kirjoitti:
moikka
kiitos etukäteenKypärä nousee ylös, kun irroitta pyöreän ison alumiini tapin. Sen saa ulos vaihteensiirtäjän suojakotelon ruuveilla työntämällä.
bsksl09p+ kirjoitti:
Kypärä nousee ylös, kun irroitta pyöreän ison alumiini tapin. Sen saa ulos vaihteensiirtäjän suojakotelon ruuveilla työntämällä.
Loistavaa, osaat jopa muuntaa toisesta ketjusta saamaasi tietoa.. :)
- wertyyu
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Loistavaa, osaat jopa muuntaa toisesta ketjusta saamaasi tietoa.. :)
Etkö todellakkaan tiedä tätä asia lukematta jotakin keskustelupalsta?
bsksl09p+ kirjoitti:
Kypärä nousee ylös, kun irroitta pyöreän ison alumiini tapin. Sen saa ulos vaihteensiirtäjän suojakotelon ruuveilla työntämällä.
kiitos paljon vastauksestasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 123179
- 181811
Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?
Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit191682En tullut, koska käytit päätäsi.
Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m321565- 731563
- 231511
- 281360
Miten lasketaan?
Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.91344Hyvää Huomenta Rakas Neiti
Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies111284Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?
Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui341262