Huoltoväli?

Topias

Ostin juuri uuden Renault Mégane Classicin (1.4 Auth). Millainen sillä tulee olemaan öljynvaihtoväli?

Ajan tällä autolla noin 36.000 km vuodessa, ajo on matka-ajoa maantiellä isoimmalta osalta 100 km/h, talvella noin puolet ajasta 80 km/h. Yhtäjaksoinen ajo-aika on vähintään 30 min, enimmäkseen kuitenkin yli tunnin.

Voiko huoltoväli näillä ehdoilla olla pitempi kuin manuaalissa ja kuinka paljon?

12

3331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rellutelija

      huolto väli on 30 tkm ja sillä selvä eikö toi ole riitävän pitkä ???

      • Topias

        >huolto väli on 30 tkm ja sillä selvä eikö toi ole
        >riitävän pitkä ???

        Miksi noin tyly vastaus? Enkö kysynyt asiaa riittävän asiallisesti? Tai teinkö jonkin muun tyhmyyden?

        Teinköhän sittenkin tyhmästi vaihtaessani merkkiä? Onko keskustelu tällä foorumilla todellakin aina näin epäasiallista sävyltään?

        Olen todellakin loukkaantunut: toisen autmerkkini palstalla sai sentään asialliseen kysymykseen asiallisen vastauksen :-(

        Enhän minä muuten olisi kysynyt, mutta kun Renaultin esitteessä muistaakseni mainittiin jotakin huoltotarpeen laskurista...

        Anteeksi tyhmyyteni, kun kirjoitin tälle palstallenne!


    • j-meg

      ekan vastaajan tylyys johtui varmaan siitä, että jutussasi on selvä ristiriita: Miksi haluaisit pienentää huoltokuluja, kun automaatilla ajaessasi polttoainekulut ovat manuaalia suuremmat? (aut. n.0,5l/100tkm enemmän eli vuodessa 180 l =~200 €, jolla vaihdattaa öljyt ainakin 5 kertaa sen vuoden aikana)
      30tkm on kyllä noilla ajomäärillä aivan sopiva huoltoväli, eli kerran vuodessa.

      Kannattaa vaihtaa aina talveksi uudet öljyt, vaikka kyllä nykyiset öljyt n. 50tkm ajon kestää.

      • Topias

        >Miksi haluaisit pienentää huoltokuluja, kun
        >automaatilla ajaessasi polttoainekulut ovat
        >manuaalia suuremmat?

        Tuota noin... Ei se ole automaatti. Authéntique tarkoittaa jotain muuta - olikos se 'ehta peli' ranskaksi.

        Olen tarkistanut asiaa, ja se huoltoväli ei taida Renaultilla pidentyäkään, se olikin kai Citroën jossa ajotietokone laskee huoltotarvetta?...

        Nytpä olen tuon Renaultin makuun kuitenkin päässyt, ajettuani lähes kolme vuotta ja 190.000 km Peugeotilla; yksi sellainen jäi vielä taloon :-)

        Kyllä se 30.000 on ihan yläkantissa: itse aion vaihtaa öljyt 15.000 välein.


      • j-meg
        Topias kirjoitti:

        >Miksi haluaisit pienentää huoltokuluja, kun
        >automaatilla ajaessasi polttoainekulut ovat
        >manuaalia suuremmat?

        Tuota noin... Ei se ole automaatti. Authéntique tarkoittaa jotain muuta - olikos se 'ehta peli' ranskaksi.

        Olen tarkistanut asiaa, ja se huoltoväli ei taida Renaultilla pidentyäkään, se olikin kai Citroën jossa ajotietokone laskee huoltotarvetta?...

        Nytpä olen tuon Renaultin makuun kuitenkin päässyt, ajettuani lähes kolme vuotta ja 190.000 km Peugeotilla; yksi sellainen jäi vielä taloon :-)

        Kyllä se 30.000 on ihan yläkantissa: itse aion vaihtaa öljyt 15.000 välein.

        Ekasta viestistä poimittua:

        >Voiko huoltoväli näillä ehdoilla olla pitempi >kuin manuaalissa ja kuinka paljon?

        Tuosta sen tomaattijutun keksin....
        Mitä ihmettä sä tuolla sitten tarkoitat??


      • t.
        j-meg kirjoitti:

        Ekasta viestistä poimittua:

        >Voiko huoltoväli näillä ehdoilla olla pitempi >kuin manuaalissa ja kuinka paljon?

        Tuosta sen tomaattijutun keksin....
        Mitä ihmettä sä tuolla sitten tarkoitat??

        manuaali = käsikirja


    • Meggis

      Täällä ollut aiemminkin aiheesta muistaakseni jotain keskustelua, mutta eikös toi huoltoväli Meganen osalta muuttunut äskettäin 20 000 -> 30 000 km? Mulla 2000 mallinen Meku ja sen huoltoväli 20 000km.

      -Meg

      • Topias

        Se muuttuva huoltoväli on Citroënissa, muistin väärin esitteistä lukemiani tietoja. Siinä ajotietokone rekisteröi käyttöolosuhteita ja huoltoväli voi olla jopa pitempi kuin tuo 30.000.


    • leop

      Alkuperäinen lukija tätä tuskin näkee ja autokin varmaan paalaimessa... Mutta koska ketju tulee googlella vastaan kun öljynvaihtoväliä hakiessa niin pitää senverran sanoa, että öljynvaihto ottaa 20min, öljy maksaa sellaisen 23€ 5l pänikkä, suodattimesta saa pulittaa kympin... Onko mitään syytä miksi ei vaihtaisi öljyjä vaikka vähän useammin mitä suositellaan? Sillä öljynvaihto on moottorin yksi tärkeimpiä huoltotoimenpiteitä?

      • 23423565546546546

        Tismalleen juuri näin. Voihan sitä toki ajella samoilla öljyillä vaikka sen 30 tkm, mutta se sakkamäärä jota tuona aikana öljyn sekaan kertyy,ei ole hyväksi koneelle ja turbolle. Longlife-öljyt ovat muutenkin laadullisesti huono valinta. Liian ohutta litkua joka ei kestä vanhemmassa koneessa, eikä se voitele kunnolla. Ei kannata alkaa leikkimään noilla vaihtoväleillä, lyhyet välit vaihtoon ja silloin kone toimii.


    • vaihtoonvaan

      No toi on siinä ja siinä. Jos ei aja kaupungissa vaan kaikki ajo olis esimerkiksi kevyttä maantieajoa ja auto aina lämmin, niin voisi harkita varsinkin käytetyn kanssa...mutta ei, kyllä se niin on että kun öljyistä huolehtii niin kone on pitkäikäinen. Vaihtaisin kaks kertaa vuoteen. Kevät ja syksy.

    • aika_harvakseltaan

      Vastaillaan ny sitten vanhaa ketjuun, kun on täällä uudestaan. Mutt joo, ite oon vaihtanu parin vuoden välein öljyt meganee, ja hyvin on toiminu. vuodessa ajoa n. 10 tkm , eli vaihtoväli n. 20 tkm.

      Ja öljyy ei tarvii lisätä kuin kerran (n. 0,5l ) vaihtovälin aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe