Kaipaisin ihmisten kokemuksia niin suksista kuin ahkioistakin! Olen lukenut netistä jo useampia juttuja ja hieman on omiakin kokemuksia. Mutta olisi kiva kuulla vielä lisää, ennen kuin hankkii omat. Suositelkaa! Ja hyvät vinkit ovat aina tervetulleita. Olen 178 pitkä ja tarkoitus on hiihdellä lapissa niin pehmeässä kuin kovassakin lumessa. Eli kuinka pitkät sukset jne...
Ja ahkio on tarkoitus tulevaisuudessa värkätä JR27:n tapainen. Hyviä parannus ehdotuksia/vinkkejä?
Kiitos!
Eräsukset? Ahkio?
6
6357
Vastaukset
- jukkis
ensin niitä paljon puhuttuja ruåttin armeijan puusuksia, niin saat jotain tuntumaa. Hanki sitten vaikka Järvisen tai Karhun pitkät, tai tyydy niihin ruåttalaisiin? Jos ne taas ei tunnu sun suksilta, osta sitten kapeammat, laskemiseenkin soveltuvat. Näin ei tule kallista virheinvestointia?
- Samat suunnitelmat
Itselläni on samat mielessä..
Pääsiäisenä olen menossa kilpisjärvelle ensimmäiselle hiihtovaellukselleni!
Tulin siihen tulokseen että ruotsin armeijan puusuksilla sinne... ja jos ei toimi niin seuraavaksi vuodeksi paremmat!
JR27:n ajattelin kanssa rakentaa. Ainoat parannusehdotukset mitä olen saanut niin jalakset vois olla paksummat esim. 20mm ja vaikka kolme kappaletta jos haluu paremman "sivuttaistuen".
Ja jos jollain on jotain opetuksia mulle niin antaa palaa! :)- teemu
Kävin tässä ruotsin armeijan puusuksilla hiihtelemässä kahdeksan päivää. Ja ei valittamista siihen hintaan oikeestaan ole. Pistin normaalia luistovoidetta ennen reissua pohjaan. Mukana oli kynttilää ja normaalia pitovoidetta, niitä aamulla aina sipaisin pohjaan ja hyvin eteni. Sukset tosin olisivat voineet olla pitemmät ummessa hiihdettäessä. Sauvat olivat erityisen hyvät, koska sommat olivat leveät.
- teemu
Olisi tarkoitus tulevaisuudessa ostaa. Partiokaupoista siteineen 179e. Mutta ruotsin armeija puusuksetkin menettelee että ei sen puoleen. Ja tosiaankin tietää vähän paremmin että mitä suksilta haluaa esim: pituuden suhteen, kun käy jonku reissun ennen ostoa.
- metrikatri
Itselläni on Järvisen suomulliset eräsukset, toimii hyvin. Pituudesta en osaa muuta sanoa, kuin että haarakäynti ei onnistu jos suksi on liian pitkä :D Kokemusta on siis...
Olen vetänyt kahta ahkiota. Savotan Paljakka tulee kivasti perässä tasaisella maalla ja ristikkäisaisoilla on hyvä ohjaustuntuma. Fjällpulken oli jämäkämpi, tosin siitä puuttui Paljakalle ominainen keinuva liike, joka helpotti hiihtoa. Tasamaan reissuja molemmat, joten en osaa sanoa miten tulevat tunturissa perässä.- koira hukassa
Jos pitää hiihtää risukossa tai tiheässä metsässä
on venäläiset lyhyet eräsukset siihen ketterät
käyttää kun vain laittaa kunnon suomalaiset siteet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4022132Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek121999Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2501405Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821059Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel56975Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402948Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä39828- 56789
- 75760
Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo70734