atopia iskee taas

raapija

Moikka,

Löytyisiköhän vastausta tähän keneltäkään: Noin 25 vuotta sitte mulla puhkesi nikkeliallergia. Ihottuma levisi kaulasta varpaisiin. Pari vuotta antibioottikuureja, Ataraxia, tietysti kortisoonia, sitten vähitellen sibicorttia ja aqualania ja pahin vaihe oli ohi. Polvi -ja kyynärtaipeet oireili noin 5 vuotta, mutta selvisin. Ja nyt, taas se alkaa, mistä helkkarista se nyt yhtäkkiä on noin lyöny päälle. Onko kenelläkään kokemuksia, että jokin elämäntilanteen muutos voisi laukasta atopian uudelleen?

12

2346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mhmm.

      Elämäntilanteet, stressi,muutokset kaikki voi vaikutta.
      Mietin, jos olet nainen, että olerhan huomioinnut nikkeliallergiasi rintaliivien valinnassa. Koska melkein kaikissa kaarituki liiveissä on nikkeliä,ja se voi tehdä ihottumaa. Kannattaa tarkkailla tilannetta, ja sulkea pois kaikki nikkelikosketukset.
      TOivottavasti saat apua vaivaan! ja hyviä rasvoja!

    • toinen raapija

      Muutama viikko sitten tuli jalkoihin kutiavia näppylöitä, niitä tuli sitten myös käsiin, viime maanantaina aloitin antibiootti-kuurin pitkittyneeseen keuhkoputkentulehdukseen , tuntuu lääke auttavan, tiistai yönä tuli kutiavaa näppylöitä ja punotusta kaikkien sormien väliin, heitin rihkama sormuksen pois, laitoin sormien väliin locoid-voidetta ja

      hengitän syvään ja rauhoitun...... ja
      nyt sormien välit parantunut. Kutina jaloissa vaivaa yhä.
      Voisikohan minulla olla (nikkeli) allergia. Just huomasin kädessäni olevan kellon, heitin sen pois.
      Mikähän atopia on.

    • Allerginen..

      Hei,

      Suuret muutokset elämässä ja stressi voi laukaista ihottuman uudelleen tai pahentaa. Unettomuus ja valvominen ja työstressi tai vaikka muutokset ihmissuhteissa.

      • ole uskonut

        Täytyypä ottaa tuokin asia nyt vakavissaan, toisaalta JOS stressi aiheuttaisi nämä oireilut AINA, olisin raapinut itseäni koko ikäni. Alan nyt pitämään päiväkirjaa oireilusta, ehkä viimein löytyy syyllinen.


      • atoopikko
        ole uskonut kirjoitti:

        Täytyypä ottaa tuokin asia nyt vakavissaan, toisaalta JOS stressi aiheuttaisi nämä oireilut AINA, olisin raapinut itseäni koko ikäni. Alan nyt pitämään päiväkirjaa oireilusta, ehkä viimein löytyy syyllinen.

        Kyllä se on niin oman ja muiden kokemuksen ja lääkärieni mukaan, että stressi pahentaa atooppista allergiaa, kuten melkein kaikkia muitakin sairauksia! Pahassa stressivaiheessa kutittaa ja nukkuminen on huonoa, sit taas kohta helpottaa ja menee paremmin. eli esim. nyt mulla helpompi vaihe, kun toivuin hieman suuresta perhettä kohdanneesta järkytyksestä. eikä kutita enää niin perkeleesti.

        atopia on aaltoilua ja välillä tosi rasittavaa. satun vielä olemaan tosi stressaavaa tyyppiä ja vedän herneet nenään milloin mistäkin. ja talviaika on aina pahempi kuin kesä.


      • Nimetön
        atoopikko kirjoitti:

        Kyllä se on niin oman ja muiden kokemuksen ja lääkärieni mukaan, että stressi pahentaa atooppista allergiaa, kuten melkein kaikkia muitakin sairauksia! Pahassa stressivaiheessa kutittaa ja nukkuminen on huonoa, sit taas kohta helpottaa ja menee paremmin. eli esim. nyt mulla helpompi vaihe, kun toivuin hieman suuresta perhettä kohdanneesta järkytyksestä. eikä kutita enää niin perkeleesti.

        atopia on aaltoilua ja välillä tosi rasittavaa. satun vielä olemaan tosi stressaavaa tyyppiä ja vedän herneet nenään milloin mistäkin. ja talviaika on aina pahempi kuin kesä.

        Kuka tekee atopia-diagnoosin, pitääkö olla erikoislääkäri. Ei terkkarilääkärit oikein tiedä mikä on kyseessä.


    • Arja

      ...on kosketusallergia, joten jos olet riisunut elämästäsi kaikki nikkelikosketukset, pitäisi käsittääkseni myös allergian parantua. Vai kävikö niin, että nikkeliallergia puhkaisi myös atooppisen ihottuman? Niinhän voi käydä, että atooppinen ihottuma alkaa tulehtuneesta hyttysen puremasta.

      Elämän tilanteen muutos, hyvä tai paha, saattaa laukaista allergisen ihottuman tai jonkin muun sairauden ja atoopikoilla se onkin se klassinen tapaus silloin kun se ykskaks puhkeaa terveeseen ihoon.

      Sinun kannattaa tarkistaa ruokavaliosi ja hivenaine- ja vitamiinivarastosi. Ovatko ehtyneet? Tulehdukset ja ravintoarvoltaan huono ruoka ehdyttää niitä.

      Oliko muuten nikkeliallergiasi vesikelloja vai koholla olevaa läiskikästä ihottumaa keholla kosketuskohdassa?

      Nikkeliä on muuten joka paikassa: rihkamakorut ja vyön soljet, rintaliivien hakaset (muita ei ole tietääkseni olemassakaan)ja kaaret, yhden ja kahden euron kolikot, hakaneulat, tuuletusikkunan pidikkeet, kynän metalliosat usein ja koko joukko muita.

      • toinen raapija

        Minulle ihottumaa sormien väliin aiheuttanut sormus saattaa siis olla syynä ,
        jaloissa viikkoja ollut pientä punaista näppylää, erittäin kutiavaa, sillain läiskinä, sitä ollut hieman myös käsissä joka kutissut iltaisin,
        eli syy voikin olla tuo sormus ? TAI samantapaisesta aineesta oleva rannekello, joka ollut pois muutaman päivän,
        samaan aikaan oli keuhkoputkentulehdus, munuaiset kipeenä,
        vuoden verran veriarvot ovat olleet alhaalla, nyt olen menossa verikokeisiin, jokin elimistössä on pielessä, oloa helpotti ja väsymys katosi doximycin kuurin aikana,
        voisiko liittyä ihottuman aiheuttajaan,


      • dddddddddddddd
        toinen raapija kirjoitti:

        Minulle ihottumaa sormien väliin aiheuttanut sormus saattaa siis olla syynä ,
        jaloissa viikkoja ollut pientä punaista näppylää, erittäin kutiavaa, sillain läiskinä, sitä ollut hieman myös käsissä joka kutissut iltaisin,
        eli syy voikin olla tuo sormus ? TAI samantapaisesta aineesta oleva rannekello, joka ollut pois muutaman päivän,
        samaan aikaan oli keuhkoputkentulehdus, munuaiset kipeenä,
        vuoden verran veriarvot ovat olleet alhaalla, nyt olen menossa verikokeisiin, jokin elimistössä on pielessä, oloa helpotti ja väsymys katosi doximycin kuurin aikana,
        voisiko liittyä ihottuman aiheuttajaan,

        mitä verikokeessa todettiin?


      • 3:s raapija
        dddddddddddddd kirjoitti:

        mitä verikokeessa todettiin?

        käydä kuulemassa tuloksia, raavin vaan , jalat auki, hydrocortisooni hieman auttaa. Raavin vaan ja mietin mikä tän aiheutti. Tähän asti ihottuma pysytellyt vesirajan alapuolella mutta leviää hiljalleen ylöspäin.


    • Minulla Myös

      Minulla atopia esiintyy 1-2vuoden sykleissä.. välillä olen "täysin terve" ja välillä en tiedä mistä iho villiintyy.
      Stressi pahentaa ja voi jopa puhkaista atopian.

      Monet atoopikot ovat allergisia sitrushedelmille, paprikalle, tomaatille, tulisille mausteille..

      Rasvaa, rasvaa, rasvaa.. atooppinen iho kuivuu ja kun iho kuivuu se alkaa kutiamaan jolloin seuraa raapiminen josta ihon tulehtuminen ja ihottuman leviäminen. Harvenna pesukertoja, atoopikko ei voi käydä kokosuihkussa joka päivä, osta apteekista pesutarkoitukseen olevia öljyjä ja rasvoja.
      Käytä vaatteiden ja petivaatteiden pesuun hellempiä pesuaineita. Juo paljon vettä, iho tarvitsee kosteutta myös sisäisesti.

      Nämä voivat helpottaa, ellet ole jo näitä kokeillut.
      Itse olen myös saanut apua homeopatiasta, vaikkakaan siihen eivät ihotautilääkärit usko.

      Atarax on hyvä lääke kutinaan, saa nukuttua, mutta se ei varsin paranna, se vain peittää oireita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe