Miten hoidan kanin kynnet?

toxic69

Elikkä, omistan kaksi tyttökania, noin puolivuotiaita. Kaneja ei selvästikkään ole käsitelty poikasesta lähtien, toinen ei anna edes silittääkkään! Syliin nostaessa tämä edellä mainittu jähmettyy eikä uskalla liikkua ollenkaan. Toinen, rohkeampi, sätkii minkä vain pystyy. Rohkeampi antaa kuitenkin silittää.

Kanit ovat olleet kesän ulkohäkissä, kaivaneet maata joten kynsistä ei ole tarvinnut huolehtia. Mutta nytpä talven tultua kanit haluttiinkin pois, ja täällä meillä sisällä ne isossa häkissä pomppivat. Ongelmana vain on juuri se, kun en ymmärrä miten ihmeessä voin leikata tuollaisten kanien kynsiä!

Syliin totuttamiseen menee varmasti todella kauan, joten olisiko jotain keinoja kynsien hoitamiseksi sille ajalle? Toivottavasti edes joskus tottuvat kunnolla ihmisiin. Ei säikky kani kovin seurallinenkaan ole.

6

1696

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräsvainen

sisko leikkaa kanin kynnet ja minä pidän kanista kiinni. oli aika säheltämistä varsinkin alussa, kun meillä ei ollut kokemusta ja kani oli vielä varsin villi (oli ollut tallikanina eikä juuri lainkaan käsitelty).
      meidän kanista ei ole koskaan tullut sylikania, mutta eihän sitä koskaan tiedä. pyydä vain joku toinen avuksi niin etteköhän saa ne kynnet leikattua!

• ....

pyyhkeen sisään,se rauhoittaa kania!Pyydä myös joku avuksesi rauhoittelemaan kania;puhumalla rauhallisesti ja silittelemäällä!

• sip-su

Tätä kannattaa harrastaa nyt paljon, niin kani tottuu käsittelyyn. Kynnethän pitäisi vähintään kerran kuussa leikata, mutta harjotelkaa asentoa ja tassuihin koskemista vaikka päivittäin. Istu sohvalle/tuolille ja laita kani jalkojesi päälle selälleen, joskus pieni pystykulma on mukavampi kanille. Kania voi hieroa leuoista ja jutella rauhallisesti, niin se rentoutuu, älä päästä pomppimaan. Ota kaveri avuksi koskettelemaan tassuja ja varsinaiseen kynnenleikkuseenkin. Hyvä vastavalo helpottaa suonen näkemistä!

• toxic69

Kiitoksia kaikille vastaajille!

Vaikka aikaa ei ole kulunut vielä kauaakaan ensimmäisen viestini kirjoittamisesta, kanit ovat jo aika hyvin tottuneet silittämiseen. Ennen antoivat vain selästä vähän silittää, ja aina kun meni mahaa kohti, hyppivät karkuun. Selvästikin pelkäsivät juuri syliin nostamista. Nyt saa rapsutella vapaasti, mutta edelleenkin pelkäävät olla sylissä.

Ajattelin kehitellä jonkun kehikon häkin ympärille, ja päästää kanit sitten vapaaksi häkistään. Siinä jos pari tuntia istun niiden keskellä, eiköhän ne uskalla tulla lähemmäs haistelemaan ja ehkä syliinkin.

Varmaan täytyy kaverin kanssa alkaa operoimaan kynsiä. Pelottaa kauheasti mustiä kynsiä leikata, ettei osu suoneen! Mutta ennenkin olen tehnyt niin, että leikkaan vähän ja vähän useammin kuin esim. kerran kuussa. :)

Kiitoksia vielä kerran kaikille!

• taaperotigger

moi mulla on ollu 2 vasta pari viikkoo ja ne antaa käsitellä mut joittenkin kanien kynsiä ei tarvitse leikata ne voi raapia jotain runkoja

• kanifani

jos et millään saa kanijesi kynsiä leikatuksi vie ne eläinlääkärille. Siellä mielestäni ne leikataan jos omistaja ei osaa tai pysty sitä itse tekemään ja myös joissain eläinkaupoissa leikataan kanien kynsiä tai niin olen ainakin kuullut...
      Toivottavasti tästä viestistä oli apua!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe