.. on tullut lapsenne suusta ensimmäinen ymmärrettävä sana? ja mikä se oli..? Meidän pikku-prinsessa täyttää seuraavaksi jo 8kk, ja odotellaan jo aikaa kun eka sana tulee :) Kovasti jo toistaa tälläisiä: Ättä, ätä, Itti, mut ei varmaankaan näillä vielä tarkoita mitään ;)
Entä minkä ikäisenä on oppinut konttaamaa? Istumaan ilman tukea? Kävelemään?.. Meillä konttaus alkoi 6kk ja istumaan alkoi ilman tukea n.6½kk ja nousi seisomaan tukea vasten hieman alle 7 kuukautisena :) vielä ei pkkuinen kävele, mut tuskin siihen enää kauhean kauan menee ;)
koska...
6
813
Vastaukset
- toinen äiti
Se on sun lapsi, eikä mikään kilpailu-puudeli!
- Huhtiäiti
Tässä ei nyt ollut tarkoitus luoda mitään kompetenssia lasten välillä, vaan ihan puhtaasta uteliaisuudestani asiaa kyselin. Tiedän että lapset kehittyvät eri tahtiin, mutta tahdoin vain kuulla muiden kokemuksia.
Itse en puhuisi lapsesta se-muodossa, kuten itse teit.
Hyvää joulua sinulle!
- Myyreli
...nopeasti näyttää tyttärenne lähtevän liikkeelle.Olen kuullut että jos puhuu kovasti niin liikkeelle lähtö viivästyy. Meidän poika oli muistaakseni 5kk kun komensi äitiä.
Ei sillä kävelemään lähdöllä mitään kiirettä ole. Parempi ettei kiirehtisi niin osaisi enemmän varoa, kun tahtoo tulla sitte niitä "pökkimisiä" ja muuta ikävää vahinkoa.
Itsekin odotin kovasti että milloin poikani lähtee kävelemään, mutta hyvin tuo on ehtinyt(alkoi kävellä vasta 1v 4kk). Toiselta lapselta en odota yhtälailla tuota kävelemään lähtemista, kuin ensimmäiseltä(pikkuneiti on kohta 7kk).
Mutta meillä kiipeiltiin ennenkuin käveltiin. Se on aika vaarallista. pitää keksiä kaikenlaisia esteitä.
Sitte kun keksitään että vessanpöntössä olisi kiva pestä käsiä kun äidillä on muita kotitöitä eikä huomata. No meillä on ollu vessanovet lukossa jonkin aikaa. ( vinkki: nuo lukot on muuten sellaisia että ne saa kätevästi auki tasapää meisselillä tai teelusikan varrella) - näin meni
Meilä nuorimmainen meni näin: ryömi 5kk, konttasi 7kk, nousi seisomaan tukea vasten ja istui 8kk, kävelitukia vasten 9kk ja käveli 11kk.
Esikoinen teki pikkasen hitaammin mutta käveli kuitenki 1v.
Puhuminen: esikoinen puhiu monia yksittäisiä sanoja jo 1v 3kk ja nuorimmainen on 1v 5kk ja sanoo vasta äiti. Eli hyvinkin yksilöllistä. - Liisa -Maria
noin 8-13-kuukauden ikäisinä. Tytöt oppivat usein hiukan nuorempina puhumaan kuin pojat. Näin ainakin meillä.
Lyhyitä lauseita lapset rupeavat tavallisimmin puhumaan viimeistään siinä 18-20 kuukauden ikäisinä, ja sen jälkeen, kun puhumisen idea on keksitty, sanavarasto alkaakin karttua hurjaa vauhtia.
Kolmevuotias puhuu yleensä jo aivan täydellisesti oman käsityskykynsä rajoissa olevista asioista, vaikkakin s- tai r-kirjain saattaa vielä puuttua puheesta.
Mitä tulee kävelemään oppimiseen, niin omista lapsistani nuorimmainen (poika) käveli jo ilman tukea 7-kuukauden ikäisenä ja hitaimmin kävelemään oppinut omista lapsistani (tyttö) 11-kuukauden ikäisenä. Konttaamaan ja istumaan ilman tukea lapseni ovat oppineet 5-6 kuukauden ikäisinä.
Terve lapsi konttaa yleensä viimeistään 10-11 kk:n ikäisenä ja kävelee yleensä viimeistään 16-17 kk:n iän saavutettuaan. - kehittyy...
omaa vauhtiaan..tollaset ättä, äittä jne..Ne liittyy varmaankin jokelteluun, ei lapsi niillä vielä tarkota mitää, vanhemmat vaan tulkittee ne usein merkityksellisiksi sanoiksi...Ja puheen kehittyminen ja kävelemään oppiminen on aivan yksilöllistä..paras tapa tukea lapsen puheen kehittymistä on toistaa sanoja, havainnollistaa ja "opettaa" ja olla lapsen kanssa hyvässä vuorovaikutuksessa..jokainen lapsi kuitenkin omaksuu kielen yksilöllisesti..vaikka kuinka "opettaisi"..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391