apua väsymykseen

ikuisesti

Onko kukaan saanut apua väsymykseen,jos puhutaan pitkäaikaisesta väsymyksestä joka ei lähde nukkumalla pois?
Varsinkin jos sinulla on löydetty väsymyksen syy esim.joku sairaus,niin olisi kiva kuulla?

Minulla on ollut jo vuosia väsymystä ja alkaa jo henkiset voimatkin olemaan sen takia vähissä.Haluisin nuorena ihmisenä harrastaa ja tehdä kaikkea,mutta joka aamu kun herää on yhtä rättiväsynyt kuin aina.
Olen koittanut vitamiinikuureja,ulkoilua/liikuntaa ja lääkärissä ravannut verikokeissa ilman tulosta.Taas menossa lääkäriin,koska en halua katsoa miten elämäni valuu hukkaan väsymyksen takia.En vaan jaksa uskoa että tähän löytyy mitään apua,mutta en haluaisi luovuttaa.
Joten kaikki vastailemaan,kitoksia!

14

12567

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muumimamma

Hei, Kokeileppas tehdä viisi tiibetiläistä riittiä. Peter Kelderin kirjassa "Viisi tiibetiläistä riittiä" kerrotaan tarkemmin suomeksi. On ohut, nopealukuinen kirja. Googlaamalla löydät myös englanniksi "tibetan rites" tai "tibethan rites" hauilla. Olen tuntenut oloni (nyt 54-vuotias) väsyneeksi vanhaksi kaakiksi. Olen alkanut tehdä näitä liikkeitä ja ihme kyllä saanut puhtia elämääni. Nuo liikkeet ovat uskomattoman helppoja, niin että tällainen mummelikin niistä selviää. Aluksi menee 5 min päivässä, liikekertojen määrä lisätään vähitellen. Voit katsoa samalla tv:tä. Nuo riitit vaikuttavat paitsi nostaen kuntoa myös vaikuttaen hormonitoimintaan. Ja olisi hyvä, jos löytäisit elämästäsi jonkun suuren innostuksen kohteen. Sekin antaa lisäpuhtia. Onnea elämällesi! Kyllä sinä toivut!

• aloitin itsekin

Voisitko kertoa lisää siitä miten riitit ovat vaikuttaneet ja miten pian.Kasvaako hiukset tuuheammiksi ja oletko energisempi.
        Mahdatko vielä jatkaa niitä?
        Itse olen ihmeen energinen kolmen viikon jälkeen.

• Tuomas

Oletko kokeillut C-vitamiinia ja D-vitamiinia vähän suuremmilla annoksilla? Annostus voi olla n. 1000 mg C-vitamiinia ja D-vitamiinia 10-35 µg/vrk. Näiden pitäisi auttaa krooniseen väsymykseen. Ainakin itse olen huomannut piristyneeni. Syön myös kylmäpuristettua pellavansiemenöljyä ja oliiviöljyä lusikalla päivittäin.

• ikuisesti

Tuntuu hurjalta toi c-vitamiini annostus.olen käsittänyt että loppu ylimääräinen c-vitamiini "häviää",eli sen yli nauttimisesta ei ole hyötyä.Olen syönyt monivitamiini kuureja,ja parhaillaan pelkkää C vitamiini normaalina annostuksena.D-vitamiinia en ole erikseen ottanut,ja eikö se ole sellainen että ylimääräinen kerääntyy elimistöön.En ainakaan yliannostuksina uskalla ottaa sitä.
        Tais olla niin että sitä saa myös auringosta,enkä ainakaan kesäsin tunne olevani yhtään pirteämpi kuin muun osaa vuodesta.Joten ei voi olla kaamos-väsymystäkään.

• Tuomas
        ikuisesti kirjoitti:

Tuntuu hurjalta toi c-vitamiini annostus.olen käsittänyt että loppu ylimääräinen c-vitamiini "häviää",eli sen yli nauttimisesta ei ole hyötyä.Olen syönyt monivitamiini kuureja,ja parhaillaan pelkkää C vitamiini normaalina annostuksena.D-vitamiinia en ole erikseen ottanut,ja eikö se ole sellainen että ylimääräinen kerääntyy elimistöön.En ainakaan yliannostuksina uskalla ottaa sitä.
        Tais olla niin että sitä saa myös auringosta,enkä ainakaan kesäsin tunne olevani yhtään pirteämpi kuin muun osaa vuodesta.Joten ei voi olla kaamos-väsymystäkään.

D-vitamiinin pitkäaikaisessa käytössä turvarajana on pidetty 50 µg/vrk. Eli mitään yliannostuksen vaaraa ei noilla annoksilla ole.

"Rasvaliukoisena vitamiinina D-vitamiini voi kumuloitua elimistöön ja aiheuttaa myrkytysoireita. D-vitamiinimyrkytys syntyy vasta erittäin suurilla annoksilla (yli 1,2 mg/vrk eli 50 000 KY/vrk) ja on melko harvinaista. Liikasaannin oireita ovat pahoinvointi, päänsärky, voimakas janon tunne, pyörtyily, silmien kirvely ja kutina."

Lähde: http://www.tohtori.fi/eviva/vita11.php3

----------

C-vitamiini on vesiliukoinen ja ylimääräinen poistuu virtsateiden kautta. C-vitamiinia voi turvallisesti syödä jopa grammoja päivässä. Yli saantisuositusten (60 mg/vrk), on useissa tutkimuksissa todettu olevan hyödyllisiä elimistöä vahvistavia vaikutuksia.

Luettavaa D-vitamiinista englanniksi.

"Basically, what vitamin D does is increase levels of the [chemical] serotonin in the brain," he tells WebMD. Many antidepressant medications work the same way."

Lähde: http://www.webmd.com/content/Article/91/101374.htm?pagenumber=2

• ikuisesti
        Tuomas kirjoitti:

D-vitamiinin pitkäaikaisessa käytössä turvarajana on pidetty 50 µg/vrk. Eli mitään yliannostuksen vaaraa ei noilla annoksilla ole.

"Rasvaliukoisena vitamiinina D-vitamiini voi kumuloitua elimistöön ja aiheuttaa myrkytysoireita. D-vitamiinimyrkytys syntyy vasta erittäin suurilla annoksilla (yli 1,2 mg/vrk eli 50 000 KY/vrk) ja on melko harvinaista. Liikasaannin oireita ovat pahoinvointi, päänsärky, voimakas janon tunne, pyörtyily, silmien kirvely ja kutina."

Lähde: http://www.tohtori.fi/eviva/vita11.php3

----------

C-vitamiini on vesiliukoinen ja ylimääräinen poistuu virtsateiden kautta. C-vitamiinia voi turvallisesti syödä jopa grammoja päivässä. Yli saantisuositusten (60 mg/vrk), on useissa tutkimuksissa todettu olevan hyödyllisiä elimistöä vahvistavia vaikutuksia.

Luettavaa D-vitamiinista englanniksi.

"Basically, what vitamin D does is increase levels of the [chemical] serotonin in the brain," he tells WebMD. Many antidepressant medications work the same way."

Lähde: http://www.webmd.com/content/Article/91/101374.htm?pagenumber=2

No hyvä tietää. Luulin että tosta C-vitamiinista ei ole hyötyä vaikka syö enemmän, ja mun C-vit.purkissa lukee ettei saa syödä enempää kuin mitä on annostus sanottu.Mutta juon lisäksi kyllä appelsiinimehuakin paljon,että siitäkin saa lisää.Ja tarvii koittaa sitä D-vitamiinia vielä uudelleen.

Muut vinkit kanssa tervetulleita edelleen!

• fze
        ikuisesti kirjoitti:

No hyvä tietää. Luulin että tosta C-vitamiinista ei ole hyötyä vaikka syö enemmän, ja mun C-vit.purkissa lukee ettei saa syödä enempää kuin mitä on annostus sanottu.Mutta juon lisäksi kyllä appelsiinimehuakin paljon,että siitäkin saa lisää.Ja tarvii koittaa sitä D-vitamiinia vielä uudelleen.

Muut vinkit kanssa tervetulleita edelleen!

Tuoremehussa on tosi paljon sokeria, joten kohtuus siinäkin. Onko elimelliset, tai muut väsymyksen syyt poissuljettu? Diabetes, kilpirauhasen vajaatoiminta, masennus jne?

• väsynyt

luulin jo olevani ainoa joka kärsii kroonisesta väsymyksestä. Minulla ei ole todettu mitään sairautta/masennusta tms..vaan krooninen väsymysoireyhtymä, eli väsymys jolle ei löydy syytä. kuulostat aivan samalta kuin minä, aina väsyttää hirveästi. Oletko harkinnut käydä antioksidanttiklinikalla tai muuten vain kokeilet vitamiineja suurina annoksina? Itse kävin ja sain suurina annoksina C-vitamiinia, kaikkia B-vitamiineja,E-epaa,mölleriä,Q10,magnesiumia,seleeniä ja sinkkiä.Minulla todettiin myös puutoksia joissakin noissa. Noh, vielä ei näy kovin huomattavia piristymisen merkkejä mutta siinä voi kestää jos väsymys on kestänyt kovinkin kauan, minulla 4vuotta! vesiliukoisia vitamiineja voi ottaa vaikka kuinka paljon.Itselläni esim c-vitamiinia 2000mg päivässä.

• fze

Pyridoksiini on vesiluikoinen B-ryhmän vitamiini, jonka on kuvattu suurehkoina annoksina voivan aiheuttaa pysyviäkin hermovaurioita. Siitä oli jokin aika sitten juttu Duodecimissa (Vitamiinitko vaaraksi?
        Satu Laaksonen, Juha Pekka Erälinna ja Björn Falck (Tapausselostus) 2001;117(2):180-2))

Näissä asioissa kyllä usein hötkyillään yli minkäänlaisen rationaalisuuden. Lähdekritiikkiä suosittelen, ja harkintaa siinä, mitä lisäravinteita syö. Itsekin kyllä esimerkiksi D-vitamiinia tankkaan - siitä on talvisin ihan oikeasti monella suomalaisella puutetta. Samoin ovat hyviä erilaiset pehmeät rasvat ja kalaöljyt. Tästä on verkossa vapaasti luettavissa Lääkelaitoksen julkaisussa oleva artikkeli otsikolla "Kalaöljy ja kalanmaksaöljy". Linkki ohessa. http://www.nam.fi/uploads/tabu/tabu12005.pdf

• väsynyt
        fze kirjoitti:

Pyridoksiini on vesiluikoinen B-ryhmän vitamiini, jonka on kuvattu suurehkoina annoksina voivan aiheuttaa pysyviäkin hermovaurioita. Siitä oli jokin aika sitten juttu Duodecimissa (Vitamiinitko vaaraksi?
        Satu Laaksonen, Juha Pekka Erälinna ja Björn Falck (Tapausselostus) 2001;117(2):180-2))

Näissä asioissa kyllä usein hötkyillään yli minkäänlaisen rationaalisuuden. Lähdekritiikkiä suosittelen, ja harkintaa siinä, mitä lisäravinteita syö. Itsekin kyllä esimerkiksi D-vitamiinia tankkaan - siitä on talvisin ihan oikeasti monella suomalaisella puutetta. Samoin ovat hyviä erilaiset pehmeät rasvat ja kalaöljyt. Tästä on verkossa vapaasti luettavissa Lääkelaitoksen julkaisussa oleva artikkeli otsikolla "Kalaöljy ja kalanmaksaöljy". Linkki ohessa. http://www.nam.fi/uploads/tabu/tabu12005.pdf

Jokaiselle määrätään esim tuolla antioksidanttiklinikalla omat vitamiinimäärät, ettei kyllä kannata omin päin mennä yliannoksia syömään. Tuo on suurinpiirtein ainoa keino jos kyseessä tosiaan on väsymysoireyhtymä. minä syön b-vitamiineja sellaisen annoksen ettei niistä ole vaaraa. Ne ovat vahvoja valmisteita vain, paitsi niasiinia eli b3-vitamiinia otan n.2000mg päivässä. b1-vitamiinia 250mg,foolihappoa 5mg,b2-vitamiinia 30mg,b6-vitamiinia 250mg.annoksissa tehdään muutoksia 4kk seurannan jälkeen.

• -uninen-

Tuttu tunne mistä puhut. Kävin wikipediasta katsomassa kroonisesta väsymysoireyhtymästä, eli nimenomaan pitkäaikasesta väsymyksestä, niin sielläkään ei ollut suoraa vastausta, mutta unilääkkeet, masennuslääkkeet yms. kuulemma pitäisi auttaa. Kannattaa kysellä lääkäriltä oma-aloitteisesti, kun nykyajan lääkärit on niin "tumpeloita"...:)

Vitamiinit auttaa myös joillekkin, ja peruskunnon ylläpitäminen, mutta itse olen ainakin liian väsynyt urheilemaan...

-Uninen-

• aina :/

Minulla myös tutkittu hirveesti verikokeita mutta mitään ei ole löytynyt.
      Välillä kyllä uupumus/masennus iski mutta tuntuu että se vain johtuu siitä että olen niin väsynyt aamulla että en meinaa ehtiä töihin aamulla..
      vaikka koitan syödä hyvin ja ulkoilla ,niin ei kyllä tunnu auttavan :/
      nyt meinaan nukahtaa tähän kun yritän etsiä tietoa millä saisin itseni piristymään..
      jos urheilen jumpassa tmv..olen toderlla fyysisesti ihan poikki ja väsynyt pari päivää..
      Mulla tätä on melkein 10 vuotta jo jatkunut :/
      Kauhea halu olisi hirveästi tehdä kaikkea..harrastaa ja urheilla ,mutta ei vaan jaksa :( .. ottaa päähän tämä tämmöinen!!

• Reporankana

Mulla tämä väsymys on ollut jonkin verran vaihtelevasti jo murrosiästä saakka, eli yli 30 vuotta.

Minulla on todettu n. 20 vuotta sitten fibromyalgia, jota olen hoitanut alkuun väärillä lääkkeillä ja pilasin vatsani niillä. Sittemmin liikunnalla, mutta saan myös hirveän väsymyksen reippaasta likunnasta vaikka on kokemustakin monenlaisesta, mm. sali, vesijumppa, pilates, salsatanssi ym. Nyt harkitsen juoksun aloittamista keväällä.

Liikun joka päivä ulkona ja käyn kerran viikossa jumpassa. Tämä on vaihdellut siten että joskus kävin 3 kertaa viikossa jossain liikuntaryhmässä.

Väsymys kaikkoaa vain joskus ja lähes koko ajan on vähän flunssainen olo, hartiat jumissa ja pää särkee.

Syön terveellisesti ja käytän monivitamiineja sekä välillä kuurina E-epaa tai muuta kalaöljyä. Nyt vielä mustikkakapseleita.

Mummollani oli todettu aikoinaan B-vitamiinin imeytymishäiriö ja hän oli aina ennen pistostaan hyvin väsynyt ja iho oireili. Pistoksen jälkeen mummo oli taas virtaa täynnä.

En ole kuuullut ennen tuosta antioksidanttiklinikasta. Varmaan hyvä, koska muuten itsehoito on hakuammuntaa. Missä se sijaitsee? Katson myös googlesta, jos löytyy.

Nyt menee päivä puoliunessa ja aamulla on kuin jyrän alle jäänyt. En jaksa uskoa että kyse on huonosta kunnosta, vaikka fibropotilaista niin väitetään. Olen tehnyt monet kuntotestit ja pärjännyt niissä erittäin hyvin. Silti väsyttää aina. Liekö sitten osittain henkistä laatua vai tosiaan vitamiinipuutos.

• zzz78

hei minulla on samanlaista väsymystä ja sain diagnoosiksi masennus. ja nyt masennukseen lääkkeet jotka alkavat vaikuttaa vasta n3vkn käytön jälkeen .mutta miten kestän odottaa sen kolme viikkoa kun olen niin väsynyt!???

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3163
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      33
      1011
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      847
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe