Kipuilua oikealla alavatsassa!!

tyttö17v.

Ehkä suunnilleen n. kuukausi sitten alavatsani kipuili kummasti, tuntui ikäänkuin painetta vatsassa, mutta ajattelin sen johtuvan ihan vaan ilmasta mahassa, mulla kun on jostain syystä viimeisen vuoden ajan ollut normaalia enemmän ilmavaivoja, enkä tiedä mistä johtuvat. Kuitenkin sitten huomasin tunnustellessani alavatsaani, että lihaksia jännittäessä oikealla ala-vatsassa tuntuu lievä pullistuma. Kun en jännitä lihaksia, ei pullistumaa tunnu, ja välillä se ei tunnu vaikka kuinka jännittäisin ja välillä taas tuntuu helpommin.

En tiedä liittyykö tuo pullistuma mitenkään tähän alavatsakipuiluuni, sillä hakiessani netistä tietoa, ymmärsin että tuollainen pullistuma voi olla ihan normaali, ja löytyy kai aika moneltakin ihmiseltä, ja liittyy kai jotenkin suoleen, että silloin kun suoli on "täynnä kamaa", niin tuntee paremmin tuon pullistuman jne. eli en antanut sen sitten häiritä mieltäni enempää, ajattelin että jos mulla kerran on noita ilmavaivoja, eli suolistossa jotakin pientä häikkää, niin kaipa tuo pieni pullistumakin on sitten ihan ymmärrettävä.

Kuitenkin nyt sitten on välillä alkanut tuntua sellaista ihan hetkellistä vihlovaa kipua tuossa oikealla alavatsassa, eniten tuntui tuossa muutama päivä sitten, kun tuli juotua alkoholia (olutta) ja harrastettua seksiä, heti sen jälkeen kipu alkoi, ja tuntui kovana vielä seuraavana päivänä ja senkin seuraavana päivänä pientä kipuilua oli. Kun painoin tätä kohtaa oikealla alavatsassa jossa kipu tuntui, tuntui ehkä vähän siltä kuin ilmat olisi lähtenyt "liikkeelle" siitä kohdasta, ehkä kipukin vähän hellitti, mutta silti vihloili välillä.

Voisiko pelkkä ilma suolistossa aiheuttaa tällaista? Vai pitäisikö epäillä jotain suurempaa? Ja onko millää sukupuolitaudilla tällaisia oireita? Lisäksi on muitakin pieniä "oireita", en ole kyllä tosiaankaan varma liittyvätkö ne mitenkään noihin alavatsakipuiluihin, mutta esimerkiksi on jotenkin ehkä normaalia helpommin oikea jalka tupannut puutumaan (tai sitten vaan kuvittelen), ja on tuntunut myös jossain kohdunkaulan tms. ja peräsuolen/-aukon alueella hetkellistä kipuilua/vihlontaa. Muita "oireita" ei muistaakseni ole, ei mitään virtsaamis/ulostamis ongelmia, ei pahemmin mitään pahoinvointia tms. ..

En viitsisi mennä heti lääkäriin, mutta jos nämä oireilut jatkuvat tai pahenevat, menen tietysti sitten. Olisi kiva kuulla sitä ennen muitten arvailuja siitä mikä mulla voisi olla. Niin ja olen muuten sitten 17-vuotias tyttö.

Vastauksia siis vaan, jos kellään on mitään epäilyjä noitten antamieni tietojen perusteella siitä mikä mua voisi vaivata :I !

21

38704

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heti.

meneppä lääkäriin tai koulu terkkarille. Umpilisäke esim voi oireilla noin miten kerroit. ei kannaata jäädä odottelemaan.
      Jos menet selinmakuulle ja ojennat jalat aivan suoraksi vartalon jatkeeksi, niin umpparissa on usein niin, että oikean jalan suoristaminen tuottaa kipua tai ei suoristaminen onnistu täysin.

• tyttö17v.

Umpilisäke on isällänikin tulehtunut, ja kyllä nyt ainakin sen verran kyseisestä asiasta tiedän että kipu alkaa yllättäen ja pahenee kokoajan lopulta sietämättömäksi, ja ihan lyhyessä ajassa, siis ei ole ollenkaan sama kuin tämä mun kipuni, joka välillä häviää kokonaan, ja välillä taas hetkellisesti ilmenee, ja on ekan kerran kipuilua ilmeni muistaakseni jo n. kk sitten. Että luulempa umpilisäkkeen tulehduksen olevabn poissuljettu.

• tyrä

googletappas nivustyrällä. Tuo pullistuman esiintyminen viittaisi juuri tämänkaltaiseen oireiluun ja kipu myös. Kerro sitten oliko oireet mielestäsi tyrään sopivia....

• tyttö17v.

Mulla on nivustyrä ollutkin parikin kertaan (yksi kerta kummallakin puolella) pienenä, n. 2-3 vuotiaana, uusiutuu kuulemma vain harvoin.. Mutta tietysti sekin voisi olla, kun nuo oireet ehkä vähän samoilta kuulostaa, mutta tää ei kyllä yhtään tunnu siltä että kun painaa sitä niin se "luiskahtaa takaisin", niinkuin tyrillä yleensä on tapana tehdä..

• Lellukka87

itselläni on vähä sama homma.On pitkään jo koskenu/kipristellyt alavatsaa..kipu tulee tuohon oikealle puolelle mutta ei voi olla umppari enää kun se on jo leikattu..vihlaisuja/kiprsitelyjä tulee ajottain..mistähän tämä mahtaisi johtua?

• tyttö17v.

No nyt on käyty lääkärissä, tehtiin gynekologinen tutkimus, otettiin verikokeet ja virtsatestit, kaikki kunnossa, eli tulehdusarvot ei ole koholla, en ole raskaana eikä ole virtsatientulehdusta. Lääkäri kehoitti ottamaan vain yhteyttä jos vaiva vielä jatkuu ensiviikolle asti, sitten pitäisi mennä ultraäänitutkimukseen.

Koska edelleen on kipua tuossa oikealla alavatsalla, vaivaa tämä edelleen mua. Siksi kysynkin, että mitä muita syitä tähän kipuun voisi olla, sellaisia jotka eivät näy noissa mulle tehdyissä testeissä/tutkimuksessa? Jotkut sukupuolitauditko, kystat, kasvaimet, voiko ne poissulkea noitten testien perusteella?

Gynekologisessa tutkimuksessa lääkärin painellessa vatsaani ei vasemmalla puolella tuntunut mitään kipua, mutta kun lääkäri alkoi painella oikeaa puolta, johan alkoi kipua tuntua, ja yksi tietty kohta tuossa on kaikken arin, sattui kovasti kun lääkäri painoi..

Mitähän ihmettä tämä nyt sitten voisi olla.. :/..

• ihan siltä

kuin jokin sukupuolitauti voisi olla kyseessä ? Sellaisesta tuo kipu voisi johtua, sekä virtsarakosta, näkyvät kokeissa jos sellaiset kokeet otettiin. Kasvain voi olla, mutta luultavasti EI OLE. Niitä ei useinkaan saa todettua kuin koepalalla.
        Mikä oli se "tietty kohta" ? Sieltä se vaivan syy löytyy.......

• tyttö17v.
        ihan siltä kirjoitti:

kuin jokin sukupuolitauti voisi olla kyseessä ? Sellaisesta tuo kipu voisi johtua, sekä virtsarakosta, näkyvät kokeissa jos sellaiset kokeet otettiin. Kasvain voi olla, mutta luultavasti EI OLE. Niitä ei useinkaan saa todettua kuin koepalalla.
        Mikä oli se "tietty kohta" ? Sieltä se vaivan syy löytyy.......

Mitäs nyt kun kipu taas yhtäkkiä katosi? Siis tänä aamuna herätessäni ei tuntunut enää mitään kipua, ei edes painellessa! Mutta kun tarkemmin ajattelen niin juuri tällaistahan tämä vaivani on ollutkin, välillä on kipua ja välillä ei mitään, siksi se aina välillä unohtuukin koko vaiva ja siksi vasta nyt menin sinne lääkärille.

Mutta jos on kasvain, kysta, sukupuolitauti tms. niin voiko niissä olla näin, että kipu välillä katoaa kokonaan? Vai voiko ne poissulkea? Ja missä sitten voisi olla vikaa??

• Nimetön
        tyttö17v. kirjoitti:

Mitäs nyt kun kipu taas yhtäkkiä katosi? Siis tänä aamuna herätessäni ei tuntunut enää mitään kipua, ei edes painellessa! Mutta kun tarkemmin ajattelen niin juuri tällaistahan tämä vaivani on ollutkin, välillä on kipua ja välillä ei mitään, siksi se aina välillä unohtuukin koko vaiva ja siksi vasta nyt menin sinne lääkärille.

Mutta jos on kasvain, kysta, sukupuolitauti tms. niin voiko niissä olla näin, että kipu välillä katoaa kokonaan? Vai voiko ne poissulkea? Ja missä sitten voisi olla vikaa??

Tuskinpa Sinulla mitään vakavaa on, ihan voisi kuvitella kipujen olevan ns normaalia jollaisia jokaisella joskus on.
        Sukupuolitaudeissa on tuollaista kipuilua, joskus.

• Vastuuta vastauksiin
        Nimetön kirjoitti:

Tuskinpa Sinulla mitään vakavaa on, ihan voisi kuvitella kipujen olevan ns normaalia jollaisia jokaisella joskus on.
        Sukupuolitaudeissa on tuollaista kipuilua, joskus.

Kipu on aina oire jostakin! "Kasvukipuja" ei ole olemassa!!
        Kivun syy tulee aina tutkia. Mikäli selvää syytä ei sitten lopulta pitkän etsinnän jälkeenkään(pari lääkärikäyntiä ei ole pitkä etsintä, etenkin vatsan alueen kipujen selvittäminen voi viedä vaikka vuoden) löydettäisi, tulisi kipu silti hoitaa.

• Zeni 90
        tyttö17v. kirjoitti:

kuinka usein kivut tulee ?? jos kipu tulee n . 1 kerran kuussa niin kyseessä voi olla myös ovulaatio kipu ,, itselläni niitä on tullut jo jonkin aikaa ja ne ovat kohdistuneet oikealle tai vasemmalle puolelle ... ja on todella kivuliaita .. kestää n.1-2 päivää

• Mulla myös

Olen yli nelikymppinen nainen ja mulla on nyt ihan samanlaista. VAihdevuodet tässä jo vaivaa ja aiemmin luulin sen oikeanpuoleisen kivun olevan ihan munarakkulan kasvuun liittyvää kipua, koska tuntui juuri siihen aikaan kiertoa. Mutta nyt minulla ei ole enää kuukautisia ja nyt on tullut tuollainen pehmeähkö pullistuma, jossa on kipupiste. Jos pullistumaa painaa, kuuluu kurahtelua ja ikäänkuin siellä jokin liikahtaisi, ihan kuin ilmaa tms.
      Minulla kipu tuntuu pahiten, jos makaa vasemmalla kyljellä...

• Huoleton kesä

Minulla on ollut silloin tällöin kipuja vatsassa. Pientä kovempaa kipua oikealla vatsan puolella. Onko aihetta huoleen jos kivut "voimistuvat" aina välillä? Ei ole siis sellaista kipua etten voisi liikkua tai kävellä, mutta ajattelin kysyä teitlä vanhemmilta (ehkä kokeneimmilta) ihmisiltä. Minua itseäni hieman pelottaa koska en haluaisi viettää kesää miettimässä vatsakipuja : )

Kiitos jo valmiiksi vastauksistanne : )

• vaimon patti

hei rupesin kirjotteleen tänne kun vaimolla on oikealla puolen ala leuan takana noin löuumun kokoinen patti eikä se suostu meneen lääkäriin patti on ollu siinä useita vuosia ja on aika iso ja kova siinä ei ole kipua mut se on aika iso vastauksen vois lähettää sähköpostiin [email protected]

• Kiijo

tää oli siis edessä vai takana? Takana patteja ollu tulehdustakin kauemmin, eli 5-7 vuotta, ne on imusolmukkeita, yleensähän virustaudit suurentaa, mut kyllä mulle sanottu että ei ne haittaa tee. Mulla vaan on sit aina tulehdus päällä, kun ei alle 60-vuotiailla voi olla kuulemma mitään tutkimisen arvoisia tauteja, hoitona burana vaan kaikkeen. siis jos muuta särkylääkettä ei jo olis

• Kiijo

sama homma toi kaulan patti mut kipu tuntuu kurkussa/nielussa, nielutulehdus hoitamattomana aiheuttaa ja sitö seuraavat muut tulehdukset, mätää tulee sillon ehkä huomaamatta mut hengitys haisee ajoittain. jotkut lääkkeet pahentaa. koko kaulanivelet pois paikoiltaan täällä... Että syy on siellä sisäpuolella. Ja nielutulehdustahan voit epäillä vain leikkaamattomalla

• tyttö17v nyk. 23.v

Olipas hauska löytää vanha avaukseni täältä, oli pieni ihminen se siellä vatsassa.

• ololaola

oho sulla oli mukula vatsas`? hui kauhia :D ite eksyin näil sivustoil ku on samanlaista kipua mut en silti raskaana ole.. tulee yhtäkkii ja sit katoaa. nyt 2 päivä menos tätä kipuu ja tää on häiritseväää.

• Tyttö 19 V

Itsellä sama ongelma ja olen jo tosi huolissani. Kivut alkoivat maanantaista (nyt perjantai) mahassa pahoinvointia, alavatsan painetta ja uloste ei kulkenut. Menin moneen kertaan pissa ja veritesteihin ensin maanantaina, sitten tiistaina ja raskausarvot olivat negaa eikä tulehduksia ollut. kivut ylstyivät niin paljon että teki pahaa. Lääkäri määräsi röntgeniin ja taas testeihin ja kuvissa tai testeissä ei ollut mitään erikoista, sanoivat vaan että ummetus se painaa ja määräsivät ulostuslääkettä Magrogolia. Jouduin kuitenkin osastolle yön ajaksi ja aamulla antoivat coloonin puhdistus nesteen juotavaksi. Kakka tuli ulos, mutta paine ala-vatsassa oli jo kivuliasta. Nyt perjantaina pissatessa sattuu myös oikealle alavatsaan pistävänä kipuna, teki todella pahaa mutta kesti vain sen pienen hetken.
      Olisiko minun olla syytä huolissaan, kaikki vaan sanovat että pitäisi liikkua tosi paljon ja syödä paljon kuituja mutta niin olen tehnyt.

• Sintti

Mulla aiheutti ihan tavallinen munasarjaan ovulaation jälkeen tuleva kysta tällaiset oireet. Samalla kun kysta puhkeaa, loppuu kipu - tosin sitä ennen oli välillä koviakin kipuja.

• entii

Minulla on ollut pientä kipua oikealla alavatsassa eilisestä lähtien paska ja virtsa tulee normaalisti. Pelottaa vain että umpilisäke tulehtunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      93
      7639
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      105
      5522
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4738
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4673
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3392
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2768
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2457
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2408
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2372
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2244
    Aihe