Voisiko joku valaista, millaisia harvinaisempia syitä voisi olla skotomiin, eli näkökentän sokeisiin alueisiin?
Minulla on parin vuoden ajan ollut tarkan näön alueella kummassakin silmässä n. 3-5 kpl pieniä skotomia. Nyt toiseen silmään on viime kuukausien aikana ilmestynyt kaksi uutta, selvästi isompaa skotomaa hieman kauemmas tarkan näön alueesta.
Mystisintä on, että niille ei ole löytynyt minkäänlaista selitystä, vaikka olen käynyt usealla silmälääkärillä. Syy lienee siis jokin hieman epätavallisempi. Mistä voisi olla kyse?? Tulen kohta hulluksi, ellei asia selviä :(
Selittämättömät skotomat
3
569
Vastaukset
- Hermoraunio
Niin ja lisään vielä että nämä EIVÄT ole lasiaissamentumia. Ne ovat minulla tuttuja ja tunnistan ne kyllä.
Nämä ovat siis tosiaan paikallaan pysyviä länttejä, joiden kohdalle osuvat esineet katoavat kuin tuhka tuuleen. - silmälääkäri
Periaatteessa kyse voi olla viasta verkkokalvolla aistisolutasolla (1), hermosäikeissä (jotka kulkevat verkkokalvolta näköhermoon (2) ja pääkopan läpi aivojen takaosaan näkökeskukseen) ja sitten siellä näkökeskuksessa (3).
1: kyseessä voi olla esim. tulehduksen jälkeinen verkkokalvon arpi tai (esim. diabeetikolla) laserhoidon jättämät arvet tai verenkiertohäiriön jättämä aistisoluvaurio (joka voi pimentää osan näkökentästä) tai makuladegeneraatio (joita on "kuivaa" tai "kosteaa" tyyppiä - kuiva tyypillisesti huonontaa näköä hyvin hitaasti ja "lukunäkö" yleensä säilyy joskin lukeminen voi vaikeutua, kun taas "kostea" tyyppi on harvinaisempi mutta huonontaa näöntarkkuuden usein niin huonoksi, että ilman apuvälineitä ei kunnolla pysty lukemaan).
2: näköhermotulehdus tai muu prosessi joka painaa näköhermoa tms.
3: pieni infarkti tai kasvain tms.
Mikäli tilanne tuntuu muuttuvan niin ehdottaisin näkökenttätutkimuksen tekemistä. Tarvittaessa saattaa myös pääkopan magneettikuvaus tai CT-kuvaus olla aiheellinen, mutta näistä en voi tässä "päättää" näkemättä ja tutkimatta potilasta.- Hermoraunio
Paljon kiitoksia silmälääkärille vastauksesta!
Pään magneettikuvaus on tehty syksyllä, eikä siinä näkynyt poikkeavaa ainakaan näkökuoren alueella. Mahtavatko nuo näköhermoa painavat prosessit ym näkyä samoista pääkuvista, vai onko niitä varten otettava eri kuvat?
Näkökenttätutkimuksetkin ovat suunnitteilla. Toivon mukaan häiriön syy saataisiin selville :-/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791756
- 108987
- 94874
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19683- 51655
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann41567Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m164523Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45518Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä24475Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;193466