kokemuksia Solé Diesel Mini-17 ?

Onko kokemuksia ko. koneesta? Käyttövarmuus, varaosat, huolto ym?
Ilmoita


Vaihdoin kaksi vuotta sitten volvon 30v vanhan 9hv dieselin tilalle Mini17:n. KÄynnistyi laakista seuraavana keväänä asennuksen jälkeen, ja joka kerta sen jälkeen. Huolto on maahantuojalta toiminut hyvin - tai huoltoneuvot, varsinaista huoltoa en ole toistaiseksi tarvinnut. Vertailin ostoa ennen viittä eri moottoria ja päädyin Soleen. Voima riittää mainiosti 3200 kg painavaan 29-jalkaiseen. Suurin ongelma on hiljaa ajo. Alimmallakin kierrosnopeudella vauhti nousee liki kahteen solmuun ja satamassa saa aika paljon ajella vapaalla ja taas hieman kaasua käyttäen.
Kovin keli on ollut toistaiseki toistakymmentä metriä vastatuuleen puolentoista metrin vataaalloissa kulkien ja vauhti oli gps:n lokin mukaan liki 5.5 solmua - kierroksia olisi ollut varaa vielä lisätä. Ihan varteenotettava vaihtoehto mielestäni siis. Tosin on aina ostajakohtainen, jakaa varmasti mielpiteitä kuten niin moni asia tällä palstalla :)
4 VASTAUSTA:
Säästät vielä jos pyydät jonkun tutun tuomaan matkailuautonsa talven Espanjan viettoreissun paluukyydissä. Hintalaatusuhde siellä on vielä parempi.
tuontina kirjoitti:
Säästät vielä jos pyydät jonkun tutun tuomaan matkailuautonsa talven Espanjan viettoreissun paluukyydissä. Hintalaatusuhde siellä on vielä parempi.
saat, kun pöllit sen tutun matkailuauton keulalta sen diiselin.
tuontina kirjoitti:
Säästät vielä jos pyydät jonkun tutun tuomaan matkailuautonsa talven Espanjan viettoreissun paluukyydissä. Hintalaatusuhde siellä on vielä parempi.
mistäs nämä solen espanjan hinnastot löytää?
timo kirjoitti:
mistäs nämä solen espanjan hinnastot löytää?
Tai sitten lomamatkalla jos sattu kohdalle niin tinkimään hintaa

http://www.solediesel.com/WSOLE0301_ESPA�A_FRAME.html
+Lisää kommentti
Mini-11 on itse asiassa sama kuin mini-17, mutta ruuvilla estetty kaasun kiertyminen loppuun saakka. Mittaristo hieman rupumpi ja öljynvaihtopumppua ei välttämättä tule mukana. Hinta vain ainakin tonnin vähemmän.
1 VASTAUS:
Peruskone Mitsubishi L2E. Varusteissa vähän eroa ja hintaero nykyisillä tarjoushinnoilla 700 eur.
+Lisää kommentti
Jos asennat koneesi itse, on ihan OK, mutta maahantuojalla on vähän väliä juttuja käräjäoikeudessa kun on mennyt asennukset ja muut systeemit poskellaan. Koneet on hyviä mutta nuo muut systeemit ei oikein pelaa, kotka ovat nimenomaan myyjästä aiheutuvia.
2 VASTAUSTA:
väite Tekno-Marinea ja R K-S:ta vastaan...
ei-kokemusta kirjoitti:
väite Tekno-Marinea ja R K-S:ta vastaan...
Asia on helposti todennettävissa. Totuus on yleensä aika vahvaa....
+Lisää kommentti
Kaivoin tämän vanhan ketjun, koska otsikko on sopiva. Harkinnassa on vene johon tämä moottori on vaihdettu 15 vuotta sitten. Pitäisikö näin vanhassa moottorissa jo varautua joihinkin suurempiin remontteihin jos kuitenkin huollot on säännöllisesti tehty ? Kannen syöpymisongelmaa ei kai makeavesijäähdytteisessä koneessa ole, mutta onko jotain muuta mihin pitäisi kiinnittää huomiota ?
10 VASTAUSTA:
Kyyyl mitsu kestää sen minkä muu venekkin,
Huollot ajallaan (öljyt, suotimet, venttiilien sääädöt, impellerin vaihto)
Raakaa ajoa vaan.
15 vuotta dieselille, jossa ei ole raakavesijäähdytystä, ei taida olla edes "keski-ikä". Omassa veneessäni on myös mitsun kone, ei tosin Solen marinoima vaan Vetuksen. Konetunteja on kertynyt hiukan yli 4000 h. Normaalien öljyn, suodattimien, hihnan ja impellerien vaihtojen lisäksi joitakin tiivisteitä olen joutunut uusimaan. Venttiilien välykset tietysti tsekattu. Remonttitarvetta ei ole tullut. Luotettava kone!
mitsu mullakin... kirjoitti:
15 vuotta dieselille, jossa ei ole raakavesijäähdytystä, ei taida olla edes "keski-ikä". Omassa veneessäni on myös mitsun kone, ei tosin Solen marinoima vaan Vetuksen. Konetunteja on kertynyt hiukan yli 4000 h. Normaalien öljyn, suodattimien, hihnan ja impellerien vaihtojen lisäksi joitakin tiivisteitä olen joutunut uusimaan. Venttiilien välykset tietysti tsekattu. Remonttitarvetta ei ole tullut. Luotettava kone!
Koneella on nyt mittarissa reilut 1000 h, joten tuon mukaan kestänee meikäläisen
purjehdusvuosien loppuun saakka.
hmmmm kirjoitti:
Koneella on nyt mittarissa reilut 1000 h, joten tuon mukaan kestänee meikäläisen
purjehdusvuosien loppuun saakka.
Jos olet ostamassa venettä, jossa moottori on vaihdettu 15 vuotta sitten, saattaa vanttien ja staagien uusiminen olla aiheellinen! Tietysti paljon muutakin "päivitettävää" vanhassa veneessä on, mutta sehän ei ollut tämän keskustelun aihe. Moottori tuskin on huolen aihe, jos se käynnistyy hyvin eikä vuoda nesteitä (öljy, p-a, glykoli, vesi) eikä savuta.
muista riki kirjoitti:
Jos olet ostamassa venettä, jossa moottori on vaihdettu 15 vuotta sitten, saattaa vanttien ja staagien uusiminen olla aiheellinen! Tietysti paljon muutakin "päivitettävää" vanhassa veneessä on, mutta sehän ei ollut tämän keskustelun aihe. Moottori tuskin on huolen aihe, jos se käynnistyy hyvin eikä vuoda nesteitä (öljy, p-a, glykoli, vesi) eikä savuta.
Tietysti muutakin pitää katsoa, muttta vene on kuitenkin 90-luvulta ja moottori oli vaihdettu jo muutaman vuoden käytön jälkeen kun kun silloinen omistaja halusi tehokkaamman koneen.
Kaikkiin moottoreihin on syytä tehdä ns. iso huolto muutaman vuoden välein. Siinä käydään kaikki paikat läpi ja tehdään tietyt asiat "ennakkoon". Silloin moottorit toimivat huoletta taas eteenpäin.
R K-S kirjoitti:
Kaikkiin moottoreihin on syytä tehdä ns. iso huolto muutaman vuoden välein. Siinä käydään kaikki paikat läpi ja tehdään tietyt asiat "ennakkoon". Silloin moottorit toimivat huoletta taas eteenpäin.
Mikä on "ns. iso huolto"? Olisi mukava tietää, mitä siihen kuuluu. Olen aina itse huoltanut kaikkien veneitteni moottorit enkä vielä ole tehnyt mitään "isompaa", ainoastaan tavanomaiset ylläpitoon kuuluvat rutiinit kuten venttiilivälysten säädöt, tiivisteiden uusimiset tarvittaessa, vesipumpun stefat tarvittaessa, lämmönvaihtimen kanavien puhdistuksen 2000-3000h välein yms pientä (normaalin kausihuollon lisäksi). Nykyisessä mitsussa konetunteja kertynyt >4000 (kerroin jo edellä) ja käy tasaisesti edelleen.
Mikä asia pitäisi "tehdä ennakkoon" ja "muutaman vuoden välein"? Missä vaiheessa olet ottanut moottorisi pois veneestä ja "purkanut osiin", jo 5000 h jälkeen? Vasta 10.000 h päästä?

Olen noudattanut vanhaa periaatetta: älä rupea korjaamaan sitä, joka toimii hyvin!
Solen Mini 17 yksi etu moneen kilpailijaan nähden,suurempi kuutiotilavuus.Siksi kestää ,on luotettava ja vääntävä.
Kuutioita kirjoitti:
Solen Mini 17 yksi etu moneen kilpailijaan nähden,suurempi kuutiotilavuus.Siksi kestää ,on luotettava ja vääntävä.
Näinkö vuosia mietittyäsi päättelit (ks. keskustelun aloitusvuosi)?

Sole on espanjalaisilla osilla marinoitu Mitsubishi. Mini-17:n teho on 16hv ja iskutil. on 635 cm3.
Vetus on hollantilaisen Vetuksen marinoima Mitsubishi. VetusM2.06 on myös 16hv ja iskutilavuuskin on täsmälleen sama 635 cm3, koska on sama moottori.

Volvo-Pentalla ei näyttäisi olevan 2-syl 16hv konetta, ei myöskään Yanmarilla. Yanmarin 2-syl. 14 hv koneessa iskutil on 570cm3. Volvon pienin on 12 hv, 2-syl.,510cm3.

Mihin perustat Sole-mainoksesi?
Yanmar 2ym15 moottorin iskutilavuus on 636cm3.
+Lisää kommentti
RKS sanoi minulle, että 1000 h:n välein kannattaa vaihtaa vesipumpun stefat ja puhdistaa lämmönvaihdin. Muuten pelkkä vuosihuolto riittää.
5 VASTAUSTA:
Lämmönvaihtimen puhdistaminen 1000h välein on turhaa ylihuoltamista. Etenkin Suomen suolattomassa vedessä. Liikaa huoltamalla huoltaa rikki. Vesipumpun stefoissa sama juttu. Kyllä ne stefat ilmoittaa vaihtovälin kun rupeavat vuotamaan. Ei vene siihen muutaman tipan vuotoon uppoa. Toimivaa asiaa ei pidä korjata.
seppomartti kirjoitti:
Lämmönvaihtimen puhdistaminen 1000h välein on turhaa ylihuoltamista. Etenkin Suomen suolattomassa vedessä. Liikaa huoltamalla huoltaa rikki. Vesipumpun stefoissa sama juttu. Kyllä ne stefat ilmoittaa vaihtovälin kun rupeavat vuotamaan. Ei vene siihen muutaman tipan vuotoon uppoa. Toimivaa asiaa ei pidä korjata.
Imho. Käyttöohjeen mukaiset huollot ja tarkistukset on syytä tehdä ajallaan. Juuri sillähän vältetään yllättävät rikkoutumiset.

Miksi ihmeessä asenne on sellainen, että toimivaa ei pidä huoltaa? Rikkoontunut on paljon hankalampi huoltaa kuin ajoissa tehty ehjän osan tarkistus/vaihto.
SamainenIhmettelijä kirjoitti:
Imho. Käyttöohjeen mukaiset huollot ja tarkistukset on syytä tehdä ajallaan. Juuri sillähän vältetään yllättävät rikkoutumiset.

Miksi ihmeessä asenne on sellainen, että toimivaa ei pidä huoltaa? Rikkoontunut on paljon hankalampi huoltaa kuin ajoissa tehty ehjän osan tarkistus/vaihto.
Vaihdat varmaan volvon saildriven kuminkin ohjeen mukaan 7 v välein, vaikkei kukaan ole kuullut sen hajonneen 15-20 vanhanakaan. Tai öljyt moottoriin 50 tai 100 tunnin välein jos ohjeet niin sanoo.
Mutta mitä itse asiassa teet "huoltaessasi " lämmönvaihtimen.
SamainenIhmettelijä kirjoitti:
Imho. Käyttöohjeen mukaiset huollot ja tarkistukset on syytä tehdä ajallaan. Juuri sillähän vältetään yllättävät rikkoutumiset.

Miksi ihmeessä asenne on sellainen, että toimivaa ei pidä huoltaa? Rikkoontunut on paljon hankalampi huoltaa kuin ajoissa tehty ehjän osan tarkistus/vaihto.
Totta, että rikkoutuminen on hankalampaa kuin etukäteen huoltaminen. Toisaalta jokin vesipumpun stefa tai lämmönvaihdin useimmiten oireilee ennen totaalista rikkoutumista. Huollossahan uusitaan kuluvia komponentteja ja kysymys onkin pitkälle siinä, mihin perustaa kuluvien osien teknisen käyttöiän.
seppomartti kirjoitti:
Vaihdat varmaan volvon saildriven kuminkin ohjeen mukaan 7 v välein, vaikkei kukaan ole kuullut sen hajonneen 15-20 vanhanakaan. Tai öljyt moottoriin 50 tai 100 tunnin välein jos ohjeet niin sanoo.
Mutta mitä itse asiassa teet "huoltaessasi " lämmönvaihtimen.
Itäkarjalassa itäosissa on käytäntö jossa auton öljyt vaihdetaan moottorinvaihdon yhteydessä. Moottori taas joudutaan vaihtamaan koska mitään määräaikaishuoltoja ei tehdä. Länsinaapuristossa taas puunataan ja huolletaan kaikki ikään ja hintaan ja vaivaan katsomatta.
Itse haluan olla enemmän länsinaapurin kaltainen kuin näiden toisten.

Näin niin kuin karrikoiden.

Saildriven kauluskumi ja potkuriakselin stefat vaihdan 14 vuoden välein. Öljyn suodattimen vaihdan vuosittain koska huolto-ohjeessa niin sanotaan.
+Lisää kommentti
Lämmönvaihtimet puhkeavat näissä 17-mini koneissa lyhessä ajassa. Materiaalivalinnat valmistajalla vääriä ja kemiallinen korroosio syö materiaalit. Kallista ja aikaa. vievää.
1 VASTAUS:
Höpö höpö
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

kokemuksia Solé Diesel Mini-17 ?

Onko kokemuksia ko. koneesta? Käyttövarmuus, varaosat, huolto ym?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta