Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ainoa keino

jer-mu

Kerronpa tässä menettelytavan, joka on osoittautunut ainoaksi oikeaksi.

Tarpeeksi kauan rukoiltuani naapuriani pitämään kissansa pois pihaltamme päätin ruveta menettelemään kirjaimellisesti niin kuin laki ja asetukset edellyttävät.

Loukutin naapurin kissan muutaman kerran ja vein löytöeläintarhaan. Yhtä monta kertaa kissa ilmestyi jälleen pihallemme. Noiden muutaman kerran jälkeen kissa oppi jo niin varovaiseksi, että ei enää mennytkään loukkuun. Tuossa vaiheessa aloin ottaa yhteyttä poliisiin ja vaatimalla vaadin, että puuttuvat asiaan. En tiedä kuinka poliisi hoiti asian naapurin kanssa, koska puhevälit naapuriin katkesivat jo ajat sitten. Minulle riittää se, että kissaa ei ole näkynyt. Jos noin vastuuntunnottoman naapurin kanssa keskusteluyhteys katkeaa, niin onko sillä väliäkään? Pidän edelleenkin loukun viritettynä kissoille. Loukkuun on mennyt myös kaksi muuta kissaa, jotka myös olen toimittanut löytöeläintarhaan.

Jos kerran parlamentaarisesti eduskuntaan valitut kansanedustajat ovat hyväksyneet hallituksen säätämät lait ja asetukset, jotka kieltävät kissojen liikkumisen vapaina muualla, kuin omistajansa omalla piha – alueella, niin eikö ainoa oikea käytäntö ole noudattaa niitä ja toimia niiden mukaan? Tilanne muuttuu tietenkin heti, jos kansanedustajat äänestävät voimaan sellaiset lait ja asetukset, jotka sallivat kissojen vapaan liikkumisen myös naapureiden tonteilla. Siinä tapauksessa myös minä tyydyn eduskunnan päätökseen – tosin pitkin hampain.

Kissanomistajat äänestäköön eduskuntaan kansanedustajat, jotka sallivat kissojen vapaan liikkumisen myös naapureiden tonteilla!

Muussa tapauksessa noudatan edellä kuvaamaani, hyväksi havaitsemaani käytäntöä. Suosittelen tätä tapaa muillekin kissaongelmasta kärsiville. Varautukaa kuitenkin siihen, että neuvotteluyhteys naapuriin katkeaa!

59

2425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HÄPEÄ

      Hyi, kuinka voit tehdä noin.
      Tiesit, että se on naapurin kissa, ei mikään koditon kulkija.
      Viet aikaa sekä eläinsuojeluyhdistykseltä että pahoitat naapuriesi tunteet.
      Oliko kosto suloinen.
      Jos sinä et tykännyt siitä kissasta, voit olla varma, että sait tällä jutulla naapurisi lisäksi
      monta sataa vihaajaa.
      Sinua ei sen takia loukuteta, eikä kiikuteta huitsin nevadaan, josta joku rakastava sukulaisesi kenties sinut noutaisi, saat jatkaa katkeraa toimintaasi.
      Pihasi on sinun, mutta kuitenkin.

    • sip-su

      Mielestäni toimit oikein, jos naapuri ei ole ottanut huomautuksiasi kuuleviin korviin, on aivan oikein tehdä asialle vihdoin itse jotain. Toimit asiallisesti yrittäessäsi ensin puhua järkeä naapurille, on hänen mokansa jos hän ei halua lakia noudattaa. Ihmisten asenteet ovat edelleenkin aivan p******lään, ja tästä aiheutuu jatkuvasti onnettomuuksia ja turhia selkkauksia. Lemmikkieläinmen tulee olla omistajansa valvonnassa.

      Eläinsuojelulaki on jo nyt aivan liian puutteellinen, eikä rikoksiin puututa viranomaistaholta. Jos kissojen vapaa ulkoilu laillistetaan, niin minä nostan metelin, ostan venäjältä puolhullun rotikan ja alan pitää sitä vapaana. Ihan mielenosoitukseksi. Laki ei ole aina yhteydessä järjen kanssa, toivotaan kuitenkin että parempaan suuntaan mennään. Eläinten parhaaksi.

      • 4kissaa

        Jos naapuri ei usko ja pidä kissojaan sisällä, niin tuo ihan hyvä keino.

        Sillekin pitäisi oikeasti tehdä jotain ettei puolihullut rotikat tulisi irti lenkkipolulla vastaan ja käy oman koiran kimppuun. Tätä sattuu välillä. Tosin onneksi se rotikka ei ole ehtinyt hyökätä, vaan omistaja on viime tingassa pistänyt kiinni. Ja kaikenrotuisia tulee irti vastaan, kimppuun jne. Haistattelut saa siitä hyvästä kun toteaa että koira pitää pitää kiinni. Pelolla odotan minä päivänä en oman ison, mutta kiltin koirani kimpusta ehdi koiraa saada irti ajoissa. Vielä ei ole tarvinnut poliiseja soittaa, kun ei ole käynyt vahinkoa.


      • sip-su
        4kissaa kirjoitti:

        Jos naapuri ei usko ja pidä kissojaan sisällä, niin tuo ihan hyvä keino.

        Sillekin pitäisi oikeasti tehdä jotain ettei puolihullut rotikat tulisi irti lenkkipolulla vastaan ja käy oman koiran kimppuun. Tätä sattuu välillä. Tosin onneksi se rotikka ei ole ehtinyt hyökätä, vaan omistaja on viime tingassa pistänyt kiinni. Ja kaikenrotuisia tulee irti vastaan, kimppuun jne. Haistattelut saa siitä hyvästä kun toteaa että koira pitää pitää kiinni. Pelolla odotan minä päivänä en oman ison, mutta kiltin koirani kimpusta ehdi koiraa saada irti ajoissa. Vielä ei ole tarvinnut poliiseja soittaa, kun ei ole käynyt vahinkoa.

        Oletko kokeillut uhata poliisilla? Kaiva kännykkää esiin, sen luulisi vähän säikäyttävän?

        On uskomatonta, että agressiivisesti toisiin koiriin/kissaan/ihmiseen suhtautuvaa koiraa pidetään vapaana. Edes kilttiä koiraa ei voi pitää vapaana, koska koira jota se mahdollisesti menee moikkaamaan, ei välttämättä suhtaudukaan yhtä kiltisti. Ja kummalle vahingon sattuessa syyt lankeaakaan?


      • 4kissaa
        sip-su kirjoitti:

        Oletko kokeillut uhata poliisilla? Kaiva kännykkää esiin, sen luulisi vähän säikäyttävän?

        On uskomatonta, että agressiivisesti toisiin koiriin/kissaan/ihmiseen suhtautuvaa koiraa pidetään vapaana. Edes kilttiä koiraa ei voi pitää vapaana, koska koira jota se mahdollisesti menee moikkaamaan, ei välttämättä suhtaudukaan yhtä kiltisti. Ja kummalle vahingon sattuessa syyt lankeaakaan?

        Sellaiset asennevammat näillä tyypeillä että ei niitä taida mikään estää lenkkeilyttämästä koiria vapaana. Vaikka koira olisikin kiltti, niin se se vasta onkin kivaa, kun yrittää oman koiran kanssa mennä eteenpäin, ja vierellä on toinen koira, jonka omistaja tulee sadan metrin päässä perässä! Ei tiedä onko koira aggressiivinen vai ei ja siinä sitten joutuu olemaan varpaillaan ja pysähtymään siihen asti että se omistaja lyllertää paikalle, yleensä naureskellen!

        Eräs nainen sentään on näyttänyt pitävän koiraansa nykyään hihnassa, kun sen haukku kerran juoksi hampaat irvessä koirani viereen. Hän juuri haistatteli minulle - ihan asiallisesti joskin näpäyttävään sävyyn hänelle asiasta sanoin, mutten itse ala solvata (kuten hän; haista pska lehmä), onneksi sentään pitää tappajakoiransa kiinni nykyään (juntti).

        Junttejahan nämä tyypit ovat, kuten eräs suht spurgu äijä viereisestä talosta parin "tappajakoiransa" kanssa, sellaisia pieniä ja pirullisen näköisiä koiria, kanssa tuli vastaan - toinen hyökkäsi koirani naamalle ja kuulin omani ensimmäistä kertaa murisevan takaisin, koira vaan pomppi ja pomppi hampaat irvessä toisen kasvoille tassut pystyssä ja tilanne näytti hyvin pelottavalta, yritin kävellä pois paikalta ja huusin äijälle että ota tuo koirasi tuosta kiinni, ja ukko rupesi vieressä komentamaan "istu, paikka" jumaliste.. hän ei liikkunut. Sitten sanoin, että ota se kiinni tai potkaisen sitä (onnistuin jotenkuten kiemurtelemaan siihen asti ettei se roikkunut koirani naamassa) eikä äijä tehnyt mitään, sen jälkeen oli pakko huitaista omalla jalalla koira syrjään. Omistajan vikahan se on, en minä niitä koiria syytä, vaan ihmisiä jotka niitä käsittelevät, joten tietenkään en potkaissut koiraa kaikilla voimillani vaan lähinnä huitaisin koiran vähän kauemmas jalalla/säärellä. Ja silloin tällöin äijä kuljeskelee tuolla yhä - koirat irti!

        Eli minkäs teet toisen asennevammoille. Varmaan olisin tuoltakaan spurgulta mitään eläinlääkärikuluja saanut korvauksena mahdollisesta puhjenneesta silmästä tms. Jos joskus törmään koiraan, tiedänpähän potkaista heti. Ei paljon hetkauta jos joku spurgu haastaa oikeuteen. Lain mukaan vastuu on sillä joka pitää koiraansa irti ja minulla on oikeus puolustaa omaani.

        Tässä oli vain joitan esimerkkejä vastaan tulleista tilanteista. Meidän koira on onneksi kiltti, eli se ei lähde ärhentylyyn mukaan, ja se lienee ainoa syy miksi ollaan kolhuitta selvitty.

        Olipas hyvä päästä tilittämään :)

        Vaikka olenkin kissaihminen, en halua muitten kissoja pihalleni. Omakotitalon ostoa suunnittelemme, ja olen aiemminkin täällä joskus todennut, että se talo ostetaan sen verran syrjästä että kissat eivät naapuritontille edes yltä. Omat kissani saavat touhuta pihallani mitä lystäävät, mutta muitten kissojen vahinkoja en halua riesakseni. Ne ihmiset, jotka puolustavat kissan oikeutta pomppia muitten tontilla, eivät omaa mitään kunnioitusta toisen ihmisen yksityisyyttä ja omaisuutta kohtaan.


      • Anonyymi

        Piekkarilla päähän, kissa tai Ämmä,kyllä se siitä


    • Sinja*

      Tuo loukutus on mielestäni hyväksyttävä viimeisenä keinona. Kunhan sitten kerrotaan sille mahdollisesti tunnetulle kissan omistajalle, mistä kissansa löytää.

      Ikävä, kun aina välillä törmää tapauksiin, ettei puhe auta. Sitten pitää ruveta ikäväksi :( Mutta eipä siinä oikein muutakaan voi.

    • sairasta puuhaa

      Mitenkä pieni kissa voi aiheuttaa jotain vahinkoa?
      jos pissii,sinne se maahan imeytyy,jos kakkii,se lannoittaa vaikka kukkapenkkiä!

      MUTTA, kun meitä on niin MONEKSI!!
      olis kirveellä töitä.

      • Lauryn

        "Mitenkä pieni kissa voi aiheuttaa jotain vahinkoa?"

        Esimerkiksi niin, että raapii auton konepellin kivoille ja kalliille naarmuille.

        Tai tekee asiansa lasten hiekkalaatikkoon, jolloin lapsille tulee toksoplasmoosivaara.

        Tai kuopsuttaa jonkun hartaasti vaalimat istutukset mullin mallin.

        Tai merkkaa kivijalan viiden metrin päähän haisevaksi.

        Tai leikkaamattomana kuljeskellessaan tekee pentuja, jotka sitten tapetaan epämääräisin keinoin tai korjataan talteen kuluttamaan eläinsuojeluyhdistyksen varoja sekä elämään mahdollisesti koko lyhyen elämänsä vailla rakastavaa kotia.

        Tai niin, että tappelee naapurin muiden kissojen kanssa pihassa ja säikyttelee viattomia sisäkissoja, jotka ovat kotona kauhusta kankeinaja vihoittelevat peloissaan kissakavereilleen.

        Tai mitä muuta voi tapahtua:

        - Jäävät auton alle, mahdollisesti kituen päiviä kenenkään auttamatta,
        - tai petojen saaliiksi.

        ---

        Itse haluan tietää mitä kissani tekevät ja missä ne liikkuvat, koska olen niistä vastuussa. Ne eivät tee em. asioita, vaan liikkuvat kanssani valvottuna valjaissa pihalla. En myöskään joudu kaapimaan kissaani tienposkesta auton runtelemana.
        Näin ovat tyytyväisiä sekä kissat, minä, että naapurit.


      • Kissallinen
        Lauryn kirjoitti:

        "Mitenkä pieni kissa voi aiheuttaa jotain vahinkoa?"

        Esimerkiksi niin, että raapii auton konepellin kivoille ja kalliille naarmuille.

        Tai tekee asiansa lasten hiekkalaatikkoon, jolloin lapsille tulee toksoplasmoosivaara.

        Tai kuopsuttaa jonkun hartaasti vaalimat istutukset mullin mallin.

        Tai merkkaa kivijalan viiden metrin päähän haisevaksi.

        Tai leikkaamattomana kuljeskellessaan tekee pentuja, jotka sitten tapetaan epämääräisin keinoin tai korjataan talteen kuluttamaan eläinsuojeluyhdistyksen varoja sekä elämään mahdollisesti koko lyhyen elämänsä vailla rakastavaa kotia.

        Tai niin, että tappelee naapurin muiden kissojen kanssa pihassa ja säikyttelee viattomia sisäkissoja, jotka ovat kotona kauhusta kankeinaja vihoittelevat peloissaan kissakavereilleen.

        Tai mitä muuta voi tapahtua:

        - Jäävät auton alle, mahdollisesti kituen päiviä kenenkään auttamatta,
        - tai petojen saaliiksi.

        ---

        Itse haluan tietää mitä kissani tekevät ja missä ne liikkuvat, koska olen niistä vastuussa. Ne eivät tee em. asioita, vaan liikkuvat kanssani valvottuna valjaissa pihalla. En myöskään joudu kaapimaan kissaani tienposkesta auton runtelemana.
        Näin ovat tyytyväisiä sekä kissat, minä, että naapurit.

        Ikinä en ole nähnyt kissan raapivan autoa, ei se sitä tee sillä kissa valitsee kynsiystävällisemmän paikan!! Linnut ja oravat voivat hypellä autojen päällä! Auto haiseekin kissan nenään niinettei ole suosikkikohde!!

        Kissa pyrkii aina peittämään tarpeensa, toisin kuin moni muu eläin.Kissa ei tee tarpeitaan edes likaiseen laatikkoon!!!

        Lasten hiekkalaatikkoon saletilla menee vaikka mitä elukoita, muistakaas myyräkuume!Se tulee pelkästä pölystä jossa on myyrien ulosteet haihtumassa.

        Joo, itse entinen "ei niin kissaystävä" olen pian kahden kaunokaisen omistaja, yksi jo on.Olen joutunut paljon korjaamaan luuloja kissoista ja niiden käytöksestä...

        Oma kissani ja uusikin tulevat harrastamaan vain valjasulkoilua/tarhassa, sillä meilläpäin on paljon villieläimiä ja olemassaoleva kissa on kerran joutunut purruksi ja oli todella huonossa kunnossa, siihen loppui omapäinen kuljeskelu...

        Vieraan kissan saa pysymään omalta pihalta pois, tämä on todettu!! Mutta jänikset,myyrät, ym. onkin vaikeampi homma.


      • sip-su
        Kissallinen kirjoitti:

        Ikinä en ole nähnyt kissan raapivan autoa, ei se sitä tee sillä kissa valitsee kynsiystävällisemmän paikan!! Linnut ja oravat voivat hypellä autojen päällä! Auto haiseekin kissan nenään niinettei ole suosikkikohde!!

        Kissa pyrkii aina peittämään tarpeensa, toisin kuin moni muu eläin.Kissa ei tee tarpeitaan edes likaiseen laatikkoon!!!

        Lasten hiekkalaatikkoon saletilla menee vaikka mitä elukoita, muistakaas myyräkuume!Se tulee pelkästä pölystä jossa on myyrien ulosteet haihtumassa.

        Joo, itse entinen "ei niin kissaystävä" olen pian kahden kaunokaisen omistaja, yksi jo on.Olen joutunut paljon korjaamaan luuloja kissoista ja niiden käytöksestä...

        Oma kissani ja uusikin tulevat harrastamaan vain valjasulkoilua/tarhassa, sillä meilläpäin on paljon villieläimiä ja olemassaoleva kissa on kerran joutunut purruksi ja oli todella huonossa kunnossa, siihen loppui omapäinen kuljeskelu...

        Vieraan kissan saa pysymään omalta pihalta pois, tämä on todettu!! Mutta jänikset,myyrät, ym. onkin vaikeampi homma.

        Kissat kyllävain pomppivat auton konepellillä, meilläkin näkyy usein kuraisia tassunjälkiä. Kylmällä kissat voivat mennä auton moottoritilaan tai renkaan päälle lämmittelemään, ja seuraukset sitten arvaatkin. Varsinkin siinä ensinmainitussa.

        Kissa ei todellakaan aina pyri peittämään jätöksiään. Jätökset ovat niiden tapa viestiä, ja jos haluaa olla reviirinsä haltia, mitä kissat yleensä pihapiirissään haluaa, jätökset jätetään haiseville. Sinulla on vielä paljon ymmärtämistä kissan sielunelämästä.

        Mitä sitten jos myyrä tai luonnonvarainen eläin käy hiekkalaatikolla (itse en ole tällaisesta vielä kuullut havaintoja)? Onko se sitten joku oikeutus ja kannustin kissalle saastuttaa lasten paikat?

        Vieraat kissat saa pysymään pois omalta pihalta koiralla tai loukulla, kaikenmaailman appelsiininkuorille kissat vain nauravat.


      • 'tipunen'
        Kissallinen kirjoitti:

        Ikinä en ole nähnyt kissan raapivan autoa, ei se sitä tee sillä kissa valitsee kynsiystävällisemmän paikan!! Linnut ja oravat voivat hypellä autojen päällä! Auto haiseekin kissan nenään niinettei ole suosikkikohde!!

        Kissa pyrkii aina peittämään tarpeensa, toisin kuin moni muu eläin.Kissa ei tee tarpeitaan edes likaiseen laatikkoon!!!

        Lasten hiekkalaatikkoon saletilla menee vaikka mitä elukoita, muistakaas myyräkuume!Se tulee pelkästä pölystä jossa on myyrien ulosteet haihtumassa.

        Joo, itse entinen "ei niin kissaystävä" olen pian kahden kaunokaisen omistaja, yksi jo on.Olen joutunut paljon korjaamaan luuloja kissoista ja niiden käytöksestä...

        Oma kissani ja uusikin tulevat harrastamaan vain valjasulkoilua/tarhassa, sillä meilläpäin on paljon villieläimiä ja olemassaoleva kissa on kerran joutunut purruksi ja oli todella huonossa kunnossa, siihen loppui omapäinen kuljeskelu...

        Vieraan kissan saa pysymään omalta pihalta pois, tämä on todettu!! Mutta jänikset,myyrät, ym. onkin vaikeampi homma.

        Näinhän se on.Mites sen 'rakkaan,KALLIIN'auton sit
        käy,kun Räkättiparvi lentää yli ja paskoo päälle?
        Siinä kun se uloste tunnin-pari kuivuu,jo on himmeä
        jälki 'hienossa pelissä! Tai pari-kolme isoa Harakkaa käy Lasten hiekkalootassa:voivat paskoa?!!
        Rannikko-ja Kaupunki-alueilla yleinen Lokki osaa
        myös ulostella Autojen päälle joka muhunkin paikkaan!
        Johtopäätös:
        Ammutaan:Räkätit,Lokit,Harakat ym liikkuva,kuten
        maalaismetsästäjät(joista osa kaupunkilaisia)
        ampuvat KAIKKEA mikä liikkuu!
        ""Hirvi vai ei""
        Omat kissani liikkuvat pihalla ILMAN vangitsevaa
        narua,mutta en ole koskaan haistanut mitään hajua
        'kivijalassa'/kukkapenkissä tms.??
        Ehkä minulla on olematon hajuaisti? ken ties??


      • 4kissaa
        'tipunen' kirjoitti:

        Näinhän se on.Mites sen 'rakkaan,KALLIIN'auton sit
        käy,kun Räkättiparvi lentää yli ja paskoo päälle?
        Siinä kun se uloste tunnin-pari kuivuu,jo on himmeä
        jälki 'hienossa pelissä! Tai pari-kolme isoa Harakkaa käy Lasten hiekkalootassa:voivat paskoa?!!
        Rannikko-ja Kaupunki-alueilla yleinen Lokki osaa
        myös ulostella Autojen päälle joka muhunkin paikkaan!
        Johtopäätös:
        Ammutaan:Räkätit,Lokit,Harakat ym liikkuva,kuten
        maalaismetsästäjät(joista osa kaupunkilaisia)
        ampuvat KAIKKEA mikä liikkuu!
        ""Hirvi vai ei""
        Omat kissani liikkuvat pihalla ILMAN vangitsevaa
        narua,mutta en ole koskaan haistanut mitään hajua
        'kivijalassa'/kukkapenkissä tms.??
        Ehkä minulla on olematon hajuaisti? ken ties??

        Ettet todellakaan haista mitään, sen verran löyhkää joissakin kissakodeissa että ihmisillä ei taida hajuaisti todellakaan toimia!

        On IHAN eri asia jos joku lintu lentää taivaalla, se ei ole kenenkään LEMMIKKI jonka joku on tietoisesti päästänyt irti!

        Joo, en todellakaan halua kissasi ulosteita pihalleni.


      • sama

        Eräs sanonta kuuluu: piha on olohuoneen jatke. On tietenkin sellaisia ihmisiä, jotka eivät välitä vieraista eläimistä tai ihmisistä pihallaan, mutta monet arvostavat yksityisyyttään hieman enemmän. Miltä sinusta tuntuisi jos omassa olohuoneessasi kulkisi omia aikojaan tuntemattomia ihmisiä. Oletko valmis mukisematta hyväksymään tämän?


      • Kissallinen
        sip-su kirjoitti:

        Kissat kyllävain pomppivat auton konepellillä, meilläkin näkyy usein kuraisia tassunjälkiä. Kylmällä kissat voivat mennä auton moottoritilaan tai renkaan päälle lämmittelemään, ja seuraukset sitten arvaatkin. Varsinkin siinä ensinmainitussa.

        Kissa ei todellakaan aina pyri peittämään jätöksiään. Jätökset ovat niiden tapa viestiä, ja jos haluaa olla reviirinsä haltia, mitä kissat yleensä pihapiirissään haluaa, jätökset jätetään haiseville. Sinulla on vielä paljon ymmärtämistä kissan sielunelämästä.

        Mitä sitten jos myyrä tai luonnonvarainen eläin käy hiekkalaatikolla (itse en ole tällaisesta vielä kuullut havaintoja)? Onko se sitten joku oikeutus ja kannustin kissalle saastuttaa lasten paikat?

        Vieraat kissat saa pysymään pois omalta pihalta koiralla tai loukulla, kaikenmaailman appelsiininkuorille kissat vain nauravat.

        Kissa peittää aina jälkensä siistinä eläimenä! Erikseen ovat ne joilla on jokin häiriö käyttäytymisessä.

        Myyristä, et sitten ole myyräkuumeesta? Ei tarvi edes mullassa möyriä kun voit sen saada.Pikku muksu sai todennäköisesti tarhan hiekkiksellä myyräkuumeen ja oli kaksi viikkoa sairaalassa, ekat päivät teholla. Nyt ystävän mies on teholla, siivottuaan vajaa, jossa vapaa pääsy myyrillä. Ne vintiöt voi mellastaa vaikka talosi välikatossa!!

        Meidän asuinalueella on paljon kissoja, eikä kukaan joiden kanssa on puhuttu, ole minkäänlaista ongelmaa havainnut kissojen suhteen. Autot ja rakennukset ovat olleet rauhassa.

        Jos kissa on tottunut laatikolle tekemään, se ei edes ulos halua tehdä, sinä jos kuka et kissoista tiedä, vaikuttaa siltä.

        Kaikki käytöshäiriöiset ovat asia erikseen, ihmisissäkin.


      • argumenteilla
        'tipunen' kirjoitti:

        Näinhän se on.Mites sen 'rakkaan,KALLIIN'auton sit
        käy,kun Räkättiparvi lentää yli ja paskoo päälle?
        Siinä kun se uloste tunnin-pari kuivuu,jo on himmeä
        jälki 'hienossa pelissä! Tai pari-kolme isoa Harakkaa käy Lasten hiekkalootassa:voivat paskoa?!!
        Rannikko-ja Kaupunki-alueilla yleinen Lokki osaa
        myös ulostella Autojen päälle joka muhunkin paikkaan!
        Johtopäätös:
        Ammutaan:Räkätit,Lokit,Harakat ym liikkuva,kuten
        maalaismetsästäjät(joista osa kaupunkilaisia)
        ampuvat KAIKKEA mikä liikkuu!
        ""Hirvi vai ei""
        Omat kissani liikkuvat pihalla ILMAN vangitsevaa
        narua,mutta en ole koskaan haistanut mitään hajua
        'kivijalassa'/kukkapenkissä tms.??
        Ehkä minulla on olematon hajuaisti? ken ties??

        sitten haetaan oikeutusta pitää kissaa vapaana kuseksimassa toisten pihoille. Laki on laki ja sitä pitää myös kissojen omistajien noudattaa, vaikka linnutkin aiheuttavat paskahaittoja.

        Voi pyhä yksinkertaisuus! Ootte oikeesti tyhmiä.


      • sinunlaisia
        Lauryn kirjoitti:

        "Mitenkä pieni kissa voi aiheuttaa jotain vahinkoa?"

        Esimerkiksi niin, että raapii auton konepellin kivoille ja kalliille naarmuille.

        Tai tekee asiansa lasten hiekkalaatikkoon, jolloin lapsille tulee toksoplasmoosivaara.

        Tai kuopsuttaa jonkun hartaasti vaalimat istutukset mullin mallin.

        Tai merkkaa kivijalan viiden metrin päähän haisevaksi.

        Tai leikkaamattomana kuljeskellessaan tekee pentuja, jotka sitten tapetaan epämääräisin keinoin tai korjataan talteen kuluttamaan eläinsuojeluyhdistyksen varoja sekä elämään mahdollisesti koko lyhyen elämänsä vailla rakastavaa kotia.

        Tai niin, että tappelee naapurin muiden kissojen kanssa pihassa ja säikyttelee viattomia sisäkissoja, jotka ovat kotona kauhusta kankeinaja vihoittelevat peloissaan kissakavereilleen.

        Tai mitä muuta voi tapahtua:

        - Jäävät auton alle, mahdollisesti kituen päiviä kenenkään auttamatta,
        - tai petojen saaliiksi.

        ---

        Itse haluan tietää mitä kissani tekevät ja missä ne liikkuvat, koska olen niistä vastuussa. Ne eivät tee em. asioita, vaan liikkuvat kanssani valvottuna valjaissa pihalla. En myöskään joudu kaapimaan kissaani tienposkesta auton runtelemana.
        Näin ovat tyytyväisiä sekä kissat, minä, että naapurit.

        kissojen omistajia ei ole enemmän? Harmi.

        Ei ne millään VOI ymmärtää, että naapurit eivät tykkää niiden kissojen jätöksistä.

        Jos menet valittamaan siitä, olet typerä niuho ja eläintenvihaaja.


      • keinolla?
        Kissallinen kirjoitti:

        Ikinä en ole nähnyt kissan raapivan autoa, ei se sitä tee sillä kissa valitsee kynsiystävällisemmän paikan!! Linnut ja oravat voivat hypellä autojen päällä! Auto haiseekin kissan nenään niinettei ole suosikkikohde!!

        Kissa pyrkii aina peittämään tarpeensa, toisin kuin moni muu eläin.Kissa ei tee tarpeitaan edes likaiseen laatikkoon!!!

        Lasten hiekkalaatikkoon saletilla menee vaikka mitä elukoita, muistakaas myyräkuume!Se tulee pelkästä pölystä jossa on myyrien ulosteet haihtumassa.

        Joo, itse entinen "ei niin kissaystävä" olen pian kahden kaunokaisen omistaja, yksi jo on.Olen joutunut paljon korjaamaan luuloja kissoista ja niiden käytöksestä...

        Oma kissani ja uusikin tulevat harrastamaan vain valjasulkoilua/tarhassa, sillä meilläpäin on paljon villieläimiä ja olemassaoleva kissa on kerran joutunut purruksi ja oli todella huonossa kunnossa, siihen loppui omapäinen kuljeskelu...

        Vieraan kissan saa pysymään omalta pihalta pois, tämä on todettu!! Mutta jänikset,myyrät, ym. onkin vaikeampi homma.

        "Vieraan kissan saa pysymään omalta pihalta pois, tämä on todettu!! Mutta jänikset,myyrät, ym. onkin vaikeampi homma."

        Ai. Millä keinolla? Kaikki on jo kokeiltu. Ei onnistu. Nykyään tyydyn vaan loukuttamaan kissan ja viemään sen löytöeläinpaikkaan. Maksakoon naapuri lunastusmaksun koska puheet eivät ole auttaneet.


      • Anna.
        Kissallinen kirjoitti:

        Kissa peittää aina jälkensä siistinä eläimenä! Erikseen ovat ne joilla on jokin häiriö käyttäytymisessä.

        Myyristä, et sitten ole myyräkuumeesta? Ei tarvi edes mullassa möyriä kun voit sen saada.Pikku muksu sai todennäköisesti tarhan hiekkiksellä myyräkuumeen ja oli kaksi viikkoa sairaalassa, ekat päivät teholla. Nyt ystävän mies on teholla, siivottuaan vajaa, jossa vapaa pääsy myyrillä. Ne vintiöt voi mellastaa vaikka talosi välikatossa!!

        Meidän asuinalueella on paljon kissoja, eikä kukaan joiden kanssa on puhuttu, ole minkäänlaista ongelmaa havainnut kissojen suhteen. Autot ja rakennukset ovat olleet rauhassa.

        Jos kissa on tottunut laatikolle tekemään, se ei edes ulos halua tehdä, sinä jos kuka et kissoista tiedä, vaikuttaa siltä.

        Kaikki käytöshäiriöiset ovat asia erikseen, ihmisissäkin.

        Kissa ei peitä jätöksiään silloin, kun se merkkaa reviiriään. Piste.

        Toiseksi. Villieläimet ja lemmikkieläimet on kaksi eri asiaa. Villieläimet ei ole kenenkään vastuulla, vaan kaikkien ihmisten on niistä yhtälailla huolehdittava ja saavat samalla tavalla niistä kärsiä. Mutta lemmikkikissat, jotka siis eivät kuulu suomen luontoon, ovat omistajiensa vastuulla. Lemmikkikissoja on suomessa valtavat määrät. On suuri ero, paskovatko ne kaikki vapaasti lasten leikkipaikoille vai sisälle omaan hiekkalaatikkoonsa.


      • Ihan fakta
        Anna. kirjoitti:

        Kissa ei peitä jätöksiään silloin, kun se merkkaa reviiriään. Piste.

        Toiseksi. Villieläimet ja lemmikkieläimet on kaksi eri asiaa. Villieläimet ei ole kenenkään vastuulla, vaan kaikkien ihmisten on niistä yhtälailla huolehdittava ja saavat samalla tavalla niistä kärsiä. Mutta lemmikkikissat, jotka siis eivät kuulu suomen luontoon, ovat omistajiensa vastuulla. Lemmikkikissoja on suomessa valtavat määrät. On suuri ero, paskovatko ne kaikki vapaasti lasten leikkipaikoille vai sisälle omaan hiekkalaatikkoonsa.

        Kissa peittää aina jälkensä! Paskojaan ei jätä ikinä esille jos on millä peittää.Reviiri merkitään muullakuin ulosteilla! Tassuissa ja pään alueella on hajurauhasia, tiesitkö?

        Kissa peittää ulosteensa vihollisen harhauttamiseksi, ei jätä jälkiä mennessään.Vaikka kuka tuostakin toden ottaa.

        Johan huushollissakin ois kusta ja paskaa kaikkialla jos kissa sillä reviiriään laittaisi.Muttakun ei laita.


      • Minä
        Kissallinen kirjoitti:

        Kissa peittää aina jälkensä siistinä eläimenä! Erikseen ovat ne joilla on jokin häiriö käyttäytymisessä.

        Myyristä, et sitten ole myyräkuumeesta? Ei tarvi edes mullassa möyriä kun voit sen saada.Pikku muksu sai todennäköisesti tarhan hiekkiksellä myyräkuumeen ja oli kaksi viikkoa sairaalassa, ekat päivät teholla. Nyt ystävän mies on teholla, siivottuaan vajaa, jossa vapaa pääsy myyrillä. Ne vintiöt voi mellastaa vaikka talosi välikatossa!!

        Meidän asuinalueella on paljon kissoja, eikä kukaan joiden kanssa on puhuttu, ole minkäänlaista ongelmaa havainnut kissojen suhteen. Autot ja rakennukset ovat olleet rauhassa.

        Jos kissa on tottunut laatikolle tekemään, se ei edes ulos halua tehdä, sinä jos kuka et kissoista tiedä, vaikuttaa siltä.

        Kaikki käytöshäiriöiset ovat asia erikseen, ihmisissäkin.

        Ihan turhaa jauhaa peittääkö vai eikö peitä!! Kun kissa ei saa lain mukaan taajamassa yleensäkään päästä sinne lasten hiekkalaatikolle tai muualle kukkapenkkeihin tms. niin eikö ole aivan sama peittääkö se jätöksensä vai ei?! Lähtötilannehan pitäisi olla se, että kissan ulkoilua valvotaan, jolloin se ei pääse vääriin paikkoihin. Piste!

        ...Ja muuten, minun kissani on kyllä kussut pihalle, vaikka on sisäkissa ja todellakin tottunut käyttämään vessaa.

        ...Ja vielä, ei se aina peitä paskojaan hiekkalaatikollaan, vaikka ei ole mikään "häiriökissa".

        ...Että näin...


      • ...
        Ihan fakta kirjoitti:

        Kissa peittää aina jälkensä! Paskojaan ei jätä ikinä esille jos on millä peittää.Reviiri merkitään muullakuin ulosteilla! Tassuissa ja pään alueella on hajurauhasia, tiesitkö?

        Kissa peittää ulosteensa vihollisen harhauttamiseksi, ei jätä jälkiä mennessään.Vaikka kuka tuostakin toden ottaa.

        Johan huushollissakin ois kusta ja paskaa kaikkialla jos kissa sillä reviiriään laittaisi.Muttakun ei laita.

        Et sitten varmaan ole kuullut merkkailusta? Varsinkin leikkaamattomat uroskissat pissailevat sisälläkin ympäri huushollia. Mutta myös naaraat sitä harrastavat.


      • sip-su
        Kissallinen kirjoitti:

        Kissa peittää aina jälkensä siistinä eläimenä! Erikseen ovat ne joilla on jokin häiriö käyttäytymisessä.

        Myyristä, et sitten ole myyräkuumeesta? Ei tarvi edes mullassa möyriä kun voit sen saada.Pikku muksu sai todennäköisesti tarhan hiekkiksellä myyräkuumeen ja oli kaksi viikkoa sairaalassa, ekat päivät teholla. Nyt ystävän mies on teholla, siivottuaan vajaa, jossa vapaa pääsy myyrillä. Ne vintiöt voi mellastaa vaikka talosi välikatossa!!

        Meidän asuinalueella on paljon kissoja, eikä kukaan joiden kanssa on puhuttu, ole minkäänlaista ongelmaa havainnut kissojen suhteen. Autot ja rakennukset ovat olleet rauhassa.

        Jos kissa on tottunut laatikolle tekemään, se ei edes ulos halua tehdä, sinä jos kuka et kissoista tiedä, vaikuttaa siltä.

        Kaikki käytöshäiriöiset ovat asia erikseen, ihmisissäkin.

        Tuttavani on myös sairastanut myyräkuumeen, pointtini oli, etten ole ikinä kuullut myyrän touhunneen hiekkalaatikossa ja tartuttaneen ihmistä. Nyt sitten kuulin siitäkin. Et kuitenkaan vastannut kysymykseeni: miksi myyrien olemassaolo hiekkalaatikolla oikeuttaa kissojen paskantamisen samaiseen paikkaan? Miksi?

        "Jos kissa on tottunut laatikolle tekemään, se ei edes ulos halua tehdä, sinä jos kuka et kissoista tiedä, vaikuttaa siltä."

        Mistäs revit yleistyksesi? Meillä kissat kyllävaan tekevät asiansa laatikkoon, mutta kun pääsevät ulos, menevät aivan innoissaan entiseen perunamaahan tarpeilleen, kuopsuttavat oikein antaumuksella. Jos kuitenkin joku lähistön kissa on käynyt kuseksimassa nurkkiin(merkkaamassa), niin meidän lauman johtaja kyllä nostaa häntänsä ja ruikkaa takaisin(merkkaa). Myös ulosteet voivat jäädä peittämättä(merkkausta).

        Kysymys kuuluukin: voitko pokkana väittää, että kissani, tai lähistön kissat toimivat jotenkin häiriösti, eivätkä suinkaan toimi luontonsa mukaisesti ja pönkitä asemaansa laumassa ja reviirillä?


      • Hyvinkäyttäytyvätkissat
        ... kirjoitti:

        Et sitten varmaan ole kuullut merkkailusta? Varsinkin leikkaamattomat uroskissat pissailevat sisälläkin ympäri huushollia. Mutta myös naaraat sitä harrastavat.

        Meillä ei ikinä ole kotia merkkailleet leikkaamattomat, eikä leikatut kissat! Tarpeet on tehty omaan laatikkoon!!

        T:yli 20 vuotta kasvattajana toiminut.Rekistöröinyt.


      • terveisiä kissalle
        Minä kirjoitti:

        Ihan turhaa jauhaa peittääkö vai eikö peitä!! Kun kissa ei saa lain mukaan taajamassa yleensäkään päästä sinne lasten hiekkalaatikolle tai muualle kukkapenkkeihin tms. niin eikö ole aivan sama peittääkö se jätöksensä vai ei?! Lähtötilannehan pitäisi olla se, että kissan ulkoilua valvotaan, jolloin se ei pääse vääriin paikkoihin. Piste!

        ...Ja muuten, minun kissani on kyllä kussut pihalle, vaikka on sisäkissa ja todellakin tottunut käyttämään vessaa.

        ...Ja vielä, ei se aina peitä paskojaan hiekkalaatikollaan, vaikka ei ole mikään "häiriökissa".

        ...Että näin...

        Joko kissa on häiritty tai jotain,mutta jälkensä peittää! Ulosteet eivät ole reviiriä varten.


      • sama

        Viime syksynä tuli voimaan uusi laki, joka kieltää kissan päästämisen esimerkiksi toreille, uimarannoille, lasten leikkipaikoille ja toisten pihoille. Tätä lakia voi noudattaa ainoastaan valvotulla ulkoilulla. Silti "pikkupetojaan" pitää vapaana noin puolet omistajista. He eivät piittaa laeista, lemmikkinsä tai muiden eläinten terveydestä, luonnosta eivätkä muista ihmisistä. Kissaihmiset onkin yleisesti leimattu itsekkäiksi. "Eihän meidän Mirri mitään tee!" sanovat vanhemmat rouvatkin.


      • Minä
        terveisiä kissalle kirjoitti:

        Joko kissa on häiritty tai jotain,mutta jälkensä peittää! Ulosteet eivät ole reviiriä varten.

        Kissamme ei ole häiritty ja terve kuin pukki ym. Välillä vaan kakkakökkäre pilkistää peittämättömänä. Tästä ei sitten enempää.


      • tajua jo..
        Ihan fakta kirjoitti:

        Kissa peittää aina jälkensä! Paskojaan ei jätä ikinä esille jos on millä peittää.Reviiri merkitään muullakuin ulosteilla! Tassuissa ja pään alueella on hajurauhasia, tiesitkö?

        Kissa peittää ulosteensa vihollisen harhauttamiseksi, ei jätä jälkiä mennessään.Vaikka kuka tuostakin toden ottaa.

        Johan huushollissakin ois kusta ja paskaa kaikkialla jos kissa sillä reviiriään laittaisi.Muttakun ei laita.

        ...se, että kissa EI PEITÄ jätöksiään aina reviirin merkitsemiseksi. Luepa vähän kissakirjoja niin tajuat ;)


    • tappanut kissoja. Muuten olisin todella täällä päässä kuohahtanut.

    • Kissoista
      • tämänvuotinen juttu

        No mitäs tämä sitten tarkoittaa??? 10.8.2005 (Päivitetty)

        http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=706&lan=fi

        Koiran ja kissan pitäminen
        Koiraa ei saa pitää milloinkaan irti toisen alueella ilman maanomistajan……. jne
        Kissaa saa pitää irti vain omistajan pihamaalla tai puutarhassa. Ollessaan muualla irrallaan kissa on heitteillä tai hylätty. (Lue itse koko juttu)


      • niinkö?

        ”Joidenkin kuntien järjestyssäännöissä kissan vapaana pitäminen on aiemmin ollut kiellettyä. Uusi järjestyslaki kumoa nämä säännöt ja sallii kissan vapaan ulkoilemisen.”

        Tarkoittaako tuo lause sitä, että kissa saa asua naapurin puolella?


      • kissojen omistajat
        niinkö? kirjoitti:

        ”Joidenkin kuntien järjestyssäännöissä kissan vapaana pitäminen on aiemmin ollut kiellettyä. Uusi järjestyslaki kumoa nämä säännöt ja sallii kissan vapaan ulkoilemisen.”

        Tarkoittaako tuo lause sitä, että kissa saa asua naapurin puolella?

        tuntuvat uskovan. Katsokaas kun siellä naapurinkin puolella on lasten hiekkalaatikoita, jonne ei saisi kissatkaan ulostella. Koirista puhumattakaan.


      • sip-su
        niinkö? kirjoitti:

        ”Joidenkin kuntien järjestyssäännöissä kissan vapaana pitäminen on aiemmin ollut kiellettyä. Uusi järjestyslaki kumoa nämä säännöt ja sallii kissan vapaan ulkoilemisen.”

        Tarkoittaako tuo lause sitä, että kissa saa asua naapurin puolella?

        Tässä on monta monessa, joka hankaloittaa asian ymmärtämistä. Euroopan neuvoston sopimuksen mukaan omalta pihaltaan poistuva kissa on heitteillejätetty ja eläinsuojelulaki kieltää heitteillejätön. Eläinsuojelulaki myös velvoittaa, että hoidossa olevan eläimen pitopaikan on oltava turvallinen ja karkaamisenestävä. Eli kissan irtipito valvomatta ei mitenkäänpäin ole laillista.


      • osaatko sanoa?
        tämänvuotinen juttu kirjoitti:

        No mitäs tämä sitten tarkoittaa??? 10.8.2005 (Päivitetty)

        http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=706&lan=fi

        Koiran ja kissan pitäminen
        Koiraa ei saa pitää milloinkaan irti toisen alueella ilman maanomistajan……. jne
        Kissaa saa pitää irti vain omistajan pihamaalla tai puutarhassa. Ollessaan muualla irrallaan kissa on heitteillä tai hylätty. (Lue itse koko juttu)

        Tässä vielä tuo sama ote Helsingin eläinsuojeluyhdistys ry:n tiedotteesta:

        ”Joidenkin kuntien järjestyssäännöissä kissan vapaana pitäminen on aiemmin ollut kiellettyä. Uusi järjestyslaki kumoa nämä säännöt ja sallii kissan vapaan ulkoilemisen.”



        Ja tässä ote juuri tuosta ympäristöministeriön tiedotteesta (päivitetty 10.08.2005)

        ”Kissaa saa pitää irti vain omistajan pihamaalla tai puutarhassa. Ollessaan muualla irrallaan kissa on heitteillä tai hylätty.”

        Kumpi nyt sitten on oikeassa, Helsingin eläinsuojeluyhdistys, vai ympäristöministeriö?


      • KOSTAJA ON VIHAINEN
        osaatko sanoa? kirjoitti:

        Tässä vielä tuo sama ote Helsingin eläinsuojeluyhdistys ry:n tiedotteesta:

        ”Joidenkin kuntien järjestyssäännöissä kissan vapaana pitäminen on aiemmin ollut kiellettyä. Uusi järjestyslaki kumoa nämä säännöt ja sallii kissan vapaan ulkoilemisen.”



        Ja tässä ote juuri tuosta ympäristöministeriön tiedotteesta (päivitetty 10.08.2005)

        ”Kissaa saa pitää irti vain omistajan pihamaalla tai puutarhassa. Ollessaan muualla irrallaan kissa on heitteillä tai hylätty.”

        Kumpi nyt sitten on oikeassa, Helsingin eläinsuojeluyhdistys, vai ympäristöministeriö?

        NEHÄN EI KUULU LUONTOON JOS NE ON JONKUN PIHALLA NEHÄN VOI TUHOTA JOS JOKU PERUUTTAA MUN PIHALLE NIIN MÄ HAJOTAN SEN AUTON RÖÄÄKKÄÄJÄT A


    • selittelijät aisoihin

      Kyllä on aika jo saada uppoamaan ihmisiin lemmikkien pidon säännöt. Tarkistakaa minkä vaan eläinsuojeluyhdistyksen sivuilta ohjeet kissan pitoon, esim. www.tesy.fi. Ottakaa vähän selvää, jooko, ennen kuin niitä kissoja ylipäätään otatte.

      Otteita:

      "Vaikka kissa onkin itsenäisempi eläin kuin esimerkiksi koira, se vaatii kuitenkin rakkautta ja huolenpitoa yhtä lailla.Eläinhoitolasta ei sijoiteta kissoja pihakissoiksi.

      Jo pelkästään kissan turvallisuutta ajatellen on järkevämpää antaa sen ulkoilla vain valjaissa tai tarhassa.

      Eläinsuojelulainkin mukaan eläimen pitopaikan on oltava turvallinen, suojaava ja _____karkaamisen estävä_____.

      Järjestyslain mukaan kissan omistajien on pidettävä huolta siitä, ettei eläin pääse ollenkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikalle, toriaikana torille, urheilukentälle tai yleiselle hiihtoladulle.

      Koiraa ja kissaa voi kytkettynä kuljettaa kuntoradalla."

      "Turun kaupungin eläinhoitolaan tuodaan vuosittain satoja kissoja Vain osaa näistä kissoista
      kaipaa kukaan. Ja jos kaipaa, niin hoitomaksun maksaminen löytöeläinkotiin voi olla omistajan
      mielestä ylivoimaista. Vain noin viidesosa eläinhoitolaan tuoduista kissoista palautuu enää takaisin alkuperäiselle omistajalleen. Ne on yksinkertaisesti vain hylätty.

      Niin sanotut kesäkissatkin jätetään usein vasta seuraavana keväänä, kun ne ovat tulleet sukukypsiksi. Ensimmäiseen kiimaan tullut narttu mouruaa yökaudet ja kollit alkavat merkkailla nurkkiin. On paljon vaivattomampaa ja varsinkin edullisempaa päästää kissa ulos kuin viedä eläinlääkäriin leikattavaksi. Juuri tästä syystä vastaanotamme joka vuosi valtavasti hylättyjä, jo villiintyneitä kissoja ja niiden pentuja.

      Villiintyneen kissan kesyttäminen on lähes mahdotonta ja niiden kohtalona onkin useimmiten päästä kissojen taivaaseen."

      • Selittelijät aisoihin

        Kannattaisin vielä ehdottomasti järjestelmää, jossa testattaisiin ensin onko henkilö tarpeeksi tietoinen asioista pitääkseen lemmikkiä. Ilman lupaa ei saisi lemmikkiä ollenkaan. Niin paljon liikkeellä väkeä, joka elää pelkkien pinttyneiden virheellisten käsitysten varassa.


      • pelkkää asiaa
        Selittelijät aisoihin kirjoitti:

        Kannattaisin vielä ehdottomasti järjestelmää, jossa testattaisiin ensin onko henkilö tarpeeksi tietoinen asioista pitääkseen lemmikkiä. Ilman lupaa ei saisi lemmikkiä ollenkaan. Niin paljon liikkeellä väkeä, joka elää pelkkien pinttyneiden virheellisten käsitysten varassa.

        Jos ei pidä huolta lemmikistään, ei sellaista pidä ottaa!
        Tarkoittaa sitä että lemmikit, riippumatta siitä onko kissa, koira vai vaikka norsu, täytyy pitää omistajansa valvonnassa (hihnassa/valjaissa), eikä missään nimessä päästää kuljeskelemaan ympäriinsä toisten pihoilla.
        Näin säilyy naapurisopukin!!!

        Suurin naapurien vihanpidon aiheuttaja on juuri nuo omistajalleen rakkaat lemmikit. Ja vika EI ole lemmikissä, vaan vastuuntunnottomassa omistajassa.


      • saman tein voisi vanhemmat ...
        Selittelijät aisoihin kirjoitti:

        Kannattaisin vielä ehdottomasti järjestelmää, jossa testattaisiin ensin onko henkilö tarpeeksi tietoinen asioista pitääkseen lemmikkiä. Ilman lupaa ei saisi lemmikkiä ollenkaan. Niin paljon liikkeellä väkeä, joka elää pelkkien pinttyneiden virheellisten käsitysten varassa.

        Ihan asiaa...samallalailla lapsia harkitsevat voisi testata,suuri osa jäis lapsettomaksi...ehkä hyväkin niin.


      • harvemmin
        saman tein voisi vanhemmat ... kirjoitti:

        Ihan asiaa...samallalailla lapsia harkitsevat voisi testata,suuri osa jäis lapsettomaksi...ehkä hyväkin niin.

        nakataan pihalle koko päiväksi (ja mahdollisesti yöksikin) kuten tapahtuu vapaana kuljeksiville kissoille, koska omistajat eivät viitsi nähdä vaivaa, että siivoaisivat niiden jätöslaatikon. Onhan se huomattavasti helpompaa nakata katti pihalle hoitelemään jätöksensä mieluummin vaikka naapureiden tonteille.

        Eikä lapsia kesän jälkeen jätetä heitteille kuten kissoja. Se kun on niin helppoa. Kissoja tyrkytetään joka foorumilla, eikä ne maksa mitään. Rotukissat ja rotukoirat kyllä pidetään visusti sisällä, ettei isolle sijoitukselle vain tapahdu mitään.


      • eksyy aiheesta mutta....
        harvemmin kirjoitti:

        nakataan pihalle koko päiväksi (ja mahdollisesti yöksikin) kuten tapahtuu vapaana kuljeksiville kissoille, koska omistajat eivät viitsi nähdä vaivaa, että siivoaisivat niiden jätöslaatikon. Onhan se huomattavasti helpompaa nakata katti pihalle hoitelemään jätöksensä mieluummin vaikka naapureiden tonteille.

        Eikä lapsia kesän jälkeen jätetä heitteille kuten kissoja. Se kun on niin helppoa. Kissoja tyrkytetään joka foorumilla, eikä ne maksa mitään. Rotukissat ja rotukoirat kyllä pidetään visusti sisällä, ettei isolle sijoitukselle vain tapahdu mitään.

        Kyllä niitä lapsia on enemmänkin statuksen vuoksi tehty, kuin hoivavietin vuoksi ja kasvatusvastuu halutaan jättää kouluun ja hoitopaikkaan, nyt siis kyse ihmispennuista.


    • Minä

      Vaikka kissa saisi lain mukaan ulkoilla itsekseen, omistaja ei pysty mitenkään valvomaan, ettei kissa mene naapurin puolelle/lasten hiekkalaatikolle.

      Ainut keino valvoa kissan ulkoilua on tehdä sille tarha tai ulkoiluttaa sitä valjaissa. Eli vaikka kuinka kissan omistajat, jotka antavat kissansa ulkoilla vapasti, vetoavat nykyiseen järjestyslakiin, jonka mukaan kissa saa ulkoilla vapaasti eivät kuitenkaan toimi mitenkäänperin oikein. Kissa menee minne tahtoo ja kyllä varmaan käy myös naapurin tontilla/kukkapenkissä kusella/lasten hiekkalaatikossa kusella. Tämänhän laki kieltää.

      Naapurissamme oli vastaava tilanne kuin teillä. Paikallinen eläinsuojeluyhdistys otti kissat vastaan suojaansa. Omistajille ilmoitettiin, missä kissat ovat. Ne haettiin aina pois. Kierre jatkui ja loppupeleissä naapurille annettiin eläintenpitokielto niiden heitteillejätön takia. Kissat olivat kesät talvet ulkona, eikä niiden kunto ollut paras mahdollinen.

      Itselläni on kissa, jonka en ikipäivänä antaisi ulkoilla vapaasti. En ikinä voisi antaa itselleni anteeksi jos se joku päivä katoaisi.

      Hyvä, että jotkut ihmiset sentään uskaltavat puuttua epäkohtiin, niinkuin sinä!!

      • jer-mu

        Tuhoutuiko samalla myös nevotteluyhteys naapuriin? Jos näin kävi, niin älä välitä, koska kuitenkin näin on paljon parempi. Suosittelen tätä käytäntöä edelleen muillekin.


      • Minä
        jer-mu kirjoitti:

        Tuhoutuiko samalla myös nevotteluyhteys naapuriin? Jos näin kävi, niin älä välitä, koska kuitenkin näin on paljon parempi. Suosittelen tätä käytäntöä edelleen muillekin.

        Siis rippeet siitä! Tämä perhe ei muutenkaan toimi aina parhaan mahdollisen tavan mukaan. Mutta kissoja heillä ei ole sen jälkeen näkynyt! Juu, olen samaa mieltä kanssasi, että ei haittaa vaikkei missään väleissä tuollaisen naapurin kanssa olekaan!


    • osaatko sanoa?

      Kyselin tätä jo tuossa aikaisemmin ja kyselenpä vieläkin.

      Tässä ote Helsingin eläinsuojeluyhdistys ry:n tiedotteesta:
      ”Joidenkin kuntien järjestyssäännöissä kissan vapaana pitäminen on aiemmin ollut kiellettyä. Uusi järjestyslaki kumoa nämä säännöt ja sallii kissan vapaan ulkoilemisen.”

      Ja tässä ote ympäristöministeriön tiedotteesta (päivitetty 10.08.2005):
      ”Kissaa saa pitää irti vain omistajan pihamaalla tai puutarhassa. Ollessaan muualla irrallaan kissa on heitteillä tai hylätty.”
      http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=706&lan=fi

      Kumpi mielestänne on oikeassa, Helsingin eläinsuojeluyhdistys ry, vai ympäristöministeriö?

      • Minä

        Ymmärtäisin asian niin, että kissa saa ulkoilla vapaasti, jos pystyt valvomaan, ettei se mene kielletyille paikoille (eli juuri lasten hiekkalaatikot ym.). Käytännössähän tämä ei ole mahdollista, koska vapaana kissa menee mihin tahtoo.


      • tuskin molemmat
        Minä kirjoitti:

        Ymmärtäisin asian niin, että kissa saa ulkoilla vapaasti, jos pystyt valvomaan, ettei se mene kielletyille paikoille (eli juuri lasten hiekkalaatikot ym.). Käytännössähän tämä ei ole mahdollista, koska vapaana kissa menee mihin tahtoo.

        Kuinka niin molemmat oikeassa? Noissahan on mielestäni selvä ristiriita!

        Eläinsuojeluyhdistyksen tiedotteessahan annataan ymmärtää, että kissat saavat liikkua vapaana missä tahansa.

        Ympäristöministeriön mukaan taas kissat saavat olla vapaana ainoastaan omistajan pihassa, tai puutarhassa. Muuten ne ovat joko heitteillä, tai hylättyjä.


      • Minä
        tuskin molemmat kirjoitti:

        Kuinka niin molemmat oikeassa? Noissahan on mielestäni selvä ristiriita!

        Eläinsuojeluyhdistyksen tiedotteessahan annataan ymmärtää, että kissat saavat liikkua vapaana missä tahansa.

        Ympäristöministeriön mukaan taas kissat saavat olla vapaana ainoastaan omistajan pihassa, tai puutarhassa. Muuten ne ovat joko heitteillä, tai hylättyjä.

        Eläinsuojeluyhdistyksen tiedotteessa on myös että kissaa ei saa päästää leikkipaikoille ym


      • tuskin molemmat
        Minä kirjoitti:

        Eläinsuojeluyhdistyksen tiedotteessa on myös että kissaa ei saa päästää leikkipaikoille ym

        No mitä mieltä olet näiden tiedotteiden perusteella? Saako kissa oleskella naapurin tontilla vapaana, jos se vaikka ei sotkisikaan lasten leikkipaikkoja ym.?


      • Minä
        tuskin molemmat kirjoitti:

        No mitä mieltä olet näiden tiedotteiden perusteella? Saako kissa oleskella naapurin tontilla vapaana, jos se vaikka ei sotkisikaan lasten leikkipaikkoja ym.?

        En ole mikään juristi, mutta jos yritän tulkita järjestyslakia, niin ymmärtäisin, että kissa saa olla vapaana naapurin tontilla, jos ei tee "tuhojaan". Korjatkaa, jos olen väärässä. Herää vaan kysymys, kuinka kissanomistaja valvoo kissaansa, ettei se mene "kiellettyihin paikkoihin" ja tee "kiellettyjä asioita". :/


      • mielenkiintoista
        Minä kirjoitti:

        En ole mikään juristi, mutta jos yritän tulkita järjestyslakia, niin ymmärtäisin, että kissa saa olla vapaana naapurin tontilla, jos ei tee "tuhojaan". Korjatkaa, jos olen väärässä. Herää vaan kysymys, kuinka kissanomistaja valvoo kissaansa, ettei se mene "kiellettyihin paikkoihin" ja tee "kiellettyjä asioita". :/

        Kissan omistajan pitää siis valvoa kissaansa, silloin se saa olla vapaana. No hyvä.

        Kun kissa sitten meneekin naapurin pihalle, tulee ilmeisesti omistaja perässä "valvomaan" mitä kissa tekee. Jos kissa meinaa pissiä naapurin tontille, omistajan täytyy kieltää sitä, sanomalla: "Ei noin saa tehdä".

        Näinkö se menee lain mukaan?


      • sip-su

        Jos järjestyssäännöt sallii kissan vapaan ulkoilun muualla kuin niillä tietyillä paikoilla, niin asiaahan ei pysty vahtimaan, jos itse istuu sisällä. Eli se siitä.

        Euroopan neuvoston sopimuksessa heitteillejätetyksi kissaksi lasketaan sellainen, joka poistuu pihapiiristään ilman huoltajaa. Eläinsuojelulain mukaan heitteillejättö on rikos. Eläinsuojelulaki myös vaatii, että hoidossa olevan eläimen pitopaikan on oltava turvallinen ja karkaamisenestävä.
        Eli ei todellakaan ulkona valvomatta. Piste. Niin se laki sanoo.


      • sip-sulle
        sip-su kirjoitti:

        Jos järjestyssäännöt sallii kissan vapaan ulkoilun muualla kuin niillä tietyillä paikoilla, niin asiaahan ei pysty vahtimaan, jos itse istuu sisällä. Eli se siitä.

        Euroopan neuvoston sopimuksessa heitteillejätetyksi kissaksi lasketaan sellainen, joka poistuu pihapiiristään ilman huoltajaa. Eläinsuojelulain mukaan heitteillejättö on rikos. Eläinsuojelulaki myös vaatii, että hoidossa olevan eläimen pitopaikan on oltava turvallinen ja karkaamisenestävä.
        Eli ei todellakaan ulkona valvomatta. Piste. Niin se laki sanoo.

        On tosiaan mukavaa huomata, että on vastuullisia kissaihmisiä. Olen lukenut paljon juttujasi ja kirjoitat asiallisesti kiihkoilematta ja ennenkaikkea tunnet vastuuta kissoistasi, etkä jätä niitä heitteille kuljeskelemaan.


      • tyypillistä

        Taitaa olla taas oikea varsinainen lakinikkareiden kukkanen. Ilmeisesti eduskunnassa on jälleen kerran ollut kiire kahvitauolle ja lainsäädäntötyö on jäänyt retuperälle. Niinhän se on - tärkeämmät hommat ensiksi.

        Ajatellaan, että jonain kesäiltana kissa päättää poistua omistajansa pihasta naapurin tontille. No silloinhan tämän järjestyslain mukaan kissan omistajan pitäisi lähteä kissansa perässä naapurin puolelle valvomaan, että se ei käyttäydy sopimattomasti (pasko lasten hiekkalaatikkoon, kuseksi sinne tänne, tai tuhoa naapurin puolella pesivien uuni-, tai muiden lintujen pesiä).
        Entäs sitten, jos naapurit ovatkin juuri viettämässä pihallaan vaikkapa sukujuhlia grillikekkereiden merkeissä? Saako naapurin mies ilman muuta mennä hiippailemaan naapurin puolelle sillä perusteella, että on vain valvomassa kissaansa? Tai saako tuolla perusteella kuka tahansa mennä kenen tahansa pihaan?


      • sama
        tyypillistä kirjoitti:

        Taitaa olla taas oikea varsinainen lakinikkareiden kukkanen. Ilmeisesti eduskunnassa on jälleen kerran ollut kiire kahvitauolle ja lainsäädäntötyö on jäänyt retuperälle. Niinhän se on - tärkeämmät hommat ensiksi.

        Ajatellaan, että jonain kesäiltana kissa päättää poistua omistajansa pihasta naapurin tontille. No silloinhan tämän järjestyslain mukaan kissan omistajan pitäisi lähteä kissansa perässä naapurin puolelle valvomaan, että se ei käyttäydy sopimattomasti (pasko lasten hiekkalaatikkoon, kuseksi sinne tänne, tai tuhoa naapurin puolella pesivien uuni-, tai muiden lintujen pesiä).
        Entäs sitten, jos naapurit ovatkin juuri viettämässä pihallaan vaikkapa sukujuhlia grillikekkereiden merkeissä? Saako naapurin mies ilman muuta mennä hiippailemaan naapurin puolelle sillä perusteella, että on vain valvomassa kissaansa? Tai saako tuolla perusteella kuka tahansa mennä kenen tahansa pihaan?

        Käsite valvottu ulkoilu ei suinkaan tarkoita sitä, että lemmikin annetaan kulkea missä mieli tekee ja vaan seurataan ettei tämä pääse tekemään pahojaan. Ei suinkaan.

        Valvottuna lemmikki ulkoilee vain omistajan hallitsemilla tai yleisillä alueilla joilla sen ulkoilu voidaan sallia. Yksityisille pihoille ei sillä ole mitään asiaa.


      • perehtynyt

        http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1992/1992 0049

        Tässä ote edellisestä (1. luku, 1. artikla)
        5. Heitteillä oleva eläin tarkoittaa joko koditonta lemmikkieläintä tai sellaista lemmikkieläintä, joka on omistajansa tai haltijansa kotipiirin rajojen ulkopuolella, eikä kenenkään muun omistajan tai haltijan hallinnassa tai suorassa valvonnassa.

        Kissasi on heitteillä, jos se liikkuu esim. naapurin alueella ja tarvittaviin toimenpiteisiin kissaasi ja sinua kohtaan voidaan ryhtyä.


      • KOSTAJA
        perehtynyt kirjoitti:

        http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1992/1992 0049

        Tässä ote edellisestä (1. luku, 1. artikla)
        5. Heitteillä oleva eläin tarkoittaa joko koditonta lemmikkieläintä tai sellaista lemmikkieläintä, joka on omistajansa tai haltijansa kotipiirin rajojen ulkopuolella, eikä kenenkään muun omistajan tai haltijan hallinnassa tai suorassa valvonnassa.

        Kissasi on heitteillä, jos se liikkuu esim. naapurin alueella ja tarvittaviin toimenpiteisiin kissaasi ja sinua kohtaan voidaan ryhtyä.

        PASKA SAATANA IME MUNAAS EUNUKKI JOS SULLA ON ET TIIÄ MITÄÄN KISSOISTA VARO YÖTÖÄ- KUN KULLIS KATKEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • Anonyymi

      Ihan oikein olet toiminut, kissojenkin parhaaksi. Naapurin tapa pitää kissoja vapaasti missä tahansa kulkemassa, on ollut väärä. Kissan kuuluu olla omistajan pihalla, tai tarhattuna, valjasulkoilulla. Juoksulangassa kissaa ei saa pitää valvomatta, eikä kauan.
      Kun hoitaa kissan oikein, siinä on hommaa, mutta mikäs, mukava lemmikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      30
      1760
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1520
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1471
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1392
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1312
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe