Suussa rakkoja

Nimetön

Tämä ei varsinaisesti liity ihottumat osastolle mutta minulla esiintyy suussa todella usein rakkoja.Huolehdin suuhygieniasta ja hammasharja vaihtuu usein.Mikä siis neuvoksi,rakot ovat todella kivuliaita ja näyttävät inhottavilta huulessa.Voiko syynä olla jokin vitamiinin/hivenaineen puute vai mikä?
Olisiko kellään mitään parannuskeinoa?

8

15516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastausta

Onkohan kyseessä herpes ? Tulevatko rakot vain huuliin vai myös muuaalle suuhun ?

• Nimetön

Rakkoja tulee huuliin sekä muualle suuhun.Tiedän että kyseessä ei voi olla heres koska nämä ovat todella valkoisia rakkuloita suussa.Herpes näpyt näyttävät erilaisilta.
        Nämä ovat todella vaivaksi minulle koska yhden rakkulan häviäminen kestää noin kaksi viikkoa ja heti edellisen rakkulan hävittyä ilmaantuu uusi.Minun on vaikea syödä ja juoda koska rakkuloita kirvelee,tarvitsisin todella apua :/

• Mulla näin
        Nimetön kirjoitti:

Rakkoja tulee huuliin sekä muualle suuhun.Tiedän että kyseessä ei voi olla heres koska nämä ovat todella valkoisia rakkuloita suussa.Herpes näpyt näyttävät erilaisilta.
        Nämä ovat todella vaivaksi minulle koska yhden rakkulan häviäminen kestää noin kaksi viikkoa ja heti edellisen rakkulan hävittyä ilmaantuu uusi.Minun on vaikea syödä ja juoda koska rakkuloita kirvelee,tarvitsisin todella apua :/

Mulla oli samanlaisia oireita n. puoli vuotta sitten . Ostin b-vitamiinia apteekista ja vaiva helpottui sillä,,nyttenkin voi tulla aika ajoin, mutta ei läheskään niin usein kun ennen,,B16-vitamiini on tärkeä.

• Vastausta vielä
        Nimetön kirjoitti:

Kannattaisiko sinun mennä näyttämään niitä lääkärille ?! Voi olla jokin virus kyseessä. Onko sulla ollut kuumetta ? Minulla oli pienenä tälläisiä rakkoja ja muistaakseni kyseessä oli jokin virus, sillä kuumettakin oli pikkasen.

Apteekista saa sellaisia tabletteja, jotka liuotetaan lasilliseen vettä ja sillä purskutellaan ohjeen mukaan. En nyt muista sen lääkevalmisteen nimeä, mutta sitä saa ilman reseptiä apteekista. Auttaa hyvin rakkuloihin.

Tuli myös mieleen aftat. Ne kestävät viikon hoiti niitä tai sitten ei.

Kokeile suolavedellä purskuttelua aina aterioiden jälkeen ja viimeiseksi illalla ennen nukkumaan menoa ja sitten vielä voisit kokeilla syödä hedelmäsalaattia. Se kirvelee ja sattuu suussa, mutta sen syönti saattaa auttaa. Osta sellainen hedelmäsäilyketölkki, jossa on sekalaisia hedelmiä ja lisää siihen vielä appelsiinia sekä pikkasen sitruunaa. Tällä lähti kerran rakkulat pois - olisiko sitten ollut jokin vitamiininpuutos sillä kertaa kyseessä.

• Arvaislija

...aftoja. Katso Hampaat-palstalta ja sitten käy näyttämässä hammaslääkärille suutasi.
      Voi olla että hammastahnasi ärsyttää suutasi/huuliasi, koita Yotuelia tai jotain muuta hellävaraista "entsyymitahnaa". Voi olla myös vitamiinien puutosta.

• kokemuksella

..aftoja. Itsellä niitä ilmaantuu silloin, kun olen sairastumassa tai muuten on stressiä. Raskausaikana niitä oli tiheämpään ja jouduin syömään jopa antibioottikuurin, koska sain huulessa olevaan rakkoon bakteeripöpön likaisesta rahasta (olin kassatöissä silloin) ja aftat alkoivat märkimään.

Itse olen pumpulipuikolla töpötellyt niihin desifioivaa suuvettä. Helpottaa vähän kipua ja olen huomannut, että lähtevät nopeampaan pois. Suklaa, banaani ja kaikki mausteinen ruoka sattuu silloin kun aftoja on suussa. Hammastahna ei minulla vaikuta niihin mitenkään. Yleensä perheessä on muillakin niitä (ovat vähän niinkuin perinnöllistä) Meillä isälläni sekä vanhimmalla pojalla.

Inhottavia ovat, mutta ei vaarallisia. Ja todellakin menee pari viikkoa kun ensimäinen on ilmaantunut, että viimeinenkin lähtee...

• Masa
    • 11 vuotias

rakkoja voi tulla jopa jonkin allergian takia tai jos suussa on haava niin se voi pahentua rakoksi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1384
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1188
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      49
      911
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      890
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      800
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      776
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      772
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      101
      741
    9. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60