Dysfaattisia lapsia Etelä-Karjalasta?

Hei! Olen 5-vuotiaan dysfaattisen pojan äiti ja etsin lapselleni leikkikaveria muista dysfaattisista lapsista. Poikani käyttää tukiviittomia ja kuvia puheensa tukena.Syy miksi etsin pojalleni kaveria toisista viittovista lapsista on poikani haluttomuus viittomien käyttöön (ujous). Hän on huomannut olevansa ns."erillainen" ja ajattelin että muiden viittomia käyttävien lapsien näkeminen auttaisi häntä. Perheeseemme kuulu myös mies ja kaksi tyttöä(6v ja 1½v)Olisihan se hauska vaihtaa ajtuksia myös vanhempien kanssa joilla on arki samanlaista lapsen kanssa.

6

546

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • blondi-72hki

mutta onko poikasi dysfasia sitä vaikeinta laatua? Onko hän kuuroutumassa? Tiedän että sitä sairauden tai kehityshäiriön lajeja on monenlaisia.. Siskoni nyt jo 19v poika on dysfaattinen ja hän puhuu hyvin ja asuu jo omassa -tuki- asunnossa ja tyttöystäväkin pojalla on.

• Kerro miksi tarvii viittomaa. Minulla on poika käynnyt jo 9 vuotta kohta koulua dyssillä.

• Poikani käyttää viittomia puheensa tukena. Häneltä tulee puhetta hyvin vähän ja hän viittoo asiat joita ei pysty sanomaan. Viittomien myötä on joitain sanoja tullut puheeseen lisää mutta aina jää jokin vanha sana sitä mukaa pois. Dysfasia luokiteltiin alkuun keskivaikeaksi mutta nyt taitaa kallistua tuonne vaiken dysfasian puoleen:-)

• anssi.
        riitu81 kirjoitti:

Poikani käyttää viittomia puheensa tukena. Häneltä tulee puhetta hyvin vähän ja hän viittoo asiat joita ei pysty sanomaan. Viittomien myötä on joitain sanoja tullut puheeseen lisää mutta aina jää jokin vanha sana sitä mukaa pois. Dysfasia luokiteltiin alkuun keskivaikeaksi mutta nyt taitaa kallistua tuonne vaiken dysfasian puoleen:-)

Sinun kannattaa hommata lapsi aikaistetun kouluvelvollisuuden piiriin. Silloin saat ilmaisen päivähoidon ja eskarin erityispäivähoito paikassa. Foniatri kirjoitti meille ne paperit aikoinaan. Hän käy muistaakseni Helsingistä ainakin Lappeenrannassa kerran kuussa. Meillä Imatralla on sellainen, kuin LEHA, eli leikki ja harjoitusvälineiden lainaamo. Sieltä saa tietokoneeseen ohjelmia, jotka tukevat puheenkehitystä. Niissä opetellaan leikin varjolla puhumista. Jos saat lapsen hoitoon, tai, kun saat, sillä se kuuluu lapselle puheen kehityksen takia. Lapset keskenään oppivat paremmin puhumaan. Meillä ainakin on koulunkäynti ollut sellaista, että aina pitää lukea kokeisiin ja sitten kysytään. Tämä on ensimmäinen ehto.

• anssi. kirjoitti:

Sinun kannattaa hommata lapsi aikaistetun kouluvelvollisuuden piiriin. Silloin saat ilmaisen päivähoidon ja eskarin erityispäivähoito paikassa. Foniatri kirjoitti meille ne paperit aikoinaan. Hän käy muistaakseni Helsingistä ainakin Lappeenrannassa kerran kuussa. Meillä Imatralla on sellainen, kuin LEHA, eli leikki ja harjoitusvälineiden lainaamo. Sieltä saa tietokoneeseen ohjelmia, jotka tukevat puheenkehitystä. Niissä opetellaan leikin varjolla puhumista. Jos saat lapsen hoitoon, tai, kun saat, sillä se kuuluu lapselle puheen kehityksen takia. Lapset keskenään oppivat paremmin puhumaan. Meillä ainakin on koulunkäynti ollut sellaista, että aina pitää lukea kokeisiin ja sitten kysytään. Tämä on ensimmäinen ehto.

Lue ne linkit, joihin minun omalta sivulta pääsee. Ne mihin olen kirjoittannut. Niissä puhutaan kumminkin samoista ongelmista.
        Muista avustaja kuvio.

• anssi. kirjoitti:

Poika on tarhassa ja pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä. Teimme nyt syksyllä sen henkilökohtaisen opetussuunnitelman hänelle ja hänellä on omia ja ryhmätehtäviä tarhassa. leha lainaamosta saimme lexian hänelle ja hän on sitä käyttänyt jonkun verran. Ajatus tähän kavereiden hakemiseen, muista viittovista lapsista lähti kun poikamme rupesi häpeämään viittomista tarhassa ,kaupassa ja muissa paikoissa jopissa oli vieraita ihmisiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5199
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3420
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2802
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2608
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1871
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1381
    Aihe